Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter billigare högtalarkablar samma sak som dyrare?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 april 2020 - 00:08

Unregistered6572c540
  • Unregistered6572c540
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej. Jag har hört från vissa att dyrare högtalarkablar är bortkastade pengar eftersom ljudkvaliten låter detsamma om man använder en billig kina kabel från en vanlig butik så som clas ohlson eller biltema. Detta har jag inte hört från audioholics men i vissa av deras videor som denna https://youtu.be/7YIGLnbc12I hävdar de att de dyra audiophila kablarna är lurendrejeri. Gäller det även högtalarkablar som ligger på ett par hundralappar?

Jag kan förstå att det är idiotisk att köpa ett par dyrare högtalarkablar till ett par enkla JVC högtalare som väger nästan som frigolit och tänka sig att det kommer magiskt göra ljudet mycket bättre men när det kommer till high end högtalare från seriösa märkena så räcker väl inte ett par kablar från clas ohlson att få högtalarna att blomstra eller?

#2

Postad 17 april 2020 - 01:10

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Hej. Jag har hört från vissa att dyrare högtalarkablar är bortkastade pengar eftersom ljudkvaliten låter detsamma om man använder en billig kina kabel från en vanlig butik så som clas ohlson eller biltema. Detta har jag inte hört från audioholics men i vissa av deras videor som denna https://youtu.be/7YIGLnbc12I hävdar de att de dyra audiophila kablarna är lurendrejeri. Gäller det även högtalarkablar som ligger på ett par hundralappar?

Jag kan förstå att det är idiotisk att köpa ett par dyrare högtalarkablar till ett par enkla JVC högtalare som väger nästan som frigolit och tänka sig att det kommer magiskt göra ljudet mycket bättre men när det kommer till high end högtalare från seriösa märkena så räcker väl inte ett par kablar från clas ohlson att få högtalarna att blomstra eller?

 

Det är inte högtalarkablar du köper, det är bokstavligen ren koppar i rätt tjocklek och längd med tillräckligt många kardeler för att få flexibilitet och lite gummi utanpå du köper. Betala vad du vill, förväntar du dig bättre ljud så är det bara placebo om du märker något   :ph34r:  :wub:

Ska de va dyrt/dyrare så är de väl terminalerna man betalar för. Men när priset börjar gå över 500-600kr metern är det ormolja ljudmässigt. Såvida man inte installerar samma mirakel kabel i högtalarna och förstärkaren samtidigt. Sen kan man ju snacka om silver eller andra ledare samt hur man förhindrar oxidering av kopparledarna och bra kontakt mot högtalare och förstärkare, mycket mer intressant om du frågar mig. 


Redigerat av TijY, 17 april 2020 - 01:25.


#3

Postad 17 april 2020 - 06:27

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 2

poppar popcorn och följer med intresse  :P



#4

Postad 17 april 2020 - 07:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Tokigt att droppa denna tråden här- borde ligga under Högtalare eller Förstärkare till vilken tråden Kablar är kopplad. Kanske någon admin kan flytta den?



#5

Postad 18 april 2020 - 12:01

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Om vi skall prata skillnader. Det ligger ofta i
Terminering, kvalitet på banan/spade kontakt, hur mycket material kabel använder då koppar eller silver och isolation från störningar. Därefter får du köpa precis vilken kabel du vill.
Svar på din fråga, räcker runt 1-3k för dubbla 3m kablar för högtalare upp mot 50k. Sedan efter det om vi verkligen snackar high end som egentligen betyder lyx då finns det ingen gräns för vad det kan kosta.

Redigerat av Buddaz12, 18 april 2020 - 12:07.


#6

Postad 18 april 2020 - 12:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 4

På korta avstånd kan man använda billiga kablar. Att lägga tusenlappar är bara feel good och gör inget för ljudet oavsett om högtalarna kostar miljoner. Jag har ett högtalarsystem som kostar en bra bit över 100k och jag kör med Supra Classic 2.5.



#7

Postad 18 april 2020 - 13:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Terminering och kontaktyta samt rätt tjocklek är viktigast. Om dina kablar har suttit en stund med spadar eller bananer så bara rucka lit på dom så att ytan skrapas lite och så dra till så har du sparat ett par tusen.



#8

Postad 19 april 2020 - 09:21

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

tillbehör - kablar vore väl bästa stället för tråden. Min tolkning, kabelfantasterna hör stora skillnader, men bara när de vet vad de lyssnar på. Lyssnar de blint, vilket de aldrig gör, är skillnaderna borta. Märkligt. Annars gäller resistans inom rimliga gränser, och att kabeln inte tillför onödigt mycket induktans / kapacitans. Har man kontakter så bra kvalitet, med det kostar inte mycket.



#9

Postad 22 juni 2020 - 16:04

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har själv köpt svart-röd kabel hos Clas Ohlsson som i alla fall tidigare hade både 4 och 6 mm kabel. Dyrare kablar låter bättre men bara om du har en prislapp kvar på kabeln så att dina kompisar kan kolla in prislappen när dom ska ta ställning till hur dyra kablar låter. 



#10

Postad 24 juni 2020 - 13:36

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ändå skillnaden jag hört är att silver har en ljusare toppen än koppar, me det har inget med priset på kablarna att göra

#11

Postad 24 juni 2020 - 13:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Ändå skillnaden jag hört är att silver har en ljusare toppen än koppar, me det har inget med priset på kablarna att göra

Vad beror skillnaden på då?



#12

Postad 24 juni 2020 - 14:22

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om varför är ingen kabel expert, men har använt både silver och koppar mina b&w 683 s2 kan bli för hårda i toppen av silver så är det av de jag testat, men har bara märkt det nu med min nya hegel h190, på nad c375bee märkte jag inget men den var också av den lägre klassen i lite sämre ljud och kvalitet, och den var mer tillbaka dragen så det var svårt att höra någon ändring, hegeln är helt neutral enligt min mening, men att ljudet är hårdare i toppen kan lika gärna vara att förstärkaren inte är inspelad, ja du hörde rätt denna förstärkare behöver inspelning,och kommer säkert bli påhoppad för det, men den spelar annorlunda nu än för 20 timmar tillbaka och det behövs en typ 100 timmar,

Redigerat av Andreas3200, 24 juni 2020 - 14:38.


#13

Postad 24 juni 2020 - 16:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har ingen aning om varför är ingen kabel expert, men har använt både silver och koppar mina b&w 683 s2 kan bli för hårda i toppen av silver så är det av de jag testat, men har bara märkt det nu med min nya hegel h190, på nad c375bee märkte jag inget men den var också av den lägre klassen i lite sämre ljud och kvalitet, och den var mer tillbaka dragen så det var svårt att höra någon ändring, hegeln är helt neutral enligt min mening, men att ljudet är hårdare i toppen kan lika gärna vara att förstärkaren inte är inspelad, ja du hörde rätt denna förstärkare behöver inspelning,och kommer säkert bli påhoppad för det, men den spelar annorlunda nu än för 20 timmar tillbaka och det behövs en typ 100 timmar,

Vad är det som händer under inspelningen då?



#14

Postad 24 juni 2020 - 17:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Mer öppet ljud, och precis när ljudet har öppnats upp kan det upplevas lite hårt i diskanten, och det mjukas upp med tiden, jag kan dock inte garantera det sista ännu, men folk som har den säger detta själv, nu har man hamnat lite of topic och det ber jag så mycket om ursäkt för

Redigerat av Andreas3200, 24 juni 2020 - 17:16.


#15

Postad 24 juni 2020 - 19:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Mer öppet ljud, och precis när ljudet har öppnats upp kan det upplevas lite hårt i diskanten, och det mjukas upp med tiden, jag kan dock inte garantera det sista ännu, men folk som har den säger detta själv, nu har man hamnat lite of topic och det ber jag så mycket om ursäkt för

Frågan var mer ställd mot vad som händer i förstärkaren när ljudet öppnar sig. 



#16

Postad 24 juni 2020 - 21:09

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

En liten dörr i förstärkaren som successivt öppnar sig...

 

Skämt åsido, ja vad kan hända i en transistorförstärkare? Att den kommer upp i arbetstemp ja... men det tar inte hundratals timmar.



#17

Postad 24 juni 2020 - 21:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Sedan verkar det väldigt dumt att jämföra något med din NAD, den var ju trasig.

#18

Postad 24 juni 2020 - 23:21

Kalleputs
  • Kalleputs
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 1
Det fränaste jag fått se är pilade kablar så ljudet åker på rätt håll o inte baklänges.Då är det nästan religiöst.Sen har vi ju strömsladd för tiotusentals kronor,då borde man ta en titt på det som kommer in i väggen.Det går ju även öppna en högtalare av klass o se kablarna därinne,samma som på rulle i en bilverkstad 4 spänn metern.

#19

Postad 25 juni 2020 - 06:12

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Sedan verkar det väldigt dumt att jämföra något med din NAD, den var ju trasig.

Ja fast jag syftade på när den funkade som den ska, klart jag inte jämför den som trasig, den är bra för pengarna inget snack om saken, men den har inte alls den bas kontrollen, eller detaljerade återgivningen hegel har tex, sen saknar den dac, AirPlay/dlna som även hegel har i sina förstärkare, dacen i h190 motsvarar en separat runt 9–10k, det är i stort sett fysiskt omöjligt att hitta en kraftfull förstärkare under 20,000 som även klarar spela högupplöst
Och har extra finesser så blutooth/AirPlay och även digitala ingångar, jag hade klarat mig med nadens effekt på 2x150 watt, det är inte effekten som saknas här, utan det är mer välljudet, men har kommit så långt och lärt mig att det kan kvitta om inte högtalarna är tillräckliga kvalitetsmässigt, nu har högtalarna den svaga länken, men även dom svarar på den bättre kvaliten i hegel, men nu kan man uppgradera högtalare utan att hamna i underkant på förstärkeriet så fort man får råd med det


En liten dörr i förstärkaren som successivt öppnar sig...

Skämt åsido, ja vad kan hända i en transistorförstärkare? Att den kommer upp i arbetstemp ja... men det tar inte hundratals timmar.

Både säljaren rekommenderade detta så gör även holter på hegel innan förstärkarna spelar optimalt, har märkt det själv efter cirka 20 timmar låter det mer öppet, finns flera med dessa produkter som kan stryka detta, uppvärmingstiden gäller alltid oavsett förstärkare, det har ju inget med inspelningenstiden att göra, en ny motor till bilen behövs också köra in för att den ska prestera på de bästa, jag skulle gissa på det är vissa komponenter som behöver tid att prestera på sitt bästa, uppvärmingstiden på hegel är en timme om den stått avstängd, där finns inget standby läge, utan ett eco läge, som gör att man slipper uppvärmingstiden varje gång man startar upp förstärkaren

Redigerat av Andreas3200, 25 juni 2020 - 08:03.


#20

Postad 25 juni 2020 - 08:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0


Både säljaren rekommenderade detta så gör även holter på hegel innan förstärkarna spelar optimalt, har märkt det själv efter cirka 20 timmar låter det mer öppet, finns flera med dessa produkter som kan stryka detta, uppvärmingstiden gäller alltid oavsett förstärkare, det har ju inget med inspelningenstiden att göra, en ny motor till bilen behövs också köra in för att den ska prestera på de bästa, jag skulle gissa på det är vissa komponenter som behöver tid att prestera på sitt bästa, uppvärmingstiden på hegel är en timme om den stått avstängd, där finns inget standby läge, utan ett eco läge, som gör att man slipper uppvärmingstiden varje gång man startar upp förstärkaren

Har kablar också inspelningstid?



#21

Postad 25 juni 2020 - 09:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har kablar också inspelningstid?


Det kan jag tyvärr inte svara på, men det låter inte som det skulle ha någon betydelse, men kablar och förstärkare är lite annorlunda och anser att där är fler faktorer som spelar in i en förstärkaren, men inget påverkar mer än högtalare och rum givetvis

#22

Postad 25 juni 2020 - 10:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har väldigt svårt att se hur högtalarkablar, väl valda under omständigheterna, skulle ge olika resultat i mån av ljud. Så länge man inte har för högt motstånd i kabeln (vilket då får åtgärdas genom att antingen ha kortare kabel eller tjockare ledning) så är det helt enkelt "lugnt".

 

Använder själv 1.5mm² i alla mina högtalaranläggningar då jag inte behöver längre kablar än ca 1-2m*2, och då brukar priset ligga runt nån tjuga metern... Skulle jag däremot bygga en genuin hemmabio så hade jag satsat på 2.5mm².



#23

Postad 25 juni 2020 - 12:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ja jösses...

#24

Postad 25 juni 2020 - 13:24

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Om man kan fysik och ellära så går det att räkna på högtalarkablar. Tyvärr lite omständligt så jag hoppas något webbsida har hur man gör. 

 

Detta räknade gjort att jag köpte 4 mm2 högtalarkabel i ren koppar och Elfa hade den billigaste som kostade 42 kr/meter, Hörde jag någon skillnad? Nej och det var inte heller målet utan att få effektstegen att jobba bättre.



#25

Postad 25 juni 2020 - 17:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Här är en bra sida som skriver om vad som är viktigt att tänka på när det ska handlas högtalarkabel.

 

https://www.audiohol...aker-wire-gauge

 

och en konverteringstabell mellan AWG och mm2

 

http://nicab.co.uk/a...ic-conversions/



#26

Postad 26 juni 2020 - 08:44

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Ändå skillnaden jag hört är att silver har en ljusare toppen än koppar, me det har inget med priset på kablarna att göra

 

 

Vad beror skillnaden på då?

Min erfarenhet är att hörbara skillnader finns mellan koppar- och silverkablar men då snackar vi tonarmskablage. Phonokablar är av mer delikat typ och har som uppgift att förmedla en mycket svag signal till RIAA- steget- materialvalet sätter här sin prägel på det ljudmässiga på ett hörbart sätt. Kan dock ej svara på om så är fallet med "vanliga" signalkablar då jag aldrig har testat rent silverkablage på den fronten. 


Redigerat av GyroSE, 26 juni 2020 - 08:57.


#27

Postad 26 juni 2020 - 11:09

Unregisteredfddb2a5c
  • Unregisteredfddb2a5c
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det beror väl på högtalare. Mina JBL portabla högtalare låter helt klart bättre än motsvarande billiga högtalare.



#28

Postad 26 juni 2020 - 15:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att hörbara skillnader finns mellan koppar- och silverkablar men då snackar vi tonarmskablage. Phonokablar är av mer delikat typ och har som uppgift att förmedla en mycket svag signal till RIAA- steget- materialvalet sätter här sin prägel på det ljudmässiga på ett hörbart sätt.

 

Ja, det är ett av få användningsområden där kabeln faktiskt kan ge hörbar skillnad på ljudet.

 

Har mätt på en del RCA-kablar (vid lågnivå) och skillnaderna ligger ofta nere runt -115dB dvs omöjligt att höra med icke trasiga/glappande kablar kopplade till t ex en CD-spelare.

 

Före RIAA, är signalen som du nämner extremt svag (speciellt med MC-pickup), och de icke hörbara skillnader som finns vid lågnivå flyttas upp i nivå relativt signalen.


Redigerat av Ageve, 26 juni 2020 - 15:43.


#29

Postad 26 juni 2020 - 16:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Har haft samma kabel i snart över 5 år. Det kändes som det kostade mycket när jag köpte kabeln. Kör Nordost 2flat med Dali Lux banan. Skulle jag byta idag får jag nog betala skjortan för att få något bättre. Om jag hör skilldnad, vet ej, kommer jag bli nöjd kanske. Provade nyligen en HDMI från Supra. Kan bara säga som sådan att jag blev ej imponerad. Hade lika väl kunnat ha köpt en billig Nikabe. Man får prova sig fram.

Redigerat av Buddaz12, 26 juni 2020 - 16:21.


#30

Postad 28 juni 2020 - 08:13

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Eller så kostar det dig ingenting ;)

#31

Postad 28 juni 2020 - 09:35

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 2

Ja fast jag syftade på när den funkade som den ska, klart jag inte jämför den som trasig, den är bra för pengarna inget snack om saken, men den har inte alls den bas kontrollen, eller detaljerade återgivningen hegel har tex, sen saknar den dac, AirPlay/dlna som även hegel har i sina förstärkare, dacen i h190 motsvarar en separat runt 9–10k, det är i stort sett fysiskt omöjligt att hitta en kraftfull förstärkare under 20,000 som även klarar spela högupplöst
Och har extra finesser så blutooth/AirPlay och även digitala ingångar, jag hade klarat mig med nadens effekt på 2x150 watt, det är inte effekten som saknas här, utan det är mer välljudet, men har kommit så långt och lärt mig att det kan kvitta om inte högtalarna är tillräckliga kvalitetsmässigt, nu har högtalarna den svaga länken, men även dom svarar på den bättre kvaliten i hegel, men nu kan man uppgradera högtalare utan att hamna i underkant på förstärkeriet så fort man får råd med det


Både säljaren rekommenderade detta så gör även holter på hegel innan förstärkarna spelar optimalt, har märkt det själv efter cirka 20 timmar låter det mer öppet, finns flera med dessa produkter som kan stryka detta, uppvärmingstiden gäller alltid oavsett förstärkare, det har ju inget med inspelningenstiden att göra, en ny motor till bilen behövs också köra in för att den ska prestera på de bästa, jag skulle gissa på det är vissa komponenter som behöver tid att prestera på sitt bästa, uppvärmingstiden på hegel är en timme om den stått avstängd, där finns inget standby läge, utan ett eco läge, som gör att man slipper uppvärmingstiden varje gång man startar upp förstärkaren

Jämförelsen med en bilmotor är ju helt irrelevant, den innehåller en massa rörliga delar, cylindrar- kolvar, metall mot metall. Ta en ny mobiltelefon i stället, du låter den ligga igång i 100-timmar, då bränns den in och presterar bättre? Ny micro?



#32

Postad 28 juni 2020 - 14:02

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jämförelsen med en bilmotor är ju helt irrelevant, den innehåller en massa rörliga delar, cylindrar- kolvar, metall mot metall. Ta en ny mobiltelefon i stället, du låter den ligga igång i 100-timmar, då bränns den in och presterar bättre? Ny micro?

elbil?  :rolleyes:



#33

Postad 28 juni 2020 - 18:17

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jämförelsen med en bilmotor är ju helt irrelevant, den innehåller en massa rörliga delar, cylindrar- kolvar, metall mot metall. Ta en ny mobiltelefon i stället, du låter den ligga igång i 100-timmar, då bränns den in och presterar bättre? Ny micro?


Kanske inte rätt jämförelse men, där är inspelning på vissa förstärkare, hegel är en av dom, absolut inget påhitt, har själv märkt detta nu efter ha ägt den i cirka 3 veckor, och ljudet har förändrats under tiden, från att låta lite instängd som ny, till mer öppet ljud i toppen, diskant kunde vara lite hård, men nu har det hänt något efter cirka 3 veckor nu är inte ljudet hårt längre, kanske nåt som kallas för inspelningstid, du kan få tycka det är löjligt om du vill, men det är exakt så jag upplevt det till

#34

Postad 28 juni 2020 - 18:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

där är inspelning på vissa förstärkare, hegel är en av dom, absolut inget påhitt, har själv märkt detta nu efter ha ägt den i cirka 3 veckor, och ljudet har förändrats under tiden, från att låta lite instängd som ny, till mer öppet ljud i toppen, diskant kunde vara lite hård, men nu har det hänt något efter cirka 3 veckor nu är inte ljudet hårt längre, kanske nåt som kallas för inspelningstid, du kan få tycka det är löjligt om du vill, men det är exakt så jag upplevt det till

Hur kommer det sig att det endast är vissa som kräver det?
Vad är det i elektroniken som ändras och vilka komponenter kräver ”inbränning”?

Om du inte kan svara på det så kanske du kan ta reda på det?
Men det kanske inte är så konstigt att du vill höra skillnad när säljaren sa det och din gamla är trasig ;)

#35

Postad 28 juni 2020 - 18:44

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att det endast är vissa som kräver det?
Vad är det i elektroniken som ändras och vilka komponenter kräver ”inbränning”?

Om du inte kan svara på det så kanske du kan ta reda på det?
Men det kanske inte är så konstigt att du vill höra skillnad när säljaren sa det och din gamla är trasig ;)

Detta är inget som jag inbillar mig, givetvis är det ingen jätte stor skillnad, men att den lät hård var ingen inbillning, och det upplever jag inte nu, det är faktiskt nåt man lär lägga märkte till när man spelar på högre nivåer, och säljaren sa inget om det, utan jag frågade om den skulle låta så hård i toppen, och då sa han ge det lite tid, och det har jag gjort, jag har inte tillräcklig kunskap till att kunna svara på exakt varför och vad som händer efter en vis tids spelning, där är säkert komponenter som behöver tid kanske vad vet jag, jag är medveten nu sen ett tag tillbaka att min nad var trasig i just basen, men trasig eller ej, så ligger inte den naden i samma liga på långa vägar,😎 men på tanke på prisskillnaden så är det inte så konstigt. I heller, man är ju klart redo att fokusera sig på nästa högtalare uppgradering då det är den svaga länken nu b&w 702 s2 är intressant då jag är förtjust i b&w ljudet, kablar är inget jag nånsin kommer lägga för mycket pengar på, har provat lite olika typer utan och ha hört någon skillnad

Redigerat av Andreas3200, 28 juni 2020 - 18:49.


#36

Postad 28 juni 2020 - 18:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Transistorer, elektrolyter etc. påverkas ju till viss del under drift ja, men reellt sett vill jag minnas att skillnaden är mycket liten om man ser till hur det påverkar det faktiska ljudet.

 

THD kan ju bli lite lägre efter att ens förstärkare har varit igång någon timme. Och då pratar vi förmodligen om ca en tio- eller hundradels promille i ren minskning. Såvida inget är defekt förstås.



#37

Postad 28 juni 2020 - 19:14

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Detta är inget som jag inbillar mig, 

Inte inbillning men anpassning kanske?

Har märkt det när jag bytt något som gör stor skillnad, tex högtalare. I början reagerar man varje gång på hur annorlunda det låter, men när tiden går så blir det "det normala, neutrala" ljudet. Ett slags långvarig anpassning.

Kör man A/B tester så kan man märka en snabbare anpassning, störst skillnad hörs direkt vid växlingen för att sen avta till viss del.

Våra sinnen är bra på att anpassa sig efter input. :)



#38

Postad 28 juni 2020 - 19:33

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Inte inbillning men anpassning kanske?
Har märkt det när jag bytt något som gör stor skillnad, tex högtalare. I början reagerar man varje gång på hur annorlunda det låter, men när tiden går så blir det "det normala, neutrala" ljudet. Ett slags långvarig anpassning.
Kör man A/B tester så kan man märka en snabbare anpassning, störst skillnad hörs direkt vid växlingen för att sen avta till viss del.
Våra sinnen är bra på att anpassa sig efter input. :)

Ja det har du absolut rätt i, man märker oftast störst skillnad vid just bytet tycker jag, sen vänjer man sig och inte tänker mer på hur det lät innan, alltid kul med nya prylar i anläggningen😄👏

Redigerat av Andreas3200, 28 juni 2020 - 19:34.


#39

Postad 30 juni 2020 - 20:07

Narda
  • Narda
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 2

På korta avstånd kan man använda billiga kablar. Att lägga tusenlappar är bara feel good och gör inget för ljudet oavsett om högtalarna kostar miljoner. Jag har ett högtalarsystem som kostar en bra bit över 100k och jag kör med Supra Classic 2.5.

 

...för trettio spänn metern. Bra val! Det är ju så (som framgår av några länkar ovan) att en svindyr kabel aldrig kan göra ljudet bättre men möjligen något sämre.

 

Jag tycker nog att kabeltramset är ett reellt problem i HiFi-världen och symptom på något i grunden sjukt. Jag tappade intresset lite redan runt 90-talet och det har bara blivit värre. Även om det fanns mycket trams o ormolja redan då fanns det en koppling kvar till riktig teknik och verifierbara påståenden. Nu är mängden trams öronbedövande, inte undra på att så få musikälskare orkar läsa in sig och skaffa sig ljudanläggningar med kvalitet. Detaljhandeln har ingen självrespekt. Det började med tomtenissarna på Karlavägen som sålde skivspelare som "stampade takten" och nu har nog alla entusiastbutiker totalt förlorat verklighetskopplingen. Min tidigare favvo-butik säljer numera högtalarkabel för 140 papp och nätkabel (för strömmen från väggen alltså!) 60 papp! Vilka marginaler tillverkaren måste ha...

 

Och nej, det går inte att jämföra med annan lyxkonsumtion. En Ferrari har sina hästkrafter och sin väghållning, Hermes-väskan är välsydd av en skicklig hantverkare och i bra läder. Tillverkaren av 140k-kabeln skickar advokater på den som försöker avslöja deras säljmetoder.

 

Så synd på min gamla favvo-butik. Jag går inte dit längre. Då är det mycket bättre att prata ljud med dom som säljer professionell studioutrustning. På gott och ont har professionell audio och entusiast-hifi divergerat rejält. Det är tvärtom mot förr, proffsgrejorna är billigare och bra mycket mer prisvärda, dock svårare att hitta till och orientera sig bland för amatören.



#40

Postad 30 juni 2020 - 20:22

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Kanske inte rätt jämförelse men, där är inspelning på vissa förstärkare, hegel är en av dom, absolut inget påhitt, har själv märkt detta nu efter ha ägt den i cirka 3 veckor, och ljudet har förändrats under tiden, från att låta lite instängd som ny, till mer öppet ljud i toppen, diskant kunde vara lite hård, men nu har det hänt något efter cirka 3 veckor nu är inte ljudet hårt längre, kanske nåt som kallas för inspelningstid, du kan få tycka det är löjligt om du vill, men det är exakt så jag upplevt det till

Inte löjligt men jag tror inte på det. Ta jämförelsen med nya glasögon i stället, om man nu har såna. Först känns det konstigt, ovant, sen väjer man (hjärnan) sig. Successiv blir det bättre...



#41

Postad 30 juni 2020 - 22:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

...för trettio spänn metern. Bra val! Det är ju så (som framgår av några länkar ovan) att en svindyr kabel aldrig kan göra ljudet bättre men möjligen något sämre.

 

Jag tycker nog att kabeltramset är ett reellt problem i HiFi-världen och symptom på något i grunden sjukt. Jag tappade intresset lite redan runt 90-talet och det har bara blivit värre. Även om det fanns mycket trams o ormolja redan då fanns det en koppling kvar till riktig teknik och verifierbara påståenden. Nu är mängden trams öronbedövande, inte undra på att så få musikälskare orkar läsa in sig och skaffa sig ljudanläggningar med kvalitet. Detaljhandeln har ingen självrespekt. Det började med tomtenissarna på Karlavägen som sålde skivspelare som "stampade takten" och nu har nog alla entusiastbutiker totalt förlorat verklighetskopplingen. Min tidigare favvo-butik säljer numera högtalarkabel för 140 papp och nätkabel (för strömmen från väggen alltså!) 60 papp! Vilka marginaler tillverkaren måste ha...

 

Och nej, det går inte att jämföra med annan lyxkonsumtion. En Ferrari har sina hästkrafter och sin väghållning, Hermes-väskan är välsydd av en skicklig hantverkare och i bra läder. Tillverkaren av 140k-kabeln skickar advokater på den som försöker avslöja deras säljmetoder.

 

Så synd på min gamla favvo-butik. Jag går inte dit längre. Då är det mycket bättre att prata ljud med dom som säljer professionell studioutrustning. På gott och ont har professionell audio och entusiast-hifi divergerat rejält. Det är tvärtom mot förr, proffsgrejorna är billigare och bra mycket mer prisvärda, dock svårare att hitta till och orientera sig bland för amatören.

Vänta nu- hur kan dyrare kablar ge sämre ljud än billiga? Borde de inte låta lika bra eller lika dåligt för den delen?

 

Skivspelare med stampa takten- filosofin? Det var väl ett tag sen- typ 1973 eller något sånt om du syftar på en viss skotsk tillverkares sätt att marknadsföra sig....


Redigerat av GyroSE, 30 juni 2020 - 22:25.


#42

Postad 30 juni 2020 - 22:53

Narda
  • Narda
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Vänta nu- hur kan dyrare kablar ge sämre ljud än billiga? Borde de inte låta lika bra eller lika dåligt för den delen?

 

Skivspelare med stampa takten- filosofin? Det var väl ett tag sen- typ 1973 eller något sånt om du syftar på en viss skotsk tillverkares sätt att marknadsföra sig....

 

En högtalarkabel ska i princip bara ge ren resistans, gärna liten. Vanlig koppar med några kvadratmillimeters tvärsnitt funkar finfint. När sedan high-end-bedragarna börjar larva sig med kablar som är platta, tvinnade eller har långt avstånd mellan ledarna (för att se "avancerade" ut) så börjar kablarna få mätbar kapacitans och indukans. De blir alltså aktiva, ett slags filter. En kabel med för hög induktans blir t ex ett lågpassfilter, den dämpar höga frekvenser. Men det är nog inte så vanligt, vad jag har sett av mätningar så är de flesta kablar för tusentals eller hundratusentals (!) kronor inte värre än lampsladd. Inte bättre heller, men kanske snyggare.

 

Och du har rätt, stampa takten-märket är ju mycket äldre än vad jag kom ihåg. :-)



#43

Postad 01 juli 2020 - 05:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

En högtalarkabel ska i princip bara ge ren resistans, gärna liten. Vanlig koppar med några kvadratmillimeters tvärsnitt funkar finfint. När sedan high-end-bedragarna börjar larva sig med kablar som är platta, tvinnade eller har långt avstånd mellan ledarna (för att se "avancerade" ut) så börjar kablarna få mätbar kapacitans och indukans. De blir alltså aktiva, ett slags filter. En kabel med för hög induktans blir t ex ett lågpassfilter, den dämpar höga frekvenser. Men det är nog inte så vanligt, vad jag har sett av mätningar så är de flesta kablar för tusentals eller hundratusentals (!) kronor inte värre än lampsladd. Inte bättre heller, men kanske snyggare.

 

Och du har rätt, stampa takten-märket är ju mycket äldre än vad jag kom ihåg. :-)

Grejen är väl den att det även finns både platta och tvinnade högtalarkablar i de lägre prisklasserna, således borde samma problem finnas där. Jag har därför svårt att se att det argumentet håller. 
 

Intressant i sammanhanget  är att det där stampa takten- märket lever och frodas bättre än någonsin. Det är inte mycket stampa takten över deras skivspelare längre, de är förbaskat välljudande även anno 2020 då man har fortsatt att utveckla/förbättra delarna som sitter i dem. Sen är en LP12 av 1973 års modell uppgraderingsbar ända till dagens modellers nivå, ange gärna den modell av Ferrari av -73 års modell som har den möjligheten. Smart koncept i mitt tycke. Men man kan också välja att leva vidare med sin gamla 73:a då en sån står sig hyfsat ljudmässigt än idag. Något rätt har man uppenbarligen gjort någonstans...


Redigerat av GyroSE, 01 juli 2020 - 05:23.


#44

Postad 01 juli 2020 - 06:39

Narda
  • Narda
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Grejen är väl den att det även finns både platta och tvinnade högtalarkablar i de lägre prisklasserna, således borde samma problem finnas där. Jag har därför svårt att se att det argumentet håller. 
 

Intressant i sammanhanget  är att det där stampa takten- märket lever och frodas bättre än någonsin. Det är inte mycket stampa takten över deras skivspelare längre, de är förbaskat välljudande även anno 2020 då man har fortsatt att utveckla/förbättra delarna som sitter i dem. Sen är en LP12 av 1973 års modell uppgraderingsbar ända till dagens modellers nivå, ange gärna den modell av Ferrari av -73 års modell som har den möjligheten. Smart koncept i mitt tycke. Men man kan också välja att leva vidare med sin gamla 73:a då en sån står sig hyfsat ljudmässigt än idag. Något rätt har man uppenbarligen gjort någonstans...

 

Jag har inget emot själva stampa takten-märket, både välljudande o väldesignat. Men säljmetoderna, särskilt som de tolkades på Karlavägen var skumma. Genom en konstig variant av "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" fick man folk att satsa en orimligt stor del av budgeten på skivspelarverket. Pick-up och högtalare, där så mycket av ljudet sitter fick mycket mindre uppmärksamhet.

 

När jag sedan pratar kabel menar jag billig, inte lägre prisklasser. Att som hassesolo ovan använda utmärkt 30 kr/metern-sladd till högtalare för över 100k är att använda pengarna på rätt ställe :-) Och i en sån sladd uppstår inga konstigheter.

 

Sen tycker jag personligen att de i mitt tycke bästa och mest prisvärda stereoanläggningarna i high end-klass byggs utan högtalarkabel över huvud taget. Att separera DAC/stärkare/högtalare i fristående komponenter och mata en separat passiv högtalare på avstånd är enormt dyrt och skapar stora konstruktionsutmaningar. Väldesignade aktiva högtalare med digital ingång, gärna t ex balanserad AES/EBU  är da shit. Finns flera tillverkare som fått till det rätt men det är tyvärr mest proffsen som använder dom. Då kostar en värstinganläggning visserligen över hundra tusen. Men det är fortfarande billigare än en "toppkabel" från Nordost eller Ansuz ;-)



#45

Postad 01 juli 2020 - 08:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Inte löjligt men jag tror inte på det. Ta jämförelsen med nya glasögon i stället, om man nu har såna. Först känns det konstigt, ovant, sen väjer man (hjärnan) sig. Successiv blir det bättre...

vi kommer inte komma något värt med denna diskussionen, man vänjer sig snabbt till nytt ljud, Men en ändring märker man, som tex från hårt till mjukare topp, som är exakt det jag upplevt från kartong till nu 3 veckor senare, vill du säga det är en myt så kan du göra det, men jag tror på det som hörs av öronen, tillverkaren har nämnt att där är komponenter som behöver lite inspelningstid, folk som äger den har också nämnt att det hänt grejer efter så här 20-30 timmar

Redigerat av Andreas3200, 01 juli 2020 - 08:08.


#46

Postad 01 juli 2020 - 08:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

vi kommer inte komma något värt med denna diskussionen, man vänjer sig snabbt till nytt ljud, Men en ändring märker man, som tex från hårt till mjukare topp, som är exakt det jag upplevt från kartong till nu 3 veckor senare, vill du säga det är en myt så kan du göra det, men jag tror på det som hörs av öronen, tillverkaren har nämnt att där är komponenter som behöver lite inspelningstid, folk som äger den har också nämnt att det hänt grejer efter så här 20-30 timmar

Finns det några teorier om varför t.ex. en transistor skulle behöva inspelningstid?



#47

Postad 01 juli 2020 - 09:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Beror kanske på konstruktionen, men det är inga stora skillnader vi snackar om här, men just hegel låter hårda i början på högre nivåer, det händer naturligtvis inte så mycket om du jämför med en högtalare,,

Angående kablar så använder jag mig av en argon Classic i silver kostar väl 90 kr/m köpte just den för att de är lätt och hantera.

#48

Postad 01 juli 2020 - 10:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Beror kanske på konstruktionen, men det är inga stora skillnader vi snackar om här, men just hegel låter hårda i början på högre nivåer, det händer naturligtvis inte så mycket om du jämför med en högtalare,,

Angående kablar så använder jag mig av en argon Classic i silver kostar väl 90 kr/m köpte just den för att de är lätt och hantera.

Är dom gjorda av silver? Hittar inte dom på HiFi-klubbens hemsida



#49

Postad 01 juli 2020 - 10:52

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

 

Jag har inget emot själva stampa takten-märket, både välljudande o väldesignat. Men säljmetoderna, särskilt som de tolkades på Karlavägen var skumma. Genom en konstig variant av "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" fick man folk att satsa en orimligt stor del av budgeten på skivspelarverket. Pick-up och högtalare, där så mycket av ljudet sitter fick mycket mindre uppmärksamhet.

 

När jag sedan pratar kabel menar jag billig, inte lägre prisklasser. Att som hassesolo ovan använda utmärkt 30 kr/metern-sladd till högtalare för över 100k är att använda pengarna på rätt ställe :-) Och i en sån sladd uppstår inga konstigheter.

 

Sen tycker jag personligen att de i mitt tycke bästa och mest prisvärda stereoanläggningarna i high end-klass byggs utan högtalarkabel över huvud taget. Att separera DAC/stärkare/högtalare i fristående komponenter och mata en separat passiv högtalare på avstånd är enormt dyrt och skapar stora konstruktionsutmaningar. Väldesignade aktiva högtalare med digital ingång, gärna t ex balanserad AES/EBU  är da shit. Finns flera tillverkare som fått till det rätt men det är tyvärr mest proffsen som använder dom. Då kostar en värstinganläggning visserligen över hundra tusen. Men det är fortfarande billigare än en "toppkabel" från Nordost eller Ansuz ;-)

 

Fast det där säljsättet var något som kom ifrån Linn själva i det läget som rådde då- de var en maktfaktor inom branschen främst under 80- talet och gav direktiv till de återförsäljare som sålde märket om hur deras produkter skulle marknadsföras. Tror inte att Karlavägen själva bestämde detta. Man ska ha i åtanke att grundaren av Linn en gång i tiden startade upp det hela med motiveringen att det inte fanns några tillverkare som la ner någon större energi på skivspelaren utan det var något som skickades med när en anläggning såldes. I begynnelsen hade han som strategi att själv åka runt till olika hifi- återförsäljare där han bad dem koppla ihop den bästa anläggningen och demonstrera den för honom. Sen bad han dem att koppla ihop den billigaste anläggningen i vilken han kopplade in sin medhavda skivspelare. Intressant var att den sistnämnda kombon spelade skjortan av de dyrare vilket fick hela hifi- branschen att så småningom tänka om när det gällde skivspelarens betydelse. Mot det som bakgrund byggde han sen upp sitt företag och skaffade sig samtidigt ett större inflytande. Strategin de fortfarande hade för c:a 30 år sen var att skivspelaren i sig var det väsentliga och byggde hela sitt säljtänk runt detta. Det funkar lite annorlunda idag. 

 

När man komponerar ihop en vinylrigg så handlar det (som med så mycket annat) om att hitta balansen mellan de ingående komponenterna. Matchningen dem emellan är av största vikt när det gäller att hitta synergin så att de lirar så perfekt tillsammans som det är möjligt. Som jag säkert har nämnt i någon tråd tidigare så är RIAA- steget något som ofta förbises. I min värld är RIAA- steget hjärtat i vinylriggen vari mycket av magin uppstår som sen förmedlas vidare genom ljudkedjan- snålas det här så skiter det sig kort och gott också längre fram i flödet. RIAA- steget har idag fått lite av samma status som skivspelaren hade innan ovan nämnda Mr Tiefenbrun började åka runt med sin skivspelare under armen där i början på 70-talet. Det är synd då jag tror att att många som börjar med vinyl idag snabbt tröttnar då det inte blev så bra som de föreställt sig tack vare att den där synergin inte infinner sig pga av att man har kombinerat ihop anläggningen på ett icke fördelaktigt sätt. Investerar man lite extra i RIAA- steget har man absolut igen det. 

 

Kablarnas betydelse och skillnader kommer vi att kunna diskutera till leda- finns inget ämne inom hifi- hobbyn som skapar mer polarisering än kablar. Dessa diskussioner ger sällan eller aldrig något då de tyvärr nästan alltid slutar i ren pajkastning och aldrig utmynnar i något konstruktivt. 


Redigerat av GyroSE, 01 juli 2020 - 11:39.


#50

Postad 01 juli 2020 - 10:56

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Är dom gjorda av silver? Hittar inte dom på HiFi-klubbens hemsida


Ja Det är black edition sc1



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.