Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbränning LG OLED C7 65

55 svar till detta ämne oled inbränning
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2020 - 09:26

raukisola
  • raukisola
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hej, jag har märkt att jag har fått inbränningar i min oled. Det är som många andra den klassiska tv4 nyhetsmorgon solen. Nu till min fråga, är det något man kan göra åt det? Eller är det bara att acceptera sådana saker med tekniken Oled?

Nu ser vi inte överdrivet mycket på tv och verkligen inte mest på nyhetsmorgon, även om det är det första som knappas in på morgonen.

Tvn är 2 år ganska exakt.

 

Mvh


Redigerat av raukisola, 21 januari 2020 - 09:27.


#2

Postad 21 januari 2020 - 09:28

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Reklamera så får du ny panel/TV.

#3

Postad 21 januari 2020 - 13:32

raukisola
  • raukisola
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Såpass. Då blir det ett samtal till Egiganten och be att låna en kartong :)



#4

Postad 21 januari 2020 - 13:46

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Nej du ringer direkt till LG. Ska vara hemservice så reparatör kommer till dig, beroende på vart man bor såklart.

#5

Postad 21 januari 2020 - 14:55

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Hur länge gäller denna garanti?



#6

Postad 21 januari 2020 - 16:36

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Så länge tv4 envisas med att ha en knallgul statisk fläck på exakt samma ställe tror jag att LG kommer få byta var och varannan oled. Bättre mailbomba tv 4 och fråga hur många av tittarna som efterfrågat en paneldödarlogga!
Hur är det med andra Oled? Bara LG som drabbas?
Alternativ,skippa 4 ans morron. LG lär nog tröttna på att byta skärm 4-5 ggr per kund pga att
tv4 envisas med att konsekvent strunta i tvköparnas önskan slippa solen. De har gråat ner den lite men det räcker inte

Redigerat av Askungen, 21 januari 2020 - 16:44.


#7

Postad 21 januari 2020 - 17:03

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

LG ska sakna reservdelar nu, så passa på ring kundservice se vad de säger



#8

Postad 21 januari 2020 - 18:27

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Så länge tv4 envisas med att ha en knallgul statisk fläck på exakt samma ställe tror jag att LG kommer få byta var och varannan oled. Bättre mailbomba tv 4 och fråga hur många av tittarna som efterfrågat en paneldödarlogga!
Hur är det med andra Oled? Bara LG som drabbas?
Alternativ,skippa 4 ans morron. LG lär nog tröttna på att byta skärm 4-5 ggr per kund pga att
tv4 envisas med att konsekvent strunta i tvköparnas önskan slippa solen. De har gråat ner den lite men det räcker inte


Ja, det är sjukt att tv4 efter så många påtryckningar fortfarande envisas med solen under mer eller mindre hela morgonsändningen.
Men, trots detta är jag klart oroad över hur lätt oled får inbränningar. Tycker man kan begära mycket mer och hoppas verkligen det är bättre på 2019- och nyare paneler.

Som jämförelse sitter jag fortfarande på tre plasma tvs som alla gått över 20k timmar, utan minsta tillstymmelse till inbränning.

#9

Postad 21 januari 2020 - 20:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Borde skapa en poll då detta ser ut som ett reelt problem.



#10

Postad 21 januari 2020 - 21:27

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Har kanske haft tur med min 65”b7 men har ingen tillstymmelse till inbränning. Nu kollar vi kanske inte jättemycket på TV4 nyhetsmorgon men spelar väldigt mkt xbox. Där om ngt är det mycket statiska menyer etc.

#11

Postad 21 januari 2020 - 21:49

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Bara hoppas du klarar dig. En sak är iaf säker. Man bör undvika statiska bilder med gult i..

#12

Postad 21 januari 2020 - 21:51

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Bara hoppas du klarar dig. En sak är iaf säker. Man bör undvika statiska bilder med gult i..

Ja min tv är ca två år och det verkar vara då det händer. Men håller tummarna:)

#13

Postad 22 januari 2020 - 14:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Fascinerande ändå att det är bara morgonsolen som rapporteras. Har inte haft den på en sekund ens :)

#14

Postad 22 januari 2020 - 15:26

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Fascinerande ändå att det är bara morgonsolen som rapporteras. Har inte haft den på en sekund ens :)

Finns fall med diverse HUD-element i spel som brännts fast också. Men solen verkar populär i svenska hem. Den är förbjuden hos oss iaf :D



#15

Postad 22 januari 2020 - 16:12

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Finns fall med diverse HUD-element i spel som brännts fast också. Men solen verkar populär i svenska hem. Den är förbjuden hos oss iaf :D

 

Tror inte solen är så värst poppis, programmet däremot kanske. Lika illa tycker jag den så kallade ”stämningsmusiken” som hela tiden dränker talet. Men det är nåt j*a ofog som flera kanaler håller på med. Undrar vilken idiot som fick för sig att vi vill ha musik i bakgrunden till en berättarröst. Lite ot iofs.



#16

Postad 22 januari 2020 - 16:17

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Frugan kollar tv4 varje lördag och söndag morgon. Har haft B7 i mer än två år. Ingen sol eller nån annan inbränning än så länge. 🤓

#17

Postad 22 januari 2020 - 16:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Frugan kollar tv4 varje lördag och söndag morgon. Har haft B7 i mer än två år. Ingen sol eller nån annan inbränning än så länge.

 

Kollat mot röd eller grön testbild? Det är då den syns. Fotboll synnerligen.


Fascinerande ändå att det är bara morgonsolen som rapporteras. Har inte haft den på en sekund ens :)

Kanal 10 är väl med gul,men inte i närheten så intensiv som 4:ans. Den syns inget från.



#18

Postad 22 januari 2020 - 16:55

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Frugan kollar tv4 varje lördag och söndag morgon. Har haft B7 i mer än två år. Ingen sol eller nån annan inbränning än så länge. 🤓


Dags att förbjuda nudå innan du har en sol i allt material 👌

#19

Postad 22 januari 2020 - 19:59

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Kollade både med grön o röd bakgrund. Inga artefakter som tur var.



#20

Postad 22 januari 2020 - 22:41

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0

Kollat mot röd eller grön testbild? Det är då den syns. Fotboll synnerligen.

Kanal 10 är väl med gul,men inte i närheten så intensiv som 4:ans. Den syns inget från.


Har inte kollat speciellt mot någon backgrund men ser på fotboll sen är det start bilder på Viaplay, Netflix, diverse enfärgade reklambilder och har inte sett något. Kanske dags att förbjuda tv4 morgonprogram som någon skrev?😅

#21

Postad 23 januari 2020 - 20:13

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Knepigt med dessa inbränningar.
Undrar om 9-serien klarar sig bättre med nya funktionen "Ljusstyrkeinställning för logo". Jag kör den på Låg och hoppas på det bästa...

#22

Postad 03 februari 2020 - 16:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Det har ju ändå vart förhållandevis få rapporter. Men ja bra om de jobbar med livslängden.

#23

Postad 04 februari 2020 - 10:27

raukisola
  • raukisola
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Har inte kollat speciellt mot någon backgrund men ser på fotboll sen är det start bilder på Viaplay, Netflix, diverse enfärgade reklambilder och har inte sett något. Kanske dags att förbjuda tv4 morgonprogram som någon skrev?

Som askungen skrev så är det mest mot grönt som det syns. Skall kontakta LG i veckan och se vad de säger.

Återkommer med svar.



#24

Postad 04 februari 2020 - 10:34

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

 De har gråat ner den lite men det räcker inte

 

TV4-solen är lite transparant nu, var den inte helt solid också förr? 



#25

Postad 04 februari 2020 - 10:39

raukisola
  • raukisola
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Pratade precis LG, skall göra en uppfräschning sedan återkomma för att skapa ett ärende.


Redigerat av raukisola, 04 februari 2020 - 10:39.


#26

Postad 06 februari 2020 - 14:39

raukisola
  • raukisola
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Pratade igen med LGs support. De skickar ut servicetekniker som kikar på tvn. Superb supportpersonal måste tilläggas. Fan inte ofta man blir bemött med glädje i tonen vid serviceärenden :)



#27

Postad 04 mars 2020 - 13:57

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Har samma jäkla inbränningar på min 55B7... Är väl precis över 2år gammal nu tror jag, får väl också prova ringa LG å se om de kan vara behjälpliga... 

 

Är jag som är boven i dramat, tycker de e gött å ha nyhetsmorgon igång när jag jobbar hemifrån vilket är ett par dagar i veckan, då står den igång mellan 8-10 så det är ju inte så extremt mycket ändå som den är igång på det kan jag tycka...



#28

Postad 04 mars 2020 - 14:08

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Min B6 fick spår av Power Armor-HUD från Fallout.

Fick ny panel av den finska mästaren från LG.

Tror det var ett år sen nu.



#29

Postad 04 mars 2020 - 18:30

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Som askungen skrev så är det mest mot grönt som det syns

Kuggfråga:

Vad är Gult en blanding av?

 

Att det inte blir crash and burn på vit text och vita loggor beror oftast på att det är den vita subpixeln som körs.

Den tycks klara mer då den är större.

Med färger däremot så är det dom mindre pixlarna som blandar.

 

Och eftersom OLEDs har en pixel fillrate på låga 30% (70% dött utrymme) så är pixlarna i minsta laget.

Dom borde sluta att använda pixlar från en standard 30 tums tv istället.

 

crank it up LG

större pixlar klarar Solen.

 

KRP 500A 12 år gammal med 24000 driftstimmar och helt jämn utan inbränningar.

men då är pixel fillraten på dom runt 90%.

betydligt större pixlar som klarar av mer utan att tappa effekt.

Nåt för Lucky Goldstar att ta til kanske ?

 

Dom kan ju börja med att fylla upp 70% av det outnyjtande utrymmet som är nu så kanske det blir bättre :)


Redigerat av sune bejas, 04 mars 2020 - 18:47.


#30

Postad 01 april 2020 - 13:18

raukisola
  • raukisola
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Fick precis hem tvn med ny panel. Tackar för tipset!



#31

Postad 01 april 2020 - 14:16

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Kollat mot röd eller grön testbild? Det är då den syns. Fotboll synnerligen.


Kanal 10 är väl med gul,men inte i närheten så intensiv som 4:ans. Den syns inget från.

Jag har fått permanenta inbränningar av TV 10 loggan på två olika paneler. Det är synd att idioterna som skapar dessa loggor inte förstår bättre. Måtte djävulen ta alla...



#32

Postad 01 april 2020 - 16:59

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Idiotin med loggor borde bannlysas helt och hållet, liksom en massa skräp om andra program som dyker upp i bilden på vissa kanaler.

#33

Postad 02 april 2020 - 08:16

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 2
Jag är mest förvånad över att det fortfarande finns de som tittar på tablå-tv. Hur står ni ut med alla reklamavbrott?

#34

Postad 02 april 2020 - 10:38

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 1
Jag är inte förvånad över att en del tror att tablå-tv är ute. Lite OT i tråden, en del streamingnördar blir fartblinda och tror att tablå-.tv helt är ute. Många kombinerar streaming, tablå-tv. SVT har ingen reklam o alla satellit betalkanaler inte heller. Och än så länge är kvaliteten o tillförlitligheten bättre med Satellit o marksänd mottagning tycker jag.

#35

Postad 02 april 2020 - 13:07

kentarne
  • kentarne
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Jag är inte förvånad över att en del tror att tablå-tv är ute. Lite OT i tråden, en del streamingnördar blir fartblinda och tror att tablå-.tv helt är ute. Många kombinerar streaming, tablå-tv. SVT har ingen reklam o alla satellit betalkanaler inte heller. Och än så länge är kvaliteten o tillförlitligheten bättre med Satellit o marksänd mottagning tycker jag.

+1 på den.

#36

Postad 02 april 2020 - 16:27

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Jag är inte förvånad över att en del tror att tablå-tv är ute. Lite OT i tråden, en del streamingnördar blir fartblinda och tror att tablå-.tv helt är ute. Många kombinerar streaming, tablå-tv. SVT har ingen reklam o alla satellit betalkanaler inte heller. Och än så länge är kvaliteten o tillförlitligheten bättre med Satellit o marksänd mottagning tycker jag.


Kan bara instämma ser mer på tablå-tv än streaming.

#37

Postad 02 april 2020 - 17:49

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Tablå-TV med "spela upp"-funktion samt inspelningsbar box är klart smidigare än att försöka få till alla play-tjänster på ett smidigt sätt i en enhet som hanteras med en fjärrkontroll.

Vi ser i stort sett aldrig live, så om det är reklam så spolar man förbi, vilket man även måste göra på en del play-tjänster.

Sen är kvaliten på en del playtjänster rätt medioker.

#38

Postad 25 augusti 2020 - 22:01

Unregistered2b5b8449
  • Unregistered2b5b8449
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Fått en del inbränningar på min LG B8 65 tum

 

  • C more och TV4 loggan i övre högra hörnet, syns endast svagt vid vissa gråa nyanser.
  • Big Brother kameraöga loggan i nedre vänstra hörnet , då vi tittade på livestreamen när det sändes. Gissar att C more loggan är ifrån livestreamen också.
  • Min sambo har tittat på Expressen TV under COVID-19 utbrottet, har fått längst ner "Har du ett nyhettips? Mejla oss på [email protected]"
  • Ett stort område i mitten på TV'n som lyser grönt vid gult, och lila vid rött.
  • Två små ikoner längst ned på båda hörn, ser ut som en fyrkant med ett plustecken i.

 

https://www.minhembi...c_id=516979.jpg

https://vimeo.com/451649645


Redigerat av Unregistered2b5b8449, 25 augusti 2020 - 22:59.


#39

Postad 26 augusti 2020 - 16:03

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Fått en del inbränningar på min LG B8 65 tum

 

 

Antar att den inte är äldre än 2 år. Ring LG Support och fråga om du kan byta panel på garanti.



#40

Postad 07 september 2020 - 14:43

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Antar att den inte är äldre än 2 år. Ring LG Support och fråga om du kan byta panel på garanti.

En B6 lär väl vara från 2016?
Min65e6 har inbränning från undertexter ( det är som en ruta) samt solen. Köpte den direkt när den släpptes och var bland de första i Sverige 160422, 80000kr prutades ner till 68000kr. Ringde service för länge sedan men de brydde sig inte nämnvärt att de sålt en produkt för 68k som höll i strax över 2 år...
Det var lite inbränning då, ser fördjävlig ut nu.

Redigerat av Pachole, 07 september 2020 - 14:55.


#41

Postad 07 september 2020 - 18:54

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 1

En B6 lär väl vara från 2016?
Min65e6 har inbränning från undertexter ( det är som en ruta) samt solen. Köpte den direkt när den släpptes och var bland de första i Sverige 160422, 80000kr prutades ner till 68000kr. Ringde service för länge sedan men de brydde sig inte nämnvärt att de sålt en produkt för 68k som höll i strax över 2 år...
Det var lite inbränning då, ser fördjävlig ut nu.

 

Jag hade ringt igen och om du inte får hjälp så be om att få prata med någon ledare/högre upp. Tror det är många av dem som jobbar där som kanske inte helt kan det där med policy/goodwill och bara kör efter sitt frågeformulär.

 

Har hittills bara haft goda erfarenheter med LG support och har hört folk iallafall i USA (men har för mig det är i fler länder) som fått paneler utbytt utanför garantitiden som en engångsgest/-goodwill.

Så testa igen och stå på dig, påpeka att du använt TV:n normalt med varierat material men att du för en tid sedan upptäckt inbränningar som har blivit värre. Nämn att du hört andra som fått utbytt panel utanför garanti och att du var en tidig/trogen kund. Med lite tur kanske det går bättre denna gången.


Redigerat av p1er, 07 september 2020 - 18:56.


#42

Postad 08 september 2020 - 19:16

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag hade ringt igen och om du inte får hjälp så be om att få prata med någon ledare/högre upp. Tror det är många av dem som jobbar där som kanske inte helt kan det där med policy/goodwill och bara kör efter sitt frågeformulär.

Har hittills bara haft goda erfarenheter med LG support och har hört folk iallafall i USA (men har för mig det är i fler länder) som fått paneler utbytt utanför garantitiden som en engångsgest/-goodwill.
Så testa igen och stå på dig, påpeka att du använt TV:n normalt med varierat material men att du för en tid sedan upptäckt inbränningar som har blivit värre. Nämn att du hört andra som fått utbytt panel utanför garanti och att du var en tidig/trogen kund. Med lite tur kanske det går bättre denna gången.

Hej!
Jag mailade genom deras formulär för service och skrev hela historien. Stod att de svarar inom 24h men det har de inte gjort, tar jag dock som positivt då jag hoppas att frågan skickas uppåt till person med rätt mandat! Precis som du säger! Tack!
Panelen är inte direkt värdigt sitt pris när man använt den helt vanligt men försiktigare. Rutan i mitten efter undertexter är verkligen inte ok på en tv för nästan 70k!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Pachole, 08 september 2020 - 20:23.


#43

Postad 08 september 2020 - 20:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Fantastiskt andrahandsvärde också.



#44

Postad 08 september 2020 - 20:28

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Fantastiskt andrahandsvärde också.

Mm, någon här som tagit in pris på att byta en panel? Typ årets 65” kostar 25000kr så vad kan enbart en panel kosta..?

#45

Postad 15 december 2020 - 13:40

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Hej!
Jag mailade genom deras formulär för service och skrev hela historien. Stod att de svarar inom 24h men det har de inte gjort, tar jag dock som positivt då jag hoppas att frågan skickas uppåt till person med rätt mandat! Precis som du säger! Tack!
Panelen är inte direkt värdigt sitt pris när man använt den helt vanligt men försiktigare. Rutan i mitten efter undertexter är verkligen inte ok på en tv för nästan 70k!

Kan uppdatera och säga att det gav inget resultat. . .

#46

Postad 10 mars 2021 - 22:00

Hagersten
  • Hagersten
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Knepigt med dessa inbränningar.
Undrar om 9-serien klarar sig bättre med nya funktionen "Ljusstyrkeinställning för logo". Jag kör den på Låg och hoppas på det bästa...

 

Jag har också 9 serien och har stängt av ljusstyrkan helt på logo. Det borde inte kunna bli burn in då. Frågan är om det fungerar på spel också läs PS5 eller Xbox. 



#47

Postad 13 mars 2021 - 16:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Knepigt med dessa inbränningar.
Undrar om 9-serien klarar sig bättre med nya funktionen "Ljusstyrkeinställning för logo". Jag kör den på Låg och hoppas på det bästa...

 

Jag har också 9 serien och har stängt av ljusstyrkan helt på logo. Det borde inte kunna bli burn in då. Frågan är om det fungerar på spel också läs PS5 eller Xbox. 

Det kommer ju ta längre tid men inbränning lär det ju bli till slut. Men det vore trevligt med någon slags funktion där de kan gissa vad som verkar vara statiska huds och sen så försöker de göra dem mer opaque eller ta bort den helt. 



#48

Postad 25 mars 2021 - 09:44

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Fråga: Ni som fått inbränningar. Har ni aktivt kört med Pixelshift och Logo-dimning sedan ni köpte TV'n?



#49

Postad 25 mars 2021 - 10:04

Pachole
  • Pachole
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Fråga: Ni som fått inbränningar. Har ni aktivt kört med Pixelshift och Logo-dimning sedan ni köpte TV'n?

Japp, men det var en tidig 65e6, logo dimning fanns inte då, gissar på att lg fick många paneler inbrända under deras garantitid och fixade en lösning. Sitter nu med en 77cx från mellandagsrean och är toknöjd!

#50

Postad 25 mars 2021 - 10:21

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

gul undertext i netflix sabbar lg oled





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.