Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sälja rättigheterna till en bild ???

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2015 - 12:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

Ska dra detta väldigt kort.

 

Ett vandrarhem är intresserad av en panorama bild som jag tagit där deras vandrarhem finns med på bilden.

 

Dom ville först köpa den till deras hemsida, dvs 1 st rättighet.

Sedan ville dom även kunna publicera den i STF katalogen och undrade vad det då skulle kosta.

 

Nu idag när jag pratade med dom så undrade dom vad det skulle kosta att köpa loss den.

 

Så....mina frågor är:

 

1. Vad innebär detta för mig ? Att jag då inte kan använda bilden själv eller sälja den vidare ?

2. Vad kan man ta betalt för att dom då skall kunna köpa loss den ?

3. Är det något jag måste tänka på extra mycket och som jag bör vara orolig över ?

 

Behöver hjälp rätt snabbt eftersom bildavtalen skulle skrivits under idag, men eftersom dom ville veta vad det kosta att köpa loss den så är det senast Fredag .

 

MVH

Morgan



#2

Postad 30 september 2015 - 12:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

http://www.kamerabil...fr-gor-och-svar



#3

Postad 30 september 2015 - 12:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 vet inte vad det står i länken som masse la upp men jag tror inte att man egentligen kan sälja rättigheterna helt till en bild. har för mig jag läst det någonstans. 

 

Jag gjorde ju dock ett större jobb åt jaktkedjan Interjakt för några månader sen. Fotade deras vapen och kläder och liknande till deras produktkatalog och hemsidan och så.  För enkelhetens skull så fick dom alla råbilder och får göra vad dom vill med dom då jag inte har någon nytta av dom.

 

arbetet tog två dagar och jag fick en lön istället för att dom skulle köpa bild för bild.

 

Jag skickade med alla bilder jag tog (ca 900 bilder)  och tog ut en lön på 20.000kr + mat och boende så tänker man pris per bild så är det inte så mycket.

 

jag har också sålt bilder till reklambyrå och då har jag gått efter den där SFF listan eller vad den heter och då betalade dom 4500kr  men det är ganska vanligt att man skriver kontrakt på att dom får använda bilden ett år eller liknande, och bara till just det ändamålet.



#4

Postad 30 september 2015 - 12:28

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag tror inte man säljer sin upphovsrätt, men om dom köper loss bilden, så förlorar inte jag rätten att sälja den vidare då ?

 

Oj grattis Andreas :) :)

Men en fråga....du gav dom alla råfilerna......utan att redigera dom då eller ?
 

Men är det dumt att sälja loss bilden till dom ?
Men det kanske är så som kunder vill ha det idag, så dom inte hela tiden behöver köpa nya rättigheter så fort dom vill använda bilden ?

Det jag är lite rädd för är att jag ska förlora rättigheten att använda, sälja vidare, osv bilden.

Vad brukar man ta betalt för nått sånt ?



#5

Postad 30 september 2015 - 14:50

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Bifoga inga raw till kunden. Endast bearbetade jpg. Vet jag även fast jag saknar erfarenhet av att sälja bilder... :)

 

Varför skulle du vilja "sälja loss" bilden? Det är din bild. Skriv ett kontrakt som ger kunden möjlighet att använda bilden till de syften de önskar (dock inte att de säljer vidare bilden in sin tur). Grattis Morgan och lycka till med försäljningen :)



#6

Postad 30 september 2015 - 17:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Bifoga inga raw till kunden. Endast bearbetade jpg. Vet jag även fast jag saknar erfarenhet av att sälja bilder... :)

 

Varför skulle du vilja "sälja loss" bilden? Det är din bild. Skriv ett kontrakt som ger kunden möjlighet att använda bilden till de syften de önskar (dock inte att de säljer vidare bilden in sin tur). Grattis Morgan och lycka till med försäljningen :)

Ja jag förstod väl inte riktigt varför det heller, men det var väl att dom ville kunna använda bilden lite som dom ville utan att behöva köpa flera rättigheter till den tror jag.

Nu blev det som så att denna bilden var en panorama bild som jag gjort där deras vandrarhem var med på bilden, men tyvärr gick inte denna bilden att publicera i katalogen STF eftersom det var en panorama bild.

 

Men dom vill fortfarande köpa en rättighet till att använda på deras hemsida så på fredag kl 13 ska vi skriva på bildavtalen för dessa 2 bilder dom var intresserad av.

 

Hur gör ni när ni sålt en bild ?

 

Jag har gjort så här:

 

1. Kommit överens om en dag att skriva på bildavtalet

2 Efter att fullgjord betalning gjorts, så får dom ett lösen till att logga in på min hemsida under deras kundgalleri där dom kan ladda ner bilderna

 

Vad tror ni om detta och hur gör ni när ni säljer nån bild ?



#7

Postad 02 oktober 2015 - 13:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej igen.

 

Ville bara berätta att jag var idag och skrev 2 st bildavtal med ett vandrarhem där jag sålde 2 bilder till dom.
Det kommer säkerligen att inledas ett samarbete inom snar framtid då dom eventuellt behöver en hel del nya bilder till deras snart nya hemsida. :)

 

Riktigt skoj!



#8

Postad 02 oktober 2015 - 17:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

kul morgan, kör hårt



#9

Postad 02 oktober 2015 - 18:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack så mycket Micke :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.