Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Återskapa bilder från formaterat SD kort

7 svar till detta ämne Sony DSC RX100M3
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 april 2018 - 19:44

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Jag har lyckats formatera mitt SD kort på min Sony kamera när jag skulle föra över dom till mobilen. Skit samma hjärnsläpp helt enkelt, nu har jag kollat runt och testat olika återställningsprogramvaror men inget verkar funka.

Har en digital SLR förut och lyckades vid flera tillfällen återställa CF kort dessutom flera generationers formatering. Har även lyckats en gång med denna kamera tidigare men denna gång verkar det kört. Jag tog ur kortet direkt när jag upptäckte misstaget och såg att kortet var tomt.

Någon som vet hur jag ska lyckas återställa fotona?

 

Mvh

Micke



#2

Postad 23 april 2018 - 20:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det brukar inte vara så svårt att fixa, många år sedan jag behövde fixa med sådant dock.
Kanske något av gratisprogrammen här skulle passa dig.
https://www.software...recovery-tools/

#3

Postad 24 april 2018 - 11:36

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar men jag har ju testat en hel del redan och tyvärr verkar det som om inget av programmen hittar dom förlorade fotona. Alla foton är i jpeg vilket borde göra det enkelt men av någon anledning är det svårt den här gången.

Så jag är fortfarande öppen för förslag.



#4

Postad 24 april 2018 - 12:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Du är säker på att din kamera inte utförde en komplett formatering? Om så är fallet så är det ingen idé att ens försöka. Rädda fildata går bara om raderingen består enbart i att ta bort referenser till datat.



#5

Postad 24 april 2018 - 12:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Oj, det låter tråkigt. Funkar inte det ena programmet funkar nog inte det "andra".
Eventuellt, kanske det skulle finnas någon professionell metod, om det lämnas iväg och du betalar pengar. Utifrån din beskrivning tycker jag inte det låter så hoppfullt.
Jag har flera gånger varit med om att så gott som allt gammalt innhåll kommit tillbaks på minneskort med korrupt hårdvara, vid misslyckad snabbformatering. Verkligen ett långskott. Du kanske kan köra en snabbformatering och "rycka" ur kortet mitt under den korta snabbformateringsprocessen...

Redigerat av hampestampe, 24 april 2018 - 12:17.


#6

Postad 25 april 2018 - 09:18

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Du är säker på att din kamera inte utförde en komplett formatering? Om så är fallet så är det ingen idé att ens försöka. Rädda fildata går bara om raderingen består enbart i att ta bort referenser till datat.

 

Hmm, ok det låter som nåt nytt. Jag har som sagt formaterat via kamerans interface förut men då har det gått att återställa alla bilder. Hade en Canon 7D förut med CF kort och då gick det som smort med Photo Rescue, sen har jag bytt ner mig till en Sony som sagt och formaterade ett SD kort för knappt ett år sedan som jag lyckades återställa. Men denna gång verkar det som sagt rökt. Har testat 5 olika program men alla går bet på uppgiften.

Ja ja det är väl bara att bita i det sura och inse fadäsen.

Men om det skulle finnas proffstjänster så tar jag gärna emot tips. Gör det inte till varje pris såklart men en del är man ju beredd att hosta upp.



#7

Postad 25 april 2018 - 10:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Lite trivia:

 

Det vanligaste är att det görs en "snabb" formatering eftersom det går mycket fortare. Då tas bara referenser till datat bort. Då kan program söka fram dessa referenser igen och datat kan räddas.

 

Om en "komplett" formatering görs så skrivs även datat över och då finns det inte längre något att söka fram. Detta tar lång tid (flera minuter för även rätt små kort). Inte ens en professionell aktör kan i detta läge läsa ut någon gammal data från ett SD eller CF-kort (hårddiskar finns det lite större spelrum på). 

 

Dock finns det ytterligare en aspekt på detta eftersom vi pratar SD-kort. I protokollet finns möjlighet att be kortet att rensa flera sektorer på en gång vilket snabbar upp proceduren medans datat i praktiken är lika borta som vid en fullständig formatering (i teorin kan kortet kanske öppnas och minnet läsas direkt från kretsen men då är vi inne på CIA-insatser). Om kameran använt denna metod så kan allt data vara borta trots att formateringen gick fort.

 

Jag hittar tyvärr ingen information om hur Sony brukar göra i sina kameror. Om datat är väldigt viktigt så skulle jag nog kontakta någon av firmorna som jobbar med detta och se vad de föreslår. Jag har tyvärr inget förslag på firma. Jag har jobbat med att rensa data, inte återskapa det :)



#8

Postad 26 april 2018 - 07:45

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Lite trivia:

 

Det vanligaste är att det görs en "snabb" formatering eftersom det går mycket fortare. Då tas bara referenser till datat bort. Då kan program söka fram dessa referenser igen och datat kan räddas.

 

Om en "komplett" formatering görs så skrivs även datat över och då finns det inte längre något att söka fram. Detta tar lång tid (flera minuter för även rätt små kort). Inte ens en professionell aktör kan i detta läge läsa ut någon gammal data från ett SD eller CF-kort (hårddiskar finns det lite större spelrum på). 

 

Dock finns det ytterligare en aspekt på detta eftersom vi pratar SD-kort. I protokollet finns möjlighet att be kortet att rensa flera sektorer på en gång vilket snabbar upp proceduren medans datat i praktiken är lika borta som vid en fullständig formatering (i teorin kan kortet kanske öppnas och minnet läsas direkt från kretsen men då är vi inne på CIA-insatser). Om kameran använt denna metod så kan allt data vara borta trots att formateringen gick fort.

 

Jag hittar tyvärr ingen information om hur Sony brukar göra i sina kameror. Om datat är väldigt viktigt så skulle jag nog kontakta någon av firmorna som jobbar med detta och se vad de föreslår. Jag har tyvärr inget förslag på firma. Jag har jobbat med att rensa data, inte återskapa det :)

 

Ok, tack för förklaringen. Jag vänder mig till Sony och kollar, verkar vara det vettigaste. Får ta den tid det tar att eventuellt lyckas återskapa det som eventuellt finns kvar. Jag återkommer om utgången  :mellow:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.