Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Dagens bild *

35131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 juli 2006 - 09:01

padwan
  • padwan
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Tagen i vintras med en olympus E500.. beskuren och ändrat kurvor

Postad bild

#52

Postad 30 juli 2006 - 10:30

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Jag har lite svårt att komma överens med min kompaktkamera (Finepix F11) efter att bara ha använt spegelreflexkameror tidigare. Hanteringen är så radikalt annorlunda. Hur som helst, här är en bild från Mary Hills trädgård i Lund när de hade öppet hus för några veckor sen.


Bifogad fil  maryhill.jpg   140,76K   1 Antal nerladdningar


ShutterSpeedValue : 1/4Sec
ApertureValue : F3,4
BrightnessValue : EV0,5
ExposureBiasValue : EV0,0
MaxApertureValue : F2,8
MeteringMode : Division
Flash : Not fired(Compulsory)
FocalLength : 12,20(mm)


#53

Postad 30 juli 2006 - 13:11

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Lägger in en bild på hemmabiokatten som fick posera lite.

Bilden är tagen för ca ett år sedan och är inte ändrad på ngt sätt. Vanligt dagsljus är källan och kameran är Canon 350D.



#54

Postad 30 juli 2006 - 15:32

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Wolverine_81: Du borde haft fokus på ögat då kompositionen är sådan att katten har fixerad blick och temat bör ju då vara att fånga kattens koncentration. Bör även efterarbeta bilden, den är väldigt grådassig.

clevername: Hmm, vet inte riktigt vart jag skall börja... För det första är de flesta objekten kring huvudena mest ivägen då fokus skall vara just på dem, eller? Bakgrunden är allt för rörig för att få fram en intressant bild. Huvudena smälter alltså helt in i bakgrunden och tappar helt fokus, vilket gör det hela rätt så... Platt och ointressant. Tänk på att försöka få med så lite som möjligt utöver det du faktiskt vill lägga fokus på, eller om du vill försöka dig på negativa ytor för att få fram mer fokus på objektet så bör även de negativa ytorna vara antingen ur fokus (dina har full fokus, långt skärpedjup dvs) eller så bör den vara i en annan färg eller en enhetlig yta.

padwan: RIKTIGT cool bild. Jag tappade hakan en sekund där. Var det medvetet? Kusligt värre. :)

Joakim: Återigen oerhört läckra bilder. Synd att tändstickan är inklippt, för det syns tyvärr lite väl tydligt. Annars var den inovativ, intressant och med bra komposition.

Martin.M: Efterbehandling! :D Bilden är för grådassig, dra lite i Curves så kommer den bli galet fin. Bakgrunden funkar och leopardens uttryck säger väldigt mycket. Använde du motsolsskydd? Kameran tyckt ha släppt in för mycket ljus nere i högra hörnet. Canon imponerar mig verkligen inte. Tycks vara ett vanligt problem med den kameran, just dålig automatisk ISO-inställning bl a.

Fixade lite med curves, blev mycket bättre. Tack för tipset! Är som sagt nybörjare. Sen är kortet taget genom en flottig tjock ruta samt ett galler som är ur fokus, tror det är gallret som spökar i högra hörnet där // Martin.M


Lägger själv upp en bild på en av våra missar, det jag är mest nöjd är hur bra hennes uttryck i ansiktet blev just den sekund som jag sköt av kameran och hur bra fokus fastnade precis där den skulle vara. Jag är medveten om att det blev en på tok för mörk bild men jag är ändå nöjd med helheten. Det riktigt mörka partiet vid hennes tass är min skalle, den hade gärna fått vara någon annanstans just då. B)

EDIT:
Skall fixa storleken.

(Hey, du glömde ange vilken kamera som användes. Jag är faktiskt nyfiken :lol: //Joakim)

Joakim: Nikon D70 även denna gång.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  aa.jpg   186,43K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Syntheslizer, 31 juli 2006 - 23:59.


#55

Postad 30 juli 2006 - 16:25

agb007
  • agb007
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Hej!

Bildens syfte var att visa hur varmt och plågsamt det kan vara för en 4-åring i buss.

Vet inte om jag riktigt lyckades han ser helt enkelt för glad ut.

Bifogad fil  DSC_0677_edited_1.jpg   258,13K   1 Antal nerladdningar


Vad gäller bilden ovan så gillar jag att du lyckats fånga precis rätt hundradel att knäppa.


mvh
agron

#56

Postad 30 juli 2006 - 18:24

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

clevername: Hmm, vet inte riktigt vart jag skall börja... För det första är de flesta objekten kring huvudena mest ivägen då fokus skall vara just på dem, eller? Bakgrunden är allt för rörig för att få fram en intressant bild. Huvudena smälter alltså helt in i bakgrunden och tappar helt fokus, vilket gör det hela rätt så... Platt och ointressant. Tänk på att försöka få med så lite som möjligt utöver det du faktiskt vill lägga fokus på, eller om du vill försöka dig på negativa ytor för att få fram mer fokus på objektet så bör även de negativa ytorna vara antingen ur fokus (dina har full fokus, långt skärpedjup dvs) eller så bör den vara i en annan färg eller en enhetlig yta.




Ang. Omständigheter... Jag kunde inte röja i förgrunden (och nej, den är inte så snygg) och det var den enda vinkeln man kunde ta en bild på lejonen ur. Bakgrunden är en bambubuske och de kinesiska lerlejonen står där pga den... fast jag stör mig inte på bambun - mer än att jag inte kunde påverka skärpedjupet själv.

Och ... som sagt så är jag van vid systemkameror. Det finns extremt små möjligheter att påverka bilden tekniskt i kameran. Knappt några alls egentligen. Det är extremt frustrerande.

______________________________________________________________________________

Här är en bild av torson från i eftermiddags. Det skulle ha varit lite mer luft över torson om jag hade höftat horisonten lite rakare när jag tog kortet i knähöjd (eftersom vidvinkelläget motsvarar 35mm på en småbildskamera).



Bifogad fil  turningtorso2.jpg   54,59K   1 Antal nerladdningar



ShutterSpeedValue : 1/635Sec
ApertureValue : F4,9
BrightnessValue : EV9,8
ExposureBiasValue : EV0,0
MaxApertureValue : F2,8
FocalLength : 8,00(mm)

Redigerat av clevername, 31 juli 2006 - 19:49.


#57

Postad 30 juli 2006 - 22:58

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10 303 inlägg
  • 0
Vet inte om jag platsar här i denna liga... .finns många som är duktiga på att fota ser jag... men jag slänger upp en bild från Universeum...tagen med en canon ixus 60...är verkligen en nybörjare på att fota :) ...hoppas även att storleken på bilden är rätt....Ej retuscherad. ...endast beskärd

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered6e59ce73, 30 juli 2006 - 23:00.


#58

Postad 30 juli 2006 - 23:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det behöver som sagt inte vara några "perfekta" bilder heller! Tänkte ta lite bilder från Vietnam några dagar framöver tagna med min gamla skruttkamera på 2 Mpix och många år på nacken.

Bifogad fil  PICT0017.jpg   94,86K   0 Antal nerladdningar

Fotot är taget med Minolta Dimage X med solen som ljuskälla i ett tempel i Chinatown, Saigon - Ho Chi Minh City. Den är inte retuscherad.

Tyckte det var hur läckert som helst med alla rökelse, detta är bara en liten del av templet, kommer delar från taket en annan dag :)

Redigerat av Martin.M, 30 juli 2006 - 23:10.


#59

Postad 31 juli 2006 - 02:01

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Fotade lite skateboard idag. Tänkte lägga upp en bild för er här.

Tagen med en nikon d70s, ljuskällan va två st nikon blixtar. Plus dagsljus så klart. (även om det va väldigt lite)
Har fixat med färgerna lite och sedan beskurit den och skärpt den, sisst så har jag laggt till en ram.

Bifogad fil(er)



#60

Postad 31 juli 2006 - 06:25

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Råkade hitta en fluga på motorhuven på bilen igår, så jag slängde iväg en bild lite snabbt.. ;)
Tagen med Canon Digital IXUS 60, dagsljus. Lagt på lite oskarp mask, annars oretuscherad.

För att få ett grepp om storleken på flugan så är de gulbruna sakerna en liten bit bort på huven björkfrön.

Bifogad fil  fluga.jpg   42,56K   0 Antal nerladdningar

Syntheslizer: Verkligen det perfekta ögonblicket att fota katten! Den blev lite mörk, ja, men jag tycker ändå det passar väldigt bra till bilden som helhet.

Redigerat av Anders R, 31 juli 2006 - 06:29.


#61

Postad 31 juli 2006 - 19:43

Unregisteredac9fc2b7
  • Unregisteredac9fc2b7
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Pelargonknoppar
Bifogad fil  pelargonknopp.jpg   205,47K   0 Antal nerladdningar

Konica Minolta Dynax 5D. Lekt med kurvor och skärpa

Redigerat av Unregisteredac9fc2b7, 31 juli 2006 - 19:44.


#62

Postad 31 juli 2006 - 20:44

Nebo80
  • Nebo80
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Med en Olypus Mju 400

Bifogad fil  index.php.jpg   109,19K   0 Antal nerladdningar

Okej, var tvungen att redigera bilden i storlek. Påminner även om reglerna för denna tråden igen:

Regler:
1. Du måste ha tagit kortet själv.
2. Max 1 kort per dygn (Det är okej att lägga in ett kort på tisdag kväll och ett på onsdag morgon).
3. Bredden ska vara max 700 pixlar (vi vill ju inte ha thumbnails av bilderna smile.gif).
4. Ange kamerautrustning och ljuskälla använd vid tillfället.
5. Ange om bilden är retuscherad (Levels, färger, kontrast räknas ej som retuschering).
6. Tänk på att ha tillstånd av eventuella personer på bilder innan du lägger upp den.
7. Var och när är bilden tagen.
8. Övrig teknisk info, tankar kring kompositionen etc (frivilligt).

Ny! Tips:
1. Kommentera gärna varandras bilder, men posta en bild i samma inlägg. Inlägg utan bilder kommer raderas.
2. Förklara gärna vad du gillar med just den bild du laddar upp. Detta är naturligtvis helt valfritt.
3. Gör ditt bästa för att försöka ge en liten kommentar på den föregående postarens bild. Gärna konstruktiv kritik eller bara beröm! Detta för ett ge mer liv åt tråden.


Redigerat av Martin.M, 31 juli 2006 - 22:03.


#63

Postad 31 juli 2006 - 23:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Room with a view
Bifogad fil  dagens_bild.jpg   104,62K   0 Antal nerladdningar

Fotot är taget med Minolta Dimage X med solen som ljuskälla från ett hotell jag bodde på i thailand ute i djungeln, kommer inte ihåg exakt var det låg någonstans. Kortet är taget november 2004 och är lite fixat med curves då det var väldigt mörkt.

I verkligheten såg det bra mycket mer spännande ut med dimman som slingrade sig runt bergstopparna i djungeln.

#64

Postad 01 augusti 2006 - 00:06

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
clevername: Bättre men tänk på kontrasterna, bilden för för grådassig. Curves är din vän.

zooyork: Bra bild. Schysst komposition men du borde tänkt på skuggan. Delar av honom är lite utfrätta men det är svårt att få till det med två blixtar, blir lätt för mycket om det är mörkt ute.



Det här blir tyvärr den sista bilden jag kan publicera på ett tag. Min hårddisk dog nämligen lägligt till flytten och med den försvann precis allt råmaterial och i väntan på en egen kamera är det inte mycket jag kan göra. ;)

Nikon D70 igen. Syftet med bilden var att visa hur bra det blir, även med blixt, om man mäter upp ljuset innan. Bilden är väldigt lite efterbehandlad och jag har inte suddat över, lagt till eller direkt tagit bort något alls. Notera reflektionerna vid namnet, han står på en glasbänk.
Gå nära, mät upp ljuset, backa, KLICK! Voila! Och stäng av auto-fokus, såklart. ;)

Bifogad fil(er)



#65

Postad 01 augusti 2006 - 07:37

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Zeke.jpg   191,27K   0 Antal nerladdningar
Taget med Canon EOS350D Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3 endast vitbalansen korrigerad från RAW filen. Jag jobbar endast med RAW filer då jag tycker om att efterbehandla bilderna. Övriga saker i min kamera utrustning är
Canon EF 17-40mm f4,0L USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon Batterigrepp BG-E3
Hoya UV HMC 72mm

Redigerat av FreddanB, 01 augusti 2006 - 07:38.


#66

Postad 01 augusti 2006 - 10:19

PatrikTo
  • PatrikTo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ibland blir det bara sådär trevligt och naturligt... och choklad muffins är ju så himla gott! ;)

Obearbetad bild tagen en molning dag med Canon EOS 350D och universal 18-55 mm.

Bifogad fil(er)


Redigerat av PatrikTo, 01 augusti 2006 - 11:21.


#67

Postad 01 augusti 2006 - 12:25

Unregisteredac9fc2b7
  • Unregisteredac9fc2b7
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Solnedgång
Bifogad fil  Solnedg_ng.jpg   299,57K   0 Antal nerladdningar

Det är inte bara vi människor som stannar upp och njuter av en vacker solnedgång.

Konica Minolta Dynax 5D. Bilden är tagen i Östersund i höstas.

Martin M: Tack för trådidén och jag bugar inför dina fina bilder!

Joakim: Du e proffs.

Icebar: Diggar din Marstrandsbild skarpt.

Zooyork
: Give us more.

B8: Nosferatu möter Silent Hill. Haha, häftig bild.

Redigerat av Unregisteredac9fc2b7, 01 augusti 2006 - 12:44.


#68

Postad 01 augusti 2006 - 20:52

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Syntheslizer... Grådassig? Jag antar att jag behöver kalibrera om min bildskärm. Eller så har jag tittat på den för länge. Är hela bilden grådassig eller är det en speciell del av den?


Jfr


Enbart desaturated
Bifogad fil  obearbetad_torso.jpg   34,17K   0 Antal nerladdningar


Som jag postade
Postad bild


Justerad med curves
Bifogad fil  torsocurves.jpg   56,46K   0 Antal nerladdningar


Jag tycker att kontrasten är för hård i den sista, och att jpegartefakter framhävs. Har inte tillgång till .raw-filer och det dynamiska omfånget är ganska ordentligt begränsat i jpegfilen.


Ps. Jag resonerade som att den andra versionen är en ny bild.


Curvesförslag från Joakim:
Bifogad fil  post_33225_1154371754.v2.jpg   120,09K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Joakim, 01 augusti 2006 - 22:05.


#69

Postad 01 augusti 2006 - 21:37

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Kort återigen på landet taget 07/30 kl 12:18
Olympus c765uz
f 3.2
iso 64
focal 11mm

En närstudie av blomma... :)

Bifogad fil  st_nd.jpg   261,23K   0 Antal nerladdningar

#70

Postad 01 augusti 2006 - 23:14

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
clevername: Det kan vara lite svårt att få en svartvit bild att inte se grådassig ut, då svartvita bilder just är gråa. Men jag tror att din bild hade vunnit på mer konstrast i nedre halvan av bilden. Bildexempet jag laddade upp i ditt inlägg är baserad på den bild du postade från första början. Jag har algt till lite mer konstrast, särskilt i nederdelen, men inte fullt så mycket som du hade gjort med din egen curvesredigerade version.

ippo: Bra! Själv hade jag dock ändrat vinkel i sidled vit fototillfället. Detta för att det längsta strået (glömt vad det heter på blommor) hamnar på ett sådant sätt att det är svårt att uppfatta om det är längst bak eller i mitten av de andra stråna. Skärpedjupet kunde ha varit något längre också. Annars bra, fortsätt jobba!

==Primus==: Tack! :)


Ny bild:

Bifogad fil  1re.jpg   83,55K   0 Antal nerladdningar

Även denna tagen med Olympus Camedia C330Z och något redigerad. Det var för övrigt min första kamera, vilken också var med mig vid min första kontakt med fotograferandet. 2003 skedde detta, som även är året då bilden togs.

#71

Postad 01 augusti 2006 - 23:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag kör på med ytterligare en bild från templet i chinatown - Saigon.
Lovar att det bolmade på rätt bra, har tyvär ingen översiktsbild direkt men det är stort åt alla håll och det satt rökele högt och lågt överallt.

Bifogad fil  dagens_bild.jpg   128,25K   1 Antal nerladdningar

Taget med Minolta Dimage X med solen som ljuskälla. Platsen som sagt Saigon - Vietnam och det är hösten 2004. Justerad lite lätt med curves och shadow/highlight.

==Primus==: Tackar så väldigt mycket!

Och lite allmänt då... det är tänkt som en kul tråd man kan gå in och titta i på massa roliga/fina/snygga/fula/grådassiga/färgglada bilder. Ge som sagt gärna kommentarer men vi behöver inte ha allför mycket diskussion!
Men vi kan ju starta en tråd till just för kritik av fotografier, precis som dom har på fotosidan.se om intresse finns.

#72

Postad 02 augusti 2006 - 00:34

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Bilden är tagen i Barcelona april 2005 med en Sony DSC-V1. Bilden är ett misstag där vitbalans och exponering var helt fel ställda. Bilden är något modifierad med curves för att öka kontrasten.

Bifogad fil  Bild1.jpg   462,89K   0 Antal nerladdningar

#73

Postad 02 augusti 2006 - 10:23

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Denna bild är tagen i dagsljus med en nikon d70s och ett 50mm 1,8.
Det är min flickväns öga om någon skulle undra. :blink:

Syntheslizer: Skuggan är faktiskt där för att jag ville ha den där :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  _ga.jpg   153,57K   0 Antal nerladdningar


#74

Postad 02 augusti 2006 - 19:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Här kommer ett Fuji F10-bidrag till...
Postad bild
Bilden kommer egentligen efter ett lite misslyckat försök med att ta kort utan stöd och blixt.
Det funkade inget vidare och rörelseoskärpan förstörde motivet. Så det nuvarande kortet är taget med blixt och blev egentligen inte heller så bra eftersom det korta avståndet gav en ojämn upplyst bild.

Men efter lite redigering (läs: skärpa, kontrast, ljus och "crop") så tycker jag resultatet blev skapligt njutbart ändå. Jag gillar som synes makrofotografering, förmodligen för att det mesta ser exotiskt ut när det blir kraftigt förstorat...

#75

Postad 02 augusti 2006 - 22:17

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Bilden är tagen med Sony Ericsson K800i utan blixt och närbildsmakro.
Bilden föreställer en stor glasvas med sand och ett stort blockljus i. Tycker det blev en riktigt cool bild.
Kameran kan jag inte klaga på heller, då det är en mobilkamera.

Bifogad fil(er)


Redigerat av `rzr, 02 augusti 2006 - 22:18.


#76

Postad 02 augusti 2006 - 22:48

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Joakim>> Tack, kan hålla med om att bilden förmodligen skulle blivit bättre komponerad ifall ståndaren hade blivit mer tydligt separerad från pistillerna... (heter det så? :lol: )
Däremot gillar jag det korta skärpedjupet, lite mer spännande då och inte lika självklart vad objektet är....


zooyork>> Sånt skärpesläpp är min melodi....Gillar!! :unsure:


Krasse>> Vattendroppar i god skärpa kan bli riktig häftiga, och i fallet med din bild tycker jag det blir bra i kombination med skärpedjup och avtagande ljus i djupet.... Även om det inte blev som du tänkt... :lol:


Lägger nu upp en bild ifrån påsk förra året taget med min olympus c765uz, f4, 1/1000 iso 64

Bifogad fil  e_p_sk_is.jpg   667,35K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av ippo, 02 augusti 2006 - 22:48.


#77

Postad 02 augusti 2006 - 22:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Aja, orkar inte vänta mer nu då jag tänkt sova så jag lägger in min torsdagsbild ett par minuter tidigare :unsure:

Nu är vi tillbaka till Canon 350 igen, denna gången med Tamrons 90mm macro.
Bilden är tagen för ett par dagar sen i min trädgård och denna gången har jag gått bärsärk med photoshops möjligheter till retushering. Har plockat bort ett 20-tal insekter säkert till att börja med, sen slängt bort färgerna och gått bärsärkargång med shadow/highligt och curves.

Tycker den blev rätt läcker, mitt första svartvita konstverk är det också förresten!

Bifogad fil  dagens_bild_2.jpg   77,14K   0 Antal nerladdningar

zooyork: Mycket snygga alla dina kort. Får anta att du övat en del. Hoppas jag kommer dit nån dag jag också.

#78

Postad 02 augusti 2006 - 23:37

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
MartinM>> Bra jobbat.... Snyggt jobbat med kloningen!! Inga bugs där inte! :lol:

Önskar jag hade en roligare kamera... Vill ha en D70 eller D200, men det finns andra saker som priotiteras högre... :unsure:

Slänger in ytterligare en bild, denna gång på yngsta dottern som var ung 8mån vid fototillfället, 2004-07-11

f3.2, 1/20, iso64 (olympus c765uz)

Bifogad fil  dr_m.jpg   276,07K   0 Antal nerladdningar

Edit: Glömde skriva att jag petat i bilden, tog bort ett sår på kinden och filter "diffuse glow" i PS2 CS (dock varsamt)....

Redigerat av ippo, 02 augusti 2006 - 23:41.


#79

Postad 03 augusti 2006 - 11:20

Unregisteredac9fc2b7
  • Unregisteredac9fc2b7
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Storsjöodjuret & Östersund
Bifogad fil  Odjur.jpg   262,89K   0 Antal nerladdningar

Med Dynax 5D i höstas.

Redigerat av Unregisteredac9fc2b7, 03 augusti 2006 - 11:21.


#80

Postad 03 augusti 2006 - 20:10

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Bifogad fil  _dla.jpg   78,1K   0 Antal nerladdningar
Här kommer ett bidrag från vår sydamerikasemester.
Iguana på Galapagosöarna fotad med Nikon D50, standardobjektivet och AUTO.
Stora tack till Martin.M för all "teknisk" hjälp :unsure:

#81

Postad 03 augusti 2006 - 23:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Stilig ödla kalvbräss nu får du bara installera photoshop och dra lite i spakarna där :unsure:!
Och varsågod, efter prylarna jag fick så är det bara att hojta vad det än är.

Nu kommer min fredagsbild här, inte speciellt bra rent tekniskt kanske men jag tyckte det var riktigt skoj att lyckas fånga så många djur på en så begränsad yta!

Bilden är tagen med Canon 350 och Tamrons macro i stadsparken Örebro i onsdags tror jag det var. Den är lite färgkorrigerad, annars är inget petat med.

Bifogad fil  dagens_bild.jpg   66,15K   0 Antal nerladdningar

#82

Postad 04 augusti 2006 - 08:44

PatrikTo
  • PatrikTo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Äntligen fredag!

Mitt lilla bidrag innan helgen är ett som rent tekniskt inte är bland mina topp 100. Men jag skulle vilja framföra en tanke om olika bildkompositioner. Istället för att vågat går nära med skarpa detaljer så finner jag ibland hur behagligt det är med en "öppen" bild. Inte för den delen helt utan detaljer att upptäcka och begrunda.

Motivet taget i Tjeckien under försommaren 2006

Canon EOS 350D och 18-55 mm med lite färg och kontrast jobb i PS.


Trevlig helg!

Mvh

PatrikTo

Bifogad fil(er)



#83

Postad 04 augusti 2006 - 10:20

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Tanken bakom detta foto är ingenting då jag bara lånat han för att testa ljuset från blixtarna.....Men jag tyckte det blev ett intressant porträtt.

Vad är det för blixtutrustning du använder? //Joakim

Sorry glömde visst.... :unsure:

Det är en nikon sb-800 och en nikon sb-600 blixt som utlöses av den "lilla" blixten på kameran.
På så sätt så får man ett mer intressant blixt ljus än att köra med blixten på kameran lr att annvänd den inbyggda blixten. Gluggen som jag använder är en Nikkor 50mm 1.8.

Mvh Anders

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  spliff.jpg   202,49K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredde0753f4, 04 augusti 2006 - 11:17.


#84

Postad 04 augusti 2006 - 11:16

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10 303 inlägg
  • 0
zooyork.....måste bara säga wow vilka bilder....man tappar ju hackan...måste vara proffs..MVH ifrån Ace34

Bilden tagen med Canon ixus 60

Bifogad fil  11.jpg   112,92K   0 Antal nerladdningar

// Redigerade storleken på bilden. Max 700 pixlar bred så vi slipper miniatyrer / Martin.M

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 04 augusti 2006 - 14:22.


#85

Postad 04 augusti 2006 - 11:25

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

zooyork.....måste bara säga wow vilka bilder....man tappar ju hackan...måste vara proffs..MVH ifrån Ace34

Bilden tagen med Canon ixus 60

<{POST_SNAPBACK}>



Tackar för det....men nått proffs är jag inte...långt ifrån. Men roligt är det.

#86

Postad 04 augusti 2006 - 12:47

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Då kommer dagens foto då. Fortfarande inget Photoshop då min bärbara går tungt redan som den gör. Har provat använda Nikons pictureproject men på autokorrigering :unsure: . Hur som helst får ni leka fritt med de små liven som jag lägger in,haha.
Detta sjölejon kommer oxå från Galapagos och jag gillar verkligen deras sköna livsstil...
Nikon D50- AUTO med 18-55:an. Hade gärna köpt lite fler objektiv men resan åt upp den stora nöjesbudgeten-men nästa gång ;)

Bifogad fil(er)



#87

Postad 04 augusti 2006 - 13:04

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Det var inte meningen att starta en diskussion för diskussionens skull. Jag kunde inte se någon teknisk brist på turning torso-bilden, och undrade om det var pga min bildskärmsinställning. Det påverkar ju hur jag hanterar alla andra bilder också. Men med lite längre diskussioner så kom jag fram till att min crt-skärm visserligen inte skulle lida av att kalibreras om, men att det inte var några större problem med den som den är. Bilden ser olika ut på olika skärmar, och lcd/crt gör stor skillnad.

Jag hade ändrat kontrasten så att bilden nästan liknade en Ansel Adams-bild i lövverken och på torsons fasad, och det kanske gjorde att man lätt förväntar sig en mycket hårdare kontrast där jag valde att framhäva nyanser. Eller jag vet inte. Strunt samma. Det är i alla fall inget fel på joakims curve-manipulerade version av den heller. (Tack för att du visade vad du menade!).

Nästa bild. Den här kommer jag nog att lägga till min bilderblogg om jag bara kommer på något tillnärmelsevis smålustigt att skriva om den.


Bifogad fil  kite.jpg   49,98K   1 Antal nerladdningar






ShutterSpeedValue &#58; 1/491Sec
ApertureValue &#58; F6,5
BrightnessValue &#58; EV10,4
ExposureBiasValue &#58; EV0,0
MaxApertureValue &#58; F2,8
MeteringMode &#58; Division
LightSource &#58; Unidentified
Flash &#58; Not fired&#40;Compulsory&#41;
FocalLength &#58; 20,10&#40;mm&#41;



Zooyork ... Det var häftigt med ett porträtt där man inte får se ansiktet. Hur placerade du blixtarna på bänkbilden?


Edit. Det är en drake, eller en kite, för kitesurfers.

Såhär blev det förresten när jag fusk-ansel-adams'ade den här bilden. (Den gör sig bättre i full storlek så att man kan se individuella grässtrån :unsure: )

Bifogad fil  fusk_ansel.jpg   28,97K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av clevername, 04 augusti 2006 - 15:16.


#88

Postad 04 augusti 2006 - 13:55

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Vilka bilder :lol:

Har som totalt okunig amatör(och knappt det heller) nyligen införskaffat mig
en Panasonic Lumix DMC-FZ7. Då mina kunskaper inom detta område som sagt är högst
begränsade så har jag ändå en fråga jag gärna skulle vilja ha besvarad av Er fullblods-
proffs.

Vad är Curves för något och vad gör det med bilden?
Antar att det är något man behandlar en bild med......

För att inte paja tråden helt så lägger jag upp ett högst amatörmässigt alster som
endast är förminskat till rätt pixelstorlek samt något skärpt.

Postad bild

Edit: Inte ens rätt storlek kunde jag fixa....så ###### kass är jag :blink:
Gör ett nytt försök om ett tag.

YEEEEES!

Redigerat av Mercakombi, 04 augusti 2006 - 16:21.


#89

Postad 04 augusti 2006 - 14:28

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Slänger upp en till kattbild, tycker det är läckert med hur morrhåren blir på bild.
Lite synd dock att det inte blev totalt svart på vänstra sidan men tycker ändå att resultatet blev bra.
Känner dock att ett kamerastativ är inte helt dumt att ha. Man är alldeles för skallerhänt för att kunna få till det perfekt vilket också kanske syns på bilden.


Bilden är tagen med Canon 350D med 18-55mm objektiv.
Måste också säga att det är helt sjukt vilka fina bilder som folk ligger och ruvar på.

Mercakombi: Tycker det var riktigt bra färger på bilden men hade varit lite enklare att se allt med en lite större bild.


Redigerat av Unregisteredb8e57d04, 04 augusti 2006 - 15:44.


#90

Postad 04 augusti 2006 - 15:00

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Zooyork ... Det var häftigt med ett porträtt där man inte får se ansiktet. Hur placerade du blixtarna på bänkbilden?

<{POST_SNAPBACK}>


Två blixtar snett framifrån på varsin sida av honom.
Mvh Anders

Ps. riktigt snygg bild på vad det nu heter....(kommer inte på det just nu). Men vi kallar det fallskärmen för nu....hahaha. ds

Redigerat av Unregisteredde0753f4, 04 augusti 2006 - 15:01.


#91

Postad 04 augusti 2006 - 15:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Påminner igen om hur det var tänkt för den här tråden :lol:

Från de specifika reglerna just för denna tråd

2. Max 1 kort per dygn (Det är okej att lägga in ett kort på tisdag kväll och ett på onsdag morgon).

1. Kommentera gärna varandras bilder, men posta en bild i samma inlägg. Inlägg utan bilder kommer raderas.


Man kommenterar alltså andras bilder och skriver av sig samtidigt som man stoppar in sin egen "dagens bild"

:blink:

#92

Postad 04 augusti 2006 - 15:12

PatrikTo
  • PatrikTo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Slänger upp en till kattbild, tycker det är läckert med hur morrhåren blir på bild.
Lite synd dock att det inte blev totalt svart på vänstra sidan men tycker ändå att resultatet blev bra.
Känner dock att ett kamerastativ är inte helt dumt att ha. Man är alldeles för skallerhänt för att kunna få till det perfekt vilket också kanske syns på bilden.


Bilden är tagen med Canon 350D med 18-55mm objektiv.
Måste också säga att det är helt sjukt vilka fina bilder som folk ligger och ruvar på.

<{POST_SNAPBACK}>


Wolverine: Stativ i all ära men lite rörelseoskärpa har sitt existensberättigande ibland. :lol: Katter hör inte till de mest lättplåtade för enda gången de är med på noterna sover de. Jag vet inte hur mycket bilder jag skrotade pga ovilja från fyrfotingen. Jag tycker det är ett bra resultat ändå.

Mvh

PatrikTo

edit: Läser MOD inlägget och skäms :blink:

Redigerat av PatrikTo, 04 augusti 2006 - 15:15.


#93

Postad 04 augusti 2006 - 23:56

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10 303 inlägg
  • 0
fortsätter väl med mina djur då..... svårt att foto igenom glas tycker jag...bilden tagen med en canon ixus 60

Tack Martin.M....som fixade till min förra bild.... som jag skrev i mitt första inlägg.... helt nybörjare.... hoppas att denna då blir rätt :blink:

oops..... min klocka på dator är 00.58 nu... så står i mitt inlägg 23.56 :lol: .... (konstigt)kanske inte fick lägga ditt denna då :lol: jaja det är i allafall 5 aug nu B)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered6e59ce73, 05 augusti 2006 - 00:01.


#94

Postad 05 augusti 2006 - 00:16

Unregisteredde0753f4
  • Unregisteredde0753f4
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Lägger väl upp en vinter bild så här i sommaren.

Fristånde blixt under/bakifrån. En nikon sb-600
Gluggen är en nikon 18-70m kit optik.

Tagen under en snowboard tävling i Hudiksvalls centrum. Detta är vinnar hoppet som killen fick 10`000kr för. Tricket heter bs rodeo 720.

Ska tillägga att jag står under uthoppet där killen kommer ifrån och han landar längre fram i bilden där snön slutar. (går som en backe ner där)

Enyoj.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredde0753f4, 05 augusti 2006 - 00:18.


#95

Postad 05 augusti 2006 - 10:54

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Bogserbåt framför Älvsborgsbron taget med Canon EOS 350D
Bifogad fil  IMG_0081.jpg   75,23K   0 Antal nerladdningar

#96

Postad 05 augusti 2006 - 21:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
En skabbig pippifågel fångad med kit-objektivt 18-55mm .. Tagen i stadsparken Örebro med solen som ljuskälla.
Rätt skoj när man få till en hyffsad bild på en fågel i luften.

Bifogad fil  bird2.jpg   83,64K   0 Antal nerladdningar

För övrigt blev min kameraväska med alla objektiv stulen just i stadsparken idag... så förvänta inga macrokort framöver... eller vidvinkel ... :D ;)
Tur i oturen var att 80-200 satt på kameran så det har jag kvar.
Nån rykte alltså kameraväskan medans jag fotade lite blommor och annat med väskan en halvmeter bredvid.. helt sjukt vilka personer det finns ;) :) :)

Håll gärna ögonen öppna om ni hittar något av följande i en annons..

Samsonite DFV 100
Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1) (serienummer 518383)
Canon 18-55mm 1:3,5-5,6
+ lite småsaker

Redigerat av Martin.M, 06 augusti 2006 - 10:44.


#97

Postad 05 augusti 2006 - 22:33

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Jag gillade bilden på isblocken skarpt, och den på de indonesiska dansöserna. Väldigt olika bilder men man fastnar för mustigheten i dem.


En bild från en badplats i inlandet nära Guadalest i Spanien.

Bifogad fil  DSC_7047_s.JPG   217,39K   0 Antal nerladdningar


Bilden tagen 2006-07-25 med en Nikon D70 utan blixt, 50mm optik, F/5, 1/15s, ingen korrektion.

#98

Postad 05 augusti 2006 - 23:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tack ska du ha Calle för att du gillade "mina" dansare ;)
Den var redigt läcker din bild med vattenfallet måste jag säga. Oj vad jag önskar att jag haft min 350 när jag reste runt i Vietnam och Thailand alltså...

Här kommer min söndagsbild, blir en svartvit igen!
Stötte på min gamle polers Engelbrekt Engelbrektsson när jag var på stan för någon vecka sen. Han var snäll nog att stå helt still när jag tog kortet vilket alltid är en extra bonus!

Taget med min 350 och 80-200 objektivet en rätt solig dag. Bilden är inte retuscherad mer än att jag dumpad färgerna och dragit lite i curvsen.

Bifogad fil  IMG_2192.jpg   92,54K   0 Antal nerladdningar

#99

Postad 06 augusti 2006 - 07:22

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Även snowboardåkaren är bra tycker jag. Skulle man inte få ännu mer effekt i en sådan bild om man plåtar med blixt och längre slutartid?

En fotograf i Düsseldorf tagen 2006-07-28 med en Nikon D70 utan blixt, 50mm optik, F/11, 1/500s, ingen korrektion.


Bifogad fil  DSC_7242_s.JPG   104,66K   0 Antal nerladdningar

#100

Postad 06 augusti 2006 - 09:59

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0
Här kommer en bild tagen med Simple mode med min Panasonic FX9.
Motivet är lite granitklippor vid Similan Islands i Thailand.

Bifogad fil  similan.jpg   69,83K   1 Antal nerladdningar



3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.