Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips OLED 803 / 903

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 08 december 2018 - 15:53

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Routern är nog inte boven i dramat. Min gamla 1080p tv med chromecast har inte dom här problemen överhuvudtaget.

Kör sladd nu och verkar något bättre men rätt som de är kommer de ett "lagg" i bilden och de rycker till.

 

 

I dag kollade jag lite på en youtube-film i 4k och det gick inte alls. Ljudet rullade på, men bilden hackade till hela tiden för att sedan frysa helt, men ljudet fortsatte. Lustiga är att denna film fortsatte jag på sen igår och igår var det inga problem med den. Jag startade då om android tv, men ingen skillnad. Testade då på min Shield TV och där var det inga problem.

Inte haft några liknade incidenter. Tillfällighet, just idag?

 

Ni borde nog läsa lite recensioner så inser ni snabbt att Philips mjukvara och Android TV 7 inte är det vassaste på marknaden :) Det funkar helt ok överlag men köpte ganska snabbt en Apple TV4K för att slippa Android tv 7.0. Får hoppas Oreo är bättre



#52

Postad 08 december 2018 - 16:56

Unregisteredfe074fc3
  • Unregisteredfe074fc3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Testar med trådat hela dagen. Ingen skillnad.
Typ 5-6 hack/lagg/ryck under ett 50 minuters avsnitt på hbo.

Kör via ps4 och inget alls.

Built in chromecast / mjukvaran i tv är kass verkar det som.

Bara att vänta in oero och hoppas de fixar problemen annars blire nån annan lösning.
Chromecast ultra eller shield / Apple 4k.

#53

Postad 17 december 2018 - 17:57

superdos
  • superdos
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Haft min 803:a snart en månad och är grymt nöjd var lite orolig att det skulle vara "laggigt" att spela på den men är helt fine med det.

 

MEN har upptäckt en sak som är lite störande, det är mer svart kant på vänstersidan än på högra.

Trodde jag såg fel men mätte och vänster sida har 17mm tills bilden börjar medan på högersidan är det bara 12mm.

Kollat på lite videor på youtube och det verkar som detta är något som är by design, ser ut även så på 903.

 

Någon annan som tänkt på detta och får lite OCD? :D


Redigerat av superdos, 17 december 2018 - 17:58.


#54

Postad 17 december 2018 - 21:38

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Haft min 803:a snart en månad och är grymt nöjd var lite orolig att det skulle vara "laggigt" att spela på den men är helt fine med det.

 

MEN har upptäckt en sak som är lite störande, det är mer svart kant på vänstersidan än på högra.

Trodde jag såg fel men mätte och vänster sida har 17mm tills bilden börjar medan på högersidan är det bara 12mm.

Kollat på lite videor på youtube och det verkar som detta är något som är by design, ser ut även så på 903.

 

Någon annan som tänkt på detta och får lite OCD? :D

 

Skumt, har inte lagt märke till detta, får kika på det senare ;)



#55

Postad 18 december 2018 - 07:37

superdos
  • superdos
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Skumt, har inte lagt märke till detta, får kika på det senare ;)

 

Kanske hade varit bättre att vara lyckligt ovetande om detta  :P



#56

Postad 18 december 2018 - 09:33

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Kanske hade varit bättre att vara lyckligt ovetande om detta  :P

Det är sant!

Tänkte på det igår när jag satt och kollade på kvällen, såg det inte med blotta ögat, borde nog inte titta noggrannare heller :)



#57

Postad 18 december 2018 - 12:41

superdos
  • superdos
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Det är sant!

Tänkte på det igår när jag satt och kollade på kvällen, såg det inte med blotta ögat, borde nog inte titta noggrannare heller :)

 

Vad tror du ska vi gå ihop i en class action lawsuit?  :D

Trodde jag köpte en 65" TV och inte 64,9"

 

Verkar vara ju lite samma område som detta:

https://www.mobil.se...-och-pixelantal



#58

Postad 18 december 2018 - 16:22

Unregisteredfe074fc3
  • Unregisteredfe074fc3
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Kan väl berätta att jag köpte en Nvidia Shield 4k för slippa hacken i bilden när man streamar/castar.

 

Allt är frid och fröjd nu.



#59

Postad 18 december 2018 - 21:00

superdos
  • superdos
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Kollade ikväll och såg att bilden nu hade flyttat sig så det var mer svart på höger sida än vänster.

Så börjar misstänka att detta är ett sätt att motverka inbränning genom att flytta hela bilden lite grann åt ena hållet.

Kanske en del i "rengöringsprogrammet" som körs när TVn är avstängd.  B)



#60

Postad 18 december 2018 - 21:22

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Kollade ikväll och såg att bilden nu hade flyttat sig så det var mer svart på höger sida än vänster.

Så börjar misstänka att detta är ett sätt att motverka inbränning genom att flytta hela bilden lite grann åt ena hållet.

Kanske en del i "rengöringsprogrammet" som körs när TVn är avstängd.  B)

 

Det är som du säger. Philips har en pixelshift funktion för att motverka inbränning



#61

Postad 18 december 2018 - 23:37

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Lite Pixelshift lär ju inte hjälpa mot TV4:as jättesol logga som täcker en stor procent av ytan.
Känns som ett alltför litet plåster över ett stort sår.

#62

Postad 19 december 2018 - 06:36

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Lite Pixelshift lär ju inte hjälpa mot TV4:as jättesol logga som täcker en stor procent av ytan.
Känns som ett alltför litet plåster över ett stort sår.

 

Håller med! funktionen är typ poänglös. Helt insane att det inte går att stäng av denna "orbiter".



#63

Postad 19 december 2018 - 09:37

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Det är iaf bättre än ingenting nu när det börjar komma fler och fler rapporter om inbränningar på oled. Sitter ni och tittar på den svarta kanten istället för på bilden så kanske ni borde skifta focus. 



#64

Postad 19 december 2018 - 12:23

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

...nu när det börjar komma fler och fler rapporter om inbränningar på oled.


Vilken tur i oturen att det inte fanns en svindyr Oled över 80 tum så att jag istället valde en 82 tums LCD som man kan använda bekymmersfritt oavsett program och loggor.

#65

Postad 20 december 2018 - 23:22

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Vad tror du ska vi gå ihop i en class action lawsuit?  :D

Trodde jag köpte en 65" TV och inte 64,9"

 

Verkar vara ju lite samma område som detta:

https://www.mobil.se...-och-pixelantal

 

Haha, det är nog som du senare (och andra) skriver att det är pixel shifting, för att motverka inbränning.
Inte sett stämningsansökan mot Apple tidigare, klantigt av dom att säga att skärmen är större än vad den är, eller är det också en pixel shiftings funktion som åstadkommer detta, eller bara rundade kanter och sensorpanelen?

 

Vilken tur i oturen att det inte fanns en svindyr Oled över 80 tum så att jag istället valde en 82 tums LCD som man kan använda bekymmersfritt oavsett program och loggor.

Så bra att du fick informerat oss om att du har en 82", LCD, TV också.



#66

Postad 21 december 2018 - 12:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Review av 903 genom..

 

https://www.avforums...ed-review.15639


Redigerat av mcmike, 21 december 2018 - 12:36.


#67

Postad 23 december 2018 - 15:15

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Är det skillnad rent bildmässigt på 903, 803 och 873?

Jag bryr mig inte om smart tv, finesser, bra ljud etc..

Bara bra bild är vad jag är ute efter.

#68

Postad 23 december 2018 - 17:02

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
903 och 803 har lika panel och är lika bildmässigt.
873 är 2017 panel

#69

Postad 23 december 2018 - 17:38

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

903 och 803 har lika panel och är lika bildmässigt.
873 är 2017 panel


Okej, men är det skillnad på bild?

#70

Postad 23 december 2018 - 17:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Okej, men är det skillnad på bild?

 

Om du kikar i inlägget tre snäpp ovan, så får du ditt svar :) (#66 )



#71

Postad 23 december 2018 - 21:06

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Om du kikar i inlägget tre snäpp ovan, så får du ditt svar :) (#66 )



Nej det står att 803 och 903 har samma bildpanel.
Och att 873 har fjolårets panel.

Det betyder inte att den nya är bättre. Kan vara lika bra bild på förra.. det har ju även hänt att det ibland blir sämre på en nyare modell.

#72

Postad 23 december 2018 - 22:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 det har ju även hänt att det ibland blir sämre på en nyare modell.

 

Ok! Du har ju en tråd, så där kanske du kan få ditt svar då istället slipper det bli O.T i denna.!

 

https://www.minhembi...17#entry4537311



#73

Postad 24 december 2018 - 06:30

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Ok! Du har ju en tråd, så där kanske du kan få ditt svar då istället slipper det bli O.T i denna.!

https://www.minhembi...17#entry4537311


Är det OT att fråga om det skiljer på bildkvalitet i bildpanelen på fjolårets Philips i en Philips tråd?

Jag blev rekommenderad att fråga här ang Philips eftersom det är Philipsfans här som kan philips bättre många andra.

#74

Postad 24 december 2018 - 08:07

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Är det OT att fråga om det skiljer på bildkvalitet i bildpanelen på fjolårets Philips i en Philips tråd?

Jag blev rekommenderad att fråga här ang Philips eftersom det är Philipsfans här som kan philips bättre många andra.


Tror inte det är någon natt och dag skillnad var det gäller bildkvaliteten men det är i regel bättre uniformitet på 2018 panelerna.

#75

Postad 24 december 2018 - 08:10

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Tror inte det är någon natt och dag skillnad var det gäller bildkvaliteten men det är i regel bättre uniformitet på 2018 panelerna.


Okej, vad betyder det med bättre uniformitet? Ursäkta mina nybörjarfrågor.

#76

Postad 24 december 2018 - 09:20

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Att bilden upplevs som mindre smutsig eller med längsgående vertikala streck som beror på ojämnt ljusflöde från panelen.
Googla bilder på LCD eller Oled ihop DSE, Vertical Banding, Clouding så får du se exempel.

Redigerat av Honkium, 24 december 2018 - 09:20.


#77

Postad 24 december 2018 - 09:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Okej, vad betyder det med bättre uniformitet? Ursäkta mina nybörjarfrågor.

https://www.rtings.c...reen-effect-dse
https://www.rtings.c...g-flashlighting

Se även andra begrepp rtings förklarar, lärorikt.

#78

Postad 24 december 2018 - 10:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag blev rekommenderad att fråga här ang Philips eftersom det är Philipsfans här som kan philips bättre många andra.

 

 

Det är oftast effektivt att skriva så här, förhoppningsvis får du väl svar från någon Philips ägare? Personligen hade jag inte valt någon skärm utan Dolby Vision...


Redigerat av mcmike, 24 december 2018 - 11:41.


#79

Postad 24 december 2018 - 11:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Trådprodukterna kommer att kosta..

 

65"903  26990 kr

55"903 19990kr

 

genom Elgiganten under mellandags rean, med start 08:00. :)


Redigerat av mcmike, 24 december 2018 - 11:18.


#80

Postad 24 december 2018 - 11:17

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Tackar:)
Bra länkar där. Nu blev jag lite klokare.

Nu står det mellan LG c8, Sony af8, Philips 873


Kollade på tuben och såg 2 shoot outs och där vann ju Philips både förra året och nu i år..

Är det inte helt opartisk shoot out?

Annars borde väl Philips vara bra?

Synd att ingen butik har samtliga (eller har jag missat?) så man kan jämföra de sida vid sida.

Redigerat av Unregistered49e83b02, 24 december 2018 - 11:27.


#81

Postad 24 december 2018 - 11:31

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Tackar:)
Bra länkar där. Nu blev jag lite klokare.
Nu står det mellan LG c8, Sony af8, Philips 873
Kollade på tuben och såg 2 shoot outs och där vann ju Philips både förra året och nu i år..
Är det inte helt opartisk shoot out?
Annars borde väl Philips vara bra?
Synd att ingen butik har samtliga (eller har jag missat?) så man kan jämföra de sida vid sida.

Philips brukar ha en del hyss för sig som gör det svårt att kalibrera till korrekt bild, men om det är så även på deras oled i år törs jag inte svära på. Dock har de trots det fått väldigt många fina omdömen, så det lär knappast vara skit och pannkaka! :) Vill du kunna kalibrera till korrekt bild så är dock kanske Sony, Panasonic eller LG det bättre valet.

#82

Postad 24 december 2018 - 12:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Tackar:)
Bra länkar där. Nu blev jag lite klokare.

Nu står det mellan LG c8, Sony af8, Philips 873


Kollade på tuben och såg 2 shoot outs och där vann ju Philips både förra året och nu i år..

Är det inte helt opartisk shoot out?

Annars borde väl Philips vara bra?

Synd att ingen butik har samtliga (eller har jag missat?) så man kan jämföra de sida vid sida.

Kolla HDTVTESTs youtube-recensioner av 803 och de övriga.

Lite tradigt kanske men fakta-korrekt och framförallt är han bra på att peka på vad som skiljer olika modeller åt; båda dessa samtidigt är det få som mäktar med.

Kort sammanfattat så är alla bra men med lite olika styrkor.

#83

Postad 24 december 2018 - 12:25

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Ang kalibrering så tänkte jag ta hem en professionell kalibrerare.

Kollar vidare på HDtvtest o hoppas jag blir lite klokare.

#84

Postad 24 december 2018 - 15:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Trådprodukterna kommer att kosta..

 

65"903  26990 kr

55"903 19990 kr

 

Nu genom Netonnet 25990kr och 17990kr ..

 

https://www.netonnet...3/1006007.9119/

 

https://www.netonnet...3/1006006.9118/


Redigerat av mcmike, 24 december 2018 - 15:49.


#85

Postad 25 december 2018 - 11:31

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Köpte precis en 65 tums 903 hos Netonnet. Återkommer med intryck och bilder. 

 

Valde denna framförallt för dessa anledningar:

 

- OLED med korrekt hantering av 24p. Funkar bra med sport med hög linjeupplösning utan frame-interpolation.  

- Ambilight är coolt.

- Elkabeln är den smalaste apparatkabeln och den går att ta ur tvn, förenklar installationen.

- Jag har inte alltid TVn påslagen. Då har man ett svarthål i vardagsrummet om man köper typ 803 eller LG C8. Mitt intryck är att högtalarlisten som finns i underkant av 903 faktiskt gör tvn snyggare när den är avstängd. Ser inte lika dött ut. 



#86

Postad 26 december 2018 - 08:24

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Kul! Återkom så fort du fått igång skärmen. :)


Stör mig på att den dyrare 903 är nu nedsatt rejält och är billigare än 803. Jag vill inte ha en stor högtalare på tvn. Har ju redan center högtalare som tar plats.

#87

Postad 26 december 2018 - 09:11

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Kan man montera bort denna soundbar?

#88

Postad 26 december 2018 - 09:28

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Kan man montera bort denna soundbar?


På min PUS8602 kan man ta bort den. Eller rättare sagt strunta i att sätta dit den. Vet dock inte hur det är med denna. Men om du laddar hem manualen lär det ju stå där.

#89

Postad 28 december 2018 - 12:22

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Kan man montera bort denna soundbar?

 

Det går inte att montera bort soundbaren på 903. Dock kan man köpa 803 istället som är samma tv fast utan soundbar.



#90

Postad 03 januari 2019 - 15:56

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 1

Nu är den levererad. Stor var den! 

 

Har inte hunnit testa så mycket men han snabbt kolla en 5% grey på Youtube och det såg förbluffande bra ut. Interfacet är lite långsamt men jag kan leva med det. Kommer primärt köra med en Chromecast Ultra för Viaplay. Behöver inte den inbyggda app store.

 

 

Bifogad fil(er)



#91

Postad 03 januari 2019 - 21:33

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Efter ha testat lite mer kan jag varmt rekommendera Philips 903. Har den uppsatt just nu på ett väggfäste som låter mig vrida TVn en del. Därav att 5% bilden nedan har ett annat perspektiv. 

 

Husom, här är mina kommentarer:

 

+ Mycket bra uniformity för 65 tum helt ny ur kartong. Se bild nedan på 5% grey. Bilden är tagen i mörker så ojämnheter förstärks. Jag uppfattar inga issues alls när jag kollar på hockey eller fotboll. 

 

+ Ljudet ur soundbaren är väldigt bra. Jag använder dock dedikerade högtalare. 

 

+ Snygg är den, även avstängd. 

 

+ Har stängt av Natural Motion (frame interpolation) och flytet i bilden är utmärkt. Inga issues. Särskilt som man med philips får en hög linjeupplösning via Perfect Clear Motion på Max som inte inducerar soap-opera effekt. Utan via någon slags overdrive av panelen uppnår högre linjeupplösning än alla andra OLED tillverkare. Fotboll ser grymt ut, särskilt med Ultra HD sändningar från Viaplay (tillsammans med en Chromecast Ultra satt till 50Hz). Mycket, mycket bra bild. 

 

+ Ambilight är sjukt härligt. 

 

- GoogleTV är aningen slött. Framförallt är det ibland en delay mellan att man trycker på fjärren och att saker rör sig i menyerna för själva TVn (alltså inte inne i någon App). Vi snackar typ 100-400 millisekunder, men man blir lite trött på att inte i alla lägen "rappt" kunna fippla runt in menyerna för att ställa in bilden. 

 

- Appar är lite väl slöa. Antigen operativsystemet som inte är bra optimerat eller hårdvaran som är för klen. Youtube appen är lite som sirap i vissa lägen. Men lyckligtvis finns en lösning: köp en chromecast ultra och skit i inbyggda smart-TV. Jag använder TVn som just tv, inget annat. 

 

- Jag hade gärna haft en fjärrkontroll som har en knapp som heter "Basic image settings". En annan som heter "Advanced Image settings". Trycker man på vardera kommer man omedelbart till respektive sektion. Men nej, först måste man trycka "settings" på fjärrren. Vänta 400 millisekunder. Sedan gå ner till "All settings" via 7 knapptryck, alla med delay-emellan (ca 150 millisek). Sedan ytterligare 4 knapptryck för att tillslut komma till advanced image menyn. Mongo. Lyckligtvis har jag ställt in inställningarna som jag vill ha dem och behöver aldrig gå in där och fippla. Iochmed att motion inställningarna är "set-and-forget-it" kan man ställa in bilden och sedan glömma skiten. Dock måste jag säga att meny-systemet är "logiskt" på så sätt man kan hitta sig fram utan issues. Jag förstår själva strukturen på typ 3 min. Så Philips förtjänar inte skit där.  

 

- När man väl tagit sig till en inställning som typ "noise reduction" och man vill se impact av olika inställningar, då täcks bilden till 30% av operativsystmet. Man kan i bakgrunden se vad som händer med bilden vid olika inställningar men helt obegripligt att man inte får se "hela bilden ostört" när man testar olika inställnignar. Ren idioti, men kan vara Googles fel och inte philips.  

 

- Philips har stoppat in en pixel orbiter som gör att bilden flyttar sig lite fram och tillbaka då och då, allt för att minimera risken för inbränning. Tyvärr kan man inte stänga av denna Orbiter i meny-systemet. Resultatet av denna kan tydligt ses i bilden nedan från fotbollen. Ser ni hur bildkanten på vänstra sidan är mycket tjockare än högra sidan? En rätt stor skillnad i tjocklek på "Bezel" thickness inducerat av mjukvara. Det är alltså att bilden medvetet flyttats av mjukvaran trots att bilden kan pixelmappas 1:1 på denna ultraHD signal. På högra sidan går bilden ända ut till den "fysiska" bildkanten, men på vänstra sidan är det ett gäng pixelrader som är avstängda, vilket ger effekten att bildkanten är "tjockare". Detta trots att vi här tittar på en 4K signal med bildformatet inställt på "original". Bilden ska perfekt "passa" panelen. Fine att Philips stoppat in detta, men att man inte får stänga av skiten i menyerna är för mig helt sanslöst. Vad är det för idioter som jobbar på dessa utvecklingsavdelningar? Hur kan man missa detta? Jag menar, titta på min bild, skillnaden på denna 65 tummare är oerhört tydlig för vem som helst: bilden börjar efter 1,6cm på vänstra sidan, och 1 cm på högra sidan. En diff som blir rätt tydlig.  

Bifogad fil(er)


Redigerat av Bonzichrille, 03 januari 2019 - 22:48.


#92

Postad 03 januari 2019 - 21:49

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Liten kartong också. Nätt. Lätt att transportera. 

Bifogad fil(er)



#93

Postad 04 januari 2019 - 08:43

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Efter ha testat lite mer kan jag varmt rekommendera Philips 903. Har den uppsatt just nu på ett väggfäste som låter mig vrida TVn en del. Därav att 5% bilden nedan har ett annat perspektiv. 

 

Husom, här är mina kommentarer:

 

+ Mycket bra uniformity för 65 tum helt ny ur kartong. Se bild nedan på 5% grey. Bilden är tagen i mörker så ojämnheter förstärks. Jag uppfattar inga issues alls när jag kollar på hockey eller fotboll. 

 

+ Ljudet ur soundbaren är väldigt bra. Jag använder dock dedikerade högtalare. 

 

+ Snygg är den, även avstängd. 

 

+ Har stängt av Natural Motion (frame interpolation) och flytet i bilden är utmärkt. Inga issues. Särskilt som man med philips får en hög linjeupplösning via Perfect Clear Motion på Max som inte inducerar soap-opera effekt. Utan via någon slags overdrive av panelen uppnår högre linjeupplösning än alla andra OLED tillverkare. Fotboll ser grymt ut, särskilt med Ultra HD sändningar från Viaplay (tillsammans med en Chromecast Ultra satt till 50Hz). Mycket, mycket bra bild. 

 

+ Ambilight är sjukt härligt. 

 

- GoogleTV är aningen slött. Framförallt är det ibland en delay mellan att man trycker på fjärren och att saker rör sig i menyerna för själva TVn (alltså inte inne i någon App). Vi snackar typ 100-400 millisekunder, men man blir lite trött på att inte i alla lägen "rappt" kunna fippla runt in menyerna för att ställa in bilden. 

 

- Appar är lite väl slöa. Antigen operativsystemet som inte är bra optimerat eller hårdvaran som är för klen. Youtube appen är lite som sirap i vissa lägen. Men lyckligtvis finns en lösning: köp en chromecast ultra och skit i inbyggda smart-TV. Jag använder TVn som just tv, inget annat. 

 

- Jag hade gärna haft en fjärrkontroll som har en knapp som heter "Basic image settings". En annan som heter "Advanced Image settings". Trycker man på vardera kommer man omedelbart till respektive sektion. Men nej, först måste man trycka "settings" på fjärrren. Vänta 400 millisekunder. Sedan gå ner till "All settings" via 7 knapptryck, alla med delay-emellan (ca 150 millisek). Sedan ytterligare 4 knapptryck för att tillslut komma till advanced image menyn. Mongo. Lyckligtvis har jag ställt in inställningarna som jag vill ha dem och behöver aldrig gå in där och fippla. Iochmed att motion inställningarna är "set-and-forget-it" kan man ställa in bilden och sedan glömma skiten. Dock måste jag säga att meny-systemet är "logiskt" på så sätt man kan hitta sig fram utan issues. Jag förstår själva strukturen på typ 3 min. Så Philips förtjänar inte skit där.  

 

- När man väl tagit sig till en inställning som typ "noise reduction" och man vill se impact av olika inställningar, då täcks bilden till 30% av operativsystmet. Man kan i bakgrunden se vad som händer med bilden vid olika inställningar men helt obegripligt att man inte får se "hela bilden ostört" när man testar olika inställnignar. Ren idioti, men kan vara Googles fel och inte philips.  

 

- Philips har stoppat in en pixel orbiter som gör att bilden flyttar sig lite fram och tillbaka då och då, allt för att minimera risken för inbränning. Tyvärr kan man inte stänga av denna Orbiter i meny-systemet. Resultatet av denna kan tydligt ses i bilden nedan från fotbollen. Ser ni hur bildkanten på vänstra sidan är mycket tjockare än högra sidan? En rätt stor skillnad i tjocklek på "Bezel" thickness inducerat av mjukvara. Det är alltså att bilden medvetet flyttats av mjukvaran trots att bilden kan pixelmappas 1:1 på denna ultraHD signal. På högra sidan går bilden ända ut till den "fysiska" bildkanten, men på vänstra sidan är det ett gäng pixelrader som är avstängda, vilket ger effekten att bildkanten är "tjockare". Detta trots att vi här tittar på en 4K signal med bildformatet inställt på "original". Bilden ska perfekt "passa" panelen. Fine att Philips stoppat in detta, men att man inte får stänga av skiten i menyerna är för mig helt sanslöst. Vad är det för idioter som jobbar på dessa utvecklingsavdelningar? Hur kan man missa detta? Jag menar, titta på min bild, skillnaden på denna 65 tummare är oerhört tydlig för vem som helst: bilden börjar efter 1,6cm på vänstra sidan, och 1 cm på högra sidan. En diff som blir rätt tydlig.  

 

Snyggt! Jag har 803an och håller med i stort med allt du säger. Förutom att jag inte riktigt förstår hur man kan störa sig så mycket på pixel orbitern :) Hellre det än inbränningar om det nu kan hjälpa lite.



#94

Postad 05 januari 2019 - 00:46

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Snyggt! Jag har 803an och håller med i stort med allt du säger. Förutom att jag inte riktigt förstår hur man kan störa sig så mycket på pixel orbitern :) Hellre det än inbränningar om det nu kan hjälpa lite.

 

Stör mig inte på att det är ojämt, inte sätt det för än jag verkligen tittade efter, men ser ibland själv pixelflyttningen, när det hoppar en rad, stör lite, men lever med det utan större problem.

Har för mig att detta inte är Philips påhitt, utan LG Display som har med funktionen i panelen för att skydda mot inbränning, LGs TV borde då också ha detta (rätta mig om jag har fel).



#95

Postad 07 januari 2019 - 17:19

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Stör mig inte på att det är ojämt, inte sätt det för än jag verkligen tittade efter, men ser ibland själv pixelflyttningen, när det hoppar en rad, stör lite, men lever med det utan större problem.

Har för mig att detta inte är Philips påhitt, utan LG Display som har med funktionen i panelen för att skydda mot inbränning, LGs TV borde då också ha detta (rätta mig om jag har fel).

 

Det verkar stämma, pixel shiften finns på LGs oleds också efter vad jag läst.



#96

Postad 08 januari 2019 - 17:11

jonkol
  • jonkol
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Det går inte att montera bort soundbaren på 903. Dock kan man köpa 803 istället som är samma tv fast utan soundbar.

 

Tråkigt nog kostar ju TVn utan soundbar 4000 kr MER. Borde ju vara 4000 mindre....



#97

Postad 08 januari 2019 - 17:20

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Tråkigt nog kostar ju TVn utan soundbar 4000 kr MER. Borde ju vara 4000 mindre....

 

Marknaden, är väl MER populär. <_<



#98

Postad 17 januari 2019 - 10:48

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som sett att det kommit en uppdatering (803) i dagarna?

Gjorde en sökning igår och då fanns det en uppdatering och tänkte med en gång; "Gött, äntligen kommer Oreo!".

Men sån tur hade vi visst inte, var en uppdatering på Nogat-snasket daterad 2018-Dec med 2018-Nov security-patch.



#99

Postad 17 januari 2019 - 11:16

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1
Japp! Har uppdaterat. Diverse bildförbättringar. Bland annat så har dom fixat det mesta var det gäller colour banding och posterisering.

#100

Postad 17 januari 2019 - 14:25

potlach
  • potlach
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Japp! Har uppdaterat. Diverse bildförbättringar. Bland annat så har dom fixat det mesta var det gäller colour banding och posterisering.

Märkligt att den senaste inte finns tillgänglig via Philips hemsida:

 

version:105.001.002.017, zip fil , 1.3 GB, publicerad den 4 september 2018

 

https://www.philips....ight/kundtjanst





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.