Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

passepartout

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 september 2016 - 08:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Detta med passepartout och bilder.

Hur är det egentligen ?

Ska man skriva ut bilden så den precis passar i själva passepartout ramen, eller ska man skriva ut den så den passar hela ramen ?
Men i så fall så går det ju bort ca 5 cm runt om själva bilden som döljs.

Tex:
Jag har hittat en ram som är 50 x 70 cm
MED passepartout så blir bilden 40 x 50 cm.

Då måste det väl vara så att jag ska skriva ut bilden i 40 x 50 cm för att inte förlora nått av bilden så att den passar i passepartout ?

eller hur gör ni som skriver ut och använder passepartout ?

ELLER......kan man skriva ut bilden och lägga på en vit kan så att det ser ut som passepartout ?
Då blir det lite fusk passepartout ju .



#2

Postad 11 september 2016 - 09:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

När jag beställde mina 2 senaste utskrifter (de som finns i "dagens bild", upplagt igår) beställde jag dom i 30x40cm och valde att få en utskrift utan kanter. 

Sen köpte jag en IKEAram med passepartout som invändigt var en 30x40 (ramen är 40x50)
http://www.ikea.com/...1774/#/60291770

 

Det som händer då är att utskriften inte kommer att täcka hela skivan på tavlan. Den kommer dock vara större än passepartouten (den var det för mig i alla fall) 
För mig gjorde det ingen större skillnad. Jag har lagt den emot kanterna och den ligger klämd mellan bakskivan och passepartout. Vill man kan man kanske skära ut en skiva med samma tjocklek som det man monterat fotot på och ha den "inramad" i detta. Då får ju fotot mer stabilitet och det sitter förmodligen bättre. 

Jag kanske blir tvungen att göra så längre fram, vem vet. 

Annars får man helt enkelt antingen räkna med att en bit av bilden försvinner vid montering, skriva ut med mån för passepartout (vit runt om tex). Det är dock billigare att skriva ut små bilder än stora så en större tavla blev för mig billigare med en liten bild. 



#3

Postad 11 september 2016 - 16:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

När jag beställde mina 2 senaste utskrifter (de som finns i "dagens bild", upplagt igår) beställde jag dom i 30x40cm och valde att få en utskrift utan kanter. 

Sen köpte jag en IKEAram med passepartout som invändigt var en 30x40 (ramen är 40x50)
http://www.ikea.com/...1774/#/60291770

 

Det som händer då är att utskriften inte kommer att täcka hela skivan på tavlan. Den kommer dock vara större än passepartouten (den var det för mig i alla fall) 
För mig gjorde det ingen större skillnad. Jag har lagt den emot kanterna och den ligger klämd mellan bakskivan och passepartout. Vill man kan man kanske skära ut en skiva med samma tjocklek som det man monterat fotot på och ha den "inramad" i detta. Då får ju fotot mer stabilitet och det sitter förmodligen bättre. 

Jag kanske blir tvungen att göra så längre fram, vem vet. 

Annars får man helt enkelt antingen räkna med att en bit av bilden försvinner vid montering, skriva ut med mån för passepartout (vit runt om tex). Det är dock billigare att skriva ut små bilder än stora så en större tavla blev för mig billigare med en liten bild. 

 

Hänger inte riktigt med här Simon.
Hur menar du med att utskriften inte täckte hela skivan ?

Hur mycket av bilden var det som försvann när du satte in den i Passepartout ?
Tänkte på tex:

Om jag har en bild som är 40x50 och vill sätta in den i en ram med Passepartout, då är "hålet" på Passepartout , där bilden ska sitta 39x49 cm och då försvinner inte så mycket av bilden , kanske max 1 cm ?

Kan man inte fästa bilden med tejp på baksidan så slipper man klämma fast den ?

Förresten, beställde du via Crimson ?
Använde du deras Prefix eller poster tjänst ?


Redigerat av mstoltz, 11 september 2016 - 16:38.


#4

Postad 11 september 2016 - 17:08

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Menar att fotot endast är lite större än hålet i passepartouten.
Som sagt det fungerar. Enda är väl att det kanske blir ett litet tryck mot själva passepartouten eftersom bakstycket på ramen pressar fotot emot den.

Använde crimson och deras tjänst för utskrift på material (finns massor olika). Valde 5mm kapa.

#5

Postad 11 september 2016 - 17:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Menar att fotot endast är lite större än hålet i passepartouten.
Som sagt det fungerar. Enda är väl att det kanske blir ett litet tryck mot själva passepartouten eftersom bakstycket på ramen pressar fotot emot den.

Använde crimson och deras tjänst för utskrift på material (finns massor olika). Valde 5mm kapa.

 

Aha :)

Men vad var det för material du skrev ut på då ?
Men är det inte deras Prefix tjänst som man kan välja material osv, lite dyrare än deras posters tjänst ?



#6

Postad 12 september 2016 - 13:07

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Jag har bara skrivit ut för passepartout en gång tidigare. Det var också 70x50cm-ramar med en passepartout där bildens utsnitt var 50x40cm.

Jag använde Lightrooms print-modul och gjorde så att själva bakgrunden (vit) var 70x50 (ställde in i Page setup eller vad det heter) och så lät jag bilden vara centrerad 50x40cm på den vita bakgrunden (hade givetvis beskurit bilden till 5:4-format innan). På så sätt passade hela fotot perfekt i ramen medan själva bilden passade perfekt i passepartout. 

Givetvis kan man skriva ut 50x40 (utan vitt runtomkring) och tejpa fast på baksidan eller nåt för att få det stabilt, men jag tyckte att det kändes smidigt att göra som jag gjorde. 

Använde Crimsons Poster-tjänst där 70x50 kostar 128:- och 50x40 kostar 112:-, så totalt 64 kr dyrare för mig (att köra på 70x50 jämfört med 50x40) då jag framkallade 4 st bilder. 

Bifogad fil  24585553266_acc33c8b5b.jpg   45,49K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av knobloch, 12 september 2016 - 13:08.


#7

Postad 12 september 2016 - 21:42

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har bara skrivit ut för passepartout en gång tidigare. Det var också 70x50cm-ramar med en passepartout där bildens utsnitt var 50x40cm.

Jag använde Lightrooms print-modul och gjorde så att själva bakgrunden (vit) var 70x50 (ställde in i Page setup eller vad det heter) och så lät jag bilden vara centrerad 50x40cm på den vita bakgrunden (hade givetvis beskurit bilden till 5:4-format innan). På så sätt passade hela fotot perfekt i ramen medan själva bilden passade perfekt i passepartout. 

Givetvis kan man skriva ut 50x40 (utan vitt runtomkring) och tejpa fast på baksidan eller nåt för att få det stabilt, men jag tyckte att det kändes smidigt att göra som jag gjorde. 

Använde Crimsons Poster-tjänst där 70x50 kostar 128:- och 50x40 kostar 112:-, så totalt 64 kr dyrare för mig (att köra på 70x50 jämfört med 50x40) då jag framkallade 4 st bilder. 

attachicon.gif24585553266_acc33c8b5b.jpg

 

Så kan man ju med göra och vill man kan man ju då även kanske göra det 1 cm mindre så att det blir ca 1 cm extra vit kant runt om så att man kan signera den direkt under bilden på själva printen ( inte passp. )

Ska nog testa detta med print modulen i LR, använder den så sällan, men ett bra tips Björn.

Samt så blev tavlorna på din bild grymt bra ju :)



#8

Postad 12 september 2016 - 22:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Aha :)

Men vad var det för material du skrev ut på då ?
Men är det inte deras Prefix tjänst som man kan välja material osv, lite dyrare än deras posters tjänst ?

Nix prefix är mer för egna storlekar osv. 

Här går du in. http://www.frontweb..../vlWgXq5QLVqHn8 
Jag körde kapa 5mm.


Ett problem med att köra bilder större än ca 30x40 är att dom med tiden kan börja att "hänga". De behöver helt enkelt vara monterade på något styvt material. Det har tex hänt med 2 tavlor min tjej har hängandes som jag gissar är 70x50 (utan passepartout)

Har man möjlighet att göra det själv kan man ju köra Poster så som Björn skrev men det är heller inte gratis att köpa monteringsmaterial så jag valde det färdigt denna gången. 

Kostnad för mina 2 blev 597kr ink frakt. 



#9

Postad 13 september 2016 - 10:25

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Har man möjlighet att göra det själv kan man ju köra Poster så som Björn skrev men det är heller inte gratis att köpa monteringsmaterial så jag valde det färdigt denna gången. 

 

Nej det är sant, min fru hade köpt 70x50-ramar där passepartout ingick. Har ingen aning om vad hon betalade, eller var hon köpte dessa, men har för mig att det inte var galet dyrt.

EDIT: kan ha varit på IKEA, där finns bl a dessa:
http://www.ikea.com/...ducts/50268874/

http://www.ikea.com/...ducts/80286782/


Redigerat av knobloch, 13 september 2016 - 10:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.