Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gör strömkablar verkligen skillnad i en anläggning

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 juli 2019 - 11:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0
Följer en youtube kanal som heter pursuit perfect system där dom jämförde en ström kabel mellan £4 till £4000. Och hävdade stor skillnad. Men kan verkligen en kabel göra sån skillnad jag har lite svårt att se att det skulle kunna göra samma underverk som om man köpt förstärkare eller högtalare för dom pengarna

Postad 19 juli 2019 - 11:33

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 178 inlägg
  • 0
Kort svar:nej
Lite längre: det beror på. Om en pryl är konstruerad på ett sätt som ger skillnad om fas och nolla är rätt eller bygger på att det finns jord också så kan det väl ha betydelse men då är det mer att kabeln ska vändas rätt och ha tillgång till jord.
Att en kabel på två meter ska ha betydelse när det ligger 0,75 mm2 från elcentralen blandat hur som helst fram till eluttaget är bara idioti.

Redigerat av junkan, 19 juli 2019 - 11:41.

Postad 19 juli 2019 - 13:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Beroende

• 1 457 inlägg
  • 0
Jag flyttade ut mina högtalare 10 cm från väggen och ytterligare 40 cm isär. DET gjorde skillnad. Mer nyanserad bas och fler detaljer i samtliga register. Har testat en del olika kablar och tycker väl främst att högtalarkablarna gjort en viss skillnad, inbillning eller ej.

Postad 19 juli 2019 - 14:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 120 inlägg
  • 0

Men kan verkligen en kabel göra sån skillnad

Nope.

Gissar på att det är denna videon du tänker på:

https://www.youtube.com/watch?v=G_QVHbo-nJ4

Som ofta, är det svårt att veta om det är menat som ett skämt eller inte.

De vill alltså visa hur stor skillnad en elkabel gör... med en Youtube-video.

En av kommentarerna:

I hear the difference even on my Samsung s7edge. Even quite cheap system needs better power cables (10-25% of his price).

Redigerat av Ageve, 19 juli 2019 - 15:17.

Postad 26 juli 2019 - 08:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

Nope.

Gissar på att det är denna videon du tänker på:

https://www.youtube....h?v=G_QVHbo-nJ4

Som ofta, är det svårt att veta om det är menat som ett skämt eller inte.

De vill alltså visa hur stor skillnad en elkabel gör... med en Youtube-video.

En av kommentarerna:

I hear the difference even on my Samsung s7edge. Even quite cheap system needs better power cables (10-25% of his price).

Skrev några kommentarer där. Blev inte så populär. Men 4000 pund för en strömkabel vad blir det i svenska kronor 50,000. För de pengarna kan man lägga bättre på högtalare och förstärkare. Det hade jag hellre gjort än att lägga 50,000 för en sketen kabel.
För inte kan en kabel göra speciellt stor skillnad jämfört med att byta det viktigaste punkterna i anläggningen.

En del trodde också man måste uppgradera högtalarkablarna bara för man byter högtalare. Kör med argon prime speaker cable1 kostar en sån där 80-90 kr metern. Använde dessa till ett par gamla jamo d365 med. Och med deras logik så skulle jag uppgraderat kabeln bara för att jag körde med bättre högtalare. De sa att man kunde inte få ut ljudkvaliten annars. Tyckte inte det stämde riktigt. Även med samma kabel är det gigantisk skillnad mellan jamo d365 och b&w 683 s2. är övertygad att kablarna skulle räcka till dyrare högtalare med. Rum gör gigantisk skillnad för mina erfarenheter. Har provat i 2 olika rum. Och i mitt rum så har jag ibland problem att få bas i vissa låtar när man sitter ner. Ställer man sig upp så kommer basen upp mer igen, det märks olika beroende på musik. I det andra rummet var det inget problem med bas. Och tyckte man fick mer av det i just det rummet jag testade i. Men att hifinördar kan påstå att kablar skulle göra mer skillnad en högtalare förstärkare och rum har alltid fått mig och undra. Sen är jag ingen expert, tvärtom långt ifrån. Men msn lär sig lite nytt varje dag.

Redigerat av Andreas3200, 26 juli 2019 - 08:17.

Postad 26 juli 2019 - 10:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 178 inlägg
  • 0
Högtalare med låga ohmtal, ja där har kabeln självklart betydelse, hur mycket får var och en bestämma...

Postad 26 juli 2019 - 15:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 120 inlägg
  • 2

Högtalare med låga ohmtal, ja där har kabeln självklart betydelse, hur mycket får var och en bestämma...

Fast det är ju inte "var och en" som bestämmer hur mycket det påverkar. De som utbildar sig till elektriker får lära sig hur det fungerar.

Elkablar är dimensionerade för den last som proppen tillåter. I villa eller lägenhet är det 1.5mm i vägg/rör, med 10A säkring i proppskåpet.

Det är också dessa dimensioner du hittar i en elkabel för 50000kr, för det finns elsäkerhetsstandarder som den måste uppfylla. Annars får den helt enkelt inte säljas.

16A kräver 2.5mm kabel.

Redigerat av Ageve, 26 juli 2019 - 15:58.

Postad 26 juli 2019 - 18:16

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 178 inlägg
  • 0
Min kommentar gällde högtalarkablar och med de låga ohmtal högtalare har och de stora strömmar som ska passera så kommer kabeln att påverka.
Elkabeln har jag tidigare sagt att det är löjligt men självklart ska den uppfylla gällande regler.
Har du ett slutsteg på 20kW kommer självklart även elkabeln ha betydelse men då lär du få uppgradera hela elsystemet hemma.

Postad 10 augusti 2019 - 09:45

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Jeg trodde det var pga EMI og skjerming de forsøkte å pushe disse kablene..

Postad 10 augusti 2019 - 10:40

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
När vi är inne på skärming av strömkabeln, påverkar det säkerheten något?

Postad 10 augusti 2019 - 14:48

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Jeg har aldri hørt om at en gratis kabel/følger med utstyr er "farlig" er vel bare om det blir brudd eller knekk ved støpselet.

Da er det bare å bytte..

Når det gjelder hifi strømkabel, så har de vel også rent kobber bedre støpsel osv. Men jeg ser på det mest som bling.

Men jeg tror om det i tilfelle skule være noe i greia så er det EMI som fjernes fra salater.

Jeg bare synser gissar, Jeg bruker ikke sånt selv. Synes de som følger med er solide nok.

Men Clas paddene ryker inne imellom, så er vel ikke helt dumt å brukt en Supra padde type.

Redigerat av Danke, 10 augusti 2019 - 14:49.

Postad 10 augusti 2019 - 16:18

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 178 inlägg
  • 0
Lägg pengarna på annat!
Hade våra förstärkare varit matade med likspänning av lägre volttal så kunde man gjort en del med kablarna och satt en gigantisk kondensatorbank vid förstärkaren.
Du kan ju alltid bygga om förstärkaren för likspänning och skaffa en gigantisk kondensatorbank också, det kan såklart påverka ljudet vid stora effektuttag. Men då är vi mer inne på bilstereobyggande...

Postad 22 oktober 2019 - 15:17

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Lägg pengarna på annat!
Hade våra förstärkare varit matade med likspänning av lägre volttal så kunde man gjort en del med kablarna och satt en gigantisk kondensatorbank vid förstärkaren.
Du kan ju alltid bygga om förstärkaren för likspänning och skaffa en gigantisk kondensatorbank också, det kan såklart påverka ljudet vid stora effektuttag. Men då är vi mer inne på bilstereobyggande...

I all förstånd, kanske jag skulle gå på Kjell och köpa något somm är mer säkert förr mera watt? Den 6 fördelar-strömuttag jag använder är helt högst lagat för kaffe, mikro, en radio och typ kylskåp?

Är kanske en orsak till att säkring i Clas 6 fördelaren ryker varje år?

Redigerat av Danke, 23 oktober 2019 - 16:28.

Postad 22 oktober 2019 - 15:44

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

• 2 412 inlägg
  • 2

Allt du listar utom radio kan dra ganska myket. Moccamaster 1500w, Micro 1000-2000w, Kyl 800w?

Tror nog grunden til att säkringen går är att alla dessa produkter drar endå högre startström.

Postad 22 oktober 2019 - 16:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 769 inlägg
  • 0

I all förstånd, kanske jag skulle gå på Kjell och köpa något somm är mer säkert förr mera watt? Den 6 paddan jag använder är helt högst lagat för kaffe, mikro, en radio och typ kylskåp?

Är kanske en orsak till att säkring i Clas 6 paddan ryker varje år?

Vad är en Clas 6 padda?

Postad 23 oktober 2019 - 15:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 120 inlägg
  • 0

Vad är en Clas 6 padda?

iPad 6 inköpt på Clas Ohlson.

Postad 23 oktober 2019 - 16:14

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Vad är en Clas 6 padda?

Jag menade en standard 6 utags strömpadda på Clas Ohlson.....

Jag är osäker på hur många watt den klarar av....

Tänker litt på säkerhet typ, inte minst för anläggningen..

Jag är norsk, trodde ni kallade det strömpadda...

Redigerat av Danke, 23 oktober 2019 - 16:17.

Postad 23 oktober 2019 - 16:22

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Strömfördelare är väl rätt synonym.

Allt du listar utom radio kan dra ganska myket. Moccamaster 1500w, Micro 1000-2000w, Kyl 800w?

Tror nog grunden til att säkringen går är att alla dessa produkter drar endå högre startström.

Hvad rekommenderas om man inte vill tömma plånboken? Menar att komma ihåg att Kjell&Co har några svarta eller grå mer solida?

Tror hadde gått bättre omm jag delade på två, har inte möjlighet för detta.

Ena står full med 6 och andra med Streamer, Router och bluray 3 uttag är ochså full.

Redigerat av Danke, 23 oktober 2019 - 16:25.

Postad 23 oktober 2019 - 18:27

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

• 2 412 inlägg
  • 0
Det står på dem hvor mye de klarer uten at sikringer ryker (se klistermerke bakpå). Faste installasjoner skal dog kobles rett i vegg, og om man ikke har nok uttak må man leie elektriker som drar inn nye. Jeg fikk avvik på el kontroll for en tid siden, kostet meg 4k å dra in 8 nye stikk.

Postad 23 oktober 2019 - 21:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 2 911 inlägg
  • 0
Vanligaste är att man har 10A säkring till den grupp som vägguttaget sitter i. Då bör man se till att grenkontakten klara minst 2300W om man har 230v.

Postad 24 oktober 2019 - 18:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 769 inlägg
  • 0

Vanligaste är att man har 10A säkring till den grupp som vägguttaget sitter i. Då bör man se till att grenkontakten klara minst 2300W om man har 230v.

Japp, enkelt. Sen ska man inte ha en grenkontakt med inbyggd säkring som är klenare än som i detta fallet, 10 A. B)

Postad 26 oktober 2019 - 13:10

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Tror iallefall att det er delt på to kurser..

Men er tyvärr skrusikringer i villaen här vi hyrar.

Har aldrig bränt en men på badet med tvättmaskin og torktumlare så har vi klart att bränna ett par.

Postad 26 oktober 2019 - 13:18

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 644 inlägg
  • 2
Inget fel på smältsäkringar och inte konstigt om man bränner 10A säkring om man kör både torktumlare och tvättmaskin samtidigt.

Postad 26 oktober 2019 - 13:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 769 inlägg
  • 0

Tror iallefall att det er delt på to kurser..
Men er tyvärr skrusikringer i villaen här vi hyrar.
Har aldrig bränt en men på badet med tvättmaskin og torktumlare så har vi klart att bränna ett par.

Räkna hur mycket ström dina grejer drar. Strömmen = Effekten/spänningen. Exempel: Vattenkokarens effekt är 2000 Watt. Strömmen den drar då är 2000/230. Vattenkokaren drar då 8.7 Ampere

Postad 26 oktober 2019 - 18:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 120 inlägg
  • 0

En vanlig grendosa klarar såklart 2300W oavsett om den kommer från Clas Ohlson, Biltema eller Supra. Det finns som sagt elsäkerhetsregler som måste uppfyllas. Annars får de inte säljas.

Driver man en 2000W värmefläkt via en grendosa blir kabeln ljummen. Det är helt normalt.

Redigerat av Ageve, 26 oktober 2019 - 18:18.

Postad 27 oktober 2019 - 16:01

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

En vanlig grendosa klarar såklart 2300W oavsett om den kommer från Clas Ohlson, Biltema eller Supra. Det finns som sagt elsäkerhetsregler som måste uppfyllas. Annars får de inte säljas.

Driver man en 2000W värmefläkt via en grendosa blir kabeln ljummen. Det är helt normalt.

Då är det bara att säkring i fördelare ryker grunnat ålder eller slitasje då... Typ, kunne kanske bara bytat säkring i den jag har?

Går av och på med Switch varje kväll, detta sliter nog..

Redigerat av Danke, 27 oktober 2019 - 16:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.