Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till NYA BIORUMMET... 3.0 av madeby666

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 maj 2021 - 13:10

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kommentarer till BIO 3.0 av madeby666

#2

Postad 07 maj 2021 - 13:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Spännande att följa! Speciellt med tanke på nivån som det var innan :)

En tanke är om du inte vill vinkla in L/R? De ser ut att vara riktade rakt ut nu.

#3

Postad 07 maj 2021 - 14:50

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Spännande att följa! Speciellt med tanke på nivån som det var innan :)

En tanke är om du inte vill vinkla in L/R? De ser ut att vara riktade rakt ut nu.

 

TACK! Hahaha visst kommer det att bli en viss förbättring ;)

 

Jag har velat fram och tillbaka gällande raka LCR KONTRA vinklade LR och läst att det finns fördelar med båda. Vad anser/menar du blir bättre om jag vinklar?



#4

Postad 07 maj 2021 - 18:02

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Kommer bli hur bra som helst 😀
Angående toe in / vinkel på L&R är det väldigt fin spridning (off axis respons) på dom hornen! Du har inte mkt att vinna på att vinkla in, går utmärkt att köra ”rakt” så länge du håller bredden för rek grader från Dolby. Kör du väldigt brett är det nog bra med en lätt toe in.

//D

#5

Postad 08 maj 2021 - 16:39

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Kommer bli hur bra som helst
Angående toe in / vinkel på L&R är det väldigt fin spridning (off axis respons) på dom hornen! Du har inte mkt att vinna på att vinkla in, går utmärkt att köra ”rakt” så länge du håller bredden för rek grader från Dolby. Kör du väldigt brett är det nog bra med en lätt toe in.

//D

 

Det stämmer, det är riktigt bra horn ;)

 

Enligt Dolby ska det vara mellan 22/44 till 30/60 grader mellan L & R - och man ska väl enligt många sikta på att komma så nära 53 grader som man kan komma... Från sweet spot har jag ca 290 cm till brytningspunkten (framför center) och 262 cm mellan centrum på L & R - vilket motsvarar ca 48,5 grader. Så jag håller mig inom Dolbys rekommendationer :) - men når dessvärre inte 53 grader...



#6

Postad 09 maj 2021 - 15:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vad anser/menar du blir bättre om jag vinklar?

Du slipper skillnaden i offaxis förstås och det blir jämnare upplevelse i hela soffan.

Om man vänder på det, vad finns det för nackdel som du hört om?

Edit: länk till video:
https://youtu.be/Bjsg-qHgP3s

Redigerat av Supernaut77, 10 maj 2021 - 08:46.


#7

Postad 10 maj 2021 - 10:37

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Du slipper skillnaden i offaxis förstås och det blir jämnare upplevelse i hela soffan.

Om man vänder på det, vad finns det för nackdel som du hört om?

Edit: länk till video:
https://youtu.be/Bjsg-qHgP3s

 

Jag har inte sagt något om nackdelar... bara att det finns fördelar med inwalls :)

Hahaha du länkar till samma Guru som jag tittar mycket på!

 

Ska titta på avsnittet, tack :)



#8

Postad 18 maj 2021 - 10:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Om du inte redan har planer på det, fyll upp mellanrummet runt subsen så mycket du kan :)

#9

Postad 18 maj 2021 - 11:46

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Om du inte redan har planer på det, fyll upp mellanrummet runt subsen så mycket du kan :)

 

Hahaha dem har en lite dum form :/

Lådan är byggd med några millimeter till godo baktill där subbarna är som störst...

 

Vad hade du förslagsvis fyllt utrymmet med? Klippt ut någon slags foam likt den som man kan stoppa i portarna eller sytt ihop tygpåsar och fyllt dem med isolering?

 

Jag var även inne på att bygga någon slags ram i mdf/gips likt väggen som jag kan lyfta bort för att kunna rulla ut subbarna MEN vill inte ha en lösning som riskerar att skramla... :/



#10

Postad 18 maj 2021 - 22:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hahaha dem har en lite dum form :/

Lådan är byggd med några millimeter till godo baktill där subbarna är som störst...

 

Vad hade du förslagsvis fyllt utrymmet med? Klippt ut någon slags foam likt den som man kan stoppa i portarna eller sytt ihop tygpåsar och fyllt dem med isolering?

 

Jag var även inne på att bygga någon slags ram i mdf/gips likt väggen som jag kan lyfta bort för att kunna rulla ut subbarna MEN vill inte ha en lösning som riskerar att skramla... :/

Något mjukt, så isolering tex
Och mjuka fötter gärna till LCR om där finns plats.

Du är medveten om att du kommer få en Brutal bas ;)



#11

Postad 18 maj 2021 - 23:30

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Något mjukt, så isolering tex
Och mjuka fötter gärna till LCR om där finns plats.

Du är medveten om att du kommer få en Brutal bas ;)

 

Tack :)

Syr ihop "korvar" av svart stretchtyg som jag fyller med lite isolering.

 

LCR står redan på fötter - dock de som följer med original... :/ (och dem är hårda)

Vilka rekommenderar du?

 

Hahaha jag klagar inte... tycker om att se på BIO med lite tryck ;)



#12

Postad 19 maj 2021 - 09:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack :)

Syr ihop "korvar" av svart stretchtyg som jag fyller med lite isolering.

 

LCR står redan på fötter - dock de som följer med original... :/ (och dem är hårda)

Vilka rekommenderar du?

 

Hahaha jag klagar inte... tycker om att se på BIO med lite tryck ;)

Det viktiga är att dom är mjuka, då sjunker resonansfrekvensen rejält.
Sonic design är super om dom får plats, kolla on vikten o se vilken modell som passar.



#13

Postad 25 maj 2021 - 21:30

mikaelahlin
  • mikaelahlin
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Gillar namnet! Min bio heter "The Black Pit" =)


#14

Postad 26 maj 2021 - 08:29

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Gillar namnet! Min bio heter "The Black Pit" =)

 

Tack :)

Blir ju ganska talande med tanke på att bion kommer att bli väldigt svart när den är klar!

 

...och ditt namn var också grymt... Har du några bilder? Alltid trevligt med lite inspiration...



#15

Postad 26 maj 2021 - 13:46

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Insåg att jag var inloggad på fel konto när jag kommenterade =) du hittar bilder på detta namn =)
The Black Pit

#16

Postad 31 maj 2021 - 20:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Sjysst! Har du lust att berätta lite mer hur du byggde upp duken? Vad är det för duktyg och tyg eventuellt bakom själva bildytan?

#17

Postad 31 maj 2021 - 23:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Det tar sig, snart så går åskan igen ;)

#18

Postad 01 juni 2021 - 17:18

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Sjysst! Har du lust att berätta lite mer hur du byggde upp duken? Vad är det för duktyg och tyg eventuellt bakom själva bildytan?

 

Absolut!

Finaste hyvlade furu (tror jag) från brädgården med dimensionerna 69x21 mm. Hur den ser ut kan du se för några bilder sedan. Den är målad svart och klädd med ett lager svart lycra matt och sedan ett lager vid lycra matt - ger bilden en något gråare ton. Tygerna är fast häftade. Tyget är köpt på AG:s textil. Bakom duken har jag inget mer än baffelväggen - men runtom duken har jag satt lite scenmolton på grund av att det blir lite distans mellan duk och mina moduler som jag bygger upp runtom duken. Uppe hänger den till exempel 3 cm ner från den övre modulen då den hänger på 4 gångjärn för att jag ska kunna vinkla upp duken om jag behöver komma åt bakom :)... och i båda sidorna ska jag sätta upp ledlister - därför ca 3 cm distans på sidorna.

 

Hahaha inte så lätt att förklara med ord - så därför kommer det att komma mer bilder längre fram :)


Det tar sig, snart så går åskan igen ;)

Kanske med lite tur och flyt så går åskan till helgen... haha ;)

Planerar att koppla upp en gammal Optoma och se hur det både ser ut och framför allt låter nu när duken är på plats.



#19

Postad 01 juni 2021 - 18:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Tack! Jag tror jag förstår på ett ungefär :). Men ser fram mot fler bilder! Den svarta lycran bakom den vit, var det för att få en gråare ton på bildytan eller för att det lyser igenom endast med ett lager vitt?

#20

Postad 01 juni 2021 - 18:38

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Tack! Jag tror jag förstår på ett ungefär :). Men ser fram mot fler bilder! Den svarta lycran bakom den vit, var det för att få en gråare ton på bildytan eller för att det lyser igenom endast med ett lager vitt?

Det är väl en smaksak antar jag... Ett lager vit lycra hade aldrig fungerat - nej! Men sen kan man ju själv välja om man vill dubbla den vita eller göra som jag lägga ett lager svart bakom den vita. Den är långt ifrån grå/grå utan bara något gråare än vit :/ hahaha. Jag tror att det kommer att bli - kan säkert utveckla mitt svar ytterligare när jag fått möjlighet att prova den :) 



#21

Postad 01 juni 2021 - 18:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ser fram emot det :).

#22

Postad 01 juni 2021 - 23:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack! Jag tror jag förstår på ett ungefär :). Men ser fram mot fler bilder! Den svarta lycran bakom den vit, var det för att få en gråare ton på bildytan eller för att det lyser igenom endast med ett lager vitt?

Elastan- lycra eller spandex, samma namn på samma produkt, det viktiga är att man vill att det innehåller iaf 20% för rörlighetens skull.
Som front hade jag svagt grå/silvrig Elastan köpt på Gem & fix.

Kritvit finns med men jag tyckte det gav glare/hot spots, tror det beror på att den inte var riktigt jämt utdragen.

 

Hur som, väldigt billigt och helt ok som duk :)



#23

Postad 05 juni 2021 - 17:26

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Ser underbart ut och cinema 3x12 får du grymt tryck i :).
Det enda negativa jag kan säga att vädret nu är för soligt för bio så du får bara 10/10 istället för 11/10 :)

#24

Postad 06 juni 2021 - 08:55

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ser underbart ut och cinema 3x12 får du grymt tryck i :).
Det enda negativa jag kan säga att vädret nu är för soligt för bio så du får bara 10/10 istället för 11/10 :)

Hahaha... jag är nästan beredd på att hålla med dig :) - dock är det jäkligt svalt och skönt att arbeta i källaren och bonnabrännan kan jag jobba på vid ett senare tillfälle ;)



#25

Postad 12 juni 2021 - 18:50

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Holy sh*t! Dubbla XTZ sub-torn. Det hade man velat uppleva. Måste ju skaka om hela huset.
Snyggt bygge ser riktigt lovande ut detta!

Mvh

#26

Postad 13 juni 2021 - 20:36

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Gärna mer bilder på ledlist i kabelkanal så man kan se hur du gjort.

#27

Postad 14 juni 2021 - 13:50

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Holy sh*t! Dubbla XTZ sub-torn. Det hade man velat uppleva. Måste ju skaka om hela huset.
Snyggt bygge ser riktigt lovande ut detta!

Mvh

Hahaha tack så mycket :)

Jag klagar inte på trycket... ska bara få det att spela lite bättre med rummet...



#28

Postad 16 juni 2021 - 11:07

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Så jädra najs att se fler som upptäckt hur bra det kan bli med egengjord AT-duk!
Kan aldrig gå tillbaka till bio utan centerljud "mitt i bild". Bättre OCH billigare!

@genstruktur: Det svarta duklagret är för ökad kontrast. Och mot reflektioner från bakvägg om den inte är svart, högtalare m.m.
Hänvisar till expertis från MississippiMan på avsforum.

@madeby666: Hur gick tankarna med att placera bägge basarna på samma ställe? (akustiskt)
Kommer nog bli ganska svårt att få till jämn basrespons nu tyvärr. Funkade inte bra i mitt rum med 2 stolsrader iaf. Förhoppningsvis sitter du inte i en nolla i ditt rum. Finns det utrymme för att flytta en av dem till bakväggen?
Kolla på Home theater gurus, ep.7,
https://www.youtube....h?v=_A6gPCczhuU
och du kommer få en helt annan upplevelse. även hans andra episoder är mycket bra.
Du har ett jävligt grymt bygge på gång som kommer att låta och se helt fantastiskt ut! Riktigt bra jobbat!!!
 


Redigerat av Cruentuz, 16 juni 2021 - 11:20.


#29

Postad 16 juni 2021 - 11:48

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Så jädra najs att se fler som upptäckt hur bra det kan bli med egengjord AT-duk!
Kan aldrig gå tillbaka till bio utan centerljud "mitt i bild". Bättre OCH billigare!

@genstruktur: Det svarta duklagret är för ökad kontrast. Och mot reflektioner från bakvägg om den inte är svart, högtalare m.m.
Hänvisar till expertis från MississippiMan på avsforum.

@madeby666: Hur gick tankarna med att placera bägge basarna på samma ställe? (akustiskt)
Kommer nog bli ganska svårt att få till jämn basrespons nu tyvärr. Funkade inte bra i mitt rum med 2 stolsrader iaf. Förhoppningsvis sitter du inte i en nolla i ditt rum. Finns det utrymme för att flytta en av dem till bakväggen?
Kolla på Home theater gurus, ep.7,
https://www.youtube....h?v=_A6gPCczhuU
och du kommer få en helt annan upplevelse. även hans andra episoder är mycket bra.
Du har ett jävligt grymt bygge på gång som kommer att låta och se helt fantastiskt ut! Riktigt bra jobbat!!!
 

Tusen tack :)

I ärlighetens namn har jag redan tittat på din duk några gånger för inspiration!

 

Med tanke på storleken på subbarna så är det svårt att göra annorlunda i mitt rum. Baffelväggen bygger nästan 80 cm! alltsomallt... hahah i värsta fall får jag kanske komplettera med någon mindre subwoofer där bak ;)



#30

Postad 16 juni 2021 - 15:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tusen tack :)

I ärlighetens namn har jag redan tittat på din duk några gånger för inspiration!

 

Med tanke på storleken på subbarna så är det svårt att göra annorlunda i mitt rum. Baffelväggen bygger nästan 80 cm! alltsomallt... hahah i värsta fall får jag kanske komplettera med någon mindre subwoofer där bak ;)

Det blir inte sååå stor skillnad mellan att klumpa ihop subsen eller ha dom som du har.

Allt beror på rummet och hur långt ifrån man sitter, rummets resonanser dras igång i vilket fall som helst.



#31

Postad 17 juni 2021 - 08:59

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Verkligen gediget bygge, grymt bra jobbat.
Hur gick tankegångarna att köra på en baffelvägg med MDF och gips vilket ger stöd åt vågfrontens utbredning istället för en absorberande spaltpanel med så mkt isolering bakom. Det finns ju lite för o nackdelar med de olika tillvägagångsätten.
Med så mycket djup bakom som 60cm hade inte ett bashorn på ett par meter varit intressant?

#32

Postad 22 juni 2021 - 20:25

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Härligt med två XTZ subbar! Hur går det med duken när basarna trycker på lite effekt? De flyttar en del luft kan jag tänka mig. Inget fladder i AT duken?


#33

Postad 23 juni 2021 - 23:22

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Härligt med två XTZ subbar! Hur går det med duken när basarna trycker på lite effekt? De flyttar en del luft kan jag tänka mig. Inget fladder i AT duken?

Har dessvärre inte hunnit med att njuta så mycket än på grund av diverse andra projekt som jag drar i parallellt samt sommarvärmen. Min förhoppning är dock att jag ska hinna bygga podiet till bakre raden, bakre väggen samt teknikskåp inom kort för att kunna placera projektorn på sin permanenta plats.

 

Sett blott en film, Jack Ryan: Shadow Recruit samt bitar av Ready Player One (inledningsscenerna men bland annat racet) och då har jag inte märkt av något "fladder" - men jag kan kanske återkommer senare när jag exempelvis kört Mad Max eller någon ljudtung science fiction film om du vill :)



#34

Postad 29 september 2021 - 13:44

Wilsson89
  • Wilsson89
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kommer bli skitbra det där 🙂

#35

Postad 29 september 2021 - 16:28

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Det blir något magiskt när man får rummet helt svart, måste upplevas för att förstå skillnaden.


Redigerat av freggz, 29 september 2021 - 16:29.


#36

Postad 30 september 2021 - 08:54

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
3.0 blir grymt! Känner igen mitt eget projekt då jag ser ditt. Verkligen bra att du maxat dukstorleken. Som någon skrev att hålla rummet helt mörkt är också avgörande, samt såklart att ha en AT duk. Det blir verkligen bra!

Ser att du byggt en akustikplatta, hade det inte varit bättre att göra hela väggen till akustikplatta (oavsett om du vill ha absorbent eller diffusor)? Ser inte hur du gjort i taket men antar att du sätter gälar eller absorbenter där.

#37

Postad 30 september 2021 - 13:14

Slarvas
  • Slarvas
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Riktigt bra jobbat!

Hur gjorde du för att tapetsera med Scenmolton? står i tankarna på att få någon form av ljus dämpande i biorummet, har spänt upp tyg bakom och en bit på väggarna, men skulle vilja täcka hela rummet med någon form av tyg.

Har du Scenmolton på alla väggar och hur bra upplever du att det tar bort överflödigt ljus?

#38

Postad 30 september 2021 - 14:17

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Riktigt bra jobbat!

Hur gjorde du för att tapetsera med Scenmolton? står i tankarna på att få någon form av ljus dämpande i biorummet, har spänt upp tyg bakom och en bit på väggarna, men skulle vilja täcka hela rummet med någon form av tyg.

Har du Scenmolton på alla väggar och hur bra upplever du att det tar bort överflödigt ljus?

 

Hej Slarvas, 

Jag skulle inte rekommendera scenmolton på väggar, eller någonstans. Den luddar och är inte enkel att få snygg. 

Mitt förslag är istället en billig mattsvart nålfiltsmatta (kolla mitt galleri, jag har nålfilt de första 3 metrarna och resten kör jag akustikplattor). 

Jag köpte nålfilt från Bauhaus, nästan gratis och mycket enklare att få snygg.

/emil. 



#39

Postad 30 september 2021 - 22:24

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Kommer bli skitbra det där

 

Jag hoppas det :)... TACK!



#40

Postad 30 september 2021 - 22:47

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det blir något magiskt när man får rummet helt svart, måste upplevas för att förstå skillnaden.

 

Instämmer!!! Med tanke på att mitt förra projekt gick under namnet "black and white" så är det skillnad med hästlängder!!!



#41

Postad 01 oktober 2021 - 02:17

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Riktigt bra jobbat!

Hur gjorde du för att tapetsera med Scenmolton? står i tankarna på att få någon form av ljus dämpande i biorummet, har spänt upp tyg bakom och en bit på väggarna, men skulle vilja täcka hela rummet med någon form av tyg.

Har du Scenmolton på alla väggar och hur bra upplever du att det tar bort överflödigt ljus?

 

Tack :)

 

Jag skulle nog inte rekommendera att tapetsera huvudväggar eller ett helt rum med scenmolton... I mitt fall så har jag bara tapetserat bakväggen med scenmolton - en innervägg som jag själv byggt upp som en stor absorbent. Där har jag satt upp scenmoltonen med vanligt tapetlim som jag rollat ut väldigt tunt.


Redigerat av madeby666, 01 oktober 2021 - 08:12.


#42

Postad 01 oktober 2021 - 15:59

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

3.0 blir grymt! Känner igen mitt eget projekt då jag ser ditt. Verkligen bra att du maxat dukstorleken. Som någon skrev att hålla rummet helt mörkt är också avgörande, samt såklart att ha en AT duk. Det blir verkligen bra!

Ser att du byggt en akustikplatta, hade det inte varit bättre att göra hela väggen till akustikplatta (oavsett om du vill ha absorbent eller diffusor)? Ser inte hur du gjort i taket men antar att du sätter gälar eller absorbenter där.

 

Absolut!

 

Gällande duken så vet jag att vi diskuterade det fram och tillbaka och i slutändan blev det faktiskt mina högtalare som fick bestämma. Då mina subbar är så stora som de är blev jag tvungen att göra duken större än jag tänkt mig för att alla skulle få plats bakom duken.

 

Jag vill inte bygga in mina källarväggar så de är bara putsade och målade - och akustikbehandla rummet måste jag och därför kommer det att bli plattor istället :) Mitt rum är dessvärre bara 340cm brett så jag tror även att det kommer att få rummet att kännas större i slutändan med plattor - än om jag hade byggt ut hela väggarna...

 

Sen gällande scenmolton eller nålfiltsmatta så är det väl en smaksak - jag är inget större fan av nålfiltsmatta och jag tycker att det blir jäkligt mycket snyggare med scenmolton - men ja det är svårt att få till men just därför är jag riktigt noga med detaljerna!!! Dessa är svåra att få med på bild men det är ingen kant eller skarv som är lämnad åt slumpen...



#43

Postad 10 oktober 2021 - 20:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Eftersom du antagligen bara har blått ljus när du plåtar så är det inget man kan göra.

Med extra belysning så blir det bättre, bäst är om du kan ha något med bra gråskala i bilden så man kan böja ljuset.

Men då måste du ha fler ljuskällor


#44

Postad 10 oktober 2021 - 21:18

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Eftersom du antagligen bara har blått ljus när du plåtar så är det inget man kan göra.

Med extra belysning så blir det bättre, bäst är om du kan ha något med bra gråskala i bilden så man kan böja ljuset.

Men då måste du ha fler ljuskällor

Hahaha böja ljuset...? Börjar låta som värsta actionfilmen ;)

Tar en del bilder med extra ljuskälla men då tycker jag nästan att effekten avtar för mycket... :(



#45

Postad 10 oktober 2021 - 21:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hahaha böja ljuset...? Börjar låta som värsta actionfilmen ;)

Tar en del bilder med extra ljuskälla men då tycker jag nästan att effekten avtar för mycket... :(

Prexis  :D 

Om du har stativ så kan du ta en med o en utan sedan använda Gimp eller photoshop för att sätta ihop dom.



#46

Postad 11 oktober 2021 - 04:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Gällande ljuset, pröva ändra vitbalansen tills du får den färgrymd du eftersträvar.

#47

Postad 11 oktober 2021 - 08:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Gällande ljuset, pröva ändra vitbalansen tills du får den färgrymd du eftersträvar.

Fungerar inte i ett sådant här fall :(
 



#48

Postad 11 oktober 2021 - 09:50

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Tack för tipsen :)

 

Som sagt vill ju helst inte påverka"originalbilden" alltför mycket men så blått som det blir på bilderna är det inte i rummet :/

...och när jag använder extern lampa (bygglampa förvisso) så lyser det upp för mycket. Ska kanske börja med att hitta en snällare lampa.

 

Fotograferar med mobilkamera men kom på att jag även har en gammal systemkamera liggandes någonstans... kommer bilderna bli bättre om jag använder den istället? 



#49

Postad 11 oktober 2021 - 10:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för tipsen :)

 

Som sagt vill ju helst inte påverka"originalbilden" alltför mycket men så blått som det blir på bilderna är det inte i rummet :/

...och när jag använder extern lampa (bygglampa förvisso) så lyser det upp för mycket. Ska kanske börja med att hitta en snällare lampa.

 

Fotograferar med mobilkamera men kom på att jag även har en gammal systemkamera liggandes någonstans... kommer bilderna bli bättre om jag använder den istället? 

Antagligen inte, men sensorn kan vara av bättre snitt.



#50

Postad 18 oktober 2021 - 11:28

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Det ser snyggt ut men du kommer sätta skugglister antar jag.
Jag satte ledlister runt min riser och har kvar en under stolarna men det funkar inte alls om man inte skuggar rejält då de skapar för mycket ljusförorening. Och när man "är" i salongen typ innan och efter films å vill man ändå ha mer ljus än vad de kan ge så jag tog bort dem. Nu ligger de i en kartong och väntar på att sättas upp i vårt klätterum istället =)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.