Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfarenheter: Wharfedale Diamond 220

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Wharfedale Diamond 220 (Surroundhögtalare) 2 8 (7) 1 699:-

#1

Postad 12 augusti 2017 - 11:04

Gax00rya
  • Gax00rya
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Någon som har eller hört Wharfedale Diamond 220? Säg gärna vad ni tycker.
 
 


#2

Postad 13 augusti 2017 - 08:01

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Jag har inte hört 220 men var själv sugen på wharfedale 230 men fick rådet av hififreaks att köpa mission lx-4 istället och det gjorde jag från dom o jag är supernöjd.
Kolla in mission lx-2 som fått väldigt bra kritik från what hi-fi, lite dyrare än wharfedale 220 dock men inte så mycket.

#3

Postad 06 oktober 2018 - 08:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har just köpt denna högtalare för att ha på jobbet. 

 

Den skall drivas med en NAD 316BEE som kommer räcka. Dessa spelas just nu in hemma med en Hegel H160 som har väldigt mycket effekt. 

 

Jag har haft ett par Wharfedale 9.1, och i jämförelse med Whafedale 220 verkar den sistnämnde vara en mer detaljerad sansad högtalare. Nu kanske detta beror på att jag bara spelat högtalarna sedan i tisdags (5 dagar), men jag känner att dessa inte riktigt vill släppa i ljudet. 

 

Diskanten, och basen var mest uppenbar direkt ur förpackningen. Diskanterna lät som en kartong med spik som man ruskar runt under första timmarna. Basen låter just nu aningen burkigt och väntar på att mjukas upp. 

 

Dessa kommer nog passa för finlir - akustiskt, jazz, pop.

 

Men dessa är absolut inga sluggers, och rockar inte som 9.1. Jag känner mig just nu lite besviken. Specarna framhåller att dessa ändå skall hantera en påtaglig bas, men jag förstår att de inte kommer spela riktig djupbas. Men den lite tyngre basen kommer inte förrän man drar upp volymen rejält. Jag vet inte om detta är en fråga om inspelning?


Redigerat av Glidtassen, 07 oktober 2018 - 13:57.


#4

Postad 07 oktober 2018 - 13:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har läst på om Wharfedales högtalare nu på Engelska forum. Många verkar tycka att dessa låter väldigt platta i basen, ointressanta och har en skir diskant direkt ur lådan. 

 

Jag vet att Dynaudio behöver 2-3 mån innan de släpper ordentligt, kanske det är detsamma med Wharfedale. 

 

Nu under första veckan är diskanten i Wharfedale 220 verkligen inte kul. Den är väldigt skapar och har ett "Essssigt" ljud över sig. Basen kommer inte fram med dynamik, allt låter platt och tillbakalutat. 

 

Antar att tiden får göra sitt?



#5

Postad 07 oktober 2018 - 15:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Det e inga mirakelburkar för 1300kr. Man får lite det man betalar för.

#6

Postad 08 oktober 2018 - 04:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det stämmer att de kostade 1300:- har blivit nedsatta från ca: 2500:-

 

Dessa har legat högre prismässigt än Wharfedale 9.1, och jag tror nästan att Wharfedale 220 har fler företräden när dessa väl kommer igång. Jag tror inte heller på mirakel beträffande prestanda, men vad jag menar är att; de knappast kommer låta som det gjort efter en vecka framöver. 

 

9.1:orna spelar mjukt, rappt med bra dynamik i förhållande till pris, och bra med bas. Dessa tog jag hem från jobbet och spelade återigen efter 2 år tid, herre jevvlar vad bra de låter med Hegeln. 

 

Jag har svårt att tro att W220 kommer ha en sådan burkig bas och diskant som dessa har just nu, och att det sannolikt blir bättre över tid. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 08 oktober 2018 - 04:49.


#7

Postad 16 oktober 2018 - 08:58

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har just köpt denna högtalare för att ha på jobbet. 
 
Den skall drivas med en NAD 316BEE som kommer räcka. Dessa spelas just nu in hemma med en Hegel H160 som har väldigt mycket effekt. 
 
Jag har haft ett par Wharfedale 9.1, och i jämförelse med Whafedale 220 verkar den sistnämnde vara en mer detaljerad sansad högtalare. Nu kanske detta beror på att jag bara spelat högtalarna sedan i tisdags (5 dagar), men jag känner att dessa inte riktigt vill släppa i ljudet. 
 
Diskanten, och basen var mest uppenbar direkt ur förpackningen. Diskanterna lät som en kartong med spik som man ruskar runt under första timmarna. Basen låter just nu aningen burkigt och väntar på att mjukas upp. 
 
Dessa kommer nog passa för finlir - akustiskt, jazz, pop.
 
Men dessa är absolut inga sluggers, och rockar inte som 9.1. Jag känner mig just nu lite besviken. Specarna framhåller att dessa ändå skall hantera en påtaglig bas, men jag förstår att de inte kommer spela riktig djupbas. Men den lite tyngre basen kommer inte förrän man drar upp volymen rejält. Jag vet inte om detta är en fråga om inspelning?

Du skulle ha satsat på storebror Diamond 225 i stället- en högtalare i nära nog samma storlek men som levererar bas med klart bättre pondus. I mina öron så rockar de förvånansvärt fett sett till sin ringa storlek. Diamond 225 är troligen sweetspot- modellen i Diamond- serien...

Redigerat av GyroSE, 16 oktober 2018 - 09:01.


#8

Postad 16 oktober 2018 - 09:47

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Har ägt Diamond 225 samt Diamond 10.1 för länge sen.

Många år emellan så svårt att jämföra kanske.

 

Upplevde 225 som något mindre grötig i mellanregistret, mer neutral men att 10.1 hade bredare stereobild och kanske lite rappare bas (Dock drivdes de av olika förstärkare).

 

225 spelar med STOR pondus och slägga i midbasen och går djupt! Upplevde den som grym till rock och mycket annat, speciellt förlåtande mot sämre inspelningar. Det är kanske den mest förlåtande diskanten jag någonsin hört tillsammans med Wharfedale 10.1. Löjligt prisvärd. Har spelat den med en Hegel H90.

 

Sålde dem enbart för att jag tycker att min Hegel H90 förjänar lite mer high end :)


Redigerat av PatrikRL, 16 oktober 2018 - 09:48.


#9

Postad 16 oktober 2018 - 10:17

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Instämmer med föregående talare, har också ett par 225:or som spelar med pondus och har en diskant som inte är essig utan silkeslen.

Väldigt behaglig ljudbild.

Står i rum på ca: 15kvm och fyller det lätt utan att jag behöver ta till subben.

Rekommenderas!



#10

Postad 16 oktober 2018 - 11:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

I detta fall så torde det inte vara stora skillnader på diskanterna, det står att båda högtalarna är utrustade med: 25 mm soft dome. (220 och 225)

 

 

Så om detta avser diskantskrikan så har båda modellerna samma specs. 

 

Nedan Wharfedale 220

 

Frequency response (+/-3dB) 56Hz - 20kHz Bass extension (-6dB 45Hz

 

Nu börjar högtalaren spelas in ordentligt. Basen skall teoretiskt räcka till mer än väl, detta med tanke på att rummet kanske 15 kvadrat. Problemet är inte basresponsen, eller förmågan att spela tillräckligt med bas - tyvärr är högtalaren väldigt ojämn. 

 

Vanlig pop, techno, reggae kan högtalaren verkligen trycka ifrån. Men sedan på metal så slocknar allt totalt; man lämnas en tunn, skir ljudbild. 

 

Röster, akustisk musik fungerar bra med dessa. Men topparna i diskanten blir skira, och tar ibland över :(

Anslagen på virveltrumman låter ibland som en kartong med spik; vasst, tunt och onyanserat. 

Mellanregister och diskant är väl upplöst, även om detta tar över.

 

Har spelat flitigt i lite över 14 dagar nu, men känner inte att jag får den rundare klangen som jag hoppats på. 


Redigerat av Glidtassen, 16 oktober 2018 - 11:51.


#11

Postad 16 oktober 2018 - 12:40

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Hårdrock/Metal tycker jag många högtalare har problem med, lätt att det blir en sörja av allt utan ngn som helst separation i instrumenten.

Tyvärr tycker just i den genren så slarvas lite med att få till ljudet.



#12

Postad 16 oktober 2018 - 15:33

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Glidtassen: Skulle du säga att 9.1 är rockigare och rappare?



#13

Postad 16 oktober 2018 - 15:47

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
De har jag inte lyssnat på.
Har dock ett par Jade 3 som rockar fint
Okej...du frågade Glidtassen 😎

#14

Postad 16 oktober 2018 - 16:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Glidtassen: Skulle du säga att 9.1 är rockigare och rappare?

 

9.1 saknar det sista i upplösning som Wharfedale 220 har, men 9.1 har en roligare, rundare och rockigare bas. 

Wharfedale 9.1 är inte "Hifi-Korrekt" och det är därför jag gillar dessa mer. 

 

Med mycket effekt har 9.1 större bas, ett biffigare sound - ganska snabb bas också. 

 

Nu vet jag inte om 14 dagar räcker för att spela in Wharfedale 220, men frågan är om jag får dras med denna klangkaraktär. 

Med tanke på att jag köpte dem för runt 1400:- kändes det lagom till ett kontor på jobbet. Wharfedale 220 "KAN" dvs. om dessa vill, trycka ur sig massor av bas - men högtalarna diffar i när det kommer till enskilda kategorier av musik. 

 

Jag var med och köpte ett par Wharfedale 11.2 till min svåger, kostar visserligen runt 2500:- men undrar om jag inte hade varit gladare med dessa?

 

Jag kommer från ett ljudideal som drar mot det lite mörkare hållet, tänk gamla Dalis Blå serie, eller vad jag har hemma Dynaudio. 

 

Wharfedale 220 är inte mörka. De är ganska rappa, men med tonvikten på övre mellanregister och diskant. Därför är de perfekta för "Pling, gitarr-knäpp, mörk New Orleans-Hifi-Korrekt-Musik", men det var inte det jag ville ha.

 

När en säljare demar högtalare med Chris Jones, Diana Krall, Katie Melua så lämnar jag butiken på stört.


Redigerat av Glidtassen, 16 oktober 2018 - 16:35.


#15

Postad 16 oktober 2018 - 17:20

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Haha många har förmåga att plocka fram de artisterna för test.
Alla lyssnar inte på den genre överhuvudtaget.

#16

Postad 17 oktober 2018 - 04:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Håller med, men hur många gånger har man inte sett ett gäng gubbar, iförda kavajer på en hifi-mässa, lyssnandes på; en sensuell kvinna, med ledsam röst som sjunger om omöjlig kärlek?

 

:P



#17

Postad 17 oktober 2018 - 07:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

När en säljare demar högtalare med Chris Jones, Diana Krall, Katie Melua så lämnar jag butiken på stört.

 

De flesta butiker har ju tillgång till Tidal eller Spotify så be dem bara dema på musik du gillar, de är sällan dummare än att de byter.



#18

Postad 17 oktober 2018 - 08:55

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Jag hade först 225 som fronthögtalare, men efter att ha provat mina 220, som var tänkt som bakhögtalare, som frontar så bytte jag 225 till 220 dit fram också. Anledningen var att i mitt rum tog basen över i 225 på grund av placering. Tyckte annars att de lät väldigt lika varandra. Lite större ljudbild i 225.

Redigerat av altair4, 17 oktober 2018 - 08:56.


#19

Postad 17 oktober 2018 - 09:00

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Hade ett par 225 ett tag på test! För det priset har jag inget att klaga på överhuvudtaget.
Skulle kunna tänka mig ett par till för en framtida köksanläggning :P



#20

Postad 17 oktober 2018 - 09:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag kommer nog att behålla mina Wharfedale 220 ett tag. Jag får ha i beaktande att jag hade mina 9.1 i tre år, så det fanns gott om tid för dessa att mjukna. 

 

Nu är inte allt negativt med 220. Dessa har bra snärt, en hyffsad basrespons för dess storlek. Diskanten är väldigt detaljerad och röster kommer fram i mellanregistret på ett mycket bra sätt. För pengarna 1400:- skulle jag fortfarande säga att det är en bra högtalare. 

 

Hur lång tid tog det för er övriga ägare innan dessa mjuknade ordentligt? 

 

Mina lät förskräckligt direkt ur kartong, men nu låter det mycket bättre.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 17 oktober 2018 - 10:04.


#21

Postad 17 oktober 2018 - 18:08

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Slog till på ett par 225 och måste säga att det otroligt vad man får för pengarna nuförtiden.

Mycket prisvärda högtalare!

#22

Postad 27 oktober 2018 - 11:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kommer nog istället börja titta på 11 - serien, startade en tråd om detta. 



#23

Postad 18 december 2018 - 15:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Efter att ha haft en vän med mig till jobbet där högtalarna står så slog han huvudet på spiken. 

 

Well, de har: 

 

Diskant

Mellanregister

"TOMT"

Bas

 

 

Det finns alltså en bra upplösning, rösterna kommer fram - men det råder en total avsaknad av midbas, och därför försvinner många basslingor som annars hjälper till att lyfta fram melodi och rytm. 

 

Jag kontaktade Hifi-Freaks, och ett par Mission QX2- är påväg istället :)

 

Vi får se vad jag gör med mina gamla Wharafedale 220. 

 

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 18 december 2018 - 15:43.


#24

Postad 18 december 2018 - 16:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

När en säljare demar högtalare med Chris Jones, Diana Krall, Katie Melua så lämnar jag butiken på stört.


Grejen är väl att inte många av oss uppskattar mycket av den där musiken du skriver om som sådan men den är bra att ha när det är dags att utvärdera hur en anläggning levererar musik.
 

Efter att ha haft en vän med mig till jobbet där högtalarna står så slog han huvudet på spiken. 
 
Well, de har: 
 
Diskant
Mellanregister
"TOMT"
Bas
 
 
Det finns alltså en bra upplösning, rösterna kommer fram - men det råder en total avsaknad av midbas, och därför försvinner många basslingor som annars hjälper till att lyfta fram melodi och rytm. 
 
Jag kontaktade Hifi-Freaks, och ett par Mission QX2- är påväg istället :)
 
Vi får se vad jag gör med mina gamla Wharafedale 220.

Intressant val. Varför satsade du på Mission i stället för Wharfedale 225? Är tämligen säker på att du hade fått det där du saknar med dina 220 om du satsat på 225 som ju har en liten annan ljudkaraktär.

Redigerat av GyroSE, 18 december 2018 - 16:17.


#25

Postad 18 december 2018 - 18:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu finns inte Mission att dema någonstans i Stockholm så vitt jag vet. Dessa högtalare är inte gratis, men inte vidare dyra heller. Jag köper dessa mest som en chansning. 

 

Anledningen till att jag rör mig bort från Wharfedales 220 serie är för att den är helt väsenskild från Diamond 9.2 som jag hade tidigare. Wharfedales 220 serie har en skarpare och ljusare klang, men jag inte alls gillar. 



#26

Postad 18 december 2018 - 18:39

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Ska bli kul o höra vad du tycker om dom :)
Läst mycket gott om dom.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.