Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Streama musik

15 svar till detta ämne streama musikspelare musikuppspelning mediaspelare dac tidal spotify Roon
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 april 2020 - 18:10

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tror det är många med mig som har funderingar på hur man kan få till ett högkvalitativt ljud som är smidigt att använda och gärna till mesta möjliga prestanda för pengarna.

Har hört från flera att de inte nyttjar sina anläggningar i så hög utsträckning som man egentligen skulle vilja för att det är förknippat med en påtaglig uppstartsprocess.

Eftersom upspelningsfunktionaliteten idag finns i allt från maskiner som hanterar helheten till uppdelade lösningar där gränserna kan vara lite mer flytande så kan det vara intressant att höra hur andra gjort. Det finns en ofantlig mängd enheter och mjukvaror att välja mellan så att ta del av beprövade lösningar och rekommendationer kan vara värdefullt.    



#2

Postad 01 april 2020 - 18:13

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Kör bara en Chromecast in i förstärkaren och kör Spotify från mobilen. Säkert inte bästa lösningen rent ljudmässigt men tillräckligt bra för mig.

#3

Postad 01 april 2020 - 18:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Just nu sitter jag med två USB DAC:ar och har tidigare kört allt ljud via dator.

Har funderingar på att bygga vidare på min nuvarande dac men vill ersätta minst en av dessa datorer med en streamer/mediaspelare med ethernet in och USB ut.

 

Den bör antingen ha en egen bra mjukvara eller vara kompatibel med t.ex. Roon eller något annat vettigt program.

Den måste ha stöd för Tidal och helst hanterar den första dekodningen av MQA så att man kan lyssna på HD-ljud även genom en DAC som inte har MQA stöd.

 

Någon som löst detta på ett bra sätt så skulle jag gärna vilja veta mer.



#4

Postad 01 april 2020 - 18:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kör bara en Chromecast in i förstärkaren och kör Spotify från mobilen. Säkert inte bästa lösningen rent ljudmässigt men tillräckligt bra för mig.

Är det analog eller digital signal ut från Chromcasten?



#5

Postad 01 april 2020 - 18:45

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Just nu sitter jag med två USB DAC:ar och har tidigare kört allt ljud via dator.

Har funderingar på att bygga vidare på min nuvarande dac men vill ersätta minst en av dessa datorer med en streamer/mediaspelare med ethernet in och USB ut.

Den bör antingen ha en egen bra mjukvara eller vara kompatibel med t.ex. Roon eller något annat vettigt program.

Den måste ha stöd för Tidal och helst hanterar den första dekodningen av MQA så att man kan lyssna på HD-ljud även genom en DAC som inte har MQA stöd.

Någon som löst detta på ett bra sätt så skulle jag gärna vilja veta mer.

Letar efter precis en sån enhet som du beskriver.

#6

Postad 01 april 2020 - 18:58

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Är det analog eller digital signal ut från Chromcasten?


Var nog lite otydlig, kör en Chromecast in i hdmi i recivern och inte en Chromecast audio.

#7

Postad 01 april 2020 - 19:55

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Är det analog eller digital signal ut från Chromcasten?

 

Det är både en analog och digital signal ut från en Chromecast Audio. Man kan välja att köra digitalt ut med "minitoslink" från Chromecasten in till en DAC med vanlig optisk ingång,  alternativt kan man köra en 3,5 mm analog kabel från Chromecasten in till en förstärkare eller aktiva högtalare och därmed använda den inbyggda DAC som finns i Chromecasten. Väldigt smart och flexibel lösning. 



#8

Postad 01 april 2020 - 20:12

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Just nu är det CC Audio optiskt in i förstärkaren och Spotify från olika enheter, men skulle vilja lyssna på rippade CD till FLAC lika smidigt.

#9

Postad 01 april 2020 - 20:57

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Letar efter precis en sån enhet som du beskriver.

Ska man ha allt det så har ju Auralic, allt från instegsprodukten Aries från 6000:-, Aries G1 och G2 som är lite dyrare.
Jag styr min G1 och Mini med tredjepartsappar med dlna/UPnP-stöd (Bubble ds och Bubble UPnP) Andoid-telefoner, surfplattor. På Pc kör jag Linn Kazoo och till min padda kör lightning ds, Auralics egen mjukvara.
Auralic gör den första uppvikningen och har stöd för MQA och tidal.
Även stöd för dsd (64,128,256 och de nyare versionerna dsd 512.)
Har usb ut för audio. Går att ansluta externa disk till enheterna, samt att det går att installera disk internt i minin. Alla har naturligtvis möjlighet att köra antingen wifi eller trådat. Stöd för Roon har de också.
https://audioconcept...lic-aries-mini/

#10

Postad 01 april 2020 - 21:13

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Chromecast Audio stödjer väl Roon också har jag för mig. Dessutom smidigt med denna enhet att lägga till en Google mini el liknande för 400kr för att styra musiken på anläggningen med rösten.

#11

Postad 01 april 2020 - 21:25

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Chromecast Audio stödjer väl Roon också har jag för mig. Dessutom smidigt med denna enhet att lägga till en Google mini el liknande för 400kr för att styra musiken på anläggningen med rösten.

Jag kör Chromecast Audio också i en av mina anläggningar den är bra och jag kan styra också den med Bubble UPnP.
Dock saknar den möjligheten till första uppvisningen av MQA och har ingen usb ut, vilket jag förstod det som var önskvärt.

#12

Postad 02 april 2020 - 08:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ska man ha allt det så har ju Auralic, allt från instegsprodukten Aries från 6000:-, Aries G1 och G2 som är lite dyrare.
Jag styr min G1 och Mini med tredjepartsappar med dlna/UPnP-stöd (Bubble ds och Bubble UPnP) Andoid-telefoner, surfplattor. På Pc kör jag Linn Kazoo och till min padda kör lightning ds, Auralics egen mjukvara.
Auralic gör den första uppvikningen och har stöd för MQA och tidal.
Även stöd för dsd (64,128,256 och de nyare versionerna dsd 512.)
Har usb ut för audio. Går att ansluta externa disk till enheterna, samt att det går att installera disk internt i minin. Alla har naturligtvis möjlighet att köra antingen wifi eller trådat. Stöd för Roon har de också.
https://audioconcept...lic-aries-mini/

Tack för ditt svar.
Aries mini låter som det skulle ha varit något och jag skulle gärna sett att man kom ut med en efterföljare.
Verkar som den modellen har utgått. Att det finns dyra lösningar på problemet i form av Lumin, Auralic, Cocktailaudio etc. känner jag till.
Hade hoppats hitta något under 20ksek men kanske hamnar där i alla fall :)

 



#13

Postad 11 april 2020 - 11:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Just nu är det CC Audio optiskt in i förstärkaren och Spotify från olika enheter, men skulle vilja lyssna på rippade CD till FLAC lika smidigt.

Vet ju inget om vilken budget du tänker dig men har själv börjat intressera mig för en enhet som heter Innous Zen Mini Mk 3 (11900:-).
Den verkar ha en mycket bra grundfunktion i att den kan fungera som en rad olika servers däribland Roon Core och den kan fungera som Roon Endpoint.
Dessutom har den inbyggd möjlighet att rippa CD direkt till intern hårddisk och den har en inbyggd DAC. Samt möjlighet att ansluta en extern DAC om man redan skulle ha en bra.

 

Har inte testat denna själv men den verkar få bra omdömen i recensioner. Det går om man skulle vilja att komplettera den med en bättre extern linjär power supply, en enhet för omklockning av USB etc. Verkar väldigt intressant så om någon där ute har egna erfarenheter så.....
Finns även större varianter från samma företag.



#14

Postad 11 april 2020 - 11:59

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Jag kör en Allo usbridge som streamer med Roon/Tidal, denna sedan kopplad till en SMSL SU-8 DAC som i sin tur är kopplad balanserat till mitt Marantz 8802a försteg.

Väldigt prisvärd lösning.

#15

Postad 12 april 2020 - 09:34

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
PiCoreplayer

#16

Postad 12 april 2020 - 10:56

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Vet ju inget om vilken budget du tänker dig men har själv börjat intressera mig för en enhet som heter Innous Zen Mini Mk 3 (11900:-).
Den verkar ha en mycket bra grundfunktion i att den kan fungera som en rad olika servers däribland Roon Core och den kan fungera som Roon Endpoint.
Dessutom har den inbyggd möjlighet att rippa CD direkt till intern hårddisk och den har en inbyggd DAC. Samt möjlighet att ansluta en extern DAC om man redan skulle ha en bra.

Har inte testat denna själv men den verkar få bra omdömen i recensioner. Det går om man skulle vilja att komplettera den med en bättre extern linjär power supply, en enhet för omklockning av USB etc. Verkar väldigt intressant så om någon där ute har egna erfarenheter så.....
Finns även större varianter från samma företag.


Tack, men det var nog lite dyrare än jag tänkt mig.




Även taggad med streama, musikspelare, musikuppspelning, mediaspelare, dac, tidal, spotify, Roon

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.