Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System audio-högtalare runt 15 000:-

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2007 - 18:49

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Tjena!

Jag var o hälsade på min bror i malmö i helgen och tog då en runda till Hifi center i malmö för att lyssna på Dynaudio o primare hade jag tänkt.

Fick gå en bra bit och när jag kom fram fick jag reda på att dom inte hade dessa fina produkter hemma. :wub:

Nåväl, har jag nu gått så långt typ över en kilometer från tågstationen, så ska jag väl alla fall få lyssna på något, tänkte jag, och eftersom jag hade tänkt lyssna på Dynaudio A72 som kostar 14 papp, så fick det bli, en högtalare som för mig var helt okänd, nämligen System Audio för 15 000:-

Elektroniken var Pioneers nya satsning på på två-kanalssidan, som fått en hel del beröm, nämligen Pioneer A9 tror jag dom heter, för 9000:- och CD/SACD - spelaren D6 för ca 5 tusen..

In med lite akustiskt gitarr till o börja med, och det var en mycket imponerande ljudbild, musiken kändes väldigt trovärdig o realistisk och den berömda slöjan, som kan infinna sig mellan lyssnare o högtalare vägrade infinna sig. Imponerande. Däremot märkte jag av lite för mycket hårdhet i de övre registren vilket gjorde musiken lite vass bitvis. Läste om detta i senaste numret av what hfi? att just Pioneer duon lider av detta problem så jag tror/hoppas att det inte var högtalarnas fel.

Referensen i testet fick bli Monitor audio Silver RS 6, en prisvärd o bra högtalare för ca 10 000:-

Den akustiska gitarren o även rösten lät väldigt trivsamt o fint, en bra återgivning helt klart. den lät dock betydligt mer mörkare o fylligare med dessa högtalare, dock med mindre detaljer och bett i transienterna, men ändå helt klart godkänt.

Så bytte han till en skiva med Iron maiden om jag inte misstar mig. Inte min likör av musik kan jag säga men fick uthärda nån ganska skramlig låt med lite elgitarrer o trummor och var väl inte så himla imponerad.

Det blev dock intressant när han bytte tillbaka till Monitor audio, stor skillnad blev det. Musiken kändes kraftigt dynamiskt nedbländat samt ljudbilden var klart mindre o det kändes grått o tråkigt, utan det rätta ljudtrycket.

Där märktes det hur bra System audios modell faktiskt var.

Summa summarum: System audios modell för 15 000:- imponerade när det gällde stor ljudbild samt att förmåga att kunna återge en snabb och stor ljudbild med mycket luft mellan instrumenten. Bra bett i transienterna!!

Det enda jag upplevde som lite störande var att dom var klart mycket ljusare än än MA men med en helt annan direktkontakt med lyssnaren. Ljusheten kan ju förövrigt också bero till en del pga Pioneers stärkare o cd-spelare som enligt vissa har en lite vass och slammrig tendens. Kan tänka mig att dom passa bättre drivna av Primare I21 och CD21, som ju är åt det lite fylligare o baskapabla hållet..

Designen då? ja verkligen annorlunda smala o mycket höga med många små element. Helt vita dessutom..

Trodde denna modell skulle finnas här på prisjakt men blev lite förvånad då jag gärna hade velat läsa på lite om högtalarna. så därför postade jag denna tråden för å undersöka om någon annan vet något om dom..

Mvh

Korn

Redigerat av Korn, 22 maj 2007 - 10:10.


#2

Postad 21 maj 2007 - 23:19

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Har Hifi Center fått in MA i sortimentet nu?? Trodde det bara var Hifi Skåne som hade dom i Malmö…
När jag var där för ett tag sedan, så hade de bara en gammal MA högtalare. (Tror det var en ur deras tidigare silverserie.)

Thomas

#3

Postad 22 maj 2007 - 03:17

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>Korn

Jag har sjalv agt SA 1730 och jag har sett lite olika SA hogtalare. Jag ar nastan helt saker pa att det ar SA 1750, modellen over den jag hade, for den hade ett pris pa 15k vet jag. Har nedan ar lank med test ihop med Primare.


http://www.hificente...tem.cfm?id=1788


Mvh Grazi

#4

Postad 22 maj 2007 - 10:25

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Det är helt säkert SA 1750!

SA gör mycket trevliga högtaalre som är rappa och dynamiska - SA Ranger är en av mina favoriter!!

Redigerat av Matsen, 22 maj 2007 - 10:30.


#5

Postad 22 maj 2007 - 11:01

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Japp, tror det var dom också.

Jo, tyckte det lät lite tunnt på sina ställen, men lyssningsrummet var stort och högtalarna stod säkert över en meter från bakvägg.

Någon som har någon lyssningserfarenhet från dom?

Såg att nåt nytt ställe i växjö sålde dom.. elite audio hette det visst..

Redigerat av Korn, 22 maj 2007 - 19:19.


#6

Postad 23 maj 2007 - 10:37

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Har själv varit sugen på SA en längre tid. Känns som det står mellan dem och ett par vita AudioVector K3 Signature. Mitt dilemma e att det verkar ruggit dåligt med ställen i Stockholm att få dem demade! Nån som vet nåt?

YNWA/Mz

#7

Postad 23 maj 2007 - 11:06

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Audio active är återförsäljare i sverige. men det kanske du redan vet..
kanske den här listan kan hjälpa till.

Återförsäljare

#8

Postad 23 maj 2007 - 11:39

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Var på Balance Hifi igår och lyssnade på SA 1280 (tror jag den heter, modellen under 1750). Mycket fint ljud som dock saknade en hel del i basen, men det går ju att åtgärda med sub isf. Designen är läcker. Spanade även in Ranger-modellen i vit pianolack. Sh-t vad snygga de är alltså! Lyssnade ej på dem men de borde ju inte låta annat än gudomligt. Vill ha!

#9

Postad 23 maj 2007 - 12:07

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Audio active är återförsäljare i sverige. men det kanske du redan vet..
kanske den här listan kan hjälpa till.

Återförsäljare

<{POST_SNAPBACK}>



En tackar o bockar! Här ska provlyssnas!

YNWA!/Mz

#10

Postad 24 maj 2007 - 07:37

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Var på Balance Hifi igår och lyssnade på SA 1280 (tror jag den heter, modellen under 1750). Mycket fint ljud som dock saknade en hel del i basen, men det går ju att åtgärda med sub isf. Designen är läcker. Spanade även in Ranger-modellen i vit pianolack. Sh-t vad snygga de är alltså! Lyssnade ej på dem men de borde ju inte låta annat än gudomligt. Vill ha!

<{POST_SNAPBACK}>


Är själv en nöjd ägare till SA1280. Måste säga att jag tycker högtalarna spelar bas på ett bra sätt med tanke på att det är en relativt slank låda. Har jämfört med audiovectors högtalare där dessa spelar (enligt mig) mera analytiskt med en vassare/klarare diskant och slankare bas. Det kan bero på vilket stärkeri som driver högtalarna. Jag kör med en Arcam 250 hemmabiostärkare och tillhörande CD 73 från arcam och detta låter kanon! Jämför man SA1280 med SA1750 så låter förvisso SA1750 något bättre men frågan är om priset motiverar ett par SA1750. Jag gav 9500 för ett par SA1280 på Malmö HiFicenter och det är enligt mig ett bra pris med tanke på ljudet som dessa högtalare presterar. Vill egentligen inte låta som en reklamannons :) utan snarare tipsa om ett ekonomiskt alternativ till Korns högtalartankar.

Lycka till med köpet!
:wub:

#11

Postad 24 maj 2007 - 08:21

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Jag har fått erbjudande om att köpa ett par 1280, demoex i nyskick i lönnfinish för 7990kr. Slå till?

#12

Postad 24 maj 2007 - 09:40

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Här är en prislista på sa modeller. Konstigt nog hittar jag inte 1280.

prislista

Kanske en utgående modell? Modellen under 1750 heter 1730, enligt listan, kostar 11 000:-

Huruvida 7900:- är ett bra pris eller inte har jag ingen aning om.

Mvh

#13

Postad 24 maj 2007 - 20:25

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Jag har fått erbjudande om att köpa ett par 1280, demoex i nyskick i lönnfinish för 7990kr. Slå till?

<{POST_SNAPBACK}>



Om du tycker dom spelar bra, natutligtvis!! :)

Men välj komponenter som passar till..

Själv håller jag på att gå igenom ett gammalt kabeltest i H&M. OM det blir system audio, (skall provlyssna igen om ett par veckor), kommer jag att köra med Monster powercenter 800, tror filterdelen och brusreduceringen som den erbjuder, kan ha en mkt god inverkan på totaljudet för sa-högtalarna. eller är jag fel ute? Sen skall jag försöka hitta signal o högtalarkablar som drar lite åt det fylliga o mjuka hållet, så kan man nog trimma bort den värsta hårdheten som en del testare tycker, verkar finnas, inkluderat mig själv..

Åt 1750 kommer jag att köra med Primare I21/CD21, vilket jag hoppas har en god samverkan med sa. sa utvecklar ju tydligen sina högtalare med hjälp av detta märke, som får bidra med kontroll homogenitet och en djup o kraftfull bas.. som handen i handsken.

För förstärkare samt cd-spelare i lite lägre prisklasser skulle jag tro att Marantz blir bra.

jag tror nog jag kan få ett riktigt bra ljud genom en Primare cd-spelare, men sen skall ju stereon användas till annat också. Är lite oroad över hur ljudet blir genom en digitaldekoder, där ljudet redan från början är hårt o kallt, men det får bli en senare fråga..

Nån som har ett bra tips på kablar som kan passa till 1750 eller 1730 ?!

Take a swing!! ;)

Redigerat av Korn, 24 maj 2007 - 20:25.


#14

Postad 25 maj 2007 - 07:32

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Funderar starkt på ett par vita SA1750. Kan tänka mig att min Marantz PM7001KI Signature kommer lira ihop bra med dessa. Hade tänkt att knyta ihop detta med Van Den Hul-kablar som har en dragning åt det mörkare och fylligare hållet. Tror det kommer att passa mitt ljudideal alldeles utmärkt.

YNWA/Mz

#15

Postad 25 maj 2007 - 09:17

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Funderar starkt på ett par vita SA1750. Kan tänka mig att min Marantz PM7001KI Signature  kommer lira ihop bra med dessa. Hade tänkt att knyta ihop detta med Van Den Hul-kablar som har en dragning åt det mörkare och fylligare hållet. Tror det kommer att passa mitt ljudideal alldeles utmärkt.

YNWA/Mz

<{POST_SNAPBACK}>



Sounds Perrfect! ;)

Redigerat av Korn, 25 maj 2007 - 09:17.


#16

Postad 26 maj 2007 - 21:02

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Jag beställde idag iaf kablar till min nya stereo.
Blev Monster cable hela vägen, Z1 till högtalarna med banankontakter och signalkablen 850i..

allt till den blygsamma summan av ca 3000 kr.

#17

Postad 01 juni 2007 - 11:35

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
När det gäller kablar så kör jag med Naim-kabel till mina SA1280 och det låter fint ;)
Angående pris på SA1280 tycker jag att 7990:- är ett bra pris. Gav själv 9500:- för mina och de är endast några månader gamla. Slå till! :unsure:

Rekommenderar Arcams prylar till SA. Kör själv med Arcams hemmabiostärkare (250-modellen) och Arcams CD73. Låter mycket trevligt! Arcam har fått kritik för att vara väldigt ljus i karaktären med jag tycker att mina SA1280 balanserar ljudet fint då diskanten inte är så analytisk i högtalaren och enligt mina öron så levererar kombinationen rejält med bas. Tycke och smak är alltid annorlunda dock så provlyssna alltid!

Fridens liljor :unsure:

#18

Postad 10 juni 2007 - 15:26

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
köpte mig ett par SA 1750 i vitt från hificenter för några dagar sedan och jag måste säga att jag är jättenöjd! Tycker dock att de saknar en hel del botten. Övre register spelar i mycket hög division och dynamiken är beundransvärd för en så liten högtalare. Röster återges mycket bra med en lite avrundning i toppen, inga ss-ljud har upptäckts vilket jag annars tycker är mycket vanligt i denna prisklass. Nu driver jag högtalarna med primare elektronik vilket fungerar mästerligt! eftersom jag nedgraderat mig ganska rejält, då jag tidigare haft ett par energy veritas 2,4i så är det inte konstigt att man tycker dessa högtalare inte når riktigt hela vägen i basregistret men i det stora hela så är det en mycket lättlyssnad och bra högtalare i sin prisklass, den utklassade helt audiovecktors motsvarighet (k-serien) totalt när jag jämförde dessa. jag kommer nog själv att kompletera med en rapp sub för att få det där lilla extra i basen!

#19

Postad 10 juni 2007 - 17:34

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>Jamoman

Grattis till ett gott köp! Jag har haft lillebroder 1730 tidigare. Mycket bra på mellanregister och diskant och basen var mkt rapp och exakt, men som du säger saknas det lite i botten hos dessa båda SA modeller. En REL sub gör nog susen! Jag vet en som säljer en REL Strata 5 för 7000:- om du är intresserad.

#20

Postad 19 juni 2007 - 16:58

hpdaxelsson
  • hpdaxelsson
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hur tror ni B&W PV1 skulle passa till dessa högtalare?

Ska låna hem SA 1750 och jag har en pv1 hemma redan.

/H

#21

Postad 19 juni 2007 - 17:21

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0

Angående pris på SA1280 tycker jag att 7990:- är ett bra pris. Gav själv 9500:- för mina och de är endast några månader gamla. Slå till! :)


Slog till på ett par PMC GB1 istället, spelar med en helt annan tyngd än 1280 :P

#22

Postad 19 juni 2007 - 17:33

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
ksx: Och var är bilderna, var är intrycken??

//Loofy

#23

Postad 19 juni 2007 - 18:14

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Det kommer, det kommer... Bor hos polaren för tillfället men ska flytta till min egna lgh i slutet av månaden. Ska ta bilder och skriva mer då. :)

#24

Postad 19 juni 2007 - 18:24

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
ksx... Förväntar mig inget annat... :)

//Loofy

#25

Postad 19 juni 2007 - 20:56

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
hpdaxelsson.... vill gärna höra vad du tycker om pv1 sa1750 kombon då jag själv funderar på att köpa pv1an till mina 1750...

#26

Postad 20 juni 2007 - 05:52

hpdaxelsson
  • hpdaxelsson
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Har nu kopplat in SA 1750 med B&W PV1 och det första intrycket är mycket possitivt. Det SA 1750 brister lite på är ju basen. PV1 är ett yperligt komplement med tanke på att den är väldigt snabb. Nu ska jag bara lista ut var jag ska dra gränsen i mellan dom. Kör just nu 60hz men jag tror jag kommer att gå ner till 40hz. Är det någon som har någon bra input?

/H

#27

Postad 01 juli 2007 - 14:34

hanski
  • hanski
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har själv SA 1280 som jag är nöjd med. Köpte dom hos PE Audio i V-ås för 7900:-
Tror att han säljer dom för det priset än. Hadde en Yamaha förstärkare innan men ljudet var rätt så ljust, bytte till en HK 645:a och nu är jag nöjd. Fick mycket bättre bas men ändå inte för mörkt ljud.
Kör även med SA 520 center och SA 505 stativare till hemmabion. För den djupare basen har jag ett par hemmabyggda subbar med Peerless XLS 10-or med slav.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.