Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på bra och prisvärd "free to air" mottagare?

3 svar till detta ämne satellit
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 januari 2023 - 20:12

tyckaren
  • tyckaren
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag är ute efter en lättanvänd mottagare för den som vill lära lite om "free to air" satelliter och börja utforska vilka kanaler som finns. Jag tänker inte mixtra med att installera program på apparaten etc. så har inget behov av någon Linuxbaserad box med en massa olika varianter på firmware etc. utan vill hitta en som fungerar bra "out of the box".

Vad jag försåt finns i stort sett inga kanaler med högre kvalitet än HD (720/1080) så 4K är inget jag bryr mig om däremot vore det trevligt med inspelningsmöjlighet.

Vilka fabrikat/modeller har ni på forumet bra erfarenhet av?


Redigerat av tyckaren, 03 januari 2023 - 20:13.


#2

Postad 04 januari 2023 - 10:11

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Är du medveten om att du behöver ha en vridbar antenn (helst motorstyrd)?
Jag föreslår att du gör lite grundforskning först... om du går in på https://www.lyngsat.com/ och tittat, så hittar du uppdaterade och hyffsat kompletta listor över vad som finns på vilka satelliter, i stockholm kan man ren fysiskt få in 45w-87e (cirka). Jag vet inte hur mycket fta som finns på de "svenska" satteliterna på 1w och 0,8e, men det hittar du hos lyngsat.

Fta finns dessutom både som digitala strömnar och analoga utsändningar, i två olika frekvensband (något förenklat).

Lycka till!

#3

Postad 04 januari 2023 - 16:25

tyckaren
  • tyckaren
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

På vårt hus finns redan en sk Europaparabol med 4 LNBs som om man behärskar, eller kanske vill lära sig, några Europeiska språk bör kunna ta emot 1000+ potentiellt användbara kanaler - väldigt många är säkert inte så intressanta men i vart fall en start så tänkte börja där utan motorstyrd parabol och om det verkar kul kanske ta det som ett framtida steg...

 

Har du några förslag på siter där man kan lära sig mer om satelliter, transponders, symbol rate och annat? Lyngsat är förstås intressant som lista på vad som finns men antar att man redan kan dessa saker och ger inte direkt någon information...


Redigerat av tyckaren, 04 januari 2023 - 17:19.


#4

Postad 06 januari 2023 - 10:52

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Först - om du har en satellitmottagate, då är den fullt kapabel att avkoda de FTA-kanaler som finns på det s.k. KU-bandet på de satelliter du får in.
Det är dock osannolikt att din mottagare, eller godtycklig FTA-mottagare klarar att göra en automatisk kanalsökning, utan det är då du behöver lyngsat-informationen
Frekvenserna är inte kända och intensamma på olila sateliter, kodningsteknik är inte känd, symbolrate är inte känd och inte heller FEC. Med "känd" menar jag "känd av programvaran i mottagaren". Alternativen är att köra en full scanning av hela ku-bandet, med alla kombinationer av kodning, symbolrate osv - det går, men det tar löjligt lång tid (det är delvis så lyngsatlistorna hålls uppdaterade).

Vill du ha en mottagare som är bättre lämpad till sånt här, nör du titta på miraclebox, vu+ eller dreambox (vilka som nu finns kvar av dessa), de säljs även i sverige även om den marknaden. ersatts av strömmade kanaler




Även taggad med satellit

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.