Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV-kanaler (Live+DVR) i min Nvidia Shield, rekommendationer?

1 svar till detta ämne Digital-TV Nvidia Shield
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 februari 2020 - 13:37

DreamT80
  • DreamT80
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har 2 övergripande mål som jag försöker åstadkomma: Dels så vill jag städa bort onödiga boxar under TV:n, och dels vill jag förenkla och centralisera användandet av TV-kanaler/media o.s.v. Det optimala hade varit om man med vår Shield (som vi använder till det mesta annan media) även kunde se på TV-kanaler. Helst genom att använda så mycket av mina befintliga lösningar som möjligt.

Utifrån detta är jag ute efter lite tips och råd - Hur skulle man kunna åstadkomma på detta vis?

Detta har jag idag:

- En Nvidia Shield med Plex (klient+server)

- Ett TV-kort till ovanstående. Gör så att jag kan se live-TV + DVR via Plex, för de fria kanalerna (via marknätet/Boxer).

- Viasat Digital-TV via fiber (+Viaplay-appen på Shielden).

Det jag vill åstadkomma:

- Möjlighet att kunna se "allt" via en och samma enhet, vilket då inkluderar digital-TV-kanaler.

- Möjlighet att spela in enl. ovanstående.

- Kan använda mig av Plex för DVR, men för live-tv skulle jag helst vilja ha en kompletterande app (då Plex gränssnitt är lite för bökigt för detta).

- Lätt att se på digital-tv. Det ska inte vara krångligare än att se på TV som man gjorde "förr" - När man öppnar appen (eller vad man nu väljer) så ska man där direkt ha tillgång till digital-TV-kanalerna.

- Jag vill använda en "officiell" leverantör, alltså inte IPTV King eller liknande.

- Om det går att lösa med en lokal IPTV-server (som sedan skickar vidare kanalerna till Shielden) så är det ett plus.

Frågor och svar:

Fråga:"Du har ju en lösning för fria kanaler via marknätet idag, varför inte använda den?"

- Svar: Den funkar bara för fria kanaler, samt så är TV-kortet i sig är inte jättestabilt. Plex känns inte riktigt moget för detta ännu.

Fråga: "Alla kanaler finns ju tillgängliga i VIaplay-appen, varför inte använda den?"

Svar: För krångligt gränssnitt, man måste navigera några steg för att komma åt kanalerna (ofta görs det reklam för icke-barnvänliga program när man öppnar appen, vilket gör att barnen exponeras för detta innan de har letat sig fram till TV-kanalerna). Samt så funkar inte DVR i detta fallet.

Fråga: "DVR? Allt går ju att streama idag ändå!"

Svar: Kalla mig gärna gammalmodig, men jag vill ha möjlighet att spela in TV-program som på gamla goda tiden. Dessutom försöker jag ha så få gränssnitt som möjligt, oavsett om det gäller appar eller hårdvara.

Fråga: "Oneplace känns som en bra lösning för dig?"

Svar: Ja, det kan man tycka. Känns dock inte som att den riktigt är i nivå med Shielden vad gäller "Android-biten" ännu. Använder Shielden till streamade spel/Plex Media Server i dagsläget - Känns inte som Oneplace kan åstadkomma detta?

Övrigt:

- Jag ser inga problem med att byta leverantör för digital-TV för att åstadkomma detta - Så länge jag vet att det går att åstadkomma önskad lösning efter ett byte.

- Jag kan absolut tänka mig att investera i både hårdvara och tid för att lösa problemet, även om jag vill använda så mycket befintlig utrustning som möjligt. Har viss erfarenhet av både hårdvara/mjukvara/operativsystem och ska t.ex. kunna klara av att bygga en TVheadend-server eller liknande. Behöver dock en push i rätt riktning (samma här - vill veta att jag köper/bygger rätt grejer innan jag tar steget och gör det).

Tacksam för input! Finns kanske andra som har liknande dilemman/lösningar på detta?

Postad 27 februari 2020 - 13:35

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Vet inte om det hjälper men jag hade en liknande fråga i tråden TV lösning 2020.

Enligt Leatherface kan man eventuellt skapa ett interface via en rad sammankopplade addon i Kodi-miljön.

Annars finns den tekniska lösningen klar på Android TV som du ju har i Shielden. Google har en färdig integrationslösning som typ Viaplay, C More, Dplay etc. kunde ha lagt in stöd för i sina respektive appar för Android TV, men de har naturligtvis inte gjort det.

Länk till mer om det från officiella Android Developers:

https://developer.an...dations-channel

Redigerat av kenta2, 27 februari 2020 - 13:35.

Även taggad med Digital-TV, Nvidia Shield

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.