Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Byggnation av gamla bion Del 2 av dac83

182 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 25 december 2015 - 21:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

det var en fin bas kurva du har, basarna går ganska djupt för att vara "bio" basar, dom brukar tappa redan under 30hz, dina problem runt 200-300hz borde vara golv,väggar och tak reflektioner, du skulle iaf behöva dämpa väggar och tak för att få bort lite av problemen.

Tak/golv är det som ställer till det men det blev bättre med baffelväggen men jag har inte hunnit göra några mer ingående mätningar.

Basen behövde justeras på 8 ställen innan och efter väggen kom upp då behövdes bara 3 :)

4645C spelandes i större lokaler behöver ett B6 filter vid 25hz för att nå 20hz men disten ökar för mycket för min smak.

Delningen är lite flytande men jag tror jag kommer dela dom vid 22-23hz.

Gör man det då kan man ligga runt120-130db längst ner och slippa oroa sig för att man spelar i sönder dom.

Höll på att göra det med intror på Edge of tomorrow.

 

 

Tyvärr har jag inte plats med diffusorer eller något annat heller bakom soffan och jag saknar dom!

Syns på impuls bland annat men jag får hitta på någon lösning.

 

Tack för dom fina orden!

 

*edit*

Hur man Inte ska göra om man vill att subarna ska överleva

http://i.imgur.com/3nNPwtK.jpg


Redigerat av johan b-lund, 25 december 2015 - 21:12.


#152

Postad 26 december 2015 - 01:19

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Tak/golv är det som ställer till det men det blev bättre med baffelväggen men jag har inte hunnit göra några mer ingående mätningar.

Basen behövde justeras på 8 ställen innan och efter väggen kom upp då behövdes bara 3 :)

4645C spelandes i större lokaler behöver ett B6 filter vid 25hz för att nå 20hz men disten ökar för mycket för min smak.

Delningen är lite flytande men jag tror jag kommer dela dom vid 22-23hz.

Gör man det då kan man ligga runt120-130db längst ner och slippa oroa sig för att man spelar i sönder dom.

Höll på att göra det med intror på Edge of tomorrow.

 

 

Tyvärr har jag inte plats med diffusorer eller något annat heller bakom soffan och jag saknar dom!

Syns på impuls bland annat men jag får hitta på någon lösning.

 

Tack för dom fina orden!

 

*edit*

Hur man Inte ska göra om man vill att subarna ska överleva

http://i.imgur.com/3nNPwtK.jpg

 

ok, så du boostar redan ganska mycket runt 25 hz?, jag lider som jag skrev av ett lyx problem inom bas, får dämpa -14dB vid 18hz och hur jag än vrider på så når jag aldrig max nivå på basarna utan allt hamnar på ca halv fart vid -/+0Db på volymraten oavsett volym.

 

du kan ju modifiera basreflex porten på dina baslådor, dock så kan ju grupp löptiden öka ganska mycket ibland med har du data för elementen kan du ser lite i förväg i tex winISD.



#153

Postad 26 december 2015 - 08:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag boostar ingenting utan har enbart gjort sänkningar. Dom är parallellkopplade så känsligheten ligger en bit över 100db.

Sen vred jag upp så alla dippar kom över målkurvan och sen drog jag ner den primära resonansen (30hz) och snyggade till resten.

En del headroom går tyvärr förlorat men att få till frekvensgången och att slippa höja något är mer värt.

Enligt REW så är grupplöptiderna helt ok, drar iväg lite 25hz.

 

B6 filter är något som bara behövs vid fristående placering (full space)

Lådan är avstämd till 25hz och vid avstämningen är där minimalt med konutslag så man kan fläska på ganska rejält med eq om så behövs.

Dom är ju gjorda för stora salonger, inget man ska ha i en liten hembio ;)



#154

Postad 21 februari 2016 - 19:39

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

bor i Norrköping, bara att du hör av dig, om ett par veckor, jag tror allt ska vara klart då, om högtalarna kommer i tid.

 

Det har gått några veckor nu, antar att du har hunnit få hem högtalarna :D

Kan jag komma och hälsa på någon dag? Jag flyttar norrut den 12:e mars så tänkte att jag skulle hinna förbi dig en sväng innan jag drar.



#155

Postad 24 februari 2016 - 05:50

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Det har gått några veckor nu, antar att du har hunnit få hem högtalarna :D
Kan jag komma och hälsa på någon dag? Jag flyttar norrut den 12:e mars så tänkte att jag skulle hinna förbi dig en sväng innan jag drar.


ja, allt är igång nu, skicka pm om vilken dag/tid som passar dig.

#156

Postad 27 februari 2016 - 16:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Det var riktigt kul att få komma och hälsa på idag. Riktigt imponerande hur väldbyggt rummet är. Trots att vi spelade på rätt rejält (enligt mina standarder i alla fall) så var rummet helt tyst, inget som skallrade eller lät illa. Det verkade också finnas oändligt med headroom. Även på riktigt hög volym så lät det helt "effortless". Med många högtalare så brukar man höra att dom inte riktigt hänger med när man kommer till en viss gräns men här lät det lika bra hela vägen upp.



#157

Postad 28 februari 2016 - 08:28

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
tack, alltid kul att visa rummet och få lite input!

#158

Postad 03 april 2016 - 18:17

fredda
  • fredda
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 1
Grymt snyggt.
Vore mycket tacksamt om en Linköpingsbo kunde få komma förbi vid något tillfälle och få se en RIKTIG hemmabia istället för min amatörkrypin ;-)


#159

Postad 06 april 2016 - 18:23

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Grymt snyggt.
Vore mycket tacksamt om en Linköpingsbo kunde få komma förbi vid något tillfälle och få se en RIKTIG hemmabia istället för min amatörkrypin ;-)

 

Du har PM :-)



#160

Postad 09 april 2016 - 06:34

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1
Ett av minhembios bästa gallerier! Alla dessa album när det byggs från grunden är riktigt spännande!

#161

Postad 02 augusti 2016 - 09:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Minidsp:n du använder, det är analogt in på den?
Om så hur upplever du brusgolvet?



#162

Postad 02 augusti 2016 - 09:22

bass45cm
  • bass45cm
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Slutna lådor är effektiva bara man har massor av förstärkar effekt men däremot så rekomenderas inte att ha så stora som 18" i slutna lådor då det är omöjligt att hitta tillräkligt kraftfulla förstärkare för dem men däremot fungerar det med t.e.x. 15" i slutna lådor om man har effekt på 3500-4000 watt st och 12" och 10" fungerar också i slutna lådor bara man har tillräkligt med effekt men att hitta tillräkligt effektiva förstärkare för 18" i slutna lådor är omöjligt så dörför så rekomenderas inte att ha så stora i slutna lådor men på stage har dom ofta horn på 18" för att få tillräklig känslighet och till dem en effekt på 5000 watt st och har man dem i slutna lådor så behövs flera gånger mera effekt.

#163

Postad 02 augusti 2016 - 09:48

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Slutna lådor är effektiva bara man har massor av förstärkar effekt men däremot så rekomenderas inte att ha så stora som 18" i slutna lådor då det är omöjligt att hitta tillräkligt kraftfulla förstärkare för dem men däremot fungerar det med t.e.x. 15" i slutna lådor om man har effekt på 3500-4000 watt st och 12" och 10" fungerar också i slutna lådor bara man har tillräkligt med effekt men att hitta tillräkligt effektiva förstärkare för 18" i slutna lådor är omöjligt så dörför så rekomenderas inte att ha så stora i slutna lådor men på stage har dom ofta horn på 18" för att få tillräklig känslighet och till dem en effekt på 5000 watt st och har man dem i slutna lådor så behövs flera gånger mera effekt.


Öö, vad svamlar du om?!

#164

Postad 02 augusti 2016 - 11:16

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Framför allt så får du väl inte ut mer än 2400W i ett normalt uttag, och då sitter det oftast redan andra saker på samma säkring som begränsar ytterligare. 5kW får man nog köra trefas eller så...



#165

Postad 02 augusti 2016 - 13:18

Unregisteredcbb3819a
  • Unregisteredcbb3819a
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Mycket trevligt projekt, hatten av. Dock får ju herrn berätta lite mer om frontarna, aktiv delning? Simulerade bafflar?

#166

Postad 02 augusti 2016 - 14:27

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Mycket trevligt projekt, hatten av. Dock får ju herrn berätta lite mer om frontarna, aktiv delning? Simulerade bafflar?

Det är AE TD12M midbas/mellanregister & diskant driver Beyma cp380m med ett H290C horn, och drivs av 2 st T.amp E800 & 2st samson a120, Aktivt delat med en MiniDSP 10X10HD  vid 135hz för subbas och 1250hz mellan diskant/mellanreg.

 

Bafflarna har akustikern Jens eklund simulerat på för att minimera diffraktion, blev ett riktigt bra bygge med sjuk prestanda!

 

 

Slutna lådor är effektiva bara man har massor av förstärkar effekt men däremot så rekomenderas inte att ha så stora som 18" i slutna lådor då det är omöjligt att hitta tillräkligt kraftfulla förstärkare för dem men däremot fungerar det med t.e.x. 15" i slutna lådor om man har effekt på 3500-4000 watt st och 12" och 10" fungerar också i slutna lådor bara man har tillräkligt med effekt men att hitta tillräkligt effektiva förstärkare för 18" i slutna lådor är omöjligt så dörför så rekomenderas inte att ha så stora i slutna lådor men på stage har dom ofta horn på 18" för att få tillräklig känslighet och till dem en effekt på 5000 watt st och har man dem i slutna lådor så behövs flera gånger mera effekt.

 

Slutna lådor är alltid en kompromiss men jag tycker ändå att de här fungerar bra, kan pressa mina basar ganska bra och når nästan x-max med de 800watt dom får.  alla högtalare är olika och du kan inte generalisera så där att stora basar kan inte vara i slutna lådor, det beror också på storleken på lådan, jätte stora slutna behöver inte alls så mycket effekt.

 

 

Minidsp:n du använder, det är analogt in på den?
Om så hur upplever du brusgolvet?

Jag kör med analogt in när jag kör film med flerkanals ljud, blir lite brus då men det är främst min budget yamaha receivier som ger det, annars till 2-kanal kör jag med digital in vilket gör att det blir lägre brus men det är klart, är det ingen musik på kan man ju höra ett svagt ljust brus men det är nästan oundvikligt med känslighet på diskanterna på 105dB.  Nu kör jag med miniDSP10x10, provade att använda en miniDSP 2x4 balanced och den gav mycket mer brus och jag kunde inte ens använda den till fronthögtalarna.

 

 

Framför allt så får du väl inte ut mer än 2400W i ett normalt uttag, och då sitter det oftast redan andra saker på samma säkring som begränsar ytterligare. 5kW får man nog köra trefas eller så...

jag har 3-fas framdraget och 3x16A uttag vid förstärkarna så jag kan pressa ur en hel del innan propparna går.


Redigerat av dac83, 02 augusti 2016 - 14:28.


#167

Postad 02 augusti 2016 - 14:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

 

 

Slutna lådor är alltid en kompromiss men jag tycker ändå att de här fungerar bra, kan pressa mina basar ganska bra och når nästan x-max med de 800watt dom får.  alla högtalare är olika och du kan inte generalisera så där att stora basar kan inte vara i slutna lådor, det beror också på storleken på lådan, jätte stora slutna behöver inte alls så mycket effekt.

 

 

Jag kan bekräfta att dac83s bassystem räcker ganska väl. När jag var där och lyssnade så var det nog första gången i mitt liv jag kände att "här behövs inte mer headroom".



#168

Postad 15 oktober 2016 - 16:09

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Hög ambitionsnivå helt klart, grymt jobbat. :)

Har du möjligtvis lite fler bilder på exakt hur du löst den ljuddämpade boxen till projektorn? Jag är halvvägs till samma lösning nämligen.

#169

Postad 16 oktober 2016 - 16:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Blev det någon skillnad?
Jag har legat i tankarna om att lägga till ett element ovanför hornen för att kunna finslipa reflexerna.
Dock har jag inte kommit så långt i det utan är mest tankar.

#170

Postad 16 oktober 2016 - 20:15

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Blev det någon skillnad?
Jag har legat i tankarna om att lägga till ett element ovanför hornen för att kunna finslipa reflexerna.
Dock har jag inte kommit så långt i det utan är mest tankar.

 

 

Det blev faktiskt skillnad, både mätresultat och hur det låter!  rösterna kom upp en bit och nu när man kan hör med och utan panel hör man tydligt hur ljudet studsar i golvet.  även stereo bilden blev snäppet bättre.

 

edit: bilder på mät resultaten ligger på min sida


Redigerat av dac83, 16 oktober 2016 - 20:21.


#171

Postad 16 oktober 2016 - 20:56

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Grymt fin kuva efter behandlingen! Har aldrig sett en lgolvabsorbent förut. Såg riktigt coolt ut.
Själv har jag uppgraderat till dubbelsub i biorummet. Nu har jag ännu mer "problem" i låga basomådet. Tersen runt 40-50 är klart "värst". Men den lyckas hamna precis rätt ändå så det inte låter fult och bumligt utan bara brutalt. Och när man ser film så upplever jag inte att mina rumsmoder ställer till det så värst längre efter de åtgärder jag gjort.

Men, jag är inte ute efter en helt rak linje heller. Den får gärna gå upp lite i vänstra kanten utan att det gör så mycket

#172

Postad 17 oktober 2016 - 19:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det blev faktiskt skillnad, både mätresultat och hur det låter!  rösterna kom upp en bit och nu när man kan hör med och utan panel hör man tydligt hur ljudet studsar i golvet.  även stereo bilden blev snäppet bättre.

 

edit: bilder på mät resultaten ligger på min sida

Ja jäklar du, där hände det grejer!

Nu har jag ett par megastora fotpallar och sätter jag något framför dom då blir man nästan inlåst.

Men pallarna man kanske skulle ta och fylla, får gå på djupet med det.

tack för tipset :)



#173

Postad 17 oktober 2016 - 20:53

Unregisteredcbb3819a
  • Unregisteredcbb3819a
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
En av dom bästa anläggningarna jag sett, riktigt tungt.
Kurvorna är dock svåra att tolka, du skulle inte kunna posta en mätning med
lite andra värden på limits samt lite smoothing.
Typ: 45 till 105 (db) och 10 till 20 000 (hz) med 1/12th smoothing.

#174

Postad 18 oktober 2016 - 21:23

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

En av dom bästa anläggningarna jag sett, riktigt tungt.
Kurvorna är dock svåra att tolka, du skulle inte kunna posta en mätning med
lite andra värden på limits samt lite smoothing.
Typ: 45 till 105 (db) och 10 till 20 000 (hz) med 1/12th smoothing.

 

Jag la upp några mer bilder på min sida med smoothing, inte upp till 20k för det är ändå berg och dal bana där uppe  :-)



#175

Postad 19 oktober 2016 - 08:23

Unregisteredc2bcfce1
  • Unregisteredc2bcfce1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Riktigt fint 👍🏼 vad duktig du är på hantverk👍🏼

#176

Postad 23 december 2016 - 00:36

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Supersnyggt bygge och otroligt imponerande akustikkunskap!

Nyfiken på din frontvägg, gör spaltpanelen att högre frekvenser diffuseras? Funderar själv på att endast bygga en baffel runt fronthögtalarna och lämna öppningar över och under baffeln för att nyttja utrymmet i väggen som absorbent istället för att bygga en helt tät vägg.

#177

Postad 03 januari 2017 - 03:17

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Supersnyggt bygge och otroligt imponerande akustikkunskap!

Nyfiken på din frontvägg, gör spaltpanelen att högre frekvenser diffuseras? Funderar själv på att endast bygga en baffel runt fronthögtalarna och lämna öppningar över och under baffeln för att nyttja utrymmet i väggen som absorbent istället för att bygga en helt tät vägg.

Min baffel vägg absorberar bredbandigt och diffuserar ytterst lite. Det är helt klart värt att göra spalt panel istället för att täcka igen helt.

Redigerat av dac83, 03 januari 2017 - 03:20.


#178

Postad 20 mars 2017 - 16:54

Jarbo
  • Jarbo
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Sjukt imponerande. Man blir grymt inspirerad för sitt framtida bygge när man flyttar till hus, även en gnutta rädd att man inte ens kommer att komma i närheten av den detaljerikedomen du lagt ner i båda akustik, engagemang och stil :). 10/10!!

#179

Postad 18 mars 2018 - 07:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Har inte läst allt ordentligt och tittat på alla bilden, men ett oerhört imponerande bygge är det! Nu blev jag också glad av att se att nån mer kör med BMS! :)



#180

Postad 19 mars 2018 - 19:34

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Kul att bygget fortsätter! Ska du byta ut TL rören eller lyckas du få plats med dina HT18 också? Ska bli spännande att följa fortsättningen!

#181

Postad 19 mars 2018 - 21:32

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Kul att bygget fortsätter! Ska du byta ut TL rören eller lyckas du få plats med dina HT18 också? Ska bli spännande att följa fortsättningen!

 

TL rören är sålda och HT18 basarna ska stå där istället(dolda i hörnet) och ska hjälpa BMS basarna med infra basen så tanken är att BMS basarna inte ska behöva gå så hårt och det ska hålla nere dist nivån.



#182

Postad 19 mars 2018 - 22:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Jag har haft funderingar på att ändra om lite, men tack vare dig så blev jag utmattad av att bara titta på bilderna :o)

PLX-stegen ska du aldrig göra dig av med, dom är mått otroliga!
Dock väsnas dom ganska mycket o blir även relativt varma så någonsorts fläkt vill man ha.
Mycket av oljudet kommer ifrån kartongskivan som ska agera kanal, riv ur den o redan där så minskar oljudet.

Förbaskat bra har blir bättre antar jag, Trevligt!

#183

Postad 19 april 2020 - 17:24

Klas D
  • Klas D
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Riktigt kul att se! Är i färd med att börja bygga ett dedikerat biorum nu. Vill uppnå bra isolation även i basen för resten av huset och letade därför efter inspiration kring takupphängning och ventilation.
Är du nöjd med dämpningen till resten av huset?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.