Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1451

Postad 25 juni 2020 - 21:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

Jodå..., alla som lyssnat hemma hos mig har anmärkt på att preouten inte kan leverera till mina aktiva MartinLogan...., eller INTE. Samtliga besökare vill påstå att dom inte hört bättre ljud, Denna tråden har spårat ur till bara trams.


Det kanske hade låtit ännu bättre om Arcam förstärkaren varit bättre tillverkad och därigenom haft bättre mätvärden som kanske givit ännu bättre ljud?

#1452

Postad 25 juni 2020 - 21:35

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Det kanske hade låtit ännu bättre om Arcam förstärkaren varit bättre tillverkad och därigenom haft bättre mätvärden som kanske givit ännu bättre ljud?

Absolut. Men i dagsläget har jag nog testat ett 15-20 tal olika konstellationer med och utan slutsteg, och ingen annan kommer i närheten i välljud. 
Kan man däremot höra skillnad i A/B lyssning, då är det en annan sak.

Sett till helheten finns det betydligt värre faktorer som påverkar i så fall.

Alla dom som skriker högst borde börja med att mäta upp akustiken i sitt rum och frekvensgången i sina högtalare......

Ett litet mätfel i förstärkaren är en piss i nilen jämfört med vad som finns där.



#1453

Postad 25 juni 2020 - 22:09

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Jodå..., alla som lyssnat hemma hos mig har anmärkt på att preouten inte kan leverera till mina aktiva MartinLogan....,  eller INTE. Samtliga besökare vill påstå att dom inte hört bättre ljud,  Denna tråden har spårat ur till bara trams.

Dina ML kanske har en så pass hög känslighet att det fungerar perfekt, hade de inte det så hade det kanske varit ett problem. Men hela tråden handlar väl inte om just din setup? Min point är att en billig CD-spelare kan leverera 2V men Arcam har snålat. Du är inte ensam om att efterlysa en tråd fri från kritik mot Arcam, osäker på om det finns någon.



#1454

Postad 26 juni 2020 - 07:40

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Och hur fan lyssnar man på ett felaktigt sätt?
Du har flera gånger om bevisat att du inte har alla paddlar i vattnet, så lägg ner.


Vad Miike menar är att ni lyssnar felaktigt för att på ett objektivt sätt kunna avgöra vad som är bra, dåligt, bättre. Självklart menade han inte att ni lyssnar på ett felaktigt sätt rent allmänt. Alla har rätt att lyssna precis som dom själva vill... Men det är klart. Har man skygglapparna på är det väldigt lätt att feltolka ett inlägg på ett forum och ta allt personligt.

#1455

Postad 26 juni 2020 - 07:46

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Och hur fan lyssnar man på ett felaktigt sätt?
Du har flera gånger om bevisat att du inte har alla paddlar i vattnet, så lägg ner.


Genom att precis som beat Strandh förklarar man ska lyssna blint.....INTE lyssna på produkter synligt som du av någon anledning blivit brutalt hjärntvättat utav! Då låter allt gudomligt! Till och med ett kabelbyte kan göra så allt låter sjukt mycket bättre fast det egentligen inte påverkar ljudet alls.

Tyvärr så är din kunkaps nivå extremt låg så det är svårt att hålla en objektiv diskussion.

Det kanske hade låtit ännu bättre om Arcam förstärkaren varit bättre tillverkad och därigenom haft bättre mätvärden som kanske givit ännu bättre ljud?


Exakt!

Så skriver man och tänker om man inte borrar ner huvuet i sanden.

#1456

Postad 26 juni 2020 - 07:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Sett till helheten finns det betydligt värre faktorer som påverkar i så fall.
Alla dom som skriker högst borde börja med att mäta upp akustiken i sitt rum och frekvensgången i sina högtalare......
Ett litet mätfel i förstärkaren är en piss i nilen jämfört med vad som finns där.


Nu sa du faktiskt något vettigt här. Men du, jag tror nog att dom allra flesta som skrikigt högst här både förstår detta samt har gjort detta redan. Dessutom är det ju precis det dom lever för där borta på ASR med Amir i frontlinjen

Men återigen, det är inte detta som vi klagar på utan vi tycker att premium företag ska leverera bra produkter även mätbart oavsett om det är hörbart eller inte hemma hos gemene man.

#1457

Postad 26 juni 2020 - 07:56

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Absolut. Men i dagsläget har jag nog testat ett 15-20 tal olika konstellationer med och utan slutsteg, och ingen annan kommer i närheten i välljud.
Kan man däremot höra skillnad i A/B lyssning, då är det en annan sak.
Sett till helheten finns det betydligt värre faktorer som påverkar i så fall.
Alla dom som skriker högst borde börja med att mäta upp akustiken i sitt rum och frekvensgången i sina högtalare......
Ett litet mätfel i förstärkaren är en piss i nilen jämfört med vad som finns där.


Ok försöker igen fast jag inte borde:)

Vad har du för högtalare? Har du nån spinorama mätning på dom?

Mäter frekvensgång i rummet säger du..........vilket frekvensspann mäter du?

Små mätfel på Arcamen säger du......menar du allvar?

Men frågan du återigen borde ställa dig själv är simpel.........varför vill jag som konsument betala top of the line pris för en produkt som inte är ens i närheten utav top of the line!

Wake up! Du gör dig själv en tjänst och kanske till och med folk i din närhet det.

Nu sa du faktiskt något vettigt här. Men du, jag tror nog att dom allra flesta som skrikigt högst här både förstår detta samt har gjort detta redan. Dessutom är det ju precis det dom lever för där borta på ASR med Amir i frontlinjen

Men återigen, det är inte detta som vi klagar på utan vi tycker att premium företag ska leverera bra produkter även mätbart oavsett om det är hörbart eller inte hemma hos gemene man.


Så simpelt är det!👍

#1458

Postad 26 juni 2020 - 10:29

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej intressant tråd, jag har lyssnat på Arcam ett flertal gånger och alltid tyckt att dom låtit riktigt bra. Har dock alltid på slutet backat ur och valt ett annat märke, men brukar ha med dom på listan när de är dags för en uppgradering.

Men efter att ha läst den här tråden blir jag tveksam till om jag är intresserad av att lyssna på dom igen, jag tycker helt enkelt inte att såna här enkla fel ska gå igenom deras egna tester.
Har svårt att tro att de handlar om okunskap från Arcams sida, så då är frågan om de handlar om att dom ska kunna spara några få kronor, eller om dom helt enkelt inte bryr sig. Vet inte vad som är värst.
De är synd men om man ska betala för ett premium märke så får dom anstränga sig lite mer.
Kanske har dom fastnat lite för mycket i att få Diract att fungera.

#1459

Postad 26 juni 2020 - 15:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Det jag blev mest förvånad över mätningen var hur mycket störningar som existerade. Ok att det är svårt att höra för oss vanliga dödliga. Ändå. Min magkänsla har sagt mig sedan långt tillbaka att det är något lurt bakom Arcam. Hurdan kan de ta betalt. När ett vanligt märke som till exempel Yamaha lyckas bättre. Tror ingen utav oss här kommer reda ut vad Arcam hittar på i sin test fabrik. Favoriserar inget märke utan väljer det jag anser är bäst för mig. Alltid kul att någon lyckas avslöja sanningen.

#1460

Postad 28 juni 2020 - 00:19

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Fattar inte vad ni bråkar om? Mätningarna är ju hur tydliga som helst? Ser ju ut som klippiga bergen där vars andra förstärkare ser ut som flinten på min skalle. Detta påvisar ju på missljud som inte ska vara där oavsett om man hör de eller inte. Man brukar säga att man får vad man betalar för vilket inte stämmer alls! Jag kör emotivas xpa gen3 11 kanals steg till film! Den uppvisar tydlig dist redan efter 15k på mätningar när andra steg sträcker sig till typ 19k innan dist! De är hörbart i 2kanals musik så detta steget används bara till film vars jag inte märker av de alls! detta är ju bara bra för oss som köper grejjorna lika som emotiva borde ta emot kritiken för dessa steg och lösa problemet för inte fan ska de vara hörbar dist redan vid 15k!

#1461

Postad 28 juni 2020 - 09:24

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Detta påvisar ju på missljud som inte ska vara där oavsett om man hör de eller inte.

Om det inte är hörbart, är det då verkligen ett problem? Visst skulle det kännas bättre om mätningarna visade bättre men om det inte är hörbart gör det ju ingen skillnad för upplevelsen. Tvärtom så blir det nog att man inbillar sig att det inte låter bra för när man vet att mätningarna inte är 100%.



#1462

Postad 28 juni 2020 - 17:27

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Om det inte är hörbart, är det då verkligen ett problem? Visst skulle det kännas bättre om mätningarna visade bättre men om det inte är hörbart gör det ju ingen skillnad för upplevelsen. Tvärtom så blir det nog att man inbillar sig att det inte låter bra för när man vet att mätningarna inte är 100%.

Exakt!
Hur ser det förresten ut med mätningar på övriga sortimentet? Verkar bara vara 2 modeller som testats och dessutom “refurbish “ alltså beg repobjekt....., för övrigt sågas mer än hälften av alla testade produkter....



#1463

Postad 28 juni 2020 - 20:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Om det inte är hörbart, är det då verkligen ett problem? Visst skulle det kännas bättre om mätningarna visade bättre men om det inte är hörbart gör det ju ingen skillnad för upplevelsen. Tvärtom så blir det nog att man inbillar sig att det inte låter bra för när man vet att mätningarna inte är 100%.


Hur vet du om det är hörbart eller inte? Om du kunde göra en riktig A/B test och blint så kanske det hörs skillnad... eller inte... men det vet du inte så därför bör vi väga in mätningar i vårt omdöme oavsett... Att låna hem en förstärkare från ett företag man är sugen på och göra en ”utvärdering” hemma kommer aldrig att avslöja hur den verkligen låter däremot påvisar mätningar uppenbara problem som kan vara hörbart. Det är vårt enda objektiva sett att jämföra olika produkter... vill man tro på magi och trolldom så fine, det är upp till dig men att avfärda mätningar är bara dumt...

#1464

Postad 28 juni 2020 - 20:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Exakt!
Hur ser det förresten ut med mätningar på övriga sortimentet? Verkar bara vara 2 modeller som testats och dessutom “refurbish “ alltså beg repobjekt....., för övrigt sågas mer än hälften av alla testade produkter....


Ja den sidan, som jag antar att du syftar på, får betalt genom donationer från forum medlemmar och inte genom reklam från företag som skickar in sina produkter för ”recension”...

#1465

Postad 28 juni 2020 - 23:37

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jag tror de är hörbart om man kör en a/b jämnförelse mot en som är bra i en mätning med tillräckligt analytiska högtalare som är bra på att avslöja brister!

#1466

Postad 29 juni 2020 - 08:50

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Om det inte är hörbart, är det då verkligen ett problem? Visst skulle det kännas bättre om mätningarna visade bättre men om det inte är hörbart gör det ju ingen skillnad för upplevelsen. Tvärtom så blir det nog att man inbillar sig att det inte låter bra för när man vet att mätningarna inte är 100%.

 

Orkar man lyssna på den här snubben så är det inte ohörbart när det gäller AV40 i alla fall. Snarare direkt störande. Blir bättre efter mjukvaruuppdateringar dock. 

 

https://www.youtube....h?v=lxdvK2i3p5o


Redigerat av Brinke, 29 juni 2020 - 08:51.


#1467

Postad 29 juni 2020 - 23:06

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Oavsett om de så skulle låta bättre med såna här mätningsvärden så är de ju fortfarande störningar som inte ska finnas där! Är en hel del saker som inte riktigt lirar ihop som de ska!

#1468

Postad 03 juli 2020 - 07:26

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Amirim har gjort om review om denon som tidigare var bättre än alla andra tester . Och kommer fram till att sättet han testar är felaktigt och skapar störningar , starkt att erkänna men som jag sagt tidigare något måste vara fel på hans tester.
Så alla arcam tester kan man nu glömma då det är han som orsakat hur dem mäter dåligt.
https://www.audiosci...-updated.14493/

Redigerat av Audiostar, 03 juli 2020 - 07:27.


#1469

Postad 03 juli 2020 - 08:41

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 1

Men..... jag som har kastat min Arcam för att den ska ju låta så dåligt enligt de som vet bättre än jag. Vad ska jag göra nu?



#1470

Postad 03 juli 2020 - 09:30

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Amirim har gjort om review om denon som tidigare var bättre än alla andra tester . Och kommer fram till att sättet han testar är felaktigt och skapar störningar , starkt att erkänna men som jag sagt tidigare något måste vara fel på hans tester.
Så alla arcam tester kan man nu glömma då det är han som orsakat hur dem mäter dåligt.
https://www.audiosci...-updated.14493/


Nej det där gäller Denon. Läs igenom hela hans recension så förstår du vad det handlar om... Behöver inte betyda att det per automatik gäller alla AVRs...

Sen visar ju även detta vad Arcam är för företag.
Denon tog tag i saken och samarbetade med Amir och kom fram till en lösning (på det mesta). Vad gjorde Arcam?

#1471

Postad 03 juli 2020 - 09:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Amirim har gjort om review om denon som tidigare var bättre än alla andra tester . Och kommer fram till att sättet han testar är felaktigt och skapar störningar , starkt att erkänna men som jag sagt tidigare något måste vara fel på hans tester.
Så alla arcam tester kan man nu glömma då det är han som orsakat hur dem mäter dåligt.
https://www.audiosci...-updated.14493/

Du får nog ta och läsa artikeln en gång till. Står klart och tydligt att de samarbetade fram till en lösning och att artikeln är omgjord.

#1472

Postad 03 juli 2020 - 10:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Amirim har gjort om review om denon som tidigare var bättre än alla andra tester . Och kommer fram till att sättet han testar är felaktigt och skapar störningar , starkt att erkänna men som jag sagt tidigare något måste vara fel på hans tester.
Så alla arcam tester kan man nu glömma då det är han som orsakat hur dem mäter dåligt.
https://www.audiosci...-updated.14493/


Herrejesus!

Snacka om att vinkla saker och gripa efter halmstrån!!

Varför påverkar det dig så negativt att du behöver rättfärdiga ett företag som nästintill lurar konsumenter pga okunskap?

Ärligt talat Audiostar om din kunskspsnivå är där den ligger så skulle jag ha en lite mer laidback approach.

Du kan verkligen inte se nånting objektivt utan förlitar dig på inbillningar och känslor tyvärr.

#1473

Postad 03 juli 2020 - 12:21

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Men herregud om han nu är så extremt duktig hur lyckas han göra detta misstag vilket han troligen har gjort på alla andra enheter eftersom han väljer att använda en dator som han inte ens kan ställa in rätt.
Han ska efter detta testa om alla AVR han gjort tycker jag eftersom konstigt nog får avr sämre resultat jämt när han testar då via hdmi så lär boven vara att han har haft felinställt hdmiport hela tiden gäller inte bara arcam utan alla märken han testat .

Sen har arcam ifrågasatt hur han testar men han har hela tiden påstått att han inte har gjort några fel.... vilket han uppenbarligen har gjort...

#1474

Postad 03 juli 2020 - 13:26

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Fel och fel...det var bara ett lite ovanligare scenario men likväl inget extremt märkvärdigt. Kan dock bli missvisande för de flesta och därför han testade om med ett vanligare scenario. Han skriver ju att det är en bugg som Denon undersöker. Felet uppstår om du gör en HDMI-koppling med 7.1 PCM men bara använder 2 högtalare. Det blir fel i down-mixen när man konfat det som bara Left/Right med en sådan signal. 

For reasons that are unknown at this point but is being investigated by Denon engineering, when feeding only two channels to AVR but in 8 channel configuration, and the AVR is configured as just Left and Right speakers, the noise level goes up substantially and there is potential for clipping on maximum level signal."

 

Dessutom så var ju mycket av vinningen i nya mätningarna pga. att han kunde stänga av de interna slutstegen för L och R..men detta verkar ju inte gå att göra för alla kanaler(eller?) så vem vet hur de andra kanalerna mäter?? Orkar inte kolla vilka möjligheter som verkligen finns men oavsett så behöver man då externa slutsteg som presterar bra och som kan drivas med klippning vid 1,4V om man vill ha ut den prestanda som visas(lite beroende på konfiguration). Annars får man nöja sig med lägre SINAD. 


Redigerat av philipbtz, 03 juli 2020 - 13:39.


#1475

Postad 03 juli 2020 - 15:10

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Men herregud om han nu är så extremt duktig hur lyckas han göra detta misstag vilket han troligen har gjort på alla andra enheter eftersom han väljer att använda en dator som han inte ens kan ställa in rätt.
Han ska efter detta testa om alla AVR han gjort tycker jag eftersom konstigt nog får avr sämre resultat jämt när han testar då via hdmi så lär boven vara att han har haft felinställt hdmiport hela tiden gäller inte bara arcam utan alla märken han testat .

Sen har arcam ifrågasatt hur han testar men han har hela tiden påstått att han inte har gjort några fel.... vilket han uppenbarligen har gjort...

Hur är HDMI porten fel. När HDMI är en vedertagen standard. Den sänder samma signal vare sig det är via datorn eller TV. Skillnaden är bara hur det omkodas i dessa flashiga HD ljud.
Vad tror du företagen använder när de själva testar. Kanske en mobiltelefon. Nej de använder också datorer som simulerar ljud och annat skoj. Förklara hur det är fel.

Redigerat av Buddaz12, 03 juli 2020 - 15:13.


#1476

Postad 03 juli 2020 - 18:06

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Hur är HDMI porten fel. När HDMI är en vedertagen standard. Den sänder samma signal vare sig det är via datorn eller TV. Skillnaden är bara hur det omkodas i dessa flashiga HD ljud.
Vad tror du företagen använder när de själva testar. Kanske en mobiltelefon. Nej de använder också datorer som simulerar ljud och annat skoj. Förklara hur det är fel.


Hdmi är inte fel men om den är inställd fel blir det konstigt . Samt att datorer räcker det med en uppdatering av någon mjukvara för att få ett annat resultat som tex drivrutiner medans generellt är det samma signal ut från en bluray spelare.
Han försöker skicka en test signal genom ett kort som är inställt på att skicka ut 8 kanaler så först görs signalen om till 8 kanaler första omvandlingen. Förstäkaren får en signal som säger att det är 8 kanaler kodade. Men förstärkaren är inställd på att den bara har 2 högtalare alltså startar automatisk att den kodar om den omkodade signalen till 2 kanaler som sedan mäts. Så väldigt stor skillnad mot att skicka en obehandlad signal om man ska jämföra signalen från början till hur den kommer ut .

#1477

Postad 03 juli 2020 - 20:31

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har någon sett några mätningar på SA serien? SA20 och 30? Har vart lite intresserad av deras G-Klass ett tag!

#1478

Postad 04 juli 2020 - 08:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Fel och fel...det var bara ett lite ovanligare scenario men likväl inget extremt märkvärdigt. Kan dock bli missvisande för de flesta och därför han testade om med ett vanligare scenario. Han skriver ju att det är en bugg som Denon undersöker. Felet uppstår om du gör en HDMI-koppling med 7.1 PCM men bara använder 2 högtalare. Det blir fel i down-mixen när man konfat det som bara Left/Right med en sådan signal. For reasons that are unknown at this point but is being investigated by Denon engineering, when feeding only two channels to AVR but in 8 channel configuration, and the AVR is configured as just Left and Right speakers, the noise level goes up substantially and there is potential for clipping on maximum level signal."
 
Dessutom så var ju mycket av vinningen i nya mätningarna pga. att han kunde stänga av de interna slutstegen för L och R..men detta verkar ju inte gå att göra för alla kanaler(eller?) så vem vet hur de andra kanalerna mäter?? Orkar inte kolla vilka möjligheter som verkligen finns men oavsett så behöver man då externa slutsteg som presterar bra och som kan drivas med klippning vid 1,4V om man vill ha ut den prestanda som visas(lite beroende på konfiguration). Annars får man nöja sig med lägre SINAD.

Bra sammanfattning!

#1479

Postad 04 juli 2020 - 12:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Och hint: Många fina slutsteg behöver mer än 1,4V ;) Det är dessutom ganska vanligt att fina slutsteg fungerar så att de vill jobba med en låg gain och hög signalnivå för att maximera brus-prestandan. 2-2,5V är ju inte ovanligt men t.ex. Benchmark AHB2 som är det bäst mätande slutsteget jag känner till vill ha någonstans 9-10V för att prestera max så där får man leta 2-kanals grejer för att få ut max. Tyckte jag läste att AV40 faktiskt klarar att ge 9V men då kommer förstegets brus(85dB SINAD) vara betydligt högre än slutsteget(113dB SINAD)..vilket inte känns så nice. 



#1480

Postad 04 juli 2020 - 21:10

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Herrejesus!

Snacka om att vinkla saker och gripa efter halmstrån!!

Varför påverkar det dig så negativt att du behöver rättfärdiga ett företag som nästintill lurar konsumenter pga okunskap?

Ärligt talat Audiostar om din kunskspsnivå är där den ligger så skulle jag ha en lite mer laidback approach.

Du kan verkligen inte se nånting objektivt utan förlitar dig på inbillningar och känslor tyvärr.


Jag har köpt en sdp55 vad har du gjort för att bevisa skillnaden . Inget konstigt?
Jag fattar inte att hela webben ändrar sig pga 1 person det är som flashback att man ska gå och mörda alla namn dem läger upp innan det ens är beslutat att dem var ansvariga.

#1481

Postad 07 juli 2020 - 10:48

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag har köpt en sdp55 vad har du gjort för att bevisa skillnaden . Inget konstigt?
Jag fattar inte att hela webben ändrar sig pga 1 person det är som flashback att man ska gå och mörda alla namn dem läger upp innan det ens är beslutat att dem var ansvariga.


Du går och köper en SDP-55 för låt säg 50-60.000kr där mjukvaran inte ens är klockren och du inte ens vet hur bra den presterar då du inte sett några objektiva mätningar på den. Tycker du att du är smart nu eller?

Ärligt Audiostar du får helt enkelt köpa vad du vill för dina pengar och är du inte intresserad utav att du får bra prestanda för dina surt förvärvade pengar så är det upp till dig.

Sen kommer ju JBL:n hamna på testbänken då Amir fått in en sådan så du kanske till och med har tur att den presterar bra.

Men återigen.....att köpa nått utsn att veta vad man betalar för är rent ut sagt galenskap om jag får säga mitt!

//Micke

#1482

Postad 07 juli 2020 - 17:17

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Du går och köper en SDP-55 för låt säg 50-60.000kr där mjukvaran inte ens är klockren och du inte ens vet hur bra den presterar då du inte sett några objektiva mätningar på den. Tycker du att du är smart nu eller?

Ärligt Audiostar du får helt enkelt köpa vad du vill för dina pengar och är du inte intresserad utav att du får bra prestanda för dina surt förvärvade pengar så är det upp till dig.

Sen kommer ju JBL:n hamna på testbänken då Amir fått in en sådan så du kanske till och med har tur att den presterar bra.

Men återigen.....att köpa nått utsn att veta vad man betalar för är rent ut sagt galenskap om jag får säga mitt!

//Micke



Snarare 70k och jag fick den när fw 1.34 släpptes inte haft några problem tapper inte ljud etc.
Låter bättre än allt jag testat hemma så super nöjd .

#1483

Postad 07 juli 2020 - 18:54

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 1

Blir lite off topic nu, men Audistar hur tycker du din nya JBL presterar Jfr med RMC1? Sen hoppas jag personligen Arcam får ordning på sin nya serie. Tycker AVR20 och AV40 ser intressanta ut. 



#1484

Postad 07 juli 2020 - 19:15

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Du går och köper en SDP-55 för låt säg 50-60.000kr där mjukvaran inte ens är klockren och du inte ens vet hur bra den presterar då du inte sett några objektiva mätningar på den. Tycker du att du är smart nu eller?

Ärligt Audiostar du får helt enkelt köpa vad du vill för dina pengar och är du inte intresserad utav att du får bra prestanda för dina surt förvärvade pengar så är det upp till dig.

Sen kommer ju JBL:n hamna på testbänken då Amir fått in en sådan så du kanske till och med har tur att den presterar bra.

Men återigen.....att köpa nått utsn att veta vad man betalar för är rent ut sagt galenskap om jag får säga mitt!

//Micke

Det är nu nästan på dagen 1 år sedan du hissade din NAD 758. Vad var anledningen till att du köpte den? Oberoende mätningar?

#1485

Postad 07 juli 2020 - 23:17

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Blir lite off topic nu, men Audistar hur tycker du din nya JBL presterar Jfr med RMC1? Sen hoppas jag personligen Arcam får ordning på sin nya serie. Tycker AVR20 och AV40 ser intressanta ut.


Rmc-1 låter bra men har tagit dem över ett år att fixa fw arcam/jbl kommer med uppdateringar nästan varje månad och emotiva har fortfarande problem med dirac och det kommer kräva en nätverks adapter för nätverks kortet är för dåligt som sitter i.
Uppskalning på sdp-55 är bättre på allt från 2ch . Har testat en del att göra om 7.1 till 7.2.6 och är en extrem skillnad.
Sen kommer även fler stöd komma i framtiden enligt dem.

#1486

Postad 08 juli 2020 - 17:34

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Det är nu nästan på dagen 1 år sedan du hissade din NAD 758. Vad var anledningen till att du köpte den? Oberoende mätningar?

HahahA.
https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/

53 på hans skala sämsta dac han någonsin testat hälften av arcam hahaha
Kanske ska börja skriva i nad tråden och såga alla där och hänvisa till dessa fina siffror och dumförklara alla som kan köpa sånt....

Redigerat av Audiostar, 08 juli 2020 - 17:35.


#1487

Postad 08 juli 2020 - 19:57

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Rmc-1 låter bra men har tagit dem över ett år att fixa fw arcam/jbl kommer med uppdateringar nästan varje månad och emotiva har fortfarande problem med dirac och det kommer kräva en nätverks adapter för nätverks kortet är för dåligt som sitter i.
Uppskalning på sdp-55 är bättre på allt från 2ch . Har testat en del att göra om 7.1 till 7.2.6 och är en extrem skillnad.
Sen kommer även fler stöd komma i framtiden enligt dem.

Tack för svaret! Har förstått att det varit trögt med updates från Emotiva och att Dirac varit svårlöst. Har lyssnat en del på rmc1 i akustikbehandlad miljö och med M/K+sunfire och surroundljudet är det bästa jag hört. Men klart Jbl kan vara ännu vassare. Sitter själv med separata slutsteg och funderar lite på vad nästa processor ska vara. Emotiva ligger bra till med xmc2 eller rmc1l. Arcam är också intressant. Det är dock tråkigt med debatten om tveksam prestanda. Arcam behöver bevisa för mig att de är med i matchen innan jag törs köpa dem. Avskyr strul och brus. 



#1488

Postad 08 juli 2020 - 21:05

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

HahahA.
https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/

53 på hans skala sämsta dac han någonsin testat hälften av arcam hahaha
Kanske ska börja skriva i nad tråden och såga alla där och hänvisa till dessa fina siffror och dumförklara alla som kan köpa sånt....



Ja gör det.
Vad jag vet så har Miike sålt sin NAD för länge sedan. Mjukvaran var skit sen kom mätningarna och då var det hejdå. Men å andra sidan så kostar den ju inte en mindre förmögenhet heller så...

#1489

Postad 08 juli 2020 - 21:28

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

HahahA.
https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/

53 på hans skala sämsta dac han någonsin testat hälften av arcam hahaha
Kanske ska börja skriva i nad tråden och såga alla där och hänvisa till dessa fina siffror och dumförklara alla som kan köpa sånt....

Eller, så behöver man inte dumförklara någon.
Ödmjukhet är önskvärt för att driva diskussionen framåt. Handlar inte om någon tävlan i vem som har rätt och vem som har fel, då vi alla är ute efter så stor glädje som möjligt i vår hobby (tror jag i alla fall).

#1490

Postad 08 juli 2020 - 21:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Eller, så behöver man inte dumförklara någon.
Ödmjukhet är önskvärt för att driva diskussionen framåt. Handlar inte om någon tävlan i vem som har rätt och vem som har fel, då vi alla är ute efter så stor glädje som möjligt i vår hobby (tror jag i alla fall).


Absolut men känns som många blir dumförklarade i denna tråd av personer som inte ens äger en enhet utan bara skriver här för att dem har tråkigt.

#1491

Postad 08 juli 2020 - 22:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det är nu nästan på dagen 1 år sedan du hissade din NAD 758. Vad var anledningen till att du köpte den? Oberoende mätningar?


Hej!

Sålde av allt jag hade för jag köpte hus.

Fick den nästan gratis av vissa anledningar och då slog jag till för jag ville ha Dirac då det gör underverk med ljudet.

Lät skitbra i det provisoriska sovrummet med mina Revel S16 hörde absolut ingen skillnad med den uppsättningen gentemot Anthem:en jag hade innan!

MEN det gör inte Naden bra för det om man ser det objektivt! Den mäter skit och nad borde kunnna tillverka mycket bättre grejor än så men enheten blev ”räddad” utav Dirac.

Btw sålde mest av enheten fsktiskt utsv en annan anledning och det var HDMI problemen den hade.

Men än en gång det är en väldigt dåligt konstruerad enhet!

//Micke

HahahA.
https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/

53 på hans skala sämsta dac han någonsin testat hälften av arcam hahaha
Kanske ska börja skriva i nad tråden och såga alla där och hänvisa till dessa fina siffror och dumförklara alla som kan köpa sånt....


Ja du kan läsa mitt svar ovan.

#1492

Postad 09 juli 2020 - 01:17

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Har förstått att det varit trögt med updates från Emotiva och att Dirac varit svårlöst. Har lyssnat en del på rmc1 i akustikbehandlad miljö och med M/K+sunfire och surroundljudet är det bästa jag hört. Men klart Jbl kan vara ännu vassare. Sitter själv med separata slutsteg och funderar lite på vad nästa processor ska vara. Emotiva ligger bra till med xmc2 eller rmc1l. Arcam är också intressant. Det är dock tråkigt med debatten om tveksam prestanda. Arcam behöver bevisa för mig att de är med i matchen innan jag törs köpa dem. Avskyr strul och brus.


Har nervärderat xmc-2 när vi pratade tidigare! De är fel bakom spakarna! Nu när man börjar få kläm på de här med rumskorrigeringen så börjar bitarna falla på plats! Iof så är de rew eq jag kör med i väntan på dirac! Men sablar vad ljudet blir bättre när man mätt upp och tjorvat i flera dar nu! Vilka detaljer man kan få fram! Grymt ljud är bara förnamnet! De här handlar dock om 2 kanals stereo vilket väldigt många flerkanalsprylar inte brukar hantera så bra! Men nu när kurvan är hyffsat jämn så låter de helt fantastiskt! Ingen dist, ingen bummelbas! Har mer att hämta så är uppe på nätterna när ungarna sover!

#1493

Postad 09 juli 2020 - 09:56

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Så du är nöjd med xmc2 nu efter lite pill mackan? Har läst att du talat om dist och varit fundersam kring det.. Så du använder rew och tweakar via det?



#1494

Postad 09 juli 2020 - 17:53

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 2



Lät skitbra i det provisoriska sovrummet med mina Revel S16 hörde absolut ingen skillnad med den uppsättningen gentemot Anthem:en jag hade innan!

//Micke
 

Hur menar du nu? ”Lät skitbra”? Då är det alltså inte bara alla andra som lyssnar fel...., utan du också, med tanke på hur uselt Nad:en mäter skulle ju du detekterat det felet direkt eller?

Och hör inte skillnad på 2 olika förstärkare heller?



#1495

Postad 10 juli 2020 - 08:51

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Så du är nöjd med xmc2 nu efter lite pill mackan? Har läst att du talat om dist och varit fundersam kring det.. Så du använder rew och tweakar via det?


Alltså kör ännu bara rew till 2 kanals! Nu är jag nöjd ja!! När man equar så ska man ju bara dra bort...inte lägga till var de en vis man som lärde mig på sena kvällar👍 Den är däremot sjukt känslig för dist! Vissa filter räcker med att de går på över +3 db så blir de digital dist! Håller man sig under de så låter de bra! Mina filter jag gjort nu ligger på 0 i boost! Ändå blir de bra bastryck! Mycke att lära när man börjar eq:ua!! Blir riktigt bra när man klipper bort

#1496

Postad 11 juli 2020 - 18:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Det där med digital dist eller dist har jag också funderat på lite i det sista men inte hittat någon bra info att läsa om det och Dirac. Någon som vet om det finns?

#1497

Postad 11 juli 2020 - 19:40

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hur menar du nu? ”Lät skitbra”? Då är det alltså inte bara alla andra som lyssnar fel...., utan du också, med tanke på hur uselt Nad:en mäter skulle ju du detekterat det felet direkt eller?
Och hör inte skillnad på 2 olika förstärkare heller?


Nej jag höll mig på extremt mediokra nivåer ljudtryck då vi hyrde ett rum i en villa..... och då är SINAD:en mycket på NAD:en

Det bevisar också en annan sak som vetenskapen redan bevisat om du var lite påläst! Det går inte höra nån skillnad på förstörkare,slutsteg,försteg etc om dom håller sig under det hörbara spektrat i dist, brus.....ännu en gång det är bara fakta......läs på för guds skull hur mycket vetenskap som helst om det!

Men hade jag haft min dedikerade bio klar som jsg ska bygga så är Naden inget alternativ alls då jag kommer spela på extremt mycket högre nivåer och då är naden som är väldigt dåligt konstruerad när du börjar pressa den och Sinad:en sjunker som en sten!

Men ännu en gång.......spelar du på låååg volym och vill ha Dirac och av nån anledning också skulle kunna köpa för kaffepengar som jag gjorde så kan jag rekommendera den.

Men då gör du/ni ett objektivt faktabaserat val pga att prestandata finns idag......det blir altomstiskt ett korrekt sätt att köpa produkter på.

Micke

Hur menar du nu? ”Lät skitbra”? Då är det alltså inte bara alla andra som lyssnar fel...., utan du också, med tanke på hur uselt Nad:en mäter skulle ju du detekterat det felet direkt eller?
Och hör inte skillnad på 2 olika förstärkare heller?


Nej jag höll mig på extremt mediokra nivåer ljudtryck då vi hyrde ett rum i en villa..... och då är SINAD:en mycket på NAD:en

Det bevisar också en annan sak som vetenskapen redan bevisat om du var lite påläst! Det går inte höra nån skillnad på förstörkare,slutsteg,försteg etc om dom håller sig under det hörbara spektrat i dist, brus.....ännu en gång det är bara fakta......läs på för guds skull hur mycket vetenskap som helst om det!

Men hade jag haft min dedikerade bio klar som jsg ska bygga så är Naden inget alternativ alls då jag kommer spela på extremt mycket högre nivåer och då är naden som är väldigt dåligt konstruerad när du börjar pressa den och Sinad:en sjunker som en sten!

Men ännu en gång.......spelar du på låååg volym och vill ha Dirac och av nån anledning också skulle kunna köpa för kaffepengar som jag gjorde så kan jag rekommendera den.

Men då gör du/ni ett objektivt faktabaserat val pga att prestandata finns idag......det blir automatiskt ett korrekt sätt att köpa produkter på.

Micke

#1498

Postad 15 juli 2020 - 19:39

robix
  • robix
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Tips för den som letar efter en Arcam SR250

Ny går att köpa för cirka 11-11.500;-

 

https://www.richerso...r250-black.html

Levererar inte direkt till Sverige, utan du får skaffa dig en UK adress, exempelvis via forward2me.com eller dyl tjänst.

 

 

 

Dealen finns länkad från whathifi

https://www.whathifi...unds-deals-2020

 

 

Min landade runt 10' då de hade extra kampanj, måste ju anses vara ett bra köp även om det finns brister.. kommer köra den som ren stereo amp.

Listpriset vid lansering låg väl på 35' +


Redigerat av robix, 15 juli 2020 - 20:04.


#1499

Postad 02 augusti 2020 - 20:35

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

En extremt konstig sak 

Har Arcam 550, den stödjer spotify. Skickar jag ljudet från min iPhone till den, funkar det bra.. MEN! Skulle man trycka på volymknapparna på telefonen, då smäller det till som fan i högtalarna, och receivern stängs av. Nästan så man tror högtalarna går sönder (det gör dom dock inte) Extremt skumt problem.

Hur som, då tänker jag att jag kör till min Apple TV istället, men då måste jag ha igång projektorn för det ska funka, receivern får inget ljud om den inte är igång... kan man komma förbi det på något sätt? Då jag inte vågar köra med direkt Spotify.. 


Redigerat av ESAFESA, 02 augusti 2020 - 20:36.


#1500

Postad 03 augusti 2020 - 10:36

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Gjorde samma sak på min förra onkyo rz900 med spotify! Ökade typ 3 snäpp lite fort och slutade med att receivern höjde till max! Så mitt råd är att inte använda mobilen som volymkontroll iaf!




Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.