Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#201

Postad 07 april 2014 - 12:21

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Verkar inte fungera att ställa in serieinspelningar på National Geographic HD.
Är det nån som vet varför?
Nu får man leta sig blå efter avsnitten i guiden och markera dem för inspelning manuellt, ganska frustrerande eftersom den här sökfunktionen inte verkar fungera heller. :(

#202

Postad 07 april 2014 - 22:49

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Verkar inte fungera att ställa in serieinspelningar på National Geographic HD.
Är det nån som vet varför?
Nu får man leta sig blå efter avsnitten i guiden och markera dem för inspelning manuellt, ganska frustrerande eftersom den här sökfunktionen inte verkar fungera heller. :(

Ja National Geographic HD skickar inte ut info om sina serie i programguiden. Gör en manuell inspelningspunkt cosmos nya avsnitt går på söndagar kl 2200 en timme långa välj att boxen gör detta varje vecka.

#203

Postad 07 april 2014 - 23:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Tack för svaret!
Jag har ägnat halva kvällen att återställa ordningen i min box sedan Teracom/Boxer gjort något underhåll på sändaren (Nacka) som gjorde att mina HD-kanaler försvann tills jag gjorde en kanalsökning.
Men sen var mina mödosamt skapade inspelningstimers för Kosmos försvunna. Jag hade letat igenom hela veckan i guiden efter Kosmos (fanns många repriser) för att få tag i de första två avsnitten. (Var bortrest tre veckor och kom hem i torsdags.)
Men nu när jag letar igenom guiden så ser man inte längre om det är första eller andra avsnittet när Kosmos dyker upp i tablån. Det kunde man se i förrgår.. :(
De serietimers jag hade lagt upp fanns kvar men allihop var inaktiverade så jag fick gå igenom dessa och aktivera dem igen. Bättre än att skapa på nytt men träligt i alla fall.

Nu väntar jag bara på att boxen skall bli ledig igen så jag kan kolla detta med Kosmos på söndag...

#204

Postad 13 april 2014 - 15:00

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har förstått att det finns två varianter av denna box att tillgå. Den Boxer säljer (med modifierad mjukvara) och övriga inköpsställen (utan modifierad mjukvara). Är det bara hos Boxer man får den med deras modifieringar?

Är boxen utrustad med inbyggd CI+-modul eller behöver man köpa en sådan separat? Skiljer denna egenskap mellan Boxer-köp och icke Boxer-köp?

Boxer hävdar att boxen kan spela in upp till 4 HD-kanaler samtidigt, kan någon verifiera detta? Gäller detta bara Boxers mjukvara?

Tacksam för svar.

#205

Postad 13 april 2014 - 15:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
1) Mjukvaruvarianter?
Jag vet inte hur det egentligen är men jag misstänker att man kan få den äldre mjukvaran som inte har "On Demand"-funktionen inbyggd hos återförsäljare med lite långsam lageromsättning.
Den senaste mjukvaran med On-Demand blockerar helt användning av nätverket för att spela upp egna mediafiler, vilket man kunde med den version som såldes förut. :angry:
Man kan inte titta på något som helst matyerial som ansluts via USB eller Ethernet och man kan inte spara sina inspelningar externt heller.

2) Inbyggd CI-modul
Ja, den har en smal springa på baksidan där man skjuter in sitt Boxerkort. Ingen extra modul krävs.

3) Spela in upp till 4 HD-kanaler?
Tja, såvitt jag vet så kan man spela in flera program-kanaler samtidigt från en och samma radiokanal i mottagaren. Men eftersom man har två mottagare så kan man inte sprida ut detta mellan fler än två frekvensband, så man måste hitta kanaler som sänder på samma frekvens i så fall. Jag vet att för SD så var det ett antal kanaler på varje frekvens men i HD är jag inte så säker, du får kolla med Teracom mot just din sändare vilka kanaler som finns på vilken frekvens (kanalnummer).

#206

Postad 13 april 2014 - 16:28

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Boxer hävdar att boxen kan spela in upp till 4 HD-kanaler samtidigt, kan någon verifiera detta? Gäller detta bara Boxers mjukvara?

Ja det går att spela in 4 kanaler samtidigt men från max två muxar. Spelar ingen roll om det är HD eller SD.

#207

Postad 13 april 2014 - 16:50

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Hos Teracom kan man se vilka kanaler som sänds på resp MUX (kallas Nät av Teracom).
Här kan man tex se hur det ligger till från Nackamasten i Stockholm.
Det verkar som om SVT1HD, SVT2HD, TV3HD, TV4HD och Kanal5HD samsas på Nät 6.
National GeographicHD, CMoreLiveHD använder Nät 7
Då återstår att veta ifall mankan spela in fler än två kanaler på ett Nät eftersom de flesta ligger på Nät6?

#208

Postad 13 april 2014 - 17:23

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Ja det går att spela in 4 kanaler samtidigt men från max två muxar. Spelar ingen roll om det är HD eller SD.


Förutsätter då att inspelning sker krypterat och att det man tittar på för tillfället avkrypteras via inbyggd kortläsare (oavsett om det är live eller tidigare gjord inspelning).

#209

Postad 13 april 2014 - 17:30

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Bo_B, du har köpt din från Boxer antar jag?

Någon som "nyligen" inhandlat en från t.ex.
http://www.ullareddi...mpaign=prisjakt

Denna handlare anger att det finns två USB-anslutningar på boxen, och att man via denna kan spela upp diverse mediafiler.

Det här med att inte kunna skapa "mappar" och sortera inspelade program låter ju knasigt. Är det verkligen så?

#210

Postad 13 april 2014 - 19:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag köpte från Boxer och fick nån rabatt för att jag förlängde 12 månader.

Och jag har inte hittat nåt sätt att organisera inspelningarna heller, de ligger i en enda lista som man iofs kan sortera på tid eller namn, men det är det enda. Och listan innehåller 7 inspelningar per sida. Ganska oöverskådligt, speciellt som jag är van vid Topfield med MyStuff där jag hade över 300 inspelningar som man lätt kunde navigera bland och lägga i mappar etc.
Knasigt är bara starten på hur dåligt det är......

När det gäller USB så finns det en kontakt i fronten och det fanns också en baktill, men den är borttagen.
Se mitt tidigare inlägg.
Frontkontakten tycker de att man bara skall ha till en WiFi nätverksadapter.

Fick köpa Humax i alla fall för mina Topfield boxar hade nått bäst före datum (ingen HD, ingen MPEG4, inga uppdateringar av f/w etc).

#211

Postad 13 april 2014 - 20:57

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 1
Det går att spela in 4 program från en mux, testade precis från nät 6 där de flesta HD-kanaler ligger.

#212

Postad 14 april 2014 - 10:12

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag har märkt lite konstiga saker med mina inspelningar. :huh:
Är inte helt säkert på om det bara gäller kodade kanaler eller bara vid flera samtidiga inspelningar. Ska luska mer i det själv också.

Exempel:
Har ställt in en timerinspelning för ett program mellan kl 20.00 och 21.00.
Klockan 20.30 börjar jag kolla på inspelningen och ligger alltså en halvtimme efter i programmet.
Klockan 21 slutar inte inspelningen, utan den fortsätter så länge jag tittar på programmet och blir alltså sparat som 1 timme och 30 minuter långt, om jag inte stoppar tidigare.

Det ställer till det om nästa program, som börjar 21.00 också ska spelas in. Då startar inte den inspelningen förrän jag slutat titta på inspelningen av det föregående programmet.

Min lösning just nu är att försöka hålla koll på när nästa inspelning börjar och sluta kolla på det som spelas in strax innan nästa timer startar och sedan börja kolla igen från där jag slutade. :unsure:

#213

Postad 14 april 2014 - 10:17

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Det verkar dessutom som om boxen inte tar med den del av programmet som redan har sänts men som ligger i bufferten när man trycker på inspelningsknappen. Är det nån inställning nånstans för att få den att spela in från programstart (eller buffertstart) när man gör direktinspelning?

Om man backar tillbaka i bufferten (trycker [PLAY] och backar med pilarna) och sedan trycker på inspelning så sparas den delen av bufferten också.

Trycker man [PLAY] direkt efteråt så kommer det upp en ruta som säger "att den håller på att spara bufferten" typ.

Bufferten ligger dock bara kvar sedan senaste kanalbytet och någon maxtid.

#214

Postad 14 april 2014 - 11:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1
Hej Fridde,
visst var det enklare hantering (och snabbare) med Topfield? Speciellt med MyStuff instoppat....
Bra i alla fall att få reda på ett sätt att få med början på ett program som redan startat när man börjar spela in, jag var rätt less på grundsystemet att klippa bort det som finns i bufferten från start.

#215

Postad 15 april 2014 - 17:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Är det någon här som använder HUMAX och som har en aning om ifall det går att konfigurera systemet så att man kan flytta inspelningar till undermappar?
Som det nu är så är det löjligt, man har ju ingen översikt alls när man spelat in 10-20 program eller mer....
Det är svårare och svårare att navigera bland inspelningarna ju fler de blir. :angry:

#216

Postad 15 april 2014 - 22:27

karlssonjohansson
  • karlssonjohansson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan, har skaffat Boxers on demand box vilket är en Humax BXR-HD+2. Bor i ett bostadsrättsområde där vi har en egen Infokanal som går ut i kabel-tv nätet. Problemet är att det inte går att titta på infokanalen med Humax box.
Funkar kanon med boxers vanliga HD-Box eller direkt på en tv med inbyggd digitalmottagare.
Det står bara "kanalen är kodad eller inte tillgänglig" någon som har någon ide vad det beror på?
Det vi använder till infokanalen är en HDMI-modulator: http://www.hemsat.se...ge=11&anr=58156
Vi har en dvd spelare ansluten till modulatorn, från början hade vi även problem med boxers vanliga HD-boxar, men efter att jag sänkte upplösningen på dvd spelaren till 720p så funkar det bra på alla boxar utom humax on demand som jag inte får till.
Tips mottages tacksamt.

#217

Postad 22 april 2014 - 09:51

terrorific
  • terrorific
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Är det någon här som använder HUMAX och som har en aning om ifall det går att konfigurera systemet så att man kan flytta inspelningar till undermappar?
Som det nu är så är det löjligt, man har ju ingen översikt alls när man spelat in 10-20 program eller mer....
Det är svårare och svårare att navigera bland inspelningarna ju fler de blir. :angry:


Nej det stödet finns inte i den mjukvaran som finns på BXR-HD+2 som sålts via Boxer (som också är den mjukvaran som har stöd för On Demand). Av någon anledning har man inte prioriterat detta i samband med att man sammanfogat Humax BXR-HD+ originella mjukvara samt Boxers OD-mjukvara som också finns till tidigare boxar (och Humax BXR-HD+2 ifrån butik). Sammantaget så kan man alltså inte köra On Demand och samtidigt få den mappsorteringsvy som funnits på tidigare humax-boxar. Det enda man kan använda sig utav för att sortera är som tidigare skrivet är att inne på enskilda inspelningar trycka på "Blå"(sortera) och byta emellan "tid (stigande)", "tid (fallande)" och "alfabetisk".

#218

Postad 22 april 2014 - 12:48

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Vilket ju inte alls räcker när man börjar få uppåt hundra inspelningar....
Ett mappsystem där man kan flytta in dem beroende på innehåll är det enda vettiga.

Mjukvaruuppdatering?
Det verkar ju vara en sådan på gång för denna box nu.
Är det någon som vet ifall det blir förbättringar i GUI då?
- Arkivering av inspelningar i undermappar, se ovan
- Snabbare visning av listan över inspelningar, det tar nu 10-15 sekunder minst efter att man tryckt Media-knappen
- Visa info om en inspelning när man trycker "i"-knappen på en sådan i listan:
Som det nu är så ser man bara titeln på inspelningen och den är alltid samma för alla inspelningar i en serie. Alltså kan man inte avgöra vad ett visst avsnitt innehåller så men vet vilken man vill titta på.
- Ta backup på sina inspelningar via nätverket (till sin NAS exempelvis)
- Titta på inspelningar från nätverket (från NAS-en tex)
etc

#219

Postad 22 april 2014 - 14:31

terrorific
  • terrorific
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hejsan, har skaffat Boxers on demand box vilket är en Humax BXR-HD+2. Bor i ett bostadsrättsområde där vi har en egen Infokanal som går ut i kabel-tv nätet. Problemet är att det inte går att titta på infokanalen med Humax box.
Funkar kanon med boxers vanliga HD-Box eller direkt på en tv med inbyggd digitalmottagare.
Det står bara "kanalen är kodad eller inte tillgänglig" någon som har någon ide vad det beror på?
Det vi använder till infokanalen är en HDMI-modulator: http://www.hemsat.se...ge=11&anr=58156
Vi har en dvd spelare ansluten till modulatorn, från början hade vi även problem med boxers vanliga HD-boxar, men efter att jag sänkte upplösningen på dvd spelaren till 720p så funkar det bra på alla boxar utom humax on demand som jag inte får till.
Tips mottages tacksamt.


På vilken box har detta fungerat på tidigare? Vet du om kanalen är digital eller analog? Vilken kanalplats har boxen lagrat den på? Varför exakt använder du dig utav den här RF-modulatorn, är det också att de vanliga kanalerna i ditt boxerpaket kommer in via kabel (dvb-c/analogt) och sedan görs om till dvb-t/t2 eller har ni centralantenn?

Antar att själva infokanalen har andra parametrar i sig och sin utsändning än de kanalerna som till exempel tas emot via en centralantenn vilket måste och borde kunna genomföra komplikationer för en mottagare med bara DVB-T/T2 även fast signalen moduleras och görs om. I och för sig så säger du att det fungerat tidigare..

Tillåt mig att spekulera högt och fritt...

#220

Postad 22 april 2014 - 20:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
En tekniker från Servicon ringde idag angående mjukvaruuppdatering av min HUMAX-box.
Tydligen är det nåt fel på boxarnas hårddisk-konfigurering så att det ställe på disken dit over-the-air programuppdateringar skall laddas ner saknas eller är felbenämnt. Så därför misslyckas det ifall de skickar ut en uppdatering via luften.
Åtrgärden som behövs är en omformatering av hårddisken (varvid man tappar alla gjorda inspelningar om man gör det via boxens GUI).
Eller också skickar de ut ett USB-minne, som man stoppar in i front-uttaget med boxen avstängd (via knappen på baksidan), och sedan när den startas igen så kan man starta upp det som finns på USB-minnet så att det fixar till disken utan att göra något med inspelningarna.
När detta är klart kan de sedan skicka ut f/w-uppdateringar över luften.

F/W-versioner
Jag passade på att fråga om hur det ligger till med de olika f/w som dessa boxar verkar ha.
Det är så att de boxar man köpt direkt av Boxer (som jag gjorde) har f/w för On Demand-funktioner och saknar alla de andra bra funktionerna som HUMAX beskriver...
Men de boxar som man köper i handeln saknar On Demand men har i stället de andra funktionerna.
Man kan programmera om sin box om man skickar in den till dem, men det går inte att göra själv....

#221

Postad 23 april 2014 - 07:43

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

En tekniker från Servicon ringde idag angående mjukvaruuppdatering av min HUMAX-box.
Tydligen är det nåt fel på boxarnas hårddisk-konfigurering så att det ställe på disken dit over-the-air programuppdateringar skall laddas ner saknas eller är felbenämnt. Så därför misslyckas det ifall de skickar ut en uppdatering via luften.
Åtrgärden som behövs är en omformatering av hårddisken (varvid man tappar alla gjorda inspelningar om man gör det via boxens GUI).
Eller också skickar de ut ett USB-minne, som man stoppar in i front-uttaget med boxen avstängd (via knappen på baksidan), och sedan när den startas igen så kan man starta upp det som finns på USB-minnet så att det fixar till disken utan att göra något med inspelningarna.
När detta är klart kan de sedan skicka ut f/w-uppdateringar över luften.

F/W-versioner
Jag passade på att fråga om hur det ligger till med de olika f/w som dessa boxar verkar ha.
Det är så att de boxar man köpt direkt av Boxer (som jag gjorde) har f/w för On Demand-funktioner och saknar alla de andra bra funktionerna som HUMAX beskriver...
Men de boxar som man köper i handeln saknar On Demand men har i stället de andra funktionerna.
Man kan programmera om sin box om man skickar in den till dem, men det går inte att göra själv....


Gäller det alla ondemandboxar eller har de fixat detta i de boxar som skickas till nya kunder?
Hade killen från servicon några uppgifter om ny mjukvara för ondemandboxen? Innan man formaterar om hårddisken vill man ju vara säker på att de förbättrat boxen.
Vore toppen om de fixat problemet med kortsluten antenn då 5V antennutgång är aktiv.

Beställer man USB-minnet via kundtjänst eller har du någon kontaktperson hos Servicon?

#222

Postad 23 april 2014 - 09:45

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
För mig började det hela förra veckan med att ett brev anlände från Servicon där man skrev att en tekniker skulle kontakta mig för att hjälpa till med "mjukvaruinstallation". Kollade med Boxer om detta var OK och de bekräftade att det var så.
Sen ringde han igår och det var då jag fick informationen ovan.
Men jag vet inte vilka apparater som är drabbade, servicemannen sa att de hade lagt ut en mjukvaruuppgradering tidigare varvid ett antal boxar hängde sig och måste skickas in för garantireparation. Då upptäckte de att det var fel på hårddiskkonfigureringen på dessa så de avbröt over-the-air f/w-uppdateringarna. I stället har de funderat ut hur det skall åtgärdas och det är detta de gör nu.
Så är det som jag uppfattade det hela i vart fall.

Observera att med den här USB-metoden så behövs ingen omformatering där man förlorar sina inspelningar. Det skall vara icke-förstörande.

Frågade inte om vilka boxar som drabbats eller vad nästa uppdatering innehåller....

De kontaktar alltså kunder som har boxar med felet.
Jag fick ett telefonnummer till deras helpdesk också: 0571-749 420

Redigerat av Bo_B, 23 april 2014 - 09:46.


#223

Postad 23 april 2014 - 11:30

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Ok, tack för numret. Har köpt min ondemandbox begagnad och har därför inte fått något brev.
Ska ringa helpdesk och beställa en USB-sticka.

Finns det verkligen inget sätt att ställa in boxen så att uppstarten inte tar en evighet?, har testat att aktivera energisparläge i standby men inte märkt någon skillnad, alternativet är naturligtvis att låta den stå konstant påslagen...

#224

Postad 23 april 2014 - 11:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

alternativet är naturligtvis att låta den stå konstant påslagen...

Det är vad jag gör.
Är misstänksam mot boxens möjligheter att hinna vakna och starta en inspelning innan programmet har börjat så man missar starten...
F.ö. så har jag noterat att inspelningar av The Daily Show ganska ofta startar en bit inne i programmet fast att jag satt en minut som extratid före program i inspelningsinställningar.
Så då inte programmet startar direkt så är det redan startat när uppspelningen börjar. Ser nästan aldrig någon extra tid före detta program. Detta gäller alltså främst The Daily Show på Comedy Central...

#225

Postad 23 april 2014 - 12:54

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Har ringt Humax-supporten(Servicon) och de ringer tydligen upp samtliga kunder som har boxar med felaktig formatering av hårddisk och kunderna måste dessutom bekräfta via en speciell webbsida att formateringen är utförd alternativt åtgärdad via USB-sticka.

När samtliga boxar är åtgärdade meddelar humax-supporten Boxer som sedan lägger ut ny firmware. Killen på supporten trodde att detta skulle ta ytterligare 1-2 veckor.

Frågade också om den långsamma mediahanteringen, 5V antennutgång m.m och det enda han kunde säga var att Humax levererat en ny firmware som förhoppningsvis åtgärdar våra problem.

#226

Postad 23 april 2014 - 13:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Fick USB-stickan från Servicon idag.
Mjukvaru-uppdateringen var en enkel procedur som tog c:a 10 min av väntan, sen var det klart.
Inspelningarna finns kvar på hårddisken. :)

Redigerat av Bo_B, 23 april 2014 - 13:30.


#227

Postad 23 april 2014 - 13:44

stecla
  • stecla
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Vilken firmeware har ni?
Den senaste jag känner till är 1.00.08.

https://www.minhembi...dpost&p=3733608

/Stecla

#228

Postad 23 april 2014 - 15:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Det finns ett antal saker att välja på....

Systeminformation:
Modell BXR-HD+2
Mjukvaruvers. SETVAB 0.03.30
Loader ver 1.00
System ID 80B0.F00
Uppdateringsdatum 17 Feb 2014
Micom vers. 12.1
Användargränssnittsver. HSUI 1.00.02

Så ifall det är användargränssnittet så har du en senare än jag.

#229

Postad 23 april 2014 - 15:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Vilken firmeware har ni?
Den senaste jag känner till är 1.00.08.

https://www.minhembi...dpost&p=3733608

Den länk du har går till en tråd där man diskuterar föregående typ av HUMAX-box.
Den vi har i den här tråden är BXR-HD+2
Så versionsnummer och sådant stämmer inte av den anledningen.

#230

Postad 23 april 2014 - 16:13

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Mn firmware:
Modell BXR-HD+2
Mjukvaruvers. SETVAB 1.00
System ID 80B0.F00
Uppdateringsdatum 26 jul. 2012
Micom vers. 12.1

Var hittar jag Användargränssnittsver?

#231

Postad 23 april 2014 - 17:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
På min box finns det längst ner i listan.
Bifogar bild på hur det ser ut.

Bifogad fil(er)



#232

Postad 23 april 2014 - 17:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Frågan är:
Finns det två grundversioner av BXR-HD+2?
En som är med "On Demand" och alla andra bra funktioner borttagna (som min)
och en som har alla fina funktioner utom "On Demand"??

Mjukvaruversionsnumret på din box är ju högre än min, som är köpt i januari, så den enda förklaringen jag kan se är att det på nåt sätt är en skillnad i grundversion...

Har du USB-kontakt på baksidan under nätverkskontakten? Jag har det inte, det finns USB bara på framsidan.

#233

Postad 23 april 2014 - 18:50

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Ingen USB-kontakt på baksidan. Det ser ut att en USB-anslutning skulle ha kunnat vara där. Sitter ett metallskydd (ej löstagbart) över.
Nätverkskonakten är endast en serviceport. Så hur har du kunnat IP ansluta din?
Mjukvaruversionn som i mitt fall heter Programversion är lite högre än jag först skrev.
Köpte boxen november 2012 på Elgiganten.

Bifogad fil  Humax programvaruversion.png   1012,22K   10 Antal nerladdningar

#234

Postad 23 april 2014 - 18:58

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Boxen ansluts till internet antingen via kabel eller medföljande wifi-dongel. Gäller versionen som säljs via boxer.

#235

Postad 23 april 2014 - 20:20

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

F.ö. så har jag noterat att inspelningar av The Daily Show ganska ofta startar en bit inne i programmet fast att jag satt en minut som extratid före program i inspelningsinställningar.
Så då inte programmet startar direkt så är det redan startat när uppspelningen börjar. Ser nästan aldrig någon extra tid före detta program. Detta gäller alltså främst The Daily Show på Comedy Central...

Ja det är lite krångel med EPG infon på Comedy Central har jag märkt även via Canal Digital satellit, ett program började 2-4min före den tid EPG:n visade att föregående program skulle sluta.

Exempelvis om The Daily Show skulle börja 20:30 enligt EPG:n så hade det redan börjat 20:27.

#236

Postad 24 april 2014 - 06:25

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Bo_B, Har du fått en ny mjukvaruversion (0.03.30) i samband med omformatering via USB-minne. Har du märkt några skillnader/förbättringar gentemot tidigare?

Anledningen till att jag frågar är att min mjukvaruversion är 0.03.10 från nov 2013.

#237

Postad 24 april 2014 - 06:53

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Innan jag körde på den här USB-versionen från Servicon så hade jag:
Mjukvaruversion: 0.03.10
Uppdat. datum: 14 Nov 2013
Användargränssnitt HSUI 1.00.01

Jag har ännu inte hittat några skillnader mot vad jag hade innan och det kanske inte är så konstigt eftersom den här uppdateringen endast var till för att man skulle förbereda boxen för framtida uppdateringar via luften.
Jag bifogar filen jag fick från Servicon ifall du vill testa den. Man skall lägga den (innehållet i zipfilen alltså) i roten på ett USB-minne (formaterat som FAT32, det jag fick var en SanDisk på 4 GB) och sen följer man instruktionen som getts här. Fast boxen startade om av sig själv så det behöver man inte göra. Notera att uppdateringen ser ut att ha hängt sig vid 91% men det är bara att vänta, tar uppemot 5-10 minuter i detta läge.

Bifogad fil(er)



#238

Postad 24 april 2014 - 08:36

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Tack för filen :). Avvaktar nog med att "uppgradera" tills Usb-minnet kommer med posten.

#239

Postad 04 maj 2014 - 20:58

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Enligt Servicon-killen jag pratade med så finns redan den senaste mjukvaran (den de försökte trycka ut via luftgränssnittet tidigare i år) på USB-stickan så det verkar inte som vi kan vänta oss några nyheter/förbättringar vad gäller mjukvaran inom kort.

Jag saknar tex möjligheten jag hade på min tidigare Sagem-box att kunna redigera mina inspelningar (klippa och sammanfoga). Dessutom är det segt att det inte går att spola snabbare än 32x.

#240

Postad 04 maj 2014 - 22:08

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Och jag har just upptäckt att ifall man tar bort kortet ur Humax-boxen (för att ha i TV:n på landet över helgen) så klarar den inte av att spela in det man ställt in ifall det är från en kodad kanal.
Dvs denna box lagrar avkodat material på hårddisken och då krävs kortet på plats under inspelningen för att det skall fungera.
Min gamla Topfield TF5700 spelade alltid in det som strömmade i luften och sen avkodades det när man spelade av programmet senare. Då behövdes inte kortet vid själva inspelningen.
Trodde (felaktigt visar det sig) att alla hårddiskinspelare gjorde likadant....
Tappade att antal program pga detta över helgen. :angry:

#241

Postad 05 maj 2014 - 14:18

dafoodeater
  • dafoodeater
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Enligt Servicon-killen jag pratade med så finns redan den senaste mjukvaran (den de försökte trycka ut via luftgränssnittet tidigare i år) på USB-stickan så det verkar inte som vi kan vänta oss några nyheter/förbättringar vad gäller mjukvaran inom kort.

Det stämmer inte då det enda som finns på USB-stickan är programvara för att fixa till hårddisken inför den nya mjukvaran som kommer släppas när alla felaktiga boxar har rättats till.

#242

Postad 05 maj 2014 - 15:33

Swingking1978
  • Swingking1978
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Innan jag körde på den här USB-versionen från Servicon så hade jag:
Mjukvaruversion: 0.03.10
Uppdat. datum: 14 Nov 2013
Användargränssnitt HSUI 1.00.01

Jag har ännu inte hittat några skillnader mot vad jag hade innan och det kanske inte är så konstigt eftersom den här uppdateringen endast var till för att man skulle förbereda boxen för framtida uppdateringar via luften.
Jag bifogar filen jag fick från Servicon ifall du vill testa den. Man skall lägga den (innehållet i zipfilen alltså) i roten på ett USB-minne (formaterat som FAT32, det jag fick var en SanDisk på 4 GB) och sen följer man instruktionen som getts här. Fast boxen startade om av sig själv så det behöver man inte göra. Notera att uppdateringen ser ut att ha hängt sig vid 91% men det är bara att vänta, tar uppemot 5-10 minuter i detta läge.


kan jeg bruge denne firmware på min

Humax BXR-HD+2 ? den har pt denne her firmware på boxen.


Bor i Danmark Og har BoxerTV



Postad bild

Redigerat av Swingking1978, 05 maj 2014 - 15:34.


#243

Postad 05 maj 2014 - 16:24

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Det kanske inte är så bra eftersom det verkar som om din box inte är en On-Demand-box.
Man ser det på bilderna som jag har visat och som du visar.
Jag har information rörande nätverket på denna bild men det har inte du.
Skulle inte använda den fil jag lade upp utan att kolla med Boxer eller Servicon.

#244

Postad 05 maj 2014 - 16:47

Swingking1978
  • Swingking1978
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Okay jeg troede bare at en Humax BXR-HD+2 er en Humax BXR-HD+2 meget mærkeligt hvis de ændre noget i dem hele tiden , når det er samme boks vi snakker om Humax BXR-HD+2.

kunne forstå hvis det var den gamle Humax BXR-HD+ at det ikke kunne lade sig gøre på ...

Redigerat av Swingking1978, 05 maj 2014 - 16:47.


#245

Postad 05 maj 2014 - 17:20

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jo, boxarna är nog desamma hårdvarumässigt (nästan) men Boxer har satt in en nyare mjukvara i On-Demand versionen och den tar bort ett antal av de funktioner som fanns i den tidigare mjukvaran. Tex kan man inte koppla in en extern disk av något slag och spela upp innehållet (egna filmer tex) via boxen. Det är en massa annat som också försvunnit. Det enda nyttiga jag sett som tillkommit är playfunktioner via Internet för vissa kanaler (inte alla).
Och en filmbutik via Internet också...

Jag har pratat med Servicon om detta och de säger att de kan ändra en On-Demand-box till det tidigare utförandet genom att ladda in den mjukvaran, men det krävs också en "mindre" hårdvaruändring för att det skall fungera så ifall man vill detta så måste man skicka in boxen till dem.
Detta tyder ju på att nånting dåligt kan inträffa om man trycker in fel mjukvara själv...

Det var därför jag svarade så där. Vill inte vara orsak till att din box blir en tegelsten (brick på Engelska).

#246

Postad 05 maj 2014 - 20:18

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Det är som nämts tidigare i tråden jäkligt konstigt att Humax har kvar samma modellbeteckning för on demand-varianten, det är ju upplagt för missförstånd :huh:
När sagemcoms box RTI90 ondemandiserades för nåt år den fick den förstås ett nytt namn, RTI95 fast det var samma box i grunden, kristallklart!

#247

Postad 07 maj 2014 - 13:41

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Det stämmer inte då det enda som finns på USB-stickan är programvara för att fixa till hårddisken inför den nya mjukvaran som kommer släppas när alla felaktiga boxar har rättats till.

Tja, jag vet inte men killen var tydlig med att påpeka att senaste mjukvaran fanns på stickan (inlusive uppdateringsfixen såklart). Han kan ju haft fel men tills motsatsen bevisats så gissar jag att han har rätt. Kanske har någon tidigare i tråden fått andra besked av samma företag, kommer inte ihåg.

Har faktiskt upptäckt en nyhet också, när jag startade direktinspelning på en kanal kom det ett meddelande på skärmen, det har jag inte sett tidigare. Inget kul alltså men något som skiljer i alla fall ...

Redigerat av SurferRosa, 07 maj 2014 - 13:42.


#248

Postad 07 maj 2014 - 15:56

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Till mig sa de att jag skulle installera från USB-stickan och att det skulle förbereda boxen för att kunna ta emot den "riktiga" uppdateringen via luften senare. Det som USB-mjukvaran gjorde var att den fixade med hårddisken så att en temp-partition skapades på rätt sätt (dessa boxar har tydligen ett fel från tillverkaren när det gäller detta). Denna partition används sedan av funktionen att ladda ner uppdateringen via luften och måste vara korrekt uppsatt för att det skall funka.

För att de ska veta när det är möjligt att starta luft-distributionen skulle jag rapportera in att jag lagt på USB-mjukvaran via deras webbsida. Ärendenumret skall anges.
När sen alla har gjort det ska de slå på luft-uppdateringen.

#249

Postad 07 maj 2014 - 17:42

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Kan så vara. Jag har också rapporterat på deras web-sida att jag uppdaterat osv men de vill de såklart veta det oavsett för någon gång kommer det med all sannolikhet komma nya uppdateringar. Det vore ju också väldigt konstigt om de inte passade på att lägga på den nya mjukvaran när folk ändå uppgraderar, finns ju inget egenvärde att få uppdateringen via luften ;)

Den som lever får se.

#250

Postad 08 maj 2014 - 16:00

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Ingen här som har klurat ut hur man kan uppdatera sin BXR-HD+2 till On Demand mjukvaran? (Det vill säga versionen som såldes utan On Demand hos Elgiganten).

För att svara mig själv så kan jag berätta att jag kontaktade Servicon (http://se.servicon-g...rer/boxer-humax) och de skickade ut en fraktsedel. Allt gick mycket smidigt och snabbt. Nu har boxen från Elgiganten (som köptes utan On Demand) senaste On Demand mjukvaran och fungerar bra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.