Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudet försvann

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 maj 2011 - 12:41

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
För någon dag sedan blev min HTPC stum. Den är kopplad till min receiver med optisk kabel, och det har inte varit några problem med ljudet tidigare. Men så helt plötsligt försvann ljudet. Jag kör normalt MythTV, XBMC, SVT Play (via firefox) och Spotify. Fick igång ljudet i XBMC igen efter slumpmässigt pillande, men datorn är i övrigt tyst. Det kanske skulle gå att få igång ljudet i MythTV genom att göra samma inställningar som i XBMC, men det kommer väl knappast hjälpa firefox eller Spotify. Det känns som att problemet ligger på en mer grundläggande nivå för hela linuxinstallationen.

Jag är verkligen ingen hejare på Linux så jag behöver all hjälp jag kan få. Alla tips och råd tas tacksamt emot! :)

#2

Postad 23 november 2011 - 07:23

maemmoth
  • maemmoth
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Börja först med att titta så att inte ljudet är tystat på något ställe. Det går att tysta ljudet i MythTv, men felet är möjligen i mixern som finns i din distribution.

Redigerat av maemmoth, 23 november 2011 - 07:25.


#3

Postad 25 november 2011 - 09:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ingen uppdatering eller liknande som körts på ? de kan ibland förstöra mer än de hjälper.

#4

Postad 25 november 2011 - 11:00

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hejsan!
Det var ett tag sedan jag skapade tråden och lyckligtvis har jag fått igång ljudet igen. Men jag är inte hundra på hur det gick till....För det första minns jag inte riktigt eftersom det var länge sedan, men jag kommer dock ihåg att jag inte fick någon rätsida på det när det väl började fungera igen.

Tror att jag gjorde en uppgradering av hela burken ett eller två steg, dock utan att ljudet kom tillbaks. Efter det tror jag att jag försökte ta bort något (vad det nu var - mono kanske) och avinstallationsinstruktionen jag hittade på ett forum lurade mig att ta bort för mycket vilket förstörde en hel del. Jag återinstallerade det som oavsiktligt blivit avinstallerat och vips hade jag ljud igen.

Dock hade jag inte ljud i MythTV direkt utan blev tvungen att ändra från default ljudenhet till något specifikt som fanns att välja i mythtv's ljudinställningar. Vet fortfarande inte varför default inte längre fungerar, men nu har jag i alla fall ljud.

Tack i alla fall för visat intresse! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.