Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem MRX 1140 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 490:-
Anthem MRX 540 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) 22 490:-
Anthem MRX 740 (Surroundförstärkare) 1 4,5 (1) 34 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
Anthem MCA325 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 30 490:-
Anthem MCA 525 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 42 900:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 49 990:-
2 relaterade trådar

#151

Postad 07 september 2022 - 09:45

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Fråga, behöver avm70 ha trådat internet för att kunna uppdatera firmware?

 

och en till fråga, crossover för LFE har jag tillfälligt ställt på 80 Hz (innan jag kör kalibrering), men den är tillbaka till 120 hz varenda gång maskinen varit avstängd. Alla andra tillfälligt satta crossovers, nivåer, avstånd verkar sparas. Varför ändras lfe tillbaka varje gång maskinen stängs av? Jag är fullt medveten om att jag missar information med min inställning och det är bara en tillfällig fix innan jag hunnit köra en kalibrering. 



#152

Postad 07 september 2022 - 16:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Fråga, behöver avm70 ha trådat internet för att kunna uppdatera firmware?
 
och en till fråga, crossover för LFE har jag tillfälligt ställt på 80 Hz (innan jag kör kalibrering), men den är tillbaka till 120 hz varenda gång maskinen varit avstängd. Alla andra tillfälligt satta crossovers, nivåer, avstånd verkar sparas. Varför ändras lfe tillbaka varje gång maskinen stängs av? Jag är fullt medveten om att jag missar information med min inställning och det är bara en tillfällig fix innan jag hunnit köra en kalibrering.

Fråga på AVS så får du säkerligen svar snabbt.

https://www.avsforum...181385/page-625

#153

Postad 07 september 2022 - 17:57

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Yes. Får regga mig där och fråga. 



#154

Postad 29 september 2022 - 21:29

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Jag är tyvärr en av dem som har haft en del problem med ARC på min AVM70. Framför allt så får jag problem med distortioner när jag ställer att ARC ska korrigera frekvenser över 400Hz. Min killgissning är att ARC försöker överkompensera dippar och på p.g.a. detta så klipper det. Detta märks nästan uteslutande bara vid musiklyssning (2-kanal). Stänger jag av ARC så försvinner problemet.



#155

Postad 30 september 2022 - 07:46

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tråkigt att höra. Har läst på avs att fler rapporterat det du upplever, dvs det distar i övre registret om man låter ARC korrigera över basområdet vid musiklyssning. Men det verkar inte ske för alla, så svårt att förstå var felet ligger. 
 

Jag har själv inte börjat labba med ARC än. Fick mina nya lcr för en dryg vecka sen men väntar fortfarande på atmos. Jag har upplevt att nya fronten skulle må bra av att ha en target som drar upp upp diskanten, särskilt lite högre upp i register. Hade tänkt lösa det med target curve bara för lcr. Men det kan ju ge mig samma bekymmer med dist om det vill sig illa. Får återkomma i ämnet längre fram. 



#156

Postad 30 september 2022 - 07:47

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag lånade hem en MRX740 över en helg och hörde ingen distorsion. Däremot ett initialt störande fläktljud, vilket dock drunknade bort när material spelades. Jag testade att korrigera upp till både 5.000 och 20.000 Hz i ARC. Däremot har jag läst på AVS om fler som upplevt distorsion. Vill minnas att användaren Bob hade nån fix för det. Är det hårdvarurelaterat borde det gå på garantin att åtgärda.

Måste säga att jag blev väldigt förtjust i ljudet från Anthem! Redan innan ARC lät det förträffligt faktiskt. Det var inte roligt att återlämna denna AVR och koppla in sin gamla Yamaha. Framförallt vid 2-kanalig musiklyssning tyckte jag att Anthem briljerade.

Nu lyssnar jag mest på multikanals konserter och ser en del film, och där tyckte jag inte att skillnaden var riktigt lika stor, men visst hörde jag fler instrument och nyanser som Yamahan inte gräver fram. Något jag delvis saknade är Yamahas möjlighet att expandera ljudbubblan med en enkel manöver i deras app, vilket jag ibland gör. En anledning till att skillnaden inte blev jättestor är att mina subbar redan är optimerade via MSO/MiniDSP och ger receivern ett enkelt jobb att integrera, vilket framförallt Yamaha har nytta av då YPAO inte är bra på korrigering av bas..

En AVM70 står nog på önskelistan framåt jul!

#157

Postad 30 september 2022 - 08:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Är det bra att använda ARC i de högre registren (om det inte distar)?

 

Generellt så vet jag att många avråder från korrigeringar över 250 Hz.

 

Det enda jag egentligen saknar hos AVM 70 är en manuell PEQ, i fall jag vill korrigera utan att använda ARC (jag gör så med det försteg jag har nu).



#158

Postad 30 september 2022 - 14:12

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tänker precis som du Erik, om det inte behövs korrigering högt upp i register så hade jag helst hoppat det. Men det finns ju högtalare som behöver en peq för att komma till sin rätt och då i detta fall så blir det target curve med ARC eller ngt så simpelt som tonkontroller. Min gamla Onkyo hade peq men Anthem har som sagt inte det. Vidare behövde mina gamla högtalare ingen korr i övre registret med Anthem, det lät grymt bra. Men min nya lcr behöver däremot en höjning för diskanten för att riktigt spela ut. 
 

Bra att det lät bra för dig Saturnus. Generellt så är Anthem riktigt bra på ljudkvalitén. 



#159

Postad 30 september 2022 - 17:23

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Jo, det är märkligt att vissa upplever problem med distortioner medans andra inte. Initiellt så misstänker man ju hårdvarufel... just för att i mitt fall så är det framför allt vänster kanal som distar.

 

Jag har labbat lite igår där jag kopplade in min Zidoo Neo S och använde den som förförstärkare och ljudet var "tyvärr" mycket renare. Sen är frågan vem som är mest transparent?



#160

Postad 30 september 2022 - 18:45

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag upplevde något liknande, också på vänster högtalare, efter det att jag hade gjort min första (AVM 70) ARC kalibrering.

Efterföljande kalibreringar har jag inte haft någon distortion överhuvudtaget.

 

Ett råd kan var att göra en hårdvarureset och göra om allt från början.

 

""

Anthem tech told me there are 2 separate "reboot/reser" processes that handle different issues within the unit.... Software Reboot/Restore (ie via the Web UI) only resets Software settings/issues within the O/S.... it has 0 effect on hardware/firmware. The Hardware Reset process (as I was told) does not affect OS issues... just Hardware/Firmware. 
 
Hardware Reset:
 
* (if possible) power down via power switch/remote
* unplug unit
* push power button on unit
* wait 3 secs
* plug unit back in
* press and hold Power and Menu on unit -- System Restore should appear on screen.
""
 
Du kan med The Quick Measure Tool kolla vilka toppar och dalar det är på respektive kanal, se till att avmarkera rutan så att inte ARC är inkopplad utan bara den rena signalen från processorn.

Redigerat av arcspin, 30 september 2022 - 18:50.


#161

Postad 30 september 2022 - 21:58

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Har för mig att jag gjort en total hårdvarureset förut. Ska test en gång till och se, tack!



#162

Postad 01 oktober 2022 - 08:52

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jo, det är märkligt att vissa upplever problem med distortioner medans andra inte. Initiellt så misstänker man ju hårdvarufel... just för att i mitt fall så är det framför allt vänster kanal som distar.
 
Jag har labbat lite igår där jag kopplade in min Zidoo Neo S och använde den som förförstärkare och ljudet var "tyvärr" mycket renare. Sen är frågan vem som är mest transparent?

I tråden nedan försöker de komma till botten med distortionen.
https://www.avsforum...5/post-61705115

Vid tiden för dessa inlägg fanns det en bugg som innebar att receivern indikerade att ARC var aktivt trots att så inte var fallet. Inledningsvis tror användaren RobertR att han har ARC igång och samtidigt fått bort distortionen. Kan vara bra att ha i åtanke, även om de kommer på detta själva några sidor fram.

Någon tipsar om att sänka System wide target level och se om det hjälper.

#163

Postad 01 oktober 2022 - 08:56

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Japp, att sänka system wide target är ett bra förslag att testa.

 

Forumklipp:

"

thanks to your help, your time and explaining all the functions of ARC, the distortion on some songs disappeared with lowering the „system wide target level“, the sound also got much clearer, i thank you so much and all the others for helping me out in dialing in my system!
The other thing that made a big improvement, was lowering the room gain to +4.5 dB, the sound is still extremely impactful but it matches my taste more than the automatic (boomy) adjustment of +6.0 dB, done by ARC.
"
 
"
lower the system wide level target by 3db. It'll make things easier for arc, it'll allow it to make a few cuts instead of boosting the response on your surround and height speakers.
"

Redigerat av arcspin, 01 oktober 2022 - 08:57.


#164

Postad 01 oktober 2022 - 12:23

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 1
Att det hjälper att sänka system wide target säger ju direkt att ARC / EQ går över 0dB och därmed lägger till distorsion tyvärr. Ganska enkel och grov miss av Anthem.

#165

Postad 02 oktober 2022 - 13:20

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Tack alla för tipsen! Jag har testat att sänka system wide förut och hjälpte väl en aning om jag minns rätt.

 

En sak som jag upptäckte idag var om ändrade från t.ex. 2.1 till 2.0 så försvann problemet nästan helt. Vad innebär detta???

 

Overall så låter arc bättre än Dirac i basområdet, men trots det så lyckades jag aldrig frambringa distortioner med Dirac...

 

Ska testa att göra en ny kallibrering där jag via Quick meassure ställer in basarna så de peakar vid 72db vilket jag har läst ska ge bäst resultat...



#166

Postad 03 oktober 2022 - 16:18

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Känslan jag får är att ”processorkraft” inte räcker till i vissa fall av korrektion. Kan inte annars förstå varför dist i högt register försvinner om man tar bort Sub. Möjligen ngn bugg. 
 

Rörande 72 db som startvärde (om man har två basar) så läste jag om det också för ett tag sen i tråden på avs. Men längre fram i tråden så hävdar Bob nu att man ska starta på 75 db för bästa resultat (även med dubbla basar). Jag antar att det är till att prova och sen se/lyssna vad som blev bäst. 



#167

Postad 03 oktober 2022 - 18:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Känslan jag får är att ”processorkraft” inte räcker till i vissa fall av korrektion. Kan inte annars förstå varför dist i högt register försvinner om man tar bort Sub. Möjligen ngn bugg. 
 

Rörande 72 db som startvärde (om man har två basar) så läste jag om det också för ett tag sen i tråden på avs. Men längre fram i tråden så hävdar Bob nu att man ska starta på 75 db för bästa resultat (även med dubbla basar). Jag antar att det är till att prova och sen se/lyssna vad som blev bäst. 

Om du tar bort sub, ändras utnivån något ?



#168

Postad 03 oktober 2022 - 20:32

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Labbat mer i helgen och kommit fram till att min teori verkar stämma: alltså har man dippar som ligger för långt under "target curve" så försöker ARC trycka up dessa dippar för mycket. Här borde ARC ha en begränsning som förhindrar detta så att den bara kan kompensera dippar med säg max 3db så man slipper använda system wide.

 

Denna gång så funkade "System wide" betydligt bättre (kanske något som förbättrats i senaste versionen). Lägger jag system wide så att den är nära dipparna så försvinner problemet nästan helt! Gör man detta så kan man utan problem dra upp "max correction frequency" till säg 10-15khz utan att det distar. Tänk bara på att inte dra upp mer än så långt att ARC bara trycker ner toppar. Jag tycker dock att ljudet blev lite för platt när jag gjorde detta och drog ner till 500-1000hz igen.


Redigerat av Photek, 03 oktober 2022 - 20:36.


#169

Postad 03 oktober 2022 - 20:35

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Om du tar bort sub, ändras utnivån något ?

När jag testade senast så märkte jag ingen direkt skillnad. Vet att detta var en bugg förut som förstörde många högtalare...



#170

Postad 14 oktober 2022 - 06:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Vet man när HDMI 2.1-versionerna kommer till Sverige? De verkar ha börjat distribueras i USA.

#171

Postad 15 oktober 2022 - 09:56

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 1

Jag har också sökt lite efter den information men gått bet. I Usa så verkar de distribueras för fullt. Vissa fick redan i september men nu en större massa i oktober. Så ska vi gissa att leveranser här sker under vintern?

 

Jag övervägde länge att vänta in i det sista med att köpa en avm70 just för nya hdmi. Men rent krasst så har ja ingen nytta av det då jag inte gamear eller ser på media som kräver högre upplösning än 4K. Dock så är det ju ofta bra att köpa det senaste då man är mer framtidssäker. Det verkar också inte ske några stora prishöjningar pga nya hdmi då Anthem bara byter krets i nya maskiner, men om man vill uppdatera en gammal så får man betala två ggr för hdmi och då verkar det handla om typ 5000 kr. Jag har inga planer på att uppdatera, iaf inte nu. 
 

nu har jag äntligen uppdaterat firmware i min maskin. Hoppas på att få tid att labba med ARC nästa helg. Men det är en massa aktiviteter som sätter käppar i hjulen som städdagar i samfällighet, barnen ska på gymnastiktävlingar mm. Men inte mer än rätt att de får tid nu då jag fått väldigt mkt ”egentid” när jag byggde under vår/sommar. 


Redigerat av DPC, 15 oktober 2022 - 09:57.


#172

Postad 15 oktober 2022 - 12:39

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag har skickat iväg en fråga till Hembiobutiken kring uppgradering till HDMI 2.1 och återkommer med deras svar när de svarat.

 

Det verkar också som att HDMI 2.1 kretsarna är mer känsliga gentemot HDMI-kablarna som används.

"And the problem with the HDMI cables and the AVM90 must have something to do with the new HDMI boards."


Redigerat av arcspin, 15 oktober 2022 - 12:43.


#173

Postad 15 oktober 2022 - 13:07

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Svar från Hembiobutiken:

"Ingen ny info än så länge. Sist jag pratade med dom (nån vecka sen) så trodde dom att de skulle få mer info i slutet av denna månad."



#174

Postad 15 oktober 2022 - 18:01

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag tror man inte ska ha alltför bråttom med att uppdatera. Särskilt om det innebär ev krångel/strul. Inget illa om Anthem, men känslan jag får är att time to market är viktigt, kanske till priset av en del buggar. Men de är på intet vis ensamma om det..



#175

Postad 15 oktober 2022 - 21:37

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 1

Alltså jag kan inte vara ensam om att tycka att det är riktigt drygt när en AVR för 30k+ har sådana barnsjukdomar? Man måste fiddla med target curve, input sensitivity per källa, calibration curve och EQ för att se till att förstärkaren inte klipper internt och skickar square waves / fyrkantsvågor till sina högtalare.

 

Det är jättemärkligt, jag har aldrig upplevt det med någon annan apparat tidigare. Jag upplevde det senast idag då jag körde Hans Zimmer - Live in Prague och drog volymen upp till 0dB, det klippte digitalt i ett par kanaler. Det var inte elementen i högtalarna som gav upp med andra ord. 80Hz crossover..

 

Ångrar nästan köpet och längtar efter Audyssey XT32 igen.



#176

Postad 16 oktober 2022 - 07:21

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Så ska det inte vara. Jag märkte inga sådana tendenser på den MRX740 jag hade hemma några dagar. Jag spelade inte lika högt som du, men nästan. Har du testat att koppla ur allt och köra en total reset? Firmware och software uppdaterade? Sen bör man tydligen begränsa ARC till 5000 Hz. Oklart varför men av det jag läst är det främst pga att filterna inte räcker till annars. Det sista jag kommer på att jag läst är att subnivån ska ställas in på 75dB utifrån topparna på diagrammet i Quick measure, inte utifrån medelnivån som visas i en ruta när testtonen kör.

Den Yamaha och den Marantz jag har är båda stabila på ett sätt som Anthem inte är. De har fler funktioner också, trots sin ålder, och bättre fjärrkontroller. Synd bara att de inte låter lika bra.

#177

Postad 16 oktober 2022 - 07:39

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Nej, det ska inte vara så fackamato! Jag antar att det låter bra utan ARC? Tycker du det också låter bra då i de högre registren så hade jag gått på Saturnus inlägg och begränsat området Arc agerar inom. Sen kanske en total reset gör ngt positivt också. Har läst om folk på avs som haft samma typ av bekymmer men verkar fått bukt på det. 



#178

Postad 16 oktober 2022 - 08:01

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag läste att på den amerikanska sida så verkar de som förbokat sig för en 2.1 uppgradering fått informationen att det skulle kunna ordnas i slutet av november. Det verkade också vara flera som fått samma information, oaktat om de direkt förbokade möjligheten eller de som bokade in sig vid ett senare tillfälle.



#179

Postad 16 oktober 2022 - 16:37

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
@Saturnus
Japp, 6x2 mm oring gjorde susen.
Ser ingenting av det blåa ljuset.
Köpte en påse oringar från Kjell o co.

#180

Postad 16 oktober 2022 - 19:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

@Saturnus
Japp, 6x2 mm oring gjorde susen.
Ser ingenting av det blåa ljuset.
Köpte en påse oringar från Kjell o co.

Så bra! Konstigt att Anthem inte fixat så dioden kan släckas. Kritiken har varit känd i två år, liksom att vissa fläktar kör lite väl aggressivt. Detta borde de ha kunnat åtgärda, men inte ens på de nya 8K-maskinerna är något gjort.

#181

Postad 10 november 2022 - 10:44

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Alltså jag kan inte vara ensam om att tycka att det är riktigt drygt när en AVR för 30k+ har sådana barnsjukdomar? Man måste fiddla med target curve, input sensitivity per källa, calibration curve och EQ för att se till att förstärkaren inte klipper internt och skickar square waves / fyrkantsvågor till sina högtalare.

 

Det är jättemärkligt, jag har aldrig upplevt det med någon annan apparat tidigare. Jag upplevde det senast idag då jag körde Hans Zimmer - Live in Prague och drog volymen upp till 0dB, det klippte digitalt i ett par kanaler. Det var inte elementen i högtalarna som gav upp med andra ord. 80Hz crossover..

 

Ångrar nästan köpet och längtar efter Audyssey XT32 igen.

Jo, jag håller med dig... Jag tror inte Anthem eller fanbasen förstår hur viktigt det är att få bukt med dessa clipping-problem. Minsta lilla distorsion förstör direkt ljudupplevelsen och drar direkt till sig uppmärksamheten. Misstänker att det är hårdvarurelaterat, annars hade de åtgärdat detta vid det här laget. Vem vet, kanske har de väldigt ojämn kvalitet på prylarna eller så är det en kombination av hårdvara? T.ex. många använder bara de obalanserade utgångarna medans jag använder XLR (som har +6db gain) vilket kanske förstärker problemen.

 

Appropå RCA, aldrig har jag varit med om så billiga kontakter på en hifi-produkt. Det knakar och knirkar när jag ska trycka in en kontakt och de erbjuder inget som helst stöd för kabeln. Säga vad man vill om Emotiva, men deras baksidor är rena konstverken och byggda som stridsvagnar jämfört med Anthem.

Jag har hur som helst lyckats få till det hyffsat nu efter många dagars experimenterande, men kan ana att det sprakar till ibland. Jag får försöka hålla ut tills något bättre dyker upp då det enda som gör att jag inte har sålt den än är att den är väldigt buggfri (förutom clipping-problemen) och det helt underbara användargränssnittet.


Redigerat av Photek, 10 november 2022 - 10:45.


#182

Postad 11 november 2022 - 18:27

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Nu finns 8K varianten av avm70 att beställa hos HBB. Priset är upp 30 % för avm70 och även upp för avm90 med dryga 20 %. För den sistnämnda så har den haft hdmi 2.1 från start så där är det en ren prishöjning. 



#183

Postad 11 november 2022 - 18:36

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Nu finns 8K varianten av avm70 att beställa hos HBB. Priset är upp 30 % för avm70 och även upp för avm90 med dryga 20 %. För den sistnämnda så har den haft hdmi 2.1 från start så där är det en ren prishöjning.

Blev just lite nöjdare med min Marantz SR7013! 😂

#184

Postad 11 november 2022 - 18:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Tråkigt, men inte oväntat med prishöjning. Kronan har ju försvagats rätt mycket mot USD och när jag kollade nu så ser det ut som att CAD gått upp ännu mer, och det är väl den som sätter priset på Anthem.

 

Kan bli rätt rejäla höjningar ibland när man justerar priser på saker från Amerika. När jag köpte mina Revel Performa3 F208 år 2014 så kostade de 50 kkr, året efter höjde de till 62 kkr; nästan 25 %. 

 

Jag är fortfarande sugen på en AVM 70, men blir tveksam ibland när jag läser här. Jag ser inget behov av 8K under överskådlig framtid, så jag kanske kan fynda en gammal. :)



#185

Postad 12 november 2022 - 08:53

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jo, det var bara en tidsfråga innan de skulle hissa priset. Runt 5000 kr upp för nya hdmi var i korten, resten är däremot som allt annat drivet av omvärldsfaktorer. Men jag hade inte trott de skulle upp så pass mkt. Jag är mkt nöjd med min än så länge. Den låter grymt bra. Får se om det står sig med ARC också. 



#186

Postad 12 november 2022 - 10:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Prisjakt verkar inte vara helt uppdaterat med de nya priserna och det verkar vara få butiker som har några AVM i lager.

 

RC Ljud & Bild verkar ha en AVM 70 till det gamla priset: https://rcljudbild.s...g/anthem-avm70/

 

HiFi-Punkten verkar ha en AVM 90 till det gamla priset: https://www.hifi-pun...t/anthem-avm-90

 

Så om någon är beredd att slå till direkt så finns det kanske möjlighet till fynd! :)

 

 



#187

Postad 25 november 2022 - 21:11

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej har någon haft möjlighet att jämföra AVM 70 mot Arcam AV41.

#188

Postad 26 november 2022 - 09:48

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tyvärr inte hört skillnaden, men har läst en del om dem. Det verkar vara två kompetenta maskiner, men med sina egenheter. Så jag spekulerar i att det kan koka ned till om man fördrar ARC eller Dirac? Sen finns förstås mer skillnader men för egenskapen ljud så är min uppfattning att det är där skillnaden ligger. Blir säkert bra med båda. Jag valde Anthem för att den mäter och låter bra.



#189

Postad 26 november 2022 - 20:00

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Tyvärr inte hört skillnaden, men har läst en del om dem. Det verkar vara två kompetenta maskiner, men med sina egenheter. Så jag spekulerar i att det kan koka ned till om man fördrar ARC eller Dirac? Sen finns förstås mer skillnader men för egenskapen ljud så är min uppfattning att det är där skillnaden ligger. Blir säkert bra med båda. Jag valde Anthem för att den mäter och låter bra.


Vad har du ägt innan. Jag la upp en video på mina grejer https://youtu.be/v46Z1HFlC0g

#190

Postad 27 november 2022 - 10:30

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag kommer från en Onkyo RZ1100 som jag använde som försteg parat med två Emotiva slutsteg. Använder samma slutsteg nu med Avm70. Funderar på ett till steg och sneglar mot Emotiva dr3, men även Anthem och ATI finns i tankarna. På avsforums är många väldigt nöjda med Anthems slutsteg. Jag vill dock gärna ha mer kraft till min lcr, så i mitt fall står det mellan dr3 och motsvarande från ATI. ATI är dock i en annan liga prismässigt, så kanske blir att mellanlanda med ett till Emotiva. 



#191

Postad 29 november 2022 - 22:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Såg just att det finns ett begagnat ATI till salu, om det skulle vara av intresse: https://www.blocket....tsteg/105390696



#192

Postad 30 november 2022 - 17:13

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tack för tipset Erik!

 

Jag hade mest spanat på AT543nc. Har lyssnat på den och vet att den passar ypperligt till flera av de modeller av högtalare jag kikar mot i framtiden och säkert de jag har nu också som vill ha mkt pulver. Men den kostar minst 55' idag och kanske ännu mer efter senaste tidens inflation osv. Med ett nytt steg vill jag ha ngn skillnad mot det jag har idag med mer effekt och gärna mer välljud, men ändå passa med befintlig steg som blir kvar. Det beggade steget är intressant men påminner mkt om det jag har.

 

Så därför beställde jag ett Emotiva DR3 idag. För pengarna är det svårslaget och ger lägre brusgolv, mer svärta, detaljer, dynamik och effekt jfr med ett vanligt XPA som jag har idag. Emotiva passar också bra tillsammans med Anthem vilket jag förstås redan visste men fick det förstärkt efter dialog med HBB som provat just denna kombo. Det är också positivt att jag har kvar min XPA-5 som då får ta surround och sen basX enbart för atmos. Då blir hela baslagret drivet av XPA. På sikt lär jag vilja ha ännu ett sådant steg till atmos, men en sak i sänder. Ser fram emot att lyssna på den så fort jag fått hem den. 



#193

Postad 30 november 2022 - 20:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

OK, det blir säkert jättebra med det!

 

Hade det inte varit för att jag redan har nog med slutsteg så hade jag själv varit intresserad av detta ATI, jag köpte dock nyligen en begagnat Anthem MCA 50. Sen har jag ett MCA 2 som inte används nu och ett MCA 3 som driver center- och bakhögtalare nu (har ett Dynamic Precision till sidohögtalarna fram.

Har samlat på mig lite för att ha när det blir byte av försteg, om det nu ska bli AVM 70 eller något annat... :)



#194

Postad 01 december 2022 - 07:46

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag återkommer med rapport!

 

Det är ju trevligt med många steg  :wub:   Ger mkt valfrihet och det är bra steg du kommit över. Bara hoppa på Anthem som försteg också. Låter riktigt bra. 



#195

Postad 03 december 2022 - 19:41

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 0

Hej,

 

Bifogar min ARC-fil (ta bort .txt)

 

Någon som har en ide om varför det börjar dista så fort jag lägger på lite bas i huvudmenyn på min MRX 740? Oavsett vad jag gör så känns det som att jag inte får till bra mid bass eller så börjar det dista ofantligt vid olika nivåer. Hoppas det är något jag gör fel i ARC.

 

Mvh

Bifogad fil(er)



#196

Postad 07 december 2022 - 21:12

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 1
Tänkte bara meddela att efter att jag uppdaterade till Host firmware 75 så försvann alla problem som jag hade med min AVM70. Vet inte om det var något i min mjukvara som var korrupt eller om det var någon specifik fix i firmwaren. Hur som helst, underbart att kunna lyssna utan att störas av distortioner etc. :)

Redigerat av Photek, 07 december 2022 - 21:13.


#197

Postad 07 december 2022 - 22:10

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Kul att läsa Photek och skönt att det löst sig!

Jag tänkte installera nya FW under julhelgen.
Ska bli intressant att höra om jag upplever någon förbättring då jag är mycket nöjd med både ljud och funktionalitet i dagsläget.

#198

Postad 08 december 2022 - 19:59

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Det var dagens bästa att läsa Photek. Nu kan du njuta av ljudet!



#199

Postad 08 december 2022 - 21:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, rolig läsning Photek!



#200

Postad 09 december 2022 - 14:20

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Jo, jäkligt skönt! :) Nu när allt funkar så bra så kommer jag tänk minst två gånger innan jag kör in en ny uppdatering då jag inte vill förstöra något som redan funkar bra. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.