Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox som multimediamaskin

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2005 - 17:14

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Tjena!

Finns det någon i den här delen av forumet som använder en (chippad) Xbox istället för att köpa en "äkta" multimediamaskin/DVD-spelare liknande KiSS DP-508? Jag står själv i valet och kvalet inför ett köp och undrar vad som ger mest pang pang för pengarna.

Jag skulle vilja ha en maskin som klarar följande:

* Nätverka med övriga datorer i hemmanätverket.
* Streama musik och film från samma nätverk.
* Spela DVD-skivor, samtliga regioner.
* Spela andra videoformat som Divx, Xvid, mpeg etc.
* Streama musik (och gärna video) från Internet (typ Shoutcast).
* Spela in TV-program till skiva eller hårddisk.

Vad jag kan se vid en snabb överblick så verkar en chippad Xbox klara mycket av detta och verkar vara något billigare än en DVD-recorder med ovanstående skills. Frågan är om den klarar av att ersätta en sådan med likvärdig kvalitet på samtliga punkter? En fördel med en Xbox är ju såklart att det även är en spelkonsoll (duh...) vilket är trevligt. Har också hört att KiSS DP-508 dras med lite barnsjukdomar vilket jag även måste väga in i valet.

Erfarenheter?

Redigerat av Unregisteredbd4cda37, 18 januari 2005 - 17:15.


#2

Postad 18 januari 2005 - 19:23

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Om jag inte har missförstått allt helt och hållet så kan du inte recorda på nått sätt med Xbox.... :D

#3

Postad 18 januari 2005 - 19:41

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Det enda du kan spela in på Xboxens HD i dagsläget är TIVO, men det är ju ett system för hdinspelning som vi inte har i Sverige. Men det funkar bra för de som använder det.
Kanske kan det komma i framtiden om vi har tur :D

#4

Postad 18 januari 2005 - 20:24

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Där ser man! :D Det var mer än jag visste! :D

#5

Postad 18 januari 2005 - 22:35

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

En xbox klarar samtliga punkter förutom hårddiskinspelning.

Ja, det var nästan det jag trodde. :D Nåja, jag kan nog leva utan den biten om övriga punkter är likvärdiga i kvalitet. Spelar det någon roll vilket chip man använder för att få all denna funktionalitet? Spelar bios-version in? Något annat mod-mässigt?

#6

Postad 18 januari 2005 - 22:52

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

- kommer du att byta bios ofta?
- behöver du styrning för en display?
- vill du enkelt kunna starta med/utan chip aktiverat?

1. Vet ej, beror på om det första jag testar inte klarar av det jag vill göra. Kör gärna Linux-baserat i nuvarande nätverket.
2. Vad menar du med "styrning för en display"?
3. Tja, jag har hört talas om svårigheter att köra Xbox Live med chip aktiverat så en sådan funktion skulle väl inte sitta fel om man skulle bli sugen på att spela lite online. Inget jag är beredd att betala stora extra-slantar för dock.

Vilken programvara man kan köra på boxen har alltså väldigt lite med själva chippet att göra?

#7

Postad 19 januari 2005 - 00:10

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Ja, annat än att (alternativt) undvika att bli bannad från Live så finns väl ingen riktig nytta med enkel av/på, eller?

Tack för tipsen!

#8

Postad 19 januari 2005 - 16:53

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Skit i att lägga ner en massa pengar på chippning och flasha bara om bioset om du struntar helt i xbox-live. Du kan ju köra xlink istället om du vill.

Kör ett nätverk hemma och och använder Xbox Media Center som dashboard. Det funkar helt utmärkt att köra musik och filmer(måste streama) som ligger på datorn men det går även ladda över till hårddisken via ftp om man vill. Det går även köra backup spel som man kan ladda in på hårddisken. Ska du lägga in spel på hårddisken så krävs det dock att du byter ut den eftersom 8gig inte räcker långt. Känns även som att XBMC hela tiden byggs ut och det inom en snar framtid kommer komma en rad andra funktioner. Som någon påpekade så är det också väldigt dynamiskt då man kan modifiera utseendet som du vill.

Det enda som saknas är väl inspelningsfunktionen men det kan man leva utan om man inte har råd med något annat.

Vill du veta mer om detta så gå in på www.psxcare.com.

#9

Postad 19 januari 2005 - 16:58

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Ja, annat än att (alternativt) undvika att bli bannad från Live så finns väl ingen riktig nytta med enkel av/på, eller?

Min lösning för att undvika banning på XBox Live är att blocka all trafik från xboxen till de portarna på internet. Iofs kan jag aldrig spela live som det är nu, men åtminstonde så har jag möjligheten att göra det sen ifall jag vill.

#10

Postad 19 januari 2005 - 17:17

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Skit i att lägga ner en massa pengar på chippning och flasha bara om bioset om du struntar helt i xbox-live. Du kan ju köra xlink istället om du vill.

Ok, låter ju inte helt fel det heller. Får jag plats med vilket bios som helst på "orginalutrymmet"? Har du någon länk till bra guide om flashning eller är det lika simpelt som att flasha en vanligt dator-Bios?

Vad är egentligen fördelen med att "chippa" om man ändå kan flasha om befintligt bios? Att man kan köra dom båda parallellt?

Xlink hade jag inte hört talas om innan, det verkar ju fint!

#11

Postad 19 januari 2005 - 17:26

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ja, annat än att (alternativt) undvika att bli bannad från Live så finns väl ingen riktig nytta med enkel av/på, eller?

Min lösning för att undvika banning på XBox Live är att blocka all trafik från xboxen till de portarna på internet. Iofs kan jag aldrig spela live som det är nu, men åtminstonde så har jag möjligheten att göra det sen ifall jag vill.

Ännu smidigare än så är att använda senaste bios som hindrar boxen att gå upp på Live.

#12

Postad 19 januari 2005 - 17:30

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Ännu smidigare än så är att använda senaste bios som hindrar boxen att gå upp på Live.

Hört alldeles förmkt rykten om att det inte alltid räcker. Dessutom lirar jag som sagt inte live så för min del är detta en bra lösning tillsdess att jag vill spela live.

#13

Postad 19 januari 2005 - 18:22

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Ok, låter ju inte helt fel det heller. Får jag plats med vilket bios som helst på "orginalutrymmet"? Har du någon länk till bra guide om flashning eller är det lika simpelt som att flasha en vanligt dator-Bios?


Gå in och kolla på www.psxcare.com/forum där finns diverse guider för hur du ska gå tillväga. Du behöver en cd-skiva som heter superdisk som du kan ladda ner från mirc eller dc++. Starta med cd-skivan och därifrån så kan du via menyer välja hur du ska flasha. Dock får du läsa dig till vilken flashning som är bäst och aktuell för tillfället, var några år sedan jag gjorde min men den funkar fortfarande bra. Du ska sedan använda dig av Xbox media center och därifrån kan du köra Xlink kai.

Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför folk chippar överhuvudtaget, speciellt inte nu när xlink finns. En nackdel med xlink är dock att du måste installera det på en pc i nätverket som måste stå på när du ska spela. Edit: En till nackdel är att du blir av med orginalbiosen som sedan kan vara lite trixig att återställa.

Men som sagt läs dig till hur du ska gå tillväga på psxcare.

Lite om xlink kai
http://www.teamxlink.co.uk/
http://forums.xbox-s...hp?showforum=46

Om xbox mediacenter
http://www.xboxmediacenter.com

Redigerat av centertanksen, 19 januari 2005 - 18:28.


#14

Postad 19 januari 2005 - 20:33

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ok, låter ju inte helt fel det heller. Får jag plats med vilket bios som helst på "orginalutrymmet"? Har du någon länk till bra guide om flashning eller är det lika simpelt som att flasha en vanligt dator-Bios?


Gå in och kolla på www.psxcare.com/forum där finns diverse guider för hur du ska gå tillväga. Du behöver en cd-skiva som heter superdisk som du kan ladda ner från mirc eller dc++. Starta med cd-skivan och därifrån så kan du via menyer välja hur du ska flasha. Dock får du läsa dig till vilken flashning som är bäst och aktuell för tillfället, var några år sedan jag gjorde min men den funkar fortfarande bra. Du ska sedan använda dig av Xbox media center och därifrån kan du köra Xlink kai.

Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför folk chippar överhuvudtaget, speciellt inte nu när xlink finns. En nackdel med xlink är dock att du måste installera det på en pc i nätverket som måste stå på när du ska spela. Edit: En till nackdel är att du blir av med orginalbiosen som sedan kan vara lite trixig att återställa.

Men som sagt läs dig till hur du ska gå tillväga på psxcare.

Lite om xlink kai
http://www.teamxlink.co.uk/
http://forums.xbox-s...hp?showforum=46

Om xbox mediacenter
http://www.xboxmediacenter.com

Menar du inte att du inte förstår varför folk INTE chippar nu när xlink finns...

#15

Postad 19 januari 2005 - 22:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Communicator funkar även över xlink och (ska inte svära men) xbconnect.
Går även att prata i chatrummen i xlink via xbmc innan man börjat lira (samt i avalunch över IP men det är en annan femma).

#16

Postad 19 januari 2005 - 23:30

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

centertanksen: har du ens flashat ett bios ??

Oj glömde det trixiga, det var så länge sen.. Men nuförtiden är det bara köra superdisc vid flashning iallfall :P . Det var en kompis till mig som tog den största smällen när det gällde att läsa in sig på hur det gick till. Sen lånade vi bland annat minneskort(går även använda usb) och köpte action replay och något spel som jag tror var mechassault(funkar även med splinter cell eller Agent under fire). Så det blev nästan gratis. Det är inte speciellt svårt och finns rätt många guider om detta på nätet.
xbox-scene finns en del.

En annan nackdel är att om flashningen går fel, så står man med en box som aldrig kommer att kunna köra live och man måste även chippa den för att få den och fungera.

Har inte lött in något chipp och vet inte hur det fungerar för fem öre, men vad händer om man som nybörjare slinter med lödkolven och kortsluter moderkortet(har hänt för mig med pc B) )

Såg även att chippen blivit rätt billiga men när jag höll på så var det svindyrt att chippa, så är glad att jag inte satte in något. Men en del kan du nog iallfall spara om du inte löder in chippet själv. Gillar du inte att trixa kan du ju köpa en av någon privatperson som säljer, som t ex den här.

När det gäller Xbox live vs Xlink kai utvecklas xlink hela tiden och dessutom så är ju xlink gratis vilket iallfall jag tycker är en fördel:). Kan tillägga att jag inte ens spelat xbox live och därför inte kan säga vilket som är bäst.

#17

Postad 19 januari 2005 - 23:35

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
blittan// Får nog böja mig för xbox-gurun. Fy fan vilken snygg xbox du hade :P och varför har du mitt efternamn i din webbaddress?

#18

Postad 20 januari 2005 - 09:58

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Har ett par enkla frågor jag brukar ställa alla som är på mig om att dom minsann kan själva  :P

Ok, jag har svarat på frågorna på ett papper här brevid. När kommer facit? B)

#19

Postad 20 januari 2005 - 15:14

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag har kört med modchip och större hårddisk i min xbox i över 2 år nu och även hjälpt ett antal kompisar att installera. I min har jag ett lödfritt Matrix men i de flesta andra har jag satt i lödfria Xecuter2. Jag tycker de lödfria fungerar väldigt bra om man är noga vid installationen. Inget av de chip som jag har monterat har krånglat.

De två största fördelarna med modchip vs omflashning av orginalbios är följande:

- Återställning till ursprungsskick. Det känns bra att kunna göra tycker iaf jag. Extra enkelt med lödfria chip.

- Möjlighet att spela Xbox Live. Har iofs aldrig gjort det på min xbox men det finns ju de som vill göra det.

För bara ett par hundra extra tycker jag att ett modchip är det självklara valet.

Andra "tillbehör" som nästan är ett måste är fjärrkontroll, trådlösa handkontroller (Logitech) och trådlöst nät (mha en ethernet-wireless brygga).

Har man allt detta (inkl en större hårddisk med spel på) så ser ju en s.k. "multimediamaskin" (t.ex. Kiss) ganska blek ut :P

#20

Postad 20 januari 2005 - 15:21

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Har man allt detta (inkl en större hårddisk med spel på) så ser ju en s.k. "multimediamaskin" (t.ex. Kiss) ganska blek ut  :D

Ja, förutom inspelningsmöjligheten så står finns det ju ingen övrigt funktionalitet man saknar, dock vet jag inte hur det är med bild/ljudkvalitet och andra sådana saker (i jämförelse).

Har hört att lödfria chip kan krångla ganska mycket så vad menar du med att "vara noga" vid installationen? Vad ska man tänka extra på? B)

Är lödfria chip dyrare att köpa än "vanliga"? (Ja, lödning kostar ju extra om man inte gör det själv, men det kan det kanske vara värt om lödfria är dyrare i inköp och eventuellt krånglar). Annars låter ju lödfritt chip ganska sweet. :P

Har nu fått ganska många förslag på kompletta lösningar (tackar!). Vad kommer slutnotan att gå på tror ni? 2.000? 3.000? Vad är värt vad?

#21

Postad 20 januari 2005 - 15:34

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Jag köpte en ny Xbox för 1390:- ,chippade för 1095:- plus 200:- för montering av egen Hdd (200gb Seagate Barracuda), Hdd hade jag sen tidigare med den kostar annars ca. 1000:- Så ja vad kan det bli.... *räknar* Huh B)


2695:- :P



SSSSSSCHHH!!! Lova att inget säga! :D

#22

Postad 20 januari 2005 - 16:22

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Ja, egen hårddisk har jag. Tänkte installera den själv. 1095:- var vad du betalade för cippet+montering då antar jag?

#23

Postad 20 januari 2005 - 17:06

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

2695:-



Blev ju inte så mycket.. Sen kan du ju spara 200 kronor och sätta in hårddisken själv. Ungefär samma sak som att sätta in en ny i en dator.

Andra "tillbehör" som nästan är ett måste är fjärrkontroll, trådlösa handkontroller (Logitech) och trådlöst nät (mha en ethernet-wireless brygga).


Personligen tycker jag att trådlösa handkontroller OCH fjärrkontroll känns lite overkill. Även om det säkert blir lite enklare med en fjärrkontroll så är defentivt inget måste. Tycker att man kan utföra det mesta med handkontrollen. Själv kör jag stenhårt på kablar både vad det gäller xboxen och handkontrollerna :P. Fast en trådlös handkontroll vore inte helt fel, men är man fattig så är man:). Tänk på att överföringen till xboxen går långsammare om du kör den på ett trådlöst nätverk. Däremot är det skönt att kunna koppla laptopen till den trådlösa routern.

#24

Postad 20 januari 2005 - 17:38

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Ok, så dashboard då. Är det Xbox Media Center som är det "enda rätta" eller finns det andra och vad är fördelar/nackdelar. Har chippet eller bios någonting att göra med vilka dashboard man vill/kan köra?

#25

Postad 20 januari 2005 - 18:04

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Ok, så dashboard då. Är det Xbox Media Center som är det "enda rätta" eller finns det andra och vad är fördelar/nackdelar. Har chippet eller bios någonting att göra med vilka dashboard man vill/kan köra?


Har bara prövat Avalunch, Evolution-x och XBMC.. Helt klart känns xbox-mediacenter som den hetaste för tillfället. Den utvecklas hela tiden eftersom den är open-source. Dessutom kan du ändra rätt mycket i den själv. Sen behöver du inte köra XBMC som dashboard utan du kan köra den som ett program från någon annan dashboard. Men det är ju helt klart skönast att komma in i xbmc först.

Vill du pröva alla olika dashboard så kan du ju t ex köra evolutionX och sedan köra alla andra dashboard som program i apps mappen och sedan komma fram till vilken du gillar bäst.

#26

Postad 20 januari 2005 - 19:25

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
blittan:

Vad är det för pythonscript du har gjort? Lite nyfiken på detta, vill du dela med dig?

#27

Postad 20 januari 2005 - 19:40

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Överföringen på ett trådlöst nätverk behöver inte vara sämre, finns 108MBits.

Sen kan man fråga sig hur väl den specifikationen stämmer överens med verkligheten. Kanske kommer den upp i 100mbits om man har routern en meter ifrån xboxen men då behöver man ju inte ens köra trådlöst. Sen gillar jag inte riktigt att det flyger en massa data i luften(kan ju inte vara hälsosamt:)). Men det är nog snarare mitt problem :). Sen kostar ju en trådlös iallfall dubbelt så mycket om man ska komma i närheten av samma hastigheter.

fjärr o trådlösa hk är inte overkill, media center e superenkelt att styra med fjärren när tvn är avstängd (tex lyssnar på musik) och krångligare med hk..

Menade att jag tycker det är lite overkill med trådlös handkontroll och fjärrkontroll. När det gäller att lyssna på musik och ha tvn avstängd, så är nästa/föregående-låt-funktionen det enda jag använder.. Då är det ju faktiskt bara att trycka på en knapp på handkontrollen. Eller finns det några andra funktioner på fjärren som kan vara användbara?

#28

Postad 20 januari 2005 - 19:52

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Kan säga att 108 mbit trådlöst inte ens komer upp i hälften.

Praktiskt överföring på 54mbit är ca 20-25mbit så glöm att komma högre än 50mbit (vilket iofs är bra och duger mer än väl).
108mbit är också en egen standard hos D-Link (superG som inte funkar ihop med andra).

#29

Postad 20 januari 2005 - 20:12

fulpinnen
  • fulpinnen
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Fan det fanns ju lite kunnigt folk här ju..

FRÅGA: jag har uppdaterat xbmc med den senast updaten, men den e ganska så irriterande då man bara kan kolla på film i samma upplösning som man har i xbmc.
Den ändrar alltså inte automatiskt som den gjorde tidigare:(
Kör 1080i i xbmc å filmer i typ 720p via componentkabel.
Någon som vet varför??

#30

Postad 20 januari 2005 - 21:37

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Kan säga att 108 mbit trådlöst inte ens komer upp i hälften.

Praktiskt överföring på 54mbit är ca 20-25mbit så glöm att komma högre än 50mbit (vilket iofs är bra och duger mer än väl).
108mbit är också en egen standard hos D-Link (superG som inte funkar ihop med andra).

Var det jag trodde men vågade inte skriva utan något kött på benen :).


Fjärren är enklare och trycka på, sen snabbare med den i filmer etc.
Fast det kan väl även bero på att man e lite prylgalen.

Vet hur det är. Skulle nog också köpt en om jag inte var en fattig student så istället intalar jag mig att det är onödigt :(. Fast känns som om ett tangentbord skulle göra mer nytta för min del. Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer en browser till xbmc. Email-klient finns väl redan men vet inte om den går att skicka email med.

#31

Postad 20 januari 2005 - 23:14

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Fan det fanns ju lite kunnigt folk här ju..

FRÅGA: jag har uppdaterat xbmc med den senast updaten, men den e ganska så irriterande då man bara kan kolla på film i samma upplösning som man har i xbmc.
Den ändrar alltså inte automatiskt som den gjorde tidigare:(
Kör 1080i i xbmc å filmer i typ 720p via componentkabel.
Någon som vet varför??

Hmm, är inte det en inställning i xbmc? Kolla på inställningarna för "my videos". Det har iaf varit så tidigare.

Ang fjärrkontroll så tycker jag att den är mycket smidigare (för xbmc) än en handkontroll, trådlös eller inte. Och det kan ju vara skönt att slippa förklara vilken knapp som gör vad för alla andra som ev ska använda mediacentret... Fjärren är ju ganska självförklarande, till skillnad mot handkontrollen.

Ang trådlöst nät så kommer jag oftast upp i 40-55 mbps (med D-Link SuperG, när inget är i vägen eller stör trafiken). Det funkar bra för att streama film, musik, etc och kopiera spel till boxen. Min PC och min server står i arbetsrummet, xboxen i vardagsrummet och laptopen lite överallt... Alltså ganska nödvändigt med wireless.

Bild och ljudkvaliteten är helt ok med xbox. Iaf minst lika bra som en dedicerad "multimediamaskin". Dessutom kan man ju på ett smidigt sätt välja exakt vilka bild- och ljudsignaler man vill plocka ut (RGB, komponent, VGA, etc). 720p och 1080i är den nog också ganska ensam om idag.

Det ska bli spännande med uppföljaren (Xbox 2, Xbox Next, Xenon, eller vad de nu kommer att kalla den)! Men troligtvis blir den svårare att modda så jag räknar med att ha kvar min nuvarande Xbox ett bra tag till.

Redigerat av Cthugha, 20 januari 2005 - 23:16.


#32

Postad 20 januari 2005 - 23:31

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Har hört att lödfria chip kan krångla ganska mycket så vad menar du med att "vara noga" vid installationen? Vad ska man tänka extra på? :)

Att man ska vara noga med att chippet sitter bra innan man skruvar på locket. Testa att skaka på boxen och peta på chippet lite. Men, som någon annan skrev, ska man släpa runt på xboxen väldigt ofta så kanske det är bättre att löda...

Ang dashboard så har jag ganska nyligen "flyttat in" i XBMC. Tidigare använde jag EvoX för att launcha spel och appl men nu när XBMC hanterar sånt på ett bra sätt så finns det ingen anledning längre. Extremt fint att kunna titta på film, lyssna på musik och radio, kolla IMDB, vädret och sin mail, och starta spel från samma interface! Nu finns ju även Xlink inbyggt... :(

#33

Postad 20 januari 2005 - 23:47

centertanksen
  • centertanksen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Ang fjärrkontroll så tycker jag att den är mycket smidigare (för xbmc) än en handkontroll, trådlös eller inte. Och det kan ju vara skönt att slippa förklara vilken knapp som gör vad för alla andra som ev ska använda mediacentret

Det är ju det som är bra.. Då slipper man alla klåfingriga personer som byter musik och pillar på ens musikanläggning:). Fast i värsta fall gör dom det iallfall och lyckas med att starta ms dashboard eller något :).

#34

Postad 20 januari 2005 - 23:50

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Det är ju det som är bra.. Då slipper man alla klåfingriga personer som byter musik och pillar på ens musikanläggning:). Fast i värsta fall gör dom det iallfall och lyckas med att starta ms dashboard eller något :).

Japp, eller "format all" :(

:D

#35

Postad 21 januari 2005 - 10:44

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Ang. slutnota:
- xbox 1500:-
- chip 200:- (tänker då på ett akira2, eftersom du inte verkar ha nytta av något dyrare)
- montering 500:-
- hårddisk (200gb) 950:-
- fjärr alt. trådlös kontroll 350:-
summa: 3500:-

Ja, där någonstans tänkte jag landa i pris. Låter bra. :)

Verkar som det enda som skiljer mellan olika chip är hur stora/många bios man kan få in på dom, eller? Är det något bios som är bättre än något annat och på vad i sådana fall? (Jag är inte så intresserad av Live-problematik så av/på-switchar på chipet och sånt spelar mindre roll)

Det blir väl en 1.6-box om jag köper nytt idag antar jag? Finns det tidigare versioner på marknaden?

XBMC verkar ju vara klockrent! I alla fall för mina behov!

#36

Postad 21 januari 2005 - 11:14

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

...vissa chip som tex smartxx kan starta boxen själv (dom har ett eget bios/menysystem).

Annars måste man starta boxen och sedan starta chippet? :) (n00b, jag vet) :(

#37

Postad 21 januari 2005 - 11:17

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Fan det fanns ju lite kunnigt folk här ju..

FRÅGA: jag har uppdaterat xbmc med den senast updaten, men den e ganska så irriterande då man bara kan kolla på film i samma upplösning som man har i xbmc.
Den ändrar alltså inte automatiskt som den gjorde tidigare:(
Kör 1080i i xbmc å filmer i typ 720p via componentkabel.
Någon som vet varför??

Du har en inställning som heter "Scale To Gui Resolution" únder my videos.

#38

Postad 21 januari 2005 - 12:29

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Jodå, det förklarar saken :)

#39

Postad 24 januari 2005 - 12:51

CtrlX
  • CtrlX
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Okej, nu skulle jag vilja ha lite fler kommentarer angående ljud & bild :D
Vad kan man få ut i kvalitet på ljudet från Xboxen?
Kopplingen är koax-digital eller?

#40

Postad 25 januari 2005 - 04:11

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt över att denna tråden blivit lite rörig nu. Medlemmen blittan har bestämt sig för att dra sig vidare, och har har sedan rensat alla sina inlägg. Jag tog bara bort dom helt så dom inte ligger och stör.

#41

Postad 25 januari 2005 - 13:37

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Okej, nu skulle jag vilja ha lite fler kommentarer angående ljud & bild :)
Vad kan man få ut i kvalitet på ljudet från Xboxen?
Kopplingen är koax-digital eller?

Xbox kan skicka ut DD och dts om spelet/programmet stöder det.

Kopplingen är optisk digital (iaf på alla MS orginal AV-kopplingar).

Du väljer ut-signal mha olika AV-kopplingar som du köper till. S-video, RGB, komponent, VGA, mfl finns.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.