Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Max taktjocklek för takhögtalare?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 maj 2023 - 21:58

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Hej! I taket kommer jag sätta 4cm tjocka akustikskivor direkt mot tak. Där takhögtalarna skall sitta tänker jag på att sätta osb skiva på 18mm bakom akustikplattorna(stor box ovanför allt). Men det innebär att själva fästet på takhögtalare måste kunna klara en taktjocklek på ca 6cm vilket känns för mkt för en random takhögtalare. Kollade runt lite och ” Maximal paneltjocklek” verkar vara Max 5cm.

Känns som det måste vara ett vanligt problem. Behöver jag bygga ner osb skivan+skala av några centimeter från akustikpanelen? Eller kan man förlänga fästena för takhögtalaren så den klarar 6cm taktjocklek?

#2

Postad 20 maj 2023 - 22:22

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Går det inte att göra hål i akustikplattorna där takhögtalarna ska sitta. Har sett många videor på Youtube där hembiobyggare gör så med högtalare. 



#3

Postad 21 maj 2023 - 06:47

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Yes, man gör hål i akustikplattan. Högtalarna är väl oftast designade för att sitta på en 13mm gipsskiva. Får för mig flesta akustiktak bara är runt 1-2 cm tjocka och förstår det som att man bara brukar lägga en förstärkningsskiva bakom akustikplattan. Men i mitt fall är akustikpanelen 4cm vilket är väldigt tjockt så klurar på om jag borde modifiera högtalaren så att fästena kan bli längre eller modifiera akustikpanelen så den blir tunnare just vid högtalaren.

#4

Postad 21 maj 2023 - 21:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Är osäker på vad du menar med att sätta akustikplattor direkt mot taket ovan. En del av dämpningen kommer av att det finns luft/avstånd ovanför akustikplattorna, och det ger plats till montering av takhögtalare.

 

Om du har ett vanligt sänkt akustiktak, t ex Ecophon, så är det bara att skaffa en tunnare akustikplatta där högtalarna ska sitta, och sen en tunn förstärkning bakom. Om du kör plywood räcker det med t ex 5mm. Takhögtalare brukar inte väga så mycket.

 

Här finns ännu tunnare, 3mm. Om du limmar den på en 15mm akustikskiva så borde det funka med alla takhögtalare.

https://www.plywoodb...-laserskarning/



#5

Postad 21 maj 2023 - 21:39

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Tack för input! Har införskaffat Ecophone men är på 4cm. Akustik affären rekommenderade dom. Kanske mer förlåtande gällande luftspalt.
Men verkar som jag får sikta på att bygga ner högtalarna från taket samt skära till plattorna för att få lagom taktjocklek. Bra att tänka till under bygget och inte efter :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.