Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor om Lightroom

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 april 2016 - 09:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

*Poff*


Redigerat av andreassofus, 02 april 2016 - 10:12.


#2

Postad 18 maj 2016 - 19:06

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Hur får jag definierat om sökvägen i Lightroom så att mitt bibliotek läses in till en annan plats/katalog än den befintliga.

 

Alltså mitt problem är att min C:\ station alltid är överfull på grund av att alla bilder tar så himla mycket plats, jag har enbart en 120 GB ssd där windows och en del andra program tar upp 80 Gb minst.

Har flera andra skivor både ssd och hdd med program, filer och bilder och jag skulle vilja definiera om så att när ja importerar bilder så skulle de läsas in till en hdd på 3 TB istället för som nu till min C:\ station som är alldeles för liten.

 

Måste jag installera om Lightroom på den andra disken för att få inläst bilderna dit då jag startar Lightroom eller finns det nån inställning nånstans som jag inte hittar var man kan definiera sökvägen till biblioteket?



#3

Postad 18 maj 2016 - 21:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har inte LR uppe nu, men skulle gissa att man anger vart det ska sparas under importparametrar, där du tex anger hur filnamnet ska se ut, om det ska göras någon default justering vid import etc.

#4

Postad 08 juni 2016 - 09:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har fått ett konstigt problem med mitt lightroom.  sätter i minneskortet och importerar mina bilder som vanligt.  sitter och redigerar lite och så.  Sen när jag tar ur minneskortet igen så dyker det upp ett utropstecken på bilderna som jag importerat. som det gör när bilderna inte finns.  men sätter jag i minneskortet igen så försvinner utropstecknet.  klickar jag på utropstecknet så står det att bilden inte finns men att jag kan leta upp den igen. Men den finns inte. bara om minneskortet sitter i.

 

Någon som kan svara på varför den beter sig så?



#5

Postad 08 juni 2016 - 10:01

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Det låter ju som om de inte har importerats......pröva att se så de verkligen finns på din dator rent fysiskt efter att du tagit bort minneskortet.

Om de finns där men LR inte hittar dem pröva att klicka en gång på utropstecknet då borde det komma upp en ruta var du får antingen "Avbryta" eller "Leta reda på" bilden, trycker du "Leta reda på" och väljer rätt ställe var bilden finns så borde sökvägen uppdateras och utropstecknet försvinna.



#6

Postad 08 juni 2016 - 10:06

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Lönar sig också att kolla upp så du faktiskt kopierar över bilderna, dvs din målmapp är rätt osv. så de inte importeras tillbaka på minneskortet igen eller nå lustigt. Harva igenom alla importinställningar, de är lite jobbiga i LR har själv haft lite strul med sånt där ibland.



#7

Postad 08 juni 2016 - 10:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det låter ju som om de inte har importerats......pröva att se så de verkligen finns på din dator rent fysiskt efter att du tagit bort minneskortet.

Om de finns där men LR inte hittar dem pröva att klicka en gång på utropstecknet då borde det komma upp en ruta var du får antingen "Avbryta" eller "Leta reda på" bilden, trycker du "Leta reda på" och väljer rätt ställe var bilden finns så borde sökvägen uppdateras och utropstecknet försvinna.

 

 

Nej det är ju det som är problemet. dom finns inte på datorn efter jag plockat ur minneskortet.  Jag ser ju att bilderna importeras.  Men som du säger så verkar dom ju importera sig in på minneskortet igen om det nu ens är möjligt. 

 

Ska kolla inställningarna och se :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.