Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox Series X|S - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

2574 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 14 december 2019 - 13:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det kanske har stått här, men nya boxen kommer att ha en enorm fläkt på toppen som antingen blåser eller suger luft för att kyla. Då fläkten tar upp en stor del av ytan uppåt så lär det bli bra kylning.

Jag gissar att fläkten kommer att suga in luft och sedan ha ett par utblås någonstans på kroppen. Rätt? Tänker att det kanske minskar mängden damm i konsolen.

#202

Postad 14 december 2019 - 14:16

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Skulle tro att fläkten blåser ut. Värme stiger ju uppåt och då är det bra om fläkten på ovansidan blåser ut när Xboxen står upp.

#203

Postad 14 december 2019 - 18:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Skulle tro att fläkten blåser ut. Värme stiger ju uppåt och då är det bra om fläkten på ovansidan blåser ut när Xboxen står upp.

 

Tror jag med, känns som den här konsolen inte kommer bli så dammig? Liten yta att samla damm på plus om utblåset är där så borde det hjälpa. Lättare att hålla rent hur som helst.

 

Enligt Digital Foundry så är tydligen Hellblade 2 exklusivt för SX. Tidigare sa någon på MS att de inte skulle göra exklusiva spel på ett tag. De säger vid 17:32 i videon att det är exklusivt.

 

https://www.youtube....eature=emb_logo

 

De pratar även lite om det negativa med att ha One som baslinje etc.



#204

Postad 14 december 2019 - 18:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tja, jag hade ju 50% chans på den. Absolut att det är mest logiskt att dra ut luften uppåt, men... ja, är orolig för att det blir som en dammsugare då 😅

#205

Postad 14 december 2019 - 18:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Suck så liten chans för hellblade 2 vr då

#206

Postad 14 december 2019 - 19:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Tja, jag hade ju 50% chans på den. Absolut att det är mest logiskt att dra ut luften uppåt, men... ja, är orolig för att det blir som en dammsugare då 😅


Alla konsoler och pcer blir som dammsugare. Varma luften måste ut, och då sugs det in luft och damm i alla krokar som det går. Även om man har filter på de ställena man tror luften dras in mest så kommer det inn damm, det är bara en tissfråga.

Om det är en stor fläkt så är dock risken mindre att den bråkar (såvida det inte är en delta då) så det låter som en smart design.

#207

Postad 15 december 2019 - 17:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Tja, jag hade ju 50% chans på den. Absolut att det är mest logiskt att dra ut luften uppåt, men... ja, är orolig för att det blir som en dammsugare då


Att pressa varm luft neråt hade inte varit så smart.

Mac Pro (den som liknar en Tork papperskorg) hade en fläkt längst upp. Gissar på att MS har inspirerats av den designen.

Modellen med dubbla AMD-GPUer på 3,5 Tflops vardera, hade stora problem med överhettning, till den grad att många satte en extra fläkt ovanpå. Apple har numera övergivit designen till förmån för en stor traditionell PC-låda.

Bifogad fil  New-Apple-mac-pro-Fan.jpg   47,33K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ifixit_macpro4-800x538.jpg   48,14K   0 Antal nerladdningar

Men det blir som sagt problem när MS säger att den kan placeras liggandes med, speciellt om folk stoppar in den i TV-bänken med fläkten rakt in i sidan på bänken.

Opraktisk design för en konsol, för när den ligger ner tar den ju mer plats än XB1X i höjdled, och utrymmet som blir över bakom är ingen fördel heller.

Redigerat av Ageve, 15 december 2019 - 17:41.


#208

Postad 15 december 2019 - 17:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

speciellt om folk stoppar in den i TV-bänken med fläkten rakt in i sidan på bänken.

 

Det här är lite som att VR är opraktiskt för att folk kommer dö när de inte ser något, eller Wii är opraktiskt för folk kommer slänga kontrollerna rakt in i TV:n.

 

Nu har väl båda de sakerna hänt, men folk får ju tänka lite också och läsa bruksanvisningar  :D

 

Något säger mig hur som helst att detta är något som Microsoft har övervägt innan de designade den.



#209

Postad 15 december 2019 - 17:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det här är lite som att VR är opraktiskt för att folk kommer dö när de inte ser något, eller Wii är opraktiskt för folk kommer slänga kontrollerna rakt in i TV:n.


Nej, det är det inte alls.

MS har ju sagt att man kan lägga den ner, och den är tänkt att anslutas till en TV. En TV har man oftast i vardagsrummet, och en TV-bänk/mediabänk/whatever har ju i stort sett alla.

HTC säger ju inte till folk att de ska gå ut på stan med VR-headsetet på (som Johnny English ;) ).

Och Nintendo har inte sagt att det går bra att kasta kontrollen på TVn heller.
 
http://www.youtube.com/watch?v=5W19mLb-9JM
 

Nu har väl båda de sakerna hänt, men folk får ju tänka lite också och läsa bruksanvisningar  :D


Japp, men det är ju som sagt en del av instruktionen att lägga den ner.

Utgå inte ifrån att alla som köper en XBSX är smarta. ;)
 

Något säger mig hur som helst att detta är något som Microsoft har övervägt innan de designade den.


Det får man hoppas. Men produkter som dessa släpptes ju:

Xbox 360
Note 7
Galaxy Fold

Redigerat av Ageve, 15 december 2019 - 18:05.


#210

Postad 15 december 2019 - 18:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Min 360 elite är enda konsolen jag haft som gått sönder. Nu fick jag dock en ny och den fungerar fortfarande men ja, jag är skeptisk til denna design här hemma hos mig. Om man kan ha den stående så grattis til er.

#211

Postad 15 december 2019 - 19:05

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 3

Alla lägenheter har ett golv som tenderar va ganska plant så det lär nog fungera :)

 

De med iq fiskmås som inte förstår sig på ventilationshål kan ju döda vad som helst? Det går ju fixa överhettningsskydd i konsolen där den slår av innan den smälter.



#212

Postad 16 december 2019 - 01:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

De med iq fiskmås som inte förstår sig på ventilationshål kan ju döda vad som helst? Det går ju fixa överhettningsskydd i konsolen där den slår av innan den smälter.

 

Det finns överhettningsskydd såklart.

 

Det är rätt vanligt att PS4 Pro slår ifrån pga överhettning om den står i en bänk, speciellt om det har fastnat damm i kylflänsen (vilket det garanterat gör efter ett tag pga dålig konstruktion).

Många PS4 Pro-ägare med "IQ fiskmås" då. Eller så kanske folk förväntar sig att man kan ha en spelkonsoll i TV-bänken, som med Blurayspelare, digitalboxar osv.

Xbox One och framåt har haft bättre konstruktion än Playstation. I början var MS rädda för en ny RROD och överdimensionerade kylningen, men sen gick de mot mindre och mindre igen, och problem med överhettning finns med XB1X, men inte alls i samma grad som med PS4 Pro.

 

Båda har dålig/billig kylpasta som stelnar med tiden och ger betydligt sämre värmeöverföring.


Redigerat av Ageve, 16 december 2019 - 01:24.


#213

Postad 16 december 2019 - 04:50

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Det finns överhettningsskydd såklart.

 

Det är rätt vanligt att PS4 Pro slår ifrån pga överhettning om den står i en bänk, speciellt om det har fastnat damm i kylflänsen (vilket det garanterat gör efter ett tag pga dålig konstruktion).

Många PS4 Pro-ägare med "IQ fiskmås" då. Eller så kanske folk förväntar sig att man kan ha en spelkonsoll i TV-bänken, som med Blurayspelare, digitalboxar osv.

Xbox One och framåt har haft bättre konstruktion än Playstation. I början var MS rädda för en ny RROD och överdimensionerade kylningen, men sen gick de mot mindre och mindre igen, och problem med överhettning finns med XB1X, men inte alls i samma grad som med PS4 Pro.

 

Båda har dålig/billig kylpasta som stelnar med tiden och ger betydligt sämre värmeöverföring.

Ja det är ju iq fiskmås om de förväntar sig att en högpresterande spelkonsol inte ska generera värme. De lär sig ju till slut och ger boxen vettig ventilation förhoppningsvis.



#214

Postad 16 december 2019 - 11:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Mac Pro (den som liknar en Tork papperskorg) hade en fläkt längst upp. Gissar på att MS har inspirerats av den designen.

Phil har sagt att de inspirerats av Kartell 4634 Ashtray.

a6358a96-e914-4271-b3e1-6a5f314006f1.jpg

(förhoppningsvis ryker det mindre om XSX)


Redigerat av pacman, 16 december 2019 - 11:26.


#215

Postad 16 december 2019 - 13:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

När det gäller den där trailern för Hellblade 2, så tror jag att folk får dämpa förväntningarna lite.

Ja, det är gjort på spelmotorn, men det är "in-engine" och inte "in-game".

Och vi vet ju inte om det rullar på verklig Xbox Series X hårdvara, eller på en brutalt maffig PC.

 

Vi minns ju hur dom sa att Anthem trailern rullade på Xbox One X, och sen visade det sig att det var på en PC med dubbla Titan X kort ;)

 

Som vanligt så vräker dom alltid på med nån tech demo eller trailer, lagom till ny konsol release, och sen blir det inte riktigt så maffigt, när det väl rullar på hårdvaran.

 

Nu lär det fortfarande bli ett snuskigt snyggt spel, speciellt med tanke på hur ettan såg ut :)



#216

Postad 16 december 2019 - 15:22

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

När det gäller den där trailern för Hellblade 2, så tror jag att folk får dämpa förväntningarna lite.

Ja, det är gjort på spelmotorn, men det är "in-engine" och inte "in-game".

Och vi vet ju inte om det rullar på verklig Xbox Series X hårdvara, eller på en brutalt maffig PC.

 

Vi minns ju hur dom sa att Anthem trailern rullade på Xbox One X, och sen visade det sig att det var på en PC med dubbla Titan X kort ;)

 

Som vanligt så vräker dom alltid på med nån tech demo eller trailer, lagom till ny konsol release, och sen blir det inte riktigt så maffigt, när det väl rullar på hårdvaran.

 

Nu lär det fortfarande bli ett snuskigt snyggt spel, speciellt med tanke på hur ettan såg ut :)

Spelen kommer bli som att spela med ett 1080Ti om man ska tro på specsen, det verkar vara grafikkortet som är närmast Series X i prestanda.

Dock borde man kunna pusha spel i 4k@60 fps på en sådan maskin, 12 Tflops och med typ high/Ultra settings, Series X ser ut att bli bättre än ett 1080Ti till och med.

Det är skoj att konsolerna nu tycks närma sig en high-end PC i prestanda, faktum är att många kanske går över till konsol nu istället för att uppgradera till senaste grafikkortet då priserna blivit hutlösa på grafikkorts marknaden.

MS har hittills gjort allt rätt med Series X, bara fokus på prestandan och att närma sig PC marknaden, det gillar ju även utvecklarna.



#217

Postad 16 december 2019 - 15:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Det är skoj att konsolerna nu tycks närma sig en high-end PC i prestanda, faktum är att många kanske går över till konsol nu istället för att uppgradera till senaste grafikkortet då priserna blivit hutlösa på grafikkorts marknaden.

MS har hittills gjort allt rätt med Series X, bara fokus på prestandan och att närma sig PC marknaden, det gillar ju även utvecklarna.

Jag har en PC med RTX 2080 kort i, men jag kommer ändå att skaffa en Xbox Series X, och en PS5:a.

Priserna har verkligen spårat ur på grafikkort, samt att det har blivit en ännu värre djungel på sista tiden, med femtioelva olika varianter av samma serie.

Sen röran med alla CPU:s. Man måste va entusiast, och tycka att det är värt pengarna, om man vill orka med sånt här.

Visst, PC är mycket enklare idag, än vad det var på t.ex. 90-talet, med det ÄR fortfarande mer krångel och mer att fixa med, än en konsoll.

 

Men tanke på hur prestandan verkar bli i nya generationen, så skulle jag lätt kunna klara mig med konsoll, och skippa datorn :D

 

Hoppas Microsoft får en ordentlig comeback med Series X, efter att ha trillat efter denna generationen.

Bra hype just nu, hoppas dom inte snubblar nånstans på väg till releasen.


Redigerat av Svante Skoog, 16 december 2019 - 15:56.


#218

Postad 16 december 2019 - 17:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Jaha, nu hävdar Kleegamefan 64 st CUs (devkit får man förmoda).

Jag ger upp.

Redigerat av pacman, 16 december 2019 - 17:36.


#219

Postad 16 december 2019 - 20:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

MS har ju sagt att man kan lägga den ner

HTC säger ju inte till folk att de ska gå ut på stan med VR-headsetet på (som Johnny English ;) ).

Och Nintendo har inte sagt att det går bra att kasta kontrollen på TVn heller.

Japp, men det är ju som sagt en del av instruktionen att lägga den ner.
 

 

Analogin här är... Nintendo säger att man kan vifta Wii-kontrollerna, inte att man ska göra det utan armband eller slänga dem mot TV:n. På samma sätt säger MS att man kan lägga konsolen ner, men inte direkt med utblåset rakt mot en vägg. Det finns varningsinstruktioner precis som för Wii och VR.

 

Jag menar det finns alltid folk som inte är så smarta, så det utgår jag inte alls ifrån. Men det är inte MS fel om de använder den på fel sätt, om det står i bruksanvisningen att man inte ska lägga den med utblåset förtäckt. Det blir alltid "problem" när konsumenter är inblandade och använder t.ex. elektriska prylar i badkaret.


Redigerat av Zoiler, 16 december 2019 - 20:55.


#220

Postad 16 december 2019 - 21:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Jag tänkte se PS5 premiären från badkaret.

#221

Postad 16 december 2019 - 23:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag menar det finns alltid folk som inte är så smarta, så det utgår jag inte alls ifrån. Men det är inte MS fel om de använder den på fel sätt, om det står i bruksanvisningen att man inte ska lägga den med utblåset förtäckt. Det blir alltid "problem" när konsumenter är inblandade och använder t.ex. elektriska prylar i badkaret.

 

Var inte helt seriös i det inlägget, men poängen var att en tveksam konstruktion i kombination med "Kalle Klant" resulterar i större problem än om konstruktionen var bra till att börja med.

 

Om AMD inte lyckas med ett mindre mirakel, så kommer XBSX att generera mycket värme. Om den då står upp kanske det funkar, men liggandes ner blir ju kylningen sämre pga fysikens regler. Inte så mycket man kan göra åt värmens tendens till att stiga. Och sen blir det ju som sagt värre om den ligger i en mediabänk eller liknande.

 

Kanske lite offtopic, men ogillar trenden med att köra elektronik till bristningsgränsen och hoppas på det bästa. Intel rekommenderar ju t ex laptoptillverkare att köra i9 under ständig thermal trottling. Att prestandan blir dålig och värmeutvecklingen enorm verkar inte spela någon roll.

 

Navi boostar mycket lägre om temperaturen är hög, vilket visade sig tydligt med AMDs dåliga kylare på 5700 XT. Tredjepartskorten boostar högre under längre tid.

 

Följden blir att AMDs egna 5700 XT inte når den Tflops-siffra som de skriver i specen. Trots den högre prestandan var Gigabyte 5700 XT OC hela 22 grader kallare i Sweclockers test.

 

Bra kylning är viktigt, men ofta går design och ivern att spara pengar före.



#222

Postad 17 december 2019 - 00:51

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Det värsta är väl om man råkar ställa konsolen upp och ner, någon amerikan lär säkert lyckas med det och stämmer MS på miljoner för att det inte fanns en pil som visade this side up, kanske till och med någon lyckas elda upp huset :D

Men jag blir mer och mer hypad på MS produkt, ska bli intressant att se vad Sony kan kontra med också, har en känsla av att base PS5 inte kommer ha lika höga specs, tror på runt 9-10 Tflops där, sedan kommer en Pro modell med 13 Tflops för att trumfa MS. MS går helt enkelt ut först för att dom vet att dom har bäst hårdvara, det är iaf vad jag tror :D



#223

Postad 17 december 2019 - 06:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Man ska ju komma ihåg att 12 TF inte är bekräftat, även om det finns mkt (förutom common sense :D) som pekar mot det.

Redigerat av pacman, 17 december 2019 - 06:41.


#224

Postad 17 december 2019 - 08:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Bra kylning är viktigt, men ofta går design och ivern att spara pengar före.

 

Just i SX fall känns det som att MS har satsat på det den här gången med tanke på designen. Den är ju luftigare än X t.ex, som i sig är en bra maskin, smartare byggd än Pro. De har säkert tänkt på någon bra kylning också. Du sa att de har gjort 360, ja men jag tror snarare det är en fördel för dem att ha den historiken eftersom det bör göra dem medvetna om vilket stort problemet det kan bli och hur mycket pengar det kan kosta. Sen att dagens MS leds av helt annan kompetens än då är bara ett plus.



#225

Postad 17 december 2019 - 11:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0


Just i SX fall känns det som att MS har satsat på det den här gången med tanke på designen. Den är ju luftigare än X t.ex, som i sig är en bra maskin, smartare byggd än Pro. De har säkert tänkt på någon bra kylning också. Du sa att de har gjort 360, ja men jag tror snarare det är en fördel för dem att ha den historiken eftersom det bör göra dem medvetna om vilket stort problemet det kan bli och hur mycket pengar det kan kosta. Sen att dagens MS leds av helt annan kompetens än då är bara ett plus.

 

Ja, det är säkert en fördel för MS att ha den historiken. Menar bara att det har släppts en hel del produkter genom åren som inte är så genomtänkta, så man kan dessvärre inte utgå ifrån att tillverkarna har koll på läget alltid.

 

Det värsta är väl om man råkar ställa konsolen upp och ner, någon amerikan lär säkert lyckas med det och stämmer MS på miljoner för att det inte fanns en pil som visade this side up, kanske till och med någon lyckas elda upp huset  :D

 

Hittade denna viktiga infon på en produkt häromdagen. ;)

 

I manualen (som ligger i kartongen), står det att den inte får placeras uppochner, inte ens under transport. Det kanske hade varit mer värdefullt att skriva utanpå kartongen, istället för "don't lean or shake".  :rolleyes:

 

Bifogad fil  IMG_1350.PNG   275,03K   0 Antal nerladdningar



#226

Postad 17 december 2019 - 18:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

"Xbox" är namnet på nya konsollen, och inget mer än så:

 

“The name we’re carrying forward to the next generation is simply Xbox,” said the Microsoft representative. “And at The Game Awards you saw that name come to life through the Xbox Series X.” In a separate quote, the representative told Business Insider: “Similar to what fans have seen with previous generations, the name ‘Xbox Series X’ allows room for additional consoles in the future.”

 

https://www.polygon....x-name-scarlett



#227

Postad 17 december 2019 - 22:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

"Xbox" är namnet på nya konsollen, och inget mer än så:

 

Finns redan en konsol som heter det så det funkar inte. Skulle vara väldigt förvirrande i diskussioner att bara säga Xbox. Sen lär de släppa flera konsoler, alla heter Xbox? Nä Series X har redan blivit standard, för sent.



#228

Postad 17 december 2019 - 22:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Själva konsollen heter ju Xbox Series X, medan plattformen i stort bara heter Xbox nu.

 

Så det kanske kommer finnas en Xbox Series X Elite, en Xbox Series X All-Digital, en Xbox Series X Basic osv. Kanske sedan en Xbox Series X Slim och längre fram en kraftfullare Xbox Series X Ultra. Och vid nästa generationsskifte en Xbox Series Y eller något. Rörigt blir det om de gör så, men det finns en viss logik.



#229

Postad 17 december 2019 - 23:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Själva konsollen heter ju Xbox Series X, medan plattformen i stort bara heter Xbox nu.

 

Med andra ord ingen nyhet.

 

Det är lite som om Sony skulle säga att de i framtiden kommer att kalla sina konsoler för Playstation.



#230

Postad 17 december 2019 - 23:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Lär bli rörigt nästa jul, om dom inte plockar bort en av de gamla modellerna från marknaden.

Dom borde låta Xbox one X bli budget modellen, om dom kan sänka priset på den, och skippa S.

#231

Postad 17 december 2019 - 23:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
Allt detta för att dom inte ville heta Xbox2 sammtidigt som Playstation3.

Så mycket enklare med Xbox 5, Xbox 5 Elite, Xbox 6, Xbox 6 Elite.....

#232

Postad 18 december 2019 - 07:44

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Enklare ja, men tänkt vad mycket diskussioner det lätt till. :) 



#233

Postad 18 december 2019 - 08:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
VRS (Variable Rate Shading) är potentiellt en biggie här. MS har dessutom tagit fram en egen patenterad variant, finns många frames att vinna här. Den här generationens checkerboarding, typ.

#234

Postad 18 december 2019 - 11:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

VRS (Variable Rate Shading) är potentiellt en biggie här. MS har dessutom tagit fram en egen patenterad variant, finns många frames att vinna här. Den här generationens checkerboarding, typ.

Jag gissar att andra företag också kan använda tekniken då den redan finns på vissa pc-spel?

Är det någon som vet och dessutom kan förklara skillnaden mellan vanliga VRS och ms dito?

#235

Postad 18 december 2019 - 11:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

VRS i sig är inte MS exklusivt nej, därför jag skrev variant.

 

AMD har hittills inget stöd för VRS (Nvidia och Intel har det dock). Det troliga är dock att de får med det till RDNA 2. Frågan är om det kom med i PS5 (troligtivs men inget bekräftat än). 

 

Det är intressant eftersom det är en de få grejerna som MS är först med att bekräfta. Det mesta övriga har mest varit en "vi har det oxå"-reaktion på vad Sony sagt om PS5.


Redigerat av pacman, 18 december 2019 - 11:25.


#236

Postad 18 december 2019 - 11:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Men ingen gissning på vad ms har gjort annorlunda för att sedan patentera?

#237

Postad 18 december 2019 - 16:30

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

  • 1 238 inlägg
  • 0

Känns bra att de nu gör Xbox homogent. Byter namn till Xbox Game Studios, byter namn på appen till Xbox och gör typ allt cross-system. Alla deras kontroller fungerar till alla PC/Xbox numera och det man kan se på Xbox kan man också se på PC och mobilen som sitt bibliotek, nyheter, Game Pass osv. Att de ändrar namnet på konsolen till Xbox passar därmed perfekt, nu kan de bara lägga till olika suffixer i all evighet och de kommer automatiskt att passa in. Till exempel Xbox X2, X3, Xbox L (för lite), Xbox VR osv. Man känner sig verkligen som en del av familjen på grund av detta, till skillnad från Xbox 360 och One som känns som helt separata entiteter.



#238

Postad 19 december 2019 - 03:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Är det någon som vet och dessutom kan förklara skillnaden mellan vanliga VRS och ms dito?

 

Troligtvis ingen direkt skillnad.

https://patent.yivian.com/5383.html

 

Det handlar bara om att Microsofts API (DX12) stödjer VRS.

 

Här är en beskrivning på hur det fungerar, med bildjämförelser:

https://www.nvidia.c...ng-a-deep-dive/

 

Har testat det i Wolfenstein II (som använder Vulkan API), och det ger lite högre fps, speciellt i "performance"-läget. Men det handlar ju om typ 10%, inget revolutionerande direkt.

 

edit: Men det beror ju iofs på hur lågt spelutvecklarna är beredda att gå kvalitetsmässigt. Man kan säkert få mer fps med tetris-shaders. ;) 


Redigerat av Ageve, 19 december 2019 - 03:17.


#239

Postad 19 december 2019 - 06:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ja DF gjorde en video om Wolfenstein och VRS för över ett år sen. 10% i det första-skedet är inte illa alls, tänk vad 10% skillnad i TFlops skulle ge för ramaskri i vissa kretsar. :D

Optimering överlag handlar om hur mkt man är beredd att minska precision OCH att göra det på ett sätt där den praktiska bieffekten blir så liten som möjligt.

VRS i sig är revolutionerande och är definitivt ännu ett verktyg för smartare rendering. Speciellt om man pushar native 4K agendan på konsol där det typiska användningsområdet är rätt tacksamt för "fusk".

På sätt och viss är det inte helt olikt videokomprimering där prioritering av precision läggs "där det behövs mest". Nyckeln ligger i att komma på smarta algoritmer som möjligt för HUR optimeringen ska appliceras.

Vi är bara i startgropparna än så länge. För DX12 finns det väl bara i benchmark-form än så länge. Tillrättalagt förstås men här pratar vi om frameratevinster på upp till 50%.

3DMark_VRS_Test_Results_Ice_Lake.png

3DMark-VRS-Test-Results-NVIDIA-gpus.PNG

https://hothardware....ance-gains-gpus


Redigerat av pacman, 19 december 2019 - 09:13.


#240

Postad 19 december 2019 - 08:21

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Verkar som att det råder lite tvivel om vad "in-engine" verkligen betyder...

 

https://www.youtube.com/watch?v=6BUfCOmMolI&t=620s


Redigerat av Zero, 19 december 2019 - 08:22.


#241

Postad 19 december 2019 - 13:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

https://www.eurogame...reveal-analysis



#242

Postad 19 december 2019 - 14:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Alltid trevligt att Richard pratar om samma saker som vi gjort här. :)



#243

Postad 19 december 2019 - 14:51

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

 

Blir riktigt taggad på nästa generation och ska bli väldigt intressant vad Sony presenterar i sin Playstation 5 



#244

Postad 19 december 2019 - 17:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

VRS i sig är revolutionerande och är definitivt ännu ett verktyg för smartare rendering. Speciellt om man pushar native 4K agendan på konsol där det typiska användningsområdet är rätt tacksamt för "fusk".

På sätt och viss är det inte helt olikt videokomprimering där prioritering av precision läggs "där det behövs mest". Nyckeln ligger i att komma på smarta algoritmer som möjligt för HUR optimeringen ska appliceras.

 

Ja, det är såklart bra med 10% högre prestanda, om det inte går ut över bildkvaliteten, och rätt använt (Wolfenstein t ex) blir det väldigt liten försämring av grafiken.

 

De höga siffrorna i 3Dmark-testen beror på att precisionen minskas rejält på träden i bakgrunden, och sen är ju testen ungefär lika krävande som Tetris. Tillrättalagt precis som du skrev.

 

Mer realistiskt är väl "upp till 15%" som Nvidia hävdar.

 

Programmerbara pixel- och vertexshaders var revolutionerande när Geforce3 kom, och sen har det ju funnits en rad funktioner som har varit mer eller mindre revolutionerande i t ex DX10 och DX11.

 

Raytracing är också det, även om det fortfarande är i startgroparna (eftersom det är något som kan förbättra grafiken drastiskt, liksom programmerbara shaders).



#245

Postad 20 december 2019 - 11:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
In general terms, Spencer described the console's cooling system, saying, "What the team did, and you [see] it through the top grate, is we went with one central fan in the design." He continued, "What this design does, with the size of the fan that we built around, is it lets us match how quiet the Xbox One X is with all that power inside of the box."

 

 

Spencer went on to describe how he's been using a Series X at home and that its acoustic profile helps it keep a low profile even for people who have seen it in action. He claimed, "If I don't point it out, it just sits there and plays video games the way I want it to and I never hear it, just like how I don't hear my [Xbox One] X."

 

 

https://www.gamespot...urce=reddit.com



#246

Postad 20 december 2019 - 12:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Phil på Twitter:
DF does good work. As Moore's law slows and our perf ambitions increase it leads to design innovation. Software innovations like VRS will also be critical - Xbox Series X rewrites the rules of console design - and the power level should be extraordinary


#247

Postad 21 december 2019 - 22:39

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Man borde ju kunna få ut betydligt mer på en konsol med 12 Tflops än på en PC med samma specs, som tur är verkar båda konsolerna köra på samma arkitektur vilket underlättar utvecklingen av spel.



#248

Postad 22 december 2019 - 18:53

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jag tycker att den är snygg. Mina konsoler står på tv bänken och personligen tycker jag denna hade passat in bra. Finns det några irriterande lampor på den?

#249

Postad 22 december 2019 - 19:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Jag tycker att den är snygg. Mina konsoler står på tv bänken och personligen tycker jag denna hade passat in bra. Finns det några irriterande lampor på den?

Tror inte heller designen är något man skulle störa sig på, chassit är stilrent även om det påminner om en Mediacenter PC.

Funderar på att sälja mina nuvarande Xbox konsoler i sommar, One S och One X, Series X kommer ju vara fullt bakåtkompatibel som jag fattar det.



#250

Postad 22 december 2019 - 21:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Finns det några irriterande lampor på den?

Power knappen (Xbox loggan) lyser nog, som på Xbox One maskinerna.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.