Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisjakt uppdaterar filtreringen

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 december 2015 - 14:06

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0



Läs mer


#2

Postad 12 december 2015 - 13:09

almo
  • almo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 6

Är kritisk till den fasta bredden på filterfilken; Det känns som att man helt i onödan bytt horisontell utbredning mot vertikal dito. Nu tar varje egenskap upp mycket mer vertikalt utrymme så det blir mer skrollande och mindre överskådligt.

Sen saknar jag funktionen att ange numeriska värden i rutor istället för att dra i reglage för att filtrera; kombinerat med den smala bredden och en helgalen varians på vissa egenskaper kommer det att orsaka en del frustration för användare som vill reglera på ett specifikt värde.



#3

Postad 12 december 2015 - 15:19

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 1

den fasta bredden är hemsk, lås upp den!

 

numeriska värden går att skriva in, bara tryck på bubblorna så får du den funktionen.



#4

Postad 12 december 2015 - 20:06

3theros
  • 3theros
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 2

Skulle hellre se att filtret va i överkant så att man hade kvar bredden, men att den följde med (frozen) när man scrollar som det nya filtret gör.

Jag skulle absolut mycket hellre använda det filter ni har nu, då filtret är det viktigaste och bästa med prisjakt och det jag alltså vill ska ta plats. Inte gömmas åt sidan.

 

Det är inte listan med resultat som behöver få mer plats eller vara överskådlig utan istället erat filter.

När man sedan har ställt in filtret effektivt så är ju meningen att det inte ska finnas någon lista med produkter längre utan bara den produkt, eller få produkter, som faktiskt möter alla ens önskningar.

 

Så snälla tänk om gör rätt.



#5

Postad 13 december 2015 - 09:06

pezertio
  • pezertio
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

numeriska värden går att skriva in, bara tryck på bubblorna så får du den funktionen.

Hur då? När jag klickar på den vita eller svarta bubblan får jag bara handverktyget.



#6

Postad 13 december 2015 - 16:02

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 2

Instämmer med andra. Lägg inte filtret på sidan. 


Redigerat av altair4, 13 december 2015 - 16:03.


#7

Postad 14 december 2015 - 10:38

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Hur då? När jag klickar på den vita eller svarta bubblan får jag bara handverktyget.

 

klicka på den bubblan där värdet står, vilket jag då antar är den svarta bubblan.

 

d4d8d34091a4111d57e2882064934411.png

 

7c7d2f61d8a764d7e78084618c01ed7d.png



#8

Postad 14 december 2015 - 13:52

Jonas K
  • Jonas K
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 3

Vet inte om jag ändrar mig senare, men hittills föredrar jag också det gamla filtret.  Jag använder det också så att jag först filtrerar, sedan tittar på resultat. 

Under "filtreringsfasen" blir det jobbigt att söka efter egenskaper när de är utspridda över en så lång lista.  Det blir också lite väl många sektioner i filtret som måste expanderas var för sig (ibland vet jag inte vilka egenskaper som finns och kan vara intressanta utan vill gå genom samtliga för att se vad som går att filtrera på).  När jag sedan tittar på resultatet och filtret ligger på sidan blir det i vägen för att se många intressanta egenskaper i resultaten. 

 

En gammal önskan som inte har kommit med här är att kunna ta med värdet "okänt" i filtret.  För en bildskärm vill man kanske söka på paneltyp "IPS eller okänt", till exempel, för att filtrera bort andra paneltyper men få med de produkter som kanske uppfyller kraven.  Men jag kanske ska sluta tjata om det.



#9

Postad 14 december 2015 - 20:48

Unregistered28bab20a
  • Unregistered28bab20a
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Tack för alla tankar. Vi jobbar fortfarande med filtret. Exempelvis kommer vi att lägga till en knapp för att kunna expandera alla grupper av egenskaper. Vi kommer även att lägga till funktionalitet för "mina val" när det gäller vilka egenskaper man valt. Vi tittar på att eventuellt kunna göra filtret bredare om man har stor skärm. Den är lite klurigare att få till men vi undersöker det. 

 

När man gör en större ändring som den här så kommer det till en början att kännas annorlunda och lite konstigt. Testa gärna under lite längre tid för att se hur det känns efter ett tag. 

 

En stor bidragande anledning till att lägga filtret vid sidan är att man snabbt ska kunna se produkterna som dyker upp när man filtrerar utan att behöva skrolla en massa. Det är också viktigt för många nya användare att se att det finns produkter på sidan överhuvudtaget. Med en mindre skärm idag ser man med gamla designen inte en enda produkt när man kommer in på sidan för första gången. Vi vill att fler ska upptäcka vår fantastiska tjänst och förstå hur den ska användas. Vår produktranking (som självklart är byggd på en helt oberoende algoritm, går inte att påverka för butiker eller tillverkare överhuvudtaget)  är för många användaren den absolut viktigaste parametern när de väljer vad de ska köpa så att lyfta fram det som ett tydligt  use case är viktigt för dem. 



#10

Postad 15 december 2015 - 03:51

makar0n
  • makar0n
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 5

"If it ain't broke, don't fix it"

Ser inte bra ut alls detta. Blir ju hur mycket scrollande som helst nu och klickande fram och tillbaka.

Simplicitet och smidighet är väl vad användare vill ha.

 

Jag har frågat det förr och frågar igen, varför blir alla "förbättringar" av hemsidor nuförtiden sämre än de va innan?

Eller är jag ensam om detta? För det mesta blir det super bloatat och krångligare bara. Överarbetat.

 

Varför inte bara ha det som det är nu fast när man går in på en sida, tex Routrar, så trycks man ner till produkterna (som att trycka på Visa knappen).

Sen om man behöver fixa i filter så finns det en knapp (ala Visa knappen) som tar en högst upp bara?

Det hade varit allt som behövdes ändras, om ni nu måste ändra nåt alls.



#11

Postad 15 december 2015 - 12:04

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 2

En stor bidragande anledning till att lägga filtret vid sidan är att man snabbt ska kunna se produkterna som dyker upp när man filtrerar utan att behöva skrolla en massa. Det är också viktigt för många nya användare att se att det finns produkter på sidan överhuvudtaget. Med en mindre skärm idag ser man med gamla designen inte en enda produkt när man kommer in på sidan för första gången. 

 

Tycker det hade varit bättre att bara collapsa hela filter-sektionen by default, istället för att trycka ut den i vänsterkanten. Nu blir det lite som att komprimera alla instrument i en flygplans-cockpit till samma storlek som en instrumentbräda i en bil, bara för att kunna göra fönstret större. Annonserna tar också massa höjd, lägg dem i en bar på sidan som man kan klicka bort istället :)



#12

Postad 15 december 2015 - 13:05

goopile
  • goopile
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Jag gillar det! Jag finner det mycket lättare att leta upp specifika filter med de nya kollapsande sektionerna. Men som andra påpekat ser jag gärna att bredden ska gå att ändra. Sen hade jag nog också velat ha filtersektionen i direkt anslutning till själva innehållet. Just nu åker den längst ut till vänster vilket gör att filtret inte känns som att det tillhör produktlistan riktigt. Och jag föredrar att ha den på höger sida, men det kan vara för att jag vant mig vid att ha filtrena på höger sida från mobilsidan.



#13

Postad 16 december 2015 - 12:43

Charlie2k
  • Charlie2k
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 2

Satte igång det nya filtret. Gjorde ett uppriktigt försök under ungefär 10 minuter. Återgick till det gamla.

Det största problemet med Prisjakt var absolut inte filtret. Tvärt om.. filtret var rätt bra.

 

Ni borde snarare korrigera problemen med att globala tillverkares produkter saknas (Microsoft Band 2), stora butiker saknas (Elgiganten), tester saknas... (otaliga, trots folk skickat in länkar till er), omdömen försvinner om de är kritiska - trots att de har fått massvis med plus av era besökare, omdömen som får vara kvar - trots att de får massvis med minus av era besökare...

 

Edit: Elgiganten är nu tillbaka, fanns ej här igår. Så sannolikt handlar det väl om betald eller icke-betald faktura.


Redigerat av Charlie2k, 16 december 2015 - 12:49.


#14

Postad 16 december 2015 - 18:12

pezertio
  • pezertio
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

klicka på den bubblan där värdet står, vilket jag då antar är den svarta bubblan.

Ok, nu går det. Det fungerade inte förut.



#15

Postad 17 december 2015 - 17:38

detector42
  • detector42
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Några tankar:

- Bra och välbehövlig visuell uppdatering, mycket trevligt.

- Betydligt smidigare med flera mindre kategorier än att visa allt samtidigt.

- Lägg till valbar bredd, nuvarande är alldeles för smal för min smak.

- Behåll det gamla filtret som frivilligt tillval. Det är onödigt att skrämma bort veteraner för att eventuellt få in lite fler färskingar.

- Indenteringen är lite otydlig. Borde gå att visa grupper på något bättre sätt.

 

Tillägg: Tillverkarfilter och sökrutan är oerhört långt borta. Det kan jag inte leva med. För min del blir det gamla filtret tills vidare.


Redigerat av detector42, 18 december 2015 - 23:49.


#16

Postad 18 december 2015 - 01:38

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Som långtida användare, många år anställd och som fram för allt trogen användare så vill jag peka på ett par punkter:

 

Det nya filtret är en förbättring tycker jag. Spontant upplever jag dock det nya filtret lite för frikopplat från produktlistan. Kanske har det med min upplösning på skärmen att göra?

 

Ett större dilemma är att filtrena på Prisjakt känns väldigt styltiga, grova, kantiga... använd vilken synonym som helst. Jag har alltid förespråkat Prisjakt framför närmaste konkurrenter, men mina äldre släktingar har aldrig fastnat för funktionerna. De tycker att det är för krångligt, och googlar hellre specifika butiker som uppenbarligen lyckas bättre med användarvänlighet. Det gör ont i mitt hjärta, då jag vet hur bra Prisjakt är i rätt händer, men jag har inga riktigt bra råd att ge till dem som skulle göra att de använder sig av Prisjakts verktyg.

 

Prisjakt har länge varit tekniknördarnas bästa verktyg. Under mina år som anställd har jag sett radikala förbättringar, men än idag ses Prisjakt som lite för krånglig för att ens ges en chans bland den något äldre befolkningen (i det här fallet strax över 50+).



#17

Postad 18 december 2015 - 02:03

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Satte igång det nya filtret. Gjorde ett uppriktigt försök under ungefär 10 minuter. Återgick till det gamla.

Det största problemet med Prisjakt var absolut inte filtret. Tvärt om.. filtret var rätt bra.

 

Ni borde snarare korrigera problemen med att globala tillverkares produkter saknas (Microsoft Band 2), stora butiker saknas (Elgiganten), tester saknas... (otaliga, trots folk skickat in länkar till er), omdömen försvinner om de är kritiska - trots att de har fått massvis med plus av era besökare, omdömen som får vara kvar - trots att de får massvis med minus av era besökare...

 

Edit: Elgiganten är nu tillbaka, fanns ej här igår. Så sannolikt handlar det väl om betald eller icke-betald faktura.

Ursäkta att jag är rak och ärlig, men klagomålet om att kritiska omdömen "försvinner" har jag hört i åratal. Jag var anställd i många år och hade någorlunda bra koll vad som gick in och ut. Omdömen doldes inte utan god skälig anledning, och kritik mot butiker, produkter eller mot Prisjakt i sig behandlades inte på annorlunda sätt än något annat. Prisjakt var under mina 8 år som anställd så ärliga som det bara går att vara, och jag har ingen anledning att tro något annat nu. Butiker betalar för vad vi ser (som i direktlänkar) och inget annat. I vår internetålder vore det självmord att som ledande tjänst försöka med något annat. Släpp tanken, det har ingen grund.



#18

Postad 20 december 2015 - 21:19

sebbbe
  • sebbbe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Gillar att det blir större yta att kunna kolla på produkter och att det blir mer lättillgängligt att ändra i filtreringarna. Det som jag kan ha kritik emot är att det blir svårare att få en bra översikt bland alla filtreringarna för ex. datorkomponenter där det finns många egenskaper att filtrera mellan



#19

Postad 21 december 2015 - 22:22

bolak_jr
  • bolak_jr
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 2

Vet inte om jag ändrar mig senare, men hittills föredrar jag också det gamla filtret.  Jag använder det också så att jag först filtrerar, sedan tittar på resultat. 

Under "filtreringsfasen" blir det jobbigt att söka efter egenskaper när de är utspridda över en så lång lista.  Det blir också lite väl många sektioner i filtret som måste expanderas var för sig (ibland vet jag inte vilka egenskaper som finns och kan vara intressanta utan vill gå genom samtliga för att se vad som går att filtrera på).  När jag sedan tittar på resultatet och filtret ligger på sidan blir det i vägen för att se många intressanta egenskaper i resultaten. 

 

En gammal önskan som inte har kommit med här är att kunna ta med värdet "okänt" i filtret.  För en bildskärm vill man kanske söka på paneltyp "IPS eller okänt", till exempel, för att filtrera bort andra paneltyper men få med de produkter som kanske uppfyller kraven.  Men jag kanske ska sluta tjata om det.

håller med Jonas, hade vart toppen om "okänt" fanns med!



#20

Postad 21 december 2015 - 23:29

Unregistered0d40aa29
  • Unregistered0d40aa29
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

var håller filtret hus???? har suttit och letat en halvtimme nu och hittar inte skitet!!! ingenstans att klicka???



#21

Postad 22 december 2015 - 08:48

Mallaballa
  • Mallaballa
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag började använda Pricerunner men när ni kom övergick jag till er (jag minns inte när men det bör ha varit -02 eller -03 kanske) och använder Prisjakt på datorn regelbundet, varje gång jag står inför att köpa något, oavsett om det är en liten artikel eller något större vilket ofta blir några gånger i veckan.
Jag kan inte ens fantisera om hur många gånger jag rekommenderat er till vänner och bekanta, tack vare den överskådliga presentationen på er hemsida som är anpassad till just datorer och som både unga och äldre datoranvändare tycker är enkel. Enda gången jag behöver fälla ut någon meny är vid den utökade sökningen (som jag älskar för en mindre lista där t ex endast pris och storlek är av vikt och större sökningen för finliret). 

Naturligtvis har jag er även på min mobil och Ipad men i princip 10 av 10 gånger går jag till min PC när jag är hemma och startar upp den för att kunna göra sökningen bra och överskådligt. 

Det är presentationen av sökfiltret som gör er så otroligt mycket bättre än framför allt Pricerunner och Kelkoo, och varför jag övergav dem till er favör för en herrans massa år sedan! Jag kan bara komma på en enda punkt jag vill ändra på: Möjligheten att ställa in "okänt" i val då dessa tyvärr filtreras bort ifall värdet ej är inmatat av företaget.
Som företag måste man förändras och förbättras för att hänga med och ha kunder men i detta fall kommer det bli just det - ert fall.
Och inget gör mig mer ledsen, då jag är en av era äldsta anhängare.
Om ni inför förändringen gjort en marknadsundersökning för att kontrollera behovet av en förändring skulle det vara intressant att veta hur den gjordes och av vem. 



#22

Postad 22 december 2015 - 15:15

dlisborg
  • dlisborg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Allt beror väl kanske på vilken marknad man vill komma åt... Den nya modellen är ju mer för "vanligt" folk som kanske inte bryr sig om "detaljerna" som vissa av oss gör.. 

 

Men då hade ni ju köpguiden som är exakt samma filtreringsfunktion?



#23

Postad 25 december 2015 - 18:04

cdavidsson
  • cdavidsson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1

Hmmmm.. återigen en förändring som inte egentligen behövs, har inga problem med filtret idag. Den rent utseendemässigt grafiska förändringen ser jag dock som positivt, placeringen är dock till det sämre, mycket sämre till och med. Kanske går det att implementera lite valfrihet här?



#24

Postad 27 december 2015 - 21:55

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Via iPad så "försvinner" priserna på översta raden av sökta produkter, eller nja, man ser att de gömmer sig där.. Under kanten till rutan under.
En ack så irriterande liten bugg när man t.ex. rankar produkter efter popularitet och inte vet vad de kostar, man kan ju såklart klicka in sig på var och en av produkterna.. men det är jag för lat för.
Och javisstja.. Det där j##la filtret.. Haha.
Jag håller med allt "gnäll" från tidigare medlemmar.
Det är inte jättebra nu.

#25

Postad 30 december 2015 - 15:38

qvrk
  • qvrk
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Det är samma filter på annan plats, knappast "nytt". Saknar fortfarande två viktiga saker i filterfunktionen som verkligen vore välkomna:

 

En knapp som gör filtrering exklusiv. Om jag filtrerar en produkt med egenskapen A, får jag upp alla produkter som innehar egenskapen A, t.ex. även produkter med egenskaperna A, B och A, B, C. Det vore bra om man kunde sortera fram produkter som exakt stämmer överens med ens filter.

  

Sen vore det också bra om butiksfiltret faktiskt var ett filter, för idag är det inte. När man väljer att leta efter en produkt i vissa butiker, så är det lägsta priset som visas inte alltid från någon av de butikerna. Om jag nu väljer att söka på grejer från butik A och B, så är lägsta priset som visas i min filtrerade lista inte alltid det lägsta priset från butik A eller B utan från en butik som jag ju aktivt filtrerat bort. Detta gör det bökigt att jämföra priset för listor eftersom man får med priser från butiker man inte letar i. Om det inte är meningen att man ska kunna filtrera bort butiker, varför ha det filtret överhuvudtaget?



#26

Postad 11 januari 2016 - 08:26

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 1

Det  nya filtret kan väl passa bra på mobiler och plattor men på en dator är det tyvärr ingen höjdare. Hoppas att det blir kvar som en "expertfunktion" i värsta fall!



#27

Postad 25 januari 2016 - 19:48

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 2

Jag saknar att kunna ha mina listor framme hela tiden medan jag gör filtreringar och söker på produkter, har jag missat en funktion eller måste jag klicka fram och tillbaka hela tiden?



#28

Postad 22 juni 2018 - 18:08

Unregistered43861388
  • Unregistered43861388
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 2

Behåll gamla filtret, har slutat använda pricerunner sedan de permanent ändrade till lodlinje filtrering.



#29

Postad 01 oktober 2018 - 21:22

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Är det jag som är trög eller finns det inget filter kvar alls längre?

 

Enligt denna nyhet, "Filtret är nu placerat i en flik till vänster där listorna normalt sitter." Men jag har inget filter där. Hittar inte ens möjligheten att få tillbaks det gamla filtret och alltså får jag numer gå till pricerunner om jag skall jämföra priser :angry:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.