Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PC vs MAC / Laptop eller stationär

129 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juni 2015 - 08:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

 

Vet att det varit en del diskussioner genom åren ang detta kanske, men oftast är dessa trådar kanske gamla så därför skapar jag en ny

 

En hel del kanske går i tankar om ny dator / skärm, precis som jag.

Så nu till den stora frågan:

 

1. Vad föredrar ni....PC eller MAC och varför ?

2. Stationär eller laptop ?

 

I min situation just nu, så finns ingen plats för en extra skärm, utan det lutar mer kanske åt en laptop med kanske 17 tums ips skärm.

 

Men sedan kan ju situationen ändra sig dvs att det blir ett rum ledigt när vår största dotter som i dag är 21 år, kanske flyttar hemifrån, men just nu får det tyvärr nog bara plats med en laptop .

 

Frågan är då...ska man gå över från pc till mac ?

Vad ska man kolla efter vid köp av dator, ( gärna rekommendationer på en bra dator )

 

EDIT: en liten plan som jag har är att skaffa en bättre laptop med 17 tums ips skärm, och skulle det sedan finnas rum för en större skärm i framtiden kan man köpa det då och koppla ihop laptopen med ?

 

Sedan, vad ska man kolla efter tex när det gäller grafikkort, processor, minne , skärm, märke osv osv ?


Redigerat av mstoltz, 22 juni 2015 - 08:51.


#2

Postad 22 juni 2015 - 08:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Börja med att läsa denna inte alltför gamla tråd:
https://www.minhembi...howtopic=322966

Har själv använt både PC och MAC, föredrar PC i 99% av fallen.

#3

Postad 22 juni 2015 - 08:52

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Alla laptops har hdmi eller usb-c för de senaste mac:arna t.ex för extern skärm.

Är det råprestanda du är ute efter tror jag du får mest för slantarna i en pc. Är det en vettigt kalibrerad skärm från fabrik är jag osäker, men tror de flesta appleburkarna är bra från start där.

en laptop med 17" är ganska osmidigt om du inte använder den som en stationär vid ett skrivbord tycker iaf jag. Har haft 2st genom åren och jag klassar dom som släpbara.

ett separat grafikkort ger oftast mer prestanda

Redigerat av SKIBBE, 22 juni 2015 - 08:53.


#4

Postad 22 juni 2015 - 08:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

En viktig fråga, vad ska den användas till? Enbart redigering av foto eller kommer du även spela? Krav på typ, samt antal, av anslutningar?

#5

Postad 22 juni 2015 - 11:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Gör som Johan... Bygg en PC i en skrivbordslåda :D och köp en bra skärm. Så nära Mac man kan komma när det gäller smidighet och befrielse från stökighet (personlig smak dock) tror du får mest för pengen då i prestanda.

#6

Postad 22 juni 2015 - 12:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tjena

 

Jag tror att det lutar mest mot pc eftersom jag har allt till den och har alltid jobbat med pc.

Det som jag kommer att använda den till är ju fotoredigering, men även lite annat såsom surf, lite filmer osv.

 

Inget spelande på den med spel i alla fall.

 

Därför jag ville ha 17 tum är för att ska jag ändå köpa en ny så kan jag göra det med lite större skärm än vad jag har idag :)

 

Måste rusa iväg nu, men skriver mer när jag kommer tillbaka....



#7

Postad 22 juni 2015 - 13:37

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Rent spontat skulle jag säga PC före Mac ifall du inte har många andra Mac-produkter.

Om man generaliserar lite så trivs Mac produkter bäst i Mac-miljöer, dvs har du iphone, ipad, apple-tv osv. samt använder dig av diverse "äpple"-funktioner då gillar de varandra så att säga och du får ut lite mera från din nya Mac-dator.

Dessutom tror jag nog du kommer billigare undan på PC sidan. Är du någorlunda bekväm vid att skruva ihop datorer själv så finns det ju hur många olika chassin att bygga i som helst. Du behöver nödvändigtvis inte ha en traditionell låda stående på golvet/bordet och samla damm. Dvs. om du överväger en stationär maskin då. Är inte så insatt på bärbara, jag har dock den erfarenheten att det brukar sluta med att de bärbara ändå står på samma ställe och har laddare i väggen 24/7 så skillnaden är inte så stor.  



#8

Postad 22 juni 2015 - 13:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Rent spontat skulle jag säga PC före Mac ifall du inte har många andra Mac-produkter.

Om man generaliserar lite så trivs Mac produkter bäst i Mac-miljöer, dvs har du iphone, ipad, apple-tv osv. samt använder dig av diverse "äpple"-funktioner då gillar de varandra så att säga och du får ut lite mera från din nya Mac-dator.

Dessutom tror jag nog du kommer billigare undan på PC sidan. Är du någorlunda bekväm vid att skruva ihop datorer själv så finns det ju hur många olika chassin att bygga i som helst. Du behöver nödvändigtvis inte ha en traditionell låda stående på golvet/bordet och samla damm. Dvs. om du överväger en stationär maskin då. Är inte så insatt på bärbara, jag har dock den erfarenheten att det brukar sluta med att de bärbara ändå står på samma ställe och har laddare i väggen 24/7 så skillnaden är inte så stor.  

 

Tack, jo det lutar mer åt pc hållet, eller ja till 99 % i alla fall :)

 

Jo absolut, men som vi har det idag så finns ingen plats för en stationär dator,

Idag sitter jag med en laptop så jag är ju van att jobba vid en sådan.

 

Det jag har planer på är att skaffa en laptop som sedan kan kopplas med en större skärm då det blir plats för en.

 

Men jag vill gärna ha lite tips om vad man skall titta efter...dvs att det ska vara en IPS skärm vet jag, men tex inte vilket grafikkort, hur mycket minne, i7 eller i5, ssd disk eller inte...osv osv.....

 

Sedan skulle jag gärna vilja veta hur man kan ta reda på om skärmen klarar av minst 80% av omfånget på rgb och srgb, hur gör man detta på en laptop ?

 

Ja gärna så mycket tips som möjligt :)



#9

Postad 22 juni 2015 - 13:50

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
I5 med ssd räcker. I7 är väl najs om du pysslar med video redigering eller kör många (flera hundra) bilder med batchkommandon i lightroom osv. Ssd är bra för 2 saker. 1 inga rörliga delar (risken att skada datan när du flyttar laptopen försvinner) 2. Startid av program. Ram bör du nog starta vid 8GB om du redigerar bilder med många lager. 8GB hur som tycker jag nog ändå, även om du klarar dig på 4

#10

Postad 22 juni 2015 - 14:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

I5 med ssd räcker. I7 är väl najs om du pysslar med video redigering eller kör många (flera hundra) bilder med batchkommandon i lightroom osv. Ssd är bra för 2 saker. 1 inga rörliga delar (risken att skada datan när du flyttar laptopen försvinner) 2. Startid av program. Ram bör du nog starta vid 8GB om du redigerar bilder med många lager. 8GB hur som tycker jag nog ändå, även om du klarar dig på 4

Tack.....:)

 

Jo ssd har jag förstått är bara fördelar med.

Men detta med dedikerat ramminne till grafikkortet, hur mycket ska det vara på minst ?

sedan, är det Intel grafik man ska ha ?

Idag sitter jag med AMD Radeon HD  och det verkar inte funka så bra till just bilder.

 

Hur kan man få reda på om skärmen på en laptop klarar omfånget av Srgb och Rgb på minst 80 % ?



#11

Postad 22 juni 2015 - 15:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vet inte vilka av dessa som går att få tag på i Sverige
http://www.notebookc...k.120541.0.html

#12

Postad 22 juni 2015 - 18:07

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack Takeo....

 

var inne på webbhallen och fick då ett tips på en dator, fast den kostade 12000 kr :(

Det var denna här: http://www.webhallen...tcl=search:live

 

Men har en snabb fråga....

 

Som det är idag har jag en vanlig HD, dvs ingen SSD.

Jag har stora problem att datorn blir väldigt varm och jag tror att det har med HD att göra ?

 

Jag får hela tiden sätta i sladden till kylplattan, och ibland stänger den av sig som ett skydd.

Tempen kan gå upp mot ca 90-95 grader.

 

Om man då har en SSD disk, skulle detta problemet försvinna då tro ?

Dvs en SSD utvecklar väl inte värme på samma sätt ?



#13

Postad 22 juni 2015 - 18:47

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Morgan jag tror inte problemet med överhettning försvinner med en SSD. Men du bör skaffa en sådan ändå eftersom det ger mkt snabbare dator i övrigt. Förmodligen ger ssd också lite längre batteritid också. 

 

Om jag skaffat en laptop idag hade jag försökt skaffa en med den senaste Intel processorn med 14 nm teknologi. Dessa kallas för Broadwell. Krympning i storlek hos kretsar ger lägre strömförbrukning vilket är ett definitivt plus hos bärbara datorer. Detta borde också ge en svalare dator. 

 

Uppdaterade nyligen min gamla burk med i7 uppdateringspaket från Inet.se https://www.inet.se/...gspaket-core-i7 Blev ett rejält kliv från dual core e8400 8 GB ramminne till Core i7 4790K 16 GB ramminne. :)



#14

Postad 22 juni 2015 - 19:56

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Morgan jag tror inte problemet med överhettning försvinner med en SSD. Men du bör skaffa en sådan ändå eftersom det ger mkt snabbare dator i övrigt. Förmodligen ger ssd också lite längre batteritid också. 

 

Om jag skaffat en laptop idag hade jag försökt skaffa en med den senaste Intel processorn med 14 nm teknologi. Dessa kallas för Broadwell. Krympning i storlek hos kretsar ger lägre strömförbrukning vilket är ett definitivt plus hos bärbara datorer. Detta borde också ge en svalare dator. 

 

Uppdaterade nyligen min gamla burk med i7 uppdateringspaket från Inet.se https://www.inet.se/...gspaket-core-i7 Blev ett rejält kliv från dual core e8400 8 GB ramminne till Core i7 4790K 16 GB ramminne. :)

 

Håller med xray om att HDD knappast är grundorsaken till överhettning. Men SSD skall det vara och inget annat, i alla fall inte som OS disk. Till lagring är nog HDD ännu riktigt ok.

 

Dock skulle jag inte ha satsat på Broadwell, de är bara dyra och presterar sämre än Haswell Refresh, vänta istället då på Skylake som kommer nu i höst.

 

Dock så håller jag helt med dig xray om att 4790K är ett riktigt monster, har själv en sån här hemma, den är enligt mitt tycke det bästa som du kan få till socket 1150 för tillfället.

Den spelar ju knappast i samma liga som din gamla dualcore heller, de är inte på långa väger jämförbara. Men mycket för pengarna och om man bortser från att de drar lite mera ström än Broadwell och blir något varmare om jag minns rätt så är de ju högre klockade "Out of the box" än vad Broadwell är. 

 

Nåja för att svara på Morgans funderingar så bör du kanske ställa dig frågan om du verkligen behöver en i7:a och kommer att dra nytta av hyperthreading eller om du sparar in och går på en i5:a som är en riktigt bra processor den också och sätter mer av din budget på annat istället.

Nu märker jag att mitt svar börjar bli såväl långt som lite flummigt. Men det jag aldrig skulle spara in på är en SSD där får du absolut mest för pengarna gentemot prestandan och användarupplevelsen av din dator, och så är de ju tysta, inte ett pip från hårddisken.

Sen precis som xray sa minst 8 GB ram för att vara på säkra sidan vid bildhantering och videoredigering, men gärna mera om budgeten tillåter.



#15

Postad 22 juni 2015 - 20:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Kanon, stort tack grabbar för info, det hjälper en att titta efter dom viktiga sakerna :)

 

Japp.....SSD har jag bestämt mig för att det ska vara !

Skall titta på en i5 med och kolla runt lite.

 

Det som jag kanske är lite förbryllad med är även detta med skärmen.

Vet att det skall vara full hd IPS skärm, men hur vet man att den visar hela omfånget av tex sRGB osv ?

 

Menar, denna datorn jag sitter på idag gav vi ca 9.000 kr för och den klarar inte mer än ca 40 % av sRGB omfånget när jag kalibrerade den.

Sedan kalibrerade jag min dotters laptop, och den kostade knappt 2,000 kr, men den klarar att visa ca 82 %...lite orättvist tycker jag.

Så jag vill ju kunna vara säker på att skärmen kan visa minst 80% av sRGB och AdoeRGB osv.

 

Men HUR kan man veta / se det ?

 

Så man inte köper grisen i säcken så att säga

 

EDIT: vad tror ni om denna eller är det nått som inte är bra med denna: http://www.siba.se/d...7-f234no-120564

Fast jag ser inget om det är en IPS skärm på den ?


Redigerat av mstoltz, 22 juni 2015 - 21:12.


#16

Postad 22 juni 2015 - 21:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok, bara för att det ska bli lite lättare så är detta vad jag kunde hitta om min dator som jag använder idag:

Datorn är en : Samsung NP305V5A-S05SE

 

Bifogad fil  1.JPG   44,33K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  2.JPG   24,6K   0 Antal nerladdningar

 

 



#17

Postad 22 juni 2015 - 21:12

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

En HDD som jobbar i temperaturer över 50 grader mår inte något vidare(de ska ligga under 30).

 

Du kanske har fullt med damm i fläkten? blåsa/suga rent (glöm inte att låsa fläkten med något, den mår inte bra av att snurra med hjälp av något annat än sin egen motor)

 

Det är med större risk cpu/gpu som gör din dator så varm (ibland kan det vara batteriet också, isf måste du verkligen kolla upp det, dom sakerna kan ju "explodera")

 

Om du känner på undersidan av datorn och kan komma fram till var värme punkterna är, kan du säkert googla fram en bild utan skalet och se villka komponeter som är orsaken till värmen.

 

90 grader är ju extremt varmt för en laptop. Är det när du gör tunga operationer för cpu/gpu? håller den sig normal annars?


Redigerat av SKIBBE, 22 juni 2015 - 21:15.


#18

Postad 22 juni 2015 - 21:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

En HDD som jobbar i temperaturer över 50 grader mår inte något vidare(de ska ligga under 30).

 

Du kanske har fullt med damm i fläkten? blåsa/suga rent (glöm inte att låsa fläkten med något, den mår inte bra av att snurra med hjälp av något annat än sin egen motor)

 

Det är med större risk cpu/gpu som gör din dator så varm (ibland kan det vara batteriet också, isf måste du verkligen kolla upp det, dom sakerna kan ju "explodera")

 

Om du känner på undersidan av datorn och kan komma fram till var värme punkterna är, kan du säkert googla fram en bild utan skalet och se villka komponeter som är orsaken till värmen.

 

90 grader är ju extremt varmt för en laptop. Är det när du gör tunga operationer för cpu/gpu? håller den sig normal annars?

 

 

Hej

 

Oj, ja tempen har aldrig legat under 50 ens på denna....

Vad jag kan komma fram till är den som varmast där HD sitter, dvs till vänster om datorn.

 

Det räcker att jag kollar på youtube filmer så blir den varm, och även om jag använder tex Lightroom osv.

Datorn är inställd på hög prestanda...annars kan jag inte jobba med lightroom.

 

Hur gör jag för att blåsa rent den...öppnar man den då ?

Är orolig att jag ska göra nått dumt om jag öppnar den.



#19

Postad 22 juni 2015 - 21:31

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Om du inte vill skruva i den så kan man suga i de öppningar som finns.

 

Datorn tar in luft på undersidan genom ventilations hål som sedan sugs igenom och förbi cpu/gpu och ut på sidan.

Att sätta damsugaren mot dessa hål (inte på max då utan känn dig fram) så kanske du kan få med lite dam som sitter löst i datorn.

 

Har den alltid varit så varm? Att köra med kylplatan direkt om du vet att du ska göra tunga arbeten är nog vettigt ist för att vänta tills den blir varm på gränsen till avstängning.

 

Ej hundra om det är likadan dator som du har, men en video som visar hur man skruvar av bakstycket. genom bara att kika videon så verkade ju inte kylningen något vidare från första början.


Redigerat av SKIBBE, 22 juni 2015 - 21:36.


#20

Postad 22 juni 2015 - 21:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag kör alltid med kylplattan, den är ständigt på.

 

Såg en video där dom plockar isär den, och det ser ut som att det inte är HD som blir varmast, utan det är nog därför att fläkten som suger ut värmen sitter där:

 

Jag har tagit en skärmdump och ringat in vart det känns som varmast...kom ihåg att datorn på bilden är upp och ner så det bli spegelvänt.

Problemet är på vänster sida när den är rättvänd ( i detta fallet på bilden på höger sida )

 

Bifogad fil  3.JPG   61,76K   0 Antal nerladdningar

 

EDIT....har letat efter en i5 som har både SSD och IPS skärm, samt detta med minst 8 minne, men hittar inget.

Antingen letar jag fel.....vet ni någon som ni skulle kunna rekomendera ? med 17 tums skärm ?


Redigerat av mstoltz, 22 juni 2015 - 21:39.


#21

Postad 22 juni 2015 - 21:49

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Ja du det var inte lätt eller ja omöjligt att få in alla kraven på prisjakt iaf. skippar man ssd så finns det några allternativ. Men att sedan köpa en ssd och installera själv är ju både mer kostsamt och inte alltid enkelt om man inte besitter kunskaperna.



#22

Postad 22 juni 2015 - 21:56

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Har kört PC och Unix-burkar i 20 år...dock föll valet på en Mac Mini när vi för 4 år sedan behövde en ny hemdator. Ca 6000:- med 500 GB "Vanlig" disk och 16 GB minne. Har aldrig ångrat det. Har ALDRIG krånglat en endaste gång, lika snabb nu som då utan att behöva hålla med antivirusprogram och dylikt...

 

Vill man ha prylar som funkar bra och håller över tid, köper man Apple är min mening...finns en anledning till att de kostar en slant mer än konkurrenterna. 



#23

Postad 22 juni 2015 - 22:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

haft en imac 21" sen 2010 

Bifogad fil  Namnlöst.jpg   27,49K   0 Antal nerladdningar

 

Lade till lite extra minne då från 4 till 12. Haft många datorer (PC) men denna är den jag har varit mest nöjd med överlag. Kör alltid senaste LR och har inga problem. Men det beror också på hur man använder den... Har en 16mp kamera och det flyter på bra med redigering och sånt. Gick lite tyngre med 24mp kameran jag hade innan. Så jag antar att om man kör RAW filer från en 36mp kamera eller värre så krävs det lite mer.

 

Ville inte komma in och propagera iMac, ville bara tala om att det överlag är en mycket kompetent och prisvärd dator som bara rullar på i vått och tort. Helt enkelt en bra allround lösning.

Men som någon nämnde tidigare så väljer man Apple om man redan har en sådan miljö, eller vill ha det. iPhone, iPad, Apple TV osv...

 

Kommer nog investera i en ny om ca 2 år.

Den kostade mig 10900kr 2010 och jag har inte kostat på den något sedan dess. Så jag antar att den i längden varit värd sitt pris om man jämför med PC som jag antar man uppgraderar lite oftare (med olika komponenter).

 

Man bör komma ihåg att med de nya iMac så måste man välja sin konfiguration vid köp, efter det går det inte att "bygga" ut dem mer. Min går att byta minne i, men inte de nya.



#24

Postad 22 juni 2015 - 22:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Så länge man inte använder datorn att spela med eller sitter och installerar program från obskyra webbsidor så kommer pc'n leva lika länge utan ominstallation.

Och skippa snacket att man inte behöver anti-virus på MAC för det är ren lögn.

#25

Postad 23 juni 2015 - 06:47

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Så länge man inte använder datorn att spela med eller sitter och installerar program från obskyra webbsidor så kommer pc'n leva lika länge utan ominstallation.

Och skippa snacket att man inte behöver anti-virus på MAC för det är ren lögn.

 

Håller med Takeo, det går nog att få in virus på precis vad som helst om man bara vill.

Dock är nog risken med Mac som OS mycket mindre än för PC:s Windows användare, men ännu bättre är det då att köra Linux, där existerar det ännu mindre virus än hos Macar, om man är ute efter så antivirusfri miljö som möjligt,....tja eller då skall man inte ha maskinen knuten till nätet överhuvud taget och inte ha kontakt med flyttbar media alls. :)

 

Tillbaka ontopic, Morgan det låter inte som din dator mår riktigt bra om du måste ha kylplatta och den ändå överhettas. Har en bärbar här på jobbet som mest används som övervakningsmonitor men den går 24/7 varje vardag utan att den nånsin överhettats och inte använder jag nån kylplatta heller. Det är en Lenovo ThinkPad (i5 med 4 giga ram). Dock jobbar jag väldigt lite på den för mina andra maskiner här på jobbet är så mycket bättre och har IPS skärm så det mycket trevligare. Men efter min nu ovetenskapliga handpåläggning på den bärbara så efter ett dygns snurrande sen måndag morron, nu till tisdag morgon är den knappt ljummen. Måste ju vara rätt bra kylning på den för inte skulle jag kalla den varm inte.



#26

Postad 23 juni 2015 - 07:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

 

Ja att man inte får virus i mac är struntprat.....min faster och kusin har mac och dom har fått virus i sin nån gång, speciellt min faster får ofta virus tycker jag.

 

Men Pc skall jag ha, SSD, och IPS skärm som klarar sRGB omfånget......svårt att hitta tyvärr.

 

Ang min dator.......det är speciellt när jag tex sitter på youtube eller lightroom som den ökar i temp.

Annars ligger tempen runt 60-80 grader.....

Ska se om jag kan öppna bakstycket lite försiktigt och dammsug av den och borsta lite rent....kan ju vara lite damm där.

Tror inte att det är mycket eftersom jag har hela tiden varit noga med att damma av den och haft den på ett skyddande ställe, men får se.

 

Ska se om jag kan hitta nån vettig dator med :

 

* i5 ( eller nödfall i7 )

* IPS skärm som klarar sRGB omfånget ordentligt

* SSD disk på mins 256 gb

* 17 tums skärm ( helst matt )

* 8 gb minne

* separat nummerpad 

* ska gå att koppla in en extern skärm upp till 27 tum.

 

Nått annat jag glömt som är viktigt ?


Redigerat av mstoltz, 23 juni 2015 - 07:49.


#27

Postad 23 juni 2015 - 07:45

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

tja om du inte vill plugga in ett extern skrivbord i den så föredrar jag själv bärbara som har separat nummerpad vid sidan, de gånger jag använder bärbara och inte bara kombinationstangenter i övre raden med siffror.

 

men 17" har nog oftast det skulle jag tro.

 

+hdmi/dvi eller dp port till externa skärmen då, så du inte sitter plötsligt med en fin dator med bara vga utgång.

+ också för eventuellt kortläsare och flera usb 3.0 eller 2.0 uttag.


Redigerat av Unregistered37710561, 23 juni 2015 - 07:48.


#28

Postad 23 juni 2015 - 07:47

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

tja om du inte vill plugga in ett extern skrivbord i den så föredrar jag själv bärbara som har separat nummerpad vid sidan, de gånger jag använder bärbara och inte bara kombinationstangenter i övre raden med siffror.

 

men 17" har nog oftast det skulle jag tro.

Ja det ska jag ha med, det har jag på denna men min dotter har det inte på sin och det är riktigt störigt.

Så det skall skrivas till :)

 

Sedan tänkte jag även på att det ska vara så att man senare kan koppla ihop den med en större skärm, gör man det via HDMI eller någon annan sorts port ?



#29

Postad 23 juni 2015 - 07:52

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Ja det ska jag ha med, det har jag på denna men min dotter har det inte på sin och det är riktigt störigt.

Så det skall skrivas till :)

 

Sedan tänkte jag även på att det ska vara så att man senare kan koppla ihop den med en större skärm, gör man det via HDMI eller någon annan sorts port ?

beror ju på vilken typ av skärm du skaffar förståss men försök att hitta med hdmi utgång, är inte riktigt säker på att det finns displayport på bärbara, (kanske kan nån mera insatt på bärbara upplysa mig) men något mera än vga-port borde du hitta 


Redigerat av Unregistered37710561, 23 juni 2015 - 07:53.


#30

Postad 23 juni 2015 - 08:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Denna dator har en displayport.....

Hade man haft dom pengarna hade det kanske blivit denna, för den verkar ju ha allt som man önskar :)

 

http://www.webhallen...l=search:result

 

Det ända är väl att man hoppas att den klarar av att visa srgb omfånget till i alla fall 80 %......måste väl gå att få reda på det på nått vis.

 

Men kolla in denna :)

Får väl spela på hästar, triss lotto he he



#31

Postad 23 juni 2015 - 08:25

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Är det en merit att ha haft en dator i fyra år utan att den krånglar? Haft någon budgetdator när jag pluggade där nätagget gick sönder två gånger (hade bara råd med billigt skräp). I övrigt tuffar mina dator på bra utan strul, en av mina laptops har jag haft i 10 år utan problem. Speldatorn är 6 år nu och har bara uppgraderat grafikkort och nätagg, men det hade jag kunnat strunta i.

 

För att bidra med något till trådskaparen. Prova att bara dammsuga i utblåset till fläkten (utan att skruva upp den). Jag gjorde det på frugans laptop och då kom en stor hår/damm-boll utflygandes. Efter det har hon inte haft några problem.



#32

Postad 23 juni 2015 - 08:25

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

"När du köper varor på internet inom Sverige eller övriga EU, Norge och Island har du som regel 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångerfristen börjar när du tagit emot varan."

 

Morgan, det är bara att testa o se om datorn har tillräckligt bra skärm. Utnyttja ångerrätten ifall du inte är nöjd. :)



#33

Postad 23 juni 2015 - 08:31

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 1

Mer extrem åtgärd för att få en tystare dator kan vara att byta ut kylpastan för processorn. Om du väl är inne i laptopen o rotar är det kanske inte så stort steg att skruva loss kylflänsen till processorn...  Ifall du haft datorn i ett par år och tempen stundtals varit väldigt hög har nog kylpastan förlorat en del av sin värmeledande egenskap.


Redigerat av xray, 23 juni 2015 - 08:31.


#34

Postad 23 juni 2015 - 10:36

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

xray: har också varit inne på det. Har plockat isär och rengjort pappas bärbara ett par gånger men den är konstant het nu för tiden. Tror kylaren är limmad med nå värmepastalim som helt tappat sina värmeledande egenskaper eller nåt i den stilen.

 

Morgan: Jag ser inte vad du har för budget? Välj minst 16gb minne (8GB är gränsfall idag och du vill väl att datorn ska funka mer än ett år antar jag?) och i7 som är bäst för bildredigering. Läs recensioner, googla på best photo laptop eller nåt sånt haha.


Annars köper du en bra skärm för 6-8000 och en sån här

de är ju smidiga och har du plats för en bärbar så kan du nog få plats med en sån här med. :)



#35

Postad 23 juni 2015 - 11:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack alla, får se vad det blir.....:)

Nu har man lite mer kött på benen så att säga om vad man ska kolla efter.

 

He he he...du e goo du Johan....25,000 kr för en dator......nja...liiiite i överkant för min del :)



#36

Postad 23 juni 2015 - 11:26

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

hmmm......25K då skall man nog bygga själv, för den summan får du ju välja och vraka hur som helst, är ju inte ens nödvändigt att hålla sig till socket 1150 då mera :D  önskar min fru gav mig fria tyglar att bygga nytt system igen :P



#37

Postad 23 juni 2015 - 22:00

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Så länge man inte använder datorn att spela med eller sitter och installerar program från obskyra webbsidor så kommer pc'n leva lika länge utan ominstallation.

Och skippa snacket att man inte behöver anti-virus på MAC för det är ren lögn.

 

 

Mycket möjligt att den överlever lika länge, men knappast lika pigg och kry som i början...aldrig att en PC med pre-installed Win som slaggas ner med skit både från kända och okända källor, är lika rapp som en Mac (som kräver minimalt om ens något underhåll).

 

Eftersom MacOS X är sprunget direkt ur Unix, så skulle jag säga att det är tämligen beprövat! Sen är det som alltid en smaksak vilket gränssnitt man föredrar, det tar ett tag att vänja sig vid X men väl där så skulle iaf jag säga att det är långt före Windows.

 

Sa aldrig att man aldrig KUNDE drabbas av virus, men chansen är betydligt mindre än i Windows-miljö! 



#38

Postad 23 juni 2015 - 22:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Nu ska vi inte besudla mstoltz tråd med massa skräp, men jag ska besvara dina kommentarer iaf.

 

Det var MÅNGA år sedan en PC gick ner sig så pass under en 4-5 års period som du påstår. Det hände mycket när exempelvis Win7 lanserades. Det är inte heller lika mycket skit som ligger i grundinstallationerna längre.

 

Även OSX behöver installeras om ibland, framför allt om man använder den till mer än bara surf och ordbehandling. Som tekniker-datorer är de väldigt begränsade också. Pga avsaknaden av diverse portar är de även lika kinkiga vad gäller USB-adaptrar som i Windows-miljö (om inte värre).

 

Det jag tyckte tog lång tid att vänja sig vid var avsaknaden av flertalet verktyg och kortkommandon. Men där kunde man iofs anpassa operativet så att det blev mer användarvänligt (läs mer likt Win). Det krävdes även en SSD samt 4GB minne för att den inte skulle kännas segare än min laptop jag hade hemma med Win8.

 

Det jag framför allt tyckte var smidigt med OSX var installationsförfarandet, in med ny disk och håll ner COM+R så kunde man installera nya disken över internet.

 

Jag är som sagt ingen "standard-användare" utan använder datorn blandannat som ett programmeringsverktyg. Jag var tvungen att använda Parrallels för att kunna använda majoriteten av programmer och även installera Office for MAC för att kunna använda makron etc.

 

Numer finns det även ruskigt bra redigeringsprogram för PC och med dagens grafikkort så är inte längre MAC prisvärde på den fronten heller.

 

Men det är iofs hur Jag ser på det hela ur Min arbetssituation. Som ren surfdator är lätta och smidiga dock :)



#39

Postad 24 juni 2015 - 08:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

He he, det var inte meningen att detta skulle bli en tråd om vad som är bäst mellan mac eller pc, utan där man kunde få råd inför köp av ny dator.

 

Som sagt så har jag bestämt mig för att fortsätta med pc, detta därför att jag har alla program till pc, samt så är jag van vid att jobba med pc.

Osäkerheten med om man kommer att vänja sig vid mac och om man kommer tycka att det funkar bra eller man blir obekväm med arbetssättet på mac, den risken vill jag heller inte ta.

 

Så många faktorer spelar in här.

 

Och jag tror att pc i dagens läge håller lika bra som mac, och det känns som att man får lite mer när man köper pc...dvs man är inte så bunden till att allt måste vara apples produkter.

 

Nu tillbaka till frågorna:

 

Jag tror att om man ska köpa en ny dator så antingen om man är kunnig, så bygger man ihop den själv, eller kanske bästa är att kolla på en såkallad gaming dator ?

 

Dessa datorer verkar ju ha riktigt bra grejer i sig för att klara av den tunga användning som dom flesta gamers / lanare kräver idag.

Att dom presterar tvekar jag inte på när det gäller prestanda, men det är lite skärmen jag är orolig över !

 

Skärmen är ju en viktig del i kalibreringen samt hur den visar färger och ljus.


Redigerat av mstoltz, 24 juni 2015 - 08:29.


#40

Postad 24 juni 2015 - 09:56

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Har ingen erfarenhet själv av gaming laptops. Men hos en sådan borde skärmens respostid vara viktigast. Färger och betraktningsvinklar kommer nog i andra hand. Sedan tror jag också att de inte tillverkats för lägsta ljudnivå då de försetts med skraftigare fläktar. Denna prestandajakt i gör ju dessa större och tyngre. Att ha med sig en sådan till stranden för att lira Counter Strike blir nog inte så kul. :) Varför inte då satsa på en modern liten stationär dator som har tillräckligt med kräm för att driva LR och Photoshop?



#41

Postad 24 juni 2015 - 13:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har ingen erfarenhet själv av gaming laptops. Men hos en sådan borde skärmens respostid vara viktigast. Färger och betraktningsvinklar kommer nog i andra hand. Sedan tror jag också att de inte tillverkats för lägsta ljudnivå då de försetts med skraftigare fläktar. Denna prestandajakt i gör ju dessa större och tyngre. Att ha med sig en sådan till stranden för att lira Counter Strike blir nog inte så kul. :) Varför inte då satsa på en modern liten stationär dator som har tillräckligt med kräm för att driva LR och Photoshop?

Hade jag haft plats hade det nog blivit en stationär, men som situationen ser ut idag så finns det ingen plats alls till en stationär dator tyvärr.

 

Därav att det får bli en laptop.

 

Aha......det kanske stämmer det du säger med skärmen......den jag kollade på var betraktningsvinkeln 178 grader har jag för mig...är det bra eller dåligt ?

 

Sedan med fläktarna......som jag har det idag så hör jag fläkten hela tiden eftersom jag behöver ha kylplattan inkopplad :)



#42

Postad 24 juni 2015 - 18:41

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Betraktning på 179.9999999999... grader är nog max teoretiskt (möjligt att se skärmen när man är lite framför). Så 178 grader är förmodligen inte alls dåligt för en skärm... Men frågan är hur denna betraktningsvinkel definierats, t ex vad som ansågs ge acceptabel färskiftning och ljusbortfall.



#43

Postad 24 juni 2015 - 20:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja det vet jag inte, som sagt är inte så insatt som man egentligen borde vara  :blush:

Den skärmen är i alla fall en IPS skärm vet jag :)

 

Här är lite länkar till den:

 

https://www.asus.com...rabooks/G771JM/



#44

Postad 24 juni 2015 - 22:48

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Ser ut som en trevlig maskin den där Asus G771JM. IPS panel och Bang & Olufsen ICEpower förstärkeri (har detta i min 13 tums Asus Utlrabook och låter mkt bra för sin storlek).

 

Men kolla först upp om Nvidia Optimus drivrutinen ställer till det. Inte så kul om datorn totalvägrar använda GTX860M för grafiken. Skönt att ha lite extra kraft i LR... Inlägg nr 7 är det en som inte gillar Nvidia Optimus funktionen: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?54665-Asus-ROG-G771JM-Graphics-Problems



#45

Postad 25 juni 2015 - 05:50

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Hittade några olika artiklar om bärbara Morgan.

http://mobile.extrem...ything?origref=

http://bestlaptopforphotography.net/

http://photoworkout....diting-in-2015/

http://www.amateurph...ographers-38484

Redigerat av Mikael_R, 25 juni 2015 - 05:51.


#46

Postad 25 juni 2015 - 05:57

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

 

Sa aldrig att man aldrig KUNDE drabbas av virus, men chansen är betydligt mindre än i Windows-miljö! 

 

Inte haft ett virus på min mac:ar någonsin ännu :)



#47

Postad 25 juni 2015 - 07:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Oj där ser man xray......förhoppningsvis är det kanske bara när dom spelar vissa spel, vad jag kunde läsa i artikeln.....kanske det funkar till fotoredigering.

Men lite bekymrad blev jag när man läste om problemet som en kille hade när han skulle koppla in en extra skärm via hdmi.....men tänkte på det.....

 

Denna har ju en minidisplayport.......vad är bäst att koppla ihop en extra skärm med......hdmi eller displayport ?

 

Micke......Tack för länkarna....hade jag haft runt 20,000 kr att lägga hade det blivit nån av dom :)



#48

Postad 25 juni 2015 - 08:33

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jag kollade inte priserna Morgan :D typiskt

#49

Postad 25 juni 2015 - 08:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag kollade inte priserna Morgan :D typiskt

Ha ha ha , nej du som har så mycket pengar bryr väl inte sig om såna småsaker som priser :) :)



#50

Postad 25 juni 2015 - 10:28

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Kan vara bra att läsa lite om de bästa också för att ha ngt att jämföra mot. De borde vara de som har de bästa laptopskärmarna. Retina upplösning är nog inte ett måste på en "liten" 15 eller 17 tummare. Blir ju även tyngre för datorn att "driva runt" alla pixlarna...

 

Du vill ha ngt som inte tar plats. 21.5 tums 2.9GHz iMac med dedikerat grafikkort borde räcka för bildbehandling. Denna skall ha grymt bra skärm så du slipper tänka på att behöva komplettera med en sådan. Går ju även installera windows på en sådan.


https://www.prisjakt...t.php?p=2236281





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.