Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MP vs WMC

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 juli 2012 - 17:41

osej
  • osej
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Kör WMC (W7HP64) och är nöjd med det, både hur det ser ut och hur det fungerar. Använder det nästan enbart till att titta på och spela in TV. I min nuvarande uppställning har jag en "server" på vinden och två klienter (Xbox360). Förr hade jag datorn i vardagsrummet men när jag bytte till satellit-tv så åkte den upp på vinden (vill inte dra ned så mycket kabel).

Dock så saknar jag att kunna växla mellan att surfa och att titta på tv samtidigt och tycker att MPs client server lösning verkar intelligent. Dock så vill jag helst veta innan vilka minor jag kommer att gå på...

- Kommer jag att kunna titta på mina gamla inspelningar?
- Kan jag enkelt växla tillbaka om jag inte gillar MP?
- Funkar MP med softcam?
- Har läst att en del tycker att MP inspelningsschemaläggning inte fungerar lika bra som WMC men hittar inte varför?
- Kan jag ha mina tvinspelningar lagrade på flera ställen (serverhårddisk + NAS)? Gillar inte dvb-logics server lösning pga av att inspelningarna läggs på klienterna.
- Är det lätt att byta? Behöver jag röra konfigurationen i dvb-link, acamd, newcs?
- Om man som jag mest är ute efter att titta på tv på ett smart sätt samt att kunna surfa, är det värt att byta eller skall jag köpa en ipadda istället?

Tacksam för svar

#2

Postad 09 juli 2012 - 18:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
du kan köra både wmc och mp samtidigt då mp är bara ett program du kör på windows... alla inspelningar lagras på mp servern och du kan schema lägga inspelningar på alla anslutna klienter och de spelas in på mp servern... mp funkar med softcam :P har aldrig vart med om att mp har missat nån inspelning... för att ha inspelningar på flera ställen så syncar du dem till nasen finns program för det... det är lätt att byta om du behöver confa tror jag inte du behöver svårt att säga alla setuper är olika efter va man vill ha... jag tycker mp vinner hästlängder över wmc.... men om du beslutar dig för att köra MP och du inser att du inte tycker om det gör inte som alla nya mp användare och säger att det inte va bra och byter på en gång tillbaka till wmc det tar ett tag att vänja sig vid mp om man vart wmc användare innan .. det finns bra mer tillägg och annat roligt till mp som man aldrig kan få på wmc

#3

Postad 10 juli 2012 - 13:07

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Ett tips är att använda For the Record som inspelningshanterare för MediaPortal. Du får då full kontroll på vilka program som ska spelas in, när och på vilka kanaler, repriser osv. Det finns även ett webbgränssnitt så att du kan sköta inspelningar när du är på semester :)

#4

Postad 11 juli 2012 - 19:51

osej
  • osej
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar! Lutar åt att jag får ta och prova (får vänta till nästa gång frugan är bortrest :) ). Ett par funderingar dock:

- Är inte helt klar över huruvida MP kan spela upp WMCs inspelade filer?
- Givetvis efter preferens men för mig som är van vid WMCs inspelningsinställningar så verkar MPs något omständigare. For the Record verkar mer likt WMC?
- Efter att ha rotat runt lite på MPs sida så är jag grymt imponerad av deras wiki.

#5

Postad 12 juli 2012 - 12:15

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Vad gör WMC för typ av filer? Är det fortfarande .dvr-ms? Förmodligen är det vanlig mpeg2 video i filen så det ska inte vara några problem att spela upp dem i MediaPortal så länge de inte är kopieringsskyddade. Vilka videofiler MediaPortal kan spela beror på vilka decoders som är installerade så i teorin kan MediaPortal spela upp alla filer.

MPs inspelning är väldigt enkel. Tryck på record och sen är det klart :) For the Record har många fler möjligheter och är därmed omständigare (om du vill ha många regler för dina inspelningar annars är det simpelt). Du bör nog inte installera For the Record innan du känner dig bekväm med MediaPortals egna inspelningsfunktioner. Den innehåller flera andra komponenter och det kan bli en soppa om man installerar fel grejer.

#6

Postad 14 juli 2012 - 10:32

osej
  • osej
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Dvr-ms hette de i Vista, bytte till wtv i W7. Sökte runt lite på MPs sida och forum och MP stöder inte wtv per default men det verkar lätt att lägga till stödet. Finns även en plug in som översätter metadtan till MP format :)

#7

Postad 29 juli 2012 - 08:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
MediaPortal fungerar överlag mkt bättre numera än för några år sedan, när det var underbart när det fungerade...vilket det tyvärr inte gjorde så ofta. Fortfarande är det dock inte världens mest stabila program, och överlag känns kvaliten på koden inte 100%, en hel del oförklarliga frysningar osv fortfarande. Ett stort plus är inbyggd bra stöd för att importera XMLTV, går så klart få till i WMC osv men tycker det är smidigare i MP för en "vanlig användare".

#8

Postad 03 augusti 2012 - 17:27

cazz
  • cazz
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Älskar For The Record.

Med hjälp av den så missar jag inte ett enda avsnitt på mina favoritserie, den vet vad den har spelat in.
Den spelar även in mina favoritskådespelare eller en viss kategori utan jag behöver välja.

Så när man kommer hem så har den kanske spelat in något åt mig.

Att jag sedan kan styra det från min stationära dator är super, Ipad är super, komma åt via webbinterface gör att man kan komma åt den från mobilen om man vill.

Den där MSN tjänsten har jag dock inte testat.

#9

Postad 16 augusti 2012 - 00:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Älskar For The Record.

Med hjälp av den så missar jag inte ett enda avsnitt på mina favoritserie, den vet vad den har spelat in.
Den spelar även in mina favoritskådespelare eller en viss kategori utan jag behöver välja.

Så när man kommer hem så har den kanske spelat in något åt mig.

Att jag sedan kan styra det från min stationära dator är super, Ipad är super, komma åt via webbinterface gör att man kan komma åt den från mobilen om man vill.

Den där MSN tjänsten har jag dock inte testat.


Varifrån hämtar den sin EPG, så den t.ex. vet att en viss film är en rysare och ska spelas in? Har dom egen EPG data eller förväntas man köra med de vanliga?

#10

Postad 16 augusti 2012 - 21:05

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
For The Record kan hämta EPG via DVB eller xmltv.

#11

Postad 20 augusti 2012 - 21:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Håller precis på att sätta upp MP och Fortherecord får se hur bra det kan bli, har kört fortherecord ihop med xbmc tidigare och tvservern funkar grymt bar, men xbmc har en bit kvar innan det är en fullfjädrad pvr

#12

Postad 20 augusti 2012 - 23:29

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Provade återigen Argus häromdagen...så sega kanalbyten står jag inte ut med...jag menar, MP's Tv-server är ju inte direkt snabb jämfört med t.ex. DvbViewer, men Aaahrgus tar priset... ;)

Sen kanske 4the record är bra på andra sätt, så långt kom aldrig jag.

#13

Postad 21 augusti 2012 - 01:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Provade återigen Argus häromdagen...så sega kanalbyten står jag inte ut med...jag menar, MP's Tv-server är ju inte direkt snabb jämfört med t.ex. DvbViewer, men Aaahrgus tar priset... ;)

Sen kanske 4the record är bra på andra sätt, så långt kom aldrig jag.


Måste ha blivit nått fel hos dig, får lika snabba byten som dvbwiewer i stort, vissa kodade kanaler är lite slöa. Beror ju på lite hur man ställer in korten också

#14

Postad 21 augusti 2012 - 10:41

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Jo, det är kodade kanaler jag menar, med mdapi och acamd igång. Tror knappast det är något fel hos mig, det var likadant sist jag provade argus, och många andra har rapporterat samma sak.

..lika snabba byten som dvbwiewer..
Skulle inte tro det va.. ;)

#15

Postad 21 augusti 2012 - 13:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jo, det är kodade kanaler jag menar, med mdapi och acamd igång. Tror knappast det är något fel hos mig, det var likadant sist jag provade argus, och många andra har rapporterat samma sak.

..lika snabba byten som dvbwiewer..
Skulle inte tro det va.. ;)


Har haft ganska svårt att få dvbviewer att funka stabilt, det var därför jag en gång övergav det, men jag har fortfarande koll på det och har inte uppnått den stabilitet jag vill. Kan tom ta att kanalerna tar lite längre tid på sig vid växlingar. Bara det blir stabilt.
Vet inte om jag har någon fördel av att jag inte kör med softcam



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.