Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grandview Cyber Tab-Tension 3D HC

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juli 2012 - 10:38

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Någon som vet skillnaden mot en react 2 duk?
Ska ha i ett rum som ej går att mörklägga helt, till en Optoma HD82.
Tack på förhand




Redigerat av Unregistered32725, 07 juli 2012 - 10:42.


#2

Postad 07 juli 2012 - 13:40

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Hej

Jag har båda dukarna i butiken. Grandview HC riktar ljuset hårdare än ReActII och ger därför en hel del högre kontrast i bilden. De är ungefär lika gråa och ger därför en snarlik svärta.

Den hårdare riktan av ljuset ger också tydligare bieffekter, varvid shine och hotspot är klart mer påtagligt på Grandview.

Vilken som lämpar sig för dig beror på hur dina förutsättningar är, hur stor bild du avser köra, tittavstånd, vilken projektor du har och inte minst hur känslig du är för bieffekterna.

Att åka och titta på dem är en bra början... ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 07 juli 2012 - 17:18

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jo, men finns nog ingen i närheten e jag rädd.....
sitter på ca 3.5., duken ska va kring 2-2.2m, projjen en hd82.
shine o hotspot, går d å förklara eller måste det upplevas?
är det någon skillnad i kvalla?, motorer upphängning osv?

#4

Postad 07 juli 2012 - 22:45

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Hmmm....

Jag har ju en Grandview Cyber TAB 135" idag - har letat efter prisvärd grå duk och denna som jag inte ens visste fanns kanske vore något ?

Projektorn sitter i ett vitt (vad annars) vardasrum på ca 6,25m avstånd till duken - och jag sitter på ca 3,80m (kanske 4m ibland). Skulle en 135" (om det nu finns lika stor som den nuvarande) fungera ? och vad kostar den isåfall ? Kan man byta bara duken eller måste man köpa en splitter ny komplett filmduk+kassett ?

#5

Postad 08 juli 2012 - 16:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jo, men finns nog ingen i närheten e jag rädd.....

Då är det ju väldigt svårt att veta vad du kommer att bli nöjd med.

sitter på ca 3.5., duken ska va kring 2-2.2m, projjen en hd82.

Med de förutsättningarna så fungerar ju vilken som. Det blir då dina egna preferenser som är det viktiga för vad som blir bra. ReAct är billmässigt ett lite säkrare val eftersom den har färre bieffekter. Men det är också en dyrare duk i de flesta utföranden.

shine o hotspot, går d å förklara eller måste det upplevas?

Det går så klart att förklara vad det är och varför det uppkommer, men det hjälper dig knappas om du inte kan se om du själv tycker det är ett problem. FInns massor av trådar redan som beskriver det hela.

är det någon skillnad i kvalla?, motorer upphängning osv?

FÖr det första har Euroscreen två olika konstruktioner, Diplomat och Linea. Diplomat är billigare och väldigt mycket enklare i sin konstruktion. Linea är en mycket gedigen och stabilkonstruktion, men också tung och dyrare. Vi har valt att bara sälja Linea eftersom vi tycker Diplomat dras med för många problem och brister. Grandviews konstruktion är rejäl och bra om än något mer basic. Så med tanke på priset är den ett bra köp. Den springande punkten är att deras högkontrastväv ger, i mångas tycke, lite för mycket bieffekter.

Vad som passar just dig måste du åka och titta på annars kan du lika gärna dra lott.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#6

Postad 08 juli 2012 - 16:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hmmm....

Jag har ju en Grandview Cyber TAB 135" idag - har letat efter prisvärd grå duk och denna som jag inte ens visste fanns kanske vore något ?

HC står för high contrast och det är visserligen en grå duk, men den riktar också ljuset. Bara så att du förstår att det är en stor skillnad på en grå duk och en högkontrastduk. Båda är visserligen gråa.


Projektorn sitter i ett vitt (vad annars) vardasrum på ca 6,25m avstånd till duken - och jag sitter på ca 3,80m (kanske 4m ibland). Skulle en 135" (om det nu finns lika stor som den nuvarande) fungera ?

Fungera gör det så klart, men med så stor bild så kan man se shine och hotspot ganska tydligt. En del kan leva med det, andra inte. Kontrasten blir väldigt mycket högre och svärtan klart svartare.

och vad kostar den isåfall ?

Vid intresse så kontakta en Grandviewhandlare så får du ett pris. Lägg ett mail till mig i butiken om du vill ha pris på något av mig(min butik).

Kan man byta bara duken eller måste man köpa en splitter ny komplett filmduk+kassett ?

Grandview är en tillverkare som bygger sina dukar i Kina och det går därför inte att skräddarsy modellerna och jag tror knappas att du kan få väven utbytt heller, även om det säkert kunde vara tekniskt möjligt. Det är nog enklast att sälja din duk och köpa en ny.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#7

Postad 08 juli 2012 - 17:08

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Marcus !

Tack för dina svar - skall tänka lite till om / kring detta med shine / hotspot. Man skall ha klart för sig att idag med dagens omständigheter är bilen inte direkt vettig heller... Så om man skall välja mellan två icke optimala, så borde en med kontrast trots shine/hotspot kanske vara bättre - måste försöka få tag i en demo på just dessa fenomen...

Återigen tack !

#8

Postad 08 juli 2012 - 21:41

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
tack för utföliga svar, då jag inte kommer o kunna titta på förhand så går jag nog på min ursprungliga, o säkrare, tanke, react 2.
Bara på skoj, vilken stewart duk"motsvarar" react 2an?

#9

Postad 08 juli 2012 - 21:59

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Stewart har bara en högkontrast-duk och det är Firehawk, en bättre duk är React 2 men även signifikant dyrare.

#10

Postad 10 juli 2012 - 16:58

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Stewart har bara en högkontrast-duk och det är Firehawk, en bättre duk är React 2 men även signifikant dyrare.


Menar du inte att Firehawk är en bättre duk än React 2 ? Som du skrivet så kan man tolka tvärt om...

#11

Postad 10 juli 2012 - 17:48

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Skriv fel hoppas jag :) Han menar nog så här: Stewart har bara en högkontrast-duk och det är Firehawk, som är en bättre duk än React 2 men även signifikant dyrare.

#12

Postad 07 januari 2013 - 22:35

Unregistered9148001a
  • Unregistered9148001a
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Marcus i vilken prisklass ligger de billigare react 3 dukarna? runt 90-110" motordrivna?

#13

Postad 07 januari 2013 - 23:38

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Marcus i vilken prisklass ligger de billigare react 3 dukarna? runt 90-110" motordrivna?


Tar mig friheten att svara på att jag tror det börjar från 15 tusen och uppåt. Ska du ha ReAct tror jag att det bara finns som Tab-tension. Kanske finns att få utan om man kontaktar Draper/Euroscreen. Funkar det med ramspänd så kan du få tag på en duk från ca 10 tusen.

Marcus får rätta mig!

#14

Postad 08 januari 2013 - 06:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Köpte en Grandview 3D dock ramspänd som har vertikala jämna linjer över hela ytan. Ser ut som skugga efter persienner, syns ej på svart. Något som kommer försvinna, vilket jag inte tror? Tips mottages tacksamt :) Syns väl att det ligger i dukväven..

#15

Postad 08 januari 2013 - 13:22

moj_84
  • moj_84
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Köpte en Grandview 3D dock ramspänd som har vertikala jämna linjer över hela ytan. Ser ut som skugga efter persienner, syns ej på svart. Något som kommer försvinna, vilket jag inte tror? Tips mottages tacksamt :) Syns väl att det ligger i dukväven..


Har också precis köpt en ramspänd Grandview 3D och jag ser också linjer liknande persienner (dock horisontella, men det kanske var det du menade) :)
Jag har bara haft duken uppe i 3dagar, hoppas att dom försvinner men är tveksam.

#16

Postad 08 januari 2013 - 16:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har också precis köpt en ramspänd Grandview 3D och jag ser också linjer liknande persienner (dock horisontella, men det kanske var det du menade) :)
Jag har bara haft duken uppe i 3dagar, hoppas att dom försvinner men är tveksam.


Lite tidigt inlägg, ja naturligtvis horisontella ;) Har också haft min bara några dagar, ligger ju liksom i väven på något vis. Får väl vänta några dagar, sedan kommer kontakt tas med försäljaren..

#17

Postad 08 januari 2013 - 17:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Hade ett sträck i mitten på mitt grå duk material när jag fick hem min ramspända DS duk. Trodde det var i dukväven men var smuts från fabriken eller om det hade blivit när den låg ihop rullad i paketen. Försvann när jag hade torkat av den med en lätt fuktig microfiber duk :) Prova er fram om det är liknande på era dukar!

Mvh

#18

Postad 09 januari 2013 - 21:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hade ett sträck i mitten på mitt grå duk material när jag fick hem min ramspända DS duk. Trodde det var i dukväven men var smuts från fabriken eller om det hade blivit när den låg ihop rullad i paketen. Försvann när jag hade torkat av den med en lätt fuktig microfiber duk :) Prova er fram om det är liknande på era dukar!

Mvh


Jag är nog rädd för att det inte kommer att hjälpa, ligger i duk väven syns väldigt tydligt tyvärr. Tagit kontakt med butik och importör får väl se vad som händer, om det är ett allmänt problem med denna duk modell. Tack för rådet iaf:)

#19

Postad 10 januari 2013 - 10:00

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Efter att ha läst igenom denna tråden, så lutar det åt att överge planerna på en Grandview 3D. Kanske en duk mindre att ha med i listan över tänkbara köp då. Något som är tacksamt, då det redan är svårt så det räcker att välja duk. Och största anledningen till det, är ju att det oftast inte finns möjlighet att uppleva & jämföra dukarna "live". För det är väl egentligen det man måste göra.....

#20

Postad 15 januari 2013 - 01:02

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Stewart har bara en högkontrast-duk och det är Firehawk, en bättre duk är React 2 men även signifikant dyrare.


Nä de har ganska många mer än en. Sen beror de på hur man deffinerar HC.

FireHawk
FireHawk SST
GreyHawk
Studiotek 130
Ultramatte 200/300 osv..
m.fl

Men ja FireHawk är bättre på många sätt än react, dock är react bra pris/prestanda.

Redigerat av Jokkmokksjocke, 15 januari 2013 - 01:02.


#21

Postad 18 januari 2013 - 22:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Tydligen hade ett parti av den ramspända grandview 3D blivit utskickade med brister, naturligtvis fick jag två av dessa haha. Kommer att ge den en tredje chans i alla fall, dock väntetid nu...

#22

Postad 19 januari 2013 - 13:55

joslse
  • joslse
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Hur upplever ni som köpt duken att betraktningsvinkeln är?
Tex hur mycket påverkas bilden för dom som sitter längst ut på en 3m bred soffa om har en storlek på 92tum?

Angående kastavstånd, 2.9m på en 92" med jvc x3.. är det bara att glömma?

Surt när man bor i norrlands inland och inte har möjlighet att kika på en högkontrast duk live

Mvh Jonas

#23

Postad 19 januari 2013 - 14:36

Unregisteredc2edaed3
  • Unregisteredc2edaed3
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Köp en firehawk g3 så vet du att det blir en bra duk ;-)

#24

Postad 19 januari 2013 - 14:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hur upplever ni som köpt duken att betraktningsvinkeln är?
Tex hur mycket påverkas bilden för dom som sitter längst ut på en 3m bred soffa om har en storlek på 92tum?

Angående kastavstånd, 2.9m på en 92" med jvc x3.. är det bara att glömma?

Surt när man bor i norrlands inland och inte har möjlighet att kika på en högkontrast duk live

Mvh Jonas


Nä det ska fungera http://www.projector...culator-pro.htm

Inga problem med betraktningsvinkeln från normalt tittande från soffa..

Köp en firehawk g3 så vet du att det blir en bra duk ;-)


Blev det en sån?

Nä det ska fungera http://www.projector...culator-pro.htm

Inga problem med betraktningsvinkeln från tittande från soffa..

Blev det en sån?


blev lite fel..

Redigerat av mcmike, 19 januari 2013 - 14:48.


#25

Postad 19 januari 2013 - 17:43

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
...har nu, ( efter att ha skaffat lite mer information kring alla dessa olika duk sorter,) nog bestämt mig för att överge allt va högkontrast & grå dukar heter. Och istället satsa på en "vanlig" betydligt billigare, el driven vit duk. Är min första duk, så kommer nog bli nöjd med detta.

Sen kan jag dessutom lägga pengarna jag sparar, på ny förstärkare istället...

#26

Postad 19 januari 2013 - 22:56

joslse
  • joslse
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Nä det ska fungera http://www.projector...culator-pro.htm

Inga problem med betraktningsvinkeln från normalt tittande från soffa..

Blev det en sån?



blev lite fel..


Betraktningsvinkeln låter ju helt ok

Tänkte inte på storleks mässigt utan att det kanske är för nära pga att det brukar rekommenderas 1.6 ggr dukbredden i kastavstånd när det gäller högkontrastdukar, specifikt hotspotting och shine som snackas det mycket om.

Mvh Jonas

#27

Postad 19 januari 2013 - 23:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Betraktningsvinkeln låter ju helt ok

Tänkte inte på storleks mässigt utan att det kanske är för nära pga att det brukar rekommenderas 1.6 ggr dukbredden i kastavstånd när det gäller högkontrastdukar, specifikt hotspotting och shine som snackas det mycket om.

Mvh Jonas


Ah sorry! Jag har min på ca 4 meter och kan titta även från 3 meter 114". Märker väl inte av så stor skillnad var jag sitter, visst finns lite shine/hotspot men det stör inte mig trodde det skulle vara mer faktiskt..

#28

Postad 20 januari 2013 - 09:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag har skaffat en Firehawk G3 till min X30 och kan ni så ska ni absolut i första hand se över mörkläggning och vägg/takfärg i första hand. Till och med Firehawk glittrar rejält. Det känns som att titta på en film med otroligt mycket grain i ljusa scener. Sedan den positiva gainen gör att bilden är ljusare i mitten än nedanför. Väldigt störande när det är text upptill och nertill samtidigt till exempel.

Personligen har jag inget val och vill jag se detaljer i svärta så måste jag använda en HC duk annars så flyter allt ihop till en svart massa.

Filmer som The Girl With The Dragon Tatoo funkar dock ypperligt med en sådan setup. Medans många andra, med mycket ljus scener, ser ut som en katastrof

#29

Postad 20 januari 2013 - 11:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Hur stor duk har du och hur lång bak har du projektorn...

#30

Postad 20 januari 2013 - 12:02

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
92 på 3,7m avstånd.

#31

Postad 20 januari 2013 - 12:19

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Kan tillägga att det är problem till och med att ställa in kontrast via grey ramp. Blir otroligt suddigt, lägre upplösning än dvd känns det som.

#32

Postad 30 december 2016 - 02:17

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på den här duken och om någon har några nya intryck att dela med sig av om dess egenskaper?
Har den tex uppdaterats/förbättrats något av Grandview eller är det fortfarande exakt samma dukmaterial som för flera år sen?

Har idag en vanlig vit Grandview Cyber Tab Tension som jag köpte begat till bra pris som en duk att börja med. Men målet är att ha en högkontrast duk och latmasken i mig tycker att det vore väldigt smidigt med en sån här, med likadan kassett som jag redan har. Bara lossa den gamla från takfästet och hänga dit den nya! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.