Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HD och Dolby Digital 5.1

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 januari 2010 - 13:42

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag har ett problem som jag ville dela med mig av, och hoppas att någon kan bidra till en lösning.

Jag beskrev det här problemet i tråden ”Svarar på alla Com Hem och Viasat frågor” och har fått svar. Men nu är jag inte längre säker på att det är ett Com Hem-problem, eftersom Leatherface upplever samma problem med en annan kabel-tv-leverantör och ett annat märke på digital-tv-boxen . Därför startar jag en ny tråd och hoppas på större uppmärksamhet även från de som inte har Com Hem.

Jag har Com Hem som kabel-tv-leverantör och en digital-tv-box som är kopplad till förstärkaren med en optisk kabel.

För några veckor sedan såg jag ett tv-program på SVT HD. I början av programmet fanns en skylt om att det sändes med 5.1-ljud. Men förstärkaren indikerade inkommande Dolby Digital 2.0-ljud.

Jag kontaktade SVT som svarade i två olika svar:

Alla program i SVT HD sänds med 5.1 ljudkanal. Även om programmet endast är producerat med stereoljud så skall 5.1 indikeringen vara aktiv.

Verkar som om programmet sänts i 3.0 mode trots 5.1 annonseringen i rutan.

Jag blev förvånad, för jag får ofta 2.0-indikering på SVT HD. Det är knappast misstag varje gång. Jag för ingen statistik, men min uppfattning är att fler program sänds med 2.0 än med 5.1. Jag har gjort den invändningen mot SVT och väntar på svar.

Jag kontaktade Com Hem som svarade:

Det vill säga det ljud, bildformat osv som vi får in från Svt skickar vi vidare ut till dig som kund. Ljudformat är inte något vi på Comhem kan påverka, utan det är Svt som styr det.

Vidare skrev Com Hem:

SVT HD sänder alltid 5.1-ljud, även om det är producerat i stereo.

Då gjorde jag felanmälan: ”Ljudet från SVT HD når inte alltid mig 5.1-kodat, vilket det borde göra enligt tidigare svar.”

En vecka senare återkom Com Hem:

Vi beklagar att ni tidigare fått ett felaktigt svar angående detta, SVTHD sänder i både 5.1 och 2.0.

I den här beskrivningen har jag hoppat över goddag, yxskaft-svaren från Com Hems Kundservice.
Utanför ämnet: Är det någon mer än jag som inte är helt nöjd med Com Hems Kundservice?

Jag försöker hitta felet. Sänder SVT HD alltid 5.1? Försvinner 5.1 någonstans på vägen hem till mig? I så fall vart?

Nu till mina frågor: Finns det någon som alltid eller nästan alltid tar emot SVT HD:s ljud i 5.1-format? Eller upplever Du som jag att det är blandat, ibland 5.1 och ibland 2.0? Vilken kabel-tv-leverantör har Du?

#2

Postad 28 januari 2010 - 13:50

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Sista svaret från Comhem som du citerar gäller mig i alla fall. En del program Dolby D5.1 andra Dolby Stereo 2.0

#3

Postad 28 januari 2010 - 13:54

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Sista svaret från Comhem som du citerar gäller mig i alla fall. En del program Dolby D5.1 andra Dolby Stereo 2.0

Tack! Vilken kabel-tv-leverantör har Du?

#4

Postad 28 januari 2010 - 18:44

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Tack! Vilken kabel-tv-leverantör har Du?


Comhem.

#5

Postad 28 januari 2010 - 19:56

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Än en gång tack! Då upplever Du samma sak problem som jag. Bra att veta.

Fler som kan svara? Har Du SVT HD? Vad för slags ljud får Du?

#6

Postad 28 januari 2010 - 20:26

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Helst ser jag att någon som inte har Com Hem svarar. Om Du har samma problem kan vi troligtvis utesluta att felet ligger hos Com Hem. Då ligger felet hos SVT, eller mellan SVT och Com Hem.
Om Du alltid, eller nästan alltid, har 5.1 så ligger felet hos Com Hem.

Så, Du som som har SVT HD, men inte kabel-tv eller Com Hem, har Du 5.1-ljud?

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 28 januari 2010 - 20:27.


#7

Postad 28 januari 2010 - 21:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Som jag redan sagt så är det samma hos Tele2 också.
Och så är det garanterat hos alla.
Dom har slarvigt skrivit 5.1 som om det vore samma som DD när det inte är det.
Sen förstår jag inte problemet om källmaterialet bara är 2.0 eller nåt annat än 5.1 varför ska det göras om till 5.1 då?

Redigerat av Leatherface, 28 januari 2010 - 21:57.


#8

Postad 28 januari 2010 - 23:58

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Utanför ämnet: Är det någon mer än jag som inte är helt nöjd med Com Hems Kundservice?

Det skulle man kunna säga

#9

Postad 29 januari 2010 - 05:55

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Som jag redan sagt så är det samma hos Tele2 också.
Och så är det garanterat hos alla.
Dom har slarvigt skrivit 5.1 som om det vore samma som DD när det inte är det.
Sen förstår jag inte problemet om källmaterialet bara är 2.0 eller nåt annat än 5.1 varför ska det göras om till 5.1 då?

Jo, du har skrivit det förut. Tack än en gång.
Enligt SVT finns det en distributör mellan SVT och Com Hem, och en mellan SVT och Tele2. Så om Com Hem och Tele2 har samma distributör kan felet finnas hos denne. Felet behöver alltså inte finnas hos alla, eftersom det finns fler distributörer. Vet du vilken distributör Com Hem respektive Tele2 har?
Jag är säker på att SVT vet skillnaden mellan 5.1 och DD.
Det kan förenkla om allt görs om till 5.1, samma apparater och inställningar kan användas vid all ljuddistribution, och det är inte dyrare. Det skadar inte ljudet om bara två kanaler av 5.1 används om källmaterialet är 2.0.

Det vore intressant att få höra från någon med annan kabel-tv-leverantör, eller ännu hellre från någon med marknät eller parabol. Om någon med andra erfarenheter än du och jag hör av sig kommer vi närmare lösning.

#10

Postad 29 januari 2010 - 06:08

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det skulle man kunna säga

Tack, då är jag inte ensam. :)

#11

Postad 29 januari 2010 - 08:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
I fallen med SVT's SD kanaler iaf så skickas det direkt som det är från dom marksända masterna hos Tele2.
Det för att vi ska få lokala nyheter på både SVT och TV4.
Och det är ju samma sak med DD ljudspåret på SVT1 och SVT2 med ibland har man 5.1 och ibland 2.0 eller så har man nån variant mittemellan med ibland.
Fortfarande så måste nån hos SVT vara okunning.
Ganska säker på att dom menar såhär:
Alla program i SVT HD sänds med DD ljudkanal. Även om programmet endast är producerat med stereoljud så skall DD indikeringen vara aktiv.

Redigerat av Leatherface, 29 januari 2010 - 08:23.


#12

Postad 29 januari 2010 - 08:39

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Tack för Ditt svar.

I fallen med SVT's SD kanaler iaf så skickas det direkt som det är från dom marksända masterna hos Tele2.
Det för att vi ska få lokala nyheter på både SVT och TV4.

Det finns lokala nyheter på SVT HD oxå. Vet Du hur det är med ljudet på SVT HD vid marksändning?

Och det är ju samma sak med DD ljudspåret på SVT1 och SVT2 med ibland har man 5.1 och ibland 2.0 eller så har man nån variant mittemellan med ibland.

Helt riktigt. Har sett 5.1, 2.0 och 3.0.

Fortfarande så måste nån hos SVT vara okunning.
Ganska säker på att dom menar såhär:
Alla program i SVT HD sänds med DD ljudkanal. Även om programmet endast är producerat med stereoljud så skall DD indikeringen vara aktiv.

SVT skriver

Dolby Digital (ibland kallat AC3) ljudet är avsett för det vi internt kallar för Multikanalsljud.
Multikanalsljud kan bestå av allt från mono (1.0) upp till fullt surroundljud (5.1)

Jag är rätt säker på att den som skrev detta vet skillnaden mellan 5.1 och DD.

#13

Postad 29 januari 2010 - 10:04

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Hej !

För att det är en HD kanal finns det inget som säger att ljudet skall vara DD5.1 hela tiden, materialet skall sändas på det sätt som det ursprungligen gjordes i.

SVT hade problem med uppdatering av avkodningsprogramvaran förra året ett tag och då stod det i konstant DD5.1.
Om man sänder i fel kanalantal så blir följden att:
Konstant DD2.0 låter okej om prg är inspelat i stereo dvs alla högtalare låter, är däremot prg i DD5.1 tappar man tex talet i centern (tex SilverHD). Dock så verkar dom ha gått tbx till DD5.1 hela tiden nu vilket inte blir ok i alla lägen-

Konstant DD5.1 får till följd att om prg är i DD2.0 så blir alla högtalare tysta utom L+R och man får inget surround ljud.
Tv4 har oxå haft problem med olika formaten men nu har det varit okej en månad iaf, sist lovade man att ta tag och lösa problemet.
Mats

#14

Postad 29 januari 2010 - 10:18

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hej Mats! Tack för kommentaren.

För att det är en HD kanal finns det inget som säger att ljudet skall vara DD5.1 hela tiden, materialet skall sändas på det sätt som det ursprungligen gjordes i.
SVT hade problem med uppdatering av avkodningsprogramvaran förra året ett tag och då stod det i konstant DD5.1.

SVT skriver att SVT HD sänder i 5.1 även om programmet är producerat i stereo. Om det finns ett fel i kedjan från SVT till mig finns det risk att jag tar emot i 2.0 ett program producerat i 5.1. Det vill jag inte.

Konstant DD5.1 får till följd att om prg är i DD2.0 så blir alla högtalare tysta utom L+R och man får inget surround ljud.

Man får inget surrond om man tar emot i DD2.0 heller.

#15

Postad 29 januari 2010 - 11:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
FEL!!! FEL!!! FEL!!!
Jag har Dolby Pro Logic II på alla DD2.0 sändningar.
Däremot om 2.0 ljud sänds som 5.1 så kan man inte få surround tack vare att det skickas som 5.1 med 3 tysta kanaler.
Och varför man skulle vilja ha det så förstår jag inte.

Redigerat av Leatherface, 29 januari 2010 - 11:06.


#16

Postad 29 januari 2010 - 11:22

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Hej igen

Du kan vara helt lugn SVT HD sänder inte i DD.5.1 hela tiden liksom TV4HD utan det växlar med prg. (om annat är det problem med något)
Jag får iaf ljud i alla högtalarna om prg är i DD2.0, dvs surround på samma sätt som ett analogt stereo prg.
Förutsättningen är ju dock att orginalet är i DD2.0 och inte DD5.1 och att inte förstärkaren står i Direct eller nå liknande. Står stereo i min display om prg är två kanaligt och då blir det surround oavsett om det är analogt eller DD ljud.
Ja använder Comhem Humax HDPVR-1000 och Yamaha RX-V3900.
/M

#17

Postad 29 januari 2010 - 11:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det finns inget analogt stereo på digitala sändningar utan skillnaden är att det är MP2 ljud på stereo spåret istället för AC3 på Dolby Digital spåret.
Däremot så kan man skicka de analogt över analoga ljudåtgångar men det är ju samma sak som man kan skicka bilden analogt genom scarten t.ex. Det kallas inte analog tv för det.

Redigerat av Leatherface, 29 januari 2010 - 11:28.


#18

Postad 30 januari 2010 - 17:32

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Du kan vara helt lugn SVT HD sänder inte i DD.5.1 hela tiden liksom TV4HD utan det växlar med prg. (om annat är det problem med något)

Hur vet Du att SVT HD inte sänder i DD5.1? Även om jag är felinformerad i e-brev från SVT, så står det på SVT:s webbplats: http://svt.se/conten..... HD090504.pdf.

SVT:s policy vid produktion i HD

G. Ljud:

Mångkanalsljud
- HD ska ha 5.1 ljud
- Undantag endast efter överenskommelse med programprojekt/HD-samordnare

Jag uppfattar undantag som just undantag. I de allra flesta program sänds ljudet i 5.1.

#19

Postad 30 januari 2010 - 17:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det är många program på SVT HD som INTE produceras i HD utan är enabrt uppskalat.
Och det är dom programmen som det inte alltid är 5.1 på.

#20

Postad 30 januari 2010 - 19:26

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det är många program på SVT HD som INTE produceras i HD utan är enabrt uppskalat.
Och det är dom programmen som det inte alltid är 5.1 på.

Nej, jag har sett HD-program med 2.0.

#21

Postad 31 januari 2010 - 03:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Vilka då? Nästan allt som inte är eget producerat är uppskalat.

Redigerat av Leatherface, 31 januari 2010 - 03:43.


#22

Postad 31 januari 2010 - 07:17

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Vilka då?

Rapport. Men det är bara delvis egetproducerat, så det kan vara uppskalat. Men jag har sett andra program, minns bara inte titlar. Ska hålla ögon öppna och återkomma.

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 31 januari 2010 - 07:18.


#23

Postad 31 januari 2010 - 08:26

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Rapport. Men det är bara delvis egetproducerat, så det kan vara uppskalat. Men jag har sett andra program, minns bara inte titlar. Ska hålla ögon öppna och återkomma.

Men vänta lite nu. Rapport sänds väl ändå inte alls i äkta HD? En utsändning i äkta HD indikeras med loggan "SVT*HD" (väldigt få). En uppskalad sändning indikeras med "SVT*". Jag har då aldrig sett några nyhetssändningar i äkta HD.

Idag sänds enbart följande program i äkta HD:
06.45 På spåret
08.45 Go'kväll
22.00 På spåret
23.10 Andra avenyn
(info från svt.se och programinfo mellan programmen)

För övrigt - som jag och andra tidigare påpekat i tråden - så måste SVT skicka ut ljudet i ((DD) 2.0 när inte originalmaterialet är inspelat med DD 5.1 (fler varianter finns). Detta för att Dolby Prologic ska fungera, om nu sådan signal finns.

Redigerat av hakanh65, 31 januari 2010 - 09:17.


#24

Postad 31 januari 2010 - 17:22

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Riktigt. Rapport är ett dåligt exempel.
Hittills idag har allt Du skriver varit riktigt. Äkta HD: 5.1, annars: 2.0.
Men fortfarande gäller att SVT har skrivit att allt på SVT HD sänds med 5.1-ljud, inte bara äkta HD. Jag väntar fortfarande på svar på min följdfråga till SVT.

Jag fortsätter att hålla ögonen öppna och återkommer.

#25

Postad 31 januari 2010 - 18:37

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Även om någon har sagt eller skrivit att de sänder allt i HD så har de ju inte menat det. Därför kan du nog lägga ner dina efterforskningar. Återigen så kan de ju inte sända program i 5.1 som inte är producerat i det formatet, så släpp det.

#26

Postad 01 februari 2010 - 00:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Liten rättning programmet/filmen kan vara producerat i 5.1 men SVT kan ha köpt in det med enbart stereo ljud och sänds självklart ut som DD2.0 då.
Spelar ingen roll vad dom skriver på hemsidan för det är fel det som står där.
Som sagt ingen ide att tänka mer på det i dagsläget ser det ut på det sättet men det kommer självklart bli fler och fler program så småningom i både äkta HD och 5.1.
Sen så är det ju planerat att SVT HD kommer bli SVT1 HD och SVT2 HD redan till hösten.

Redigerat av Leatherface, 01 februari 2010 - 00:21.


#27

Postad 01 februari 2010 - 05:36

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Liten rättning programmet/filmen kan vara producerat i 5.1 men SVT kan ha köpt in det med enbart stereo ljud och sänds självklart ut som DD2.0 då.

Kan inte allt ljud omformatteras till 5.1?
Mono-> ut på center.
Stereo-> ut på vänster och höger.
Pro Logic-> ut på vänster, höger, surround.

Spelar ingen roll vad dom skriver på hemsidan för det är fel det som står där.
Som sagt ingen ide att tänka mer på det i dagsläget ser det ut på det sättet men det kommer självklart bli fler och fler program så småningom i både äkta HD och 5.1.

Jag avvaktar SVT:s svar.

Sen så är det ju planerat att SVT HD kommer bli SVT1 HD och SVT2 HD redan till hösten.

Tack för det! Intressant information. Undrar hur mycket jag kommer att få pröjsa Com Hem för att få det.

#28

Postad 01 februari 2010 - 08:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Kan inte allt ljud omformatteras till 5.1?
Mono-> ut på center.
Stereo-> ut på vänster och höger.
Pro Logic-> ut på vänster, höger, surround.

För att Pro Logic ska kunna användas så MÅSTE ljudet vara DD2.0 precis som det är nu.
Om det sänds som DD5.1 så blir det just i stereo med 3 TYSTA kanaler.
Det har sagts flera gånger tidigare i tråden hur många gånger ska man behöva säga det?
Vad föredrar du? DD2.0 som kan köras Pro Logic II med för surround eller DD5.1 med stereo och resterande 3 kanaler tysta?

Redigerat av Leatherface, 01 februari 2010 - 08:31.


#29

Postad 01 februari 2010 - 09:20

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

För att Pro Logic ska kunna användas så MÅSTE ljudet vara DD2.0 precis som det är nu.
Om det sänds som DD5.1 så blir det just i stereo med 3 TYSTA kanaler.


Det där ser jag inte alls som självklart. Kanalen kan likaväl göra en Pro-logic (II) mixning innan de sänder ut signalen, så att det faktiskt kommer ljud ur samtliga högtalare.

#30

Postad 01 februari 2010 - 09:23

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Liten rättning programmet/filmen kan vara producerat i 5.1 men SVT kan ha köpt in det med enbart stereo ljud och sänds självklart ut som DD2.0 då.

"Rättning" av vadå? Det är rätt som du skriver men påstod jag något annat i mitt föregående inlägg? Läs innantill...

#31

Postad 01 februari 2010 - 09:31

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

För att Pro Logic ska kunna användas så MÅSTE ljudet vara DD2.0 precis som det är nu.
Om det sänds som DD5.1 så blir det just i stereo med 3 TYSTA kanaler.
Det har sagts flera gånger tidigare i tråden hur många gånger ska man behöva säga det?
Vad föredrar du? DD2.0 som kan köras Pro Logic II med för surround eller DD5.1 med stereo och resterande 3 kanaler tysta?

Återigen, om du läser innantill vad han skriver så menar han omformattering.

Redigerat av hakanh65, 01 februari 2010 - 11:21.


#32

Postad 01 februari 2010 - 09:52

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Hur vet Du att SVT HD inte sänder i DD5.1? Även om jag är felinformerad i e-brev från SVT, så står det på SVT:s webbplats: http://svt.se/conten..... HD090504.pdf.

SVT:s policy vid produktion i HDJag uppfattar undantag som just undantag. I de allra flesta program sänds ljudet i 5.1.

Det dokument du hänvisar till beskriver kraven för produktion av HD-material åt SVT, det säger inget om hur saker sänds på just kanalen SVT HD.

#33

Postad 01 februari 2010 - 10:49

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Det du menar är ju precis tvärtom, dvs 5.1 -> Prologic. det är inte det Leatherface avser. Det han och jag menar är att en prologic-sändning inte kan sändas ograverat som 5.1 eftersom förstärkare inte hanterar Prologic i det fallet. Sedan kan den möjligen omformatteras som TVFantast föreslår, men det är tveksamt att de skulle göra det.


Nej, det är inte det jag menar. Det jag menar är att om kanalen får in en 2.0-signal och (av någon anledning) vill skicka ut en 5.1-signal kan de köra en pro-logic (eller annan) mixning på den, på samma sätt som en hemmabioförstärkare gör, så att det kommer ljud ur alla högtalarna. De övriga tre kanalerna måste inte vara tysta bara för att orginalet är 2.0 och sändningen 5.1

Det du säger är precis tvärtom det jag menade.

#34

Postad 01 februari 2010 - 11:14

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Nej, det är inte det jag menar. Det jag menar är att om kanalen får in en 2.0-signal och (av någon anledning) vill skicka ut en 5.1-signal kan de köra en pro-logic (eller annan) mixning på den, på samma sätt som en hemmabioförstärkare gör, så att det kommer ljud ur alla högtalarna. De övriga tre kanalerna måste inte vara tysta bara för att orginalet är 2.0 och sändningen 5.1

Det du säger är precis tvärtom det jag menade.

Ok, sorry. Jag tolkade "prologic-mixning" som "från 5.1 till prologic". (tog bort min kommentar)

Redigerat av hakanh65, 01 februari 2010 - 11:21.


#35

Postad 01 februari 2010 - 11:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

"Rättning" av vadå? Det är rätt som du skriver men påstod jag något annat i mitt föregående inlägg? Läs innantill...

Nej påstod aldrig att du påstod nåt annat.
Bara rättade så inte nån kommer med att filmen eller programmet är producerat och sänds i 5.1 på andra kanaler eller länder.

Det där ser jag inte alls som självklart. Kanalen kan likaväl göra en Pro-logic (II) mixning innan de sänder ut signalen, så att det faktiskt kommer ljud ur samtliga högtalare.

Självklart kan dom ju göra det men varför skulle man göra det?
Det blir inte nå mer äkta 5.1 för att dom mixar det till det innan utsändning.

Redigerat av Leatherface, 01 februari 2010 - 11:26.


#36

Postad 01 februari 2010 - 12:51

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det dokument du hänvisar till beskriver kraven för produktion av HD-material åt SVT, det säger inget om hur saker sänds på just kanalen SVT HD.

Rätt. Tack.

#37

Postad 01 februari 2010 - 13:01

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Självklart kan dom ju göra det men varför skulle man göra det?
Det blir inte nå mer äkta 5.1 för att dom mixar det till det innan utsändning.


För att det inte ska vara tyst i tre av kanalerna?

Det handlar om att sälja, och kan man säga att man har 5.1 i alla sina sändningar så säljer man mer. Tråkigt, men sant. Och då är det säkerligen så man gör. Den stora massan tror jag lyssnar till buzzwordet "5.1" och inte till om det är "äkta" eller inte.

Dessvärre.

#38

Postad 01 februari 2010 - 13:12

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

För att Pro Logic ska kunna användas så MÅSTE ljudet vara DD2.0 precis som det är nu.
Om det sänds som DD5.1 så blir det just i stereo med 3 TYSTA kanaler.
Det har sagts flera gånger tidigare i tråden hur många gånger ska man behöva säga det?
Vad föredrar du? DD2.0 som kan köras Pro Logic II med för surround eller DD5.1 med stereo och resterande 3 kanaler tysta?

Jag har läst och förstått det som är skrivet. Du behöver inte säga det igen.
Jag tror Sigma78 förstår vad jag menar.

#39

Postad 01 februari 2010 - 14:00

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det handlar om att sälja, och kan man säga att man har 5.1 i alla sina sändningar så säljer man mer. Tråkigt, men sant. Och då är det säkerligen så man gör. Den stora massan tror jag lyssnar till buzzwordet "5.1" och inte till om det är "äkta" eller inte.

En annan anledning kan vara att konsumentutrustningen blir enklare. En kanal till respektive högtalare.

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 01 februari 2010 - 14:03.


#40

Postad 01 februari 2010 - 14:38

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Erik Lundbeck, ljudutvecklare på SVT, ringde nyss. SVT sänder 2.0 eller 5.1 på alla sina kanaler. Om programmet är producerat i stereo sänder de i 2.0, annars 5.1. Utrustningen är inte fullt utvecklad, så är det producerat i t.ex. 3.0 indikeras det fortfarande som 5.1, och två kanaler är tysta.

Om det är producerat i Pro Logic sänds det i 2.0, men indikeras inte på särskilt sätt.

Jag tror att vi kan avsluta tråden med detta. Jag tackar alla medverkande, det har varit mycket lärorikt.

#41

Postad 07 februari 2010 - 13:51

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Nu till mina frågor: Finns det någon som alltid eller nästan alltid tar emot SVT HD:s ljud i 5.1-format? Eller upplever Du som jag att det är blandat, ibland 5.1 och ibland 2.0? Vilken kabel-tv-leverantör har Du?

Jag upplever det som blandat 2.0 och 5.1. Jag har Canal Digital. (satellit)

Men varför skulle vi vilja ha 5.1 om det är producerat i 3.0? Ge oss riktig stereo eller 5.1, inget mellan ting, tack!

Redigerat av Falcy, 07 februari 2010 - 13:52.


#42

Postad 07 februari 2010 - 14:28

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jag upplever det som blandat 2.0 och 5.1. Jag har Canal Digital. (satellit)

Men varför skulle vi vilja ha 5.1 om det är producerat i 3.0? Ge oss riktig stereo eller 5.1, inget mellan ting, tack!

Tack för svaret. Jag delar Din uppfattning. Jag vill ha samma format som det är producerat i. Jag citerar SVT igen: "Utrustningen är inte fullt utvecklad, så är det producerat i t.ex. 3.0 indikeras det fortfarande som 5.1, och två kanaler är tysta". SVT arbetar med att få utrustningen att fungera som vi vill ha det.

#43

Postad 18 februari 2010 - 16:19

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Tack för den här tråden, jag blev nalta perplex när jag märkte en "Sänds i 5.1" i hörnet på OS sändningarna och inte kunde få annat än 2.0 ljud. Började tro att jag gjort något fel.

#44

Postad 18 februari 2010 - 16:32

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Tack för den här tråden, jag blev nalta perplex när jag märkte en "Sänds i 5.1" i hörnet på OS sändningarna och inte kunde få annat än 2.0 ljud. Började tro att jag gjort något fel.

"Sänds i 5.1" ska bara visas när det är äkta 5.1-ljud. Jag startade tråden när jag upplevde samma fenomen som Du på ett annat program, och fick till svar från SVT att det var felskyltat. Jag följer inte OS. När ser Du skylten? Vid varje program, vid studionsändningar? När tror Du att Du ser den nästa gång? Jag måste kolla om jag ser samma sak. Vilket media har Du (mark, satellit, kabel) och vilken leverantör?

#45

Postad 18 februari 2010 - 17:37

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

"Sänds i 5.1" ska bara visas när det är äkta 5.1-ljud. Jag startade tråden när jag upplevde samma fenomen som Du på ett annat program, och fick till svar från SVT att det var felskyltat. Jag följer inte OS. När ser Du skylten? Vid varje program, vid studionsändningar? När tror Du att Du ser den nästa gång? Jag måste kolla om jag ser samma sak. Vilket media har Du (mark, satellit, kabel) och vilken leverantör?


Comhem via kabel med en Triax C-HD 512 CG box. Minns inte vilken sport det var, men jag ska hålla utkik efter loggan igen.

#46

Postad 18 februari 2010 - 23:24

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Nu fick jag 5.1 till min reciver, tydligen så har min arbetskamrat pillat på den när han hade den. Hade bara dolby digital vid spdif.

Nu gäller det bara att se om det är 3.0 man får.

#47

Postad 19 februari 2010 - 05:06

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

tydligen så har min arbetskamrat pillat på den när han hade den.

Byt arbetskamrat! :rolleyes:

Nu gäller det bara att se om det är 3.0 man får.

SVT sänder bara 2.0 och 5.1. Om programmet är producerat i 3.0 sänds det i 5.1.

#48

Postad 19 februari 2010 - 09:48

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Byt arbetskamrat! :rolleyes:

SVT sänder bara 2.0 och 5.1. Om programmet är producerat i 3.0 sänds det i 5.1.


Hade finfint suround ljud under skitskyttet igår :blink: Publik bakom som applåderade och sånt, kommentator från centern och skidljud från frontarna.

#49

Postad 19 februari 2010 - 09:59

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Hade finfint suround ljud under skitskyttet igår :blink: Publik bakom som applåderade och sånt, kommentator från centern och skidljud från frontarna.

Bra! Kul att kunna hjälpa till, även om Du löste det själv. :rolleyes: Återkom gärna om Du får nya problem.

#50

Postad 19 februari 2010 - 10:15

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Och riktigt sunkigt DD 5.1 är det också i jämförelse med NRK1 HD:s HE AAC 2.0 ljud.
Jag trodde nästan att jag var på plats i Vancouver när jag hörde det ljudet :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.