Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljussättning

907 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 februari 2009 - 00:05

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Det finns ett litet utrymme för investering denna månad då frugan är snäll mot mig då jag fyller år.
Då mina planer är att försöka lära mig lite mer seriöst att fota porträtt och modeller då jag har blivit inspererad av
flera andra här.
Sedan jobbar min fru i mode branchen och jag blir tillfrågad att fota lite för henne ibland.
Jag har kollat lite på filmer på youtube och läst på lite hemsidor om utrustning.
Men är ändå lite förvirad om vad man bör börja med.
Min utrustning i dagsläget är:
Nikon D80 + kit 18-55VR 3,5-4,5
Nikon 70-300VR 4,5-5,5 ED
Nikon 50mm 1,8
Nikon SB600

Det jag har klart för mig ät att jag skall skaffa en reflektor av något slag.
Men sedan blir det svårare.
Bör jag skaffa mig ett paraply med stativ till min SB600 eller softbox?
Kanske en studio blixt?
SKulle också kunna göra så att jag skiter i ljuset och köper ett Sigma 15-50 2,8 Macro.
Men känns som att utvecklar mig mer på att skaffa ljus även om jag kommer att skaffa sigman eller liknande senare.
Vore mycket tacksam för hälp i denna fråga.
MVH Simz

Redigerat av Martin, 09 februari 2009 - 22:44.


#2

Postad 01 februari 2009 - 17:45

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Det finns ett litet utrymme för investering denna månad då frugan är snäll mot mig då jag fyller år.
Då mina planer är att försöka lära mig lite mer seriöst att fota porträtt och modeller då jag har blivit inspererad av
flera andra här.
Sedan jobbar min fru i mode branchen och jag blir tillfrågad att fota lite för henne ibland.
Jag har kollat lite på filmer på youtube och läst på lite hemsidor om utrustning.
Men är ändå lite förvirad om vad man bör börja med.
Min utrustning i dagsläget är:
Nikon D80 + kit 18-55VR 3,5-4,5
Nikon 70-300VR 4,5-5,5 ED
Nikon 50mm 1,8
Nikon SB600

Det jag har klart för mig ät att jag skall skaffa en reflektor av något slag.
Men sedan blir det svårare.
Bör jag skaffa mig ett paraply med stativ till min SB600 eller softbox?
Kanske en studio blixt?
SKulle också kunna göra så att jag skiter i ljuset och köper ett Sigma 15-50 2,8 Macro.
Men känns som att utvecklar mig mer på att skaffa ljus även om jag kommer att skaffa sigman eller liknande senare.
Vore mycket tacksam för hälp i denna fråga.
MVH Simz

Jag tycker självklart att du ska skaffa ett sånt här kit med stativ och softbox från Kaffebrus.com Sen kan du trigga din SB-600 med Nikon CLS alternativt kika på billiga radiotriggers på Ebay.

Ljussättning tycker jag subjektivt är roligare än ett nytt objektiv (som dessutom bara täcker brännvidder du redan har).

#3

Postad 01 februari 2009 - 20:17

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Steelth vad kör du med för radiosändare?
Tycker denna verkar intressant.
/Simz

Redigerat av Simz, 01 februari 2009 - 20:22.


#4

Postad 01 februari 2009 - 21:49

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Jag tycker självklart att du ska skaffa ett sånt här kit med stativ och softbox från Kaffebrus.com Sen kan du trigga din SB-600 med Nikon CLS alternativt kika på billiga radiotriggers på Ebay.

Jag lade precis en beställning på ett ljusstativ, ett 33" paraply (translucent) och en hållare för totalt 50 USD på eBay vilket är mer av ett budgetalternativ. Det beror ju lite på hur mycket du vill betala också.

Jag kör med Cactus-radiosändare från eBay (V2s), funkar utmärkt och kostar väl runt en fyrahundra spänn för både sändare och mottagare. Passade på att köpa en IR remote till Nikon också för ytterligare en knapp hundring. Finns ingen anledning att betala mer. Har du massor med pengar över så köp en extra blixt istället med bra manuella inställningar. Du kommer ganska snart att vilja ha mer än en blixt.

Edit: just det, har du inte redan varit på strobist.blogspot.com så ta en titt där. Finns massor att lära sig om ljussättning med vanliga blixtar vid sidan av kameran.

Edit2: skillnaden mellan paraply och softbox är mindre än skillnaden mellan den upplevda storleken hos ljuskällan (beror på den faktiska storleken och avståndet till motivet). Större är bättre (eller upplevs i alla fall mjukare).

Redigerat av morberg, 01 februari 2009 - 21:52.


#5

Postad 01 februari 2009 - 22:26

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Jag har också Cactus V2s från Ebay, inte alltid pålitliga men dom kostar ju å andra sidan, avrundat nedåt, ingenting.

#6

Postad 01 februari 2009 - 23:51

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Simz varför inte styra 600 från kamerans popup och ev. en Nikon sg3-ir för en hundring?

Jag har lustigt nog nästan exakt samma innehåll i min fotoväska. Ett tips är att låna eller köpa boken
Nikon Creative Lighting System Digital Field Guide av J. Dennis Thomas Engelsk text
ISBN 978-0-470-04527-5
Den köpte jag samtidigt som jag investerade i min 600 och den har gett mig en hel del inspiration och kunskap om min blixt och olika ljussättningar.
Tyvärr är den ett par år gammal så kamerorna som används är D70s och D200. Det gör iofs inget eftersom de inte handlar om dem ändå :)

#7

Postad 02 februari 2009 - 08:44

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Simz varför inte styra 600 från kamerans popup och ev. en Nikon sg3-ir för en hundring?

Det är absolut det bästa alternativet att börja med. Förutom att det är billigast är det dessutom det enda som klarar av att hantera exponeringsinfo vilket kan vara käckt att börja med innan man kör manuellt.

Jag hade inte hört talas om sg3-ir innan, men det känns som om det är något man köper om man har problem med att pop-up blixten syns. Jag hade väntat med den utgiften också.

#8

Postad 02 februari 2009 - 11:24

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Tack för alla tips.

Har märkt att inte alltid som ir når fram till blixten samt att built in blixten stör.
Så därför var jag sugen på en radio sändare men vill självklart inte betala en massa onödiga pengar.
Tycker softboxen med stativ som Steelth länka till verkar vara bra.
Frågan är om ir går igenom softboxen till blixten. Någon som vet?
Annars tänkte jag investeria i en reflektor då jag tror man får ganska mycket användning av.
/Simz

#9

Postad 02 februari 2009 - 11:47

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Har märkt att inte alltid som ir når fram till blixten samt att built in blixten stör.

Har du ställt ner den inbyggda blixten till 0 när du använder den i commander mode? Den kommer fortfarande att blixtra för att styra din SB-800, men det syns inte i bilderna. Jag tror inte att CLS-systemet använder sig av IR alls för att styra blixtarna, men jag har inte studerat det i detalj.

Om du ska handla kaffebrus-paketet ska du absolut ha den stora softboxen.

#10

Postad 02 februari 2009 - 12:23

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Har du ställt ner den inbyggda blixten till 0 när du använder den i commander mode? Den kommer fortfarande att blixtra för att styra din SB-800, men det syns inte i bilderna. Jag tror inte att CLS-systemet använder sig av IR alls för att styra blixtarna, men jag har inte studerat det i detalj.

Om du ska handla kaffebrus-paketet ska du absolut ha den stora softboxen.



CLS systemet bygger på IR!!
Ställa ner blixten till läge noll ger ändå ljus från popuppen. Det enda bekymmer så som jag ser det med Sg3-ir är att blixten "räknar" med att även popuppen komemr belysa motivet vilket gör att den krämar på lite lite. men kompenserar man för detta i inställningarana så blir det toppen!
Huruvida Ir går igenom softboxen låter jag vaar osagt. men du kan juh vrida basen på blixten för att ge de bästa förutsättningarna.
Ett dyrare alternativ till SG3-ir är att helt sonika köpa en Su-800 som är som en SB-800 utan blixt (!?)alltså endast IR styrning för CLS.

#11

Postad 02 februari 2009 - 13:03

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Nu är det en SB 600 som jag har.
Vad menar du med att vrida på basen?
Om det blir ett paket där ifrån så är det den stora som jag är intrsserad av.
Vad vet ni om företaget Tvspelsweb.
De verka ha ganska mycket till bra pris.
Någon som har köpt där ifrån?
/Simz

#12

Postad 02 februari 2009 - 13:19

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Det ska väl inte vara något problem med softbox och SB-600, IR-mottagaren sitter ju på sidan av blixtkroppen och det är väl bara huvudet som stoppas in i själva softboxen?

Jag har en SB-600 och ett paraplyset från Kaffebrus. Nu har jag en SB-28 på väg hem och funderar på om jag ska ha ett till paraply-set eller om jag ska köra på ett softbox-set istället. Idéer?

#13

Postad 02 februari 2009 - 13:24

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Reflektor behöver du inte köpa, jag har gjort en egen av kartong med vitt papper på ena sidan och aluminiumfolie på andra sidan.

Fördelen med paraplyer är att de är billiga (www.dealextreme.com eller Ebay) och att de inte tar så mycket plats. Softbox ger snyggare reflektioner i ögonen och läcker inte ljus bakåt/åt sidan/uppåt, men de är dyrare och tar större plats ihopfällda.

#14

Postad 02 februari 2009 - 13:33

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

CLS systemet bygger på IR!!

Där ser man. Jag trodde att det använde det "vanliga" blixtljuset för kommunikation.

Ställa ner blixten till läge noll ger ändå ljus från popuppen.

Såg en tråd och rätt lång diskussion om detta på flickr där någon till slut lade upp några exempelbilder på att så faktiskt inte var fallet. Typiskt nog kan jag inte hitta den just nu.

Pop-up-blixten blixtrar, men den bidrar inte till exponeringen. Har du en SB-800 eller SB-600 är det ju enkelt att testa - bara att ta en bild rakt in i spegeln och se om blixten lyser.

#15

Postad 02 februari 2009 - 14:08

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Nu e jag näst intill blind.
Har testat massor av olika inställningar åter igen på kameran.
Det går inte att stänga av pop uppen.
Om du hittar tråden får du gärna motbevisa mig, jag skulle vilja veta hur man gör.
Endast Pop up
Bifogad fil  DSC_7983.jpg   55,79K   0 Antal nerladdningar
Pop up och SB-600 slagen i "taket"
Bifogad fil  DSC_7985.jpg   55,92K   0 Antal nerladdningar
Endast Sb-600 slagen i taket med sg3-ir monterad på kameran ingen kompensation
Bifogad fil  DSC_7984.jpg   61,33K   0 Antal nerladdningar

Man ser framför allt en stor skillnad på bakgrunds färgen på de bilder då popuppen inte finns med.
Nu kanske inte dessa Brio bilar va de bästa att demonstrera på.

Redigerat av partajare, 02 februari 2009 - 14:11.


#16

Postad 02 februari 2009 - 14:11

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Där ser man. Jag trodde att det använde det "vanliga" blixtljuset för kommunikation.

Såg en tråd och rätt lång diskussion om detta på flickr där någon till slut lade upp några exempelbilder på att så faktiskt inte var fallet. Typiskt nog kan jag inte hitta den just nu.

Pop-up-blixten blixtrar, men den bidrar inte till exponeringen. Har du en SB-800 eller SB-600 är det ju enkelt att testa - bara att ta en bild rakt in i spegeln och se om blixten lyser.


Precis det gjorde jag för ett tag sen!

Bifogad fil  _DSC1008liten.jpg   157,36K   2 Antal nerladdningar

Tycker det är ganska tydligt att den inbbygda kommer med... och ja, den var ställt på --....

#17

Postad 02 februari 2009 - 14:55

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Bra demostrerat.
Hur är det att handla från ebay?
Kollade efter radiosändare men hitta inget.
Men har inte letat så noga.

Steelth jag kommer att bygga reflektorer själv men tänkte att det kunde vara bra och ha en som man kan vika ihop
om man behöver ta med sig den ut.
/Simz

#18

Postad 02 februari 2009 - 15:27

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Kan dessa vara till någon nytta tror ni om man vill köra lite budget.
/Simz

#19

Postad 02 februari 2009 - 16:28

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Hur är det att handla från ebay?

Funkar utmärkt. Sök på "V2s" eller "flash trigger" så hittar du säkert något.

Jag handlade mina från GadgetInfinity och det gick väldigt smidigt.Här är en sändare och mottagare för knapp USD 40

#20

Postad 02 februari 2009 - 17:50

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
En helt annan fråga. Jag fick idag hem ett set med "gels" till blixten. Med kardborrfästen och sånt. Jag tänkte att jag drar väl dit den så tajt som möjligt så att inget ofärgat ljus slipper ut... men, jag har nog underskattat hur varm blixten blir, för jag lyckades direkt nästan smälta en "gel". Ni som kör med såna här grejer, hur monterar ni? Är det bara skräp jag köpt som inte tål mer än den värme som bildas efter några bilder?

Redigerat av Sir Anselm, 02 februari 2009 - 17:51.


#21

Postad 04 februari 2009 - 13:11

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Funkar utmärkt. Sök på "V2s" eller "flash trigger" så hittar du säkert något.

Jag handlade mina från GadgetInfinity och det gick väldigt smidigt.Här är en sändare och mottagare för knapp USD 40


Kör du din blixt i paraply eller softbox? Jag kör ju just nu med en SB-600 i ett paraply, men om jag ska dra dit receivern för radiostyrningen kommer ju blixten hamna ännu längre fån centrum av paraplyt än vad den är idag... Hur gör du för att undvika det?

#22

Postad 04 februari 2009 - 16:54

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Bra fråga!
Undrar också.
/Simz

#23

Postad 04 februari 2009 - 17:17

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

En helt annan fråga. Jag fick idag hem ett set med "gels" till blixten. Med kardborrfästen och sånt. Jag tänkte att jag drar väl dit den så tajt som möjligt så att inget ofärgat ljus slipper ut... men, jag har nog underskattat hur varm blixten blir, för jag lyckades direkt nästan smälta en "gel". Ni som kör med såna här grejer, hur monterar ni? Är det bara skräp jag köpt som inte tål mer än den värme som bildas efter några bilder?

Har inte köpt några gels än (fanns en CTO och en CTG i SB-800). Nu kanske jag inte ska fråga eftersom dessa verkade kassa, men var köpte du dem?

Kör du din blixt i paraply eller softbox? Jag kör ju just nu med en SB-600 i ett paraply, men om jag ska dra dit receivern för radiostyrningen kommer ju blixten hamna ännu längre fån centrum av paraplyt än vad den är idag... Hur gör du för att undvika det?

Har precis beställt paraply, så än så länge har jag inte använt det. Valde paraply för att vara lite mer portabel även om jag nog inte kommer att ha med det ut sådär himla mycket. Är det inte bara att vinkla ner blixten en aning? Sett någon youtube video på strobist som gick igenom det där rätt bra. Vänta (letar...). Här finns den:

http://www.strobist....ghting-101.html

Ok, du vinklar snarare upp paraplyet än ner blixten, men det ser ju ut att funka bra i vilket fall. Se 4.45 in i videon.

Skulle det bygga för mycket på höjden följde det med en PC-koppling (eller vad det heter) till min radiomottagare som du kan köra istället för hot-shoe. Kräver att blixten stödjer det så klart.

Redigerat av morberg, 04 februari 2009 - 17:19.


#24

Postad 04 februari 2009 - 17:25

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Varken min min SB600 och min D80 har pc terminaal.
Men det går ju at köpa en sko för detta om jag inte har fattat det fel.
Och den bygger väll inte så mycket på höjden.
Att radiomotagarn har PC ingång är ett måste om man skall koppla in studioblixtar.
Så det hoppas jag att den du länka till har.
Skall börja sammanställa en inköpslista.
/Simz

#25

Postad 04 februari 2009 - 17:30

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Här är en bild som visar att det kan inte bygga mycket på höjden.
Annar får jag problem.
Postad bild

Inköpslista:
Set med sändare och mottagare
Art.nr.: radio.hotshoe.v2
Lager: I lager
499,00 kr

60 x 60 cm softbox
Art.nr.: kb0914
Lager: I lager
1 095,00 kr

Är även sugen på en sån här då jag är själv och fotar.
Men vet inte riktigt.
Postad bild
Art.nr.: b170
Lager: I lager
995,00 kr

Ser det bra ut som start kit.
/Simz
/Simz

Redigerat av Simz, 04 februari 2009 - 17:49.


#26

Postad 04 februari 2009 - 18:03

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Här är en bild som visar att det kan inte bygga mycket på höjden.
Annar får jag problem.
Postad bild

Det ser ju åtminstone ut som om du kan skjuta upp softboxen 4-5 cm till om det behövs. Min V2s är väl 3-4 cm hög.

#27

Postad 04 februari 2009 - 18:15

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Skulle man vilja gå över till paraply så borde denna fungera.
Hoppas det i alla fall då standart på stativ skall vara 16mm
Postad bild
/Simz

#28

Postad 04 februari 2009 - 18:35

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Har inte köpt några gels än (fanns en CTO och en CTG i SB-800). Nu kanske jag inte ska fråga eftersom dessa verkade kassa, men var köpte du dem?


Har precis beställt paraply, så än så länge har jag inte använt det. Valde paraply för att vara lite mer portabel även om jag nog inte kommer att ha med det ut sådär himla mycket. Är det inte bara att vinkla ner blixten en aning? Sett någon youtube video på strobist som gick igenom det där rätt bra. Vänta (letar...). Här finns den:

http://www.strobist....ghting-101.html

Ok, du vinklar snarare upp paraplyet än ner blixten, men det ser ju ut att funka bra i vilket fall. Se 4.45 in i videon.

Skulle det bygga för mycket på höjden följde det med en PC-koppling (eller vad det heter) till min radiomottagare som du kan köra istället för hot-shoe. Kräver att blixten stödjer det så klart.


Gel:en köpte jag på ebay, något kit med gels och kardborr-grejer. Jag tror iofs att jag kan ha bränt av rätt många blixtar på raken, så det kanske inte var så konstigt...

Nja, alltså, det går inte att vinkla blixt och paraply separat på min hållare. Dessutom är hålet för paraplyet borrat rakt från början, så blixten slår redan snett i praplyet. Tror nog jag ska köpa en ny paraplyhållare...

#29

Postad 07 februari 2009 - 13:22

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Mitt paraply+huvud+stativ kom idag. Gick inte att vinkla paraplyet alls och även det hålet var borrat rakt. Däremot har min V2s-mottagare (som sitter på blixten) en liten grej längst ner som gjorde att jag kunde vinkla blixten med hjälp av den och därmed få ljuset mitt i paraplyet.

Betalade totalt 425 spänn för prylarna som jag beställde på ebay från någon Hong Kong-firma den 1 februari, så frakten gick på under en vecka.

Bifogad fil(er)


Redigerat av morberg, 07 februari 2009 - 13:24.


#30

Postad 07 februari 2009 - 19:23

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Har värkligen beslutsångest.
Har också blivit sugen på detta set.
Hur skall jag göra.
Även om jag har en SB600 så är det väll aldrig fel med att ha studioblixtar.
Tror ni dessa 110 bilxtar är för svaga?
/Simz

#31

Postad 08 februari 2009 - 08:44

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Har också blivit sugen på detta set.
Hur skall jag göra.
Även om jag har en SB600 så är det väll aldrig fel med att ha studioblixtar.

Om du bara tänker ta bilder i studio är det klart du ska ha studioblixtar.

Vill du vara mer portabel/flexibel hade jag byggt upp ett ljussättningskit med små blixtar och tillbehör. Ta en sådan enkel sak som ljussättning på födelsedag/julafton. Två vanliga blixtar på stativ upp i taket och du har fått en bra allmänbelysning. Utan sladdar som är i vägen när julklappspappret far omkring.

Jag har läst strobist under några månader och kommer definitivt att bygga upp mina ljusprylar efter de principerna. Jag tror man kan åstadkomma det mesta (inte allt) i ljusväg med den typen av utrustning. Men alla har som sagt olika behov.

Redigerat av morberg, 08 februari 2009 - 08:46.


#32

Postad 09 februari 2009 - 10:33

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt beställning.
Efter lite mer omtanke håller jag med om ditt resonemang morberg med att vara portabel.
Strobist är helt otroligt bra sida för att lära sig hanter blixtar.

Det blev en Softbox 60*60 med stativ.
radiosändare och motagare.
samt en remot trigger.

Skall bli kul när de dycker upp.
/Simz

#33

Postad 09 februari 2009 - 20:49

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Nu har jag lagt beställning.
Efter lite mer omtanke håller jag med om ditt resonemang morberg med att vara portabel.
Strobist är helt otroligt bra sida för att lära sig hanter blixtar.

Det blev en Softbox 60*60 med stativ.
radiosändare och motagare.
samt en remot trigger.

Skall bli kul när de dycker upp.
/Simz


Även jag har lagt en liten beställning, blev från gadgetinfinity, ett set Cactus V2s med en extra receiver. Kommer köra med en SB-600 och en SB-28. Någon med ungefärlig koll på leveranstider?

#34

Postad 09 februari 2009 - 22:41

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Även jag har lagt en liten beställning, blev från gadgetinfinity, ett set Cactus V2s med en extra receiver. Kommer köra med en SB-600 och en SB-28. Någon med ungefärlig koll på leveranstider?

Brukar ta runt en vecka.

#35

Postad 10 februari 2009 - 10:18

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Brukar ta runt en vecka.


Ah, inte så farligt.

#36

Postad 10 februari 2009 - 13:06

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag har fått paket som ligger och väntar ;)
/Simz

#37

Postad 10 februari 2009 - 13:37

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Jag har fått paket som ligger och väntar ;)
/Simz


Oj jisses, skickat med ljusets hastighet? :-D

#38

Postad 10 februari 2009 - 13:42

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Japp.


Någon som vet om dessa är bra: Vivitar 285HV.
Är det inte något liknade som Steelth har.
Hittat två för 1000kr på blocket.
Borde fungera att ha och utlösa med radiosändaren om de har pc sync.
/Simz

#39

Postad 10 februari 2009 - 14:32

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Två för tusen är ett mycket bra köp! Ligger på ca 100 dollar nya. Jag har två själv och de har synkuttag.

#40

Postad 10 februari 2009 - 15:06

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Japp.


Någon som vet om dessa är bra: Vivitar 285HV.
Är det inte något liknade som Steelth har.
Hittat två för 1000kr på blocket.
Borde fungera att ha och utlösa med radiosändaren om de har pc sync.
/Simz


Oj! Ja det var verkligen bra, jag betalade ju 800 för 1 Nikon SB-28, hade hellre köpt 2 Vivitar för 1000...

#41

Postad 10 februari 2009 - 17:29

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Första problemet.
Jag antar att det är manuelt läge som gäller.
När jag kör med snabbare slutartid än 1/200 sec så försvinner delar av bilden ner ifrån sett.
Alltså 1/250 så är 1/3 av bilden svart och ökar jag till 1/320 är 2/3 borta för att öka ännu mer så försvinner allt.
Skall det vara så eller är det fel på min kamera :)
Detta verkar bara uppst när jag kör med Caactus sändare.
Förkör jag med inbyggt går det inte välja snabbare slutare är 1/200
Bifogad fil  dem1.jpg   40,95K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  demo2.jpg   20,58K   0 Antal nerladdningar
/Simz

Redigerat av Simz, 10 februari 2009 - 17:49.


#42

Postad 10 februari 2009 - 18:17

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Sync på D80 er vel max 1/200

Top shutter speed of 1/4,000 second and flash sync speeds up to 1/200 second



#43

Postad 10 februari 2009 - 18:23

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Precis, det går inte att synka snabbare än 1/200. Det svarta du ser som blockar bilden är slutaren som täcker sensorn när blixten slår.

#44

Postad 10 februari 2009 - 18:37

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Misstänkte något sånt. Skönt då kan jag slappna av.
i övrigt så tycker jag att softboxen verkar vara hyffsad bra kvalite.
Testa och tog några bilder på mig själv och ljuset vart rätt bra.
Svårt att fota själv.
Men jag beställde en remot trigger med 5 m kabel och fick 70cm kabel så jag har mailat dem.
MAv vill ju genast ha fler blixtar.
Radiosändaren fungerar hyffsat. Buggar lite då och då men det kan man leva med.
Skall fota frugan senare när jag har tränat så får vi se vad resultatet blir.
Kul är det i alla fall.
/Simz

#45

Postad 10 februari 2009 - 20:02

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Ett tips är att inte skruva fast sändaren i blixtskon på kameran, utan bara skjuta in den och låta den sitta där. Sitter den för hårt så tenderar den att trigga blixtarna oprovocerat.

#46

Postad 13 februari 2009 - 14:41

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Är helt ny inom ljussättning och blixtar.

Vad tror ni om en sådanhär?
http://www.kaffebrus...driven-433.html

Väldigt liten och belyser väll inte så stort område, men om man vill belysa några specifika objekt så duger det väll?
Några andra tips om liknande produkter till en Sony A200? Kanske någon som inte kräver pop-up blixten aktiverad?

#47

Postad 13 februari 2009 - 15:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ser ut att bara fungera radiostyrd, eller har jag fel?

#48

Postad 13 februari 2009 - 15:12

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Ser ut att bara fungera radiostyrd, eller har jag fel?

Den här typen brukar vara optiska slavar. Ganska enkla prylar som du inte kan ställa in någon styrka på eller för den delen rikta ljuset. Går inte att använda som ensam off-camera blixt utan mer för effekter. Inte att rekommendera som första blixt.

Redigerat av morberg, 13 februari 2009 - 15:12.


#49

Postad 13 februari 2009 - 15:18

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Har svårt att säga om den fungerar till det ändamålet som du har.
Tror denna blix är mer till för att belysa bakgrund eller dyligt.

Min tips annars är.
Du använder dig av popupen och riktar någon vanlig lampa mot objektet som du vill fota på.
Annar sfår du skaffa dig en Sony blixt.

Det tråkiga är att när jag titta runt på tillbehör kring blixtar m.m. så verkar det vara väldigt lite som finns till Sony.
Normalt hade jag rekommenderat en Cactus radiosändare men den verkar inte fungera till Sony.

Annars kan du skaffa dig en beg blixt och koppla till en slavsändare men då kommer du fortfarande att behöva popupen.
/Simz

#50

Postad 13 februari 2009 - 16:33

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Ok. Har också märkt att det är ganska tomt på marknaden för Sony, tråkigt.
Jag kör just nu med olika lampor för att belysa objekt, men jag tänkte något mer behändigt om man var ute på stan och inte har tillgång till ström~
En annan nackdel är väll att man som person är ganska snål, då är väll inte foto den bästa hobbyn att syssla med :).

Tack för svaren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.