Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter

1481 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 29 december 2008 - 13:20

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt varifrån prisuppgifterna om Sonys kamerahus kommer. Här är priserna i medelklassen, hämtat från Prisjakt.
K20D: 7400:-
A700: 8'800:-
50D: 9'900:-
E-30: 12'000:-
D300: 13'000:-

Det visar att Sony har den näst billigaste kameran i semipro-klaseen, och då är inte ev. cashback inräknad. Vidare om man ser till instegsklassen så har Sony marknadens billigaste kamera med sin A200. Då bortser jag från Nikons utgångna modell D40 eftersom att den som nämnt är utgången och dessutom har fått en massa funktioner insparade (antidammfunktion, fokuspunkter, autofokusmotor etc.)

Ser man till priserna så visar sig Sony ha några av de billigaste kamerahusen, men i snitt så är de istället bland de dyraste när det gäller objektiven och vissa andra tillbehör. Det här är ju en affärsmodell som Sony länge kört med på tevespelsmarknaden. De säljer spelkonsolerna med förlust men tar in det på spelen istället. Jag är inte alls förvånad om de säljer kamerahusen med förlust för att ta sig in på marknaden på allvar. Deras mål är ju att bli tredje största på marknaden, ett mål som de är nära om inte nått redan.

Däremot hurvida högre priser är att vänta är jag kluven till. Jag tror inte att systemkamerorna kommer att bli dyrare, utan istället fortsätter utvecklingen som den gjort hittills. Mer avancerad teknik till allt lägre priser. Hoppas bara att de sänker priserna på optiken också, och att de fortsätter utveckla där. Fortfarande finns det allt för få objektiv med tätning (finns det alls någon?) och ultraljudsfokus. Att kunderna hellre handlar tredjepartsoptik visar ju bara på det problem kunderna och därmed Sony har med sin prissättning på objektiven. De höga priserna kan inte förklaras av att Sony inte har hunnit med - de har ju köpt upp ett befintligt sortiment. Sony har alltid varit dyra på "tillbehör". Jag äger själv en del Sony-prylar och vet att det särskilt utmärker Sony (jag har också varit tvungen att handla tredjepartstillbehör), men hoppas att det ska förändras på så väsentliga grejor som objektiven ändå är i en fotoutrustning.

Följer Sonys (och de andra tillverkanas också för den delen) utveckling med spänning...


SOny har sedan länge tredje största tillverkaren, tom etta samt tvåa i något mindre EU land läste jag.

Vanliga produkter.




Sonys 50mm är det skarpaste av dessa, sony/minoltas objektiv brukar ligga i topklass i prestanda.







sonys tillbehör är ibland lite dyrare ibland lite billigare.

Redigerat av ekke, 29 december 2008 - 13:24.


#52

Postad 29 december 2008 - 14:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Självklart går det att plocka ut specifika exempel eller hävda att ett högre pris är skäligt på vissa produkter, men jag talar om ett högre snittpris på objektiv och tillbehör. Det här är allmänt känt även bland Minolta/Sony-ägare.

Jämförelsen mellan blixtarna har jag inte så mycket att säga om. Den fallerar ju kraftigt eftersom att det jämförs mot 420EX som är utgången sedan två år (!) tillbaka, och 580EX som är en top-of-the-line-produkt som också den är utgången och ersatt av en bättre och lägre prissatt modell.

Nåja, nu lämnar jag detta. Ämnet handlar om vad som väntar i framtiden och inte hur läget ser ut i dag :blink:

Redigerat av Joakim, 29 december 2008 - 14:22.


#53

Postad 30 december 2008 - 08:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
CES = Consumer Electronics Show 8-11 Januari i Las Vegas, Nevada och täcks av minhembio - läs om det här.

#54

Postad 30 december 2008 - 11:48

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

CES = Consumer Electronics Show 8-11 Januari i Las Vegas, Nevada och täcks av minhembio - läs om det här.


Ingen som hr scoutat andra forum efter rykten ?

#55

Postad 02 januari 2009 - 00:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Mycket intressant läsning, tack för det! :rolleyes: Ser fram emot CES mässan. Ska bli riktigt intressant att se om de släpper några nya gluggar snart. Själv hoppas jag på ett ljusstarkt vidvinkel runt 24mm. ;)

#56

Postad 02 januari 2009 - 00:40

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
nästa PMA är ju inte förrens 2010 ... :rolleyes: ett tag kvar tills dess.

#57

Postad 02 januari 2009 - 10:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

nästa PMA är ju inte förrens 2010 ... :) ett tag kvar tills dess.

Förutom den 3-5 mars i år då förstås... :( http://www.photograp...a-2009-preview/

Redigerat av Supernaut77, 02 januari 2009 - 10:00.


#58

Postad 02 januari 2009 - 10:39

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Intressant, stårä även där lite om vad som kan tänkas komma detta år:

Sony
Expect new DSLRs from Sony this year - and lots of’em. I received an email tip from someone who provided accurate info on the A900 that the entire Sony Alpha DSLR lineup will be replaced in 2009. I don’t know whether all the cameras will drop at PMA, but I expect to see several there. I would say that the A300/A350 (Read Photography Bay’s Sony A350 Review) and A700 are ripe for replacement at PMA. Additionally, don’t count out CES as a possible news outlet for Sony Alpha DSLRs. The A200 was announced at CES 2008, which was prior to the A300/A350 announcement at PMA.
Urklipp från http://www.photograp...a-2009-preview/

#59

Postad 02 januari 2009 - 13:12

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Förutom den 3-5 mars i år då förstås... :) http://www.photograp...a-2009-preview/


Då blev jag lurad av folk på dyxum.

#60

Postad 02 januari 2009 - 13:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Photokina är vartannat år däremot. Var själv tvungen att googla för att hålla rätt på dem :)

#61

Postad 02 januari 2009 - 14:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Canon inte störst längre tack vare Nikon.. Men med hjälp av Sony... :)

tiderna svänger snabbt som sagt inom kameramarknaden exakt som man förutspådde redan i somras..

#62

Postad 02 januari 2009 - 20:54

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Canon inte störst längre tack vare Nikon.. Men med hjälp av Sony... :)

tiderna svänger snabbt som sagt inom kameramarknaden exakt som man förutspådde redan i somras..


Ha ha ha... Börjar bli lite trött på tjatet om att det är Sony som tillverkar sensorer åt Nikon. Du har inte tänkt på att det kanske är tack vare Nikon som Sony nu har kunnat växt och tagit nya kunder? Att den teknik och de pengar som Sony tjänat genom Nikon har gett dem möjlighet att utveckla sina egna kameror? Vet inte hur du kan få det till att Nikon blivit störst med Sony's hjälp... Såvitt jag vet så är det enda som är sagt officiellt från Nikons håll att det är Sony som tillverkar sensorn till D3x, men att den är unikt designad för D3x. Självklart har Nikon på något sätt tjänat på att låta Sony stå för tillverkningen, annars hade man ju gjort det själva eller låtit någon annan göra det, men att utifrån det säga att Nikon är där de är tack vare Sony tycker jag är lite väl magstarkt. ;)

Men å andra sidan var det ju spekulationer tråden skulle handla om, så fortsätt du...

#63

Postad 03 januari 2009 - 02:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
:)
vad spratar du om egentligen ? fattar inget alls...Men du kanske kan förklara iofs..?

#64

Postad 03 januari 2009 - 03:48

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

SOny har sedan länge tredje största tillverkaren, tom etta samt tvåa i något mindre EU land läste jag.

Vanliga produkter.




Sonys 50mm är det skarpaste av dessa, sony/minoltas objektiv brukar ligga i topklass i prestanda.




sonys tillbehör är ibland lite dyrare ibland lite billigare.


Jag vill inte vara sån, men du gör nog smartare i att länka till Canon 430 EX II och 580 EX II, som är de nuvarande modellerna. :)

Poängen med inlägget gick kanske fram ungefär ändå iofs...

(Edit: Nu såg jag att Joakim redan påpekat detta, men nåja. ;) Så fokusera mer på resten av inlägget än ovan då. )

Som oinvig i Sonys sortiment, hur är det med 50mm-gluggen. Vad är det för autofokusmotor i den, eller hur funkar det med fokusen? Eftersom jag själv kör Canon har jag ju fokusmotorn i objektivet, och USM-motorn är riktigt snabb och fin. Är Sonys lösning med motor i huset i samma klass, eller bygger de in USM/motsvarande i sina finare gluggar?

Redigerat av Unregistered8b705007, 03 januari 2009 - 03:56.


#65

Postad 03 januari 2009 - 05:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Både Sony, Pentax och Olympus har varit långt efter när det gäller ultraljudsfokus (ex. USM). Det är först de senaste 1-2 åren som de har börjat lansera objektiv med ultraljudsfokus i något större skala, och då i de högre prissatta klasserna. Men det ser hoppfullt ut, det är på gång även om det går lite trögt.

Nu ska det ju inflikas att det inte krävs en ultraljudsmotor för att få snabb fokus, det hänger på en del annat också. Men generellt sett är det goda fördelar med ultraljudsmotorer, de är snabba och tysta.

#66

Postad 03 januari 2009 - 10:11

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

:)
vad spratar du om egentligen ? fattar inget alls...Men du kanske kan förklara iofs..?


Jag kanske missförstod dig? Du kanske inte alls pratade om Sony's tillverkning av sensorer åt Nikon? Men då förstår jag ännu mindre hur du kan få det till att Nikon blivit störst med Sony's hjälp... Du kanske kan förklara på vilket sätt du anser att Sony hjälpt Nikon att bli störst?

#67

Postad 03 januari 2009 - 12:11

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Jag vill inte vara sån, men du gör nog smartare i att länka till Canon 430 EX II och 580 EX II, som är de nuvarande modellerna. :)

Poängen med inlägget gick kanske fram ungefär ändå iofs...

(Edit: Nu såg jag att Joakim redan påpekat detta, men nåja. ;) Så fokusera mer på resten av inlägget än ovan då. )

Som oinvig i Sonys sortiment, hur är det med 50mm-gluggen. Vad är det för autofokusmotor i den, eller hur funkar det med fokusen? Eftersom jag själv kör Canon har jag ju fokusmotorn i objektivet, och USM-motorn är riktigt snabb och fin. Är Sonys lösning med motor i huset i samma klass, eller bygger de in USM/motsvarande i sina finare gluggar?


JAg tog de tillbehör som var billigare till Canon när jag kollade lite snabbt.




Redigerat av ekke, 03 januari 2009 - 12:15.


#68

Postad 03 januari 2009 - 12:11

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Fast det kanske är bra att SSM/USM är reserverat till lite dyrare objektiv, då får motorn kosta lite mer. Har läst att det varit problem med billigare objektiv med billiga USM-motorer, motorerna går sönder,de kan vara sega osv.

Husets AF är inte direkt dålig, visst den låter mer än SSM men på A700 och A900 är den riktigt snabb.

Dessutom blir väl SSM/USM objektiv större och tyngre än sina motorlösa bröder? Nåja, det verkar vara på gång i CZ och G serierna.

#69

Postad 03 januari 2009 - 12:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Jag kanske missförstod dig? Du kanske inte alls pratade om Sony's tillverkning av sensorer åt Nikon? Men då förstår jag ännu mindre hur du kan få det till att Nikon blivit störst med Sony's hjälp... Du kanske kan förklara på vilket sätt du anser att Sony hjälpt Nikon att bli störst?



Här anses samt sägs det så ...

http://www.photograp...a-2009-preview/

--------------------------------------------------------------------------------------

Nytt stycke..och ej till någon speciellt utavald.. :)

Står också att Sony skall göra en helt ny set up om jag fattat rätt... Är jag ensam om att tro att nu det kommer en till FFáre?? Eller kanske flera?? Står det inte HELA linnen skall bli ny?? Eller förstår min Engelska så dåligt..

Det är rykten Javisst... Men tråden handlar ju om sådant ju....

Redigerat av mayro, 03 januari 2009 - 13:09.


#70

Postad 03 januari 2009 - 13:15

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
"Expect new DSLRs from Sony this year - and lots of’em. I received an email tip from someone who provided accurate info on the A900 that the entire Sony Alpha DSLR lineup will be replaced in 2009. I don’t know whether all the cameras will drop at PMA, but I expect to see several there"

Du har läst rätt Mayro, MEN, jag tror dom syftar mer på A200/3XX/700 eftersom A900 är ganska relativt ny!
Nu tog jag inte upp A100 eftersom jag anser att A200 är uppgradering nog för den!

Fast om man tänker lite på den meningen, som jag tänker, så ser det ut som, med mina ögon, att dom syftar på att det kommer uppgraderingar till A200/A700, eftersom, enligt mig, A3XX är tillräckligt "bra"...
Nu rörde jag till det, för mig själv dessutom... :) ;)

Redigerat av Ponisch, 03 januari 2009 - 13:18.


#71

Postad 03 januari 2009 - 14:55

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Här anses samt sägs det så ...

http://www.photograp...a-2009-preview/


Aha, du tänker på detta:

Nikon, with the help of Sony, has been chipping away at Canon’s sales and taking rank from Canon’s market position across the globe.


Då förstår jag lite mer, det de skriver är ju att Canon tappat marknadsandelar till både Nikon och Sony, jag tolkade dig som att du skrev att det var Sony's förtjänst att Nikon blivit störst. Sorry! :)

#72

Postad 03 januari 2009 - 14:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

entire Sony Alpha DSLR lineup will be replaced in 2009


Det betyder HELA Sony Alpha line upp.. och det var ett spännande utalade samt det första i sitt slag att föda igång rykten..

och följer nu flera liknande där hela serien pekas som tänkbart nytt.. Då kan där ligga något bakom. För i så fall har Sony släppt info medvetet för att dra igång vilket inte är ovanligt att tillverkare gör i alla brancher..


Och stämmer inte det lär det komma någon form av senare nerdämpning av förväntningar så folk inte blir besvikna..

Samt med exakt vad som kommer utalas nog då också troligt.. Och kanske en två tre veckor före så folk hinner få igång förväntningarna igen efter den lilla sorg man känt då det "inte va såååå stort".. hehe.. phykologi.. Säljphykologi... Jag har en del sådant i bagaget sedan mitt yrkesliv.. Så jag känner igen en del saker i upplägg ibland.. och detta ser ut som ett sådant upplägg.. Vad som även styrker det är att Sony haft knäpptyst utåt.. Så tyst så en del kunder ansett Sony glömt bort kunderna.. Speciellt minoltafolket är väl den gruppen som märkt det stora Sonys tystna´d mot det mindre Minoltas mer "kundkontaktigare" umgänget man kanske haft..

Sony har ju slutit som en stor sarkofag över vad man pysslar med länge.. Komplett tyst.. Hur sjutton ett så stort företag kan få så hermetiskt tyst fattar jag inte helt ärligt.. Kanske ligger det i den Japanska folkens mentalitet att man håller snattran..
:)

#73

Postad 03 januari 2009 - 15:27

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta boys and girls? Fortfarande för tidigt? CMOS bildsensor som belyses bakifrån, ska öka ljuskänsligheten tvåfaldigt.

http://www.sony.net/...069E/index.html

Tokyo, Japan - Sony Corporation today announced the development of a back-illuminated CMOS image sensor (pixel size: 1.75µm square pixels, five effective mega pixels, 60 frames/s) with significantly enhanced imaging characteristics, including nearly twofold sensitivity*1 and low noise. This improved performance has been achieved by illuminating the backside of the silicon substrate, in contrast to conventional CMOS image sensors based on front-illumination technology.


Sony har ju slutit som en stor sarkofag över vad man pysslar med länge.. Komplett tyst.. Hur sjutton ett så stort företag kan få så hermetiskt tyst fattar jag inte helt ärligt.. Kanske ligger det i den Japanska folkens mentalitet att man håller snattran..


Hehe, ja det är imponerande. ;)
Jag tycker det är karaktäristiskt för Sony, de har en jäkla förmåga att inte läcka. Imponerande för ett företag 180k strong, med divisioner som sysslar med allt från radioapparater till precisionsinstrument för svarvar. :)

Redigerat av fastson, 03 januari 2009 - 15:36.


#74

Postad 03 januari 2009 - 15:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Vad tror ni om detta boys and girls? Fortfarande för tidigt? CMOS bildsensor som belyses bakifrån, ska öka ljuskänsligheten tvåfaldigt.


vad jag tror? Jag tror ett rent monster har klivit upp på kamerascenen.. Ett monster som ingen kunde tro att dom skulle börja anta rena monsterpropotioner..

Asså.. Jag säger bara det.. jag tror det är ren skräckfilmsfeeling i Nikons samt Canons aktieportföljer i framtiden...Visserligen är det sonynyheter.. men där kommer ske saker...

#75

Postad 03 januari 2009 - 15:44

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Vad tror ni om detta boys and girls? Fortfarande för tidigt? CMOS bildsensor som belyses bakifrån, ska öka ljuskänsligheten tvåfaldigt.

http://www.sony.net/...069E/index.html


Ser spännande ut, skulle det gå att få till uppemot 10-14mpix på en sådan sensor?

#76

Postad 03 januari 2009 - 15:56

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Då förstår jag lite mer, det de skriver är ju att Canon tappat marknadsandelar till både Nikon och Sony, jag tolkade dig som att du skrev att det var Sony's förtjänst att Nikon blivit störst. Sorry! ;)



Det är lugnt..Jag fattade inte heller vad du menade.. Så det är lätt att man missförstår .. Men tur man då kan fråga vad man menar så man inte blir osams.. Så det är helt lugnt... :)

mvh
Tobbe.

#77

Postad 03 januari 2009 - 16:15

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Ser spännande ut, skulle det gå att få till uppemot 10-14mpix på en sådan sensor?

Än så länge verkar det handla om småsensorer för mobiltelefoner, kompaktkameror mm, så att minska pixelstorleken ytterligare kommer nog leda till minskad känslighet.
Omnipixel som var först med den här typen av sensor (i komersiellt bruk) har dock en på 8mp som är avsedd för mobiltelefoner.
http://ovt.com/produ...tail.asp?id=206

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 03 januari 2009 - 16:26.


#78

Postad 03 januari 2009 - 16:20

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Okej, eftersom jag inte vet någonting om sensorer som just nu sitter i dagens kameror så vart jag lite nyfiken!

#79

Postad 03 januari 2009 - 16:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
njaaa.. Dom har byggt en prototyp med den storleken. Är det inte det dom skriver?.. Men talar om stillbildskameror. inte mobiler osv..Utan digitala sitllbildskameror som helhet...

Så att detta nog är något som handlar om en större sattsning på hela segmentet tror jag är ofrånkomligt såsom jag utläser texten.

men jag är ingen världsmästare på läsa texter med tekniksnack på Engelska.. Inte ens på Svenska...Så jag kan utläsa totalt stolligt .... :)

#80

Postad 03 januari 2009 - 17:04

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Ser spännande ut, skulle det gå att få till uppemot 10-14mpix på en sådan sensor?


Jodå, ge det lite tid bara. :) Det är tydligen en svår process att framställa dessa.
Tekniken är till för video och stillbildskamereor, är nog bara en tidsfråga innan Sony släpper sin första dSLR med detta. Frågan är om de behåller dessa sensorer för sig själva? ;) Fördelen är en ökad känslighet på runt 2-2.5 steg eller liknande?

Utvecklingen går verkligen fort nu.

mayro: Sonys pressrelease säger just "for use in consumer digital video camcorders and digital still cameras", så vi dessa lär vi nog få se i allt möjligt. Från Handycams, Cybershots till Alpha-systemet.

Redigerat av fastson, 03 januari 2009 - 17:06.


#81

Postad 03 januari 2009 - 17:16

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
exaktemente fastson..

Sony har nu tydligt börjar sätta ihop sina tidigare erfarenheter dom har inom bild mer aktivt med samanslagningarnas fördel under samma tak.....

Asså.. Om jag ägt aktier i konkurerande bolag till Sony hade jag nog sålt lite i tysthet nu medans tider är.. För jag tror kurserna inom kameratillverkarna framöver kommer tala ett tydligare språk än vi användare gör då Sonys fulla inpact på marknaden börjar synas framöver..

För att angripa brusproblematiken utan att bara använda bildförstörande behandlingar i programvara är guld......

För denna teknik gör väl just det om jag fattar rätt.. Minskar senare behov i kameran för handskas med bildbrus då det inte kommit dit ens från start..Eller missupfattar jag här...?.....

#82

Postad 03 januari 2009 - 17:20

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag skulle nog INTE räkna ut de andra kameratillverkarna för att sony finns.. de lovar ju ofta mycket men mister ofta hela stycket ta bara ps3 och ps2 som två exempel, deras telefoner var värdelösa, deras tv apparater är inte i närheten av samsungs m m.

#83

Postad 03 januari 2009 - 17:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Jag skulle nog INTE räkna ut de andra kameratillverkarna för att sony finns.. de lovar ju ofta mycket men mister ofta hela stycket ta bara ps3 och ps2 som två exempel, deras telefoner var värdelösa, deras tv apparater är inte i närheten av samsungs m m.



Just därför.. Spritt ägande är alltid säkrare då framtid är rörlig och man inte vet vartåt saker går...
Jag kopierar mig själv..markerar ett ord också med understyk..

Asså.. Om jag ägt aktier i konkurerande bolag till Sony hade jag nog sålt lite i tysthet nu medans tider är..


:)

#84

Postad 03 januari 2009 - 17:42

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag skulle nog INTE räkna ut de andra kameratillverkarna för att sony finns.. de lovar ju ofta mycket men mister ofta hela stycket ta bara ps3 och ps2 som två exempel, deras telefoner var värdelösa, deras tv apparater är inte i närheten av samsungs m m.


Nog tusan är deras TV-apparater av högre kaliber än fusk Samsung som fuskar och levererar olika paneler till samma modeller. Det är lite rysk roulette om man får en bra panel eller ej när man köper Samsung.

Ser inget fel på varken PS2 eller PS3, förutom att den senare var ganska dyr vid introduktionen.

Nu tycker jag inte tråden för spåra ur i det sedvanliga Sony-trollandet som är så populärt på många ställen.

Jag tror inte någon av oss räknar ur Nikon, Canon, Pentax, Olympus etc. De kan allihopa leverera mycket fina produkter. Canon och Nikon har släppt och släpper jävligt fina kameror. Titta på 5D MkII med dess videoläge eller Nikon D700 med extremt bra brusprestanda. Skulle inte ha något emot att äga kameror ur vare sig märke. Har redan en Canon P&S som jag var mycket nöjd med. :)

Men det är ju samtidigt kuligt att innovativa KonicaMinolta inte helt gick i graven och att samtidigt som KMs system räddades så börjar ett av världens största CCD/CMOS tillverkande företag göra seriösa systemkameror. Konkurrens är bara bra.

#85

Postad 03 januari 2009 - 18:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Vad tror ni om detta boys and girls? Fortfarande för tidigt? CMOS bildsensor som belyses bakifrån, ska öka ljuskänsligheten tvåfaldigt.

http://www.sony.net/...069E/index.html





Hehe, ja det är imponerande. ;)
Jag tycker det är karaktäristiskt för Sony, de har en jäkla förmåga att inte läcka. Imponerande för ett företag 180k strong, med divisioner som sysslar med allt från radioapparater till precisionsinstrument för svarvar. :)



detta kommer vi få se i mobilkameror först.

#86

Postad 04 januari 2009 - 14:29

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Jodå, ge det lite tid bara. :) Det är tydligen en svår process att framställa dessa.
Tekniken är till för video och stillbildskamereor, är nog bara en tidsfråga innan Sony släpper sin första dSLR med detta. Frågan är om de behåller dessa sensorer för sig själva? :) Fördelen är en ökad känslighet på runt 2-2.5 steg eller liknande?

Jag tror inte vinsten blir lika stor på sensorer med så stora pixlar som de som används i systemkameror. På en stor pixel påverkar nog elektroniken som skymmer pixeln förhållandevis mindre än för en liten pixel. Men en viss förbättring lär det leda till, och kommer säkert innebära att tillverkarna använder mindre pixlar för att höja upplösningen ytterligare. Så om några år kanske vi har systemkameror med 100MP.

#87

Postad 04 januari 2009 - 20:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Spännande i alla fall då saker sker.. Vem vet. snart kanske man inte ens talar om brus mera. Utan enbart om optiken som troligen med tiden kommer med förbättringar i husen som sker så sakta kommer märkas i "optikbromsar".. Så kokuransen blir vikken firma som kan få fram optik till vettiga pengar...


redan nu har kamerorna i startserierna blivit så bra så alla kameror presterar mer än ens medelklassoptiken räcker för egentligen.. Rätt snurrigt på ett sätt.. Vi borde kanske sluta bråka om kameramärken och gemensamt starta upprop för högre kvalitet av optik för billigare pengar.. Vi kan döpa oss till Optiktalibanerna.".. :)

#88

Postad 04 januari 2009 - 22:17

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag tror inte vinsten blir lika stor på sensorer med så stora pixlar som de som används i systemkameror. På en stor pixel påverkar nog elektroniken som skymmer pixeln förhållandevis mindre än för en liten pixel. Men en viss förbättring lär det leda till, och kommer säkert innebära att tillverkarna använder mindre pixlar för att höja upplösningen ytterligare. Så om några år kanske vi har systemkameror med 100MP.


Möjligt, all förbättring är välkommen. :)

#89

Postad 07 januari 2009 - 18:02

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
CES snart. Rättare sagt imorgon! Ingen som hört något?

Redigerat av fastson, 07 januari 2009 - 18:03.


#90

Postad 07 januari 2009 - 23:41

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ska bli spännande! :)

#91

Postad 07 januari 2009 - 23:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Hoppas dom annonserar en 50% prisänktning på optik..... :)

#92

Postad 07 januari 2009 - 23:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Det hade iaf inte jag tackat nej till.. :)

#93

Postad 08 januari 2009 - 00:56

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Om det nu skulle vara så, så lånar jag 50k på banken och köper en j*vla massa! :)

#94

Postad 08 januari 2009 - 02:04

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Sonys presskonferans på CES
http://www.engadget....vent/#continued

Det står bl.a.

4:44PM "We're holding the biggest news about digital imaging for Stringer's keynote tomorrow..." New camera on the horizon.


Förhoppningsvis en ny i alpha-serien. :)

#95

Postad 08 januari 2009 - 02:06

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Där ser man.. Nu vart det rejält spännande... :)

#96

Postad 08 januari 2009 - 03:05

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Sonys presskonferans på CES
http://www.engadget....vent/#continued

Det står bl.a.


Förhoppningsvis en ny i alpha-serien. :)



!!!!

Vilken tid här i Sverige? WebStream/popcorn/cola??

#97

Postad 08 januari 2009 - 07:37

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Sonys presskonferans på CES
http://www.engadget....vent/#continued

Det står bl.a.


Förhoppningsvis en ny i alpha-serien. :)


Inget om DSLR, bara SE telefoner, Handycam, Vaio ultraportabel pc, OLED, Blu-ray, Bravia TV mm

#98

Postad 08 januari 2009 - 11:15

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
ZzZzZzZzZzZz

#99

Postad 08 januari 2009 - 12:29

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

!!!!

Vilken tid här i Sverige? WebStream/popcorn/cola??


Ska ta reda på det.


Inget om DSLR, bara SE telefoner, Handycam, Vaio ultraportabel pc, OLED, Blu-ray, Bravia TV mm


Jo men Stringer har inte haft sin keynote ännu. Detta var bara SELs program, nu idag ska chefen över Sony hålla en keynote, då får vi se ytterliggare produkter.

#100

Postad 08 januari 2009 - 14:14

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Here we go.

http://www.cesweb.or...ns/keynotes.asp

Day One Opening Keynote Address
8:30 a.m., Thursday, January 8, 2009, The Venetian, Palazzo Ballroom


Consumer Electronics Association (CEA) President and CEO Gary Shapiro talar precis innan Howard Stringer. Finns inget klockslag när Howard börjar, så det är väl bara att ställa klockan på 8.30am vilket blir torsdag den 8 januari 2009, 17:30:00 svensk tid.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.