Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer för Musik <8'000kr

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99 W12.16 (Subwoofers) 6 9,19 (85) Inga priser
SVS SB-2000 (Subwoofers) 5 8,46 (12) Inga priser
32 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg) 23 dagar sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 4 år sedan
Subwoofer mest för musik (624 inlägg) 6 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 7 år sedan
koppla subb till rotel rc1550 hjälp (2 inlägg) 8 år sedan
Klipsch r12-sw VS XTZ 99 w12.16 (6 inlägg) 8 år sedan
XTZ 2x99 w12.18p vs. 2x99 w12.16 (14 inlägg) 8 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 9 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 9 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 9 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 9 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 9 år sedan
billiga subbar. (16 inlägg) 10 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av subwoofrar (5 inlägg) 10 år sedan
köpråd: Subwoofer 0 - 10.000kr, som matchar mina CM5or. (8 inlägg) 11 år sedan
XTZ W12.16 stänger av sig (4 inlägg) 11 år sedan
Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers (342 inlägg) 11 år sedan
Sub uppgradering... (14 inlägg) 11 år sedan
Råd ang köp av suv? (7 inlägg) 11 år sedan
Dali Zensor 7 i 5.0+ Denon AVR-1912=? (53 inlägg) 11 år sedan
XTZ W10.16 vs. XLS 200 Mk2 (11 inlägg) 11 år sedan
bästa sub för 4000-5000 (13 inlägg) 12 år sedan
Baselement XTZ 99 W12.16 (1 inlägg) 12 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 12 år sedan
Missljud från Xtz w 12.16 (6 inlägg) 12 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 12 år sedan
Grym sub för 5000kr (16 inlägg) 13 år sedan
32kvadrat - 1st SVSPB12 eller 2st XTZ 99W12.16? (37 inlägg) 13 år sedan
Ny bas , hjälp (2 inlägg) 13 år sedan
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg) 14 år sedan
ace-bass 2 vs xtz w10.16 (21 inlägg) 14 år sedan

#51

Postad 21 juni 2015 - 18:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Megatrend ja, dom har det ju talats om endel. En oändlig massa element, tre gånger åtta plus diskant :D

Hade varit kul att höra dom någon gång, men dom är nog hemskt sällsynta, priset är ju... Skyhögt :)

#52

Postad 21 juni 2015 - 19:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

1812 var en testlåt (Telarc) som användes för att se om pickuper klarade att spåra. En del flög alltså ut ur vinylspåret!

 

Vad gäller trådens ämne subbar så är det nog så att de flesta vet nog inte ens om det låter som det ska om man spelar upp kanonerna från 1812. Har lyssnat på en verklig högklassig anläggning för länge sedan och det är inte "trycket" i basen som slår en utan den extremt skarpa knallen. De flesta system, inklusive de med sub, verkar släta ut transienten. Det är det jag är livrädd för vad gäller det flesta subbar; att de verkar dra ned på upplevt anslag, transient eller vad man nu ska kalla det. Har lyssnat på flera nu och det verkar dessutom som många fördärvar 3D-känslan rätt rejält. Det verkar vara extremt svårt att integrera subbar med andra högtalare på ett bra sätt om man nu vill behålla det "osubbade" systemets kvaliteter. Jag måste säga att jag fått förnyad respekt för allas kunskaper om subbar på detta forum. Det banne mig inte lätt att få till det bra! Har lyssnat på Rel, XTZ, Heco, Canton och Martin Logans egen separata sub. (Den sistnämnda var riktigt, riktigt bra. Snabb nog i mina öron. Den hördes inte alls med andra högtalare utan man upplevde bara att ordinarie högtalare hade växt i storlek).

Låter intressant det där med ML-basen, det är ju precis det som man vill komma åt. Hittills tycker jag att REL kommit närmast detta resultat men om ML är bättre på detta så kanske man får tänka om:-) Måste kollas i vilket fall. Vet inte om du var på mässan i Gbg i somras men där valde man att dema ett par bamse elektrostater från ML (förmodligen någon variant av flaggskepp) med 2st REL Gibraltar och det lät hyfsat bra. Men om ML har så bra egna lösningar så borde man valt att använda dessa kan man tycka..



#53

Postad 21 juni 2015 - 20:02

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Låter intressant det där med ML-basen, det är ju precis det som man vill komma åt. Hittills tycker jag att REL kommit närmast detta resultat men om ML är bättre på detta så kanske man får tänka om:-) Måste kollas i vilket fall. Vet inte om du var på mässan i Gbg i somras men där valde man att dema ett par bamse elektrostater från ML (förmodligen någon variant av flaggskepp) med 2st REL Gibraltar och det lät hyfsat bra. Men om ML har så bra egna lösningar så borde man valt att använda dessa kan man tycka..

Då kanske det här är något att tänka på

Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare.

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.



#54

Postad 21 juni 2015 - 20:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

tchaikovsky - 1812 overture, op49

https://open.spotify...K6reTEIS1jgVInJ

 

 

Hmm..undrar hur digitala kanoner ser ut? :)

 

Man kan som sagt undrar hur de digitala kanonerna ser ut, men på spåret ovan får man höra hur de låter. Läser man den lilla lappen på skivomslaget så står det att de varnar för digital kanoner! :)

 

Provade att spela den där några gånger på lite olika volym. För de som inte orkar sitta och lyssna på hela så kommer första kanonerna strax efter 12:30 och sen efter 14:00 ungefär. Tryckte på rätt bra och skakade lite i golvet, men jag tyckte inte att det var så mycket infrabas; men det kanske det inte ska vara?

 

Finns en spellista Best of <20Hz av komorok som innehåller en del kul spår. Jag har inte orkat lyssna igenom alla låtar helt då det kanske inte är riktigt min smak, men några spår är både rätt bra och har riktigt djup bas. En favorit nu är Warm Swarm med Krumelur, rolig låt med riktigt djup bas. Sen lyssnade jag lite på Bass I love you med Bassotronics också, rätt extrem redan från början. :)

 

Angående integration mellan sub och golvare så måste jag säga att det fungerar väldigt bra med min IB. Jag kan inte höra något annat än att allt ljud kommer mellan högtalarna fram, inget låter som det kommer från den ena eller andra högtalaren.



#55

Postad 22 juni 2015 - 23:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Man kan som sagt undrar hur de digitala kanonerna ser ut, men på spåret ovan får man höra hur de låter. Läser man den lilla lappen på skivomslaget så står det att de varnar för digital kanoner! :)

 

Det finns två versioner av Telarc-skivan. Den nyare inspelningen är gjord i DSD. (Att nivåmatcha kanoner så att de utnyttjar 16-bit fullt ut är nog inte det enklaste direkt, och därför klipper den äldre en del).

 

Digitala kanoner är det inte ;) men inspelningen är det, även den äldre. Ljudet från kanonerna krossade fönsterrutor en bra bit från inspelningsplatsen.

 

Inspelningen från 1979:

Bifogad fil  1812.png   12,5K   0 Antal nerladdningar

 

DSD-inspelningen:

Bifogad fil  1812-peak.png   15,58K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 22 juni 2015 - 23:49.


#56

Postad 23 juni 2015 - 07:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Sett ett par marten marten coltrane supreme 2 live när man spelade just 1812 på vinyl när elementen flög ur för någon drog på lite för högt när kanonerna avftyrades. Så jag skulle väl vilja påstå att det är väldigt svårt att återge dem korrekt. Vem som helst kan spela den låten på låg volym men jag har sett väldigt många högtalare som går sönder på högre.

#57

Postad 23 juni 2015 - 08:40

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tja, den här tråden har väl gått så långt från ämnet att man kan fortsätta, eller ska man se det som att frågan är besvarad med de alternativ som kom fram.... :rolleyes:

 

Jo, men det står ju digitala kanoner på omslaget, då måste det ju vara det! ;) Annars skulle man väl kunna se kanoner som tämligen digital, det är liksom på eller av; fast man kan kanske variera laddningen.... :rolleyes:

 

Jag förstår inte hur man läser skalorna på diagrammen ovan. Jag är med på att ljudtrycket blir högre desto längre från den röda linjen kurvan går. Den röda linjen markeras med en oändlig dämpning, sen i steg -12, -6, -3 och 0 dB. Vad är det totala avståndet mellan 0 och oändlig?

 

När jag testade med 1812 från Spotify enligt länken ovan så visste jag inte riktigt hur starkt jag skulle våga spela. Testade i flera steg upp till 70 på volymkontrollen, då kändes musiken inte så stark men det tryckte på rätt bra med kanonerna.

 

Det är svårt att veta hur det är med nivån mellan olika låtar, inte säkert att samma läge på volymkontrollen ger samma ljudtryck. I samband med kalibrering av basen hemma så testade vid lite med den där Warm Swarm med Krumelur (finns på Komoroks lista ovan), med volymkontrollen på 70 mätte vid då upp 105 dB i genomsnitt och 111 dB i topparna (sub+golvhögtalare). Ljudet var då helt rent och jag har inte känt att jag vill spela starkare, och jag tror inte jag vågar ta i mer med 1812 heller.



#58

Postad 23 juni 2015 - 08:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Inte spelat super Mario bros 3? :o :D

Nej. :)



#59

Postad 23 juni 2015 - 08:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tja, den här tråden har väl gått så långt från ämnet att man kan fortsätta, eller ska man se det som att frågan är besvarad med de alternativ som kom fram.... :rolleyes:

 

Jo, men det står ju digitala kanoner på omslaget, då måste det ju vara det! ;) Annars skulle man väl kunna se kanoner som tämligen digital, det är liksom på eller av; fast man kan kanske variera laddningen.... :rolleyes:

 

Jag förstår inte hur man läser skalorna på diagrammen ovan. Jag är med på att ljudtrycket blir högre desto längre från den röda linjen kurvan går. Den röda linjen markeras med en oändlig dämpning, sen i steg -12, -6, -3 och 0 dB. Vad är det totala avståndet mellan 0 och oändlig?

 

När jag testade med 1812 från Spotify enligt länken ovan så visste jag inte riktigt hur starkt jag skulle våga spela. Testade i flera steg upp till 70 på volymkontrollen, då kändes musiken inte så stark men det tryckte på rätt bra med kanonerna.

 

Det är svårt att veta hur det är med nivån mellan olika låtar, inte säkert att samma läge på volymkontrollen ger samma ljudtryck. I samband med kalibrering av basen hemma så testade vid lite med den där Warm Swarm med Krumelur (finns på Komoroks lista ovan), med volymkontrollen på 70 mätte vid då upp 105 dB i genomsnitt och 111 dB i topparna (sub+golvhögtalare). Ljudet var då helt rent och jag har inte känt att jag vill spela starkare, och jag tror inte jag vågar ta i mer med 1812 heller.

Förmodligen är det svårt eller omöjligt att reproducera ljudet från kanonerna så att det låter som i verkligheten. Man skulle inte ha några fönsterrutor kvar för det första. Sedan skulle polisen vilja veta varför alla grannar står med tjära och fjädrar utanför polisstationen och väntar på att förhöret med mig ska avslutas snabbt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.