Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad skall jag välja? Bitstream eller PCM?

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 10 februari 2008 - 21:32

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
,...

Redigerat av henke007, 11 februari 2008 - 10:26.


#102

Postad 17 april 2008 - 17:04

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Stop, Du skickar inte PCM via de analoga utgångarna utan bara analogt .

Och varför skulle duinte kunna skicka DTSHD MAanalogt om spelaren klarar att av koda det?


Nu måste jag komma in och fråga....

kan man alltså få ut 5-kanaligt Dolbt Digital True HD via PCM? Trots att PCM är ett 2-kanlaigt ljudformat....??

Hänger inte med riktigt...

#103

Postad 17 april 2008 - 19:05

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Nu måste jag komma in och fråga....

kan man alltså få ut 5-kanaligt Dolbt Digital True HD via PCM? Trots att PCM är ett 2-kanlaigt ljudformat....??

Hänger inte med riktigt...

Nja, du får ju ut det som PCM. TrueHD är en komprimerad kopia av PCMspåret. När du avkodar ett TrueHDspår får du alltså ett PCM-spår. detta kan du sen skicka ut via HDMI ( >1.1) i upp till åtta kanaler.

PCM i sig är inte begränsat till stereo, det är bandbreddsbegränsningar i S/PDIF-standarden som begränsar PCM-överföring till två kanaler.

(p.s. Dolby Digital är en ljudcodec på samma sätt som Dolby TrueHD. Dolby Digital TrueHD är alltså en språklig kontamination som bara kan leda till förvirring. d.s.)

#104

Postad 17 april 2008 - 23:05

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Nja, du får ju ut det som PCM. TrueHD är en komprimerad kopia av PCMspåret. När du avkodar ett TrueHDspår får du alltså ett PCM-spår. detta kan du sen skicka ut via HDMI ( >1.1) i upp till åtta kanaler.

PCM i sig är inte begränsat till stereo, det är bandbreddsbegränsningar i S/PDIF-standarden som begränsar PCM-överföring till två kanaler.

(p.s. Dolby Digital är en ljudcodec på samma sätt som Dolby TrueHD. Dolby Digital TrueHD är alltså en språklig kontamination som bara kan leda till förvirring. d.s.)


Tack för informationen.
Min receiver, Marantz SR5400 (4 år gammal) klarar tyvärr bara av att koda av PCM till 2-kanaligt ljud...så vad jag förstår så år PCM inget jag kan använda mig av?

#105

Postad 18 april 2008 - 12:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
PCM skall inte kodas av. Bara omvandlas till en analog signal som skall förstärkas och sändas ut till högtalarna.

#106

Postad 18 april 2008 - 14:08

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

PCM skall inte kodas av. Bara omvandlas till en analog signal som skall förstärkas och sändas ut till högtalarna.


Ok. Men i min manual står det att PCM-ljud in i receivern endast skickas ut till höger och vänster fronthögtalare.

#107

Postad 18 april 2008 - 14:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Då är det nog tyvärr så.

#108

Postad 18 april 2008 - 14:13

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Då är det nog tyvärr så.


Brukar en receiver normalt klara av att omvandla PCM till 5.1-ljud?

#109

Postad 18 april 2008 - 17:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
De flesta moderna surroundrecievers kan ta emot 5.1 LPCM och skicka ut det i ett 5.1 högtalarsystem.

#110

Postad 19 april 2008 - 18:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

PCM i sig är inte begränsat till stereo, det är bandbreddsbegränsningar i S/PDIF-standarden som begränsar PCM-överföring till två kanaler.

Bandbredden räcker för att föra över TrueHD och Master Audio i de flesta fall, det är inte därför S/PDIF inte används. Det är av andra skäl.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 19 april 2008 - 18:15.


#111

Postad 20 april 2008 - 03:57

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Bandbredden räcker för att föra över TrueHD och Master Audio i de flesta fall, det är inte därför S/PDIF inte används. Det är av andra skäl.

MVH
/Chuck

är ganska säker på att jag läst ngnstans själva protokollet som det är specifierat (och framför allt applicerat) idag (dvs i befintliga maskiner) inte accepterar den extrema bandbredd som krävs - att det rent fysiskt och tekniskt är möjligt däremot är jag självklart medveten om. ska försöka hitta var jag läste ngn teknisk utläggning om det där.

att det sen är filmbranschen och vårt kära aacs la som sätter de reella käpparna i hjulet är väl knappast någon hemlighet?

(och sorry för OT)

#112

Postad 15 juli 2008 - 21:43

Unregistered7a74f27c
  • Unregistered7a74f27c
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Vad bör jag ställa in på min HD-E1 då? Bitstream eller PCM? Jag har en Onkyo 705. Har provat båda två, men jag får inte upp vad det är för ljudformat jag spelar på Onkyo-displayen.

Stängde av "Dynamic Range Control". Vad det bra gjort? Vad är det :D

Om jag sätter in en HD-skiva står det MCH PCM 5.1 i display (96 khz). Har jag gjort rätt då? Det låter fantastiskt bra, men jag vill ju utnyttja grejorna rätt :) Vet att HD-E1 inte skickar HD-signalerna fullt ut.

Hilfe bitte! :)


Det är bara när du kör ljudet som Bitstream(HDMI)in i förstärkaren som det står på displayen vad du spelar upp för format annars står det bara PCM.

Mvh JImpa

#113

Postad 15 juli 2008 - 21:50

Unregistered7a74f27c
  • Unregistered7a74f27c
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag har några frågor ang analogt 5.1 ljud som ja kopplat både från min BD spelare Samsung 1400
och HD DVD spelare EP35 vid olika tillfällen, till min Pioneer VSX-1015!!

Jag har ställt in ljudbilden via mikrofonen Automacc el va det heter sen gammalt!!

Har endast kört via optisk kabel förut!!

När jag kopplade analogt från Samsungen så fick jag ut PCM
och Dolby true HD som analogt och kunde njuta av de nya ljuden så sätt. Jag gjorde
inga ändringar i receivern och på samsungen finns inga direkta inställningar!!

Ljudet lät klart mkt bättre än vad jag upplevt innan som bäst fullbitrate DTS!!

jag var mkt nöjd helt enkelt.

När jag nu köpte en Ep35.a så vill jag testa med analogt från den ett tag,
så jag drar ut sladdarna ur samsungen och sätter in dem på samma ställen i EP35.an!!

När jag testar en film med Dolby true HD Matrix Reloaded och kör samma volym som
på samsungen i princip, så låter det mkt lågt och inte alls kraftfullt, medans te x DD+ låter högre
och bättre just vid första anblicken!!

Varför blir det så??

Har sen dess gått in i receiverns inställningar och kompenserat genom att höja db nivån på samtliga
kanaler från -2 till +5, tycker det låter högre men ändå inte som via samsungen och då har ja rätt
hög volym på stärkaren, sen skiljer ju vissa dolby true hd mot andra men inte så mkt!!

varför denna skillnad, och ska ja ställa om på nåt annat sätt??!!

har ställt in alla högtalare på small både i Ep35.an och receivern , fast det spelar
väl ingen roll har väl bara med hur mkt ljudfrekvenser som skickas till basen?!

Har PCM valt och ej bitstream, som det ska vara vid 5.1 analogt!!

följdfråga:
behöver man ställa in nåt i Ep35.ans menyer egentligen med avstånd till högtalare osv
det räcker väl i receivern??!!

tacksam för svar , ev om nån sitter i samma situation och har en lösning!!


Är lite nyfiken bara.....varför skickar du inte ljudet som Bitstream till Onkyon??
Blir så mycket bättre ljud då.HAr haft Onkyon innan jag bytte till min Yamaha 663 och har samma BD spelare som du och vet hur fruktansvärt bra det låter

Mvh Jimpa

#114

Postad 16 juli 2008 - 09:33

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Är lite nyfiken bara.....varför skickar du inte ljudet som Bitstream till Onkyon??


För att han inte har en Onkyo utan en Pioneer utan HDMI.

#115

Postad 12 maj 2009 - 01:33

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Helt klart en av den bästa men samtidigt mest röriga tråden hittills på forumet....

Folk verkar röra ihop PCM och LPCM.....

Hur som helst jag har en liten fråga till de kunniga här inne:

Min förutsättning är följande.

Receiver: Marantz SR6001 kan ta emot signal via LPCM. Har dock ej intern dekoder för HD ljud. Vad skall jag göra för att få bästa möjliga ljud. Jag tänker köpa mig en BD spelare men vet inte riktigt vad som skulle passa mig bäst då min receiver inte kodar om HD formaten.

Alt 1. Köpa en Panasonic DMP BD 60 utan analoga utgångar. Kan jag få DTS HD MA/ Dolby Tru HD genom att skicka signalen via LPCM?

Alt 2. Köpa en Panasonic DMP BD80 med analoga utgångar och koppla analogt till min receiver. Får jag då tillgång till det bästa ljudet?

Alt 3. Köpa en Pioneer LX71

Alt 4.Köpa en Pioneer BDP 51 FD

Vilket alternativ anser ni vara bäst?

Jag måste alltså skicka signalen fr spelaren via LPCM till receivern/analogt, då receivern saknar HD dekodrar.

Mvh

G

#116

Postad 12 maj 2009 - 10:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Du kan köpa en Panasonic BD60, då den kan avkoda alla format och skicka som PCM.
l

#117

Postad 12 maj 2009 - 20:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Du kan köpa en Panasonic BD60, då den kan avkoda alla format och skicka som PCM.
l



Man bugar och bockar samt tackar för hjälpen!

En liten sista följdfråga: Kan Panasonicen även koda av DTS HD MA + Dolby True HD, dvs de allra bästa och mest högupplösta formaten. Tidigare i tråden behandlades en del ljudformat och då tråden var aktuell nämndes det att det inte fanns ngn spelare som kunde koda av de absolut bästa formaten???

Det kanske har ändrats tom dags datum...

Än en gång, tack för hjälpen!

Mvh

G

#118

Postad 12 maj 2009 - 20:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Japp, Pannan fixor dom me.

#119

Postad 12 maj 2009 - 21:28

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Japp, Pannan fixor dom me.


Samt skicka över signalen via LPCM till min Marantz SR6001, vilken tar emot LPCM signaler...

Tack än en gång för hjälpen!

G

#120

Postad 12 maj 2009 - 21:39

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Samt skicka över signalen via LPCM till min Marantz SR6001

Javisst!

#121

Postad 18 maj 2009 - 13:59

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Tack så mkt för hjälpen!

Nu har jag funnit ännu ett alternativ, men jag får se om jag orkar vänta?

Oppo ska tydligen komma ut med en BD-spelare i höst. Snart vankas det emellertid semester då skulle det sitta grymt fint med en BD-spelare.

G

#122

Postad 20 maj 2009 - 11:56

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Om en förstärkare kan ta emot PCM i 96 kHz menar man då underförståt 24-bit/96 kHz? (vad menas med "bit"?)

Det blev väl uppklarat för ett tag sen att den enda skillnaden på att skicka bitstream och PCM över HDMI var ljudnivån.
Hur är det med att använda 5.1 analogt mot att skicka över HDMI? Någon skillnad i ljudkvalitèe?

När jag testar en film med Dolby true HD Matrix Reloaded och kör samma volym som
på samsungen i princip, så låter det mkt lågt och inte alls kraftfullt, medans te x DD+ låter högre
och bättre just vid första anblicken!!

Varför blir det så??




Så upplevde jag med det för några månader sen, att det blev bättre ljud med DD+ än Dolby TrueHD.
Vad kom du fram till?

Redigerat av fitnessrx, 20 maj 2009 - 14:34.


#123

Postad 20 maj 2009 - 15:42

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
lol det va ett gammalt inlägg. Kom fram till att man skulle höja volymen lite tror ja med Dolby True HD.

#124

Postad 18 juli 2009 - 10:14

chortan
  • chortan
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hur noga är det med att ha en bra kabel när du ska köra analogt?
Har provat att koppla analogt med ett par billiga RCA-kablar och tycker inte att ljudet är något att ha. Blir bättre om jag kör koaxial. Har planer på att köpa en 6xRCA från Goldkabel för att se om det förbättrar ljudet.
Nån som har tips på bra kablar till rimligt pris?

#125

Postad 18 juli 2009 - 14:45

ripplecarry
  • ripplecarry
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hur noga är det med att ha en bra kabel när du ska köra analogt?
Har provat att koppla analogt med ett par billiga RCA-kablar och tycker inte att ljudet är något att ha. Blir bättre om jag kör koaxial. Har planer på att köpa en 6xRCA från Goldkabel för att se om det förbättrar ljudet.
Nån som har tips på bra kablar till rimligt pris?


Tror inte det är kablarna som är problemet.

Har du ökat bas-kanalen med 10-15dB i receivern när du kör ut ljudet analogt?

Se följande tråd för lite info: https://www.minhembi...howtopic=237571



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.