Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dali Ikon MK2 serie

92 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 april 2010 - 14:51

Unregistered46a60461
  • Unregistered46a60461
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej!

Fick höra att Dali kommer att lansera Ikon MK2 serie inom några veckor, finns det nån som har mer specifik information ang. detta?

//STK

#2

Postad 20 april 2010 - 18:46

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Som sagt förstått det är nya serien mer fyllig i ljudet än tidigare.
Verkar som att Dali har lyssnat på dom som ansett dessa vara lite för skarpa i soundet =)

#3

Postad 20 april 2010 - 22:31

Unregistered46a60461
  • Unregistered46a60461
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
tack för svaret!

Redigerat av Unregistered46a60461, 03 maj 2010 - 07:27.


#4

Postad 03 maj 2010 - 12:48

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
http://ev.se/news.php?id=5166

#5

Postad 03 maj 2010 - 12:51

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Finns ett par Ikon 6 Mk2 på Hifi-Klubben i Linköping!

#6

Postad 03 maj 2010 - 20:53

Unregistered46a60461
  • Unregistered46a60461
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på de nya Ikoner. Mellanregistret och basen är öppnare, tydligare på nåt sätt, pris 12996:-
Jag skulle inte våga säga att de låter bättre än Ikon 6 mk1, de låter som nåt helt annat. Jätte fint, alltså.

Jag själv har Ikon 6:an och är kär i de, lyssnar från Mike Sterns jazz till Dream Theater och All that remains, det funkar överförväntan med metal/hårdrock med min ONKYO, akustisk musik låter helt fantastiskt!

//STK

#7

Postad 08 maj 2010 - 18:37

shogun1
  • shogun1
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Dali Ikon Mk2 har har klartt mer bas men samma gryma mellanregister som sin föregångare.
Denna högtalare kan jag varmt rekomendera. Den låter nästan som en Mentor femma dock inte lika upplöst men nästan.

#8

Postad 27 maj 2010 - 19:59

pixelper
  • pixelper
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Undras om man törs ha ikon 6mk2 nära bakvägg med tanke på porten bak?

#9

Postad 04 juni 2010 - 08:35

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Undras om man törs ha ikon 6mk2 nära bakvägg med tanke på porten bak?



Jag såg nya Ikon Mk2 i nya Hemmabiotidningen, dessa hade basportarna framåt.
Bara så att det blir rätt! :D

Hämtat från Dalis hemsida, bilder på nya Ikon: http://dali-speakers...s.html/322/2560

Redigerat av Unregistered1452, 04 juni 2010 - 08:43.


#10

Postad 12 juli 2010 - 11:10

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Stämmer att porten är framåt, var på Hifi-klubben och provlyssnade på Ikon 6 mk2 förra veckan, och blev imponerad av ljudet. Lyssnade på blandat från Avantasia, Dream Theater, Mark Knopfler, Sheryl Crow, Satié och Bach. De känns inte alls lika vassa i mina öron som mk1-orna gjorde, utan mycket mer lättlyssnade. Beställde ett par, men måste vänta till troligen början av augusti innan de får in dem!

De borde gå att ställa väldigt nära bakre vägg, men jag fick tipset om att skaffa absorbenter och sätta bakom, så ska ta och kolla upp det!

#11

Postad 12 juli 2010 - 17:32

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hur är dem här högtalarna i jämförelse med B&W 683?
Någon som har erfarenhet, är sugen på någon av dem 2, ungefär samma pris.

#12

Postad 12 juli 2010 - 17:42

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag har inte lyssnat så mycket på b&w:s 683:or, men det lilla jag har hört så är de "tyngre" i sitt ljud, medans dali är klarare och, enligt mina öron, har trevligare mellanregister och diskant (något som troligen är väldigt olika från person till person). Har du möjlighet att provlyssna på dem innan du köper?

#13

Postad 12 juli 2010 - 20:18

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Stämmer att porten är framåt, var på Hifi-klubben och provlyssnade på Ikon 6 mk2 förra veckan, och blev imponerad av ljudet. Lyssnade på blandat från Avantasia, Dream Theater, Mark Knopfler, Sheryl Crow, Satié och Bach. De känns inte alls lika vassa i mina öron som mk1-orna gjorde, utan mycket mer lättlyssnade. Beställde ett par, men måste vänta till troligen början av augusti innan de får in dem!

De borde gå att ställa väldigt nära bakre vägg, men jag fick tipset om att skaffa absorbenter och sätta bakom, så ska ta och kolla upp det!


På Hifi-klubbens hemsida står det att sexan har en port på baksidan. Vilken modell köpte du?

#14

Postad 13 juli 2010 - 08:39

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Har lyssnat på DALI Ikon MK2 nu och jag vet inte riktigt vad jag ska ge den för betyg. Den låter inte som gamla Ikon. Den har liknande ljudkaraktär som DALI Mentor, men är sämre på allting.

Det är förmodligen en superbra instegshögtalare till DALIs värld, men ingenting jag skulle köpa. Den är RIKTIGT bra till akustisk musik.

#15

Postad 13 juli 2010 - 08:50

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

På Hifi-klubbens hemsida står det att sexan har en port på baksidan. Vilken modell köpte du?


Jag köpte Ikon 6 Mk2, se här på Hifiklubbens hemsida där den framåtriktade porten syns tydligt. Det syns även bra på Dalis hemsida. Den verkar även ha fått en port på baksidan, ska kolla upp det på Hifiklubben snarast! Glömde faktiskt kolla det i butiken... :)

Redigerat av knasen78, 13 juli 2010 - 08:53.


#16

Postad 13 juli 2010 - 08:55

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Har lyssnat på DALI Ikon MK2 nu och jag vet inte riktigt vad jag ska ge den för betyg. Den låter inte som gamla Ikon. Den har liknande ljudkaraktär som DALI Mentor, men är sämre på allting.

Det är förmodligen en superbra instegshögtalare till DALIs värld, men ingenting jag skulle köpa. Den är RIKTIGT bra till akustisk musik.


Jag har funderat på att inhandla MK2:orna (6) inklusive subben.
Tror du att det blir ett lyft mot mina Infinity Kappa 90 som jag kör 5.0 idag?
(Har Onkyo TX-SR 805 som försteg och två Denon POA 6600A som slutsteg, dessa ger 260w/st i 8 ohm.)

#17

Postad 13 juli 2010 - 10:22

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag har funderat på att inhandla MK2:orna (6) inklusive subben.
Tror du att det blir ett lyft mot mina Infinity Kappa 90 som jag kör 5.0 idag?
(Har Onkyo TX-SR 805 som försteg och två Denon POA 6600A som slutsteg, dessa ger 260w/st i 8 ohm.)

Nej, byt inte. :)

#18

Postad 13 juli 2010 - 10:48

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Nej, byt inte. :)


Tack för rådet.
Jag tycker att det låter hyfsat bra idag, ljudtryck saknas inte och dessutom låter det bra i 2-kanal.

#19

Postad 13 juli 2010 - 21:44

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Har lyssnat på DALI Ikon MK2 nu och jag vet inte riktigt vad jag ska ge den för betyg. Den låter inte som gamla Ikon. Den har liknande ljudkaraktär som DALI Mentor, men är sämre på allting.

Det är förmodligen en superbra instegshögtalare till DALIs värld, men ingenting jag skulle köpa. Den är RIKTIGT bra till akustisk musik.


Vad tycker du ? 683or eller nya MK2 ?

:)

#20

Postad 13 juli 2010 - 21:48

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Vad tycker du ? 683or eller nya MK2 ?

:)

Om jag bara får välja mellan dessa två och inom Hi-Fi Klubben så blir det 683.

#21

Postad 13 juli 2010 - 21:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Tack för rådet.
Jag tycker att det låter hyfsat bra idag, ljudtryck saknas inte och dessutom låter det bra i 2-kanal.

Finns ju i och för sig annat att byta till, som är mycket bättre än DALI Ikon enligt mig. :)

#22

Postad 31 juli 2010 - 09:14

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Har beställt en Vokal 2 MK2 center till mina Mentor högtalare nu.

Lyssnade även på frontarna. Blev väldigt imponerad, de har fått till en riktigt bra all-round högtalare. All vasshet i diskanten är borta, de är till och med mer lena i diskanten än Mentor. Men i processen har de tappat en heldel lyster. Basen är dock riktigt riktigt bra och akustisk musik låter fortfarande fantastiskt.

Jag tror detta kommer bli en storsäljare, helt överlägsen i prisklassen enligt mig! Kanske även första Dali högtalarna någonsin som bör matchas med Denon! :)

#23

Postad 31 juli 2010 - 09:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Har beställt en Vokal 2 MK2 center till mina Mentor högtalare nu.

Lyssnade även på frontarna. Blev väldigt imponerad, de har fått till en riktigt bra all-round högtalare. All vasshet i diskanten är borta, de är till och med mer lena i diskanten än Mentor. Men i processen har de tappat en heldel lyster. Basen är dock riktigt riktigt bra och akustisk musik låter fortfarande fantastiskt.

Jag tror detta kommer bli en storsäljare, helt överlägsen i prisklassen enligt mig! Kanske även första Dali högtalarna någonsin som bör matchas med Denon! :D

De har tyvärr inte lyckats ordna mellanregistret. Alla klagar på diskanterna hos DALI, men enligt mig är det framför allt det högre mellanregistret som gör att den blir ljus, skrikig, saknar attack etc.

Diskanten är ju helt makalös i alla DALI från Ikon och uppåt. :)

#24

Postad 31 juli 2010 - 10:50

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

De har tyvärr inte lyckats ordna mellanregistret. Alla klagar på diskanterna hos DALI, men enligt mig är det framför allt det högre mellanregistret som gör att den blir ljus, skrikig, saknar attack etc.

Diskanten är ju helt makalös i alla DALI från Ikon och uppåt. :)


Håller inte alls med. Lyssnade på Metallica, där slag på cymbalerna var riktigt vidriga på gamla Ikon (även lite små jobbigt på mina Mentor), nu med MK2 funkade det jättebra, fast vi spelade med en Denon. Nej diskanten är inte makalös i gamla Ikon, ur hänseendet att den kan bli vass. Däremot plockar den fram detaljer och en fräschhet i ljudet som få högtalare klarar.

Mellanregistret må vara Dalis svaga punkt (genrellt över alla serier), men knappast det som gör att ljudet blir jobbigt att lyssna på i viss typ av musik (hårt komprimerad, klippande, dåliga inspelningar osv)..

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 31 juli 2010 - 10:52.


#25

Postad 31 juli 2010 - 11:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Både Ikon och Mentor går att få till riktigt mysigt ljud ur med hjälp av en equalizer och då genom att dämpa lite runt mellanregistrets område.

#26

Postad 31 juli 2010 - 13:38

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Både Ikon och Mentor går att få till riktigt mysigt ljud ur med hjälp av en equalizer och då genom att dämpa lite runt mellanregistrets område.


OK, jag är beredd att testa innan jag avfärdar det du säger :) Jag har en avancerad equalizer-programvara till min HTPC, vilken frekvensrange ska jag dämpa och hur kraftigt?

#27

Postad 31 juli 2010 - 17:53

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Har lagt beställning på MK2orna nu, testade dem emot 683 på hifiklubben i Västerås ( Skitbra personal där)
och jag kom fram till att jag gillade dali's högtalare mer. Den låter på något sätt mer musikalisk, diskanten var mycket bättre än b&w men mellanregistret är kanske lite under. Tjejen var med och lyssnade även hon hade samma åsikt även fast hon innan sa " jag bryr mig inte om hur det låter alls " :)

#28

Postad 01 augusti 2010 - 17:08

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag har provlyssnat på både Ikon mk 1 & 2 samt B&W:s 683:or, och kom fram till att jag gillade Dalis Ikon Mk2 bäst. Jämfört med Mk1 är ljudet helt enkelt bättre och "helare" och inte alls så vasst som tidigare. Tyckte också att de var bättre än 683:orna på mellanregister och diskant (men det är nog högst personligt vad man tycker). Slog därför till på ett par svarta Ikon 6 Mk2!

Om jag jämför Mk1 och Mk2 så går det knappt att lyssna på viss musik på Mk1:orna (ex. viss tyngre rock), medans Mk2:orna klarar detta galant!

#29

Postad 02 augusti 2010 - 15:26

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

OK, jag är beredd att testa innan jag avfärdar det du säger :) Jag har en avancerad equalizer-programvara till min HTPC, vilken frekvensrange ska jag dämpa och hur kraftigt?

Gör gärna det och säg vad du kommer fram till. Jag hade en ganska dålig equalizer, dvs. inget finlir på frekvenserna. Vet tyvärr inte vilka frekvenser det handlar om.

Kan du pröva själv och återkomma? Jag har inte kvar några DALI i min ägo så kan inte experimentera själv. :)

#30

Postad 02 augusti 2010 - 15:36

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Har lagt beställning på MK2orna nu, testade dem emot 683 på hifiklubben i Västerås ( Skitbra personal där)
och jag kom fram till att jag gillade dali's högtalare mer. Den låter på något sätt mer musikalisk, diskanten var mycket bättre än b&w men mellanregistret är kanske lite under. Tjejen var med och lyssnade även hon hade samma åsikt även fast hon innan sa " jag bryr mig inte om hur det låter alls " :)

Jag har provlyssnat på både Ikon mk 1 & 2 samt B&W:s 683:or, och kom fram till att jag gillade Dalis Ikon Mk2 bäst. Jämfört med Mk1 är ljudet helt enkelt bättre och "helare" och inte alls så vasst som tidigare. Tyckte också att de var bättre än 683:orna på mellanregister och diskant (men det är nog högst personligt vad man tycker). Slog därför till på ett par svarta Ikon 6 Mk2!

Om jag jämför Mk1 och Mk2 så går det knappt att lyssna på viss musik på Mk1:orna (ex. viss tyngre rock), medans Mk2:orna klarar detta galant!

De flesta tenderar att gilla DALI framför B&W vid A/B-test hos Hi-Fi Klubben. :(

#31

Postad 02 augusti 2010 - 16:23

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

De flesta tenderar att gilla DALI framför B&W vid A/B-test hos Hi-Fi Klubben. :)


Ursäkta min fråga, den är inte menad att vara spetsig eller oartig eller så, men vad menas? Är det en tendens som du har sett eller är det ett antagande?

Personligen provade jag dem bägge med olika Denon-förstärkare för att förhoppningsvis få det som matchar min elektronik hemma bäst... samt lyssnade i olika butiker med olika lyssningsrum för att vara "säker" (om man nu kan vara det utan att prova hemma).

#32

Postad 02 augusti 2010 - 20:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Ursäkta min fråga, den är inte menad att vara spetsig eller oartig eller så, men vad menas? Är det en tendens som du har sett eller är det ett antagande?

Personligen provade jag dem bägge med olika Denon-förstärkare för att förhoppningsvis få det som matchar min elektronik hemma bäst... samt lyssnade i olika butiker med olika lyssningsrum för att vara "säker" (om man nu kan vara det utan att prova hemma).

Min egen uppfattning efter att ha läst på diverse forum och pratat med människor i min omgivning. Min uppfattning är att det är fler som faller för DALI vid lyssning i butik, men det är även många DALI-ägare som efter ett tag byter högtalare på grund av "för skrikig diskant" och så vidare.

Det är inte inte lika många som faller för B&W, men B&W har lägre missnöjd-efter-en-tid-i-hemmet-faktor.

Är du med? :)

#33

Postad 03 augusti 2010 - 07:26

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jupp, nu är jag med! Tack för klargörandet :)

Undrar nu istället varför det är så... antagligen har det väl med att göra hur de låter i det egna hemmet jämfört med i Hifiklubbens lokaler?

Och det där med "skrikig diskant" kan jag delvis hålla med om, i alla fall med Mk1! Hade viss musik som jag inte lyssnade på i mina Ikon 1 (Mk1) men som låter enormt mycket bättre med mina Ikon 6 Mk2 (sedan kanske det gör viss skillnad att jag har bytt från små stativare till ett par golvare...).

#34

Postad 04 augusti 2010 - 09:38

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Lyssnade också på dessa två, i går. Akustisk musik, typ Zelmani. Brutalt stor skillnad mellan denna och 863. Ikonen lät betydligt bättre. 863:an var dov och murrig i jämförelse. Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad! Skulle vilja jämföra med annan musik också.

Redigerat av egoBen, 04 augusti 2010 - 09:39.


#35

Postad 04 augusti 2010 - 15:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jupp, nu är jag med! Tack för klargörandet :)

Undrar nu istället varför det är så... antagligen har det väl med att göra hur de låter i det egna hemmet jämfört med i Hifiklubbens lokaler?

Och det där med "skrikig diskant" kan jag delvis hålla med om, i alla fall med Mk1! Hade viss musik som jag inte lyssnade på i mina Ikon 1 (Mk1) men som låter enormt mycket bättre med mina Ikon 6 Mk2 (sedan kanske det gör viss skillnad att jag har bytt från små stativare till ett par golvare...).

Jag har en teori om att människor anser att hissad diskant låter bättre än en neutral diskant vid A/B-test, särskilt i ett ljuddämpat rum eller butikslokal. Långvariga tester och med all sorts musik brukar göra de neutrala högtalarna till vinnare.

Tror att DALI är utvecklad för att sälja på första lyssningen, och då särskilt mot högtalare som B&W. Hi-Fi Klubben brukar ju ofta köra med välinspelad musik från exempelvis Chris Jones. Sådant låter magiskt hos DALI.

#36

Postad 04 augusti 2010 - 18:49

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Jag har en teori om att människor anser att hissad diskant låter bättre än en neutral diskant vid A/B-test, särskilt i ett ljuddämpat rum eller butikslokal. Långvariga tester och med all sorts musik brukar göra de neutrala högtalarna till vinnare.

Tror att DALI är utvecklad för att sälja på första lyssningen, och då särskilt mot högtalare som B&W. Hi-Fi Klubben brukar ju ofta köra med välinspelad musik från exempelvis Chris Jones. Sådant låter magiskt hos DALI.


Det kan nog stämma, därav att jag alltid tar med mig ett urval av min egen musik, för att provlyssna det som kommer att gå hemma hos mig! Tyckte att 683:orna var bättre i basen (gick lägre och lät "tyngre" medans Ikonerna var extremt tajta) medans Ikonerna hade ett trevligare mellanregister och diskant, därav att det blev Ikonerna för mig, då jag kommer att komplettera basen med en extra sub.

#37

Postad 04 augusti 2010 - 19:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Det kan nog stämma, därav att jag alltid tar med mig ett urval av min egen musik, för att provlyssna det som kommer att gå hemma hos mig! Tyckte att 683:orna var bättre i basen (gick lägre och lät "tyngre" medans Ikonerna var extremt tajta) medans Ikonerna hade ett trevligare mellanregister och diskant, därav att det blev Ikonerna för mig, då jag kommer att komplettera basen med en extra sub.

Åfan, tyckte du att Ikon hade bättre mellanregister än 683?

#38

Postad 04 augusti 2010 - 19:53

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Åfan, tyckte du att Ikon hade bättre mellanregister än 683?


Jupp, nu är jag iofs ingen expert på sådant, men tycker att klarheten/tydligheten i kombon Ikon + Denon lät bättre för mig än det mycket varmare ljud som jag tyckte mig höra med 683 + Denon... :)

#39

Postad 04 augusti 2010 - 22:18

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Så här förklarade en i personalen i min lokala hifiklubben-butik

B&W kör efter "perfect piston" teknik. Alltså som en motor, att alltid åtge exakt rätt ljud, det gör de med hjälp av mycket hårda och förutsägbara material så som diamant och kevlar.

Dali är istället mer musikaliska högtalare och anses mer som instrument, detta kan ses även på högtalarelementen i mk2a, som är något röda med ljusa sträck i. Det är någon slags förstärkning av trä i, som är ilagt slumpmässigt.

Själv gillade jag Dali'n mycket mycket mer, men det verkar så att om man ska helt korrekt ljud så ska man gå på B&W
Jag A/B-lyssnade på min egen musik som jag hade på skiva, helt blandat ifrån välproducerat till trance/vocal.

#40

Postad 05 augusti 2010 - 09:07

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jupp, nu är jag iofs ingen expert på sådant, men tycker att klarheten/tydligheten i kombon Ikon + Denon lät bättre för mig än det mycket varmare ljud som jag tyckte mig höra med 683 + Denon... :D

Hehe, var nog mest diskanten du upplevde som grym i så fall. Tror jag. :)

DALI är inte kända för något mellanregister att hurra för direkt.

#41

Postad 05 augusti 2010 - 13:58

knasen78
  • knasen78
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Hehe, var nog mest diskanten du upplevde som grym i så fall. Tror jag. :)

DALI är inte kända för något mellanregister att hurra för direkt.


Det är mycket möjligt att jag missade mellanregistret och "fastnade" i diskanten, är som sagt inte så bra på sånt här. Vad ska jag lyssna efter för att "upptäcka" mellanregistret hos en högtalare?

Åfan, hur kan Dali missa mellanregistret på ett sånt sätt i så fall?

#42

Postad 05 augusti 2010 - 16:52

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Det är mycket möjligt att jag missade mellanregistret och "fastnade" i diskanten, är som sagt inte så bra på sånt här. Vad ska jag lyssna efter för att "upptäcka" mellanregistret hos en högtalare?

Åfan, hur kan Dali missa mellanregistret på ett sånt sätt i så fall?


Handlar ju inte om att missa eller inte missa, det är vad man satsar på och vad kan man göra bra.
Läs mitt inlägg längre upp :)

#43

Postad 05 augusti 2010 - 17:08

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Det är mycket möjligt att jag missade mellanregistret och "fastnade" i diskanten, är som sagt inte så bra på sånt här. Vad ska jag lyssna efter för att "upptäcka" mellanregistret hos en högtalare?

Åfan, hur kan Dali missa mellanregistret på ett sånt sätt i så fall?

Om du lyssnar på en B&W CM9-högtalare och DALI Ikon 6 Mk2 så kan du lyssna efter attack i virveltrummor, hur röster kommer fram ur ljudbilden (om de låter naturliga) och så vidare. Ganska mycket av ljudbilden som ligger i mellanregistret ändå.

Chet Atkins feat. Mark Knopfler - Some Leather and Lace är en kanonbra låt för att testa mellanregister i högtalare enligt mig. Däremot måste ju hela ljudbilden passa en i smaken så klart! :)

#44

Postad 06 augusti 2010 - 19:21

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Nu har centern landat!

Är riktigt nöjd, funkar klangmässigt fint med mina Mentor 8. Så var den riktigt snygg också med svart front panel, istället för grå som Mentor är. Passar bättre med svart under TV:n.

#45

Postad 06 augusti 2010 - 20:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Nu har centern landat!

Är riktigt nöjd, funkar klangmässigt fint med mina Mentor 8. Så var den riktigt snygg också med svart front panel, istället för grå som Mentor är. Passar bättre med svart under TV:n.

Visst har Ikon Mk2 och Mentor ungefär samma klang genom hela serien?

#46

Postad 08 augusti 2010 - 11:30

sircs
  • sircs
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej.

Jag är på jakt efter ett par nya högtalare och har varit och lyssnat på Ikon MK2 och DM603. Diskant och mellanregister lät fantastiskt bra på MK2'orna där röster och instrument kom fram väldigt fint, basen var också bra på Mk2 men inte lika bra som i DM603. Dessa båda högtalare är de som jag tyckt låter bäst bland många jag har lyssnat på. Även Psb Image T6 har ett fantastiskt ljud i mina öron. Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilka som passar mig bäst. Nu har jag också lyssnat på Yamaha NS-F700 som väl egentligen mer är till suround vad jag förstår men de lät faktiskt också mycket bra, mer alround på något vis. Har någon nån uppfattning om Psb Image T6 eller Yamaha NS_F700, är de lika bra som de andra?

#47

Postad 08 augusti 2010 - 16:35

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Visst har Ikon Mk2 och Mentor ungefär samma klang genom hela serien?


Hur menar du igenom hela serien? Har något NAD kallar "Ears" på mitt försteg, där jag kan lyssna på musik ur alla 5 kanaler. Har spelat så senaste tiden för att spela in centern. Den fungerar väldigt bra klangmässigt med Mentor, men det är inte riktigt samma "lyster" och klarhet som Mentor presterar. Annars väldigt lika.

Det är trist att det inte finns någon vettig Mentor center i denna storlek. Närmaste är RCL och den är sämre..

Har försökt dämpa mellanregistret med min equalizer förövrigt. Körde ungefär 5dB dämpning över lite olika frekvensområden, först lågt-mellanreg, sen mer normalt. Viss musik hade en liten tendens att bli mindre svårlyssnat, men överlag blev musiken mindre skimrande. Men du har nog en poäng i att ett dämpat mellanreg kan ändra ljud-karaktären till det mer positivia. Har inte testat tillräckligt, men viss tendens att dämpat mellanreg, så låter Dali mer som B&W. Vilket jag inte vill uppnå, eftersom B&W låter platt, tråkigt och o-engagerande ;)

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 08 augusti 2010 - 16:36.


#48

Postad 08 augusti 2010 - 19:54

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Mina Mk2 landade i fredags, har inte hunnit spela så mycket då jag var i Göteborg denna helg.
Men om jag jämför lite snabbt med mina tidigare ES 100 lite snabbt;

Klarare diskant
Mer bas i längre volymer ( utan att plussa på bass i förstärkaren)

Överlag bättre högtalare, då denna är mycket mer high-end.

Spelar med hk980

Om någon har frågor eller något jag ska testa så ställer jag upp ;)

#49

Postad 08 augusti 2010 - 22:48

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
La upp några nya bilder på Ikon centern..

#50

Postad 09 augusti 2010 - 08:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hur menar du igenom hela serien? Har något NAD kallar "Ears" på mitt försteg, där jag kan lyssna på musik ur alla 5 kanaler. Har spelat så senaste tiden för att spela in centern. Den fungerar väldigt bra klangmässigt med Mentor, men det är inte riktigt samma "lyster" och klarhet som Mentor presterar. Annars väldigt lika.

Det är trist att det inte finns någon vettig Mentor center i denna storlek. Närmaste är RCL och den är sämre..

Har försökt dämpa mellanregistret med min equalizer förövrigt. Körde ungefär 5dB dämpning över lite olika frekvensområden, först lågt-mellanreg, sen mer normalt. Viss musik hade en liten tendens att bli mindre svårlyssnat, men överlag blev musiken mindre skimrande. Men du har nog en poäng i att ett dämpat mellanreg kan ändra ljud-karaktären till det mer positivia. Har inte testat tillräckligt, men viss tendens att dämpat mellanreg, så låter Dali mer som B&W. Vilket jag inte vill uppnå, eftersom B&W låter platt, tråkigt och o-engagerande :P

Ah, menade "alla högtalare i serien". ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.