Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kortfilm på HD-DVD

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 september 2009 - 18:54

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Förutom HD-DVD-fan så är jag också filmskapare (på amatörnivå, men med Kulturamautbildning i bagaget). Därför så föreföll det sig ju ganska naturligt att jag ville få ut mina första HD-filmer på HD-DVD. Jag upptäckte ganska tidigt att det var möjligt att bränna HD-DVD på vanligt DVD med vanlig brännare, men inte så många ställen där det stod hur man gjorde och på ett enkelt sätt.
Till slut så hittade jag dock rätt och fick tag i de program som behövdes för att göra det. Den tekniska termen för det är, om jag inte misstar mig, egentligen 3xDVD men det roliga är att spelaren identifierar den och läser upp den som HD-DVD - och i 1080i.

Då jag har haft en paus från filmskapandet ett tag så gjorde jag mina tre första HDV-filmer först i år, d v s med upplösningen 1440x1080i.

Vision Talk: Dina tankar: http://www.youtube.c...h?v=vTdZ-wnayEc
Dä ä kört: http://www.youtube.c...h?v=JVkHr1z2NOY

Jag lyckades slutligen alltså fixa min HD-DVD. Skärpan är inte superfin (viss pixlighet förekommer på sina ställen om man synar) men nog är det HD och sitter man på minst 1 meters avstånd på en 40" (vilket jag anser att man inte borde sitta närmare än!) så är det en klar förbättring gentemot standard-DVD.

Om någon skulle vara intresserad, så har jag 5 st exemplar, som jag gärna delar med mig av till en kostnad på totalt 30 kr/st (frakt 12 kr + 18 kr materialkostnad).

Vid frågor, skicka gärna ett PM!
/Carl Oscar

Postad bild
OBS! Det står att det är DD+ men det är bara bullshit :)

Specifikationer
Upplösning: 1440x1080i
Ljud: Dolby Digital 2.0 (348 kpbs)
Menysystem: ingen meny, bara spårindelning
Total speltid: 11 min

Postad bild

Redigerat av DJ Neelix, 25 september 2009 - 13:53.


#2

Postad 22 september 2009 - 21:09

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
3 st kvar nu!

#3

Postad 22 september 2009 - 22:45

Mljoner
  • Mljoner
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Jag är imponerad. Jag har pm:at dig. Ha de gött. M

#4

Postad 22 september 2009 - 22:58

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Då var de SLUT! :)

#5

Postad 25 september 2009 - 11:29

Unregistered874d6626
  • Unregistered874d6626
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Har fått min nu och testat den. Fungerar fint både i min hd-xa2 och genom datorns hd dvd läsare (SD-H802A).
Bilden är helt ok. Dock säger powerdvd att det faktiskt är DD+ 2.0 448Kbit. Hur som helst ljudet är bra men den första filmen har ett bakgrundssus vilket jag antar kommer från inspelningen. Ljudet på den andra är riktigt bra och den tredje är också bra och utan sus.

Redigerat av Unregistered874d6626, 25 september 2009 - 11:31.


#6

Postad 25 september 2009 - 13:52

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Har fått min nu och testat den. Fungerar fint både i min hd-xa2 och genom datorns hd dvd läsare (SD-H802A).
Bilden är helt ok. Dock säger powerdvd att det faktiskt är DD+ 2.0 448Kbit. Hur som helst ljudet är bra men den första filmen har ett bakgrundssus vilket jag antar kommer från inspelningen. Ljudet på den andra är riktigt bra och den tredje är också bra och utan sus.


Hm, jag kanske körde på 448 KBit till slut ändå..? spelar dock eg ingen roll, eftersom den ursprungliga kvalitén är 348 Kbps (det får inte plats mer på ett HDV-band).
Vad det gäller första filmen, Ett sista hopp, så stämmer det att det helt enkelt är miljöljud från inspelningsplatsen (blir lätt så när man spelar in på en bro som går över en 70-väg :angry:).

Kul annars att du tyckte kvalitéten var okej!

#7

Postad 28 september 2009 - 13:46

Mljoner
  • Mljoner
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Måste bara säga att den första filmen var klockren bild. Den andra var underhållande med hyffsad musik, bilden var okej bättre än dvd dock. Den sista filmen var lite väl kort men nu vet jag varför.
Helt klart en köpvärd hd dvd. Grymt imponerad.

Kommer det fler?

Ha de gött. M

#8

Postad 28 september 2009 - 13:50

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag upptäckte ganska tidigt att det var möjligt att bränna HD-DVD på vanligt DVD med vanlig brännare, men inte så många ställen där det stod hur man gjorde och på ett enkelt sätt.


Låter intressant, har du några länkar?

#9

Postad 28 september 2009 - 13:58

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Låter intressant, har du några länkar?


http://www.avsforum....ad.php?t=705146

Lite enklare beskrivet (översta posten av digitalfx)
http://www.avsforum........p=30&page=3


Måste bara säga att den första filmen var klockren bild. Den andra var underhållande med hyffsad musik, bilden var okej bättre än dvd dock. Den sista filmen var lite väl kort men nu vet jag varför.
Helt klart en köpvärd hd dvd. Grymt imponerad.

Kommer det fler?

Ha de gött. M


Tackar! B)

Får se, hade väl inte tänkt så eftersom programmet jag använde bara var en 30-dagars trial vilken nu har gått ut... sen så är jag inte 100% nöjd med kvallan. Blir ju dock väldigt dyrt att bränna på BD så vi får se...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.