Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac, ett par saker många glömmer.

261 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 maj 2019 - 13:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt för mina frontar är ytterst kompetenta i basen.
Men jag tror själva poängen syns tydligt iaf.

 

Fast jag kommer börja baklänges med target curves.

Diracs PEQ funktion som ligger dold i programmet klarar att boosta 10dB.

Det är ganska mycket och det kan få även rejäla förstärkare att gå på knä vilket kommer resultera i oljud.

 

Så vad göra om man är basnarkoman, jo man har ett Target som inte går över +6db vilket resulterar i att största delen ligger runt -4dB

Nedan har vi 2 olika varianter av Harmans Target curve.

Nu blir man kanske orolig när så stor del ligger på minus, det är bara filtret som gör det och i BM kommer signalen att öka med X antal dB.
Dock så förlorar man lite nivå men jag anser det försumbart

 

Har man dock för stor obalans i nivå mellan kanalerna då kan det ge problem i slutändan.

Så var noga med att nivåmatcha alla kanalerna så bra det går.

 

 

+10dB i basen

DnozVeb.png

 

 

Och +6dB

qH0gT96.png

 

På båda ovanstående ex boostas det bara med ett par fåtal dB, var snäll mot din förstärkare ;)

 

Tyvärr så kan man inte köra Dirac med BM aktivt om man inte har en Minidsp och jag tror Datasat även har BM igång så det är inte bara att mäta, korrigera och tro allt är bra.
Man blir ofta tagen av hur bra det låter och glömmer bort att det oftast är mer att hämta.

 

Regel Nr 1
Använd Aldrig gardinen och ha samma korrigering i Alla kanalerna!!

 

 

Regel Nr 2

Verifiera Alltid med REW när du har satt BM!!

 

Nedan kommer lite ex av hur snett det kan gå, tyvärr inget om hur dålig basen kan bli då jag inte har dålig bas utan Dirac.

 

 


Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2019 - 15:07.


#2

Postad 30 maj 2019 - 14:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Här har jag satt upp gardinen vid 50hz och mer normala högtalare hade fallit ganska snabbt under 40hz.

En typisk LCR högtalare stendör under 60 - 70hz så sätter du gardinen där, eller korrigerar ner basen då kommer du få problem.

 

 

bFMN5hF.png

 

 

Peaken vid 37hz kommer alltså finnas kvar efter BM är satt men det hade varit långt värre om högtalaren hade fallit naturligt under 50hz.

 

 

Så hur mäter det med/utan gardin, inte så illa i mitt fall då basen redan finns.

Högtalarna satta som Large

92h3Waw.png

 

 

 

 

 

Men om vi sätter dom på Small.....

vyoZw58.png
 

 



#3

Postad 30 maj 2019 - 15:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Så om jag då sätter högtalarna som Small och jämför med/utan gardin så syns bulan.

Inte mycket till bra exempel alls det här ju...

Till och med Group delay och fas ser ok ut.

PTpNfnR.png

 

 

Allt i mitt rum, mina val av delning osv är baserat på mina öron o hur det mäter, erfarenhet helt enkelt.

Vad jag kunde utläsa så skulle delning vid 50hz fungera bra men vad händer om vi justerar den?

Eftersom vi sveper Dirac utan BM så kan allt hända och som jag har nämnt i flera trådar, verifiera med REW!!

 

 

Klockrent ex på att Dirac inte är speciellt användarvänligt i nuvarande utförande.

Delning vid 80hz

 

jiM91DV.png

Och hur visste jag att 80hz skulle bli så här, REW så klart :)

Se hur fasen ser ut runt 80 vid full range med Dirac.

PCLcrbW.png

 

 

 

 

 

 

 

Med BM och delning vid 50hz så försvinner all orolighet.

GIFkbEo.png


Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2019 - 15:22.


#4

Postad 13 januari 2020 - 11:47

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Väldigt bra genomgång, tycker dock basen under 20 hz faller fort 😝

#5

Postad 13 januari 2020 - 12:11

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Hej

 

Hoppas det är OK att jag ställer lite frågor angående Dirac :), skaffat en Arcam 390 och den är trevlig i sin ära.

 

Lite frågor kring gardinerna

 

"Här har jag satt upp gardinen vid 50hz och mer normala högtalare hade fallit ganska snabbt under 40hz.

En typisk LCR högtalare stendör under 60 - 70hz så sätter du gardinen där, eller korrigerar ner basen då kommer du få problem."

 

Jag hänger inte riktigt med där?

Eller rättare sagt jag försöker applicera det här på mina högtalare, XTZ Cinema M6 som är specade ner till 80hz.

Om jag sätter gardinen under 80hz (ex 60hz) men ändå kör crossovern i förstärkaren på 80hz, menar du att det blir problem med basen?

 

Sedan nästa fundering

"Regel Nr 1

Använd Aldrig gardinen och ha samma korrigering i Alla kanalerna!!"

 

Skulle du kunna utveckla det? 

Jag parar ihop frontarna gärna då det är samma modell eller är det fel?

Förstår såklart att jag ska separera mina S5:or mot M6:or men bör jag separera även M6:orna? 

 

Hoppas det är ok och jag är väldigt ny i Dirac och inte alls kunnig i detta men jag vill jättegärna lära mig mera :)!

 

Mvh Peter 



#6

Postad 13 januari 2020 - 12:59

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
>Nimman, jag gör ett försök till förklaring så får Johan fylla på. Lite för att se om jag tolkar rätt...

Johan har en naturlig dipp i sitt rum vid 80Hz. Något de flesta har pga rumshöjden. Vid delningsfrekvensen skapas en dipp där bas och topp fyller upp för varandra, men den kan bli för stor/förliten om de sammanfaller. Så om det blir problem i ditt rum beror på hur ditt rum mäter, därav kontrollera med REW.

Samma sak med gardinerna. Det är inte omöjligt att ett rum förstärker ex 40Hz 10-20dB. Slutar man då korrigera topphögtalarna för att man förlitar sig på naturlig fallande kurva, så kan frekvensgången bli kraftigt förstärkt vid vissa punkter. Vilket johans högtalare blir vid 37Hz.
Skapa därför en målkurva som har den branthet du önskar när högtalaren faller av, istället för att dra tillbaka gardinen.

#7

Postad 13 januari 2020 - 20:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Inget dåligt svar alls Bubben :)

 

 

 

Här kommer lite mer text, jag kunde inte återskapa det jag ville i första inlägget utan det blev tvärt om istället.

Jag hänger inte riktigt med där?

Eller rättare sagt jag försöker applicera det här på mina högtalare, XTZ Cinema M6 som är specade ner till 80hz.

Om jag sätter gardinen under 80hz (ex 60hz) men ändå kör crossovern i förstärkaren på 80hz, menar du att det blir problem med basen?

 

Yes det kommer du att få

Om Diracs svep hade gått via BM så hade det här aldrig varit ett problem.

Nu är det inte så utan vi måste lägga till en delning i efterhand.

 

Om vi inte har samma Target riskerar vi att klangmatchningen går åt skogen.

Många ggr skickas identisk signal ut till flera högtalare, en förbiåkning av en helikopter, en explosion etc.

Om vi inte har samma target då kommer ljudnivån åka Jojo på vissa frekvenser.

 

Men den stora anledningen är att en korrigerad sub ska möta en okorrigerad signal.

Resultatet blir med stor säkerhet en stooor dip över delningsfrekvensen, du kan till och med få eko för högtalarna möts inte rätt i tid.

 

Hänger du med :)


Redigerat av johan b-lund, 13 januari 2020 - 20:54.


#8

Postad 13 januari 2020 - 20:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Väldigt bra genomgång, tycker dock basen under 20 hz faller fort

Jefla skitunge  :D



#9

Postad 13 januari 2020 - 21:10

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Jag hänger med (typ) och idiot förklarar mig själv lite :).

Bara för att kanske förklara det för mig själv och göra som bubben, förklara det och sedan får du rätta mig.

Låt oss säga att jag nu kör gardinen på M6 på 60 Hz till 20khz.
Nu har jag en korrigerad signal på M6:an på dessa frekvenser.
Nu till subwoofern...
Jag kör gardinerna på 20hz-120hz

Men det är nu jag blir lite off i skallen och kanske rent av off topic.

Jag kör crossovern på 80hz i förstärkaren.
Min tanke är att jag kan köra crossovern egentligen från 60hz och upp till 120hz. För mellan 60-120hz så är signalen korrigerad på både M6 och sub?
Men det nu menar är att jag får 60-80hz okorrigerat från subwoofern?

Sedan target curves nu...vet inte om jag hängde med...men skulle man separera alla högtalare för sig eller kunde jag para ihop LCR i ett par och resten av de 4 surround högtalarna i ett par och atmos i ett par?

Eller ska man bara köra "symmetriskt"? Dvs Left och Right surround i ett par.
Left Back surround och Right Back Surround i ett... osv?

Tackar ödmjukast för svar då jag försöker hänga med i logik och lära mig :).

En fråga angående target curves.
Ska man köra exakt samma?
Nu leker jag med Harman curves eller kan jag ta subwoofer för kurvan för subwoofer och atmos Curve för atmos?
Blir lite fundersam då jag försökt läsa mig på på internet men får lite "diffusa" svar..

Mvh Peter

#10

Postad 13 januari 2020 - 21:57

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Jefla skitunge :D


Haha, tack för komplimangen 😁

#11

Postad 13 januari 2020 - 22:08

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
En fråga angående target curves.
Ska man köra exakt samma?
Nu leker jag med Harman curves eller kan jag ta subwoofer för kurvan för subwoofer och atmos Curve för atmos?
Blir lite fundersam då jag försökt läsa mig på på internet men får lite "diffusa" svar..


Som svar, jag fick lära mig av Johan att alla kanaler ska ha samma target curve.
Det går att lägga alla kanalerna i samma grupp.

Jag kan skicka bas kurvorna till dig om du vill ha dom :)
Jag har 4 db,6db, och 8 db höjning i basen 👍

#12

Postad 13 januari 2020 - 22:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag hänger med (typ) och idiot förklarar mig själv lite :).

Bara för att kanske förklara det för mig själv och göra som bubben, förklara det och sedan får du rätta mig.

Låt oss säga att jag nu kör gardinen på M6 på 60 Hz till 20khz.
Nu har jag en korrigerad signal på M6:an på dessa frekvenser.
Nu till subwoofern...
Jag kör gardinerna på 20hz-120hz

Men det är nu jag blir lite off i skallen och kanske rent av off topic.

Jag kör crossovern på 80hz i förstärkaren.
Min tanke är att jag kan köra crossovern egentligen från 60hz och upp till 120hz. För mellan 60-120hz så är signalen korrigerad på både M6 och sub?
Men det nu menar är att jag får 60-80hz okorrigerat från subwoofern?

Sedan target curves nu...vet inte om jag hängde med...men skulle man separera alla högtalare för sig eller kunde jag para ihop LCR i ett par och resten av de 4 surround högtalarna i ett par och atmos i ett par?

Eller ska man bara köra "symmetriskt"? Dvs Left och Right surround i ett par.
Left Back surround och Right Back Surround i ett... osv?

Tackar ödmjukast för svar då jag försöker hänga med i logik och lära mig :).

En fråga angående target curves.
Ska man köra exakt samma?
Nu leker jag med Harman curves eller kan jag ta subwoofer för kurvan för subwoofer och atmos Curve för atmos?
Blir lite fundersam då jag försökt läsa mig på på internet men får lite "diffusa" svar..

Mvh Peter

Dirac är inte så enkelt som det kan vara pga att Bass Management ligger fel i flödet.

Jag ska försöka hålla det enkelt!!

 

Ett delningsfilter har en viss branthet per oktav, så ett 24dB filter minskar signalen med 24dB per oktav.

En oktav är en födubling/halvering av frekvens, 20hz - 40hz är en oktav - 10000hz - 20000hz är också en oktav.

Iaf,ett filter på 24dB @ 80hz får en kurva som minskar nivån med 24dB vid 40hz och ungefär 12dB @ 60hz 

Minus 12dB är inte mycket alls och alla fel som hamnar där kommer vi höra!

 

 

 

 

Vårat mål är nedstående, två kurvor som faller mot varandra o resultatet blir ett rakt streck.

Men om vi då inte har korrigerat en bit in där kurvan faller då blir inte slutresultatet rakt och än värre är att det inte är korrigerat i tid. (fas)

Active%202-Way%202nd-Order%20Linkwitz-Riley%20made%20of%20Shelving%20Networks.png

 

 

Jag har inget direkt sparat i REW men jag ska försöka fixa exempel till i morgon kväll på vad som händer.

 

 

Target Curves, som Anton säger klumpa ihop allt i en grupp.

Dock så finns där ett läge då man kanske vill boosta övre frekvenserna på vissa högtalare.

Har man sina surr en bit bak då kommer dom att upplevas som lite dova, våra öron är riktade framåt medans micken är rundstrålande.

Givetvis så kan du testa att ha olika grupper och kurver, men börja med att klumpa ihop allt i en grupp.



#13

Postad 13 januari 2020 - 23:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag plockade fram det här från Dirac.

 

Front, före/efter korrigering.

FS3cxqr.png

 

Tänk på ovanstående inlägg, och så korrigerar vi inte under 60hz och lägger en delning vid 80hz

Allt under 60hz kommer få samma form som det har ovan men i en fallande kurva vare sig det är korrigerat eller inte.

 

Nu är min min sub kurva okorrigerad inte dålig då jag har en dsp i slutsteget men tänk om den var lika taggig som den ovan och hur slutresultatet hade blivit.

Inga jämt fallande kurvor iaf!

Sp9xMxN.png

 

 

 

Sen har vi fasen o den är långt viktigare, eftersom Dirac fixar så alla avstånd är korrekta så är men nästan hemma.

Dirac korrigerar dock impuls, ju närmare target du kommer ju bättre fas - så allt som är okorrigerat ligger helt fel i tid.

 

Det gör att ovanstående ex kan få en att tro att man får en bula vid delningen, det blir tvärtom.

Precis som du har fasen fel på en sub, då försvinner en massa bas.

 

 

 

Jag vet att det är mycket på samma gång, säg till om vi ska bena ner det :)

 

 

*edit*

Du vill att subben ska gå så högt den kan, dels för delningen mot frontarna o dels för LFE spåret.


Redigerat av johan b-lund, 13 januari 2020 - 23:31.


#14

Postad 14 januari 2020 - 06:41

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Tackar för svar.

Jag ska försöka köra dirac på 7.2 setup idag FM.
Hemma med VAB så det ska nog gå bra.

Jag kan och ska vara ärlig, jag måste läsa det här ett par gånger se om jag förstår allt.
Jag förstår en del men det hjälper inte ett dugg då jag måste förstå allt.

Jag återkommer kommer med när jag...jag återkommer nog ikväll.

Anton du kan skicka target curves på basboosten är du snäll.
Gött om de hamnar på mailen [email protected]

Johan. Ska försöka boosta back surround lite som du skriver, upplever dem lite "snåla"

Återigen är grymt tacksam för svar!
Det här är hur kul som helst!!

Mvh Peter

#15

Postad 14 januari 2020 - 06:46

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag kan skicka dom sen när jag kommit hem från jobb 👍

#16

Postad 14 januari 2020 - 07:01

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Nu vill inte jag spamma ned denna fina tråd MEN det kommer säkert hända.

 

Vill bara "avsluta" och dubbelkolla en av mina frågor.

 

Ska jag lägga ALLA kanaler i samma grupp?

Jag ignorerar johans skärmdump att de ligger lite separerade, förstår att man "mixtrar" I slutändan.

Men det som fick mig och reagera lite är att Left, Right och Subwoofer ligger tillsammans.

När jag ställde frågan om hur jag ska para ihop dem övervägde jag INTE att subwoofer kunde vara "blandat" med resten av kanalerna.

Dvs Ska jag lägga alla kanaler i samma grupp, till och med subwoofern? 

 

Mvh Peter 



#17

Postad 14 januari 2020 - 08:09

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 1
Lägg ALLA kanaler i samma grupp 👍

Kan även tillägga att en umik 1 eller liknande mikrofon nästan är ett måste.
Jag och Johan prova först den som följde med till min arcam 390, sen mätte vi med umik.
Och där var stora skillnader !

Redigerat av Anton9101, 14 januari 2020 - 13:37.


#18

Postad 14 januari 2020 - 16:45

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Tackar för svar.

Jag ska försöka köra dirac på 7.2 setup idag FM.
Hemma med VAB så det ska nog gå bra.

Jag kan och ska vara ärlig, jag måste läsa det här ett par gånger se om jag förstår allt.
Jag förstår en del men det hjälper inte ett dugg då jag måste förstå allt.

Jag återkommer kommer med när jag...jag återkommer nog ikväll.

Anton du kan skicka target curves på basboosten är du snäll.
Gött om de hamnar på mailen [email protected]

Johan. Ska försöka boosta back surround lite som du skriver, upplever dem lite "snåla"

Återigen är grymt tacksam för svar!
Det här är hur kul som helst!!

Mvh Peter


Jag har skickat baskurvor nu ! 👍

#19

Postad 14 januari 2020 - 17:49

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Tack så mycket som sagt.
Jag har gjort en ny mätning och dragit ihop alla kanaler till en grupp och lagt på target curve..

Det är skillnad. Kanske placebo men det blev detaljer i basen/lägre frekvenser som jag inte hört innan.

Ska prova mera ikväll

Edit: Jag har XTZ Room Analyzer Pro den med plus minus 1db. Tror den är likvärdig Umik

Mvh Peter

Redigerat av nimman, 14 januari 2020 - 17:56.


#20

Postad 14 januari 2020 - 20:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack så mycket som sagt.
Jag har gjort en ny mätning och dragit ihop alla kanaler till en grupp och lagt på target curve..

Det är skillnad. Kanske placebo men det blev detaljer i basen/lägre frekvenser som jag inte hört innan.

Ska prova mera ikväll

Edit: Jag har XTZ Room Analyzer Pro den med plus minus 1db. Tror den är likvärdig Umik

Mvh Peter

 

Så länge du har en kalibreringsfil till micken så är du iaf på rätt sida :)



#21

Postad 14 januari 2020 - 21:50

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 1
Yes har en kalibreringsfil :P.
Nu är jag en trött småbarnspappa så jag slöade lite ikväll.

Spelade Call of duty och försökte koncentrera mig på Surroundeffekterna. Jag upplever en positiv skillnad men jag måste ta mera tid att prova mig fram.

Mvh Peter

#22

Postad 15 januari 2020 - 12:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag lånar tråden lite då jag har en fråga.

 

Hur ska igentligen den perfekta LFE-kurvan se ut?

 

Om man kalibrerar basen ihop med frontarna så blir det oftast något liknande:

 

Bifogad fil  lfe_kurva.jpg   58,51K   0 Antal nerladdningar

 

Ljusblå är en kurva i basen ihop med frontarna där man spelar runt 80db. Basen stiger då upp mot 86db+ på 30hz (blev lite högre på bilden bara).

 

Fråga: Ska då LFE se ut som den röda kurvan när man gör ett svep på kanal-4 i REW?

Hos mig blir det nämligen sirka som den gröna kurvan, dvs att basen börjar helt från 200hz.

 

Detta är också hur kurvan ser ut på guider från MiniDsp och andra jag har sett på Internet och det funkar ju, men kul om någon vet mer.

 

Eksempel från minidsp:

Bifogad fil  ddrc88bm-bm-after.webp.png   31,41K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 15 januari 2020 - 13:07.


#23

Postad 15 januari 2020 - 15:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Och då är det rätt hemma hos dig :).

LFE är en egen kanal.



#24

Postad 15 januari 2020 - 15:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jo jag vet att det er en egen kanal, det jag undrar över är varför det skjuter basen rätt i vädret ända upp mot 200hz? Vanligtvis gillar jag inte att boosta basen över 100.

 

Min hypotes är att den ska kunna klämma in med bas i f.eks pistolskott osv. och då blir det inte bas hela tiden utan bara från just LFE i just dessa tillfällena? Altså för att vara helt kristallklar - den kommer inte fylla i med bas vid f.eks 150 om det inte spesifikt är gjort så från ljudteknikerna som gjort filmen?



#25

Postad 15 januari 2020 - 16:40

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
LFE har begränsat omfång, så källmaterialet kommer inte spela högre än 120Hz även om du skulle ha en spikrak lfe-kurva upp till 1kHz.

#26

Postad 15 januari 2020 - 18:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ah ok. Men kurvan ger ju mening eftersom den ska vara 10db högre gjenom hela subregistret. Min röda påhittade kurva skulle ju inte ha det men den faktiska gröna får ju det så.

 

Ok beklagar för trådkapning.



#27

Postad 15 januari 2020 - 20:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

I mina trådar så får man "kapa" o frågan är legitim :)

Jag själv i kontakt med Nad/Dirac då min receiver har något knas med BM/LFE.

Nu har Nad pekat på Dirac o dom håller på att felsöka o alla dom som har Nad 758 v3 bör ha samma problem om allt är uppdaterat.

Är man inte helt med i vad som är "standarden" så är det lätt att missa att något är galet.

 

Mina frontare kan spela rakt ner till 20hz och eftersom jag har samma kurva på alla kanalerna så mäter det mer eller mindre exakt med Large som small + sub.

Jag har inte använt grejerna på ett tag o såg att ett par uppdateringar hade kommit, uppdaterar o mäter om o där är ingen tyngd i filmer.

Då visar det sig att med frontarna som Small då sänks min nivå i basen med 4dB jämfört mot target, LFE ligger sedan 10dB över.

 

Grön kurva är Large 

Röd är small + sub

Brun är LFE

k1YCFkt.jpg

 

 



#28

Postad 15 januari 2020 - 20:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Bara för att undra, varför mäter du i 65db och inte 80db? Eller är det REW som dummar sig (som det gör ibland).



#29

Postad 15 januari 2020 - 20:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Bara för att undra, varför mäter du i 65db och inte 80db? Eller är det REW som dummar sig (som det gör ibland).

För att klockan var mycket o jag ville inte väcka familjen :)



#30

Postad 18 januari 2020 - 20:11

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Hej alla glada!
Jag får upp detta felmeddelandet hela tiden, har provat ominstallera programmet utan resultat.
Trycker jag ok eller på krysset stängs programmet ner.
Finns här något förslag på att lösa det ?

Bifogad fil(er)



#31

Postad 18 januari 2020 - 22:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är kalibreringsfilen till micken den klagar på, ser ut som du försöker länka till min kalibreringsfil som låg på F:/ driven ;)

Så du måste länka till din egen kalibreringsfil :)



#32

Postad 18 januari 2020 - 22:20

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Det är kalibreringsfilen till micken den klagar på, ser ut som du försöker länka till min kalibreringsfil som låg på F:/ driven ;)
Så du måste länka till din egen kalibreringsfil :)


Det har jag med förstått, men hur f*n ändrar jag det ?

#33

Postad 18 januari 2020 - 23:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det har jag med förstått, men hur f*n ändrar jag det ?

du klickar på micken efter du har loggat in o letar rätt på din kalibreringsfil



#34

Postad 18 januari 2020 - 23:16

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Det går inte, har försökt som en galning idag..

#35

Postad 19 januari 2020 - 08:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det går inte, har försökt som en galning idag..

Har du en kalibreringsfil som du hämtade på minidsp sida?

 

I dirac så har du 2 - 3 stora rutor som är dom olika mickarna bla Arcams mick o min Umik.

 

Jag minns inte om det är högerklick (tror det) men klicka på Umiken o då kan du välja vilken kalibreringsfil just den micken ska använda.

Då letar du fram din egen fil på datorn, nu pekar den på F:\ vilket är usb minnet vilade min på o den är inte inkopplad misstänker jag.

Därav felmedelandet, tror jag iaf



#36

Postad 19 januari 2020 - 08:17

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Ja jag har min egen kalibreringsfil.

Dom rutorna kommer inte fram..

Så fort jag kopplar in min mic
kommer den rutan upp..
Tack för att du försöker hjälpa mig !

#37

Postad 19 januari 2020 - 08:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja jag har min egen kalibreringsfil.

Dom rutorna kommer inte fram..

Så fort jag kopplar in min mic
kommer den rutan upp..
Tack för att du försöker hjälpa mig !

Prova då att inte koppla in micken, starta Dirac - när du kommer till steget att välja mick, klicka på på Umiken (höger eller vänsterklick) o länka in din kalibreringsfil.

Koppla sedan in din mick, vänta 10 sek så att dator o program fattar att den är inkopplad, sen borde det fungera.



#38

Postad 19 januari 2020 - 08:50

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag har provat det med, men dom rutorna med micken kommer inte fram..
Det var därför jag prova om installera programmet..
Det känns som jag har provat allt, men får ändån inte rätt på det j*vla programmet..

#39

Postad 19 januari 2020 - 09:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vad händer om micken är inkopplad i datorn innan du startar Dirac kan du då se den i windows?



#40

Postad 19 januari 2020 - 10:21

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Den syns och fungerar, provade köra en mätning i rew.
Startar jag då dirac med micken inkopplad kommer den förbannade rutan upp direkt.
Startar jag dirac utan micken inkopplad, kommer inte den rutan upp.
Men jag kan inte välja någon Mick pga att dom rutorna inte kommer upp.

#41

Postad 19 januari 2020 - 12:47

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 1

Om du använder windows starta regedit.
Leta reda på HKEY_CURRENT_USER\Software\Dirac Research\Dirac Live\caliFiles
Där har du en referens till din kalibreringsfil, prova att ta bort den nyckeln.

 

I mitt fall:

Mikrofon (USB Advanced Audio Device)  - C:/Users/..../XTZmic_cal_Pro+90+degree.txt

 

Alt.

 

Går till c:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\AppData\Local\Dirac\Live\scripts\

Kopiera delete_settings.bat till en annan katalog (typ c:\temp)

Avinstallera Dirac Live

Kör delete_settings.bat.
Installera Dirac Live igen.


Redigerat av soren, 19 januari 2020 - 12:53.


#42

Postad 19 januari 2020 - 13:59

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Om du använder windows starta regedit.
Leta reda på HKEY_CURRENT_USER\Software\Dirac Research\Dirac Live\caliFiles
Där har du en referens till din kalibreringsfil, prova att ta bort den nyckeln.

I mitt fall:
Mikrofon (USB Advanced Audio Device) - C:/Users/..../XTZmic_cal_Pro+90+degree.txt

Alt.

Går till c:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\AppData\Local\Dirac\Live\scripts\
Kopiera delete_settings.bat till en annan katalog (typ c:\temp)
Avinstallera Dirac Live
Kör delete_settings.bat.
Installera Dirac Live igen.


Tack så jätte mycket!!!
Det första alternativet fungerade inte,
Men det andra gjorde att det fungera !!
Tack för er kunskap som ni delar med er av 👍

#43

Postad 26 januari 2020 - 09:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Skönt det löste sig, jag har varit iväg med jobb o har inte haft tid att svara dig.



#44

Postad 26 januari 2020 - 11:31

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Skönt det löste sig, jag har varit iväg med jobb o har inte haft tid att svara dig.


Ingen fara ! 👍

#45

Postad 03 maj 2020 - 00:49

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Johan! I väntan på dirac till min xmc-2 så kör jag med rew! Rummet är 520x340cm och får inte till basen! Slutar varenda gång att jag kör musik i reference stereoläget för de låter utan tvekan bäst! Hur jag än gör så blir de dåligt, är oxå basnarkoman och har väl oxå rätt baskababla frontare som går ner till 18hz! Xmc-2 är oerhört känslig för nivåerna i basen. Tex om jag kör så som rew mätt upp mitt rum så blir tex: Filter 1 33hz q= 3.30 -4db filter 2 41hz q=3.20 +6 filter 3 65hz q3.10 -6db! Max är 6db och mini är typ -60db. De skränar över direkt i basen vid en rap låt eller liknande med mycke bas. Även fast den står på plus 6db så borde de inte göra så, provat med tex att använda en hkpm665 vxi och de spelat ingen roll fast basen är på max i alla lägen, de distar aldrig. Kör jag reference stereoläget som kör så att den spelar de som låten är tänkt att de ska vara så är de sjukliga mängder bas på vissa låtar(som de säkert ska vara) men de distar inte då man kör detta förinställda läge, även fast de är mindre bas när man kört rew så distar de lättare. Har provat dra ner manuellt på nivåerna på alla filter, men de blir inte bra! Baksoffan är väl typ 1 meter från bakväggen så där blir de ett sjujäkla tryck vilka inställningar jag än har! Rew vill sänka basen vid 100hz till -14db och filtret före på 70hz är den på maximala plus 6db. Lågbas är nånting mina högtalare klarar sjukligt bra så den vill jag inte gå miste om för rew vill ta bort den😂

#46

Postad 03 maj 2020 - 01:05

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Glömde!

Försteg emotiva xmc-2, slutsteg emotiva xpa 3 8x65w och 3x300w , Linn ds streamer
Canton reference 2k! Mäter bara i 2 kanals just nu

#47

Postad 08 maj 2020 - 16:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Hur ser din target curve ut?
En regel är att Aldrig höja utsläckningar med en Peq, Dirac har inte det problemet :)

#48

Postad 30 maj 2020 - 11:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Johan (och kanske andra :) )..

Hur mkt kan man lyfta nedre basen med endast Dirac? Tänk en sluten sub som behöver ett rejält lyft för att komma ner mot 20Hz.

Eller måste man peta in en minidsp i ekvationen?

#49

Postad 31 maj 2020 - 09:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du kan lyfta ganska friskt och klarar högtalaren av det så följer den med. 

Det är 10dB om jag minns rätt, räcker inte det så kör suben lite högre när du ställer volymen alt sänker dom andra högtalarna lite.

Räcker inte det då är det en minidsp eller liknande som gäller.

Att högpass vid lämplig frekvens skadar ju inte heller.

 

Ex bild

Den tunnare linjen är uppmätt och den tjockare är det färdiga resultatet.

Som du ser så är lägsta basen lyft och där är ett högpass lite innan basen faller naturligt.

 

Sp9xMxN.png



#50

Postad 31 maj 2020 - 11:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Den tjocka är väl ändå målkurva och den tunna det uppmätta?

 

En Minidsp kommer inte hjälpa med att lyfta basen. Den kan på sin höjd användas til bättre plasering och justering i tid (vilket absolut är fina verktyg för att kunna få en mycket plattare kurva och ibland lyft där man vill), men att bara lyfta 20hz 10db kommer inte fungera. För det första är det en grund att du har ett hål vilket är antingen rummet/sittposition eller att subben inte klarar mer och 3db ökning vil då kräva dubbla kraften av subben och i båda fallen så kommer det resultera i dåligare ljud i större delen av subbens låga register.

Minidsp använder PEQs för att lyfta, (om man inte har lust att sätta sig in i FIR vilket nog ingen orkar) och man brukar säga max 2db ökning och om subben inte följer med så får du ta bort det då det gör mer skada än nytta.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.