Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#5701

Postad 21 april 2018 - 09:35

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Appen till Apple TV närmar sig skarp lansering. Håll utkik närmaste dagarna. Samtidigt så kan jag nu meddela att SBS Discoverys kanaler numera fungerar.



#5702

Postad 06 maj 2018 - 15:01

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

För de som inte har tålamod nog att vänta tills den släpps på AppStore har de delat en länk på Facebook där man kan anmäla sig till betan: http://www.comhem.se/appletv-beta



#5703

Postad 06 maj 2018 - 16:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
De har ringt två gånger och erbjudit mig silverpaketet för 199kr/månaden om jag låser ett år. Men nej tack!

#5704

Postad 14 maj 2018 - 19:15

Unregistered64c84be4
  • Unregistered64c84be4
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Comhem play appen är ute för nedladdning nu.



#5705

Postad 16 maj 2018 - 17:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Någon som har testat genom Apple tv gällande bildkvaliten? Lite nyfiken😊

Redigerat av mcmike, 16 maj 2018 - 17:32.


#5706

Postad 24 juni 2018 - 18:20

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Någon som har testat genom Apple tv gällande bildkvaliten? Lite nyfiken

 

Inte lika bra som DVB-C, men snudd på om du har en bra och stabil uppkoppling. Oftast går det inte att se skillnad mellan DVB-C och Com Hem Play på Apple TV. Bättre bild än konkurrenter säger vissa, men har inte jämfört själv.


Redigerat av stevenD, 24 juni 2018 - 18:21.


#5707

Postad 28 juni 2018 - 12:48

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

var i Bryssel förra veckan och mitt under fotbolls VM. Jovisst kunde man se vissa matcher där men med fransk kommentator vilket inte var överdrivet kul. Bara fransktalande kanaler på hotell-TVn dessutom. 

 

Så jag tänkte att Telia gör ju reklam för att Telia play minsann ska fungera utomlands så jag var nyfiket att se om Comhem play gör det också.

 

Ja faktiskt! Inte jättebra bildkvalité, vet inte hur mycket det berodde på hotellets wifi och hur mycket som var att det var utomlands, men det var bra nog för att kunna titta på matcherna på surfplattan. (och ärligt talat lite under mötena också, schhhh tala inte om det för nån).

 

Så jo, det fungerar och är riktigt skönt att ha på resande fot....



#5708

Postad 28 juni 2018 - 14:56

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Ja faktiskt! Inte jättebra bildkvalité, vet inte hur mycket det berodde på hotellets wifi och hur mycket som var att det var utomlands, men det var bra nog för att kunna titta på matcherna på surfplattan. (och ärligt talat lite under mötena också, schhhh tala inte om det för nån).

 

Så jo, det fungerar och är riktigt skönt att ha på resande fot....

 

Du kollade på nån iPad/Android-platta eller? Senast jag kollade i iPad-appen fanns det en inställning för bildkvalité, du kan ju testa och se om det blir bättre om du ställer in den på obegränsad, kan ju kanske hjälpa om du har en stor platta. Apple TV tror jag kör obegränsad per default.



#5709

Postad 18 juli 2018 - 21:19

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Lite spännande idag. Svarade på en försäljare from ComHem. Dock inget erbjudande för tv utan bara internet trots lång och trogen tv-kund.
Blev arg och ringde kundtjänst för att säga upp tv-abonnemanget. Skämskudde för att inte gjort det oftare..... 
:D 
Sparar numera 310 kr/månaden. Kör på åtta favoriter och Cmore-premium, bundet 12 månader.



#5710

Postad 02 oktober 2018 - 16:45

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Hej. Undrar om det finns någon "seriös" inspelningsbar digital box till Com Hems abonnemang. Har idag en Motorola Vip 1963 c....som suger rätt ordentligt. Finns en del Samsung boxar på Com hems sida bla. Samsung SMT-C7160. Men verkar inte finnas något nyare tyvärr. Har medium 8 favoriter och vill inte byta till TIVO!! Dreambox fungerar inte antar jag..??



#5711

Postad 02 oktober 2018 - 18:05

sivle
  • sivle
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1

Jag har denna inspelningsbara digital box från Comhem Humax HDPVR-1000C 320 gb, jag har också 8 favoriter. Det finns inga äldre boxar att köpa i riktiga affärer, men det brukar finnas gott om dom på begagnat marknaden såsom Tradera m.fl.



#5712

Postad 02 oktober 2018 - 18:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Hej. Undrar om det finns någon "seriös" inspelningsbar digital box till Com Hems abonnemang. Har idag en Motorola Vip 1963 c....som suger rätt ordentligt. Finns en del Samsung boxar på Com hems sida bla. Samsung SMT-C7160. Men verkar inte finnas något nyare tyvärr. Har medium 8 favoriter och vill inte byta till TIVO!! Dreambox fungerar inte antar jag..??

varför en box köp en tv med inbyggd box med inspelning tex android tv från sony eller philips själv kör jag en  philips o det är kanon!!!



#5713

Postad 08 oktober 2018 - 16:13

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag har denna inspelningsbara digital box från Comhem Humax HDPVR-1000C 320 gb, jag har också 8 favoriter. Det finns inga äldre boxar att köpa i riktiga affärer, men det brukar finnas gott om dom på begagnat marknaden såsom Tradera m.fl.

Ja jag hittade en Samsung SMT-C7160 på blocket, som kommer imorgon (Om Postnord är på humör..) Kan nog inte vara mycket sämre än min nuvarande i alla fall. :)



#5714

Postad 08 oktober 2018 - 16:28

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

varför en box köp en tv med inbyggd box med inspelning tex android tv från sony eller philips själv kör jag en  philips o det är kanon!

Kan räkna upp ett antal olika anledningar till detta, men kan ta de mest uppenbara.

1: Är nöjd med min Sony KDL-55NX720 som duger gott, och som även i mitt tycke, är en av de snyggare apparaterna... även i stand-by läge.

2: Om jag skall köpa ny skärm så innebär det en 4K för omkring 20-30k + en 4K media spelare därtill. (Väljer oftast lite dyrare kvalitets produkter när jag väl köper nytt)

3: Är fortfarande lite för tidigt att handla 4K enligt mig, med tanke på utbudet....då jämfört med BD filmer. Om ett par år kanske...

4: En beg box för 200:- som det nu blev, är ett lite billigare alt..  :) ...och är definitivt värt det om jag slipper alla irritations moment med min nuvarande box... :D


Redigerat av Lex75, 08 oktober 2018 - 16:31.


#5715

Postad 12 oktober 2018 - 13:22

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Har det hänt nåra tekniska nyheter med TV-modulerna? sitter på två st. CI+ sen många år.

Versionen är ju R1,0

 

Det kommer ju nya modeller av boxarna då o då, men såna är av noll intresse.



#5716

Postad 12 oktober 2018 - 16:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Har det hänt nåra tekniska nyheter med TV-modulerna? sitter på två st. CI+ sen många år.

Versionen är ju R1,0

 

Det kommer ju nya modeller av boxarna då o då, men såna är av noll intresse.

Använder du CI-modul sitter själva digitalboxen i TV:n, det är alltså den som borde uppdateras. CI-modulen är väl inte så mycket mer än ett gränssnitt, dvs ingen logik i.



#5717

Postad 05 november 2018 - 07:55

Gyro
  • Gyro
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Min Tivobox har gett upp helt och undrar om någon som har tvhubben kan ge lite info om den funkar bra är den snabb, buggar, hur funkar se ikapp etc.
Det som jag kommer sakna är ju inspelningsfunktionen eftersom jag spelar in alla nhlmatcher och det är ju rätt många och är lite orolig att jag inte ska hinna se dom innan dom försvinner från tvhubben.

Redigerat av Gyro, 05 november 2018 - 09:01.


#5718

Postad 05 februari 2019 - 02:56

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag har länge haft ett fel på min tivobox och det är att det på viasatkanalerna bla discovery, några av viasat film och sport kanalerna kan man inte se bilden pixlar mm och ibland kan jag se och jag ser en serie som heter The Last Alaskans och ibland kan jag se annars måste jag hoppas att den är ok när det blir reprisen men nu var den inte det och jag blir tokig 

 

vad kan felet vara inga fel på vanliga svt kanalerna eller andra inte heller Comhemkanalerna utan bara viasats och även problem med playlkanalerna men apple tv fungerar bra som är bredvid förstår inte sådana här saker och behöver råd 

hoppas det är någon som har några ideér tack på förhand



#5719

Postad 21 februari 2020 - 09:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Comhem play appen är ute för nedladdning nu.


De erbjuder nu för befintliga kunder play+ för 0kr/1år, utan bindningstid!

#5720

Postad 21 februari 2020 - 12:26

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

De erbjuder nu för befintliga kunder play+ för 0kr/1år, utan bindningstid!

 

Vad är skillanden på Com Hem Play och Com Hem Play+? Innan så ingick ju Com Hem Play där man kan spela live-tv och vod-material, så fattar inte vad som är nytt? Är det att man om 12 månader kommer behöva betala för att streama de kanaler man har i vanliga abonnemanget?



#5721

Postad 24 februari 2020 - 08:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Det är endast film, serier och playbibliotek! Dvs det du redan har, ingen play från några tv kanaler😊

Redigerat av mcmike, 24 februari 2020 - 08:29.


#5722

Postad 13 mars 2020 - 17:26

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

De erbjuder nu för befintliga kunder play+ för 0kr/1år, utan bindningstid!

Befintliga Comhem eller Tele2-kunder, men bara dom som har bank-ID, utan bank-ID vägrar Comhem aktivera tjänsten. Kan inte komma på någon annan svensk streaming/media/operatörs-tjänst som kräver bank-ID för att bekräfta nånting. Comhem-kunder kan logga in på Mina Sidor och beställa tjänster, mobiltelefoner och modem, men aktivera ComhemPlay+ går inte utan bank-ID. Måste vara väldigt hemliga personliga saker i ComhemPlay+ som måste skyddas så strikt.  :ph34r: 

Såg nu även att Comhem ska släcka ner analoga grundutbudet i Maj, och i gengäld köra några fler digitala kanaler FTA, vilket dom börjat med redan nu. Dock inte alla som fanns analogt, TV10, TV12 och TLC "förlorar" man om man tidigare såg dom analogt. Travkanalen ATG Live tillkommer som FTA.

 

comhem.se/digitalisering

 

 

Dessutom ser jag nu att Comhem i tysthet slutat sända den judiska kanalen AxessTV som FTA.
Sen FOX står inte med i listan över dom kanaler som ska sändas FTA i digitala basutudet, men den ligger fortfarande som FTA här åtminstone. Comhem borde försöka få rätten att sända amerikanska Fox News FTA, det skulle reta gallfeber på regeringen, om nästan 2 miljoner hushåll fick tillgång till en nyhetskanal som inte hela tiden följer MSMs budskap om orange bad man. CNN och BBCWorld har inte speciellt mycket tittare kvar vad jag läst.

Det är även den årliga frivisningen av Viaplays film-kanaler denna veckan, men hos Comhem har den frisvisningen aldrig varit FTA, utan bara för den knappa tredjedelen av dom anslutna hushåll som har extra betalkanaler digitalt, den överväldigande majoriteten hushåll som bara kör digitala grundutbudet har aldrig fått ta del av Viaplays "frivisning", så gör inga andra operatörer, Sappa och mindre, dom brukar slå av kodningen helt, vilket rimligtvis borde skapa större underlag att locka nya kunder hos.

En märklig eller snål detalj är att Comhem inte kör nån eller några av SVTs HD-kanaler som FTA(SVT1/2HD sänds FTA i marknätet), hade ju kunnat fungera som reklam för den bildkvaliten man får om man köper tilläggs-abonnemang, som det är nu har Comhems FTA-kunderna aldrig kunnat jämföra bildkvaliten mellan SD och HD. ATG Live är iofs HD, men för att det ska bli en jämförelse krävs det att det rör sig om en kanal som sänder FTA både som SD och HD. Dom borde slå av kodningen på någon av dom 9 "första" kanalerna om dom hade nåt vett.



#5723

Postad 13 mars 2020 - 17:52

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Förstår inte varför man inte släcker ner SD kanalerna helt som många andra leverantörer har gjort för många kanaler där det finns en HD version.



#5724

Postad 13 mars 2020 - 18:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Förstår inte varför man inte släcker ner SD kanalerna helt som många andra leverantörer har gjort för många kanaler där det finns en HD version.


Det är förmodligen för många som har gamla boxar som inte kan ta emot HD, plus tv-apparater som inte stödjer CI+ (inklusive helt nya lågprisapparater från ODM-tillverkare).

Tids nog kommer man nog dock göra det.

Det finns dock en viss fördel att spegla kanalerna standardupplöst och den är att om det är störningar på en kanal är det möjligt att det inte är det på den standardupplösta versionen om den ligger i en annan transportström. Nackdelen är ju att många tittar standardupplöst även om de kan ta emot HD eftersom kanalplatserna är mer logiska där.

Ändring: Rättade ett litet slarvfel

Redigerat av Zacabeb, 13 april 2020 - 07:06.


#5725

Postad 13 mars 2020 - 21:48

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Förstår inte varför man inte släcker ner SD kanalerna helt som många andra leverantörer har gjort för många kanaler där det finns en HD version.

I dom fallen där man släckt ner SD-versionerna så rör det väl sig enbart om kanaler som uteslutande sänder kodat? Där gör operatörerna sannolikt så med noggrant utvalda kanaler för att i långsam takt tvinga över kunderna på nyare boxar som klarar Mpeg4, och i marknätet sker det nog även för att utnyttja bandbredden mer effektivt.

Gällande FTA-kanaler, så länge svenskarna är dumma nog att betala abonnemangsavgifter till Boxer och Comhem för att få in reklamfinansierade baskanaler som TV3, Kanal 5, Sjuan osv upp till TV12, så kommer dom kanalerna ligga kvar dubbelt, i synnerhet nu när Comhem kommer köra 3/5/7/8/9/11 FTA, under devisen att vill man ha högre bildkvalitet måste man betala för den, något inga andra än svenskar skulle göra. I dom flesta av dom västländer jag har satt mig in i hur TV-utbudet fungerar, så ligger sådana reklamfinansierade baskanaler som FTA i marknäten och kabelnäten, i HD-versioner. Det finns inget "premium" med kanaler som TV3, Kanal 5 osv, och således är det inget en normalfuntad människa skulle betala extra för i dom flesta länder, inte ens för att få kanalerna i HD. Svenskar undantaget då.

 

Det är förmodligen för många som har gamla boxar som inte kan ta emot SD, plus tv-apparater som inte stödjer CI+ (inklusive helt nya lågprisapparater från ODM-tillverkare).

 

Tids nog kommer man nog dock göra det.

 

Det finns dock en viss fördel att spegla kanalerna standardupplöst och den är att om det är störningar på en kanal är det möjligt att det inte är det på den standardupplösta versionen om den ligger i en annan transportström. Nackdelen är ju att många tittar standardupplöst även om de kan ta emot HD eftersom kanalplatserna är mer logiska där.

Det där kan man lösa genom att låta dom med abonnemang som kodar av HD-kanalerna söka in kanalerna med ett annat nätverks-ID, som sorterar in HD-versionerna på kanalplats 1-12, osv, och SD-versionerna på exempelvis 101-112 och uppåt. Du har givetvis helt rätt i att många kanalplatser hos Comhem är extremt ologiska, utanför 1-12.

På den tiden samtliga HD-kanaler i Comhems nät även hade SD-versioner så tyckte jag det mest logiska hade varit att lägga alla SD-kanaler på plats 1-100, och HD-versionerna på 101-200, och det fall det fanns fler SD-kanaler än 100st, lagt resten på 201-300, och sen bytt plats på knippe 1-100 och 101-200 rakt av om man angav ett annat nätnummer. Så långt tänkte aldrig Comhem då.

Nu, när som Leatherface påpekar, vissa kanaler bara finns i HD-versioner, så är den uppdelningen tyvärr inte så logisk eller fungerande längre, för mig veterligen kan inte en och samma kanal automatiskt placeras på två olika kanalplatser under en nätvärksID-styrd kanalsökning?

 

Favorit-listor är givetvis lösningen, men långt ifrån alla orkar krångla med sådana. Jag gjorde precis om min idag efter upptäckten av förändringarna, det tog en stund och var inte så roligt, men sannolikt kommer jag bläddra igenom FTA-kanalerna lite oftare nu än jag gjort förr. Nästan så jag funderar på att koppla in hårddisken i TVn igen och kanske spela in nån serie som inte finns att streama. Sänds Neighbours på nån kanal?



#5726

Postad 09 april 2020 - 11:36

sivle
  • sivle
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Nedsläckningen av det analoga grundutbudets TV kanaler uppskjuten till 8 sept.

 

https://www.comhem.s.../digitalisering



#5727

Postad 13 april 2020 - 00:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

I dom fallen där man släckt ner SD-versionerna så rör det väl sig enbart om kanaler som uteslutande sänder kodat? Där gör operatörerna sannolikt så med noggrant utvalda kanaler för att i långsam takt tvinga över kunderna på nyare boxar som klarar Mpeg4, och i marknätet sker det nog även för att utnyttja bandbredden mer effektivt.
 

 

Nu är det bara SVT och TV4, TV6 som finns okodat t.ex. hos Telenor.
Resten är kodat och i HD och väldig få SD kanaler som är kvar i övrigt ifall HD version finns.
Förstår inte varför man ska ha både SD och HD versioner det är år 2020 nu och inte år 2000.



#5728

Postad 19 april 2020 - 17:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Städade just lite i källaren och hittade tre stycken ComHem Wifi Hub c1 samt en digitalbox Humax CXHD-6000C (ej inspelningsbar). Jag bor inte längre i ComHem-hus så jag tänkte höra om någon är intresserad av något av detta innan jag tar dem till återvinningscentralen?


Redigerat av distortion2, 19 april 2020 - 17:44.


#5729

Postad 02 oktober 2020 - 19:50

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Comhem erbjuder ComhemPlay+ som jag som boende i Comhemhus får gratis i några månader, men som sen kommer att kosta 89:- i månaden.

Där finns 113 TVkanaler + film, serier, sport m.m.

 

Verkar som att Appen funkar bara med grundutbudet. Varför då ha andra betalkanaler som kostar skjortan..........

 

...eller har jag missat nåt i det finstilta?


Redigerat av Stagger Lee, 02 oktober 2020 - 19:59.


#5730

Postad 02 oktober 2020 - 21:42

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Comhem erbjuder ComhemPlay+ som jag som boende i Comhemhus får gratis i några månader, men som sen kommer att kosta 89:- i månaden.

Där finns 113 TVkanaler + film, serier, sport m.m.

 

Verkar som att Appen funkar bara med grundutbudet. Varför då ha andra betalkanaler som kostar skjortan..........

 

...eller har jag missat nåt i det finstilta?

Dina siffror är fel och du verkar missförstått båda tjänsterna, ComhemPlay+ som innehåller ett högst mediokert utbud av filmer och serier kostar 69kr/mån efter gratisperioden(som är 12 månader om du är kund hos Comhem, Boxer, Comviq eller Tele2), det innehåller ingen sport och inga TV-kanaler.

Tjänstens utbud(ComhemPlay+) streamas i samma app som även använd till ComhemPlay, vilket är antingen 12st(eller 13st om vi ska vara noga) utav grundutbudskanalerna(TV4 och Sjuan saknas) "kostnadsfritt" om man bor i fastighet med gruppavtal, eller en spegling av det premiumutbud man betala extra för hos Comhem.

Den enda frågan du ställer är "Varför då ha andra betalkanaler som kostar skjortan?" Den frågan gäller premiumutbudet hos Comhem, och svaret är samma oavsett ComhemPlay-appens existens och dess spegling av utbudet, eller inte, för att man ser ett värde i att lägga pengar på massa linjära TV-kanaler, något jag själv har till 100% valt bort pga massa fula kanalloggor, reklamavbrott, reklam i eftertexterna.

 

Enda gången jag slår på en TV-kanal sen 6-7år tillbaka är när det är direktsänd sport på SVTs kanaler, då det enbart är i deras HD-kanaler man får 50fps till skillnad från SVTPlay(eller ja, man får faktiskt 50fps HD via vissa andra appar också, CMore och vissa operatörs-appar, men då åker man å andra sidan på 45sek fördröjning och hör målen från grannens vrål innan du sett dom i bild), då ska iofs även tilläggas att Comhem snålar på den punkten och kodar SVTs HD-kanaler som sänder fritt i marknätet, så för en grundutbuds-tittare kan det bara en bra idé att skaffa sig en signalväxlare som byter antennsignal till TVn, finns såna som byter baserat på om TVn tar emot en DVBT-kanal och skickar ut 5V på antennutgången eller inte, och en som växlar när man den får valfri IR-kod skickat emot sig i 3sek oavbrutet.

En idiotisk grej med ComhemPlay+ är att det är fullständigt omöjligt att skaffa utan bank-ID, vilket känns obehagligt. Deras utbud av filmer och serier är som sagt mediokert, och sunkigt. En film jag startade upp var en 4:3 Pan&Scan-version.

Dessutom, om man både bor i en Comhem-fastighet och har basutbudet eller premium-speglingen aktiverad aktiverad i ComhemPlay, OCH har ComhemPlay+, så har man tre olika inloggningsalternativ till en och samma app, med motsägelsefull förklaring till vilket man bör använda, resultatet blir desamma oavsett så vitt jag kunnat urskilja.

Enbart svensk text, ingen engelsk, på barnfilmerna kan man inte få fram originalljudet, enbart sunk-dubbningar, varvid inga varken barn eller vuxna i våran släkt vill ta i det utbudet ens med tång, dom är uppfostrade till att värdera träning av läs- och engelska-kunskaper från den dagen dom kunde läsa svenska, så dubbat går bort(resultatet överlag vid den sortens uppfostran blir att barnen kan förstå, läsa, skriva och tala engelska flytande innan dom börjat tredje klass, medans ungar som kollar dubbat från ålder 5-9 eller mer är närmast analfabeter sett till engelskakunskaperna när dom når mellanstadiet, nåt som ofta sätter spår genom grundskole/gymnasie och högskoleutbildningar).

ComhemPlay-appen är sådär, funkar inte med Android 4 eller 5 längre, men en fördel är att det man streamar i appen räknas inte som datatrafik om man kör mobilabonnemang från Tele2, Comviq eller Comhem(osäker på Penny).

 

En fördel är att man kan remote-aktivera AppleTV-appen med kod-inloggning, och TV-kanalerna/utbudet följer med inom EU, så familjemedlemmar som spenderar mesta tiden utomlands har enkelt tillgång till en drös svenska kanaler kostnadsfritt om dom så vill. Tydligen kan man INTE swipe'a eller bläddra bland TV-kanalerna i AppleTV-appen, man måste starta en kanal och sen backa ur den igen, och starta upp en annan.

Överlag så speglar appens innehåll och funktionalitet Comhems kvalitet rakt av, Sveriges mest avskydda operatör genom tiderna. Jag har haft små förhoppningar om att saker ska bli bättre nu när Tele2 köpt det hela, men än har det inte hänt mycket på den punkten. Som nu exempelvis, när det frivisas Nick-kanaler, dom frivisas inte till dom 1.2milj hushåll som bara har det digitala basutbudet, enbart en ständigt krympande skara premiumkunder, samma sak med frivisningar av Viasats kanaler 1-2ggr om året, alla andra kabeloperatörer slår helt sonika av kodningen så ALLA kan ta del av frivisningar och se om det är nåt värt, Comhem har aldrig gjort det på sättet. 1,2milj hushåll dom inte ens försöker locka till sig, vilket väl är vad själva frivisningens syfte är från första början?

Nu när dom släckt ner analoga basutbudet, och således sparat in 17-18 frekvenser i koax-kablarna, så skulle man kunna tycka att dom borde släppa igenom marknätets 6st MUX'ar som många mindre kabelTV-operatörer gör, men det lär väl inte ske. Det behövs för att bygga ut bandbredden till Internet påstås det, för Comhems kunder behöver enligt dom superärliga säljarna flera hundra Mb/s för att klara sig, till hutlösa priser. Deras långsammaste 50Mb/s är för långsamt. Jag tycker genuint synd om alla lättlurade pensionärer som behöver Internet för räkningar och minsta möjliga, som tvingas betala 399kr/mån till Comhem för meningslösa, och baserat på deras behov, fullständigt överdrivna 50Mb/s, en tjänst som Comhem har kostnader på runt ca 20kr/mån för, resten är vinst.



#5731

Postad 05 oktober 2020 - 19:27

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Först, jag är helt enig med dig att Comhem är ett skitföretag, har stångats mot dom ett antal gånger.

......och är väl en av dessa pensionärer som lever med gruppanslutning och dyra avtal.

 

Efter att följt en annan hemsida där denna app kom på tal fattade jag det som att de utan abb hos Comhem men boende i Comhem hus, fick tillgång till mer kanaler än grundutbudet, men så var det ju inte. Det som finns i appen speglar mina kanaler.



#5732

Postad 27 april 2021 - 23:43

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Och där gick skitföretaget i graven... väl?

 

"Tele2 och Com Hem går ihop och blir Tele2".... that's it folks.

Vilka förändringar som kommer får vi väl se, men förmodlingen händer inte mycket på ett år eller så.



#5733

Postad 12 september 2021 - 18:50

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Rensade lite hemma och hittade två CI-moduler till ComHem. Bor inte i ComHem/Tele2-hus längre så har ingen användning för dem. Finns det någon här som är intresserad av dem för självkostnadspris (porto)?



#5734

Postad 29 oktober 2021 - 21:05

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Är det liv i den här tråden? Ingen aktivitet på flera veckor... Finns det någon mer tråd som jag missat tro? Gör ett försök i alla fall:

Är hos svärmor som har tele2 (fd comhem) digital-tv via coax och en Humax HDPVR 1000C.
Alla kanaler utom 8:an HD funkar bra, men på den kommer det ett brett horisontellt band med färgglada störningar då och då.
Svärmor hade ringt supporten som förklarat att antennkabeln kunde vara dålig och att den var skiktad och att det kunde vara en skada på det skikt där 8 hd kom....
Så vitt jag vet är det vanlig 75 ohms skärmad antennkabel och har varit samma kablar i en herrans massa år och det är inte några skikt massiv kopparkardel.

Nån annan som har liknande störningar?
Detta är i Linköping.

Efter lite undersökning verkar det vara glappt i uttaget i väggen.

Redigerat av johnbull_1975, 03 november 2021 - 06:48.


#5735

Postad 10 december 2021 - 21:20

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Tack för tipset om ComhemPlay, jag hade missat att den appen äntligen dykt upp för AndroidTV, fick installerat den och det funkade, även om gränssnittet hade mycket att önska.

Nu fungerar TV i appen också :)



#5736

Postad 10 december 2021 - 23:09

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Nu fungerar TV i appen också :)

Inte med min inloggning, men det beror nog på att den bara har Comhem's basutbuds-kanaler?

Edit: Med reservation för att det kanske kommit någon uppdatering idag? Har auto updates avstängt i Play Store. Ska kolla om en stund.


Redigerat av tTW, 10 december 2021 - 23:21.


#5737

Postad 11 december 2021 - 09:58

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Inte med min inloggning, men det beror nog på att den bara har Comhem's basutbuds-kanaler?

Edit: Med reservation för att det kanske kommit någon uppdatering idag? Har auto updates avstängt i Play Store. Ska kolla om en stund.

Det kom en uppdatering igår.

Även jag har endast Comhem:s basutbud som igår i hyran där jag bor.

Det enda som saknas nu (jämfört med appen som finns till AppleTV) är en översikt där man ser nuvarande och 2st nästkommande program på varje kanal.

 

Kan inte inte hitta apk:n än så länge så att jag kan installera på FireTV, men det kommer väl förhoppningsvis snart.



#5738

Postad 11 december 2021 - 11:19

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Det kom en uppdatering igår.

Även jag har endast Comhem:s basutbud som igår i hyran där jag bor.

Det enda som saknas nu (jämfört med appen som finns till AppleTV) är en översikt där man ser nuvarande och 2st nästkommande program på varje kanal.

 

Kan inte inte hitta apk:n än så länge så att jag kan installera på FireTV, men det kommer väl förhoppningsvis snart.

Japp, jag fick installerat uppdateringen igår, men jag kommer inte åt TV-kanalerna? Jag har alltså film/serie-utbudet från ComhemPlay+(gratis i 24 mån via Comviq) och basutbuds-kanalerna via gruppavtal, och kommer åt både och i mobilappen och på webben, men bara ComhemPlay+ i Shield'en.

Möjligtvis om det spelar roll att när jag kodade in Shield-appen via browser så loggade jag in i browsern med mail och lösenord som väl hör till ComhemPlay+, istället för Comhem/Tele-kontot eller BankID. Får prova att koda in Shield'en på nytt senare idag när jag har tid att mixtra.

Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om TV-kanalerna i appen, är det ens HD-upplösning på dom?



#5739

Postad 11 december 2021 - 11:56

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om TV-kanalerna i appen, är det ens HD-upplösning på dom?

Ja, det finns både SD och HD-kanaler - gäller bara att välja rätt (lite svårt att se på vissa kanaler), jag har använt appen för AppleTV ett bra tag och tycker att det är bra kvalitet.

Men nu kanske vi ska sluta att vara off-topic, det här är ju trots allt FireTV tråden :)



#5740

Postad 11 december 2021 - 15:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Men nu kanske vi ska sluta att vara off-topic, det här är ju trots allt FireTV tråden :)

Eller så är det inte det  :blink:



#5741

Postad 11 december 2021 - 15:51

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Eller så är det inte det  :blink:

Undrade var mina inlägg tagit vägen, men de flyttades alltså från FireTV tråden hit :)



#5742

Postad 11 december 2021 - 16:26

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Nu fungerar TV i appen också :)

 

Det kom en uppdatering igår.

Även jag har endast Comhem:s basutbud som igår i hyran där jag bor.

Det enda som saknas nu (jämfört med appen som finns till AppleTV) är en översikt där man ser nuvarande och 2st nästkommande program på varje kanal.

Nu har jag nollställt ComhemPlay-appen i min Shield, och kodat in den på nytt från browser inloggad via Tele2-inloggningen, men jag kommer ändå inte åt TV-kanalerna från basutbudet som du påstår att du gör, enbart utbudet från ComhemPlay+. Har du även ComhemPlay+ i din ComhemPlay-inloggning eller har du bara TV-kanalerna?

Varenda gång man är i kontakt med operatörer så vill dom ha med en i en undersökning, och återkommande fråga är om man skulle rekommendera operatören till andra, och det är alltid ett enda stort noll som svar på den frågan. Comhem's funktionalitet har alltid varit ett enda stort skämt, och än så länge har jag inte märkt av att något blivit bättre sen Tele2 tog över.

Hutlösa priser, blåser pensionärer som bara behöver 1Mb/s för att betala räkningar på över 400kr/mån för deras långsammaste abonnemang, usel kundtjänst(chatt-funktionen hittar jag inte längre?), fortfarande krav på premium-basutbud för att få köpa sportpaket, vilket är varför jag under 15års tid aldrig skaffat något TV-abonnemang från Comhem, inget dygnet runt-öppet på felanmälan, inget 020-nummer till supporten, när dom "frivisar" TV-kanaler så frivisas dom bara för dom med kort, dom slår aldrig av kodningen som alla andra operatörer gör under frivisningar, SVT1/2HD som sänder fritt i marknätet är kodade hos Comhem's ynkliga basutbud(vilket är varför jag bytt antennsignal).



#5743

Postad 11 december 2021 - 16:57

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Nu har jag nollställt ComhemPlay-appen i min Shield, och kodat in den på nytt från browser inloggad via Tele2-inloggningen, men jag kommer ändå inte åt TV-kanalerna från basutbudet som du påstår att du gör, enbart utbudet från ComhemPlay+. Har du även ComhemPlay+ i din ComhemPlay-inloggning eller har du bara TV-kanalerna?

Jag skannar QR-koden i appen på TV:n och loggar med bankID på min telefon.

 

Och ja, jag har både TV-kanaler och övrigt play-utbud.

 

Det finns 2st versioner av ComHem Play ute till AndroidTV nu - v8.0.1 som bara har play-utbudet och v8.1.0 som har både play-utbudet och TV.

Jag lyckades förövrigt installera v8.1.0 på FireTV och har tittat på TV :)



#5744

Postad 25 december 2021 - 20:15

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Varenda gång man är i kontakt med operatörer så vill dom ha med en i en undersökning, och återkommande fråga är om man skulle rekommendera operatören till andra, och det är alltid ett enda stort noll som svar på den frågan. Comhem's funktionalitet har alltid varit ett enda stort skämt, och än så länge har jag inte märkt av att något blivit bättre sen Tele2 tog över.

Hutlösa priser, blåser pensionärer som bara behöver 1Mb/s för att betala räkningar på över 400kr/mån för deras långsammaste abonnemang, usel kundtjänst(chatt-funktionen hittar jag inte längre?), fortfarande krav på premium-basutbud för att få köpa sportpaket, vilket är varför jag under 15års tid aldrig skaffat något TV-abonnemang från Comhem, inget dygnet runt-öppet på felanmälan, inget 020-nummer till supporten, när dom "frivisar" TV-kanaler så frivisas dom bara för dom med kort, dom slår aldrig av kodningen som alla andra operatörer gör under frivisningar, SVT1/2HD som sänder fritt i marknätet är kodade hos Comhem's ynkliga basutbud(vilket är varför jag bytt antennsignal).

 

 

 

Glöm inte deras dumsnålhet att inte spegla ALLA kanaler på "tvillingkorten", som ingår i dyrt betalande abonnemang.


Redigerat av Stagger Lee, 25 december 2021 - 20:19.


#5745

Postad 29 maj 2023 - 12:15

pettran
  • pettran
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 1

Bytte nyligen från Parabol (Canal Digital/Allente) till Tele2 Streamad TV endast (Tele2 app och Appletv)

Jäflar vilket nerköp i bild, trasar Tele2 sönder med komprimering? 

Parabol är ju en dröm att kolla på jämfört med denna platta, urtvättade Tele2 sändningen, Finns det något man kan göra?

(förutom att byta tillbaka till Parabolen och slänga ut Tele2)

(Kör bara HD, ej 4K)

 

Allentes APP som vi körde i en lägenhet vi har såg också 10ggr bättre ut än det Tele2 levererar.


Redigerat av pettran, 29 maj 2023 - 12:16.


#5746

Postad 29 maj 2023 - 17:23

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Bytte nyligen från Parabol (Canal Digital/Allente) till Tele2 Streamad TV endast (Tele2 app och Appletv)

Jäflar vilket nerköp i bild, trasar Tele2 sönder med komprimering? 

Parabol är ju en dröm att kolla på jämfört med denna platta, urtvättade Tele2 sändningen, Finns det något man kan göra?

(förutom att byta tillbaka till Parabolen och slänga ut Tele2)

(Kör bara HD, ej 4K)

 

Allentes APP som vi körde i en lägenhet vi har såg också 10ggr bättre ut än det Tele2 levererar.

Testa Telia de har hög kvalité på deras streaming 



#5747

Postad 01 juni 2023 - 11:14

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Bytte nyligen från Parabol (Canal Digital/Allente) till Tele2 Streamad TV endast (Tele2 app och Appletv)

Jäflar vilket nerköp i bild, trasar Tele2 sönder med komprimering? 

Parabol är ju en dröm att kolla på jämfört med denna platta, urtvättade Tele2 sändningen, Finns det något man kan göra?

(förutom att byta tillbaka till Parabolen och slänga ut Tele2)

(Kör bara HD, ej 4K)

 

Allentes APP som vi körde i en lägenhet vi har såg också 10ggr bättre ut än det Tele2 levererar.

Jag har flyttat ihop med min tjej i måndags. Hon har comhem/tele2 via lan-uttag och jag har precis installerat hennes Arris box. Fy Fan, Vilket DÅLIG urusel kvalitet, det är ju ren tortyr! Värre än Telia som jag hade i min gamla lägenhet. Jag förstår inte hur denna tjänst kan säljas så här som en klar produkt. Jag skulle säga upp mitt Allente-abonnemang (parabol) men nu efter besvikelsen med Tele2/Comhem kommer jag definitivt behålla parabolen ett bra tag till. Till och med Allentes app har bättre bild!



#5748

Postad 01 juni 2023 - 20:44

tjus
  • tjus
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag har struntat i extraboxar och kör allt genom Apple-TV-appen. Tycker det är helt ok bild på de flesta kanalerna, men ser inte jättemycket på linjär TV.



#5749

Postad 26 juni 2023 - 13:34

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Hur ofta får ni upp felmeddelandet " TJÄNSTEN KAN INTE NÅS", i en ruta mitt i bild? Vilket syftar på mitt abonnemang.

Mitt i vilket program eller kanal som helst.

Ligger ute i rutan ca 5-10 sekunder samtidigt som det som sänds blir lite svagare i ljusmängd. kan förekomma flera gånger i timmen men oxå sporadiskt då och då under en vecka.

Har naturligtvis kollat modulen och korten ( har 2 st), men förekommer nästan bara på ena TVn, en Samsung.  Båda är äldre plasmamodeller.

Detta ha förekommit i mitt hushåll i många år, tidigare Comhem, numera Tele2. Har bytt moduler och kort så tror inte felet ligger där.

 

Frågar för att lokalisera felet om det är en förekommande sak som andra oxå har runt om i landet, eller om det kan ligga i Föreningens system, men det finns  ingen som kan minnas att de har samma fel/fenomen.


Redigerat av Stagger Lee, 26 juni 2023 - 21:09.


#5750

Postad 29 juni 2023 - 21:56

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Det verkar som att Tele2 sent omsider håller på att börja avveckla vissa standardupplösta kanaler för att enbart sända HD-versionerna. På min mors box (TiVo) har kanalplats 1 och 2 sedan i eftermiddags uppdaterats till att innehålla SVT1 HD respektive SVT2 HD medan de gamla kanalplatserna för dessa, 21 och 22, inte längre är kopplade till några tjänster. På min Samsung-box som inte har uppdaterats än men befinner sig i samma hushåll ligger fortfarande kanalerna kvar på sina gamla platser. Standardupplösta SVT1 och SVT2 finns alltså kvar i transportströmmarna än så länge men är inte längre kopplade till någon kanalplats.

 

Tele2 verkar inte ha meddelat om den förändringen vilket känns dåligt. Möjligtvis är det driftsatt i förtid av misstag. Men om man inte hittar en HD-kanal av de numrerade (SVT1 till TV12) finns denna förmodligen istället på den standardupplösta kanalens tidigare plats.

 

Tillägg: Det rör tydligen enbart TiVo-boxarna än så länge och standardupplösta SVT1 och SVT2 finns kvar på kanalplatserna 501 respektive 502.


Redigerat av Zacabeb, 30 juni 2023 - 18:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.