Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ AP-100 Döv eller?

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2013 - 23:37

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Tja.
Fick precis hem mitt XTZ AP100 och jag märker inget skillnad emot min vanliga Pioneer E08 förstärkare när jag kör Stereo. Kör med Canton Ergo RCL frontar, vad är det jag ska märka skillnad på?

Räknade med klart bättre kontroll på basen och mer tryck men jag tycker värken det gör till eller från...

Klicka jag på klass A/B eller A gör ingen som helst skillnad.

Redigerat av zippa, 14 november 2013 - 00:10.


#2

Postad 13 november 2013 - 23:58

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Vad ska man vänta sig? Visst Pioneer E08 kostade 24.000:- papp för 12 år sen, men borde inte detta ändå vara bättre?

Fundera på att uppgradera och köp en stärkare i 7 papp klassen och sen komplettera med 1 eller 2 XTZ steg men det kanske är bättre att välja en stärkare i 20 papp klassen, hur ser ni på saken?

#3

Postad 14 november 2013 - 00:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag säger bara grattis. Du är en av dom extremt få som faktiskt klarade dig undan placebofällan. Rena slutsteg lär du aldrig höra skillnad på, annat än när du börjar pressa dom. När du pressar dom börjar dom dista och distek kan säkert låta olika samt att den kommer senare på en stark förstärkare.

#4

Postad 14 november 2013 - 06:23

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Jag säger bara grattis. Du är en av dom extremt få som faktiskt klarade dig undan placebofällan. Rena slutsteg lär du aldrig höra skillnad på, annat än när du börjar pressa dom. När du pressar dom börjar dom dista och distek kan säkert låta olika samt att den kommer senare på en stark förstärkare.

Jo det går att höra skillnad på men då får man gå upp ordentligt och hålla sig i från lågbudget.

#5

Postad 14 november 2013 - 07:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 5

Jo det går att höra skillnad på men då får man gå upp ordentligt och hålla sig i från lågbudget.

Du känner nog till clarkes amplifier challange där det görs blindtester på detta via abx-lyssning. Ingen har hittills grejjat den utmaningen. Går det inte att höra skillnad på abx utan enbart på fe så är skillnaderna inte att tolka som detekterbara

#6

Postad 14 november 2013 - 10:01

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Bra tack då kan jag med stående fot sälja det vidare.

Det är otroligt att det inte är någon skillnad när man ser ett 2 kanligt steg som väger 22kg och är lika stort som min Pioneer reciver som innehåller totalt 5 kanaler.

Hade räknat med mycket mer, snacka om att slänga pengarna i skön.

#7

Postad 14 november 2013 - 10:36

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hört denna Pioneer eller steg från XTZ men tycker du ska prova nåt annat slutsteg. Mitt tips blir klass AB från Primare som Primare A33.2 eller A32. A33.2 finns begagnat för ~10k och A32 begagnat strax under 20k. A32 ger grym djupbas och kontroll, stor skillnad mot surroundförstärkare med 2 x 155W @ 8Ω, 20Hz-20kHz till mina frontar.

#8

Postad 14 november 2013 - 11:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, sälj det inte ännu. Du har flera saker som talar för att bella också. Om du brukar spela högt så har xtz'n säkert mer kraft än pioneeren och distar senare. Det är imo även mycket läckrare med slutsteg hemma. För mig är det mycket feelgood att ha mycket kraft och brakar du på någon gång så låter xtzn garaterat mycket bättre under högre volymer. Den klarar även av transienter mycket bättre, små ljudpeakar behöver ju också kraft och det är i dom man behöver mycket kraft. Du kanske inte vet av att du har distande i ljudpeakar. Använd steget ett tag och spela lite högre, då kanske du upplever att ljudet blommar ut, låter bättre i högre volym, det är troligtvis pga den antagna extrakraften :)

#9

Postad 14 november 2013 - 12:08

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Du känner nog till clarkes amplifier challange där det görs blindtester på detta via abx-lyssning. Ingen har hittills grejjat den utmaningen. Går det inte att höra skillnad på abx utan enbart på fe så är skillnaderna inte att tolka som detekterbara

Det där har vi redan gått igenom. För det första så bevisar hans test att förstärkare skiljer sig, inte tvärt om som du säger. Sen är det faktiskt igen som har gjort clarks test på HANS premisser eftersom det går ut på att jämföra två likadana förstärkare som mäter likadant. Om du ska dra referenser så läs gärna på källan innan ;)

#10

Postad 14 november 2013 - 12:30

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Förstärkardelen i många gamla lite fina receivers är riktigt bra. I många fall bättre än dagens receivers som ofta är chip istället för diskreta komponenter. Nu ska de vara fullpackade med funktioner och ingångar i drivor istället. Så skillnaden behöver inte vara så stor med ett extra slutsteg, speciellt nu när dina högtalare verkar vara relativt enkla att driva. Så det är bara att gratulera om du är nöjd med bara din receiver.

Jämfört med receivers i typ 5-10000 klassen så ger AP-100 ett klart bättre ljud på alla punkter (speciellt i Klass A läget).

Men överlag är det inga extrema skillnader på försärkare så är man ej superkräsen och har guldöron då kan i många fall enkla förstärkare räcka långt.

Skillnaderna är större vid högre volymer och vid användning av flera kanaler då detta kräver mer effekt från receivern. Detta kan ibland vara väldigt småskillnader beroende på hur bra receivern är från början. Men mitt tips är att både lyssna under en längre stund vid en jämförelse och inte bara byta snabbt. Då är det skillnad både mellan bara receiver och med ett slutsteg och mellan Klass A & AB läget. Det bättre ljudet kan växa med tiden.

Det är ingen idé att lägga pengar på ett finare slutsteg om du inte hör skillnad med vårat. För vi vet att vårat håller mycket högre klass än vad prislappen säger. Vi har jämfört mätningar och gjort lyssningstest (inklusive blindtest) mot ett referens Hegel slutsteg i 80 000 kr klassen. Det var ingen hörbar skillnad. Ni som är tveksamma är välkomna på ett blindtest hit till Torup. Skillnaderna är mindre mellan vårat slutsteg och dyrare slutsteg än mellan bara receiver och med ett slutsteg och mellan Klass A & AB i vårat AP100.

/Joel

#11

Postad 14 november 2013 - 14:05

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hej.

Tack för all input.
"Zartok” Jag håller med dig och gillar att ha överdrivet med kraft samt spela högt. Idag har jag jobbat hemma och jämfört och lyssnat i timmar och visst lite skillnad kanske det ändå är, men det är otroligt svårt att säga om det är inbillning eller verkligen skillnad. Jag har inget behov att sälja det direkt utan det får växa in ett tag så får man se, det är som sagt va mycket steg för pengarna.
Hej Joel.
Vad glad jag blir att det även finns tillverkare på denna site som vill lägga tid och svara på frågor om sina produkter.

Jag vill börja med att säga att jag inte på något sätt klagar eller gnäller på kvalliten eller prestandarden av steget. Jag vet vad många tester skriver om steget, och byggkvalliten är ju helt enorm, för det priset får man otroligt mycket, dock trodde jag verkligen inte att min Pioneer E08 fortfarande presterade så pass bra. J

Precis som du skriver så jämför jag bara steget i två kanalsläge, och där kanske min Pioneer ligger bra till, men när jag köra 5.0 så vet jag att den inte riktigt hänger med helt speciellt inte sen jag skaffade 2st RCL högtalare till J. Det är precis av den anledningen jag började titta mig runt efter lite nya grejer. Både en ny receiver för att klara av HD formaten och gärna ett steg till frontar för att få det lilla extra.
När jag började bli klar med biorummet så såg jag att stegen börjat stigit i pris och fick som svar, att de var på gång ut och det inte fanns någon ersättare, stämmer detta? L

Med Canton RCL följer det med ett delningsfilter som heter RC1 se länk. Detta filtret har jag saknat sen jag började köra digital signal jämfört med RCA som filtret kräver om man inte har PRE-out och PRE-in som t.ex. HK hade förritiden. Så en stor fördel med externt steg var att jag nu igen kunde börja köra med filtret, dock så stötte jag på patrull. Jag kan köra med filtret i 2-5min sen slå steget ifrån och blinkar rött… Har testat med 2st RC1 filter samt bytt RCA kablar inget hjälper. Vad beror detta på? Detta är en avgörande punkt om jag ska ha kvar steget.
Ps. Filtret ihop med steget lyfte ljudbilden markant. Ds.

http://www.ebay.de/i...=item35c6fb9940

Tack på förhand.

#12

Postad 14 november 2013 - 14:26

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0
Om du har kört ett par rcl utan boxen så kan du bränna filter komponenterna.

#13

Postad 14 november 2013 - 14:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, gillar du att braka på så kommer xtz att vara väl behövt. Funderade själv på två såna bryggade eftersom det blir så jädrans massa billig kraft. Det är ju en tung sak och jag tor att den kan lagra en del ström för att klara transienter bra också, så att den dynamiska kapaciteten kan vara än högre än det angivna, och i regel är den det om man mätt 20-20k. Nad är ju experter på att mäta steg på ett sätt och sen kan det dynamiskt mäta 10 gånger högre. Det är cväldigt bra vid snabba ljud som överraskar. Du har ett mycket bra steg, sitt med det ett tag, kräma på, då tror jav att du kan höra skillnaden också :)

#14

Postad 14 november 2013 - 14:32

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
En fråga till XTZ, om man bryggkopplar AP-100, får man ut mer Klass-A watt då? Eller går den ens köras i Klass-A bryggat?

Redigerat av Lovsta, 14 november 2013 - 14:34.


#15

Postad 14 november 2013 - 14:44

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
kalle12dussin.

Hur ska man kunna köra med RCL boxen på dagens receiver utan att ha ett extra steg? Med HK gick det fint, men jag har verkligen sökt efter ett märke / steg som klara det idag men ej funnit något . Vet du något eller finns det något sätt som jag missat att man kan koppla det via?

Tack!

#16

Postad 14 november 2013 - 16:30

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

kalle12dussin.

Hur ska man kunna köra med RCL boxen på dagens receiver utan att ha ett extra steg? Med HK gick det fint, men jag har verkligen sökt efter ett märke / steg som klara det idag men ej funnit något . Vet du något eller finns det något sätt som jag missat att man kan koppla det via?

Tack!

Det skall gå att lopa den på tape utgången men det bästa är ett slutsteg i mellan för bästa resultat.

#17

Postad 14 november 2013 - 16:57

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Har aldrig lyckats loopa den när man kör en digital signal in endast via Tape2/monitor med analoga signaler... Därför har jag tyvärr ej kunna kör med filtret...

#18

Postad 14 november 2013 - 17:24

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
zippa:

Ja, det stämmer. Förstärkarna är på väg ut. Vi kommer inte tillverka några, de som finns i lager är de vi har. På sikt kommer de väl något nytt.


En fråga till XTZ, om man bryggkopplar AP-100, får man ut mer Klass-A watt då? Eller går den ens köras i Klass-A bryggat?


Effekten inom klass A-området är fortfarande 50 watt, som bestäms av tomgångsströmmen genom utgångstransistorerna. Denna ström ökar inte i och med bryggkopplingen, och klass A-området förblir detsamma. Däremot har du alltid tillgång till hela effekten inom klass AB-området, vid t.ex. ett bastrumslag som kräver extra transienteffekt. Det här är en stor fördel med AP-100 (och även Class A100 D3) jämfört med andra klass A-förstärkare som oftast är begränsade till endast klass A-området, och därmed orsakar begränsningar i dynamiskt "headroom".

/Joel

#19

Postad 18 november 2013 - 13:02

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Varför slutar ni tillverka de innan ni har någon ersättare?

#20

Postad 18 november 2013 - 16:08

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
Vi har i lager och kommer att ha ett bra tag framöver. Ska eventuellt fortsätta med den svarta ett tag till.

/Joel

#21

Postad 20 november 2013 - 23:08

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Okey där ser man, surt att priset steg så, men det är ändå billigt sett till vad man får.

Nu några dagar senare och några filmer senare så kan man säga att visst är det skillnad. I allafall när man kör full belastning och där recivern tidigare kunde gå på knäna, i 2 kanals prestera nog min förstärkare riktigt bra och där är skillnaden väldigt liten.

Dock så måste jag få hjälp med mitt problem med att steget slå ifrån. Som jag skrev högre upp så följer filtret med högtalarna i 20k klassen och jag har två filter och få samma fel på båda, dock verka det hända mer sällan när man ser på film. Har inte kört steget så mycket utan filtrerna då dessa ska användas annars blir det att skicka tillbaka steget. Kan det vara något fel på steget, eller är det så extremt känsligt?

Detta är liksom avgörande om steget bli kvar eller skickas tillbaka. Tack på förhand.



#22

Postad 21 november 2013 - 06:21

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Okey där ser man, surt att priset steg så, men det är ändå billigt sett till vad man får.

Nu några dagar senare och några filmer senare så kan man säga att visst är det skillnad. I allafall när man kör full belastning och där recivern tidigare kunde gå på knäna, i 2 kanals prestera nog min förstärkare riktigt bra och där är skillnaden väldigt liten.

Dock så måste jag få hjälp med mitt problem med att steget slå ifrån. Som jag skrev högre upp så följer filtret med högtalarna i 20k klassen och jag har två filter och få samma fel på båda, dock verka det hända mer sällan när man ser på film. Har inte kört steget så mycket utan filtrerna då dessa ska användas annars blir det att skicka tillbaka steget. Kan det vara något fel på steget, eller är det så extremt känsligt?

Detta är liksom avgörande om steget bli kvar eller skickas tillbaka. Tack på förhand.

Rcl skall inte ha några större hyss sig för med någon extrem last .

#23

Postad 21 november 2013 - 11:21

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Rcl skall inte ha några större hyss sig för med någon extrem last .


Kalle12dussin
va?

#24

Postad 21 november 2013 - 12:19

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Okey där ser man, surt att priset steg så, men det är ändå billigt sett till vad man får.

Nu några dagar senare och några filmer senare så kan man säga att visst är det skillnad. I allafall när man kör full belastning och där recivern tidigare kunde gå på knäna, i 2 kanals prestera nog min förstärkare riktigt bra och där är skillnaden väldigt liten.

Dock så måste jag få hjälp med mitt problem med att steget slå ifrån. Som jag skrev högre upp så följer filtret med högtalarna i 20k klassen och jag har två filter och få samma fel på båda, dock verka det hända mer sällan när man ser på film. Har inte kört steget så mycket utan filtrerna då dessa ska användas annars blir det att skicka tillbaka steget. Kan det vara något fel på steget, eller är det så extremt känsligt?

Detta är liksom avgörande om steget bli kvar eller skickas tillbaka. Tack på förhand.


Slutstegen har en skyddskrets som slår ifrån om det kommer en förvrängd/överstyrd signal på ingången. Så det beror på hur mycket du ändrar signalen med ditt filter, är det väldigt mycket kan det bero på det. Det kan också bero på flera faktorer samtidigt som får skyddskretsen att slå ifrån. Till exempel om du har väldigt långa och/eller dåliga kablar (signal eller högtalarkablar) som är skarvade eller är av på något ställe. Högtalarkablar med hög impedans kan också påverka skyddskretsen.

Du bör också kolla upp så att dina filter fungerar som de ska och inte ger en felaktig förvrängd signal.


/Joel

#25

Postad 21 november 2013 - 16:37

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Kalle12dussin
va?

Högtalarna går inte under 3ohm .högtalare som sjunker i sin last kan ställa till besvär för förstärkare/slutsteg.

#26

Postad 22 november 2013 - 10:49

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hej Tack Kalle12dussin.

Vad jag kan säga än så länge så verka det vara att filtret inte är kompatibelt med XTZ slutsteget, hur nu detta kan vara möjligt. Har inte kört så mycket utan filtret men det verka bara hända när filtret sitter emellan.

Jag har som sagt va testat två filer och båda dessa fungera utan problem emot min gamla reciver men ej emot XTZ. Högtalarna kostar 20k+ så det borde ju inte vara något skit filter samt att jag tror inte det är trasigt.

Kör med nya högtalarkablar, inga skarvar. Testat två olika RCA kablar, men jag tycker inte det borde vara så känsligt.


Tror helt enkelt bara de inte fungera ihop.

#27

Postad 22 november 2013 - 16:40

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Hej Tack Kalle12dussin.

Vad jag kan säga än så länge så verka det vara att filtret inte är kompatibelt med XTZ slutsteget, hur nu detta kan vara möjligt. Har inte kört så mycket utan filtret men det verka bara hända när filtret sitter emellan.

Jag har som sagt va testat två filer och båda dessa fungera utan problem emot min gamla reciver men ej emot XTZ. Högtalarna kostar 20k+ så det borde ju inte vara något skit filter samt att jag tror inte det är trasigt.

Kör med nya högtalarkablar, inga skarvar. Testat två olika RCA kablar, men jag tycker inte det borde vara så känsligt.


Tror helt enkelt bara de inte fungera ihop.

Hej
Jag har själv haft Canton Rcl och har inte haft några problem med att köra olika steg till dom högtalarna har även kört med olika signalkablar högtalar kablar utan problem.
Skulle tro att XTZ steget är felaktigt har du ett ocilioscop och en 10 prob så kan du köra en fyrkantsvåg och se vad som händer.

#28

Postad 23 november 2013 - 21:26

Turbovin
  • Turbovin
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Lånar denna tråd lite grann. Köpte för ett tag sen DLS R66:or och tycker jag saknar en del djupbas osv, de låter lite platt helt enkelt. Har en Yamaha RX-V771 och i butiken sa de ju att R66:orna skulle va lite trögdrivna. Jag borde väl märka skillnad i mitt fall åtminstone då 771:an är allt annat än nån värsting precis? Har tänkt komplettera med två st XTZ W10.16 subbar senare men frågan är vilket som ger mest skillnad i mitt fall. I dagsläget har jag en Dynavoice subwoofer som nog kan kvitta.

Nån som rent av provat DLS högtalare med XTZ slutsteg?

#29

Postad 24 november 2013 - 06:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Beror på hur högt du spelar. Du lär kunna lira i 95db eller något sånt med yamman. Högre så behöver du nog ett slutsteg.

#30

Postad 24 november 2013 - 14:45

Turbovin
  • Turbovin
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Fullt så högt spelar jag nog oftast inte, vinner jag inget i hur bra det låter under det alltså?

#31

Postad 24 november 2013 - 15:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Inte så länge steget inte klipper. Spelar du högdynamiskt så kan det hända att du får dist i energitopparna, men annars så vinner du inget på ett nytt steg (som gjorde att ts misstänkte att hen var döv :D)

#32

Postad 01 december 2013 - 22:13

Turbovin
  • Turbovin
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Fick ta på ett begagnat AP100 så kunde inte låta bli att slå till, förhoppningsvis dyker det upp imorgon med Sveriges segaste fraktbolag Bussgods. Återkommer med om jag hör nån skillnad men det jag undrar är om jag ska låta min Yamaha stå inställd på att fortfarande ha 4 ohms fronthögtalare eller om jag kan ändra tillbaks till standard? Gissar att det inte borde spela nån roll då signalen ändå skickas från preouten men kan ju va bra att kolla upp sånt innan man börjar prova.

#33

Postad 02 december 2013 - 15:45

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Spelar ingen roll vad ohm-reglaget står på om du kör med externt slutsteg!

#34

Postad 06 december 2013 - 15:52

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

kalle12dussin.

Hur ska man kunna köra med RCL boxen på dagens receiver utan att ha ett extra steg? Med HK gick det fint, men jag har verkligen sökt efter ett märke / steg som klara det idag men ej funnit något . Vet du något eller finns det något sätt som jag missat att man kan koppla det via?

Tack!


Det går inte på ett vettigt sätt att köra med RC-L på dagens receivers utom de fåtal som har Pre-out och Main-in.
Alltså får man sikta på en sådan eller byta högtalare. Att köra utan boxen till RC-L är direkt dumt och skadar högtalarna.

Sen är det ganska många år sedan RC-L kostade 20.000kr och uppåt. För något år sedan såldes som för 6000kr paret via Tyska siter. Kanske dags att mäta upp filterboxarna och se så att komponenterna inte har torkat eller brunnit?

Likaså kolla högtalarsidan nu eftersom du kört utan boxen.

#35

Postad 25 december 2013 - 18:37

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Fick ta på ett begagnat AP100 så kunde inte låta bli att slå till, förhoppningsvis dyker det upp imorgon med Sveriges segaste fraktbolag Bussgods. Återkommer med om jag hör nån skillnad men det jag undrar är om jag ska låta min Yamaha stå inställd på att fortfarande ha 4 ohms fronthögtalare eller om jag kan ändra tillbaks till standard? Gissar att det inte borde spela nån roll då signalen ändå skickas från preouten men kan ju va bra att kolla upp sånt innan man börjar prova.

Hörde du någon skillnad.?

#36

Postad 25 december 2013 - 20:46

Turbovin
  • Turbovin
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hörde du någon skillnad.?


Ojdå, hade glömt att svara. Visst blev det skillnad, framförallt på basen och hur högt man kunde spela innan det började låta illa. Samtidigt vet jag inte om det blev nån sån där enorm wow-effekt men det kändes som att det behövdes till mina DLS R66:or. Kan dock inte låta bli att va nyfiken på hur ett ännu kraftigare slutsteg skulle låta men jag vet inte om DLS:erna är så tröga att det ger nåt. Men ärligt gav nog dubbla XTZ W10.16 subbar mer för ljudet.

Hur som helst var det värt pengarna eftersom jag fick tag på ett begagnat.

#37

Postad 25 december 2013 - 21:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar! står själv i valet och kvalet vad jag ska uppgradera till :)

#38

Postad 25 december 2013 - 21:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är orättvist att jämföra med dubbla subbar, det är ju en produkt som är till för att förstärka basen medans slutsteget ska spela med hela förstärkaren. Det du upplevtni basområdet vid höglyssning kan ha varit att slutsteget klarar av ohmdippen bättre än din tidigare konfig och då låter det absolut bättre i basen :)

#39

Postad 25 december 2013 - 21:57

Turbovin
  • Turbovin
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jojo givetvis är det helt olika saker att jämföra, men totalt sett kan man säga att det börjar låta väldigt komplett nu :)

Sen vet jag inte om det är inbillning men jag kan nästan svära på att det låter en del bättre i klass A jämfört med AB. Jag är inte så tekniskt insatt som jag kanske skulle vilja va, men om det nu "bara" är 2x50 watt i A-läget borde inte den få lite mer problem att driva mina högtalare jämfört med AB där den ger 2x180 watt? Jag kanske inte spelar högt nog :)

Redigerat av Turbovin, 25 december 2013 - 22:02.


#40

Postad 30 december 2020 - 12:51

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Hej.

 

Tror äntligen jag har löst problemet med att XTZ AP-100 Steget slår ifrån vid hög volym.

 

Efter bytet av Pioneer till en Marantz 8013 så kvarstod problemet vid olika lägen.

 

När jag hittade ett speciellt klipp som vid väldigt hög o lång bas slog ifrån på samma ställe och det bara hände när jag låg hög på volym så började jag ana att det saknades ström...

 

Jag tittade närmare på strömfiltret jag har som ska plocka bort störningar o brus på elnätet, det ska klara upp till 1200w....

 

Men då jag kör med 2st men totalt med 4 olika steg + lite annat så kan nog nått gränsen när ja ligger på en hög volym (last).

 

Efter omkoppling så att steget gå direkt på elnätet så verka det fungera så här långt, framtiden utvisa om det var felet.

 

Så är långt är jag mer än nöjd med XTZ steget, önskade bara man hade ett till :)



#41

Postad 20 januari 2021 - 22:34

zippa
  • zippa
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag hade fel..... Skit med... Aldrig får man vara glad.

Tillbaka till ruta 1. Det vore så kul att få redan vad som är fel... Varför fungera det ibland längre och ibland klipper det jätte ofta...

Måste verkligen ligga på gränsen när jag pressar min utrustning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.