Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4851

Postad 01 februari 2020 - 18:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Trevligt.
Är lager och Tallrik också Thorens?


Japp

#4852

Postad 01 februari 2020 - 19:10

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Trevligt att du håller oss uppdaterade med dina renoveringar :)



#4853

Postad 04 februari 2020 - 20:20

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Några bilder på VP150

Dock ska tonarm bytas, funderar på Roksan Nima sim ska passa denna spelare väldigt bra, men vi får se

Bifogad fil(er)



#4854

Postad 04 februari 2020 - 20:28

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Niman är trevlig med Tiger paw sKale och HC kabeln. Kostar en del men på min 12:a gör den verkligen skillnad mot min tidigare Akito.

#4855

Postad 04 februari 2020 - 21:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Niman är trevlig med Tiger paw sKale och HC kabeln. Kostar en del men på min 12:a gör den verkligen skillnad mot min tidigare Akito.

Kollat in sKale som uppgradering om man köper Nima men vet inte om Tiger Paw finns längre, verkar lite osäkert att beställa där.

Har även mailat HiFi-Art Kenta ang. Nima, verkar finnas flera olika versioner av armen, som jag fattar ska den senaste ha Van der hul kablar och inte de gamla pcb som roksan har använt + lite andra förbättringar. Han skulle komma tillbaka den 7:e

Väldigt dålig info om denna arm, kollar man effectiv mass på vinyl engine är den 10g, i manualwn 11g och på roksans hemsida är den 15,3g 😊 så vad är rätt och fel?

Redigerat av fristil, 04 februari 2020 - 21:14.


#4856

Postad 04 februari 2020 - 21:16

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Nice. Köpte min begagnad så det är nog inte allra senaste. Själv trodde jag aldrig att en motvikt kunde göra någon större skillnad men det var en riktigt lyft att byta.

#4857

Postad 12 februari 2020 - 20:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Beställde en Nima, dock inte min bild 😋
Har ju ganska lätta pickuper, 5 och 6,8 gr så jag tror standard vikten funkar bra, har dock hittat en TP sKale för £145 och eftersom TP har lagt av så kanske köper den för att säkra framtida uppgraderingar.

Nu den där väntan 😋 ska bli kul att jämföra TD160 mot en helt ombyggd TD150, dock med olika armar och puppor, kanske switchar runt lite

Bifogad fil(er)



#4858

Postad 19 februari 2020 - 19:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Nice. Köpte min begagnad så det är nog inte allra senaste. Själv trodde jag aldrig att en motvikt kunde göra någon större skillnad men det var en riktigt lyft att byta.


Hur funkar din lyft? Min lyfter ca 1-2 mm och lyfter inte armen direkt. Undrar om lagret blivit frilöst från transit.

#4859

Postad 28 februari 2020 - 16:31

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Provkörning av nya armen. Vilken fröjd det är med löstagbara tonarmsskal. Underlättar betydligt om man vill växla pickup.

Bifogad fil(er)



#4860

Postad 25 mars 2020 - 16:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Länge sen jag postade här.
Min Thorens TD160 och en Thorens VP150 sida vid sida.
Nytt är RIAA. Testar en Pro-Ject Tube Box DS2. Den klarar två armar och låter faktiskt riktigt bra, behöver spelas in, fick den igår

Bifogad fil(er)



#4861

Postad 25 mars 2020 - 16:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Länge sen jag postade här.
Min Thorens TD160 och en Thorens VP150 sida vid sida.
Nytt är RIAA. Testar en Pro-Ject Tube Box DS2. Den klarar två armar och låter faktiskt riktigt bra, behöver spelas in, fick den igår

 

Ser fint ut. ;) Kul med rör- RIAA, där har du möjlighet att tweaka och lyfta vinylljudet genom att byta till andra/bättre rör. Med två matchade s.k. NOS- rör (=New Old Stock) så kan man säkerligen få mer punch i vinylljudet. Har rör i mitt RIAA och vinylljudet lyfte betänkligt den dagen jag skaffade en kvartett matchade Telefunken- rör med tillverkningsår 1965. 

 

Vet du om det finns en separat nätdel att köpa till som uppgradering till Tube Box DS2?


Redigerat av GyroSE, 25 mars 2020 - 16:54.


#4862

Postad 25 mars 2020 - 17:25

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Ser fint ut. ;) Kul med rör- RIAA, där har du möjlighet att tweaka och lyfta vinylljudet genom att byta till andra/bättre rör. Med två matchade s.k. NOS- rör (=New Old Stock) så kan man säkerligen få mer punch i vinylljudet. Har rör i mitt RIAA och vinylljudet lyfte betänkligt den dagen jag skaffade en kvartett matchade Telefunken- rör med tillverkningsår 1965.

Vet du om det finns en separat nätdel att köpa till som uppgradering till Tube Box DS2?


Redan kollat det 😊 iof så är det bara rör på utdelen, så hybrid. Men läst att många tycker det låter bättre med andra rör. Ska låta det gå några veckor och se

#4863

Postad 25 mars 2020 - 21:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Redan kollat det iof så är det bara rör på utdelen, så hybrid. Men läst att många tycker det låter bättre med andra rör. Ska låta det gå några veckor och se

 

Det är rören i audiodelen som har mest inverkan ljudmässigt- är tämligen övertygad om att rörbyte kommer få ljudet att lyfta.  



#4864

Postad 26 mars 2020 - 11:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Bet du något bra ställe med NOS rör som inte är fasligt dyrt?

#4865

Postad 26 mars 2020 - 12:11

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Bet du något bra ställe med NOS rör som inte är fasligt dyrt?

 

Problemet är att NOS- rör nästan alltid är dyra och att det är svårt att "fynda"- de som säljer NOS- rör är väl medvetna om vad de är värda och priserna rör sig upp/ner beroende på tillgång och efterfrågan. Jag skulle titta i Tyskland eller USA efter rör annars finns det ett fåtal säljare också i Sverige men jag har tyvärr dålig koll på dessa.

 

Se till att läsa på innan du slår till, kolla gärna upp om det finns några recensioner på nätet om de rör du kan komma att satsa på. Viktigt att se till att de är bra matchade mot varandras egenskaper så att de lirar fint tillsammans. Olika märken av rör har olika för- och nackdelar ljudmässigt så det gäller att veta vad man är ute efter innan man slår till. 


Redigerat av GyroSE, 26 mars 2020 - 12:12.


#4866

Postad 26 mars 2020 - 17:17

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Får kolla upp 😊 men tror jag ska lägga en beställning på ett par nya rör, mest bara för att höra om man hör skillnad och vad för skillnad man får. Kommer inte bli så dyra rör

#4867

Postad 26 mars 2020 - 20:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Får kolla upp men tror jag ska lägga en beställning på ett par nya rör, mest bara för att höra om man hör skillnad och vad för skillnad man får. Kommer inte bli så dyra rör

 

Värt att testa- man kan köpa lite olika nya rör, en hyfsat "billig" metod att försöka navigera rätt med hjälp av. Sen när du har fått snits på det och vet vilket ljud du söker så letar du upp lämpliga NOS- rör. 



#4868

Postad 27 mars 2020 - 18:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu går det ju redan över ☺️ beställt ett par:
Electro Harmonix 12AX7EH (nya) och ett par RFT NOS som jag hittade billigt, en del gillar dem andra not so much, men ville bara testa NOS innan man lägger en större peng

#4869

Postad 28 mars 2020 - 08:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Kul med RFT- gamla östtyska rör av god kvalitet. Ska ge lite mörkare klang och ljud enligt uppgift- roligt att testa lite. Du får återkomma med intryck.



#4870

Postad 03 april 2020 - 19:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kört med electro harmonix i snart 1 vecka och måste säga, oj vilken skillnad det blev.

Ljudet öppnades upp, stereobilden blev bredare, ja allt blev så mycket bättre, så som jag hoppades att denna riaa skulle låta.

Nu väntar jag med spänning på RFT rören och se vad ett par NOS kan göra 😊

Sen får jag se om jag ska ta det vidare med bättre rör, hur som haver är jag super nöjd med dessa rör

Bifogad fil(er)



#4871

Postad 04 april 2020 - 07:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Gott att höra. Tror att aha-upplevelsen blir än större med NOS- rör, för min del var det som natt och dag när jag tog just det steget. Du får återkomma med intryck när du väl testar de andra rören.


Redigerat av GyroSE, 04 april 2020 - 07:20.


#4872

Postad 04 april 2020 - 21:15

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Verkar ha blivit galna priser på NOS plus att en hel del falska, tom har de börjat etsa diamanten på botten för telefunken och sett från säljare som är bra tar typ 200-400 dollar styck, tänkte max 2000 kr för nos eller väldigt bra matchade med bra värden. Blir lurigt detta

#4873

Postad 05 april 2020 - 05:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Ja det gäller att hitta en seriös säljare, köp aldrig första bästa på eBay utan försök finna en som är bra. Telefunken är bara ett av märkena att titta efter- finns fler än så som håller hög nivå och som inte är lika dyra. Det gäller att göra sin research innan man slår till. Minns själv att jag läste på ordentligt under en ganska lång tid innan jag köpte mina Telefunken. Sen gick några månader till av mer research innan jag till slut gick vidare och köpte s.k. sovjetiska superrör också till mitt för-/linjesteg. 


Redigerat av GyroSE, 05 april 2020 - 05:39.


#4874

Postad 05 april 2020 - 08:42

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Vet du något om TangoTubes?
Han fått bra rekommendationer, har mailat honom och han svarat, han ska skriva ner vad han har, rekommenderar och priser.

http://www.tangotubes.com

#4875

Postad 24 mars 2021 - 22:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Måste bara slå ett slag för "Measure IT"

 

Egentligen samma modell fast säljs av olika företag. Hifi-Klubben säljer denna för 1200:- men det går att få samma modell (fast under annat namn) för under 300:-

 

Köpte min våg för några år sedan för under 200:- 

 

Sök bara på Measure IT så får ni se vilket båg det är kring denna våg :)

 

 

Bifogad fil(er)



#4876

Postad 24 mars 2021 - 22:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Börjar klia lite i shopping-fingret igen. 

 

Pro-Ject RPM 5 Carbon är prissänkt. Funderar på att ha en liten hörlurs-stereo i ett annat rum hemma. :) Den är sååå snygg. 

 

 

 

 

Bifogad fil(er)



#4877

Postad 26 mars 2021 - 08:56

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Börjar klia lite i shopping-fingret igen. 

 

Pro-Ject RPM 5 Carbon är prissänkt. Funderar på att ha en liten hörlurs-stereo i ett annat rum hemma. :) Den är sååå snygg. 

Kul att denna tråd väcks till liv igen. :)  Varför satsar du inte på en bättre begagnad spelare till detta andrasystem? 


Redigerat av GyroSE, 26 mars 2021 - 08:57.


#4878

Postad 26 mars 2021 - 11:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Måste bara slå ett slag för "Measure IT"

 

Egentligen samma modell fast säljs av olika företag. Hifi-Klubben säljer denna för 1200:- men det går att få samma modell (fast under annat namn) för under 300:-

 

Köpte min våg för några år sedan för under 200:- 

 

Sök bara på Measure IT så får ni se vilket båg det är kring denna våg :)

Du borde jämföra den billiga OEM- vågen med modellen Pro-Ject Measure It-E som motsvarar. Den Pro-Ject- våg vi ser på din skärmdump heter Measure It-S2 och är en något större och mer rejäl modell. 



#4879

Postad 26 mars 2021 - 12:17

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Börjar klia lite i shopping-fingret igen. 

 

Pro-Ject RPM 5 Carbon är prissänkt. Funderar på att ha en liten hörlurs-stereo i ett annat rum hemma. :) Den är sååå snygg. 

Tycker du att den är snygg, Smaken är olika tydligen och det är väl tur det.
 



#4880

Postad 04 april 2021 - 02:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Kört en del med min nya skivtvätt, Degritter. En rejäl förbättring mig Audio desk version. Funderar på om jag ska använda min spin clean för de skivor med smuts och fingeravtryck som är svåra att få helt rena med ultrasonictvätt och som behöver fysisk tvätt. Tänkte om jag kör Degritter först (för lösare smuts), sen spin clean (för smuts som kräver fysisk rengöring) och avslutar med en till degritter (för att få bort skräpet som spin clean fick loss och torkning av skivan). 



#4881

Postad 04 april 2021 - 08:52

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Kört en del med min nya skivtvätt, Degritter. En rejäl förbättring mig Audio desk version. Funderar på om jag ska använda min spin clean för de skivor med smuts och fingeravtryck som är svåra att få helt rena med ultrasonictvätt och som behöver fysisk tvätt. Tänkte om jag kör Degritter först (för lösare smuts), sen spin clean (för smuts som kräver fysisk rengöring) och avslutar med en till degritter (för att få bort skräpet som spin clean fick loss och torkning av skivan).

Du tror inte det räcker med först Spin Clean och sedan avsluta med Degritter?

#4882

Postad 04 april 2021 - 09:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Hej på er!

 

Jag är på gång igen. Nu har det verkligen blivit större köp på sistone: 

 

HEED Q-PSU

HEED Quasar

Rega P8

 

Nu har jag en galet bra rigg som är kommer att ta tid att vänja sig vid; det har blivit stora kliv framåt. Jag är sååå nöjd. Jag som trodde att jag lagt vinylen på hyllan :)

 

Min P3-24 kommer att stå i sovrummet som en separat rigg med HEED hörlursförstärkare tillsammans med HEED Questar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 04 april 2021 - 09:02.


#4883

Postad 04 april 2021 - 09:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Du borde jämföra den billiga OEM- vågen med modellen Pro-Ject Measure It-E som motsvarar. Den Pro-Ject- våg vi ser på din skärmdump heter Measure It-S2 och är en något större och mer rejäl modell. 

 

 

Japp, ser att de är olika - men har egentligen samma funktion. Ville mest illustrera hur samma modell på våg finns med olika loggor på, därav skiftande pris :)



#4884

Postad 04 april 2021 - 09:41

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Japp, ser att de är olika - men har egentligen samma funktion. Ville mest illustrera hur samma modell på våg finns med olika loggor på, därav skiftande pris :)


Jag har själv fyra olika nålvågar i olika prisklasser och det jag kommit fram till är det mest avgörande är hur nära du kommer en LP’s tjocklek dvs hur högt du mäter från skivtallriken. Detta har med tonarmskonstruktionen hur mycket det skiljer.

#4885

Postad 05 april 2021 - 05:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du tror inte det räcker med först Spin Clean och sedan avsluta med Degritter?

Tanken är att få bort lösare smuts först istället för risken att man kan trycka ner den med fysisk borstar. 



#4886

Postad 05 april 2021 - 08:26

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Tanken är att få bort lösare smuts först istället för risken att man kan trycka ner den med fysisk borstar.

Eftersom tvättat både med Audiodesk och Degritter på en så hög nivå, hade jag nog införskaffat mig ett USB mikroskåp för att se verkligen vad som händer med skivspåren för att hitta rätt tvättmetod. Annars blir det mer gissning vad som blir bäst.

Redigerat av jln, 05 april 2021 - 08:28.


#4887

Postad 05 april 2021 - 11:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Japp, ser att de är olika - men har egentligen samma funktion. Ville mest illustrera hur samma modell på våg finns med olika loggor på, därav skiftande pris :)

Inte samma modell och absolut inte samma noggrannhet i mätresultat- den dyrare modellen i Pro-Jects modellprogram är mer exakt. Jag har själv använt en sådan vid några tillfällen och kan intyga att den är mer välbyggd än de billigare modellerna som finns på marknaden. 


Hej på er!

 

Jag är på gång igen. Nu har det verkligen blivit större köp på sistone: 

 

HEED Q-PSU

HEED Quasar

Rega P8

 

Nu har jag en galet bra rigg som är kommer att ta tid att vänja sig vid; det har blivit stora kliv framåt. Jag är sååå nöjd. Jag som trodde att jag lagt vinylen på hyllan :)

 

Min P3-24 kommer att stå i sovrummet som en separat rigg med HEED hörlursförstärkare tillsammans med HEED Questar.

Grattis till ett fint nyinköp! ;) Fick för mig att du nästan helt övergett vinylvärlden till förmån för bioljud. 



#4888

Postad 05 april 2021 - 11:14

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Tanken är att få bort lösare smuts först istället för risken att man kan trycka ner den med fysisk borstar. 

Skulle absolut köra med Spin Clean först så att du får bort den lösa smutsen innan du kör skivan i din Degritter. Har ringa erfarenhet av ultraljudstvättar men om jag hade en skulle jag vilja få bort den lösa smutsen först. 



#4889

Postad 05 april 2021 - 21:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Eftersom tvättat både med Audiodesk och Degritter på en så hög nivå, hade jag nog införskaffat mig ett USB mikroskåp för att se verkligen vad som händer med skivspåren för att hitta rätt tvättmetod. Annars blir det mer gissning vad som blir bäst.

Går att spela in och jämföra mellan olika tvättningar. 



#4890

Postad 11 april 2021 - 11:01

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Hej på er!

 

Jag är på gång igen. Nu har det verkligen blivit större köp på sistone: 

 

HEED Q-PSU

HEED Quasar

Rega P8

 

Nu har jag en galet bra rigg som är kommer att ta tid att vänja sig vid; det har blivit stora kliv framåt. Jag är sååå nöjd. Jag som trodde att jag lagt vinylen på hyllan :)

 

Min P3-24 kommer att stå i sovrummet som en separat rigg med HEED hörlursförstärkare tillsammans med HEED Questar.

Kul! Grattis - steget från P3 till en P8 bör vara avsevärt. 
Tycker att Regas P8 (och P10 och Naiad är riktigt snygga). 



#4891

Postad 11 april 2021 - 16:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kul! Grattis - steget från P3 till en P8 bör vara avsevärt. 
Tycker att Regas P8 (och P10 och Naiad är riktigt snygga). 

 

Tack Hultin

 

Japp, steget ljudmässigt har verkligen varit stort. Jag tror faktiskt inte att det finns en enda del på P8:an som återfinns på P3-24: fötter, plint, lock, tonarm, tallrik, subplatta (dubbla remmar av nytt material) - allt är annorlunda. 

 

Ljudet har en annan karaktär också; och jag har levt många år med min P3-24, som numera låter långsamt i jämförelse. P8 spelar musik på ett väldigt rappt sätt, vidare är timing och dynamik avsevärt mycket mer påtagligt. Vad som kan röra om en del är; hur P8:an får fram mer information ur spåren än vad jag är van vid, informationsströmmen blir nästan för mkt ibland. Det går t.o.m. att urskilda vad körsångerskorna pysslar med i bakgrunden när jag lyssnar på soul. 

 

Vad jag är sur över var hur NEO PSU klappade ihop efter några dagar. Mailet jag fick från min butik var hur Rega åtgärdar ett fabrikationsfel. Uppenbarligen måste "Power + Knappen för att byta varvtal nötas in", vilket låter helt skevt. Det är alltså någon krets som strular vid power ON/OFF. 

Så, min P8 är nu stående utan ström tills jag får en ny PSU med posten. 

 

Även om specs på min PSU från P3-24 kan jag inte använda denna, just för att sladden till motorn på P8:an är går in i själva motorn, och kan inte tas bort. 


Redigerat av Glidtassen, 11 april 2021 - 16:43.


#4892

Postad 12 april 2021 - 17:07

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Tack Hultin

 

Japp, steget ljudmässigt har verkligen varit stort. Jag tror faktiskt inte att det finns en enda del på P8:an som återfinns på P3-24: fötter, plint, lock, tonarm, tallrik, subplatta (dubbla remmar av nytt material) - allt är annorlunda. 

 

Ljudet har en annan karaktär också; och jag har levt många år med min P3-24, som numera låter långsamt i jämförelse. P8 spelar musik på ett väldigt rappt sätt, vidare är timing och dynamik avsevärt mycket mer påtagligt. Vad som kan röra om en del är; hur P8:an får fram mer information ur spåren än vad jag är van vid, informationsströmmen blir nästan för mkt ibland. Det går t.o.m. att urskilda vad körsångerskorna pysslar med i bakgrunden när jag lyssnar på soul. 

 

Vad jag är sur över var hur NEO PSU klappade ihop efter några dagar. Mailet jag fick från min butik var hur Rega åtgärdar ett fabrikationsfel. Uppenbarligen måste "Power + Knappen för att byta varvtal nötas in", vilket låter helt skevt. Det är alltså någon krets som strular vid power ON/OFF. 

Så, min P8 är nu stående utan ström tills jag får en ny PSU med posten. 

 

Även om specs på min PSU från P3-24 kan jag inte använda denna, just för att sladden till motorn på P8:an är går in i själva motorn, och kan inte tas bort. 

Men....seriöst? Låter som att Rega inte har helt koll på kvalitetskontrollen.... igen..

Hade en P7 för många år sedan och där var tonarmen inte helt kurant med jordfel.... som visserligen byttes utan knussel, men kändes som att det inte skulle behöva ske...

Men visst är det kul när det händer saker när man byter grejer? Lite av tjusningen med hobbyn.



#4893

Postad 13 april 2021 - 16:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Japp, blev väldigt lack!

 

Fick ett reducerat pris till 23 000:- tillsammans med en distansbricka för att höja tonarmen. Jag skickade tillbaka motorstyrningen till säljaren och de bytte kort. Allt gick smidigt och var löst på några dagar. 

 

Det är första gången som jag haft problem med en Rega, och detta är nummer 3. Däremot har jag sett hur folk som köpt gamla RP1 haft vobbliga tallrikar, men det är å andra sidan instegsmodellen. Tror att dessa tallrikar var av hårdplast med matta på?

 

Min P8 är iallafall ett stort kliva uppåt för mig, och ljudmässigt låter skillanden ungefär som; om man dragits med en alltför klen förstärkare, men sedan köper ett stort slutsteg - allt stramas upp, och mer dynamik och transienter kommer fram.



#4894

Postad 13 april 2021 - 17:58

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Japp, blev väldigt lack!

 

Fick ett reducerat pris till 23 000:- tillsammans med en distansbricka för att höja tonarmen. Jag skickade tillbaka motorstyrningen till säljaren och de bytte kort. Allt gick smidigt och var löst på några dagar. 

 

Det är första gången som jag haft problem med en Rega, och detta är nummer 3. Däremot har jag sett hur folk som köpt gamla RP1 haft vobbliga tallrikar, men det är å andra sidan instegsmodellen. Tror att dessa tallrikar var av hårdplast med matta på?

 

Min P8 är iallafall ett stort kliva uppåt för mig, och ljudmässigt låter skillanden ungefär som; om man dragits med en alltför klen förstärkare, men sedan köper ett stort slutsteg - allt stramas upp, och mer dynamik och transienter kommer fram.

 

Tror bara att du har haft oflyt- de P8- ägare som jag känner har haft noll problem med sina spelare.

 

En vinylspelare i high end- klassen är något helt annat än en i budget- till mid- klassen. Man kan visserligen få en skymt av hur bra vinylformatet kan leverera men man når aldrig riktigt fram förrän man tar ett rejält kliv uppåt. Det är min erfarenhet i alla fall. Det du beskriver angående mer omfångsrik dynamik och rappare transientåtergivning slår huvudet på spiken. I fallet med P8 så visar den sina allra bästa sidor med en fin MC- pickup på tonarmen- tonarm och drivverk är byggt för pickuper som ligger på samma höga nivå. 



#4895

Postad 24 april 2021 - 19:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Idag så testade jag att använda spin clean vinyltvätt. Det jag gjorde var att jag tog skivor som jag nyss rengjort med degritter på dess mest djupgående program men som jag hört eller kunde anta att de fortfarande hade problem. Jag körde de i spin clean och sen körde de ett normalt program på degritter (för få bort ev skräp som lösgjorts och torka skivan).
Och helt klart så gjorde spin clean en nytta även på skivor rengjorda med ultrasonictvätt.

Bild:
https://www.faktiskt...le.php?id=31888

 

Förutom smutsen på botten så blev vattnet mer grumligt. Detta var efter ca 20 skivor som tidigare hade rengjorts med ultrasonictvätt. Jag lyssnade även på flera av skivorna. Tyvärr så hade jag inte spelat in skivorna innan men vissa problem kände jag väl igen sedan länge. Och i väldigt många fall så blev det klart bättre med ett ytterligare steg! Till exempel så spelade jag två skivor rakt igenom som jag köpte för 30-35 år sedan. Mötley crue - Shout at the devil, som är den första skivan som jag köpte för 35 år sedan. Den är i bra skick (var noggrann redan som barn) men det har varit lite knaster och knäpp på ett par ställen. Jag tror faktiskt dessa främst problem har varit med sedan början, dvs från tryckeriet. När jag spelade denna skivan efter denna "deep clean" så var den extremt tyst. De problem som var kvar efter första ultrasonictvätten var stort sett borta!

Än roligare var en skivan, Mucky pup - A boy in a mans world, som jag köpte ny 1988. Från starten så hade den lite knaster och knäpp på några ställen. Detta blev bättre efter första ultrasonictvätten, men efter spin clean och en avslutande ultrasonictvätt så blev den stort sett helt tyst! Spelade hela skivan och jag tappande nästan hakan. Jag höjde och höjde på volymknappen för det fanns inga problem med knaster längre! Typ 98% av problemen hade försvunnit. Så jäkla nöjd.

Nu är detta såklart ingen magi som fixar alla skivor. Jag har en skiva som har lite störande knaster och några knäpp, soundtracket till Dario Argentos Tenebre. Denna blev lite bättre men den hade kvar en stor del av problemen trots ultrasonic + spin clean + ultrasonic. Antagligen så beror det på att själva spåret är skadat eller att pressen är dålig producerad. Dock så är problemen inte så stora att jag tror en sweetvinyl sugarcube skulle ta bort stort sett alla dessa problem. Ska testa det framöver.

Jag skulle verkligen rekommendera alla som har en ultrasonictvätt att också ha någon form av mekanisk tvätt för de där mer problematiska skivorna. Själva så kommer jag inte använda denna metoden på alla skivor. Alla nya skivor och de begagnade som är väldigt rena och fina så kommer jag bara köra degritter. Bara om jag hör problem när jag lyssna så kommer jag köra denna "deep clean". Mer smutsiga skivor eller de som jag tror kan har problem så kör jag "deep clean" stegen direkt.
Jag är mycket nöjd. Ska framöver testa om jag ska använda mer isopropanol i spin clean än vad jag har nu.



#4896

Postad 26 april 2021 - 13:37

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Idag så testade jag att använda spin clean vinyltvätt. Det jag gjorde var att jag tog skivor som jag nyss rengjort med degritter på dess mest djupgående program men som jag hört eller kunde anta att de fortfarande hade problem. Jag körde de i spin clean och sen körde de ett normalt program på degritter (för få bort ev skräp som lösgjorts och torka skivan).
Och helt klart så gjorde spin clean en nytta även på skivor rengjorda med ultrasonictvätt.

Bild:
https://www.faktiskt...le.php?id=31888

 

Förutom smutsen på botten så blev vattnet mer grumligt. Detta var efter ca 20 skivor som tidigare hade rengjorts med ultrasonictvätt. Jag lyssnade även på flera av skivorna. Tyvärr så hade jag inte spelat in skivorna innan men vissa problem kände jag väl igen sedan länge. Och i väldigt många fall så blev det klart bättre med ett ytterligare steg! Till exempel så spelade jag två skivor rakt igenom som jag köpte för 30-35 år sedan. Mötley crue - Shout at the devil, som är den första skivan som jag köpte för 35 år sedan. Den är i bra skick (var noggrann redan som barn) men det har varit lite knaster och knäpp på ett par ställen. Jag tror faktiskt dessa främst problem har varit med sedan början, dvs från tryckeriet. När jag spelade denna skivan efter denna "deep clean" så var den extremt tyst. De problem som var kvar efter första ultrasonictvätten var stort sett borta!

Än roligare var en skivan, Mucky pup - A boy in a mans world, som jag köpte ny 1988. Från starten så hade den lite knaster och knäpp på några ställen. Detta blev bättre efter första ultrasonictvätten, men efter spin clean och en avslutande ultrasonictvätt så blev den stort sett helt tyst! Spelade hela skivan och jag tappande nästan hakan. Jag höjde och höjde på volymknappen för det fanns inga problem med knaster längre! Typ 98% av problemen hade försvunnit. Så jäkla nöjd.

Nu är detta såklart ingen magi som fixar alla skivor. Jag har en skiva som har lite störande knaster och några knäpp, soundtracket till Dario Argentos Tenebre. Denna blev lite bättre men den hade kvar en stor del av problemen trots ultrasonic + spin clean + ultrasonic. Antagligen så beror det på att själva spåret är skadat eller att pressen är dålig producerad. Dock så är problemen inte så stora att jag tror en sweetvinyl sugarcube skulle ta bort stort sett alla dessa problem. Ska testa det framöver.

Jag skulle verkligen rekommendera alla som har en ultrasonictvätt att också ha någon form av mekanisk tvätt för de där mer problematiska skivorna. Själva så kommer jag inte använda denna metoden på alla skivor. Alla nya skivor och de begagnade som är väldigt rena och fina så kommer jag bara köra degritter. Bara om jag hör problem när jag lyssna så kommer jag köra denna "deep clean". Mer smutsiga skivor eller de som jag tror kan har problem så kör jag "deep clean" stegen direkt.
Jag är mycket nöjd. Ska framöver testa om jag ska använda mer isopropanol i spin clean än vad jag har nu.

Kul att det funkar så bra när du kombinerar tvättmetoderna. Många som har ultraljudstvättar och kombinerar dem med att också använda vanlig sugskivtvätt typ Okki Nokki- även där med mycket gott resultat. Har upplevt att det tidigare fanns en väldigt stark tilltro till att ultraljudstvättarna alltid levererade perfekta resultat men jag tror att också någon form av mekanisk rengöring behövs som komplement för att det skall bli så nära perfekt som det kan bli. 

 

När det gäller isopropanol så var försiktigt så att inte inblandningen av den blir för stor. Risken för att man betar vinylen i skivan är stor om koncentrationen av isopropanol är för hög. Själv använder jag aldrig någon alkoholbaserad rengöringsvätska till mina skivor och får ändå superfint resultat vid tvätt. 


Redigerat av GyroSE, 26 april 2021 - 13:38.


#4897

Postad 04 juli 2021 - 19:52

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Någon som har  erfarenhet av, Audio Technica  At-33EV  Mc- Pickup.

Ortofon  Quintet Blue   Mc.


Redigerat av mr richards, 05 juli 2021 - 09:38.


#4898

Postad 11 juli 2021 - 20:24

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Jag har en släkting till at-33ev; At33/ptgii. Har även Quintet Blue. Båda låter bra, men jag föredrar Audio Technican före Ortofonen alla dagar i veckan. Den gräver lite djupare i spåren och har mer lyster i ljudet och går lite djupare i basregistret. Tycker även att den går tystare mellan spåren.

Fördelen med med Ortofons pickup är att den är väldigt lätt att montera och justera med sina gängade hål, samt att den har raka kanter. Underlättar oerhört vid justering av VTA och få den rätt med protractor.

AT:n är ett rent elände med sina fippliga lösa skruvar, muttrar och brickor, speciellt om man har fast tonarmshuvud. Fast Audio Technica har väl numera gängade hål på sina nyare pickuper. Åtmistone AT OC9 serien. Har dock aldrig lyssnat på någon av dessa.

Jag kör numera med Quintet blue på min andra spelare när jag lirar tvättade loppisfynd, den gör sitt jobb varken mer eller mindre, men jag tycker inte den briljerar mer än mina gamla MM pickuper. Det sägs dock om man går upp på bronze eller black så låter det tydligen magiskt. Men då är det helt andra prisnivåer.



#4899

Postad 13 juli 2021 - 13:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Jag har en släkting till at-33ev; At33/ptgii. Har även Quintet Blue. Båda låter bra, men jag föredrar Audio Technican före Ortofonen alla dagar i veckan. Den gräver lite djupare i spåren och har mer lyster i ljudet och går lite djupare i basregistret. Tycker även att den går tystare mellan spåren.

Fördelen med med Ortofons pickup är att den är väldigt lätt att montera och justera med sina gängade hål, samt att den har raka kanter. Underlättar oerhört vid justering av VTA och få den rätt med protractor.

AT:n är ett rent elände med sina fippliga lösa skruvar, muttrar och brickor, speciellt om man har fast tonarmshuvud. Fast Audio Technica har väl numera gängade hål på sina nyare pickuper. Åtmistone AT OC9 serien. Har dock aldrig lyssnat på någon av dessa.

Jag kör numera med Quintet blue på min andra spelare när jag lirar tvättade loppisfynd, den gör sitt jobb varken mer eller mindre, men jag tycker inte den briljerar mer än mina gamla MM pickuper. Det sägs dock om man går upp på bronze eller black så låter det tydligen magiskt. Men då är det helt andra prisnivåer.

Din Audio Technica- pickup har en mer förfinad slipning av själva nålen/diamanten som gör att den i mångt och mycket hamnar en klass eller rentav två uppåt jämfört med den "enklare" Quintet Blue. Skulle välja AT33PTG/II alla dagar i veckan av dessa två. AT- pickupen är säkerligen mer fipplig att justera in men när den väl sitter rätt så får den sannerligen skivorna att sjunga för full hals. Vilka skivspelare använder du dig av? 



#4900

Postad 14 juli 2021 - 08:37

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag kör AT:n på en Thorens TD320 mk3 med utbytt tonarm till en Jelco TS550 med magnesium headshell. Originalarmen gick sönder pga att plastdetaljer åldrats och spruckit. Hann lägga mina giriga fingrar på Jelcon innan deras tillverkning gick i graven. Autostop funktionen försvann efter bytet,men är fullt nöjd med en q Up som acceptabel lösning.
Ortofonen körs via en Pro Ject the Classic. Helt original förutom att jag fick byta motor i den då den ursprungliga började vibrera så jag fick ett rumble jag inte stod med.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.