Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#701

Postad 08 december 2020 - 13:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Tack!

Jag har precis laddat ner din zipfil och zippat upp, men det finns tyvärr ingen beskrivning med, bara .hdf filen med exakt samma storlek som tidigare.

Då har din webbläsare cachat den gamla filen. Prova att refresha eller använd en annan webbläsare. Filen är utbytt och @mico01 kunde få den nya....



#702

Postad 08 december 2020 - 13:49

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Då har din webbläsare cachat den gamla filen. Prova att refresha eller använd en annan webbläsare. Filen är utbytt och @mico01 kunde få den nya....

Tack!

 

Jag testade från en annan dator och då finns allt.

Ska testa om någon timme med att uppdatera.



#703

Postad 08 december 2020 - 14:59

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Tack för din hjälp @Bo_B med firmwaren!

Det funkade smidigt att installera till senaste. Snitsigare layout också plus en Mac-adress.  :)

 

Tyvärr hjälpte det inte, fortfarande inga HD-kanaler. Min TV har HD kanalerna, så antennen utesluter jag från felkälla.

Blir till att köpa en begagnad box, men kanske först testar med att spela in på USB från TVn.



#704

Postad 08 december 2020 - 19:26

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Tack för din hjälp @Bo_B med firmwaren!
Det funkade smidigt att installera till senaste. Snitsigare layout också plus en Mac-adress.  :)

Very good...  :D
Hur ser det ut på systeminformationen nu då?
Vilka versioner etc som den nu har....
 

Tyvärr hjälpte det inte, fortfarande inga HD-kanaler. Min TV har HD kanalerna, så antennen utesluter jag från felkälla.
Blir till att köpa en begagnad box, men kanske först testar med att spela in på USB från TVn.

 

 Vad händer om du försöker visa tex SVT1-HD?

Jag har inte provat inspelning direkt på TV:n men jag tror inte att den kan spela in något man inte tittar på samtidigt...

Dvs samma funktion som gamla sortens VCR-maskiner.

 

Jag har en nyköpt box på ingående som jag inte vet något om. Kan också behöva installera f/w på den.

 

Har du provat att uppdatera f/w i menyn under Installera, jag provade igår och då sa den att den inte hittade nån senare än den jag redan har.

Men i ditt fall har du ju en som är minst ett steg äldre eftersom den kommer från USB-minnet. Det kanske fortfarande går att få den helt uppdaterad nu via antennen....

 

 



#705

Postad 08 december 2020 - 21:49

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Very good...  :D
Hur ser det ut på systeminformationen nu då?
Vilka versioner etc som den nu har....
 

 

 Vad händer om du försöker visa tex SVT1-HD?

Jag har inte provat inspelning direkt på TV:n men jag tror inte att den kan spela in något man inte tittar på samtidigt...

Dvs samma funktion som gamla sortens VCR-maskiner.

 

Jag har en nyköpt box på ingående som jag inte vet något om. Kan också behöva installera f/w på den.

 

Har du provat att uppdatera f/w i menyn under Installera, jag provade igår och då sa den att den inte hittade nån senare än den jag redan har.

Men i ditt fall har du ju en som är minst ett steg äldre eftersom den kommer från USB-minnet. Det kanske fortfarande går att få den helt uppdaterad nu via antennen....

Mjukvaruversion SETVAB 0.0.030

Uppdateringsdatum 17 feb 2014

Mac-adress DC-D3-21-XX-XX-XX

Användargränssnittsversion HSUI 1.00.02

 

Så jag har inte absolut senaste versioner.

 

Jag provade en programvaruuppdatering, men ingen uppdatering hittades.

 

Inspelning direkt på TVn kunde jag inte testa. Inget av de USB minnen jag provade kunde TVn formatera. Har beställt ett nytt som jag hämtar ut i morgon. 



#706

Postad 09 december 2020 - 11:45

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Det lutar åt en begagnad box, men är lite tveksam hur länge en sådan ska hålla innan det blir "ingen signal" för HD-kanalerna.  :unsure:

 

Ett nytt USB i TVn, men får bara besked att detta format inte stöds. Går alltså inte att formatera.

Ska det vara någon speciell sort av USB för att spela in med TVn? Det får jag ta i en TV tråd.


Redigerat av Avicii, 09 december 2020 - 12:02.


#707

Postad 09 december 2020 - 13:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Mjukvaruversion SETVAB 0.0.030

Uppdateringsdatum 17 feb 2014

Mac-adress DC-D3-21-XX-XX-XX

Användargränssnittsversion HSUI 1.00.02

 

Så jag har inte absolut senaste versioner.

 

Jag provade en programvaruuppdatering, men ingen uppdatering hittades.

Jag skall kolla med boxer ifall det finns nåt sätt att uppdatera f/w från den versionen..



#708

Postad 10 december 2020 - 11:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Svaret från BOXER:

 

Det går dessvärre inte att uppdatera dessa boxar längre, funktionen för internetanslutning har även den tagits bort. Finns inte heller någon USB-sticka med uppdateringen längre. Anledningen till att vi inte längre utvecklar och uppdaterar dessa boxar är att vi satsat mer på våra nyare boxar. Till exempel Boxer TV Hub, läs mer om den på följande länk. https://www.boxer.se...ra/boxer-tv-hub

 

Så vi Humax-ägare är så att säga rökta...



#709

Postad 10 december 2020 - 13:16

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Svaret från BOXER:

 

Så vi Humax-ägare är så att säga rökta...

 

Hittade ett mejl från 2016 då jag ställde frågan till "Humax-supporten" vilka förändringar som gjorts i version 3.80 av mjukvaran som jag då uppdaterade till.
Kollade nyss på Servicons hemsida och där finns ett tel.nr till Humax-support, eventuellt kan vi ha sån tur att de fortfarande har senaste mjukvaran.
 

Humax Service & Support:
Öppettider Mån-Fre 08-12 & 13-16
Telefon: +46 (0) 571 749 420

Enligt supporten var det mest bug-fixar i senaste mjukvaran.
 
Har som sagt problem med HD-kanalerna igen, skaffade nyligen en CA-modul för att testa i TV:n. Ska också testa inspelningsmöjligheten där men som @Bo_B nämner kan man troligen endast spela in den kanal som visas.

Redigerat av mico01, 10 december 2020 - 13:19.


#710

Postad 11 december 2020 - 14:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Pratade just med Servicon.

 

De säger att HD+ och HD+2 har de fortfarande service på, men de har inga f/w-filer att tillhandahålla.

Men det finns patchar för olika modeller som de brukar uppdatera med på de apparater de får in.

 

Så den fil jag sparade är nog den enda som går att hitta nu.

 

Han sa också att dålig mottagning på HD kan bero på komponentfel liksom också på firmware.

Också vanligt med dålig signalkvalitet från antennen, och det kan bero på kabeln in till boxen.

HD-kanalerna är känsligare därvidlag.

 

Det man kan göra är att skicka in boxen till dem för felsökning/firmware uppdatering.

De gör då en kontroll och ifall hårdvara behöver fixas så återkommer de med kostnadsförslag innan de gör något.

F/W-byte kostar då c:a 500 kr inkl frakt från dem tillbaka.



#711

Postad 11 december 2020 - 15:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Kolla den engelska modellen av boxen, öppen fw, kan avkryptera det man spelat in, klippa

bort reklamen på inspelningarna, skicka ut allt på nätverket, NAS eller lokalt ansluten USB-disk mm

 

Kräver dock en del manuellt arbete för att "konvertera" den till svenska förhållanden.

 

Enda nackdelen är att den inte fixar HDMI-portar med ARC, man får ingen bild, men eftersom den

kan styras via browser, kan man ju använda den som headless PVR.


Redigerat av frollic, 11 december 2020 - 16:07.


#712

Postad 11 december 2020 - 20:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Fick just hem min nyköpta box och kollade den.

Inte fabriksåterställd men har samma f/w som mina andra boxar, så efter fabriksåterställning och diskformatering var den som ny.

Och jag behöver inte bry mig om f/w-uppdatering. :D

 

Vad betyder ARC i samband med HDMI på en Humax BXR-HD+2?

Såvitt jag sett så har det något med ljudöverföring att göra.


Redigerat av Bo_B, 13 december 2020 - 00:19.


#713

Postad 11 december 2020 - 20:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ja, det är en HDMI-port som kan skicka tillbaka ljudet i kabeln.

Oftast använd för TVs som skickar tillbaka TV-ljudet till förstärkaren, istf att spela upp det själv.

#714

Postad 16 december 2020 - 16:41

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Fick just hem min nyköpta box och kollade den.

Inte fabriksåterställd men har samma f/w som mina andra boxar, så efter fabriksåterställning och diskformatering var den som ny.

Och jag behöver inte bry mig om f/w-uppdatering. :D

I dag fick jag min nyköpta begagnade fabriksåterställda box.

Uppdateringsdatum 4 dec 2015, alltså senaste firmware. Testade en programuppdatering, men det finns ingen.

 

Då man startar upp den och väljer alla inställningar har man under upplösning 5 val. Förbockat är 1080i. Ska jag välja det och inte 720p?

Med boxen kom också en USB WiFi sticka, det går också bra att plugga i en nätverkskabel. Hoppade över detta. Har jag någon som helst nytta av Internetanslutning?

Min antenn har egen strömmatning. Då ska väl 5v antennmatning i boxen ha inställningen Av?

 

HDMI kabeln som kom med boxen ser nyare/modernare ut än till min gamla box. För att utesluta att det var fel på min gamla HDMI kabel, testade jag den nya i gamla boxen. Inga HD-kanaler hittades.

Samma antennkabel till den nya boxen som i den gamla. Därmed kan jag utesluta den kabeln också som felkälla till inga HD kanaler.

Samma antenn (Televés) kan jag också utesluta. Signalkvalitet ligger på 100%.

 

Återstår komponentfel/firmware på gamla boxen? Ska skicka in den på service. Inte fel med en box i reserv.  :D



#715

Postad 16 december 2020 - 17:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Upplösning?

Jag kollade i min box men kunde inte hitta denna inställning, den kanske bara finns vid fabriksinställning?

Om inte kan du guida mig till var den finns?

Men hur som helst så tror jag att det är en kvarleva från förr när TV-apparaterna inte klarade av så hög upplösning.

Nuförtiden klarar alla nya TV högre upplösning än vad som sänds så ställ in på den högsta du hittar.

 

WiFi-sticka/LAN-kabel, Internet?

Ingen som helst anledning att sätta in endera av dessa numera. När HD+2 kom ut introducerade Boxer två funktioner via nätet:

- En play-funktion så att man kunde se program, som redan sänts och inte spelats in (bara vissa kanaler)

- Filmbutiken "On Demand" där man kunde köpa visning av filmer

Båda dessa funktioner är borttagna och finns inte längre åtkomliga hos Boxer...

 

5V matning?

Precis som du skriver ska det vara avstängt om du har en egen matning av antennström.

Dessutom var det mycket klagomål på denna funktion i början eftersom den tydligen inte fungerade OK (kanske inte kunde mata tillräcklig ström eller bara matade när boxen var påslagen, vet ej säkert).

Jag har avstängt och använder en injektor som kom med antennen själv.

 

Om du skickar in den på rep/uppgradering, glöm inte att återrapportera vilken firmware den kommer tillbaka med! Är intresserad av detta efter samtalet med Servicon.


Redigerat av Bo_B, 16 december 2020 - 17:39.


#716

Postad 16 december 2020 - 19:57

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Inställningen för upplösning ser man bara efter en fabriksåterställning, vilket jag gjorde när jag fick boxen. 

 

Det blir inte förrän nästa år jag kommer att skicka in min gamla box.

Återapporterar när jag fått tillbaka den.



#717

Postad 16 december 2020 - 21:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Svaret från BOXER:

 

Så vi Humax-ägare är så att säga rökta...

Trodde själva idén med Boxer var markbunden TV. Klart intressant om man har ett svagt internet. Men nu ska det vara omöjligt att spela in. Man är tvingad till ett bra internet...men varför ska man då köra med Boxer....?



#718

Postad 16 december 2020 - 22:21

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Inställningen för upplösning ser man bara efter en fabriksåterställning, vilket jag gjorde när jag fick boxen. 

 

Det blir inte förrän nästa år jag kommer att skicka in min gamla box.

Återapporterar när jag fått tillbaka den.

 

Upplösningen kan man ändra om man trycker på "V-Format" på fjärrkontrollen. Man fortsätter att trycka så ändras värdena för varje gång.

Jag tror man kan ha olika upplösningar på olika kanaler om man vill.



#719

Postad 26 mars 2021 - 22:16

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Nya strul med HD+2... Vår äldsta HD+ tuffar å går sen 10 år, men har 2 till HD+2 där den ena blev utbytt på garantin, och den började strula för 2 år sen. Nu strular även den andra. Pga priserna på begagnat så kanske det är värt att chansa på ny disk. Seagaten jag provade gick ju inte så får väl prova med annan disk...
Telia ringde idag å ville sälja streamingTV. Inte så lätt utan bredband.

#720

Postad 26 mars 2021 - 22:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Var det disk-strul med dina boxar?

Jag har ett par såna här boxar och det problem jag har är med att de helt omotiverat börjat visa dålig signal/svart bild på HD-kanalerna...

Trodde ett tag att det var mest när det spöregnade i riktning mot Nacka (bor nordväst om Stockholm) men det blir så även vid fint väder. Ibland hela tiden och ibland går det dagar emellan...



#721

Postad 27 mars 2021 - 23:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Öppna och kolla att fläkten går, kan ha skurit pga hög ålder.

Testa att köra utan lock, då borde inte samma problem uppstå.

#722

Postad 29 mars 2021 - 08:46

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Var det disk-strul med dina boxar?

Jag har ett par såna här boxar och det problem jag har är med att de helt omotiverat börjat visa dålig signal/svart bild på HD-kanalerna...

Trodde ett tag att det var mest när det spöregnade i riktning mot Nacka (bor nordväst om Stockholm) men det blir så även vid fint väder. Ibland hela tiden och ibland går det dagar emellan...

Har du kollat av antenn, kablar och kopplingar? Får uppfattningen av ditt inlägg att du har flera boxar som visar samma signalproblem samtidigt?



#723

Postad 29 mars 2021 - 11:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Har du kollat av antenn, kablar och kopplingar? Får uppfattningen av ditt inlägg att du har flera boxar som visar samma signalproblem samtidigt?

Satte upp ny antenn i samband med att taket byggdes om i April 2018.

Denna är en med inbyggd förstärkare och sitter på ett väggfäste i södra gaveln på huset.

Drog ny koax hela vägen in till vardagsrummet vid tillfället.

 

I siktvägen mot Nacka från antennen finns ett skogsparti och sedan är det hela vägen över centrala Stockholm till Nackasändaren.

Jag bor i Järfälla.

På somrarna är jag i fritidshuset i Roslagskusten nära Furusnd.

Där har jag en multi-element-antenn på takmast från Clas Ohlson monterad för sisådär 15-20 år sedan. Satte in en ny antennförstärkare där också i samband med att vi byggde ett Attefallhus på tomten och behövde dela på antennen dit också.

Till fritidshuset är det dubbelt så långt fågelvägen till Nacka som hemifrån, och signalvägen går huvudsakligen över kusten.

 

Därute har vi aldrig några problem med HD-mottagningen med samma box som här hemma.

 

Jag har fått för mig att problemen kan bero på det faktum att antennen hemma måste riktas över Sveriges mest tätbefolkade område med massor med störsändare av mobil-typ mm...



#724

Postad 30 mars 2021 - 20:09

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Den vi fick utbytt på garantin var helt död, men funderade inte mer just för att vi hade garanti kvar. Inga problem, vi fick en ny.

Sen blev det diskproblem på ersättaren efter ytterligare nått år. Den funkade upp till 30-40%. Formattering hjälper inte, å diskkoll säger att allt är ok. Håller den rätt tom i stugan så den funkar. Testat med alternativa diskar men då funkar inte inspelning. Inte köpt och provat med korrekt hårddisk.

Den 3e boxen köptes begagnad och uppvisar nu samma problem som 2an. Omformatterad och nu igång igen. Båda som strulat ät HD+2. Den äldsta HD+ tuffar på. Peppar peppar!

Kanske skulle köpa en korrekt disk att ha på lager...

#725

Postad 04 augusti 2022 - 17:48

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hej igen! Dax för en uppdatering...
Alla har tuffat på och funkat. Tills Terracom stuvade om kanalerna! All 3 boxarna kan nu endast spela in 2 program samtidigt, men titta på ett tredje. Tidigare om man hade tur kunde man spela in 4. Ibland lite tråkigt, men oftast räcker 2.

Den äldsta vi har (HD+) fick samtidigt problem med mottagningen. Klossig till och från, på vissa kanaler, medan andra gick bra. Kunde vara så en kvart eller så efter uppstart men gick sen bra. Inspelningarna var alltid bättre än att titta direkt. Systemåterställning och flera formatteringar har inte hjälpt.

Vartefter veckorna gick så har det bara blivit sämre å sämre till jag tröttnade förra veckan. Inuti ser allt bra ut så jag googlade efter en ersättningsdisk för att prova något (har ju misslyckats tidigare med andra diskar jag haft hemma) och hittade en 10år gammal men ny för 200kr, så jag inhandlade den istället för att lägga 700 på den på 1TB. Det visar sig att den vill inte boxen ens hitta... Har gjort systemåterställning med formatering men den hittas inte. Dock så såg jag att klossarna verkar försvunnit! Stoppade i den gamla disken igen och nu är klossarna borta. Jag vette f-n, men peppar peppar nu kör jag ett tag så får vi se.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.