Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba planerar att slå ut Blu-ray med utökat dvd-format?

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 juni 2008 - 00:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Svante .. 3 bra inlägg på rad .. Hat Trick :D

Någon sade att BluRay -spelare är dyra ..

Man får en bra blurayspelare för under 3000 kr som visar upp en mycket mycket ....
bättre bild än en bra DVD spelare som kostar 10.000 kr

Vad är det som är dyrt.

En bluray -film kan idag fås för under 200 kr eller hyras för 50 kr ( hos hemmakväll )
Samma pris som för DVD. Man kan tom köpa bluray i Usa för 130 kr

Det är Dax för vissa att komma ut ur Grottorna nu :P

Vad gäller Topic .. borde Toshiba koncentrera sig på det de är bra på Tex. Bärbara datorer,
Kontorsmaskiner och Luftkonditionering.


Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 06 juni 2008 - 00:42.


#52

Postad 06 juni 2008 - 00:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Tackar Maveric :P
Håller med ditt inlägg ovanför. :D

Alltså jag vet inte vad som hänt med forumet på senaste tiden.

Det verkar vara jäkligt mycket pirater och Freeloaders som härjar på detta "entusiast" forum nuförtiden.

Men låt dom lida av sönder komprimerad pirat skit så kör vi andra vidare med toppklass :)

Men allvarligt talat så vilket stort hot gör just dessa snikna parasiter då t.o.m mina "pirat" polare fortsätter att köpa filmer dom gillar på BÅDE DVD och BD :P

Redigerat av Svante Skoog, 06 juni 2008 - 01:05.


#53

Postad 06 juni 2008 - 01:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det är Tvix och popcorn maskinerna som skapar ny och större efterfrågan på nerladdad film.
Dessa apparater, gör det möjligt för vilken idiot som helst att ladda ner en film och sedan
bara trycka på play. Det är helt enkelt för enkelt. Många bryr sig inte heller om vilken
kvalite de har på sin film. Det finns ju faktiskt dom som ser tv analogt genom tex comhem.
För mig helt otänkbart, för andra helt okey.

En del dricker pripps blå andra dricker riktig öl ...

En sann filmentusiast köper ( eller hyr ) sin film och ser den på en ordentlig spelare
med full kvalité på både ljud och bild. Skulle aldrig drömma om att se "filmen man väntat på"
med sämre kvalité än vad som är möjligt. Dvs .. Bluray

Som tur är .. finns det andra trådar för oss ... :D

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 06 juni 2008 - 01:09.


#54

Postad 06 juni 2008 - 01:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Precis!

Jag kan tänka mig att 13-15 åringarna sitter och glor på film genom PC/HTPC.

Men det är LÅNGT från alla som vill behöva krångla med en PC och drivrutiner för att kolla på en film en fredagkväll när man helt enkelt kan ta en skiva och placera i en BD spelare UTAN att den hänger sig eller krånglar i mitten av filmen :D

Börjar mer och mer föredra AVSforum där man slipper "anti BD" och pirat snack :P

En del dricker pripps blå andra dricker riktig öl ...


Hehehe, SÅ sant :)

Redigerat av Svante Skoog, 06 juni 2008 - 01:12.


#55

Postad 06 juni 2008 - 08:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag är ytterst ödmjuk när slaget är över ifall vissa inte har märkt det :P

Men saken är den att framtidens optiska HD format dök upp 1-2 år försent, det kan man inte belasta varken Sony eller Toshiba för, det var nämnligen filmbolagens fel att allt drog ut på tiden innan de valde formatet de önskade ha.

Det kommer att komma tv sändningar som möter och passerar blu-rays prestenda och det är den som saken gäller.

Och när Toshiba ser över sina starka sidor ser de en stor potentilal i den befintliga standarden som är överlägsen i antalet över hela världen. Dock vet jag inte hur de ska lansera sin teknik då 'vanlig svensson' kanske tror att det var Sony som uppfann och äger DVD tekniken (fast det just nu råkar vara Toshiba som äger flest i dess licenser) och då ligger o väntar på en Sony maskin som aldrig dyker upp...medan Toshibas blir kvar i hyllan o dammar.
Men kanske underkattar jag dem...

Toshiba vet lite bättre nu med sina erfarenheter med HD DVD om hur viktigt det är med marknadsföring och kanske lär dom utnyttja det denna gång.

Undertiden kommer Kineserna lansera sin HD DVD Hybrid till OS 2008, apropå OS 2008, den kommar att sändas med hjälp av prestige produkter levererade av Net Insight som har sitt kontor i Stockholm Västberga :)

Hög hastighets HD med Swedish Know How produkter i det stora landet i öst det är inte illa, det är inte illa alls!

Dessutom kommer det Super Hi Vision tv apparater passerar Full HD och passar Net Insigts teknik jättebra :D

Så digital nedladdning är på väg med prestige i bakfickan kanman tro.
22.2 ljudkanaler och en ny 33 megapixels bildsensor ska ersätta den på dryga 8 som anväds idag.
Men det tillhör framtiden mellan 2012-2018 kanske :P


8K Television System “Super Hi-vision” is the TV technology of our dreams

Features of Super Hi-vision
- The system uses a video format with 7680 x 4320 pixels (16 times higher than standard Hi-vision, NHK’s HDTV system) . This world’s first video system with 4000 scanning lines delivers ultra-clear, realistic three-dimensional images that can be achieved only by ultrahigh-definition technology.
- The individual scanning lines are not visually noticeable even when relatively close to the screen, reflecting the high resolution of the system. What’s more, a wider viewing angle conveys a stronger sense of a reality.
- The new 3-D audio system with 24 loudspeakers dramatically enhances presence.

Bifogad fil(er)



#56

Postad 06 juni 2008 - 10:15

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Man får en bra blurayspelare för under 3000 kr som visar upp en mycket mycket ....
bättre bild än en bra DVD spelare som kostar 10.000 kr

En bluray -film kan idag fås för under 200 kr eller hyras för 50 kr ( hos hemmakväll )
Samma pris som för DVD. Man kan tom köpa bluray i Usa för 130 kr


10 000 för en DVD-spelare är ren fantasi även för majoriteten av människorna på det här forumet. Än mer för vanliga svenssons. Tom. 3 000 sätter ribban alldeles för högt. Svensson vet att man kan få en DVD-spelare för under 500 spänn, för att övertala honom att köpa något som är sex gånger så dyrt som uppfyller samma funktion krävs det en hel del övertalning.

Men det kommer att komma billigare spelare nu när det är en massa kinesiska och taiwanesiska företag som äntligen fått BD-licenser. Kommer man under 1 500 är man nog "hemma"

Det är Tvix och popcorn maskinerna som skapar ny och större efterfrågan på nerladdad film.
Dessa apparater, gör det möjligt för vilken idiot som helst att ladda ner en film och sedan
bara trycka på play. Det är helt enkelt för enkelt. Många bryr sig inte heller om vilken
kvalite de har på sin film. Det finns ju faktiskt dom som ser tv analogt genom tex comhem.
För mig helt otänkbart, för andra helt okey.

En sann filmentusiast köper ( eller hyr ) sin film och ser den på en ordentlig spelare
med full kvalité på både ljud och bild. Skulle aldrig drömma om att se "filmen man väntat på"
med sämre kvalité än vad som är möjligt. Dvs .. Bluray


Jag håller definitivt med dig om att det är många som helt enkelt inte bryr sig om kvalitet. (Har en del polare som kollar på CAM-version och kan kommentera att "den såg helt ok ut", för mig finns det inte på kartan det är ju att fullkomligt förstöra filmen.)
Dock gillar jag att streama media och tycker det är bra att det kommer relativt billiga män ändock högkvalitativa och smidiga lösningar.

Sen kan man ju tillägga att det faktiskt finns en hel del film at få tag på genom olgaliga vägar som faktiskt inte är komprimerad (dvs fulla rippar på DVD-DL eller BD-skivor t.ex.) samt att det finns riktigt bra "HD-rippar" som kanske inte når upp till BD-originalet men iaf. är väldigt mycket bättre än DVD-originalet.

Ett annat problem är ju filmbranschens ovilja att hålla jämna steg med piraterna.

Många ser ju säker DVD5-rippar (eller än värre XviD) av en film helt enkelt eftersom det kommer dröja ett halvår innan de kan gå och köpa filmen. Kanske kan de tom. få ner en hyffsad DVD5 innan filmen ens gått upp på bio här i sverige.
(Nackdelar: väntan och kostnad, fördelar: kvalitet)

Samma sak med TV-serier: du kan ladda ner dem idag i HD eller vänta cirka ett år på en DVD-box.
(Nackdelar: kvalitet, väntan och kostnad)

Så det är ju långt mycket mer än snålhet som driver pirater. Jag skulle nästan våga påstå att det snarare är just väntan som är den största bidragande orsaken för väldigt många.

För väldigt många handlar ju film också om innehållet i filmen, inte hur det rent tekniskt presenteras. En av mina mest filmglada vänner ser all sin film på en DVD-spelare från netto på en gammal ~20-tums CRT från sent åttio- eller tidigt nittiotal.

Själv ser jag fortfarande mest film på vanlig DVD helt enkelt eftersom jag tycker Blu-ray är för dyrt i mina lokala butiken (ofta 300 per film) och ingen uthyrare har mer än en handfull filmer.

Dock visar ju nerladdnings också en annan sak: det är faktiskt så folk vill nå sin film:
när som helst på dygnet, men snabba nerladdningar av filmen.
Tjänster som SF-anytime och liknande är ju helt hopplösa. det går inte ens att se deras filmer i fullskärm ju(!!!) dessutom är kvaliteten sunkig, man får i regel inte surroundljud etc.
Men sålänge ingen kan leverera ett värdigt sett för filmdistribution på nätet så kommer ju såklart piratkopieringen att springa vilt.


Jag kan tänka mig att 13-15 åringarna sitter och glor på film genom PC/HTPC.

Men det är LÅNGT från alla som vill behöva krångla med en PC och drivrutiner för att kolla på en film en fredagkväll när man helt enkelt kan ta en skiva och placera i en BD spelare UTAN att den hänger sig eller krånglar i mitten av filmen :D


Personligen har jag en laptop med Vista installerat samt powerdvd. Visserligen är det ingen bra DVD-uppskalning eller post processing att tala om men för BD och HD DVD är det bara att tuta och köra.
Jag har inte installerat någon drivrutin sedan jag köpte datorn, den har aldrig hängt sig under uppspelning osv.
Så förutom att man får dras med windows gränssnitt några sekunder innan man hunnit trycka på play så fungerar den i alla aspekter lika bra som vilken standalone-spelare som helst och har ju dessutom ett väldigt mycket större omfång vad det gäller vilka format den kan spela upp.

Inte för att alla har en så smärtfri upplevelse men jag är ganska säker på att de flesta som upplevt datorer som "krånliga" mediaspelare upplever det så just eftersom DE har krånglat. (Nya drivrutiner, byter ut mjukvara, använder avancerad mjukvara som ZoomPlayer, använder ffdshow för uppskalning eller tom. mixtrar med graphedit osv. eller för den delen de mindre avancerade som tror att det är en bra lösning att installera ett "mega codec pack")


Nåja, personligen är jag inte förtjust i fysiska format alls. Jag hade hellre sett att filmbolagen hade filmerna tillgänliga från dag ett i maximal HD-kvalitet via nätet för pay-per-view.
Sen om jag såg filmerna genom datorn, en spelkonsol eller en standalone set top box för ändamålet spelar mig föga roll. Speciellt om de använt VC1-codecet, till skillnad från MPEG2 och H.264 är det i princip ofelbart vad det gäller dekodern så med andra ord kommer du få lika bra kvalitet ur den billigaste spelaren som den dyraste förutsatt att ingen de-interlacing, skalning eller annan post processing måste appliceras.

Med distibutionsleden, transporter och de fysiska bitarna ur bilden hade man kunnat kapa priserna. Gör extramaterialet till ett tillval som kostar en liten slant istället för att packa på det på alla.
Låt folk ladda ner och se filmen under 24 timmar eller något i den stilen och sätt priset till motsvarande 9,99 dollar. Vill folk behålla filmen så sätte rman priset till 14,99 istället. Se till att köra samma releasedatum över hela världen och sen hade saken varit biff, Piratebay hade gått i konkurs inom några veckor :P (ok knappast, men det hade gjort en stor inverkan)



Ett annat alternativ hade ju varit Super Hi-vision. Personligen tyckte jag att man satte ribban ALLDELES för lågt med BD/HD DVD. Det är inte tillräckligt mycket bättre jämfört med riktigt bra uppskalad DVD eller t.ex. TV-sänd HDTV för att imponera på mig iaf. Kanske om det hade kommit ut 2002-2003 och varit mainstream lagom till 2004-2005 samt haft BD2.0 som bas redan från dag ett etc, men nu... mjaeee



sorry för världens längsta och mest off topic tråd någonsin typ :)

#57

Postad 06 juni 2008 - 11:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Men oavsett vad som finns på andra sidan staketet, så är det bluray som gälller idag 2008
Vill man se en bra film så är det 1080p som gäller och inte väntar man tills det kommer något
annat ... ev 2018 :D

Beräkna att det tar 2-5 år innan Bluray och HDTV slagit igenom på allvar. Vi som är med nu
får uppleva hela dess livscykel. Om 10 år sitter vi här och skall prova nya format och då
har Bluray även nått ut till Svenssons .. Precis som att DVD och Digital -tv precis har nått
ut till de allra flesta sista året -en .... ( många av oss har haft digital -tv i 10 år )

Lev i nuet ...

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 06 juni 2008 - 11:40.


#58

Postad 06 juni 2008 - 13:36

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
"Riktiga filmentusiaster" fanns inte innan Bd och Hd-dvd kom. Men snälla nån vem är det som ska ur grottan undrar man juh!

#59

Postad 06 juni 2008 - 13:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

"Riktiga filmentusiaster" fanns inte innan Bd och Hd-dvd kom. Men snälla nån vem är det som ska ur grottan undrar man juh!


Ingen har sagt du påstår .. läs igen.. förstår du inte läs en gång till
förstår du ändå inte så skall jag förklara ..

Maveric :D

#60

Postad 06 juni 2008 - 14:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Testkörde en kompromerad DVD från min TVIX (kingdom of heaven) till min TV, uppskalad till 1080p och kvaliten var grym!!!


Kingdom of Heaven har dock en osedvanligt hög bildkvalitet.

När man jämför BD-versionen och DVD-versionen blir det emellertid uppenbart att DVD är en vittrande gren på evolutionsträdet.

Man anpassar sig direkt till att native 1080p är hur filmen ska se ut och att suddiga DVD-filmer utan skärpa och djup är helt överflödiga. Skillnaden mellan DVD och BD är faktiskt större än skillnaden mellan VHS och DVD. Och det är väl ingen som längre säger eller tror att VHS är ett bra alternativ till DVD?

Anledningen till att BluRay ännu inte säljer är väl att de flesta svenssons fortfarande laddar ner en stor del av sina filmer olagligt och att det ofta blir andra format på filmerna då.

Redigerat av Unregistered1197, 06 juni 2008 - 14:36.


#61

Postad 06 juni 2008 - 14:56

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Verkar som ni som är emot nedladdning av film, serier. Ja Tv överhuvudtaget att det är ni som är emot det "nya"
ip tv t,ex. Streamad eller nedladdad film behöver inte vara sämre.Jag skulle inte kolla på nåt som är sämre än dvd kvalite.Allt under den kvaliten stör mig. Varför skulle dom satsa på nåt som är sämre, sen att det kommer att bli ännu bättre än vad det är nu för den stora massan det vet alla. Men visst förstår jag er som vill ha era filmer på fast media, det vill jag också men inte alla filmer, vissa är inte värda det utrymme dom tar helt enkelt i min bokhylla. Vad är en entusiast då(ska inte kolla wiki) jag kollar den bästa kvaliten på filmen som finns på det format jag vill ha den på. engelska svenska o finska filmer tar jag bort texten på ,jag vill ju inte läsa en bild bok när jag kollar film, jag kollar det mesta som finns.Jag uppgraderar min utrustning ständigt. Ja det tycker jag är en entusiast. Men jag är varken Bd fan-boy eller nåt annat Fan-boy, kanske smidig fan-boy.

#62

Postad 06 juni 2008 - 15:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Självklart är det inget fel på nerladdning eller streaming i sig förutsatt att det är lagligt och betalt, men hur ofta är det det? :D

I själva verket finns det ju stora fördelar med distribution över nätet, bland annat eftersom man hela tiden kan uppdatera formaten med hjälp av mjukvaruspelare.

Kanske blir det så att BD, trots sina fördelar blir en parentes innan distributionen via nätet kommer igång.

Man får nog komma ihåg att få länder utom Sverige idag har den bandbredd som krävs för att alla ska kunna börja streama HD-material. Kanske har inte ens vi det.

#63

Postad 06 juni 2008 - 17:31

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Kingdom of Heaven har dock en osedvanligt hög bildkvalitet.

När man jämför BD-versionen och DVD-versionen blir det emellertid uppenbart att DVD är en vittrande gren på evolutionsträdet.

Hm, det finns referens pressningar på dvd också, glöm inte det.

Och vill man ha en bra uppskalare så är och lär Toshiba vara bolaget som fixar detta, med eller utan Reon Chip :D

#64

Postad 06 juni 2008 - 17:59

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Självklart är det inget fel på nerladdning eller streaming i sig förutsatt att det är lagligt och betalt, men hur ofta är det det? :D

I själva verket finns det ju stora fördelar med distribution över nätet, bland annat eftersom man hela tiden kan uppdatera formaten med hjälp av mjukvaruspelare.

Kanske blir det så att BD, trots sina fördelar blir en parentes innan distributionen via nätet kommer igång.

Man får nog komma ihåg att få länder utom Sverige idag har den bandbredd som krävs för att alla ska kunna börja streama HD-material. Kanske har inte ens vi det.

Jag är lyckligt lottad som har 100mb/s upp o ner samt att jag bor 20 meter från knytpunkten "switc" (kanske det heter) så jag har försumbar förlust. Skulle fler ha det, så tror jag folk skulle upskatta det och fördelarna med det.
men visst ska det vara lagliga siter som det handlar om, men som det däremot finns väldigt få av. Det är tekniken som är bra i pirat sammanhang Torrent tekniken, speciellt när bandbredden är ett problem.
Va det inte nån norman som skulle börja utnyttja torrent till o hyra ut film, sen skulle den som hyrt en film få betalt om han/hon delade "den" till nån annan som ville hyra den. På så sätt skulle inte dom få problem med bandbredden.
Mycke forskning pågår för tillfället med att förbättra torrent tekniken till just media distrubition.

#65

Postad 07 juni 2008 - 20:43

loose_batch
  • loose_batch
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
vet ni vad de bästa skulle vara börja bygga holografiska "dvd-seplare" även om jag gillar toshiba så kommer ingen av dem långt så länge sonys blu-ray är köpbar kommer det alldrig bli stopp i formatkrig runt om i världen

#66

Postad 07 juni 2008 - 21:07

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Men tänk ifall det fungerar att Toshiba kan släppa en DVD spelare som ger oss märkbart bättre upplevelse av våra standard DVDer, vi är rätt många som sitter med hyfsade samlingar som det känns lite väl dyrt att köpa igen av SONY eller av deras medlöpare. För att inte tala om alla hembrända från lagligen inspelade filmkanaler. Jag vill ha en sådan spelare.

#67

Postad 07 juni 2008 - 21:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Blir mer och mer less varje gång jag läser meningar i stil med "skillnaden är inte tillräckligt stor mellan Bluray och
DVD". Det är ju rent skitsnack. Skillnaden är enorm! Har de som skriver detta ens jämfört?

Är också skapligt trött på pixelhysterin. 8000p hit och dit, men hur ser bilden ut?

Testade på skoj att koppla min HD-DVD spelare till en gammal Epson TW-10H projektor. Den har 3 LCD paneler med
upplösningen 480p. Trots den låga upplösningen var skillnaden mellan samma film på DVD och HD-DVD riktigt stor.
Fritt från komprimeringsartifakter, ingen dålig skärpa vid rörelse i bilden, bättre färger, bättre kontrast osv osv.
Bilden såg helt enkelt mycket mer naturlig/verklighetstrogen ut. Projektorn stödjer 1080i (som skalas ner).

DVD-spelaren jag använde vid jämförelsen var Denon DVD-1930 med Faroudja DCDi. Den har lika bra bild på DVD som
Toshiba-spelaren, kanske t om en aning bättre. Filmer som jämfördes var bland annat Dantes Peak, Hulken och
Transformers (givetvis originalskivor även på DVD).

Skillnaden blir ännu större med en högupplöst bildvisare av bra kvalitet, men stirra er inte blinda på upplösningen!
Det är långt ifrån det enda som gör bilden mycket bättre på Bluray och HD-DVD.

Allt som gör Bluray (och HD-DVD) så bra, saboteras helt när det packas om till 4GB stora filer (inkl ljudspår).
Upplösningen på 720p ger inte nödvändigtvis en stor försämring, men komprimeringsfelen är ju outhärdliga!
I mörka scener flyter bilden ihop till en pixel-soppa och upplösningen blir knappt bättre än VHS. Det är i stort
sett bara stillbilder i utomhusscener som ser ok ut. Ljudet är oftast vanlig Dolby Digital med låg bitrate, och
extramaterial kan man glömma.

Försöker inte säga att nedladdat alltid ger dålig bild, men glöm 4GB "rippar". De är värdelösa. Lika värdelöst är
det att kalla en uppskalande DVD-spelare för "HD killer".

#68

Postad 09 juni 2008 - 02:27

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Ett annat alternativ hade ju varit Super Hi-vision. Personligen tyckte jag att man satte ribban ALLDELES för lågt med BD/HD DVD. Det är inte tillräckligt mycket bättre jämfört med riktigt bra uppskalad DVD eller t.ex. TV-sänd HDTV för att imponera på mig iaf. Kanske om det hade kommit ut 2002-2003 och varit mainstream lagom till 2004-2005 samt haft BD2.0 som bas redan från dag ett etc, men nu... mjaeee



sorry för världens längsta och mest off topic tråd någonsin typ <_<



Jag håller med dig UndaC om att ribban sattes alldeles för lågt iom lanseringen av de båda hd-formaten. Men man förstår ju också varför man inte väljer att släppa nån mycket bättre teknik, som säkert en del aktörer sitter och ruvar på i all sin hemlighet. Man skulle säkert kunna släppa nånting som var två-tre gr. bättre än exempelvis Bluray idag, men för att kunna mjölka konsumenterna maximalt så måste man ju hela tiden ha någonting nytt att komma med, och skulle utvecklingen gå för fort framåt så skulle man till slut inte kunna komma på något värre och utvecklingen av ny media skulle därmed stå still och man har inget nytt att komma med under en lång period.

Man måste nog med jämna mellanrum komma med nånting "nytt" i små steg för att attrahera konsumenternas köplust under en längre period. Kör man fullt ös medvetslös på alla tekniska framsteg som finns idag, så skulle det nog ta f,rbannat lång tid innan man kom på något nytt revolutionerande att ersätta det med, och det gäller väl de flesta områden i vår värld idag. Annars så skulle väl antagligen cashen sina sakta men säkert för produktpamparna när alla har köpt in sin ultramoderna mediaspelare och det sen blir svårare och svårare att presentera någonting nytt och fräscht som kan ersätta föregående sak förutom små uppdateringar såklart, för mainstream-konsumenterna är ju f,an aldrig nöjda!!.....Domedagen är snart kommen !!! Hjäääälp !!! :)

Vad sägs om den halvgalna teorin? Lite offtopic...näää tycker du?

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 09 juni 2008 - 02:33.


#69

Postad 09 juni 2008 - 08:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Riktigt clever marknadsföring av Toshiba måste jag säga. När senast skapade en nyhetstråd om en uppskalande/bildtrixande DVD-spelare 3 sidor med inlägg? :)

Givetvis är det rent nonsens att man får BD-kvalité men marknadsföring handlar ju om att lura den dumme konsumenten och den ofta lika dumma pressen, slår vad om att det kommer komma mkt förvirrat utav detta... <_<

Jag fattar dock inte varför minhembio och andra sajter yrar om "utökat dvd-format"...???

Ageve>> Word! BD kan ge en kvalité som är i den närmaste identisk med de masters filmstudios använder - att ödsla energi på mer än så när marknadsalternativet är DVD är rent ut sagt dumt. De ev svårigheter BD står inför handlar inte om teknik utan om pris och framförallt utbud.

#70

Postad 09 juni 2008 - 09:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Budget HD kanske?
Egen utvecklad produkt kan pris pressa mot andra produkter.
Och vem är redo och ge upp sina +500 dvd titlar när HD filmer kostar 250 kr st?

HD filmerna måste ner under 200 kr för att det skall börja bli attraktivt.
Och när filmbolagen får (vet inte) 20 dvd titlar pressade eller fler för samma pris som en blu-ray så är vinst faktorn betydligt större för en dvd titel.

Förra året var första gången som dvd försäljningen tappade intäkter sedan starten 1997.

#71

Postad 09 juni 2008 - 10:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
På har de flera titlar vara vissa helt nya för 199kr. Exempelvis Beowulf, Jesse James, 30 Days of night mfl. Så det finns redan idag. Man kan ju alltid ha kvar sin gamla dvd och köpa de billiga nya filmerna på Blu-Ray och köpa de dyra Blu-Ray filmerna på dvd.

#72

Postad 09 juni 2008 - 11:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Ingen uppskalad dvd kan leverera en detaljeringsgrad som en HD upplöst BD-film.

Högre upplösning är ofrånkomligt en fördel när man vill fylla en bild med ett myller av detaljer...

...men..

Ärligt talat boy's. Hur många filmer har ni som VERKLIGEN utnyttjar den höga upplösningen hos BD-formatet till fullo?
Jag är genuint intresserad av att få veta vilka filmer som verkligen utnyttjar upplösningen till fullo eftersom de filmer jag själv har bara utnyttjar upplösningen fullt ut, periodvis under filmens gång.

Jag har DVD-filmer i min hylla som håller en generell bildkvalite och apparant upplösning motsvarande BD-filmerna under 80-90% av BD-filmernas speltid.

Så länge inte Blu-ray verkligen rycker upp sej självt genom att producera högupplösta filmer som till fullo utnyttjar upplösningen, så har Blu-ray lägret själva asfalterat gatan som Toshiba nu kommer att använda inför nästa lansering av uppskalad DVD...

BD har potentialen, men det känns som att sedan HD-DVD packades ihop, så har BD-lägret totalt tappat ambitionen att vara bäst...

Kan Toshipas pressmeddelande innebära ett ökat tryck på BD-lägret, så ser jag det som en gigantisk fördel för alla de som är intresserade av att kvalite. Det må vara att det kanske inte är så bra för priskonkurrensen med något som till synes ser ut som ett konkurrerande format, men det är definitivt bra eftersom det pressar aktörerna inom BD-lägret att producera filmer som verkligen håller hög klass...

Jag sitter fortfarande och väntar på att de HDDVD-släppta filmerna ska produceras i BD-format och känner mej lite besviken av stagnationen inom Blu-ray nu när HDDVD formatet har begravts...

Var blir Matrix BD-variant av? Var tog sagan om ringen vägen?

Jag menar vad har ett tekniskt överlägset format att komma med om inte mjukvaran också är överlägsen (både i kvalitet och kvantitet)?

Toshiba har fördelen av att dvd-formatet kvantitativt är totalt överlägset BD-filmerna. Enbart detta faktum gör att Toshiba kan ställa till med en hel del trubbel för BD-lägret...

BD-filmer MÅSTE förbättras både i kvalite och i antal och ju förr dess bättre...

#73

Postad 09 juni 2008 - 23:05

Zecane
  • Zecane
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Tjaa, kan ju förklara varför jag inte bytt upp mig. Den främsta anledningen är att jag inte har utrustning för att utnyttja blu-ray formatet. Jag har en 720p LCD, inget ljudsystem. Alltså utnyttjar jag inte ens ljudspåren till fullo som finns på DVD. Skulle jag se skillnad på en blu-ray film och en dvd - ja, troligen. Men för mig är inte hoppet tillräckligt stort.

Vidare har jag ingen lust att köpa dubbelt av filmer jag betalt för en gång (detta är ingen stor grej egentligen, jag har köpt bättre utgåvor av dvd-filmer). Men vid uppgradering till blu-ray så skulle jag endast uppdatera en liten del (dom flesta filmer finns nog inte på blu-ray än heller, då är det ju ingen idé att uppgradera, leva i nuet eller hur var det :)). Nä, först en rejäl uppgradering av mitt hembiosystem, så jag verkligen kan utnyttja formatet, då först är blu-ray intressant för mig. Toshibas påhitt är inte av intresse dock, ska beställa en Oppo i veckan, förhoppningsvis den sista dvd-spelaren som inhandlas.

Sen om man inte är filmentusiast pga av att man inte väljer att uppgradera till ett bättre format för bild och ljud, ja då är jag väl ingen entusiast.

Redigerat av Zecane, 09 juni 2008 - 23:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.