Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1551

Postad 28 november 2020 - 14:03

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej Hinken. Vet själv inte vad det du har. Har inte lyssnat på Nad. Vet väl lite om Arcam efter va inne på min 2 på 10 mån. 
trivdes djäkligt bra med 550, kanske lite för höga förväntningar på 20. Sen vet jag ju inte om de hyss 20 har för sig här är bara hos mig. Inte hört någon annan med dessa fel. Den låter inte dåligt på nåt sätt, absolut inte. Personligen är jag övertygad ev. mjukvara fel kommer bli lösta av Dirac.

Så min kritik ska du nog ta med en nypa salt i nuläget. 
Som du kanske läst var jag en en Pioneer varelse förut. Men efter hört 550 så behövde jag inte ens lyssna på på den nya Pioneeren. Har ju avverkat några kan man säga, och med erfarenhet så kan de låta kanon, mycket teknik o lull lull. Men i slutändan är det väl det ljudet man är ute efter, och inte massa ljudbilder i oändlighet och flashig bios. Med det skrivet tror iaf jag i min enfaldighet att det man jagat med Linn, Arcam, McIntosh, Meridian m.m m.m. står sig längre än dylika mängdupplagor. 



#1552

Postad 28 november 2020 - 16:01

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Tack för Johan. Uppskattar det.

Tror du har fått ett PM, men du kanske inte läser dem?

#1553

Postad 28 november 2020 - 19:00

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Har jag inte sett eller vet vars jag ska kika. Ledsen. Ska se nu om jag hitta det. Tyvärr, min dumhet o vad man nu vill sätter stopp att jag ska hitta meddelande. Hittar inlägg 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 28 november 2020 - 19:09.


#1554

Postad 28 november 2020 - 19:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Längst upp på sidan under sökrutan så står ditt användarnamn, till vänster om det ett brev. Om du har ett meddelande som väntar så ska det stå en siffra på brevet. Klickar du på brevet så kommer du till dina meddelanden (PM).



#1555

Postad 28 november 2020 - 20:05

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Hej Hinken. Vet själv inte vad det du har. Har inte lyssnat på Nad. Vet väl lite om Arcam efter va inne på min 2 på 10 mån.
trivdes djäkligt bra med 550, kanske lite för höga förväntningar på 20. Sen vet jag ju inte om de hyss 20 har för sig här är bara hos mig. Inte hört någon annan med dessa fel. Den låter inte dåligt på nåt sätt, absolut inte. Personligen är jag övertygad ev. mjukvara fel kommer bli lösta av Dirac.
Så min kritik ska du nog ta med en nypa salt i nuläget.
Som du kanske läst var jag en en Pioneer varelse förut. Men efter hört 550 så behövde jag inte ens lyssna på på den nya Pioneeren. Har ju avverkat några kan man säga, och med erfarenhet så kan de låta kanon, mycket teknik o lull lull. Men i slutändan är det väl det ljudet man är ute efter, och inte massa ljudbilder i oändlighet och flashig bios. Med det skrivet tror iaf jag i min enfaldighet att det man jagat med Linn, Arcam, McIntosh, Meridian m.m m.m. står sig längre än dylika mängdupplagor.


En äldre Integra 40:1 ca 30t när det begav sig. Vincent 234 kostar 20t nu och har bla HT-passthrough.

Var inte din kritik jag reagera på utan ett forum på nätet som hade masakerat både den och NAD med bla hög distorsion och problem att driva med externa slutsteg.

#1556

Postad 28 november 2020 - 23:42

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ok. 
Var absolut inte så jag tog det. Det behöver du inte tänka på. 
Ok, den har jag inte läst. Gick bra att driva mitt gamla Proton, tycker 550 gjorde ett kanonjobb, den här satte jag aldrig på nån seriösare testning. Men efter vad jag förstått var det väl likvärda på det sättet. Men inte satt mig ner o jämfört. Men nog tyckte det lät bra nog för mig när nya var inspelad. 


Tack Erik. 



#1557

Postad 01 december 2020 - 09:24

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Kanske skall man ändå gå på en hembioreciever från ex Marantz och köra HT-Pass istället. Tänkte bara göra två flugor på smällen men kanske sitter där missnöjd och ett större hål i plånboken. Dirac känns bara så intressant för ett "normalt" vardagsrum.



#1558

Postad 01 december 2020 - 11:51

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej Hinken. Som jag sa, är övertygad man får mer med en icke mängdprodukt, men självklart blir det en högre prisklass. Skulle ju köpt Pioneer 902 från början. Hade säkert blivit nöjd, inget snack om det. Men ångrar det inte. Man hittar det lilla extra som finns där o man bara wow. Man blir liksom kär. Nu pratar jag inte Arcam, pratar alla såna ”mindre” märken.

under tiden min var på undersökning, fick jag låna en Marantz 2-kanals. Måste erkänna vilket ljud, jag blev golvad. Tror den låg på 7.5’. Nu körde jag med mitt slutsteg, men ändå. Så absolut kan man hitta just det som gör att man faller som en tok.



#1559

Postad 05 december 2020 - 22:21

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej alla glada.

Ny version av Dirac kom ikväll.

Vet inte vad de gjort. Den började bråka när jag såg en film och den håller fortfarande på. 



#1560

Postad 06 december 2020 - 14:07

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Vet inte om jag kan rekommendera att ladda ner nya diraq. Men tror i ärlighetens namn min stärkare är knäpp. Går inte att ladda upp diraq kalibreringen efter uppdateringen. Står nåt om den är kalibrerad i 5.1. Och den var i 2.0 läge inatt när jag satte mig vid datorn. Men den går ju över i netläge så tycker inte det ska spela roll. 
Vet att jag inte skarpaste stjärnan, så har nån tips så varsegod, kom med vettiga råd
 



#1561

Postad 09 december 2020 - 07:25

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
FW 1.44 finns ute nu .

#1562

Postad 11 december 2020 - 12:23

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej. 
Glömde skriva att jag lyckades efter brutit strömmen i 30 min. 
Men är det nån som lyckas spela USB eller musik från nätverket?

Kan spela musik till den från datorn.

 

Var och hälsade på RC. Tydligen går det inte spela USB längre på nya modellen. De slopade det när de la till blåtand och lite annat.
 

Har fått ett erbjudande på en Martin Logan dephti sub. Är det nån som har har praktiskt erfarenhet av dem? Även en Sunfire signature. Men Martin låter som den skulle passa mig mer.

 

Hoppas alla har en trevlig helg så gott som det går. 


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 12 december 2020 - 15:54.


#1563

Postad 04 januari 2021 - 16:48

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

:)


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 24 februari 2021 - 11:42.


#1564

Postad 10 mars 2021 - 19:51

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Ny FW ute 1.46 :)

#1565

Postad 10 mars 2021 - 21:47

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack nimman 



#1566

Postad 12 mars 2021 - 13:24

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Min display dog efter uppdateringen. Men i setupen längst till höger fanns nån mer uppdatering. 
vet inte om det var jag som fuckade mig. Men om det händer er så vet ni att ni inte är det iaf. 
Hoppas alla får en trevlig helg.



#1567

Postad 12 mars 2021 - 13:39

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Ajda :/. Här fungerar allt bara bra. Läste på avsforum att man fick ladda om Dirac filter igen bara.

#1568

Postad 12 mars 2021 - 19:49

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Eac är nog det vanligaste programmet när det kommer till att rippa skivor.

Och Flac vs wave/original är så nära varandra det bara går.

När formatet släpptes för ett gäng med år sedan sa puristerna att allt som är komprimerat är dåligt.

Men till skillnad mot mp3 så är det stört på omöjligt att höra skillnad.

 

Det var några månader sen det skrev men vill bara förtydliga ditt påstående oavsett. Det är inte så att originalet/wave och flac är så nära varandra det går. Pratar vi om ett förlustfritt format som t.ex. Flac är, då är det precis vad det låter; förlustfritt. Med andra ord: exakt, 100% 1:1 av originalet. Pratar vi om format som inte är förlustfria som t.ex. M4A eller MP3 så kan det i många fall vara så att de lyssningsmässigt ligger väldigt nära originalet, dock alltid full av förluster från orignalet oavsett hur mycket av det som uppfattas av hörseln. 

 

Du kan tekniskt sett inte skapa en t.ex. flac-fil som låter "nära originalet" såvida bitdjupet, frekvens och kanaler är samma.

Hör du skillnad så beror det på inbillning.



#1569

Postad 12 mars 2021 - 23:05

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det var några månader sen det skrev men vill bara förtydliga ditt påstående oavsett. Det är inte så att originalet/wave och flac är så nära varandra det går. Pratar vi om ett förlustfritt format som t.ex. Flac är, då är det precis vad det låter; förlustfritt. Med andra ord: exakt, 100% 1:1 av originalet. Pratar vi om format som inte är förlustfria som t.ex. M4A eller MP3 så kan det i många fall vara så att de lyssningsmässigt ligger väldigt nära originalet, dock alltid full av förluster från orignalet oavsett hur mycket av det som uppfattas av hörseln. 

 

Du kan tekniskt sett inte skapa en t.ex. flac-fil som låter "nära originalet" såvida bitdjupet, frekvens och kanaler är samma.

Hör du skillnad så beror det på inbillning.

För en som höll på med det där för längesen, men blivit duktigt akterseglad.
En förlust är alltid en förlust. Sen var förlusten är som du skriver, övertoner eller dylikt.
Men vad är det som säger att den inte är hörbar? Det beror väl på var bortfallet är? 
ingen tyken eller taskig attitydsfråga eller elakt menat på nåt sätt.

Köpte en stor d-la hårddisk istället för USB att rippa till i i wave, men det sket ju sig när de tog bort den möjligheten. Sen har jag hört från de som håller på att man inte hör skillnad på flac eller wave. 
Vill inte på något sätt trigga upp en otrevlig diskussion på något sätt, men du låter vettig. 



#1570

Postad 12 mars 2021 - 23:11

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ajda :/. Här fungerar allt bara bra. Läste på avsforum att man fick ladda om Dirac filter igen bara.

Samma här, har bara inte idits göra det. 
Vet inte om ni fick frågan, blev lite ställd. 
Ok för reset. Ok är ok, reset mindre ok i mitt huvud.

Nånting för att ångra. Ångra vad? Uppgraderingen?



#1571

Postad 13 mars 2021 - 07:30

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Samma här, har bara inte idits göra det.
Vet inte om ni fick frågan, blev lite ställd.
Ok för reset. Ok är ok, reset mindre ok i mitt huvud.
Nånting för att ångra. Ångra vad? Uppgraderingen?


Om jag minns rätt så var OK att den rensade inställningarna och Display knappen om man ville spara dem :). Blev lite fundersam med

#1572

Postad 13 mars 2021 - 07:53

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

För en som höll på med det där för längesen, men blivit duktigt akterseglad.
En förlust är alltid en förlust. Sen var förlusten är som du skriver, övertoner eller dylikt.
Men vad är det som säger att den inte är hörbar? Det beror väl på var bortfallet är?
ingen tyken eller taskig attitydsfråga eller elakt menat på nåt sätt.
Köpte en stor d-la hårddisk istället för USB att rippa till i i wave, men det sket ju sig när de tog bort den möjligheten. Sen har jag hört från de som håller på att man inte hör skillnad på flac eller wave.
Vill inte på något sätt trigga upp en otrevlig diskussion på något sätt, men du låter vettig.


En flac fil och en wav-fil innehåller exakt samma information, precis som har berättata tidigare. En wav-fil innehåller en massa tomrum, tomrummet innehåller ingen information, en flacfil utnyttjar filens utrymme mer effektivt genom att att utnyttja tomrummet. Det är det man brukar kalla för komprimering. Zipfiler arbetar på precis samma sätt. Bmp vs jpg också samma sätt. När flacfilen ska spelas upp så änvänds ett codec, alltså något som kan packa upp filen till musik igen. Man skulle på ett sätt kunna säga att en flacfil är en komprimerad wav-fil. Det är därför den kan innehålla samma information fast den tar mycket mindre plats.

#1573

Postad 13 mars 2021 - 12:34

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt så var OK att den rensade inställningarna och Display knappen om man ville spara dem :). Blev lite fundersam med

Pratade med RC. Tydligen så ska den resetas för inställningarna ska komma in. Stämmer ju säkert för den har ju tappat alla inställningar. Namnbyte på ingångar t.e.x. Men man kunde spara oxå som du säger. 
Ska ge mig på en kalibrering själv nu för 1 gången. Subben och slutsteget är lagat och stått på i några veckor. 



#1574

Postad 13 mars 2021 - 12:40

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

En flac fil och en wav-fil innehåller exakt samma information, precis som har berättata tidigare. En wav-fil innehåller en massa tomrum, tomrummet innehåller ingen information, en flacfil utnyttjar filens utrymme mer effektivt genom att att utnyttja tomrummet. Det är det man brukar kalla för komprimering. Zipfiler arbetar på precis samma sätt. Bmp vs jpg också samma sätt. När flacfilen ska spelas upp så änvänds ett codec, alltså något som kan packa upp filen till musik igen. Man skulle på ett sätt kunna säga att en flacfil är en komprimerad wav-fil. Det är därför den kan innehålla samma information fast den tar mycket mindre plats.

Ok. Tack. Det var en mycket bra förklaring. Sånt gillar jag med min dyslexi. Du är faktiskt som gjord för det. 
Tyvärr är det väl säkert andra som vrider sig i plågor, men låt dem göra det. 



#1575

Postad 13 mars 2021 - 12:53

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Pratade med RC. Tydligen så ska den resetas för inställningarna ska komma in. Stämmer ju säkert för den har ju tappat alla inställningar. Namnbyte på ingångar t.e.x. Men man kunde spara oxå som du säger.
Ska ge mig på en kalibrering själv nu för 1 gången. Subben och slutsteget är lagat och stått på i några veckor.


Ha så kul! :D jag hatälskar att kalibrera :)

#1576

Postad 13 mars 2021 - 13:25

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ha så kul! :D jag hatälskar att kalibrera :)

Tackar. Ganska drygt, men att sen finjustera frekvenserna är långdraget. Många tester innan man hittar nåt som passar till det mesta. 
En sån där lite dum fråga som jag kan jag kan ha. 
När man kalibrerar flerkanal så ska micken riktas uppåt. När man kör 2 kanal ska den riktas framåt. Det jag hört är den låter bättre på 2 kanal om den är kalibrerad som flerkanal, men bara ställd om till 2 kanal.
Vet inte om mina övriga prylar kommer till korta för jag skulle höra nån skillnad.

Men är det nån som upplevt skillnad till bättre eller sämre?



#1577

Postad 13 mars 2021 - 14:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tackar. Ganska drygt, men att sen finjustera frekvenserna är långdraget. Många tester innan man hittar nåt som passar till det mesta. 
En sån där lite dum fråga som jag kan jag kan ha. 
När man kalibrerar flerkanal så ska micken riktas uppåt. När man kör 2 kanal ska den riktas framåt. Det jag hört är den låter bättre på 2 kanal om den är kalibrerad som flerkanal, men bara ställd om till 2 kanal.
Vet inte om mina övriga prylar kommer till korta för jag skulle höra nån skillnad.

Men är det nån som upplevt skillnad till bättre eller sämre?

Använd bara micken pekandes fram om du ska göra närfälts mätningar på högtalare/element.

Annars blir impulsmätningen fel i Dirac mao rummets påverkan tas inte med.



#1578

Postad 13 mars 2021 - 15:01

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Använd bara micken pekandes fram om du ska göra närfälts mätningar på högtalare/element.

Annars blir impulsmätningen fel i Dirac mao rummets påverkan tas inte med.

Ok. Hört precis tvärtom .
Bruksanvisningen på engelska är ju bara löjlig för en gammal dyslektisk gubbe. 
Får ingen volym ut. Den är så låg så går inte att mäta. Volymen är 100 %, inspelningsvolymen är 100 %. Så sliter mitt hår lite nu. Värmepump o allt som lever om är av. 



#1579

Postad 13 mars 2021 - 17:41

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Sket i det blå skåpet. Oavsett uppspelninsnivå eller inspelningsnivå. För låg signal till brusnivå.
Satte alla högtalare lika. Allt från 25 db till 40 db. Fick samma svar hela tiden. För låg signal till brusnivå. Och det var inga som helst störljud. 
Gav upp och tänkte lägga in den kalibreringen som han gjorde första gången med nya stärkaren. Får bara att den var gjord för 6 högtalare. 
Känner mig oerhört korkad.



#1580

Postad 13 mars 2021 - 18:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ok. Hört precis tvärtom .
Bruksanvisningen på engelska är ju bara löjlig för en gammal dyslektisk gubbe. 
Får ingen volym ut. Den är så låg så går inte att mäta. Volymen är 100 %, inspelningsvolymen är 100 %. Så sliter mitt hår lite nu. Värmepump o allt som lever om är av. 

Om du pekar micken framåt så är den döv för det mesta som sker bakom den.

Den tar mer som en halvsfär än som en helsfär.

Men en snabb mätning av båda så borde impuls berätta för oss exakt hur det ligger till.

 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det andra problemet då jag inte har Arcam



#1581

Postad 13 mars 2021 - 19:44

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 1

Om du pekar micken framåt så är den döv för det mesta som sker bakom den.

Den tar mer som en halvsfär än som en helsfär.

Men en snabb mätning av båda så borde impuls berätta för oss exakt hur det ligger till.

 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det andra problemet då jag inte har Arcam

Tackar för det svaret. 
Har inte satt mig in i skillnaderna. Har inte ens använt micken hemma. 
Hade med den o datorn till stan för lära mig, inga problem. Så det har ju funkat. 
Uppskattar all hjälp o förklaringar.



#1582

Postad 29 april 2021 - 17:15

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1
Hej

Nyheter kring AV40, för er som kan tänkas behöva 8k :)

https://www.avforums...av-models.18669

#1583

Postad 09 maj 2021 - 23:03

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack nimman.
Ser ut och vara en bra uppdatering för de som har möjlighet att ha bättre upplösning än 4K x 60. Jag har tyvärr inte det. 



#1584

Postad 10 maj 2021 - 05:37

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Tack nimman.
Ser ut och vara en bra uppdatering för de som har möjlighet att ha bättre upplösning än 4K x 60. Jag har tyvärr inte det.


Varsågod :)
Jag sitter i samma båt, har man projektor så finns ingen anledning att uppgradera. Kanske isåfall för andrahandsvärdet.
Men jag kommer nog avstå

#1585

Postad 10 maj 2021 - 11:12

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Kan man göra med den nya uppdateringen som vi gjorde det första vi gjorde när vi köpte dem? Har för mig att gör man det inte gör den det själv efter ett tag så gör den det. Så var det med förra (inte sista) för mig



#1586

Postad 10 maj 2021 - 12:57

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Kan man göra med den nya uppdateringen som vi gjorde det första vi gjorde när vi köpte dem? Har för mig att gör man det inte gör den det själv efter ett tag så gör den det. Så var det med förra (inte sista) för mig

Om du refererar till uppgraderingen nimman syftar på så är det en hårdvaruuppgradering där HDMI-kortet byts ut. Fans en liknande för AVR600 för några år sedan. Det är alltså  inte endast en mjukvaruuppdatering. :)



#1587

Postad 10 maj 2021 - 14:28

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ok. Tack boombaaz. Då behöver jag inte frukta nya mjukvaruproblem



#1588

Postad 25 juni 2021 - 15:53

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Glad midsommar. Vi hade iaf tur med vädret



#1589

Postad 25 juni 2021 - 17:12

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Glad midsommar. Vi hade iaf tur med vädret


Detsamma och för den som är intresserad så har Avforums precis släppt en recension på syskonet JBL Synthesis förstärkaren. Kul läsning

#1590

Postad 10 augusti 2021 - 17:03

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hej alla glada, och ni andra också.

 

Har precis köpt en ny projektor (JVC N5) och stött på lite patrull när jag ska spela CD-skivor från min blurayspelare. Förstärkaren är en Arcam AVR850 och blurayspelaren är en Arcam UDP411. Tidigare projektorn var en Epson EHTW9200. Nu, efter att jag bytt projektor så får jag inte ut något ljud vid CD-uppspelning om inte projekor är på eller om jag dragit ur HDMI-kabeln. Dvs. är projektorn inkopplad och avslagen så får jag inte ut något CD-ljud. Hade inte detta problem innan jag bytte projektor.

 

Någon som upplevt något liknande?



#1591

Postad 10 augusti 2021 - 20:59

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Hej alla glada, och ni andra också.

Har precis köpt en ny projektor (JVC N5) och stött på lite patrull när jag ska spela CD-skivor från min blurayspelare. Förstärkaren är en Arcam AVR850 och blurayspelaren är en Arcam UDP411. Tidigare projektorn var en Epson EHTW9200. Nu, efter att jag bytt projektor så får jag inte ut något ljud vid CD-uppspelning om inte projekor är på eller om jag dragit ur HDMI-kabeln. Dvs. är projektorn inkopplad och avslagen så får jag inte ut något CD-ljud. Hade inte detta problem innan jag bytte projektor.

Någon som upplevt något liknande?

Jag har liknande problem som dig. Sitter med Audiocontrol AVR-7 och JVC 7900. Får inte ut ljud från tex AppleTV med Spotify på AirPlay om inte projektorn är påslagen.
Måste precis som du slå på projektorn eller dra ut den.

#1592

Postad 10 augusti 2021 - 21:15

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Hej alla glada, och ni andra också.

 

Har precis köpt en ny projektor (JVC N5) och stött på lite patrull när jag ska spela CD-skivor från min blurayspelare. Förstärkaren är en Arcam AVR850 och blurayspelaren är en Arcam UDP411. Tidigare projektorn var en Epson EHTW9200. Nu, efter att jag bytt projektor så får jag inte ut något ljud vid CD-uppspelning om inte projekor är på eller om jag dragit ur HDMI-kabeln. Dvs. är projektorn inkopplad och avslagen så får jag inte ut något CD-ljud. Hade inte detta problem innan jag bytte projektor.

 

Någon som upplevt något liknande?

Har inte Arcam men det brukar finnas ett val på fjärr eller i menyer där man kan välja vilka HDMI out som ska vara aktiva. Kan hjälpa att välja ifrån den utgången.



#1593

Postad 10 augusti 2021 - 22:08

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag har liknande problem som dig. Sitter med Audiocontrol AVR-7 och JVC 7900. Får inte ut ljud från tex AppleTV med Spotify på AirPlay om inte projektorn är påslagen.
Måste precis som du slå på projektorn eller dra ut den.

Har eventuellt hittat orsaken.

 

EkMg: Använder du en optisk HDMI-kabel?



#1594

Postad 11 augusti 2021 - 11:21

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har eventuellt hittat orsaken.

EkMg: Använder du en optisk HDMI-kabel?


Ja, 12m Supra optisk HDMI mellan Audiocontrol och projektor.

#1595

Postad 11 augusti 2021 - 12:45

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ja, 12m Supra optisk HDMI mellan Audiocontrol och projektor.

Jag med, testade nu med den gamla kabeln (ej optisk) och då fungerar det.

hittade denna tråd för ett närliggande problem som gjorde att jag började misstänka kabeln: https://www.avforums...-x5900.2236320/

Det verkar vara en vanlig feature bland optiska HDMI-kablar.



#1596

Postad 13 augusti 2021 - 11:38

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag med, testade nu med den gamla kabeln (ej optisk) och då fungerar det.

hittade denna tråd för ett närliggande problem som gjorde att jag började misstänka kabeln: https://www.avforums...-x5900.2236320/

Det verkar vara en vanlig feature bland optiska HDMI-kablar.

Ok. Lite surt. Kommer inte vara någon superstor störning för mig i ett dedikerat rum med bara en bildvisare. Projektorn kommer ju alltid vara på när rummet/anläggningen används.
Men lite störigt att jag inte kan slå på musik bara utan att ha projektorn igång nu när jag håller på att bygga färdigt det sista i rummet.

#1597

Postad 13 augusti 2021 - 12:24

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Ok. Lite surt. Kommer inte vara någon superstor störning för mig i ett dedikerat rum med bara en bildvisare. Projektorn kommer ju alltid vara på när rummet/anläggningen används.
Men lite störigt att jag inte kan slå på musik bara utan att ha projektorn igång nu när jag håller på att bygga färdigt det sista i rummet.

Du kan inte inte stänga av all CEC kommunikation på alla komponenter?



#1598

Postad 22 augusti 2021 - 22:18

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej.

Får jag flika in med en fråga?

 

Är det nån som personlig erfarenhet av RIA steg? Mitt är uppenbarligen  trasigt, ska kolla mer i veckan. 
Efter vad jag hört och förstått för rimliga pengar hör man ingen större skillnad. Får upp i bra mycket för det ska märkas. 
Spelar det nån roll om det står bara Rega eller DeLuxe på?
Även om det ”behövs” en stor trafo eller duger med en vanlig eller rent av med en USB laddare?


#1599

Postad 09 september 2021 - 21:08

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Ny fw ute

#1600

Postad 12 september 2021 - 20:35

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Det jag stör mig på mest med min avr550 är att den inte automatiskt växlar utformatet på ljudet beroende på vad man matar den med för signal. Jag vill inte hålla på och klicka eubt och ställa in detta varje gång så därför har jag bara lämnat den på Dolby Atmos ut, vilket så klart känns helt fel när jag ser något med DTS-X eller DTS 5.1 också för den delen. Men vill ju inte heller ställa den på DTS-X för då är det ju fel ännu oftare.

Har även den senare generationen detta "problem"?




Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.