Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Begagnat system

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 april 2021 - 10:50

Unregisterede88d0294
  • Unregisterede88d0294
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ska i samband med husköp fixa ett lite bättre system för film och musik än vad jag har haft tidigare. 

 

Har precis köpt en Sony 75xh9096 och till detta ska jag fixa ett ljudsystem. 

Rummet som allting ska placeras i är väldigt avlångt ca 3,6x12. Där soffan kommer placeras ungefär 4m från TV mitt i rummet. 

 

Tanken är att köpa allting begagnat för att få mest ut av pengarna. Tanken är att kunna spela musik smidigt direkt från telefonen och sedan ljud från TV.

 

Då jag inte är någon renodlad audiofil har jag inte skyhöga krav på ljudkvalité, har tidigare använt audio pro t20 och varit väldigt nöjd. 

 

Vill få det mesta av pengarna helt enkelt och mindre viktigt om det blir stereo eller Atmos, men skulle såklart vara trevligt att kunna utöka systemet till Atmos senare. 

 

Smidigast är det att lyckas köpa ett helt färdigt system av någon begagnat.

 

Har en budget på ca 10-15 000 men kan sträcka mig lite högre om det innebär stor skillnad i ljud eller funktionalitet.

 

Har hittat 2 paket på blocket, men då jag inte har någon vana sedan innan vet jag inte om det är bra eller passar för mig.

 

https://www.blocket....arkare/94976902

 

https://www.blocket...._25lcr/95265785

 

Köper helst ett paket i närområdet Uppsala/västmanland/gävleborg/stockholm.

 

 



#2

Postad 29 april 2021 - 10:58

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 1
Xtz paketet är nog trevligt. Om man kollar mina album, så visst jag har en förkärlek till XTZ.

Med det sagt så har jag haft lite andra saker med och när jag köpte mina 99.36 flr så trodde jag att jag nedgraderade mig en hel del från System Audio Pandion 2. Men 99.36 högtalarna spelar fortfarande över min förväntan, de spelar riktigt bra och någon känsla att jag nedgraderade mig har inte funnits.
Jag är riktigt nöjd med dem.

Dali å andra sidan är inte heller helt :). Dock inte hört just den modellen men de imponerar på mig varje gång med.
Dock är de lite överprisade som nypris imo, som begagnat är det inte ett dåligt val.
Men xtz 99 serien vinner striden hos mig.

Hoppas svaret hjälpte något.

#3

Postad 29 april 2021 - 11:05

Unregisterede88d0294
  • Unregisterede88d0294
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Xtz paketet är nog trevligt. Om man kollar mina album, så visst jag har en förkärlek till XTZ.

Med det sagt så har jag haft lite andra saker med och när jag köpte mina 99.36 flr så trodde jag att jag nedgraderade mig en hel del från System Audio Pandion 2. Men 99.36 högtalarna spelar fortfarande över min förväntan, de spelar riktigt bra och någon känsla att jag nedgraderade mig har inte funnits.
Jag är riktigt nöjd med dem.

Dali å andra sidan är inte heller helt :). Dock inte hört just den modellen men de imponerar på mig varje gång med.
Dock är de lite överprisade som nypris imo, som begagnat är det inte ett dåligt val.
Men xtz 99 serien vinner striden hos mig.

Hoppas svaret hjälpte något.

 

Tack, det hjälper absolut!

Tror mitt problem ligger i valet av receiver, tror jag kommer bli nöjd med båda paketen av högtalare. Frågan är bara om Yamaha receiver rx-a830 som följer med Dali paketet hänger med idag och några år framåt? i XTZ paketet är det ju en nyare Marantz SR7013 som säkerligen hänger med ett tag framåt. Känns dock som det finns betydligt större prutmån på Dali-paketet än XTZ, så just nu lutar det mot det om inte receivern skulle hindra



#4

Postad 29 april 2021 - 12:50

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Nu är ju Gävle kanske en bit bort, men jag skulle verkligen rekommendera att lyssna på (ett) dalipaket innan köp. Jag gillade inte ljudet i dem alls när jag lyssnade på HiFi-klubben (med allt vad det innebär) utan trivs betydligt bättre med XTZs ljud. SR7013 är som du säger nog ett festligare alternativ än yamahan också. Jag hade satsat på XTZ om du kan lyssna på det också gillar soundet.



#5

Postad 29 april 2021 - 13:12

Unregisterede88d0294
  • Unregisterede88d0294
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Nu är ju Gävle kanske en bit bort, men jag skulle verkligen rekommendera att lyssna på (ett) dalipaket innan köp. Jag gillade inte ljudet i dem alls när jag lyssnade på HiFi-klubben (med allt vad det innebär) utan trivs betydligt bättre med XTZs ljud. SR7013 är som du säger nog ett festligare alternativ än yamahan också. Jag hade satsat på XTZ om du kan lyssna på det också gillar soundet.

Har ibland vägarna förbi Uppsala så kan provlyssna inne på hifiklubben där, men dröjer tyvärr ett tag innan jag ska in dit. Men som icke audiofil kanske jag underskattar att gilla soundet? När jag sporadiskt lyssnat på olika anläggningar hos andra och lite snabbt i butiker har jag inte märkt nämnbart skillnad i sound men kanske mest för att jag inte lyssnat efter skillnader på det sättet? XTZ kombon hamnar i min absoluta budgettopp, men om det blir försvarbart så är det en möjlighet. 



#6

Postad 29 april 2021 - 13:49

Unregisterede88d0294
  • Unregisterede88d0294
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har hittat ytterligare ett system som kan vara intressant, är kanske bättre att börja billigt och sedan uppgradera eftersom.

 

Onkyo TX-NR646

Yamaha NS-555

Yamaha NS-C444

Yamaha NS-333

XTZ 99 W12.16

 

Hela paketet för 6500 vilket är mycket bättre för plånboken, men kanske är avsevärt sämre ljud och funktioner än tidigare paket? Är steget upp till Dali paketet stort i kvalité?



#7

Postad 29 april 2021 - 14:11

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 1
Jag tror ärligt talat du blir nöjd med båda paketen. Men som ni påtalar är SR-7013 en mycket mer kompetent förstärkare än Yamahan.

Hur man uppskattar ljud om man är ljudnörd eller inte tror jag inte spelar någon roll.
Dock tror jag att du kommer bli varse om att tex XTZ uppsättningen är mycket bättre än ett billigt paket ifrån LG när du hör det efteråt :).

Men kom ihåg en sak, du kan har världens dyraste högtalare och de kan låta illa/dåligt om du har ett rum som är en akustiskt mardröm.
Så rum och placering av högtalare spelar stor roll.
Fördelen med xtz är att du har del inställningsmöjligheter bakpå...aja jag har en tendens till att göra många inlägg långa så jag stoppar mig själv här

#8

Postad 29 april 2021 - 17:55

Unregisterede88d0294
  • Unregisterede88d0294
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Får fram fler och fler alternativ, blir svårare att göra val. Tror XTZ blir för dyr för mig, vill hålla det närmare 10k.

https://www.blocket....i/96361110.html

Klipsch rf82 och Yamaha RX-A750 mot den tidigare Dali kombon jag länkade, vilken är mer framtidssäker? Och bäst ljud

Redigerat av Unregisterede88d0294, 29 april 2021 - 17:56.


#9

Postad 13 maj 2021 - 21:26

Dolten
  • Dolten
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Intresserad av att höra hur det har gått för dig. Har du hittat något ännu?

#10

Postad 13 maj 2021 - 22:10

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Har följande 5.0-paket, inhandlat från HBB:

 

Golv: Triangle Esprit Antal EZ

Bakre: Triangle Esprit Comete EZ

Center: Triangle Esprit Voze EZ

 

PMa om instresse finnes.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.