Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag har blivit bestulen........Sanslöst !!!

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 juli 2016 - 08:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej alla

Jag fick ett meddelande från en annan "fotograf" som hade sett en artikel ( smålandsposten ) om en stor utställning som en fotograf skulle ha i Småland.
Denna "fotograf" hade tom gått ut på Facebook och annonserad om sin stora utställning där han även bjöd på bubbel och snacks.

MEN......På omslagsbilden som tidningen ( smålandsposten ) hade fotat och skrivit om hans utställning, ser man klart och tydligt i bakgrunden 2 st bilder som är MINA !!!
+ en stor canvas till vänster i bild som är också är MIN ! ( såg nu att canvasen hade blivit bortskuren från bilden  MEN går ni in och söker på smålandsposten på rubriken som lyder " Intresset som byter fokus" så kan man se orginalbilden MED canvasen till vänster i bild )

Denna person har alltså snott och printat upp mina verk och sålt som hans egna !!!!
 

 

För att göra en lång historia kort......så blev jag intervjuad av Hallandsposten ( min tidning ) om detta och allt står här:

http://www.hallandsp...es-ut-1.3489344

 


Redigerat av mstoltz, 19 juli 2016 - 08:09.


#2

Postad 19 juli 2016 - 08:20

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Är det inte Morgan Stoltz bild menar du?

– Jag har inte snott några bilder, men med på den utställningen hade jag lånat några bilder, som inte var mina egna.

Lånat? Det förutsätter ju att den man lånat av vet om det, eller hur?

– Ja, det stämmer ju.


Haha, det där är bra komiskt faktiskt. Stå för fan för vad du gjort om du på riktigt vill be om ursäkt. Vilket stolpskott

Redigerat av Johan_i_burken, 19 juli 2016 - 08:21.


#3

Postad 19 juli 2016 - 08:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Haha, det där är bra komiskt faktiskt. Stå för fan för vad du gjort om du på riktigt vill be om ursäkt. Vilket stolpskott

Ja.....Det roliga är att han "lånade" bilderna........MEN utan att fråga.

Sedan...VEM "lånar" bilder från annan fotograf och sedan ställer ut dom som sina egna verk och säljer dom ????
Ddet är ju nog inte så att han stod och sa till varje kund / besökare att.."den och den bilden är inte min, utan den har jag lånat och ställt ut här på min utställning !!!"


 


Redigerat av mstoltz, 19 juli 2016 - 08:25.


#4

Postad 19 juli 2016 - 08:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag hoppas du får ordentligt betalt för allt detta. Både för användandet av dina bilder och ett skadestånd.

 

Själv har jag råkat ut för detta flera gånger, senast av ett företag (!) som använde min bild på sin Facebooksida, i reklamsyfte. De reagerade blixtsnabbt vid mitt påpekande och bad om ursäkt och erbjöd mig ersättning.

 

 

Jag hoppas allt löser sig på bästa sätt för dig.


Redigerat av FEA, 19 juli 2016 - 08:55.


#5

Postad 19 juli 2016 - 16:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack så mycket 😊

Ja jag kommer driva detta vidare och en polisanmälan är redan gjord.

Du behöver ju inte svara men hur mycket fick du i ersättning? 😊

#6

Postad 19 juli 2016 - 17:58

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Tack så mycket

Ja jag kommer driva detta vidare och en polisanmälan är redan gjord.

Du behöver ju inte svara men hur mycket fick du i ersättning?

Ja ditt fall är ju faktiskt värre än mitt - företaget som använde min bild påstod åtminstone inte att någon annan var fotograf.

 

... och du har PM.



#7

Postad 06 augusti 2016 - 23:43

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Djupt tragiskt det här med allt stjälande hit och dit. Hoppas att det löste / löser sig.



#8

Postad 07 augusti 2016 - 06:45

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Ja hur har det gått?


Redigerat av FEA, 07 augusti 2016 - 06:45.


#9

Postad 07 augusti 2016 - 08:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om ens bild har hamnat i tryck eller på tex aftonbladet då är det bara att skicka en faktura.

Det finns listor som sätter ersättning dock vet jag inte vad TS fall hamnar under.

Du kan även skicka in det till Kronofogden direkt.

Kolla på fotosidan om du redan inte har gjort det.

 

 

Mina mässbilder hamnade på en leverantörs sida kort efter en mässa och utan hänvisning till vem som var ägare.

Jag skrev ett sakligt mail där jag ödmjukt bad han att ta bort bilderna och som svar fick jag ett svavelosande mail.

Skickade ett svar med bifogad originalbild allt i sansad ton och fick ett ännu värre svar tillbaka.

Då tog jag kontakt med Kronofogden och dom sa att det bara var att lämna in ett krav vilket jag gjorde.

1500:- fick jag om jag minns rätt.



#10

Postad 13 augusti 2016 - 15:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej alla.

Ärendet är fortfarande under utredning...tyvärr tar sånt tid även om handläggaren tycker att det finns självklara bevis vilket det också finns, så neka kan han ju inte göra.

Han figurerar på bild med mina bilder i bakgrunden upptryckta som Canvas och tavlor.
Allt är inskickat till polisen och enligt handläggaren på polisen skall dom ta in han till förhör .

Så vi får se hur allt blir, tyvärr kan man bara vänta , fast väntan är olidlig ibland :(


Redigerat av mstoltz, 13 augusti 2016 - 15:06.


#11

Postad 13 augusti 2016 - 17:32

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Får du ersättning genom en polisanmälan? Tror du behöver stämma honom för det?



#12

Postad 14 augusti 2016 - 08:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Om ens bild hamnar på någon annans sida utan lov så kan man lämna in en faktura eller ta det till fogden.
Givetvis kan tjuven bestrida kravet och då hamnar ärendet per automatik hos tingsrätten.
Den här snubben snor o säljer andras verk som sina egna, så givetvis ska han polisanmälas.

Så om Morgon bara vill ha ersättning så är det bara att göra som ovanstående.
För mig hade stölden och det att han sålde mina bilder som egna det värsta, och stöld polisanmäler man ju.

#13

Postad 14 augusti 2016 - 08:27

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Folk måste verkligen sluta kalla upphovsrättsbrott för stöld.. därmed inte sagt att beteendet är rätt, men gynnar ingen att fullständigt blanda ihop termer på det sättet och är nedvärderande mot dem som faktiskt fått saker stulna som de aldrig kan få tillbaks.



#14

Postad 14 augusti 2016 - 10:28

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Folk måste verkligen sluta kalla upphovsrättsbrott för stöld.. därmed inte sagt att beteendet är rätt, men gynnar ingen att fullständigt blanda ihop termer på det sättet och är nedvärderande mot dem som faktiskt fått saker stulna som de aldrig kan få tillbaks.

 

Arbetet och tiden som man som fotograf lägger ner på en bild kan man aldrig få tillbaka vid ett upphovsrättsbrott heller - jag ser inte skillnaden. Så jag förstår att det i folkmun kallas bildstöld.

 

Varje gång jag ser en av mina bilder användas av någon annan så känner jag i alla fall mig bestulen, så känslan är den samma också.

 

Det är kanske dags att benämna upphovsrättsbrott (ändra lagtexten) för vad det egentligen är!



#15

Postad 14 augusti 2016 - 10:38

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Som jag ser det har man kvar bilden, man har även laglig möjlighet att få ersättning för den ekonomiska skada man har lidit.

 

Till skillnad från de flesta inbrott så finns det ju en tydlig motpart att kräva ersättningen ifrån, men när t.ex bilen inte står kvar när man ska hem från jobbet så är den troligen för evigt förlorad och du kommer aldrig att veta vem som tog den. Eller när farmors vigselring blivit stulen vid ett vilainbrott osv, i de flesta andra fall så blir man av med något som aldrig går att återfå, medans för "bildstöld" är det någon annan som framställt kopior, som du kan kräva ersättning för, av ett verk som du fortfarande har kvar.



#16

Postad 14 augusti 2016 - 11:27

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 2

Kärt barn har många namn heter det.
Men detta som hände mig.....så känner jag att jag har blivit bestulen ....

Jag anser att så fort man tar något från en annan i syfte att själv tjäna på det, är stöld i någon form.
Om denna formen sedan kallas för upphovsbrott eller stöld är för mig det samma.

Någon har tagit i detta fallet mina verk som jag har lagt ner tid, energi samt pengar på och som jag själv vill kunna tjäna en slant på.....och använt i syfte att tjäna lättförtjänta pengar och få berömmelse för.
Dvs att utge som sina egna verk.

Det är hur man än vrider och vänder på det, någon sorts stöld, så ordet stöld tycker jag rättfärdigar hans beteende emot mig.

Sedan kan man diskutera fram och tillbaka vilken benämning som är rätt och fel...


 



#17

Postad 14 augusti 2016 - 11:30

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

mstoltz: På din kopia av anmälan, vad har du för brottsrubricering? Är det brott mot upphovsrättslagen?

 

Denna länken var bra med tanke på ersättning

 

http://www.slff.se/U...vsrattsintrang/


Redigerat av Hooch, 14 augusti 2016 - 11:38.


#18

Postad 10 september 2016 - 18:30

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 1

Som jag ser det har man kvar bilden, man har även laglig möjlighet att få ersättning för den ekonomiska skada man har lidit.

 

Till skillnad från de flesta inbrott så finns det ju en tydlig motpart att kräva ersättningen ifrån, men när t.ex bilen inte står kvar när man ska hem från jobbet så är den troligen för evigt förlorad och du kommer aldrig att veta vem som tog den. Eller när farmors vigselring blivit stulen vid ett vilainbrott osv, i de flesta andra fall så blir man av med något som aldrig går att återfå, medans för "bildstöld" är det någon annan som framställt kopior, som du kan kräva ersättning för, av ett verk som du fortfarande har kvar.

Tar du något som inte är ditt är det stöld. 

Ska man vara petig kan man väl visst få tillbaka något som är stulet, tex en bil?



#19

Postad 11 september 2016 - 08:35

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Håller med Simon (sgart )
Stöld är stöld hur man än vrider och vänder på det.

Om du utan den andras vetenskap tar denna persons personliga ägodel...ja då har du stulit från denna person.
Vare sig det gäller bil, smycken eller bilder.



 



#20

Postad 19 januari 2017 - 17:29

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Hänger inte här så ofta numera, så såg detta först nu  :o :angry: Hur har det gått Morgan? Kommit någon vart?



#21

Postad 04 maj 2017 - 14:49

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 4

Jag såg på fotosidan.se att tjuven fällts i rätten :)



#22

Postad 17 maj 2017 - 12:01

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Gott. :)



#23

Postad 27 november 2017 - 18:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 1

Hej alla.

Jag är tyvärr inte här inne så ofta mer.

Men som vissa kanske har läst i olika tidningar osv så fick jag rätt i min sak.
Jag krävde han på 22.500 kr, och vann.

Ska se om man kanske hittar tillbaka hit igen så småningom ;) 

Ha det gott alla och om vi inte hörs innan ...så god jul på er !!!

/ Morgan



#24

Postad 27 november 2017 - 18:27

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 937 inlägg
  • 0

Hej alla.

Jag är tyvärr inte här inne så ofta mer.

Men som vissa kanske har läst i olika tidningar osv så fick jag rätt i min sak.
Jag krävde han på 22.500 kr, och vann.

Ska se om man kanske hittar tillbaka hit igen så småningom ;) 

Ha det gott alla och om vi inte hörs innan ...så god jul på er !!!

/ Morgan

 

Gött mos!  :D 



#25

Postad 27 november 2017 - 18:51

pingo2002
  • pingo2002
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Härligt Morgan!

God Jul på dig med!



#26

Postad 27 november 2017 - 20:02

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Hej alla.

Jag är tyvärr inte här inne så ofta mer.

Men som vissa kanske har läst i olika tidningar osv så fick jag rätt i min sak.
Jag krävde han på 22.500 kr, och vann.

Ska se om man kanske hittar tillbaka hit igen så småningom ;) 

Ha det gott alla och om vi inte hörs innan ...så god jul på er !!!

/ Morgan

:)

 

God jul!



#27

Postad 28 november 2017 - 07:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Snyggt Morgan
O god jul, men du kommer väl in till forumet innan dess ;)
Peter

#28

Postad 29 november 2017 - 22:40

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Fint Morgan!

God Jul till dig med! :)



#29

Postad 02 december 2017 - 18:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack allihopa :)

God jul på er alla här med :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.