Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

nikon d80 eller sony a300

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 september 2008 - 00:47

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej behöver hjälp att välja rätt kamera.. Vad är bra resp. dåligt med sony a300/350 respektive nikonn d80/d60
känns som det står mellan dem... sonys kommer med bildstab i huset vilket inte nikon har om jag fattat rätt, men vad funkar bäst då?? live view är det ett måste tror ni?? nikon som tilltalar mest som märke och pga stort utbud men sonyn är några år nyare med moderna funktioner som gör att nikon känns lite gammal? är kvaliteten på objektiv etc likvärdiga??

Tacksam för svar då jag skall försöka bestämma mig innan helgen ;) MvH wrelle :)

#2

Postad 25 september 2008 - 14:08

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Saab eller Volvo? BMW eller Mercedes? Sony Ericsson eller Nokia?
Sony eller Nikon?
Som du förstår ligger mycket i det personliga, vad man haft innan, ens föräldrar, kompisar, eller helt enkelt vilket namn som klingar bäst.

Ska väl börja med att säga att jag har en Nikon D40.

Vid val av A300 eller A350 ser jag A300 som det klart bättre valet, det enda du får med A350 är mycket större filer och långsammare sekvenstagning. Vad som är "bättre" är att A350 har 14 MP mot A300s 10MP, ingen nytta med det.
Vid val av D60/D80 är D80 det klart bättre valet om man tänkt skaffa lite fler objektiv då den har inbyggd autofokusmotor vilket D60 inte har vilket gör att du kan köpa billigare objektiv och ändå få autofokus med D80. Till exempel ett fast 50mm. D80n är lite större och känns mer välbyggd. Lite mer av en entusiastkamera. D80 har fler snabbknappar/reglage till manuella inställningar, större batteri=fler bilder/laddning. I övrigt rätt lik D60.

Så kommer vi till det svåra, A300 mot D80.
Vad som är alldeles säkert är att A300 har fler funktioner än D80, till exempel bildstabilisering i huset vilket gör att du kan köpa billigare objektiv, den vinklingsbara skärmen, och till den en väl fungerande Live View. Kommer du ha användning för LV? Well, det är ju som att fråga om man har användning av sportstolarna i bilen, det är upp till var och en. Jag kan känna att jag vid några tillfällen saknat LV i min D40, samt den vinklingsbara skärmen. Om man fick välja mellan en kamera med LV och vinkl skärmen och en utan så väljer man ju den med, givetvis.

Har du varit och känt på kamerorna? Om inte, det är ett måste innan du köper något. Vem vill ha en kamera med en massa funktioner om man inte tycker greppet är bra eller inte gillar känslan när man trycker på knapparna?
Jag personligen tycker att Sony A350, som är den enda Sonykameran jag känt på, var ganska plastig i chassit och att knapparna till vänster om skärmen var för små, de var dessutom vinklade utåt på ett sätt jag inte tyckte kändes bra. Dessutom var avtryckarknappen gjord av plast till skillnad från min D40 vars knapp är av metall. Sedan att på/av-reglaget sitter där den gör på A350 tilltalade inte mig, alltså ovanför skärmen till skillnad från på Nikon där reglaget sitter runt avtryckarknappen vilket är mkt praktiskt. Jag tror att knapparna och chassit är detsamma på A300, har jag fel blir jag gärna rättad.
Min D40 kändes helt klart mer välbyggd än A350 vilken torde ligga klassen ovanför i funktioner osv och givetvis även i pris, mer än 2500 kr mer.
Vilken känns bäst rent spontant? Är/var det likadant efter att du känt på kamerorna? Om så är fallet, köp ! Det finns inget viktigare än känslan.

Hoppas jag inte ställde till det allför mycket i valet.


/merzo

Redigerat av halmstaden, 25 september 2008 - 14:12.


#3

Postad 25 september 2008 - 15:16

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Jag hade precis detta valet igår, Nikon D80 eller Sony A300.

Live View visst är det ingen dålig funktion men tror inte jag skulle använt det allt för ofta på en systemkamera. Känns nästan som att det är ett litet steg mot kompaktkamera, men ändå inte.

D80 saknar bildstabilisering i huset men om man kollar marknaden på objektiven så tycker jag väl inte att Sony's är billigare än Nikon's. Sen finns det bra mycket mer att välja mellan till Nikon och beggat marknaden där ser mycket bättre ut.

Det som avgjorde för mig var när jag var och kände på de. Skulle jag gått 2h och fotat med Sony A300 så hade jag nog varit ganska så paj i handen, men när jag lyfte upp Nikon D80. Trodde nästan att den var gjuten för min hand, helt perfekt så det blev en sådan för min del. Den borde dyka upp nästa vecka hoppas jag på.

#4

Postad 25 september 2008 - 18:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Sony A300 blev mitt val .... Jag tar enbart upp en ända sak så slipper man dryfta hit eller dit om ditt o datt.. D80 är en bra kamera ju.. Redan föregångare D70 har man ju sett Johan Björklund ta bilder med så man storknar... Så D80 lär inte vara sämre......

men..

Sony samt Canon har i mina ögon en mer levande form av bilder.. En slags naturligare bilder med mer liv i. Nikon har som jag ser det mer korrekt skarp kallare typ av bilder som sitt signum..
Så jag behöver enbart titta på detta egentligen så blir mitt val alltid sett ur det perspektivet Canon / Sony varje gång ur bildtyp-perspektivet sett......

Det är en sak man ser väldigt sällan tas upp tyvärr.... Men jag anser där är en viktig parameter.. Själva bildtypen märkena har som lite "signum"...

jag har ingen vetenskaplig undersökning som säger där finns skillnader..

men jag tycker ända att det är ofta befintligt med att då bilder tilltalar mig mycket så är det överhängande då man tittar just Canon samt Sony... och då man sett klarhet i bilderna såsom en "kall höstdag" så.. Ja där står Nikon som leverantör av bilden väldigt ofta.. Samt faktiskt Pentax...

men min typ av fotograf är den varmare karaktären av bilder..

#5

Postad 25 september 2008 - 18:37

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Sony A300 blev mitt val .... Jag tar enbart upp en ända sak så slipper man dryfta hit eller dit om ditt o datt.. D80 är en bra kamera ju.. Redan föregångare D70 har man ju sett Johan Björklund ta bilder med så man storknar... Så D80 lär inte vara sämre......

men..

Sony samt Canon har i mina ögon en mer levande form av bilder.. En slags naturligare bilder med mer liv i. Nikon har som jag ser det mer korrekt skarp kallare typ av bilder som sitt signum..
Så jag behöver enbart titta på detta egentligen så blir mitt val alltid sett ur det perspektivet Canon / Sony varje gång ur bildtyp-perspektivet sett......

Det är en sak man ser väldigt sällan tas upp tyvärr.... Men jag anser där är en viktig parameter.. Själva bildtypen märkena har som lite "signum"...

jag har ingen vetenskaplig undersökning som säger där finns skillnader..

men jag tycker ända att det är ofta befintligt med att då bilder tilltalar mig mycket så är det överhängande då man tittar just Canon samt Sony... och då man sett klarhet i bilderna såsom en "kall höstdag" så.. Ja där står Nikon som leverantör av bilden väldigt ofta.. Samt faktiskt Pentax...

men min typ av fotograf är den varmare karaktären av bilder..


Vill inte "säga" emot bara för att jag valde Nikon D80 men detta beror väl inte så mycket på kamerahuset utan mest på objektivet. Och när man då väljer en tillverkare som t.ex Sigma som gör "nästintill samma" objektiv men till flera olika kameror t.ex detta Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro

Nikon, Canon, Sony, Pentax

Tycker att bilden borde vara reltivt lika varnadra om man t.ex tar Nikon D80, Canon EOS 450d, Sony Alpha DSLR-A300 eller Pentax K200d. Eller har jag fel i den tanken? Visst kommer det bli skillnader, det är ju ändå olika kameror men bilden påverkas till stor del av objektivet och ens skicklighet på att fota.

#6

Postad 25 september 2008 - 20:41

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Tjaa. Såg just ekke hade lagt in en text här du kan ta del av... Det jag talar om är inget påhitt eller inbillat tydligen.... minns också då att A300 har bättre brushantering än A350 (som det sägs enligt testare).. medans släktskapet i bildtyp med just färger och vad jag kallar naturligt livfullhet tycks falla igenom rakt igenom i bildtyp rakt igenom Sonysortimentet....

https://www.minhembi...howtopic=206183

Redigerat av mayro, 25 september 2008 - 21:04.


#7

Postad 25 september 2008 - 21:24

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Kikade lite på sample bilderna som finns på dpreview och ser ingen "direkt" skillnad mellan de som är tagna med Nikon D80 och Sony A350.

Känn efter själv, vilken kamera känns bäst. Ligger bäst i handen, be gärna att få se de uppstartade för att se hur du tycker det är att ställa in.

Vad vi skriver/tycker/tänker är ändå våra personliga åsikter. Det är 2 bra kameror det är det ingen fråga om saken. Skulle man t.ex fråga FEA här på forumet som tar helt fantastiska bilder enligt mig tror jag han skulle säga välj Olympus, annars hade han ju själv inte valt det.

Mycket av kameraköp är smaksak, precis som en bil som halmstaden skrev i början. Själv föredrar jag Volvo före Saab men om det är en bättre bil, ja vem kan säga det?

#8

Postad 25 september 2008 - 21:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Kikade lite på sample bilderna som finns på dpreview och ser ingen "direkt" skillnad mellan de som är tagna med Nikon D80 och Sony A350.

Känn efter själv, vilken kamera känns bäst. Ligger bäst i handen, be gärna att få se de uppstartade för att se hur du tycker det är att ställa in.

Vad vi skriver/tycker/tänker är ändå våra personliga åsikter. Det är 2 bra kameror det är det ingen fråga om saken. Skulle man t.ex fråga FEA här på forumet som tar helt fantastiska bilder enligt mig tror jag han skulle säga välj Olympus, annars hade han ju själv inte valt det.

Mycket av kameraköp är smaksak, precis som en bil som halmstaden skrev i början. Själv föredrar jag Volvo före Saab men om det är en bättre bil, ja vem kan säga det?


Helt rigtigt, kameraet skal helst passe til den hånd der skal bruge det, og der er meget stor forskel på hvordan folk opfatter de forskellige kameraer når de står med dem i hånden :P

#9

Postad 26 september 2008 - 11:43

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag skulle välja Nikon D80 alla dagar i veckan framför Sony A300, mycket mer kamera för pengarna.
Jag har inget emot märket Sony då jag själv har flera Sony-produkter men alla deras kameror känns väldigt plastiga och ligger fantastiskt oskönt i handen då har jag testat a200, a300, a350 och a700 och fastnade inte för någon av dem. D80 är som en fröjd att fotografera med.

Skall man fota med live view kan man lika gärna köpa en kompaktkamera.

#10

Postad 26 september 2008 - 13:01

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Jag skulle välja Nikon D80 alla dagar i veckan framför Sony A300, mycket mer kamera för pengarna.
Jag har inget emot märket Sony då jag själv har flera Sony-produkter men alla deras kameror känns väldigt plastiga och ligger fantastiskt oskönt i handen då har jag testat a200, a300, a350 och a700 och fastnade inte för någon av dem. D80 är som en fröjd att fotografera med.

Skall man fota med live view kan man lika gärna köpa en kompaktkamera.


Det lustiga är att just Sonykamrorna känns vid kort kläm lite säg, "anorlunda".. Medans vid en stunds användande inser man dess balans är grynt fin.. Att ta enhandsfoto tex även då objektivet väger lite mer än kitzoomen är rent urbra just pga att balansen är mycket bra...

Dessutom är just hreppet en av dom parametrar "proffstestarna" har ansett mycket bra..

Därmed inte sagt att tex en D80 också är bra.. För det är skall man minnas en kamera ifrån en "högre nivå" då den kom..

Men.. idag har det gått en del år. Och jag och min polare kunde sitta och jämföra en A300 med hans Eos 5D och fick verkligen gå till extremfoto i kassa förhållanden innan det vart övervikt till Eos 5D.. Så startnivåerna har utan tvekan flyttats upp rejält i prestanda.. Jag använde vanlig billig optik. Han finoptik med hög ljuskännslighet...

Och faktum var att just hreppet var en av dom saker där vi båda var eniga om att Sonyn i vissa situationer var till och med bättre än hans Eos 5D.. Och i övrigt lika bra... Men inte sämre.....

Så att man bara kan gå in och känna på sekunden hurvida en kamera sitter finfint i näven är klart överdrivet...

Sätt dit annan optik så förändras hela balansen i kameran... Alla som har fotoerfarenheter vet balans är oerhört viktigt...

Men igen. D80 är ingen D40 D60.. Utan det är en högre nivå då den kom..Samt är det än idag väl.. Så det är solklart en fin kamera..

Så jag förordar ingen som bättre... Utan dom är mer i samma nivå men med lite olika ....

varav jag sagt sådant jag tagit som mitt valunderlag i andra topics tex....Begoptik där alltid den närvarande stabiliseringen stannar kvar.. Bildfeeling där jag proriterar livfullhet ... Live View vilket för mig är oerhört användbart i den typen av fotande jag gör oftast.... Ta bara sista fototillfället med över trehundra bilder som ligger i hifirepotage där live view var en sak som gjort en del bilder så sjukt enkla att ta utan krångel då det bara var slå på live view och ta bilden i vilken vinkel som helst. Sikta och Smack.. Där satt den utan ens behöva ta om..... Samt förmågan att i riktigt riktigt svåra ljusförhållanden kunna utnyttja stabiliseringen ihop med ljuskänsligare billig tredjepartstillverkaroptik (Tamron i mitt fall) samt därmed hålla ner isot så mycke man kan utan få skakoskärpa.. Men ändå kunna tack vara kamerans prestanda slå av brusreduseringarna och ta bilder med Iso 800 utan brus skadar ens bilder i fullstor storlek.. Och ändå ha alla detaljer mycket mycket fint kvar i bilden.......

Det är mina grunder av tankar bakom mitt val.. Sedan kunde kamran fått heta exakt vad den vill.. Det är för min del inte det jag fotar med..

Därför är Sony samt Pentax mina favoriter.. Och valet mellan dessa står mellan vilket fotande jag skulle mest göra.. Mer utomgusfotande då Sverige oftast har lite kassa väderförhållanden så.. Pentax.... Annars vid almänt fotande samt mycke inomhus med sakfotande så Sony....

Högre klassen.. Pentax K20 D då det är massa massa kamera per krona...

Än högre..

Ja där vart det canon Sony som jag valt..

Ytterligare uppåt då man närmar sig rena proffsklasserna.. Canon nr 1....... Men med stor stor koll på vad Sony A900 kommer bli då den fått sina firmwere´s vilket den säkert får...... men detta är utopidrömmar då plånboken inte finns...men drömma är nyttigt..

Som ni ser väljs Nikon konsekvent inte.... Och detta PGA just det är en för min smak oftast enligt vad jag tycker mig sett för strikta kalla bildtyper med för mycket bild i bilden och för lite liv i bilden.. Sedan gillar jag inte bolag som strular för mycket med kunderna i optiken som Nikon gör.. Massa konstiga optikval pga sälja olika i olika nivåer för glädja aktieägarna.. Ett bolag skall vara kunvänligt..Så jag som den typen av konsument jag är "straffar" tillverkare som uppför sig kundovänligt i Startserierna även i fortsättningen även uppåt där dom sjuka optiksnurrandena blir aningen mindre..Det är den ändsa konsumentmakt man har och den använder jag.. Även om det är en myrfis i atmosvären..

Så.. Vilka är det då kvar .. Jo Sony samt Pentax.. Där får Canon sitt respass på slutet... Dom är också strulande med optiken/stabiliseringen.. Har handlat utifrån tjäna stora stålar och ge mindre till kunden per krona...

idag börjar dessa två bolag svänga då dom är under galjen tvingade.. och kommer svänga än mer .. Men det tar tid innan jag kommer belöna dessa bolag via stödja dom med inköp...Även om mitt synsätt spelar noll roll självklart.. Men det känns bra för mig personligen ..

Där är en generell helhet i mitt sätt att se på produktinköp... oavsett vad det är.. Jag tar in helheten ända från marknadsföringen över tid samt produkt per krona över tid osv osv.. Inte bara dagens mode utan längre sikt av kundanpassning samt användavänlighet...

Att ett bolag som Nikon ens kan sälja en D40 utan af eller stabilisering är för mig ett under helt enkelt.... Samt totalt ett fiasko ifråga om kundvänlighet.Samt girighet ifrån bolaget att lura in folk via sitt hypade rykte .... Detta också en låååång tid... Nej sådana bolag handlar jag inte av om så dom sålde en finkamera för 4000 spänn till mig.. Konsumenten i mig formligen vägrar...


Sedan mr drey123...

Skall man fota med live view kan man lika gärna köpa en kompaktkamera.


Du snackar en del "bull sa bill" också som du har absolut noll täckning för.. Jag har kompakt med live view.. Canon s3is.. Och det är ingen systemkamera med systemkamrans klart högre nivå i bildkvalitet.... Men du tyck tro att live view tar bort systemkamerans bildkvalitet.. Detta tyder jag som rent oerfarenhet samt att du är en okunnig fotograf som aldrig fotat på riktigt..Utan mer en tangentbords-snubbe bara som gillar vräka ur dig saker...

jag har tusentals tusentalt och åter tusentals foton tagna inom bara senaste åren i svåra förhållanden med allt ifrån rent skit som kamera till nu en extremt väl fungerande billig produkt.. Med Live View..... Och massor massor av dom bilderna ligger på nätet genom åren..Massor... jag kan garantera dig att du bör lära dig en hel del mer om praktiskt användande av kamror så du inser verkligen nyttan man kan ha av funktioner som hjälper fotografen...

jag påstår inte jag är en kunnig duktig fotograf .. För det är jag inte...För tekniskt sett att styra en kamera är jag råamatör... Men jag backar inte en mm på att jag har en enorm kunskap samt erfarenhet av att ta själva bilden och vad som är underlättande... Så förlöjliga inte saker du har gränslöst kass koll på.. Skaffa dig erfarenhet.. Det är mitt ödmjuka råd...

#11

Postad 26 september 2008 - 15:34

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Det du säger om att Sony-kameran har bra grepp m.m är helt klart upp till var och än som jag skrev tidigare. Ta mina jättelabbar till händer så lovar jag dej att jag nästan skulle tappa kameran om jag ska försöka hålla den med en hand och få fingerspetsen på avtryckaren.

Vill inte tala illa om din kompis men om ni inte knappt kunde se skillnad på bilderna på en Eos 5d med finoptik jämfört med en A300 med kitobjektivet ja då bör han med eos 5d ta och byta kamera. För nog blir det skillnad alltid.

Redigerat av Unregistered32555851, 26 september 2008 - 15:34.


#12

Postad 26 september 2008 - 15:41

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag började fota med systemkamera 1998(min första var en Canon 500n, där kan du snacka om plastig ;-) ) och gick över till digitalt för bara någon månad sen så jag försöker inte framstå som någon expert varken inom digitalonani eller vad det kallas. Men jag vet likväll vad jag gillar och det är mycket baserat på mitt fotande med analoga system.
Och om jag utgår ifrån det så skulle jag välja D80 då den ligger bättre och känns bättre i handen(tyker jag).

Jag har idag en digitalkamera med live view och har tagit säkert minst 1500bilder med den i olika sammanhang.
vet du hur många gånger jag har tyckt att live viewn verkar användbar?
Zero, noll gånger har jag känt att jag vill utnyttja den funktionen så jag hävdar fortfarande att om man vill peka och trycka av så behöver man ingen systemkamera. Vid ytterst få macrosituationer kan man ha en reel och inte imaginär användning för live view.
Kalla mig konservativ kanske man jag litar mer på mitt öga än en halvttaskigt fungerande live view funktion.

Och framför allt det är DU som tar bilden, det är DU som väljer skärpa, det är du som väljer komposition, det är du som väljer färgsättning, inte kameran.

#13

Postad 26 september 2008 - 15:50

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Kalla mig konservativ kanske man jag litar mer på mitt öga än en halvttaskigt fungerande live view funktion.

Jag har inte live view på min kamera, men vill ha det för att kunna få 100% av bilden innan fototillfället. Exempelvis vid landskapsfotografering. Det är många ggr stenar och annat "skit" smygit sig in i bilden som inte upptäckts i sökaren (95%). Nu tar jag ett par testbilder tills kameran står rätt med stativet innan den "riktiga" bilden tas.

#14

Postad 26 september 2008 - 17:41

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Just med stativ vore LV en bra grej. Och då gärna i kombo med en vinkl bar skärm = A300. Jag har ju själv en D40 så jag har varken eller men jag känner att jag inte skulle må dåligt av LV ibland..
LV kan vara hyfsat användbart men först med en vinkl bar skärm kan jag tänka mig att det blir bra mycket enklare vid vissa tillfällen. Men vissa resonerar tydligen: "Varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt?". Det är ju fortfarande du som tar bilden, du som komponerar, du som vrider på rattar, det enda är att du mkt enklare kan styra det. Så varför hacka på LV om nu vissa har nytta av det?

Och sedan detta med greppet kan vi väl sluta diskutera om nu ingen fråga kommer upp. Det är faktiskt en totalt onödig diskussion. Slutsats: var och en känner bäst själv vilket grepp som känns bäst, punkt SLUT.

/merzo

#15

Postad 26 september 2008 - 18:29

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Walkir: Det är faktiskt än bra grej med live view. Men det funkar ju llika bra att ta ett par test bilder.

Annars anser jag att live view bara är en gimick och marknadsföringsgrej som kameraföretagen har skapat för att folk som annars inte skulle köpt en systemkamera skall köpa systemkameror, det är fakitskt ett vanligt argument tro det eller ej att folk ej vill använda sökaren.

#16

Postad 26 september 2008 - 18:35

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Jag började fota med systemkamera 1998(min första var en Canon 500n, där kan du snacka om plastig ;-) ) och gick över till digitalt för bara någon månad sen så jag försöker inte framstå som någon expert varken inom digitalonani eller vad det kallas. Men jag vet likväll vad jag gillar och det är mycket baserat på mitt fotande med analoga system.
Och om jag utgår ifrån det så skulle jag välja D80 då den ligger bättre och känns bättre i handen(tyker jag).

Jag har idag en digitalkamera med live view och har tagit säkert minst 1500bilder med den i olika sammanhang.
vet du hur många gånger jag har tyckt att live viewn verkar användbar?
Zero, noll gånger har jag känt att jag vill utnyttja den funktionen så jag hävdar fortfarande att om man vill peka och trycka av så behöver man ingen systemkamera. Vid ytterst få macrosituationer kan man ha en reel och inte imaginär användning för live view.
Kalla mig konservativ kanske man jag litar mer på mitt öga än en halvttaskigt fungerande live view funktion.

Och framför allt det är DU som tar bilden, det är DU som väljer skärpa, det är du som väljer komposition, det är du som väljer färgsättning, inte kameran.


Just det. En halvtaskig live view funktion säger du.... Sony har en perfekt arbetande live view..Dessutom vinklingsbar vilket ökar användningsmöjligheterna avsevärt än en fast.....Det är en klart avgörande skillnad det....

och "peka o trycka". Du har väldigt dålig koll tyvärr.. Man pekar inte o trycker.. man använder en systemkamera i vinklar du får ta ett flertal bilder på chans och KANSKE en blir rätt med tur.. med Live view ställer du in kameran exakt som du gör med ögat vid linsen.. bara att bilden syns där i skärmen.. Så enkelt och så säkert .. sedan. Klick .. En bild.. Ett försök.. Samt det du ville fota finns på bild...Och detta i situationer du inte ens knappt kan få kameran på plats. Än mindre ditt öga till en lins..

Sådant kan bara ingen påstå är dåligt eller oanvändbart ..

medans dåliga sk live views som inte har en reell funktion fattar även jag inte gör någon glad samt användande av funktionen ...

Redigerat av mayro, 26 september 2008 - 18:42.


#17

Postad 26 september 2008 - 18:52

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Live View funktionen fungerar faktist riktigt bra på Sony A300, kompisen/arbetskamraten har en sådan kamera så har lekt lite med den.

Jag själv var inte i något större behov utav det så för mig blev det inget "+" när det gällde kamera, men vissa tror jag det passar riktigt bra. Kan tänka mig att det som tagits upp tidigare är smidigt vid vissa macrobilder. Men jag är helt säker på att det kommer komma tillfällen då jag kommer önska att jag hade det i min (om min kamera kommer någon gång, j*vla PCCITY)

Lånar denna tråd lite då jag själv tänkte skapa precis samma topic dagen innan. Om vi går in och pratar objektiv till båda dessa kameror. Både jag och polaren letar efter varsit, polaren är "såld" på Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony/Konica Minolta och efter vad jag har läst så verkar det vara ett helt ok objektiv, vad skulle motsvarigheten vara om man skulle köpa ett till Nikon? Är Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro New for Nikon/Fujifilmexact samma eller är det något som skiljer dessa åt.

Vilka andra objektiv tycker ni anser prisvärda/bra och vad är det man behöver.

#18

Postad 26 september 2008 - 18:53

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hejsan,
jag får säga att ni är bra på att svara på frågor.. ;) men det är lika svårt att välja... Jag har varit på mediamarkt och kollat lite och klämt.. nikon d80 säljer de just nu för 5990kr med 18-55 vr optik och a300 kan ja få för 4990.. då kommer frågan är det bra priser och vilken ska man slå till på? jättebeslutågerst!!!
Tacksam för bra råd..

#19

Postad 26 september 2008 - 19:07

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Hejsan,
jag får säga att ni är bra på att svara på frågor.. ;) men det är lika svårt att välja... Jag har varit på mediamarkt och kollat lite och klämt.. nikon d80 säljer de just nu för 5990kr med 18-55 vr optik och a300 kan ja få för 4990.. då kommer frågan är det bra priser och vilken ska man slå till på? jättebeslutågerst!!!
Tacksam för bra råd..


Välkommen tillbaka..

Jag skulle säga att det är ett riktigt schysst pris på båda två och båda två är riktigt bra kameror. Om du inte kan välja själv och vi ska försöka kunna hjälpa till, vad är det du i största hand kommer fota? Kommer du fota i en 2-3h i sträck så skulle jag nog välja den som är skönast. Kommer du använda mycket stativ, ja kanske sony'n och live view kan vara något då det kan vara bekvämare än att kolla i sökaren hela tiden.

Om du inte känner att du "behöver" LV, skulle jag nog lagt pengarna på en Sony A200 utan objektiv och sen köpa ett vassare 18 - 70 eller kanske köpa det med kit objektivet sen ett sigma 70 - 300, landar strax över 6000:-

Det är inte ett lätt val, men tror du kommer bli nöjd oavsett vilken kamera du köper.

Redigerat av Unregistered32555851, 26 september 2008 - 19:12.


#20

Postad 26 september 2008 - 19:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Lånar denna tråd lite då jag själv tänkte skapa precis samma topic dagen innan. Om vi går in och pratar objektiv till båda dessa kameror. Både jag och polaren letar efter varsit, polaren är "såld" på Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony/Konica Minolta och efter vad jag har läst så verkar det vara ett helt ok objektiv, vad skulle motsvarigheten vara om man skulle köpa ett till Nikon? Är Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro New for Nikon/Fujifilmexact samma eller är det något som skiljer dessa åt.

Ja, objektiven är likadana. "New" betyder att objektivet har inbyggd fokusmotor för att ge autofokus åt D40/x/D60, det är det enda som skiljer.

#21

Postad 26 september 2008 - 19:22

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Det du säger om att Sony-kameran har bra grepp m.m är helt klart upp till var och än som jag skrev tidigare. Ta mina jättelabbar till händer så lovar jag dej att jag nästan skulle tappa kameran om jag ska försöka hålla den med en hand och få fingerspetsen på avtryckaren.

Vill inte tala illa om din kompis men om ni inte knappt kunde se skillnad på bilderna på en Eos 5d med finoptik jämfört med en A300 med kitobjektivet ja då bör han med eos 5d ta och byta kamera. För nog blir det skillnad alltid.



Nope.. Du borde själv varit här så hade du liksom vi nog fått en funderare hur utveklingen faktiskt rasat fort framåt... Till oss alla som konsumenters stora glädje... ;)

Dessutom använde jag en gamal beggad Minolta Zoom inhandlad för "småpengar" i samanhanget beggat och inte kitoptiken... Minolya 24-105 F3,5-4,5. Samma optik säljs idag under namnet Sony för väl runt 4500-5500 kr.. Så kanske inte direkt kattskit. men ändå är det en vanlig zoomoptik...

Redigerat av mayro, 26 september 2008 - 19:26.


#22

Postad 26 september 2008 - 19:37

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Välkommen tillbaka..

Jag skulle säga att det är ett riktigt schysst pris på båda två och båda två är riktigt bra kameror. Om du inte kan välja själv och vi ska försöka kunna hjälpa till, vad är det du i största hand kommer fota? Kommer du fota i en 2-3h i sträck så skulle jag nog välja den som är skönast. Kommer du använda mycket stativ, ja kanske sony'n och live view kan vara något då det kan vara bekvämare än att kolla i sökaren hela tiden.

Om du inte känner att du "behöver" LV, skulle jag nog lagt pengarna på en Sony A200 utan objektiv och sen köpa ett vassare 18 - 70 eller kanske köpa det med kit objektivet sen ett sigma 70 - 300, landar strax över 6000:-

Det är inte ett lätt val, men tror du kommer bli nöjd oavsett vilken kamera du köper.


Hejsan,
jadu vad kommer jag fota.. Det vet jag inte exakt ännu då jag är helt nybörjare på systemfotografering... ;) tänkte försöka skaffa mig en hobby.. Det jag vet nu är att jag vill ta lite höst och naturbilder.. försöka fånga fint ljus mellan träden i skogen tex.. och jag kommer troligtvis att vilja ha med mig kameran när man reser eller i långtradaren :D även typ landskapsbilder över stora vyer skullejag vilja försöka fånga på bild ;)

#23

Postad 26 september 2008 - 19:38

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Live View funktionen fungerar faktist riktigt bra på Sony A300, kompisen/arbetskamraten har en sådan kamera så har lekt lite med den.

Jag själv var inte i något större behov utav det så för mig blev det inget "+" när det gällde kamera, men vissa tror jag det passar riktigt bra. Kan tänka mig att det som tagits upp tidigare är smidigt vid vissa macrobilder. Men jag är helt säker på att det kommer komma tillfällen då jag kommer önska att jag hade det i min (om min kamera kommer någon gång, j*vla PCCITY)

Lånar denna tråd lite då jag själv tänkte skapa precis samma topic dagen innan. Om vi går in och pratar objektiv till båda dessa kameror. Både jag och polaren letar efter varsit, polaren är "såld" på Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony/Konica Minolta och efter vad jag har läst så verkar det vara ett helt ok objektiv, vad skulle motsvarigheten vara om man skulle köpa ett till Nikon? Är Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro New for Nikon/Fujifilmexact samma eller är det något som skiljer dessa åt.

Vilka andra objektiv tycker ni anser prisvärda/bra och vad är det man behöver.

Du har alltså köpt en D80 om jag förstått det hela rätt?
Angående Sigmaobjektiven så finns det två med nästan likadana namn, Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony/Konica Minolta och Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro for Sony/Konica Minolta. Skillnaden är om jag inte missat något att det första, som också är lite dyrare, är lite skarpare tack vare bokstäverna APO. Torde vara att rekommendera det före det andra, men jag är inte så insatt. Någon med mer kunskaper?
Sedan det Sigma till Nikon du länkar till har inbyggd autofokusmotor så att man får autofokus med D40/x/60, och att man får snabbare autofokus överhuvudtaget med tex D80.
Ett alternativ är Tamrons motsvarighet,
Detta till Sony:


Detta till Nikon med inbyggd autofokusmotor:

Det finns ett till Tamron 70-300, utan autofokusmotor, som heter LD 1:2 macro. Jag vet inte skillnaden mellan detta och det andra.
Inga av dessa 70-300 är något riktigt macroobjektiv, bara så du inte tror det.

#24

Postad 26 september 2008 - 19:53

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Jo jag har köpt en Nikon D80. Beställdes i onsdags och har inte skickats från PCCITY än, jag som vill ha min kamera nu så jag kan fota.

Det blir nog ett Sigma 70 - 300 för min del ganska snart nu. På söndag ska kameraväska inhandlas och sen får jag se om jag känner att jag har råd med ett objektiv också.

#25

Postad 26 september 2008 - 19:56

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Hejsan,
jadu vad kommer jag fota.. Det vet jag inte exakt ännu då jag är helt nybörjare på systemfotografering... ;) tänkte försöka skaffa mig en hobby.. Det jag vet nu är att jag vill ta lite höst och naturbilder.. försöka fånga fint ljus mellan träden i skogen tex.. och jag kommer troligtvis att vilja ha med mig kameran när man reser eller i långtradaren :D även typ landskapsbilder över stora vyer skullejag vilja försöka fånga på bild ;)



hehe. Jag är FD gamal tradarchaffis.....
I tradaren skulle jag haft en liten högpresterande fickkamera som förstaval så jag kunde ta fram den då man kör och ta snabbshots...

Sedan då möjligheter att stanna finns ta fram systemaren.. Morgonen i norr då diset lättar med solen ankommande.... Eller solnedgångar i nordNorge... Finska vatten med ölandskap.. Rhenfloden nattetid då pråmarna tuggar sig uppströms....

Hysterin då man råkar styra sin V8 Scania in i Frankfurt av misstag och inte vet var man skall ta vägen... Då är kamran skoj att ta fram........ :D

#26

Postad 26 september 2008 - 20:24

Unregisteredbb144c47
  • Unregisteredbb144c47
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Vilka andra objektiv tycker ni anser prisvärda/bra och vad är det man behöver.


Sigma 50mm/f1.4 eller Sony 50mm/f1.4. Sigman har ej kommit ännu men verkar vara lite bättre.

se
http://www.photozone...4_canon?start=2

http://www.photozone...373-sony-50-f14

Jag har dock köpt sonys och är nöjd med den.

#27

Postad 26 september 2008 - 21:24

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Mayro: Snälla, läs innan du svarar.

#28

Postad 26 september 2008 - 21:33

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Sigma 50mm/f1.4 eller Sony 50mm/f1.4. Sigman har ej kommit ännu men verkar vara lite bättre.

se
http://www.photozone...4_canon?start=2

http://www.photozone...373-sony-50-f14

Jag har dock köpt sonys och är nöjd med den.


Sigman! Den har underbar bokeh! ;)

#29

Postad 27 september 2008 - 08:22

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

hehe. Jag är FD gamal tradarchaffis.....
I tradaren skulle jag haft en liten högpresterande fickkamera som förstaval så jag kunde ta fram den då man kör och ta snabbshots...

Sedan då möjligheter att stanna finns ta fram systemaren.. Morgonen i norr då diset lättar med solen ankommande.... Eller solnedgångar i nordNorge... Finska vatten med ölandskap.. Rhenfloden nattetid då pråmarna tuggar sig uppströms....

Hysterin då man råkar styra sin V8 Scania in i Frankfurt av misstag och inte vet var man skall ta vägen... Då är kamran skoj att ta fram........ :D


Hej,
hehe så du har kört tradare:) jag har kör nu i 3,5 år tror jag det blir.. heh

en nu har jag nog glidigt tillbaka mot d60an när jag kom på att den är betydligt smidigare att ha med sig än en d80 och ev en sony... ;) vad tror ni om en d60 i stället?

#30

Postad 27 september 2008 - 08:32

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
A300 är "överlägsen" d60. men det är en annan fråga. som ältats om å om igen.

Fysiska dimensioner:
d60 a300 a200
Dimensions 126x94x64 mm 131x99x75 mm 131x99x71 mm
Weight 471 grams 582 grams 532 grams



5 mm skillnad på bredden, 5mm skillnad på höjden samt 5 resp. 11mm skillnad på djupet.

#31

Postad 27 september 2008 - 08:57

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

A300 är "överlägsen" d60. men det är en annan fråga. som ältats om å om igen.

Fysiska dimensioner:
d60 a300 a200
Dimensions 126x94x64 mm 131x99x75 mm 131x99x71 mm
Weight 471 grams 582 grams 532 grams



5 mm skillnad på bredden, 5mm skillnad på höjden samt 5 resp. 11mm skillnad på djupet.


Vad är det som e överlägset?? jag e ju totalt nybörjare... ;) läste test om d60 och den rekomenderades pga välexponerade bilder etc.. och så även a300a med tror jag heheh måste alla kameror vara snarlika varandra...

mvh Dave

#32

Postad 27 september 2008 - 09:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
D60:
Inge auto bracketing
Inga AF Primes, 50mm 1.4 fins nu förståss.
Samma bildkvalite som A200

A300:
Inbygd Stablisering
Autobracketing
Alla AF objektiv fungerar.
RAW bildkvalite som D60
Liewview som man faktiskt kan använda.


Och tittar du på A200 är de dessutom billigare. Nu är det samma pris. Generellt är bildkvaliten mycket lika på dagens kameror, men du får mycket merkamera för pengarna på SONYs A200 300 versioner jämfört med Nikon.

Redigerat av ekke, 27 september 2008 - 09:07.


#33

Postad 27 september 2008 - 09:18

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
så du tycer jag ska åka och klämma till på en sony i stället för en nikon? kompisen fick sin a 300 igår som han köpte på pccity för 4990 tror ja det var..

#34

Postad 27 september 2008 - 09:20

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

så du tycer jag ska åka och klämma till på en sony i stället för en nikon? kompisen fick sin a 300 igår som han köpte på pccity för 4990 tror ja det var..



Inte istället, man ska prova alla kameror! ;) Men man får mer för pengarna i sonys kameror.

Men många sover bättre om det står Nikon på kameran ... eller canon. Och vi alla harolika behov, vissa vill vara som andra för att känna grupptillhörigheten, andra väljer efter funktion.

#35

Postad 27 september 2008 - 09:31

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Inte istället, man ska prova alla kameror! ;) Men man får mer för pengarna i sonys kameror.

Men många sover bättre om det står Nikon på kameran ... eller canon. Och vi alla harolika behov, vissa vill vara som andra för att känna grupptillhörigheten, andra väljer efter funktion.


eller istället men ja jag hade bestämt mig för en d60 först efter val mellan d60 o a300 sen ångrade jag mig och nu har de sänkt priserna på d80 och d60 så det skiljer 1000kr mellan dem alla 3 typ... så det e frågan

#36

Postad 27 september 2008 - 09:44

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Inga AF Primes, 50mm 1.4 fins nu förståss.

Så du räknar bort Tamron (90) , Sigma (30/50) som har fokusmotor för D40/D60 i sina fasta objektiv? Tokina är också på väg att släppa objektiv med fokusmotor nu. Tycker det är ett smart drag av Nikon att äntligen sätta press på tredjepartstilllverkarna. Det är dags att lämna det föråldrade AF-systemet nu.

Och har man riktigt gamla objektiv till Nikon, så är det endast D40/D60 som KAN använda dessa. Övriga Nikons kan INTE använda de gamla pre-AI objektiven.
...

Känn och kläm på alla kameror och välj den som DU kan ta bäst bilder med. Själv gillar jag smdigheten och enkelheten hos D40/D60 och tycker att andra kameror "kommer ivägen" för mig.

#37

Postad 27 september 2008 - 09:49

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
blir nog en d60 då jag gillar smidigheten... men lv känns bra att ha
det bir ett sista klämmande ina man bestämmer sig haha

#38

Postad 27 september 2008 - 10:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

så du tycer jag ska åka och klämma till på en sony i stället för en nikon? kompisen fick sin a 300 igår som han köpte på pccity för 4990 tror ja det var..



Smart kompis du har..! Han blir mycket glad framöver då han inser vad den kameran kan då han lärt sig den och vet hur den trivs.... Samt hur mycket han kan växa med kameran utan växa ur den...

#39

Postad 27 september 2008 - 11:13

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Så du räknar bort Tamron (90) , Sigma (30/50) som har fokusmotor för D40/D60 i sina fasta objektiv? Tokina är också på väg att släppa objektiv med fokusmotor nu. Tycker det är ett smart drag av Nikon att äntligen sätta press på tredjepartstilllverkarna. Det är dags att lämna det föråldrade AF-systemet nu.

Och har man riktigt gamla objektiv till Nikon, så är det endast D40/D60 som KAN använda dessa. Övriga Nikons kan INTE använda de gamla pre-AI objektiven.
...

Känn och kläm på alla kameror och välj den som DU kan ta bäst bilder med. Själv gillar jag smdigheten och enkelheten hos D40/D60 och tycker att andra kameror "kommer ivägen" för mig.



Föråldrande vet jag inte. Jag kan förstå att icke sony användare vill lämna skruvfokus bakom sig, då deras fkous motor är riktigt kass. sonys fokuserar riktigt snabbre, snabbare än vissa usm/ssm/af etc. (ring ssm är ofta snabbare vid större glasmassor )
Fokus i objektivet går slönder lättare! Se bara på Canons 50mm 1.4. här är det lite skillnad på ring vs micro usm dock. Men generellt ger fler rörliga delar höge felfrekvens.

Det finns en stor fördel dock! det är att det är tyst! ;) Det är den enda fördelen över alla fokus system. och en mycket viktig sådan!

Men ja, det är pågång med lite fler af primes till nikon, men det finns inte många att tillgå just nu.


Allt detta leder fram till ytterligare en fördel för Amount, förbättrad autofokus på gamlaobjektiv! :D Det är inte bara IS/SS som blir bättre med husen utan även fokuseringen förbättras.

#40

Postad 27 september 2008 - 11:33

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Nu är det ju dock tämligen ovanligt att man skaffar många primes när man köper kamera i D40/x/D60-klassen. Det man vanligen skaffar isåfall är en normal och ett macro, och de finns ju redan tillgängliga med AF hos Nikon eller tredjepartstillverkare .

#41

Postad 27 september 2008 - 13:18

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Nu är det ju dock tämligen ovanligt att man skaffar många primes när man köper kamera i D40/x/D60-klassen. Det man vanligen skaffar isåfall är en normal och ett macro, och de finns ju redan tillgängliga med AF hos Nikon eller tredjepartstillverkare .


ursäkta mig men vad e primes och bracket?

#42

Postad 27 september 2008 - 13:25

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

ursäkta mig men vad e primes och bracket?



primes är objektiv med fast brännvidd

autobracket innebär att kameran tar fler olika exponeringar i rad

Redigerat av ekke, 27 september 2008 - 13:25.


#43

Postad 27 september 2008 - 15:26

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Det finns ett språk som kallas "svenska" ;)

Prime lens, som redan sagts kan översättas med fast objektiv (underförstått att ett objektiv med fast brännvidd är bättre än ett zoomobjektiv, därav prime), och bracketing (i fotosammanhang) heter gaffling på svenska.


Se även : DOFP AWB MLU?, Ett litet fotolexikon

Redigerat av FEA, 27 september 2008 - 15:34.


#44

Postad 27 september 2008 - 17:57

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Det finns ett språk som kallas "svenska" :unsure:


Gør der? :D

#45

Postad 27 september 2008 - 18:18

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Gør der? :unsure:

Vad heter gaffling på danska då? :D

#46

Postad 27 september 2008 - 18:30

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Vad heter gaffling på danska då? :D


Bracketing (vi oversætter normalt ikke engelske udtryk, derfor det også hedder software/hardware på dansk) :unsure:

#47

Postad 27 september 2008 - 19:00

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Då blev det en sony a 300 till slut... vet inte om jag valt rätt.. men nu e det bara att försöka att lära sig att fota utan automat hela tiden :unsure: så man kan få lite liv i bilderna... finns det någon tråd här med lite tips hur man stäler in allt vad slutartider och bländare etc heter?? kanske står en del i instruktionsboken hehe men tänkte er på vad man ska ändra för att få det som man vill... skärpedjup eller vad det heter... men måste erkänna att trots live view så käns det som att man vill titta i sökaren typ 95% av ggr men jag har bara haft kameran i typ 3 timmar :D

#48

Postad 27 september 2008 - 20:01

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Ett tips är att köra på A läget och ändra bländaren efter hr stort skärpedjup du vill ha, är slutartiderna förlånga eller för korta så ändra ISO därefter.

#49

Postad 27 september 2008 - 21:33

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ett tips är att köra på A läget och ändra bländaren efter hr stort skärpedjup du vill ha, är slutartiderna förlånga eller för korta så ändra ISO därefter.


så om jag fatta´t det hela så om jag har på A läget på dagen och bländaren så att slutartiden blir lång då ska jag ändra iso till en lägre sifra om det är dagsljus för att få bort lång slutartid?? hehe mycket pillande och skitsvårt men kul :unsure:

#50

Postad 27 september 2008 - 21:55

wrelle
  • wrelle
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Smart kompis du har..! Han blir mycket glad framöver då han inser vad den kameran kan då han lärt sig den och vet hur den trivs.... Samt hur mycket han kan växa med kameran utan växa ur den...



jo även jag gick och köpte en a 300 idag... :unsure: 4997 eller vad det gick på + minneskort då...
men jag stör mig på fokus systemet det håller på att söka hela tiden... ?? inte för att jag fattar så mycket ännu bara haft den nåra timmar.. får ta och försöka läsa lite i instruktionsboken sen med :D hehe

svårt att veta hur man ska ställa in för att fånga saker på rätt sett... ävning ger färdighet som man säger ungefär som att backa med 24 metare :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.