Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz nya receivers 2020 - 8K

486 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5015 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 11 550:-
Marantz SR6015 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (1) 14 900:-
Marantz SR7015 (Surroundförstärkare) 1 9,29 (6) 20 900:-
Marantz SR8015 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 37 900:-
2 relaterade trådar

#201

Postad 03 februari 2021 - 15:37

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Inget alls snarare. Ett tips i all välmening är att lägga pengarna på något roligare.

 

Vad tror du om den här "kabeln" är den bättre? 



#202

Postad 03 februari 2021 - 15:53

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Mr_x jag tror att Intelligent Sound skulle kunna vara ett företag du skulle gilla.

 

Tack för att du tipsade om sidan! ...men jag behöver inte deras hjälp.

 

Dom ställer 2 frågor som jag är främmande för. Jag har närvaro och det låter nästa bättre än verkligheten hemma hos mig. Så jag är så nöjd med DSP som sitter i min SR7015, kanon tror inte det kan bli bättre för rimliga pengar.

 

“Varför finns det inte högtalare som kan återge ljud så att det låter som i verkligheten?”

“Varför finns det inte högtalare som kan återge ljudet så att man får känslan av att man är med vid själva speltillfället.”



#203

Postad 03 februari 2021 - 15:55

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Vad tror du om den här "kabeln" är den bättre? 

HAHAHAHA bra där



#204

Postad 06 februari 2021 - 18:31

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har 7015 hemma nu och installerat etc, tycker ljudet från bakhögtalarna är för högt...hittar ingenstans att man kan sänka? Trots jag matar frontarna med mitt Rotel så låter det klent från dem.

Några tips?

Filmerna blev lite roligare med mer effekter etc men musik jämfört med min T763 e ju ett skämt.... Riktigt besviken eller har jag missat något?

#205

Postad 06 februari 2021 - 19:17

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Laborera lite med audyssey appen för att hitta rätt bashöjning för fylligare ljud kanske?

#206

Postad 06 februari 2021 - 19:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Du kan gå in i valfri browser med förstärkarens ip-adress och ändra inställningarna som du vill. Är du ny med Marantz kan det ta ett litet tag att mästra inställningarna i allmänhet och Audyssey i synnerhet. Kör Audyssey på 8 positioner nära varandra, dra upp subben ett antal dB och njut. När du blir varm i kläderna laddar du ner betalappen och experimenterar vidare.

#207

Postad 07 februari 2021 - 07:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Blir inte riktigt vän med HEOS.

 

Tycker att gränssnittet kunde varit smidigare. Hade velat ha en swipe-funtion och slippa "tryck rätt låt + spela nu". Antar att man vänjer sig att bläddra fram och tillbaka i menyerna. 



#208

Postad 07 februari 2021 - 11:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Blir inte riktigt vän med HEOS.
 
Tycker att gränssnittet kunde varit smidigare. Hade velat ha en swipe-funtion och slippa "tryck rätt låt + spela nu". Antar att man vänjer sig att bläddra fram och tillbaka i menyerna.

HEOS lämnar mycket att önska. Denon/Marantz försökte kopiera funktioner som Sonos har patent på, blev stämda och förlorade. Resultat: en halvdan produkt. Jag kan inte synka ljudet från mina HEOS-högtalare i köket med HEOS från receivern fem meter bort i vardagsrummet. Enligt marknadsföringen sköter sig detta automatiskt, hur det nu skulle gå till, men i praktiken nej. Jag har frågat Denon om en sådan synkning ”verkligen” strider mot Sonos patent med tanke på att t ex Chromecast Audio för 350 kr har denna funktion, men inte fått svar.

#209

Postad 07 februari 2021 - 12:01

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Har 7015 hemma nu och installerat etc, tycker ljudet från bakhögtalarna är för högt...hittar ingenstans att man kan sänka? Trots jag matar frontarna med mitt Rotel så låter det klent från dem.

Några tips?

Filmerna blev lite roligare med mer effekter etc men musik jämfört med min T763 e ju ett skämt.... Riktigt besviken eller har jag missat något?

 

Testa att trycka på SETUP på fjärrkontrollen och ha en TV som visar - Högtalare - Manuell inställningar - Nivåer - Starta testton - nu kan du ändra nivå på bakhögtalaren.



#210

Postad 07 februari 2021 - 14:29

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med gränssnittet trodde bara det hänt mer de sista 11 åren, smidigt med hdmi hanteringen dock detta saknade min NAD

#211

Postad 07 februari 2021 - 21:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Filmerna blev lite roligare med mer effekter etc men musik jämfört med min T763 e ju ett skämt.... Riktigt besviken eller har jag missat något?

 

 

Du kör väl med Audyssey, vilket NADen saknade. Prova att stänga av det om du vill jämföra.

 

Fast du har nog missat något i setupen om det låter "för högt" bak. Det ställs ju in vid kalibreringen...



#212

Postad 08 februari 2021 - 09:55

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag hittade inställningen för bak vart lite trött den dagen, har kört utan/med audessey i stereo o pure men är inte imponerad. Jag e väl kanske en nad människa helt enkelt för marantzen imponerar överhuvudtaget inte på mig tyvärr vilket var synd.

#213

Postad 09 februari 2021 - 17:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har 7015 hemma nu och installerat etc, tycker ljudet från bakhögtalarna är för högt...hittar ingenstans att man kan sänka? Trots jag matar frontarna med mitt Rotel så låter det klent från dem.

Några tips?

Filmerna blev lite roligare med mer effekter etc men musik jämfört med min T763 e ju ett skämt.... Riktigt besviken eller har jag missat något?

 

 

Har du ställt om högtalarna SMALL/LARGE. Detta var genomgående den största skillanden för mig. Jeeesus vad det drog igång när jag ställde mina stativare som small :)



#214

Postad 09 februari 2021 - 21:45

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jadå allt var inställt rätt.

Sammanfattning
Bioljudet var kanon bra med effekter etc
2-kanals och musik sämre än väntat, där slår min Nad marantz på fingrarna rejält.

Kan varmt rekommendera Marcus och the rock i Lund dels för att de är generösa och låter en att låna hem marantzen över helgen samt att Marcus har varit otroligt hjälpsam och svarat på alla mina frågor sent på kvällen också!

Återstår att se om det blir en Marantz eller om jag kanske väljer en Arcam istället.

Tack för all hjälp

#215

Postad 10 februari 2021 - 06:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jadå allt var inställt rätt.

Sammanfattning
Bioljudet var kanon bra med effekter etc
2-kanals och musik sämre än väntat, där slår min Nad marantz på fingrarna rejält.

Kan varmt rekommendera Marcus och the rock i Lund dels för att de är generösa och låter en att låna hem marantzen över helgen samt att Marcus har varit otroligt hjälpsam och svarat på alla mina frågor sent på kvällen också!

Återstår att se om det blir en Marantz eller om jag kanske väljer en Arcam istället.

Tack för all hjälp

 

 

Tråkigt att det blev så. 

 

Men du måste känna att det blir rätt för dig. Jag har ägt NAD hela mitt liv. Men sedan Lenbrook Company köpte upp NAD i början på 90-talet började firman få problem med kvalitén. 

 

Jag ägde NAD T753V2 som lät lite mullig; grå i tonen och hade lätt sus i bakhögtalarna. Däremot köpte vi en NAD T754 till min pappa som var helt enorm. Den var mer som en "stereoförstärkare som även spelade film" snarare än tvärtom. 

 

Jag gick nu från NADs dyraste NAD T778 men som klappade ihop efter några veckor, vilket också bekräftades från fler användare ute på forum världen runt. Receivern (när den fungerade - hade det klassiska "pang på rödbetan" ljudet som alla älskar med klassiska NAD, men tyvärr har de idag väldigt ojämna produktserier, därav släpps ofta modeller v2-v3 osv.  

 

Såsom jag mindes NAD T753 kom mycket tryck hela tiden från alla riktningar "det var som att stå i ett regn av haglande stenblock" :)

 

Jag kör nu min Marantz SR8012 i DIRECT-läget väldigt ofta eftersom det blir mkt vinyl och digitalt. Den har sååå mkt effekt och håller mina Dynaudio i ett hårt grepp.  

 

Jag vet inte själv om det är en klyscha, men Marantz lite rundare och gosigare ljud går igen. Jag har även hört Rotel och Hegel som är mer strama med en järnhård pistong-bas.


Redigerat av Glidtassen, 10 februari 2021 - 06:14.


#216

Postad 10 februari 2021 - 09:01

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

 

 

 

Precis vad jag läst oxå, har även sett dina inlägg ang NAD vilket kändes trist vart ju sugen på en ny NAD men att ge 30k utan att veta vad man får känns tveksamt. Kanske ska hålla utkik efter en beg 8012 hahaha.

 

Som jag skrev fanns många fördelar med Marantzen men musik är ju en viktig del och jag kände att mina B&W tog ett för stort steg tillbaka trots matning med mitt Rotel slutsteg.


Redigerat av Unregisteredfc16f63d, 10 februari 2021 - 09:04.


#217

Postad 11 februari 2021 - 07:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det går alltid att sia om vad som inte fungerar. 

 

Jag har Dynaudio Excite x18 som stativare; och de spelar ned till 50 hz men jag delar dem vid runt 60hz. Marantz 8012 har väldigt mkt effekt, och driver detta utan att pusta eller frusta. Transienterna finns där, och jag har ett litet vardagsrum. Jag köpte en sådan dyr receiver för att inte behöva kompromissa med tvåkanal, och ha fullständigt kontroll på högtalarna. Ljudet är öppet, nyanserat och en bra knuff i basen. 

 

Subwoofern står till vänster om soffan och är fasvänd för att få större spridning på ljudet. Jag har stora gardiner i hela vardagsrummet och det hjälper till. Men även jag var väldigt besviken till en början i film, det lät tunt och saknade oompf. När jag delade fick jag ut det sista med tanke på att subwoofern fick mer effekt. Det gäller även att komma ihåg att ställa om för de fyra lägen som finns: direct, game, music, movie. 

 

Jag har nu en mångsidig receiver som strömmar från min NAS: flac, mp4, osv. Jag har någon gång dragit på rejält i volymen, men trivs faktiskt bäst med måttliga volymer i mitt vardagsrum - det är skönare så. Med tanke på effekt spelar den även dynamiskt på låga volymer utan att man behöver offra någonting. 



#218

Postad 11 februari 2021 - 07:42

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Har 7015 hemma nu och installerat etc, tycker ljudet från bakhögtalarna är för högt...hittar ingenstans att man kan sänka? Trots jag matar frontarna med mitt Rotel så låter det klent från dem.

Några tips?

Filmerna blev lite roligare med mer effekter etc men musik jämfört med min T763 e ju ett skämt.... Riktigt besviken eller har jag missat något?

 

 

Du kan gå in och finjustera efteråt. Jag har en sr7008 och det är inga problem. Audessey har en tendens att ställa basen/centern lågt och bakhögtalarna högt. Jag köpte appen och där går det att laborera fram det ljud man vill ha. Tycker det är en konstig ljudbalans audessey folket bestämt sig för faktiskt.


Redigerat av King Cobra, 11 februari 2021 - 07:43.


#219

Postad 11 februari 2021 - 10:15

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Du kan gå in och finjustera efteråt. Jag har en sr7008 och det är inga problem. Audessey har en tendens att ställa basen/centern lågt och bakhögtalarna högt. Jag köpte appen och där går det att laborera fram det ljud man vill ha. Tycker det är en konstig ljudbalans audessey folket bestämt sig för faktiskt.

 

Tack, jag hittade dit och löst det :)


Det går alltid att sia om vad som inte fungerar. 

 

Jag har Dynaudio Excite x18 som stativare; och de spelar ned till 50 hz men jag delar dem vid runt 60hz. Marantz 8012 har väldigt mkt effekt, och driver detta utan att pusta eller frusta. Transienterna finns där, och jag har ett litet vardagsrum. Jag köpte en sådan dyr receiver för att inte behöva kompromissa med tvåkanal, och ha fullständigt kontroll på högtalarna. Ljudet är öppet, nyanserat och en bra knuff i basen. 

 

Subwoofern står till vänster om soffan och är fasvänd för att få större spridning på ljudet. Jag har stora gardiner i hela vardagsrummet och det hjälper till. Men även jag var väldigt besviken till en början i film, det lät tunt och saknade oompf. När jag delade fick jag ut det sista med tanke på att subwoofern fick mer effekt. Det gäller även att komma ihåg att ställa om för de fyra lägen som finns: direct, game, music, movie. 

 

Jag har nu en mångsidig receiver som strömmar från min NAS: flac, mp4, osv. Jag har någon gång dragit på rejält i volymen, men trivs faktiskt bäst med måttliga volymer i mitt vardagsrum - det är skönare så. Med tanke på effekt spelar den även dynamiskt på låga volymer utan att man behöver offra någonting. 

 

Håller helt med, fick till inställningarna dagen efter och var därför nöjd med bioljudet, såsom nivåer etc. Funderar fortfarande har inte bortsett från Marantzen än :)



#220

Postad 24 februari 2021 - 18:26

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Efter en del velande så slog jag till på 7015, såg att där fanns en audessey app för 200kr nåt som är värt att ha?

#221

Postad 24 februari 2021 - 19:33

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Efter en del velande så slog jag till på 7015, såg att där fanns en audessey app för 200kr nåt som är värt att ha?


Ja den appen är helt klart värt det.

#222

Postad 27 februari 2021 - 08:53

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Efter en del velande så slog jag till på 7015, såg att där fanns en audessey app för 200kr nåt som är värt att ha?

Grattis till ett mycket bra val. Om du skaffar  2 kanal slutsteg till kan du köra 11.2 Ljud från SR7015. Skulle du kunna kolla via HEOS hur TIDAL är mot Spotify vore intressant att höra vilken som låter bäst hos dig!



#223

Postad 27 februari 2021 - 10:08

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tjena

Har redan slutsteg 😁 har både tidal 8 Spotify oxå haha men ja ska prova mig fram nu o se. Köpte även 4 atmos högtalare beg som jag tänkte montera oxå

#224

Postad 27 mars 2021 - 12:18

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Hej. Har inskaffat en SR8015 och det lilla jag än så länge hunnit med och prova så är jag helnöjd. Jag har kört en Audyssey kalibrering på hela mina uppsättning 7.1.2. Fick tipset att köra en andra kalibrering till musik med enbart fronthögtalarna. Går ju nu att köra två olika högtalarlägen. Vad är fördelen med att köra en andra kalibrering till musik? Jag kör ändå med vanligt stereoläge när jag lyssnar på musik.

Jocke

Redigerat av JB1, 27 mars 2021 - 13:58.


#225

Postad 28 mars 2021 - 11:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej. Har inskaffat en SR8015 och det lilla jag än så länge hunnit med och prova så är jag helnöjd. Jag har kört en Audyssey kalibrering på hela mina uppsättning 7.1.2. Fick tipset att köra en andra kalibrering till musik med enbart fronthögtalarna. Går ju nu att köra två olika högtalarlägen. Vad är fördelen med att köra en andra kalibrering till musik? Jag kör ändå med vanligt stereoläge när jag lyssnar på musik.

Jocke

 

Jag kör 8012 som har samma effekt. Men man får större ljudbild genom stereo direct läget. 



#226

Postad 28 mars 2021 - 12:13

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag kör 8012 som har samma effekt. Men man får större ljudbild genom stereo direct läget.


Kanske dum fråga men när du skriver stereo direkt läget, menar du då pure direkt eller direkt? Eller annat....

#227

Postad 29 mars 2021 - 08:59

ubbe1973
  • ubbe1973
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Behöver införskaffa en ersättare till min Cambridge 651R. Ska driva mina B&W CM8 med center och är ej i behov av mer än 7.2.

 

Kollat lite på SR 5015 och NR1711.

 

https://www.prisjakt...t.php?p=5484482

https://www.prisjakt...t.php?p=5431089

 

Budgeten flexibel men runt 10k har jag tänkt. Vad tror ni om att driva mina CM8 med dessa?



#228

Postad 29 mars 2021 - 10:48

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Behöver införskaffa en ersättare till min Cambridge 651R. Ska driva mina B&W CM8 med center och är ej i behov av mer än 7.2.

 

Kollat lite på SR 5015 och NR1711.

 

https://www.prisjakt...t.php?p=5484482

https://www.prisjakt...t.php?p=5431089

 

Budgeten flexibel men runt 10k har jag tänkt. Vad tror ni om att driva mina CM8 med dessa?

 

Jag skulle klart rekommendera samma effekt som du nu har på Cambridge 651R 150watt på din nya förstärkare på grund av att B&W CM8 har Känslighet 88 dB 



#229

Postad 29 mars 2021 - 12:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kanske dum fråga men när du skriver stereo direkt läget, menar du då pure direkt eller direkt? Eller annat....

 

Menar nog bara Pure Direc, vet inte vad det heter på Marantz receivers. Men "funktionen där man kopplar förbi DSP:n och kör ren stereosignal utan färgning. 



#230

Postad 29 mars 2021 - 14:17

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Menar nog bara Pure Direc, vet inte vad det heter på Marantz receivers. Men "funktionen där man kopplar förbi DSP:n och kör ren stereosignal utan färgning. 

 

Det heter PURE!

 

Om man ansluter via digital/optiskt så är DSP och DAC alltid med! men kör du via RCA in är inte DSP o DAC med så här funkar det 

Först Ljudet/ljudkälla inspelning sen mixning analogt till digital till typ en CD sen via CD spelaren in optiskt i förstärkarens DSP=Digital signal processor och sen digital till analog signal till slutsteget via volymkontrollen. se bild nedan. Så i alla typer av CD/DVD sitter en DSP+DAC sen ut via RCA till förförstärkaren. Man kan säga att DSP är dirigenten i en orkester och dålig DSP är inte bra hur bra DAC du än har. Som i datorer är CPU likvärdig DSP i en förförstärkare/CD spelare. Undermålig CPU i datorn laggar spel hur bra grafikkort du än har. Men kör man skivspelare är inte DAC med i Pure läge på en Marantz. 

 

500px-DSP_block_diagram.svg.png



#231

Postad 06 april 2021 - 06:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för info ovan

 

Jag har faktiskt kört min Hegel H160 gentemot Marantz 8012, jag blev överraskad just för att skillanderna inte var större. Hegel H160 är en dual-mono integrerad förstärkare med mkt kraft under locket. 

 

Visst skilde det sig en aning till Hegelns fördel, men inte så mkt som jag trodde. Hegeln hade renare och fastare basåtergivning, och lite mer av en rak spelstil. När jag prövade hade jag ett externt RIAA och en Rega P8. 

 

Marantz 8012 spelar mkt upplöst och generös botten och mycket tryck, men också lite rundare i klangen. Den känns därför lite mjukare och mer insmickrande att lyssna till i stereo. Skillnaderna blir dock större när man använder Hegelns interna DAC, och då hänger inte Marantzen med via Heos. 

 

Min Hegel stannar, men just nu i garderoben varsamt nedpackad. Jag sörjer definitivt inte kvalitativ stereo med Marantz 8012. Den spelar inte "musik bra för att vara en hembioreceiver, den spelar som en riktigt bra stereoförstärkare - punkt!"


Redigerat av Glidtassen, 06 april 2021 - 06:56.


#232

Postad 07 april 2021 - 15:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej på er!

 

Jag har upptäckt att när jag kör Netflix får jag ut andra format. Min tv stöder inte utsignal för Atmos, vilket är ok.  Men det ser ut som om den försöker koda om två-kanalsstereo till: Dolby Digital NEU:X, Auro-2D Surround, Multi Ch Stereo, Stereo Dolby Digital. 

 

Det känns som detta bara simulerad flerkanal från Netflix, men bara utfylld tvåkanal omvandlad till flerkanal, vad skall jag göra?



#233

Postad 10 april 2021 - 17:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

En Apple TV 4K löser dina problem. Stödjer Atmos och skickar ut DD 5.1 osv korrekt (utan avkodning/omkodning).



#234

Postad 27 april 2021 - 06:48

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Hej.
Precis skaffat en Marantz SR7015. Har två frågor som nån kanske kan svara på. Vad är skillnaderna mellan ljudlägena Auto, Direct och Pure direct?
Auto har jag nog koll på. Men undrar framförallt skillnaden mellan Pure direct och Direct.
Och är det möjligt att använda Audyssey bara för LFE-kanalen?
Skulle helst bara vilja korrigera det och inte så mycket på dom andta kanalerna. Skulle föredra att använda så lite processing som möjligt. Föredrar ljudet från som det är från mina högtalare även om det kanskr inte är "rätt". Med Audyssey på låter basen bättre men jag tycker själva "ljud-bubblan" blir sämre. Tycker ljudet blir mer öppen, mer rymd när Audyssey är frånslagen. Är inte ute efter rak eller exakt korrekt frekvensrespons i rummet.
Mvh

#235

Postad 27 april 2021 - 11:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Audyssey MultEQ är appen du söker.

#236

Postad 27 april 2021 - 19:53

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Hej,

 

Uppdaterade min 5015 i veckan & efter det är atv’n fett dominant!

Så fort jag startar digitalboxen eller xboxen så går apletvn in & tar över (trots att jag har stäng av autostart och triggern på Marantzen)

Jag har ryckt alla sladdar & gjort allt strömlöst utan påverkan!

Är det någon som har något tips? Det enda jag kan göra är att rycka hdmi`n på atven men

det blir ju lite jobbigt i längden då ungarna nyttjar den flitigt!

Vänligen

 

Berra



#237

Postad 27 april 2021 - 22:01

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Hej.
Precis skaffat en Marantz SR7015. Har två frågor som nån kanske kan svara på. Vad är skillnaderna mellan ljudlägena Auto, Direct och Pure direct?
Auto har jag nog koll på. Men undrar framförallt skillnaden mellan Pure direct och Direct.

 

Min förståelse av Direct och Pure Direct:

Direct kringgår alla ljudmanipulationskretsar i AVR.

Pure Direct stänger av alla andra kretsar som inte är absolut nödvändiga, (som frontpanelens display), i avsikt att eliminera eventuell oavsiktlig störning i AVR. och går kortaste vägen i förförstärkaren.

Jag tycker att Pure är något bättre på min SR7015



#238

Postad 28 april 2021 - 06:04

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

FWIW: Jag kör helst med Pure Direct - det ger för mig bäst "återgivning" när jag lyssnar på musik med mera. Och jag har en gammal SR7008...



#239

Postad 28 april 2021 - 06:17

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Min förståelse av Direct och Pure Direct:Direct kringgår alla ljudmanipulationskretsar i AVR.Pure Direct stänger av alla andra kretsar som inte är absolut nödvändiga, (som frontpanelens display), i avsikt att eliminera eventuell oavsiktlig störning i AVR. och går kortaste vägen i förförstärkaren.Jag tycker att Pure är något bättre på min SR7015

FWIW: Jag kör helst med Pure Direct - det ger för mig bäst "återgivning" när jag lyssnar på musik med mera. Och jag har en gammal SR7008...

Tackar!
Japp håller med Pure direct låter bäst. Men det jag funderar på ang. Direct är om avstånd och nivåer är påslagna?
Hade gärna haft nivåer och avstånd på för tycker det gör stor skillnad speciellt i multikanal. I stereo kör jag alltid Pure direct.

#240

Postad 28 april 2021 - 06:50

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

En Apple TV 4K löser dina problem. Stödjer Atmos och skickar ut DD 5.1 osv korrekt (utan avkodning/omkodning).

Likaså en Chromecast Google TV :) för typ halva priset.



#241

Postad 30 april 2021 - 04:54

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Går det att använda Audyseey bara till bas eller LFE? Har inte kopplat in AVRen till nätverket än men är appen värd att använda eller spelar den mindre roll egentligen?

 

Gissar att man kanske får tweaka lite men jag är lite kluven till Audyseeys vara eller icke vara. Vissa grejer låter bättre men andra inte eller sämre.

Gillar t.ex inte att den har dragit upp nivåerna i registret typ 3000-9000hz och sänkt toppen. Inte nån decibel här och där utan mellan 7-9db!


Redigerat av sebulba, 30 april 2021 - 04:58.


#242

Postad 30 april 2021 - 09:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kör väldigt mkt med min Marantz 8012

 

Vissa saker behöver jag inte; som flera zoner. Testade Tidal på min gamla NAD 778, men blev aldrig vän med gränssnittet. Vidare tyckte jag inte ljudet var så mkt bättre för de extra slantarna. 

 

Vad mer kan man göra med 8012/8015 som är roligt utöver basic-funktionerna? Har inte testat radio än, men Spotify och Tidal. Den har gott om extra pre-outs för mer effekt. Har även kört musik via NAS. 



#243

Postad 30 april 2021 - 19:56

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Kör väldigt mkt med min Marantz 8012

 

Vissa saker behöver jag inte; som flera zoner. Testade Tidal på min gamla NAD 778, men blev aldrig vän med gränssnittet. Vidare tyckte jag inte ljudet var så mkt bättre för de extra slantarna. 

 

Vad mer kan man göra med 8012/8015 som är roligt utöver basic-funktionerna? Har inte testat radio än, men Spotify och Tidal. Den har gott om extra pre-outs för mer effekt. Har även kört musik via NAS. 

Har du testat hur det funkar att koppla AVRen till en Amazon Alexa eller Google assist?

En av anledningarna till att jag skaffade en Marantz. Ingen breaker men ville ändå ha funktionen när man har massa andra grejer som lampor, sensorer osv. med Alexa. Förväntar mig inte för mycket funktioner men av/på och val av källa förväntar jag mig att det skall finnas. Sen hoppas jag även automationer ska funka. Att med ett röst-kommando så släcks lampor, AVRen väljer film-källa osv.

 

Om du testar meddela gärna hur det gick. :)

 

Mvh



#244

Postad 01 maj 2021 - 18:54

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Tackar!
Japp håller med Pure direct låter bäst. Men det jag funderar på ang. Direct är om avstånd och nivåer är påslagna?
Hade gärna haft nivåer och avstånd på för tycker det gör stor skillnad speciellt i multikanal. I stereo kör jag alltid Pure direct.

Såvitt jag vet: I Pure Direct är allt, och jag menar ALLT, avslaget. Punkt - typ. Ingen som helst processning, avstånd eller ljudkorrigeringar.



#245

Postad 02 maj 2021 - 15:05

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Såvitt jag vet: I Pure Direct är allt, och jag menar ALLT, avslaget. Punkt - typ. Ingen som helst processning, avstånd eller ljudkorrigeringar.

Ah det stämmer. Hittade dock en kompomiss som jag passar mig perfekt man kan välja i Audyseey-menyn att stänga av rumskorrigering för höger och vänster högtalare men som jag fattat det med avstånd och nivåer intakta. Så nu kan man låta "Auto"-läget vara på hela tiden utan att man behöver byta bortsett från "pure direct" när jag kör stereo då.

Visst det blir lite "fel" men tyckte inte det lät bra alls med att ha dom EQade. Resten är helt ok att den EQar. :)



#246

Postad 04 maj 2021 - 04:49

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Måste bara säga att jag gillar Audyseey hur den har korrigerat basen. Kan dela basarna högre nu utan att det låter skit eller bara brötar. Delar mina basar vid 100hz nu vilket inte var att tänka på innan tackvare alla peakar i övre basregistret. Tycker inte direkt man kan lokalisera basen lättare jämfört med 80hz. Funderar på om jag ska dela dom ännu högre kanske runt 120hz. Som jag minns det körde väl Dolby baskanalen upp till 120hz eller om det till och med var högre men det kanske har ändrats det senaste eller med Atmos. I vilket fall så har jag hört hur mycket mer info det finns i LFE-kanalen så kan rekommender att att dela högre. Blir ganska stor skillnad tycker jag. Detta funkar bra till film eller flerkanals-ljud till två-kanals musik är det annorlunda. 



#247

Postad 04 maj 2021 - 16:31

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 1

Jag blir alltid glad när någon annan är glad - se det smittar av sig B)



#248

Postad 06 maj 2021 - 21:19

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Godkväll!

 

Tänkte jag skulle dela med mig av en fix som Sound united ska komma ut med för 4k/120, 8k/60 problemet som hemsöker alla nya förstärkarna.

Hade väl hoppats lite på ett byte av HDMI kortet istället för en extra låda som ska ligga och ta upp plats. Men men man kan väl inte begära för mycket  :P

https://www.marantz....-gb/hdmiadapter

 

Edit: Surprise surprise såg nu att länken redan var delad i en annan tråd här på forumet.  :rolleyes:


Redigerat av Timmy86, 06 maj 2021 - 22:16.


#249

Postad 07 maj 2021 - 05:08

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Godkväll!
 
Tänkte jag skulle dela med mig av en fix som Sound united ska komma ut med för 4k/120, 8k/60 problemet som hemsöker alla nya förstärkarna.
Hade väl hoppats lite på ett byte av HDMI kortet istället för en extra låda som ska ligga och ta upp plats. Men men man kan väl inte begära för mycket  :P
https://www.marantz....-gb/hdmiadapter
 
Edit: Surprise surprise såg nu att länken redan var delad i en annan tråd här på forumet.  :rolleyes:

Undrar vad lådan gör med signalen?

#250

Postad 07 maj 2021 - 07:47

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Undrar vad lådan gör med signalen?

En väldigt bra fundering som ingen verkar kunna/vilja svara på just nu. Vad jag uppfattat det som så handlade det ju från början om ett bandbreddsproblem i Panasonic chippet som dom satte i förstärkaren. Min gissning är att denna lilla adapter skalar ner signalen till en som Panasonic chippet klarar av att hantera. Men men som sagt bara en gissning.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.