Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva slutsteg era erfarenheter ?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 maj 2021 - 19:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Har beställt detta till mina B&W CM10or, ett 5175 med 5 kanaler.

 

Tänkte främst köra det på frontsystemet även om det har 5 kanaler, men CM10 och CMC centern tänkte jag koppla in.

 

https://www.hembiobu...va-basx-a-5175/

 

Hur bra är Emotivas slutsteg ?
Är mest positiva ord man läser online iaf.

 

Imorgon blir det att koppla in :-)
 



#2

Postad 26 maj 2021 - 21:11

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Beror ju lite på vad du jämför med. Vad driver du dem med nu och med hur många högtalare?

Dessa slutsteg som 5175 från BasX serien är väl lite bättre än vanliga receivers. Det kommer säkert låta bra men jag skulle inte tro att skillnaden är enorm.

Jag kör själv med ett Emotiva XPA-3 Gen 3 till mina frontar och center. Detta eftersom jag vill ha mycket headroom till dessa samt att XPA steget låter bra. Kör detta med ett NAD T187 försteg och ett Parasound 5125 till atmos och surround.

#3

Postad 26 maj 2021 - 22:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Denon 6200W tycker främst ljudet känns dämpat ibland och inte riktigt blommar ut som jag vill. Kan tänka mig att skaffa renodlat stereo slutsteg senare om det behövs.

#4

Postad 27 maj 2021 - 05:34

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Denon 6200W tycker främst ljudet känns dämpat ibland och inte riktigt blommar ut som jag vill. Kan tänka mig att skaffa renodlat stereo slutsteg senare om det behövs.


Din receiver lämnar i 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.05%, två kanaler drivna 140 W.
Om du enbart driver front och center med den skulle jag inte tro att du märker skillnad med Emotiva 5175.
Kan vara så att du föredrar ljudet med separat slutsteg.

Men det skadar ju inte att testa, kanske till och med testa ett XPA steg också.
Glöm inte att sätta din x6200 på pre out läge för frontkanalerna.
Då stängs de interna slutstegen av i din receiver och klipper inte pre out utgångarna.

Om det känns dämpat, har du någon akustikförbättring i rummet?
Har du behandlat de första reflektionerna i rummet?
Använder du Audyssey och i sådana fall, hur har du det konfigurerat?
Vad kör du för delningsfrekvens på högtalarna?

Jag är lite skadad så för mig ”känns” det bättre med separat för och slutsteg.
Det är såklart bättre på alla punkter men inte alltid det behövs.

#5

Postad 27 maj 2021 - 07:31

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Jag har uppföljaren av cm10, 702 s2, de kräver mycket pulver för att blomma ut, har dock ingen erfarenhet av cm10, men b&w är kända för att vara väldigt effekt hungriga, provade en nad m10 och den funkade inte bra alls, vasst i diskanten, och ljudbilden var tunn och livlös, med Hegel h190 föll allt på plats😀,

#6

Postad 27 maj 2021 - 10:59

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag har både ett xpa och ett basx och är nöjd. Basx gör jobbet bättre än väntat men det är framförallt med xpa som det verkligen lyfte. Jag blev förvånad att skillnaden var så pass stor mot att bara driva med min Onkyo rz1100. Helt annan dynamik, luftighet, detaljer och mängder med kraft. Så Emotiva rekommenderas av mig!



#7

Postad 27 maj 2021 - 11:31

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Själv sitter jag med ett basX steg för atmos som gör sitt jobb utan problem :)

 

Funderar på DR3 steget till mina frontar, köpa det och inte behöva byta ut det någonsin mer. Hade önskat dante ingång på det bara sen hade jag varit sett for life.    (yes andra varianter med funderar jag på som tex nya XTZ Edge steget och köra 3 sådana till FLR). Helt overkill I know, men .... men jag har ingen ursäkt...

 

TS får gärna återkomma med åsikter kring sitt nyköp tycker jag allt :D



#8

Postad 27 maj 2021 - 12:37

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 1

Själv sitter jag med ett basX steg för atmos som gör sitt jobb utan problem :)

Funderar på DR3 steget till mina frontar, köpa det och inte behöva byta ut det någonsin mer. Hade önskat dante ingång på det bara sen hade jag varit sett for life. (yes andra varianter med funderar jag på som tex nya XTZ Edge steget och köra 3 sådana till FLR). Helt overkill I know, men .... men jag har ingen ursäkt...

TS får gärna återkomma med åsikter kring sitt nyköp tycker jag allt :D


Inte böttre satsa på ett Anthem steg? 😁👌

#9

Postad 27 maj 2021 - 13:48

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Inte böttre satsa på ett Anthem steg? 😁👌


Jahapp...nu sitter jag och tittar på dem med...suck. :) Dom nya är fina och passa utseende mässigt in på mitt JBL steg jag har

Det enda jag kan säga är att IOTA steget jag har nu är grymt bra, men för att driva mina M6:or och få det "headroomet" på det avståndet behöver jag mer effekt...

Största problemet är hur lägger jag upp det för frugan.
Dock nytt jobb efter semestern med mer lön och en fin present till bröllopsdagen kan räcka :D.

#10

Postad 27 maj 2021 - 14:59

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Köpte ett basx a-500 för att kunna köra alla kanaler i min 7.1.4-setup. Har en Marantz 7011 och har testat flytta både LCR, surr och atmos till slutsteget kontra marantzen. Kan inte säga att det ger någon märkbar skillnad i mina öron. Om det sedan talar för/emot basx, marantz inbyggda förstärkare eller kvaliteten på mina öron låter jag vara osagt  :D



#11

Postad 27 maj 2021 - 15:04

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Ska man alltså koppla in steget på preout. Hittar typ bara Main zone preout eller vad det står.

Redigerat av BioBerra, 27 maj 2021 - 15:05.


#12

Postad 27 maj 2021 - 15:17

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Köpte ett basx a-500 för att kunna köra alla kanaler i min 7.1.4-setup. Har en Marantz 7011 och har testat flytta både LCR, surr och atmos till slutsteget kontra marantzen. Kan inte säga att det ger någon märkbar skillnad i mina öron. Om det sedan talar för/emot basx, marantz inbyggda förstärkare eller kvaliteten på mina öron låter jag vara osagt :D


Jag sitter en bit ifrån trögdrivna M6:or och spelar högt...
https://www.crownaud...ols/calculators

Vill gärna ha 20db i headroom...säger iMax 30? Vet inte men man lär ha en headroom så det låter bra och inte ansträngt

Räknar jag på det är det ganska givet att jag måste ha mer än 125watt dock klarar jag mig men...skulle nog passa med 200 så jag har lite extra ovanför max DB jag vill ha.
Sen är frågan om jag verkligen spelar så högt jag tror.

Så kvalité mellan marantz och emo eller rent av krell är jag inte så intresserad av egentligen


Redigerat av nimman, 27 maj 2021 - 16:08.


#13

Postad 27 maj 2021 - 15:20

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Första intrycket är att ljudet är betydligt lenare och har mer punch :-)

#14

Postad 27 maj 2021 - 17:22

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Roligt att höra!

 

Jag är likt nimman sugen på ett dr3 till fronten. Men det får vänta ett tag. 



#15

Postad 27 maj 2021 - 17:40

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Första intrycket är att ljudet är betydligt lenare och har mer punch :-)


Härligt! Satte du inställningen så receivern är inställd på pre out front? Aka stänga av de interna slutstegen på frontarna.

#16

Postad 27 maj 2021 - 19:05

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Härligt! Satte du inställningen så receivern är inställd på pre out front? Aka stänga av de interna slutstegen på frontarna.


Exakt hur gör man detta?
FrontHögtalarna är ju kopplade till slutsteget och preout på receivern. Såg ut på förstärkaren som den hade ställt sig auto på preout.

#17

Postad 27 maj 2021 - 21:06

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Exakt hur gör man detta?
FrontHögtalarna är ju kopplade till slutsteget och preout på receivern. Såg ut på förstärkaren som den hade ställt sig auto på preout.


Det är skillnad, gör du inte detta så kan receivern klippa signalen till slutsteget.
På denna receiver fungerar det endast på de två frontkanalerna.

Bara att gå in i assign mode och välja det som gör att pre out inställningen kommer fram.
https://manuals.deno...ZSYasydxfyy.php

#18

Postad 27 maj 2021 - 21:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Svenskan är ju inte direkt den bästa på dessa menyer :-)
Kan man inte bifoga en bild i detta forum :-)

#19

Postad 28 maj 2021 - 05:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Du anger att du har 11.1 högtalare och får då upp en möjlighet att välja pre out till fronthögtalarna. Receivern kopplar då bort signalkedjan till de interna slutstegen och du får så ren signal som möjligt till pre out.

#20

Postad 28 maj 2021 - 07:57

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jag sitter en bit ifrån trögdrivna M6:or och spelar högt...
https://www.crownaud...ols/calculators

Vill gärna ha 20db i headroom...säger iMax 30? Vet inte men man lär ha en headroom så det låter bra och inte ansträngt

Räknar jag på det är det ganska givet att jag måste ha mer än 125watt dock klarar jag mig men...skulle nog passa med 200 så jag har lite extra ovanför max DB jag vill ha.
Sen är frågan om jag verkligen spelar så högt jag tror.

Så kvalité mellan marantz och emo eller rent av krell är jag inte så intresserad av egentligen

Förstår ganska lite av det du skrev, men i och med att vi har i princip exakt samma setup vad gäller högtalare (och projektor) så är det intressant med dina erfarenheter. Bytet från basx a500 till IOTA gav önskad effekt (hehe) och ett lyft gissar jag? Har ju sneglat på ett XPA GEN 3 men plånboken tillåter inte riktigt det, kanske särskilt som jag är osäker på hur mycket jag kommer märka av bytet.



#21

Postad 28 maj 2021 - 09:11

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Förstår ganska lite av det du skrev, men i och med att vi har i princip exakt samma setup vad gäller högtalare (och projektor) så är det intressant med dina erfarenheter. Bytet från basx a500 till IOTA gav önskad effekt (hehe) och ett lyft gissar jag? Har ju sneglat på ett XPA GEN 3 men plånboken tillåter inte riktigt det, kanske särskilt som jag är osäker på hur mycket jag kommer märka av bytet.

 

Jag skriver ofta i gåtor.

 

Men hur mycket effekt du vill ha beror mycket på hur långt bort du sitter.

Vilket känslighet du har på högtalarna.

Vilken volym du brukar lyssna på.  (säkert mer aspekter att ta med i beräkningen)

 

Sedan headroom, dvs explosioner i filmer låter högre oftast pga det blir en "peak" i volymen. Så lyssnar du på 50db och en explosion kommer och då kan du peaka 60db, 63db eller högre. Headroom kan jag även kalla dynamisk volym :) säkert inte samma sak.

 

Hur som helst filmer som är producerade någorlunda vettigt har ett Headroom på ett antal db, vet inte vad standarden är, är nog bara googla.

Men om du lyssnar på 50db och en film har 20db i headroom, ja då lär ditt slutsteg orka med 70db i korta stunder.

 

I min bio så kan det börja låta lite ansträngt ibland, därav, funderar jag på ett slutsteg på mer än 125 watt per kanal... :)

 

Hoppas jag lyckades förklara bättre nu.



#22

Postad 28 maj 2021 - 10:46

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Svenskan är ju inte direkt den bästa på dessa menyer :-)

Kan man inte bifoga en bild i detta forum :-)

Byt till engelska ;)
Här ser du vart man ändrar. Dock på en Marantz men Denon kommer från samma bolag så inställningarna är i princip likadana.

Preout = förförstärkare ut.

Bifogad fil(er)


Redigerat av MASKINEN21, 28 maj 2021 - 10:47.


#23

Postad 28 maj 2021 - 13:56

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Ja det är ju inte direkt logiska menyer :D



#24

Postad 02 juli 2021 - 10:21

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Hej

Jag undrar vad ni tycker om Emotivas Janghai kondningar?

#25

Postad 02 juli 2021 - 12:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jianghai (JH) är kinesiska, men iaf bättre än Seacon, R.M, Elite och Decon som sitter i äldre Emotiva.

 

Ibland körde de med eget logo, så det står Emotiva på kondensatorerna även om de kommer från en av de ovan (oftast Decon).

 

edit: Korrigering. De kör fortfarande med Decon, i XPA-DR2...

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-07-02 kl. 14.06.56.png   62,01K   0 Antal nerladdningar

 

https://www.techweek...xpa-dr2-review/

 

...XPA Gen 3...

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-07-02 kl. 14.29.36.png   77,97K   0 Antal nerladdningar

 

https://www.youtube....h?v=4TMgAW5yt_8

 

...samt i BasX A-5175:

 

Här är ett exempel på utbytt logo. De har samma färgschema och märkning på sidan som den lilla, dvs det är Decon även om det står Emotiva på de.

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-07-02 kl. 14.55.08.png   303,25K   0 Antal nerladdningar

 

Likadana Decon (samma serie), fast här i en billig kinesisk Bluetooth-högtalare:

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-07-02 kl. 14.11.27.png   80,48K   0 Antal nerladdningar

 

http://www.vistron-a...info/90160.html

 

https://badcaps.net/...ead.php?t=58678

https://www.badcaps....econ#post783750

 

Alltid trist att se. Anledningen till att de används är det låga priset. Tillverkarna räknar med att de ska hålla tills garantin går ut. Emotiva är bara en av många som snålar in på det.


Redigerat av Ageve, 02 juli 2021 - 14:05.


#26

Postad 02 juli 2021 - 16:45

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Visst är det klart skillnad främst i stereoljudet med mer punch i basen. Men sen ja själva slutsteget känns lite billigt och inte direkt highend. Får se om jag byter det mot något annat så småningom eller om jag byter ut denon receivern istället :-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.