Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3764 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 27 januari 2020 - 15:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
Demon Souls remake med 8TF, SSD och raytracing slår 12tf xbox något annat spel.

#1002

Postad 28 januari 2020 - 12:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Poängen är: OM nu PS5 är Sonys Lockhart, dvs konsolen för massmarknaden, så är 8.4 TFloppar inte så tokigt.


Tja! Jag ska ju inte lita på min kunskap framför din helt klart. Men oron finns. Jag vill ju gärna ha 60fps nu efter att ha blivit van vid det och jag är orolig för att det blir som en lite bättre xboneX, och därmed 4k30fps typ.

Men men, måla inte fan på väggen antar jag 😅

#1003

Postad 28 januari 2020 - 12:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Oavsett om xbox blir något kraftfullare, kommer inte spela för stor roll för mig, då Playstation kommer ha de bättre spelen och blandannat vr

#1004

Postad 28 januari 2020 - 12:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Tja! Jag ska ju inte lita på min kunskap framför din helt klart. Men oron finns. Jag vill ju gärna ha 60fps nu efter att ha blivit van vid det och jag är orolig för att det blir som en lite bättre xboneX, och därmed 4k30fps typ.

Men men, måla inte fan på väggen antar jag 😅


Standard kommer fortfarande vara 30fps, då ögongodis säljer mer till massan än 60fps. Kag tror det kommer vara som nu, nåhra enstaka titlar i 60fps och då bantad grafik såklart (föehållande till en 30fps release)

#1005

Postad 28 januari 2020 - 16:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Tja! Jag ska ju inte lita på min kunskap framför din helt klart. Men oron finns. Jag vill ju gärna ha 60fps nu efter att ha blivit van vid det och jag är orolig för att det blir som en lite bättre xboneX, och därmed 4k30fps typ.

Men men, måla inte fan på väggen antar jag 😅

Det kommer knappast skilja i fps (max fps, att den ena dippar mer än den andra kommer förstås förekomma - precis som idag. Och det är inte ens säkert att den kraftigaste alltid har högst fps).

Man kommer köra spelen i olika upplösning (och ev lite olika grafikinställningar iövrigt), vilket återigen är precis som idag.

#1006

Postad 28 januari 2020 - 17:59

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Om något spel kommer köras i 4K 60 fps så skulle jag sätta mina pengar på ett nytt gran turismo, racing spel brukar vara bäst för just grafik att visa upp på ny konsol

#1007

Postad 28 januari 2020 - 18:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Man kommer köra spelen i olika upplösning (och ev lite olika grafikinställningar iövrigt), vilket återigen är precis som idag.

 

Vilket kan vara hyfsat betydande även det, om man ser på t.ex. RDR2. Inte för den generella Stadia-spelaren kanske men ändå. Jag hoppas Lockhart inte existerar, i så fall kan de gå all in på exklusiva 12 TF-spel när de har avrättat Xbox One.

 

Väldigt mycket spekulation än så länge pga att vi går på rykten, men DF-videorna kommer i alla fall att bli intressanta i början  :D

 

Ang 4k60fps så finns det ju redan idag mängder av såna spel på X. Det är ett designval (60 fps) men jag skulle ändå tro att ration går upp nästa generation. Läste en artikel idag om att Phil föredrar 4k60 framför 8k30 =P.  Ja det får man hoppas.

 

Bästa hade vart om de går ner till 1080p och 60 fps.



#1008

Postad 28 januari 2020 - 19:09

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Ang 4k60fps så finns det ju redan idag mängder av såna spel på X. Det är ett designval (60 fps) men jag skulle ändå tro att ration går upp nästa generation. Läste en artikel idag om att Phil föredrar 4k60 framför 8k30 =P.  Ja det får man hoppas.

 

Bästa hade vart om de går ner till 1080p och 60 fps.

 

Personligen hoppas jag att man lämnar 1080p långt bakom sig nästa generation. Jag tycker det är alldeles för låg upplösning när man sitter med en stor 4K TV. Jag testade t ex Rage 2 nyligen och det är ju i 1080p och det såg fullständigt horribelt ut. Jag vill absolut inte se några "1080p only" spel på nästa generation i alla fall, det måste dom bara lägga ner.

 

Om det krävs upp till 4 gånger lägre upplösning för att uppnå 60fps så är det 100% inte värt det. Nästa generation måste ju bara kunna prestera bättre än så.


Redigerat av Agaton, 28 januari 2020 - 19:12.


#1009

Postad 28 januari 2020 - 19:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Om det krävs upp till 4 gånger lägre upplösning för att uppnå 60fps så är det 100% inte värt det. Nästa generation måste ju bara kunna prestera bättre än så.

 

Ja det går redan idag som sagt, så det är inga problem. Det beror bara på hur bra grafik de vill ha, många kommer ju ändå välja 30.

 

1080 är vad jag personligen skulle föredra då jag hellre ser bra fps och mycket bättre grafik än den extra skärpan man får. Men jag såg även en tråd för ett tag sen (här) där majoriteten tänker på samma sätt. Och det är bland gamingentusiaster.

 

Så rent marknadsföringsmässigt hade de nog tjänat på 1080, då de flesta kunder skulle lockas mer av att lägga kraften på annat.

 

Allt detta är förstås teoretiskt då jag har svårt att se att de skulle gå tillbaka efter att ha pressat för att få 4K som norm denna generationen och siktar ännu högre i framtiden.

 

Optimalt hade vart om de kunde ge valmöjlighet som på PC, men det finns inte i så många spel idag eftersom det kräver extrajobb.


Redigerat av Zoiler, 28 januari 2020 - 19:44.


#1010

Postad 28 januari 2020 - 20:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 1

Personligen hoppas jag att man lämnar 1080p långt bakom sig nästa generation. Jag tycker det är alldeles för låg upplösning när man sitter med en stor 4K TV. Jag testade t ex Rage 2 nyligen och det är ju i 1080p och det såg fullständigt horribelt ut. Jag vill absolut inte se några "1080p only" spel på nästa generation i alla fall, det måste dom bara lägga ner.

 

 

Det är alltid en nackdel att visa en skalad bild. Bäst blir det i native-upplösning.

 

Upplösningshysterin har ju gjort att 1080p TV inte tillverkas längre, iaf inte TV värda att köpa.

 

Testade på skoj RDR2 med ultra-inställningar, på min gamla OLED (1080p panel) och det såg grymt bra ut. T om PS4 Pro i 1080p-läge såg helt okej ut (utan den dåliga uppskalningen/checkerboarding som Pro-versionen har annars, om man kör 4K).

 

Det finns också många projektorer som ger bra 1080p-bild på 100" duk, men siffror säljer. 4K är fint men krävande om man ska maxa grafiken, och få 60fps eller mer.


Redigerat av Ageve, 28 januari 2020 - 20:25.


#1011

Postad 28 januari 2020 - 20:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag kommer aldrig mer köpa ett 30 fps-spel. Utom möjligen TLUS2 om det inte kommer till PS4 i 60.



#1012

Postad 28 januari 2020 - 20:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Finns risk för att revealen är framskjuten den 29e feb. Det går tydligen ett event i New York då, och det finns en hemlig lucka i schemat.

Lördag. Skottår. Men vi vill ju ha 12e istället. Men skulle det vara den 12e så borde väl invites ha börjat trilla in och läckor börja och avslöja datumet vid det här laget?

#1013

Postad 28 januari 2020 - 21:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Jag kommer aldrig mer köpa ett 30 fps-spel. Utom möjligen TLUS2 om det inte kommer till PS4 i 60.

 

Du kan alltid vänta ett par månader och köpa 60fps-versionen på PS5.



#1014

Postad 28 januari 2020 - 22:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Du kan alltid vänta ett par månader och köpa 60fps-versionen på PS5.

 

Det är planen, men inget ps5-släpp har väl utannonserats?



#1015

Postad 28 januari 2020 - 23:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Det är planen, men inget ps5-släpp har väl utannonserats?

 

Bakåtkompatibilitet ska ju finnas, kanske blir det 60 redan på sånt sätt, annars borde vara möjligt via patch. På något sätt lär det ju finnas en bättre version på PS5 inom kort tid om inte direkt så stor skillnad som det är mellan PS4 och PS5.



#1016

Postad 29 januari 2020 - 08:12

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Jag kommer aldrig mer köpa ett 30 fps-spel. Utom möjligen TLUS2 om det inte kommer till PS4 i 60.


Du kommer spara mycket pengar nu och nästa generation!

Redigerat av SKIBBE, 29 januari 2020 - 08:12.


#1017

Postad 29 januari 2020 - 10:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Du kommer spara mycket pengar nu och nästa generation!

Nja. Jag köper bara 1 - 2 spel per år ändå.



#1018

Postad 29 januari 2020 - 11:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Vilket kan vara hyfsat betydande även det, om man ser på t.ex. RDR2. 

Just RDR2 verkar iofs mest vara ett exempel på att trots mega-budget så fattas det ibland en del märkliga beslut. Hade iaf varit intressant att se RDR2 på Pro i vanlig 1440p och sen en bra uppskalning på det.

 

Jag hoppas Lockhart inte existerar, i så fall kan de gå all in på exklusiva 12 TF-spel när de har avrättat Xbox One.

De sa väl iofs nått i stil med att fler Xbox kommer? Och "Series" som sagt.

Men ja, Lockhart så som vi "känner" den är inte garanterad. De kanske har växlat över till plan B och låter One/One X stå för budgetsegmentet, deras uttalade "funkar på One oxå" strategi hintar ju lite om det.

 

Det känns dock lite risky att bygga next-gen på så pass dyr hårdvara som Series X är. Inte omöjligt men vågat som sagt.

 

Jag tror inte en "rätt" designad Series S (CPU/SSD/RAM-mängd ligger tillräckligt nära X) gör någon direkt skada. Bara skala ner grafik, vardagsmat. Gör nån nått astungt så 1080p krävs för X, kör i 540p på S då. :D Men för att det ska finnas nån poäng med S så behöver den vara billigare än PS5 så jag vet inte, kanske de väntar på att se Sonys kort?

 

Ang 60 fps. TechPowerUp har börjat med lite skön statistik på vad som krävs för GPU för att snitta 60 fps i deras tämligen feta test-svit:
https://www.techpowe...orce-oc/28.html

 

För 1080p räcker det med gamla goa 1060(6GB). Och dagens budgetkort 1650Super och 5500XT(4GB) klarar det med väldigt god marginal.

För 1440p räcker det med den inte särskilt mycket dyrare 1660Super men för 4K måste man upp till 2080Super (ok då, vanliga 2080 är väääldigt nära).

4K60 är, bokstavligen, dyrt. Ingen nyhet iofs men grafer är alltid kul. :)


Redigerat av pacman, 29 januari 2020 - 11:30.


#1019

Postad 29 januari 2020 - 15:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

2080ti finns inte många lir jag är i närheten av att maxa i 4k60 fps.  Dra ner på upplösningen är i regel det som bibehåller bäst bildkvalitet och ger korrekt bildflyt.
 

Ligger oftast runt 75 % av 4K i krävande spel Så ja 4K 60 är dyrt
 



#1020

Postad 29 januari 2020 - 16:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

2080ti finns inte många lir jag är i närheten av att maxa i 4k60 fps. 

 

Att "maxa" grafiken är ofta rätt dumt. Det finns inställningar som i stort sett bara sänker prestandan utan att ge någon synlig förbättring, eller så är skillnaden så liten att man aldrig hinner se det när man spelar.

 


Just RDR2 verkar iofs mest vara ett exempel på att trots mega-budget så fattas det ibland en del märkliga beslut. Hade iaf varit intressant att se RDR2 på Pro i vanlig 1440p och sen en bra uppskalning på det.

 

Ja, 1920x2160 är ett märkligt val. Det ser dessutom ut som att post processing körs i ännu lägre upplösning, om man jämför sida vid sida med PC-versionen.


Redigerat av Ageve, 29 januari 2020 - 16:56.


#1021

Postad 29 januari 2020 - 17:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Att "maxa" grafiken är ofta rätt dumt. Det finns inställningar som i stort sett bara sänker prestandan utan att ge någon synlig förbättring, eller så är skillnaden så liten att man aldrig hinner se det när man spelar.

 

 

 

Ja, 1920x2160 är ett märkligt val. Det ser dessutom ut som att post processing körs i ännu lägre upplösning, om man jämför sida vid sida med PC-versionen.

Dumt är det inte det brukar göra rätt stor skillnad i alla spel jag lirat iaf. Upplösningen är den effekt man oftast sänker. Även det syns tydligt på min 55" jag sitter 90 cm ifrån men så länge jag inte behöver sänka under 75 % så brukar det ge en mjukare bild men inte för blurrig.



#1022

Postad 29 januari 2020 - 18:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Även det syns tydligt på min 55" jag sitter 90 cm ifrån

 

:P



#1023

Postad 29 januari 2020 - 18:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Gäller få ut max ur min sketna 55":are :)

#1024

Postad 30 januari 2020 - 10:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Gäller få ut max ur min sketna 55":are :)

 

Lite offtopic kanske, men du kan kolla på t ex Hardware Unboxed inställningsguide för RDR2.

 

Om målet är att få låg fps, kan man dra upp allt till max, men om målet är att få så bra grafik som möjligt med bibehållen hög fps, så finns det många inställningar man kan tweaka.

 

Nu är RDR2 lite extremt iofs, eftersom konsolerna kör low-medium (med ultra-texturer).

 

Det är ju lite standard bland PC-spelare annars. Dra upp allt som går till max, och klaga på att spelet är "dåligt optimerat". ;)

 

Det finns "masterrace" inställningar som t ex molnen i Assassin's Creed Odyssey. Det ger runt 20% sämre prestanda med minimal skillnad på grafiken. Och vem står och tittar på molnen? Water physics och tree tessellation är liknande inställningar i RDR2.


Redigerat av Ageve, 30 januari 2020 - 10:35.


#1025

Postad 30 januari 2020 - 12:32

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0

I vissa spel, ser man knappt nån märkbar skillnad på Ultra och Very High.

Sånt man ändå inte lägger märke till, när man spelar, brukar jag alltid sänka till medium eller high.

Hur ofta står man still och tittar på hur vissa effekter ser ut, som t.ex. skuggor, dimma m.m. :D

Digital Foundry har gjort ett gäng med videos, där dom visar vilka effekter man kan sänka, utan nån märkbar skillnad på grafiken.

 

Jag har ett RTX 2080, men förutom spel som släpptes för några år sen, som Doom 2016 och liknande, så kan man annars glömma native 4K i 60+ fps, om man inte ställer ner effekterna.

Vill jag maxa grafiken, så brukar jag köra på mellan 1440-1800p.

Fler och fler spel, kommer även med dynamisk upplösning, och jag brukar aldrig märka när dom sänker upplösningen i stridens hetta.

 

Så jag tycker inte att vi ska förvänta oss native 4K, i 60fps, på varken PS5 eller Xbox Series X, iaf inte i tredjeparts spelen.



#1026

Postad 30 januari 2020 - 12:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Nu var det dåligt drag med ryktena, så jag klämmer in ett som jag tyckte var rätt intressant (det ryktas om att jag kollar en del efter sånt). Den här leakern har haft rätt kring vissa saker tidigare, men inte såhär stora saker. 

 

Så, här kommer det! Det är en jämförelse mellan devkits.

 

CPU är för närvarande precis samma klockning mellan PS5 och XSX.

GPU, ja, även här sägs det att XSX är snabbare. Men inte med så mycket som 3-4tflop, utan runt 1. Detta är en märklig siffra så jag vet inte hur det skulle gå ihop. 

RAM, PS5 har både större RAM och snabbare RAM än XSX.

SSD, PS5 har både större SSD och snabbare SSD än XSX. 

Overall performance: PS5 presterar något bättre än XSX. 

 

Men det viktigaste är: de slutgiltiga devkitsen till PS5 är ute bland utvecklarna. 

 

Så, varför ska det här tas med en nypa salt? Först och främst så är det lite avvikande mot vad som läckt tidigare, och dessutom så kommer det från en Sony-läcka. Sonyläckor vill säkert upvota PS5. Dock så har många kommenterat detta och de är ganska noga med att poängtera att vi som konsumenter troligtvis inte märker av direkta skillnader mellan dessa två konsoler när det kommer till själva spelandet. 

 

Mer och mer talar för att Sony satsar på snabbare SSD än MS. Det har tom ryktats om att det kommer att handla om Samsungs allra senaste SSD-teknik, som är väldigt snabbt. Visst skulle det stämma överens med det Cerny har sagt om att PS5 har en snabbare hårddisk än vad som finns ute på marknaden idag för PC (när han sa det i höstas alltså). Om det skulle vara så så kan vi väl förvänta oss väldigt få popups eller popins eller vad ni nu kallar det. 

 

CPU'n verkar enligt det här ryktet bli samma i båda konsolerna. Det som kommenteras här är att miljöerna kommer bli väldigt mycket mer interakter...ingsbara (läs destructible), och AI mm. kommer att bli väldigt mycket bättre. Vissa menar att den största förändringen vi ska förvänta oss är just kring AI och miljöer, INTE av själva grafiken (som ändå kommer att få ett uppsving såklart). Detta beror på att jaguarcoresen som sitter i current gen har fått väldigt mycket kritik och vissa menar att de var dåliga redan när ps4 och xbone släpptes. 

 

Sååå… är det inte dags för reveal ännu? Mindre än en vecka kvar innan min tilltänkta plan på 12/2, men det verkar mer och mer som att det blir 29/2 på den stora mässan med ett blankt hål. En månad kvar då! :(



#1027

Postad 30 januari 2020 - 14:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Lite offtopic kanske, men du kan kolla på t ex Hardware Unboxed inställningsguide för RDR2.

 

Om målet är att få låg fps, kan man dra upp allt till max, men om målet är att få så bra grafik som möjligt med bibehållen hög fps, så finns det många inställningar man kan tweaka.

 

Nu är RDR2 lite extremt iofs, eftersom konsolerna kör low-medium (med ultra-texturer).

 

Det är ju lite standard bland PC-spelare annars. Dra upp allt som går till max, och klaga på att spelet är "dåligt optimerat". ;)

 

Det finns "masterrace" inställningar som t ex molnen i Assassin's Creed Odyssey. Det ger runt 20% sämre prestanda med minimal skillnad på grafiken. Och vem står och tittar på molnen? Water physics och tree tessellation är liknande inställningar i RDR2.

Ja man vill ju maximera grafiken. Så man drar ju upp till max sen försöker man bibehålla allt som bara går när man sänker för att få bildflyt. Det är väl mer pc master race att lira i 240 fps än 30. 30 är mer konsol master race jag har hellre stutter och bra bildkvalitet än max bildflyt?

Moddar brukar jag inte syssla med annat än för äldre lir.

Man ser väldigt mycket detaljer när man får upp bildytan så pass på en bra 4K panel. räcker med att flytta bak en meter så ser man mycket mindre :(

Tar vi de liren jag kört sist The Outer Worlds, GTA V, Red dead Redemption 2, Assetto corsa competizione, Rage 2, Assassins Creed Odyssey, Forza 7, FH 4, NFS Heat mm så gör det markant skillnad. Brukar ha svårt hitta inställningar där jag inte ser skillnad.



#1028

Postad 30 januari 2020 - 14:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Det har tom ryktats om att det kommer att handla om Samsungs allra senaste SSD-teknik, som är väldigt snabbt. Visst skulle det stämma överens med det Cerny har sagt om att PS5 har en snabbare hårddisk än vad som finns ute på marknaden idag för PC (när han sa det i höstas alltså). 

 

Antar att du missade det jag skrev om SSD förut, även om det var ett svar på din fråga.

 

MLC och TLC kostar för mycket, och det är den typen av minne som sitter i snabba SSD.

 

QLC är billigare, och med en snabb buffert kan man få fina siffror i sekventiell läshastighet, vilket också är det enda Sony har nämnt ("raw bandwidth").

 

Hårddisken som sitter i PS4 Pro har utgått nu, men den kostade ca 450kr inkl moms (5400rpm laptopdisk). Konsolen kostade ca 4500kr vid release.

 

Nu förväntar sig folk att PS5 ska kosta runt 5000kr, och ha världens snabbaste SSD...

 

1TB QLC PCIe SSD (Intel 660p):

https://www.komplett...wE&gclsrc=aw.ds

 

1TB TLC PCIe SSD (Samsung 970 Evo Plus):

https://www.komplett...vo-plus-1tb-ssd

 

1TB MLC PCIe SSD (Samsung 970 Pro):

https://www.komplett...-pro-1tb-m2-ssd

 

Om Sony visar en graf där deras "super-SSD" är högst upp, så ändrar det inget av det jag har skrivit. Snabb sekventiell läsning klarar även skrutt-SSD som sitter i Dell, HP, Lenovo osv... Vid lite mer avancerad användning är de däremot helt värdelösa. Höll på med en ny Dell häromdagen som sjönk till 100kB/s efter en stund när bufferten tog slut... kB, inte MB. ;)

 

edit: Kommer själv att köpa en PS5, och vill såklart ha så snabb SSD som möjligt. Är bara skeptisk till hypen inför konsollanseringar. 

 

Det vore en sak att säga "Nu överger vi äntligen världens långsammaste mekaniska laptopdiskar till förmån för en snabb SSD". Men det hade inte gett lika mycket hype. ;) 

 

 

30 är mer konsol master race jag har hellre stutter och bra bildkvalitet än max bildflyt?

 

Inte säker på vad du menar, men stutter är det värsta jag vet i spel, och det är mer störande i 60fps och uppåt eftersom det bryter ett jämnt bildflyt. 30fps hackar ju ändå.

 

Kan man sänka några få inställningar som knappt syns ändå, och få felfritt bildflyt, så är det såklart värt det. Spelskärm (eller TV) med G-sync är en stor fördel med.


Redigerat av Ageve, 30 januari 2020 - 15:23.


#1029

Postad 30 januari 2020 - 15:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Ja bildflyt är ju ett krav men de där inställningarna som inte syns är sällsynta. Allt som oftast finns de av en anledning.

#1030

Postad 30 januari 2020 - 15:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Aha, så de scamazar med andra ord för att få megafina siffror (som tillverkare av hififörstärkare). Varför måste allt vara så svårt när det kommer till datorer? 😅

#1031

Postad 30 januari 2020 - 16:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Aha, så de scamazar med andra ord för att få megafina siffror (som tillverkare av hififörstärkare). Varför måste allt vara så svårt när det kommer till datorer?

 

Ja, det "fuskas" mycket. SSD har blivit mycket billigare de senaste åren, men det har tagits en del genvägar med. 

 

SLC = Single-level cell: Varje minnescell kan ha två lägen, 1 eller 0. Väldigt snabbt och tillförlitligt, men dyrt. Overkill för konsumentbruk (Intel Optane 905p har "SLC-liknande" minne, och kostar därefter...).

 

MLC = Multi-level cell: Varje minnescell kan ha 4 olika lägen (kanske finns undantag). Fortfarande väldigt snabbt och tillförlitligt.

 

TLC = Triple-level cell: Varje minnescell kan ha 8 olika lägen (Samsungs variant iaf). Datan kan packas tätare vilket ger mindre storlek, och lägre pris. Hastigheten och tillförlitligheten är lite sämre däremot, men fortfarande väldigt bra med t ex Samsungs "3D NAND".

 

QLC = Quad-level cell: Senaste budgetvarianten, där varje minnescell kan ha 16 olika lägen. Mindre skillnad mellan varje läge ger större risk för fel, och sämre hastighet, men det är billigare. De har inte funnits så länge, så det är svårt att dra slutsatser om hållbarheten, men hastigheten är rejält mycket sämre än med TLC (trots SLC cacheminne).

 

Sen finns det stor variation i hastighet mellan olika MLC/TLC/QLC-chip (och kontroller-chip) med. De som sitter i billiga Dell, HP och Lenovo är oftast skräp för att hålla priset nere.

 

Om det resulterar i snabb laddning och streaming i spel på PS5, så spelar det mindre roll iofs. Hoppas bara att den inte blir fastlödad på moderkortet som i många laptops nuförtiden.


Redigerat av Ageve, 30 januari 2020 - 16:56.


#1032

Postad 30 januari 2020 - 18:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tack för det utförliga svaret. Jag kokar ner det lite till att ju färre lägen på minnescellerna, desto högre hastighet och reliabilitet, men också dyrare. Typ.

Med det här så blir jag bara mer peppad inför släppet 12/2. Som riskerar att bli 29/2. Oavsett vad så är det banne mig för långt dit! Argh!

#1033

Postad 30 januari 2020 - 19:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Remedy snackar lite om Control på PS5. Framförallt om SSD:n.

 

https://respawnfirst...will-be-on-ps5/

 

With the extra burden of a detailed destruction system, it’s safe to say we hit the limit on what could be achieved on older CPUs. When it comes to the PS5, faster hardware is always appreciated and will make life easier in the short term. But it’s the new SSD that really stands out; essentially streaming will become something that we don’t really have to worry so much about and it will free up some extra CPU bandwidth in the process.

 

...

 

For something like Control that could translate to an even deeper destruction system, richer, more detailed worlds, and simple quality-of-life improvements like instant reloading after dying.

 

...

 

More data at runtime, allowing us to have much more detail in the game worlds than before. Since there is no need to duplicate data to compensate for slow seek times that optical drives and HDDs have.



#1034

Postad 31 januari 2020 - 19:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
...

Jag börjar bli orolig för 12/2 nu :(

#1035

Postad 01 februari 2020 - 12:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det här kommer från en person som på något forum är "vetted", typ konfirmerat att ha kontakter på insidan. Några spel och lite sånt. Tyvärr ingen kioskvältare under releasewindow som det ser ut nu, men med tanke på att det blir bakåtkompatibelt så är det inte hela världen.

Läckan säger samma sak som en annan läcka, att ps5 är något svagare än xsx. Men kanske inte flera terafloppar (vilket jag ändå tror skulle vara riskabelt).

Blir det reveal denna månad då?
Ja, jag sitter ju på nålar iaf.

Bifogad fil(er)



#1036

Postad 01 februari 2020 - 13:44

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Hoppas hoppas på datumet!

Bara jag som tyckte att Godfall va en besvikelse att se?



#1037

Postad 01 februari 2020 - 16:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Revealen lär läcka ut ett tag innan planerat datum så jag tror tyvärr inte på 5e. Eller 12e längre :/

Man har ju fått se så lite av Godfall så jag kan inte säga något om det.

#1038

Postad 01 februari 2020 - 19:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Demon Souls Umbasa!

#1039

Postad 02 februari 2020 - 06:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Revealen lär läcka ut ett tag innan planerat datum så jag tror tyvärr inte på 5e. Eller 12e längre :/

Säkra källor hävdar 30:e Februari.

#1040

Postad 02 februari 2020 - 09:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Säkra källor hävdar 30:e Februari.


Gaaah! No trolling! 😭

#1041

Postad 02 februari 2020 - 10:07

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Vars har ni förbokat då?


Redigerat av baetis, 02 februari 2020 - 10:07.


#1042

Postad 02 februari 2020 - 21:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vars?

En till norrlänning! 😍

#1043

Postad 04 februari 2020 - 18:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

PS5 har fått en officiell sida och en höjdare på Sony säger att de inte bestämt pris än.

 

 

https://www.dexerto....ulation-1323347



#1044

Postad 04 februari 2020 - 19:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tvåa på bollen. Sony ska tydligen sitta på knappen och vänta med pris fram till att ms levererar prisuppgifter. De var lite billigare sist, då med en starkare konsol.

Nu verkar de ha en svagare konsol.

#1045

Postad 06 februari 2020 - 18:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
ABSTINENS!

Fast ett rykte säger full bakåtkompatibilitet.

#1046

Postad 09 februari 2020 - 09:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är endel bubblande om att nästa generations konsoler kommer påverkas av coronaviruset. Då fabriker stängs ner i Kina (där allt tillverkas) så finns det risk för att det inte finns tillräcklig kapacitet för att tillverka delarna som behövs.

Vissa tror att det kommer leda till brist och förseningar, andra att det gör så att tillverkarna måste prioritera marknader. Jag minns att ps4 släpptes senare i Japan eftersom xbone inte bedömdes vara en konkurrent på den marknaden.

Så vi kommer eventuellt att se en liknande release med next gen. Ingen vill att det händer, men det finns tydligen en risk.

Värst av allt skulle vara om hela releasen lades till nästa år. Huuu...

#1047

Postad 09 februari 2020 - 11:24

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0
Värst av allt vore om viruset fortsätter att sprida sig och dödar ännu fler.

Skitsamma om konsollerna inte släpps förrän 2021. Människoliv är viktigare än elektronik.

#1048

Postad 09 februari 2020 - 11:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jaja, men det känns ju som att det är underförstått :P

#1049

Postad 09 februari 2020 - 12:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0
Har inte Sony kvar nån fabrik i Japan?

Va iofs länge sen man såg ”Made in Japan” på elektronik.

#1050

Postad 09 februari 2020 - 16:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Har inte Sony kvar nån fabrik i Japan?

Va iofs länge sen man såg ”Made in Japan” på elektronik.

 

“When looking at games consoles specifically, we note that 96% of video game consoles imported into the U.S. in 2018 were produced in China. Whilst companies such as Nintendo have moved some manufacturing abroad, China still accounts for the majority.”

 

 

Så Kina är ganska betydande tyvärr. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.