Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Retrotråden!

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sega Master System 1987 (Spelkonsoler) 1 7,7 (9) Inga priser
Amiga 600 (Övrigt) 1 8,75 (3) Inga priser
Commodore 64 (Övrigt) 2 7,67 (2) Inga priser
Nintendo NES (8-bit) 1986 (Spelkonsoler) 2 9,66 (169) Inga priser
Sega Mega Drive II 1993 (Spelkonsoler) 1 8,86 (6) Inga priser
Atari 2600 (Spelkonsoler) 1 7,5 (1) Inga priser
Sega Mega Drive (Spelkonsoler) 1 8,26 (18) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 05 maj 2005 - 22:11

Unregistered425da5ba
  • Unregistered425da5ba
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Metroid på NES brukar jag spela igenom en gång per år.

Ice Hockey och Pro Wrestling är ju också klassisker. Drabbade mina kontroller hårt ;)

#52

Postad 10 maj 2005 - 16:30

Fanta_GBG
  • Fanta_GBG
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
varför är det ingen som har skrivit om mina favo spel?

1. Pirates ( SÅKLART! )
2. Pool of Radiance ( ett j-kla meck då disc 8 var något fel på )
3. Wizball ( många banor där med !!! )
4. Bubble Bobble ( tror det var hundra banor? )
5. Ninja
6. Giana Sisters

Kan man komma över spel fortfarande till C64:an?

#53

Postad 10 maj 2005 - 17:50

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Har du xbox och emulator så är det fritt fram att tanka hem flera 1000 C64 spel som nu är abandonware.

#54

Postad 10 maj 2005 - 18:27

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Gillade bla.

Oil Imperium på Amiga
Nord &(mot?) Syd Amiga
Airborne Rangers på C64
Defender of the Crown C64
Pirates! Amiga

#55

Postad 13 maj 2005 - 03:09

mattiaslindqvist
  • mattiaslindqvist
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Kulttråd. Gamla klassiker allt som nämns. Haft en hel del inom konsoll väg förr. Känns det som. :) För att vara 20 är det väl ändå lite bra? :P

Jag har haft dessa konsoller i ägo. (Inga nyare konsoller alls då jag tappade intresset för TV-spel när datorn tog över för mig)

Commondore 64 - Både kassettspelare och diskdrive (5.25") Har ett otal disketter till den, färre kassetter. Denna finns kvar nere i källaren.

Amiga 500 - Extern diskettdrive finnes till den också! Och så har jag två enorma diskettlådor med spel till den. Denna finn OCKSÅ kvar i källaren.

NES - Sålde det av någon dum anledning till en vän för 500:-, för antalet år sedan.

Sega Mega Drive - Finns fortfarande kvar. Har dock glapp på min antennsladd. Någon som vet vart jag kan få tag på en ny så jag får spela de underbara Sonic-Spelen som finns till Mega Driven? Pm:a mig gärna.

SNES - Få spel till detta då jag hade det. Syster lånade det till sin dåvarande pojkvän, nu är det helt borta! :(

Playstation - Det är veck. Tror att min mammas föredetta man snodde med sig det när de skiljde sig. Saknar det lite.

Commondoren och Amigan, är ju självklart två säkra kort som ska plockas fram då jag flyttar hemmifrån. Segat, vill jag få att funka. Funderar på att gå till någon lokal tv-spelsaffär och se om de har några sladdar som kanske kan få det att funka. Ska även nu kolla de länkarna som någon skrev här.

Spel har jag dock inte mycket koll på. Men jag kommer ihåg att jag och 2 kompisar spelade Canadian Five Pin till Commondoren, ganska mycket. Ett slags bowlingspel. Eftersom att vi alla tre bowlar fann vi det ganska roligt. :o

#56

Postad 15 maj 2005 - 17:13

ChristJ
  • ChristJ
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Eftersom flera här nämner C64 så kan jag nämna att jag nyligen har satt upp ett nytt diskussionsforum för C64. Det tillhör min webbplats om Commodore 64.

#57

Postad 15 december 2005 - 16:56

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Jag satt igår och spelade lite på flickvännens NES och slogs av hur grymt kul det var! Jag har haft NESemulatorer på konsoller och datorer men aldrig riktigt tyckt spelen var lika kul som man minns dem. Men när man körde med den riktiga konsollen och de stora "kassetterna" och riktiga kontrollen var det ju en helt annan sak! Så nu har jag börjat fundera på att skaffa mig en SNES då de spel jag minns från den perioden var riktigt, riktigt bra. Nu är frågan vad jag ska köpa för maskin? Helst av allt köper jag en europeisk variant, men vissa spel verkar vara enklare att hitta och vara mycket billigare i USA. Fanns det konvertrar på snes:en som gjorde att man kunde spela amerikanska spel? Tips på vilka spel man ska köpa vore också härligt :D Mariospelen, secret of mana, final fantasy III/IV är ju givna..

..Eller lurar jag mig själv - kommer jag tröttna på SNESen efter bara någon månad?

#58

Postad 09 januari 2006 - 14:14

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
Har dammat av mina basenheter nu nes 8bit, snes, 64an och beställt lite spel

international superstar soccer till 64an och track & field 2 till nes :P himla kul fotbollsspel faktiskt !

och track & field e himla kul .. har en nes advantage kontroll med turbo och allt men ska försöka klara mig utan ,,, men visst kul då man sveper över 6m i stav hur lätt som helst :)

spelar också mycket street fighter 2 till snes himla kul jobbar mig upp nu ligger på nivå 5 har klarat alla förut men himla kul spel, har för övrigt köpt super tennis till de med ...


retro e så himla kul spelen håller ju ännu vem trodde de ? ;)

super mario bros till nes *wow* och de funkar fortfarande 2006 !

rush n attack var ganska skoj till nes ...

ska beställa fler spel senare ..... lämna gärna tips alla kategorier

#59

Postad 10 januari 2006 - 22:33

catalyst7
  • catalyst7
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Metroid till NES och SNES är grymma. Funderar på att köpa en Gamecube bara för att kunna spela Metroid Prime (och Zelda..)

#60

Postad 11 januari 2006 - 00:08

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Sitter just nu och lirar Lunar: Silver Star Story på Sega Mega CD, CD-adonen som släpptes till Megadrive.
Riktigt hett, har knappt lirat nått alls på 360:n sen jag hittade den här gamla godingen.

Härligt ©RPG med underbar grafik, schyssta anime-mellansekvenser, fjantmysig voiceacting och alldeles lagom fängslande story.
Det når inte upp till dåtidens konkurrenters episka proportioner (som tex. Final Fantasy III/VI, förmodligen det bästa CRPG som någonsin gjorts) men det är väldigt nära.


På den gamla goda tiden hade man ju en SNES med Wildcard (backupstation) samt en kompis som visste hur det här med BBS:er funkade. Köpte spelen för 15 spänn stycken på diskett långt innan de släpptes i Sverige.
Ibland hade man till och med sådan tur att man kunde få tag på pre-releaser eller betaversioner. Eller den mest klassiska som gjorde folk fulla av avund:
Street Fighter II Championship Edition. Hackad version av Street Fighter II The World Warrior där man kunde spela med bossarna, göra specialattacker i luften och "dräktkoden" alltid var aktiverad. Långt innan Street Fighter II Turbo var i närheten av att lanseras dvs.

#61

Postad 11 januari 2006 - 00:40

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Sensible soccer är en underbart spel oxå. Kommer inte riktigt ihåg om det var till amiga eller atarin...

#62

Postad 11 januari 2006 - 10:02

Unregistered49728006
  • Unregistered49728006
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Vad är detta har ingen nämt "Alien pro protectors"??? (PAL versionen av "ContraIII")
Jag och en polare satt faktiskt som klistrade förra! sommaren, fan va grym man blev på att lira tillslut vi funderade nästan på att göra en sån där "Time-Trial" på det.

Sen andra grymma SNES spel är ju "Rock'n Roll Racing" som jag satt med min brorsa och spelade när man var liten men han var alltid mycket bättre en mig :)

Sen har man ju "Breth of Fire II" som jag nu när jag tänker äfter alldrig klarade.... måste gå och göra det nu. :D

#63

Postad 24 maj 2006 - 11:56

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Nån som vet vad man ska använda för kabel för att köra sin Nes på scart istället för anten?
Det jag hittade som jag kan tänka mig är den här.
Videokabel med SCART-kontakt hane och 3 st RCA hankontakter. Guldpläterade kontakter. Längd 1,5 m.
Från clasohlson men produkten har utgått.
Nån som vet om en sån kabel finns på andra ställen eller heter den nåt annat då?

#64

Postad 28 maj 2006 - 14:46

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ooh, fasiken alltså. En sån här tråd är farlig! Det börjar klia i tradera-plånboken så snart jag läser alla era inlägg :-)

Några NES-godingar som inte nämnts redan:

* Castlevania I o II - underbart bra och ganska olika varandra. I:an är helt otroligt svårt, man måste i princip spela igenom hela spelet på ett liv och ha "hakbomerangen" med "trippeln" för att ha en chans i slutet. Och vilken grym musik.

* Life force - ett av den bästa space shooterna som gjorts. Kanongrafik och ljud. Polaren spelade det så mycket att han kunde klara det utan att dö med handkontrollen upp och ned :D Helt otroligt. Upp-upp-ner-ner-vänster-höger-vänster-höger-B-A-start :D

* Faxanadu - stort och mysko rpg. Riktigt udda spelvärld och musik. Inte alls en Zelda-klon i mina ögon. Mkt kul.

* Mega Man I o II. Dom ultimata plattformspelen på NES (möjligtvis tillsammans med Super Mario Bros 3). Tight grafik, spelkontroll, tempo, svårighetsgrad. Fantastisk musik här oxå.

* Ice Climber. Som jag ogillade det spelet när jag var liten! Nu älskar jag det!

Amiga/Mega Drive:

* Moonstone. Ett av de klart bästa spelen nånsin. Upp till 4 spelare. Riddar-rpg med massor av action, splatter och taunting. Huu vad svårt det var att börja i träsket! Spöade draken först för ett par år sedan ;)

* SpeedBall II. Väntar fortfarande på en värdig uppföljare till ett av de klart grymmaste sportspelen nånsin.

* Chaos Engine I o II. Grymt tuffa spel.

* Space Crusade o Space Hulk. Riktigt bra Alienkänsla. Hittade för ett tag sedan Alien Swarm-modden till ut2004 med lite samma stuk.

C64:

* Turrican I o II

* Bandstationen. Den måste ju få lite cred oxå. Snacka om att det ökade spänningen att sitta och ladda ett spel en timme genom att spola fram och tillbaka på ett vanligt band. Med lite tur funkade det tillslut. Och så kunde man kopiera spel i en dubbeldeckare B)

Redigerat av Zoiler, 28 maj 2006 - 23:14.


#65

Postad 29 maj 2006 - 09:32

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Bandstationen var grymm! :D

#66

Postad 29 maj 2006 - 10:24

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Det spel till NES man kan längta tillbaks till, som med en god vän varvades åtskilliga gånger, är Probotector!
Tog ju inte många timmar att springa/skjuta sig igenom detta lir när man var två stycken, men ack så kul det var.
Kul med en tråd som bjuder en tur genom minnesallèn :D

#67

Postad 15 augusti 2016 - 12:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Va säger ni? Är det inte dags att damma av denna, nu 10 år, gamla Retro tråd :D

 

Runt 1984, så fick jag se screenshots från spel till en maskin som hette ColecoVision.

Fick haksläpp när jag såg hur mycket bättre grafik det var på arkadportarna, jämfört med min Atari 2600.

 

Tyvärr var det ingen av polarna som hade en maskin. Utan det var antingen 2600, Intellivision, Vectrex eller Vic-20.

Och tyvärr, så hade man ju inte råd att köpa en maskin heller.

Så det fick vänta....

....tills igår, när jag fick en maskin av en kompis.

Skalet var öppnat, då förra ägaren tänkte göra en AV mod, men som aldrig blev av.

Men jag monterade ihop den, slängde i ett av spelen jag fick med, och den startade direkt!

 

Fick även med Sega spelet Turbo, inkl Ratt. Tyvärr saknas gaspedalen, men finns gott om reservdelar på nätet.

 

Det var värt att vänta i 32 år ;)

 

Nån mer som har/hade en ColecoVision? :)

 

20160814_192446.jpg



#68

Postad 15 augusti 2016 - 12:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Jepp, fick en i julklapp när jag var liten, shit vad lycklig jag var! ;)

#69

Postad 15 augusti 2016 - 13:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Jäkla lyllos :D ;) hehe

 

Ska se om det blir en AV mod frampå, för lite skarpare bild.

Men RF bilden var faktiskt bättre än väntat.

Nu kör jag iofs på en 21 tums Sony Trinitron, vilket är lite mer förlåtande ;)



#70

Postad 15 augusti 2016 - 13:20

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Vore kul att se era Retro samlingar :)

 

Här är min samling av konsoller och hemdatorer.

Är på jakt efter en C-64:a, och Atari XE dator.

Ångrar än idag att jag sålde mina för drygt 20 år sen...

 

20160815_141533.jpg



#71

Postad 15 augusti 2016 - 13:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Min samling är lite mer blygsam i sin storlek.
Bifogad fil  DSC_0739.JPG   107,39K   0 Antal nerladdningar

#72

Postad 15 augusti 2016 - 13:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Boxade NES och SNES är alltid guld! :)



#73

Postad 15 augusti 2016 - 13:40

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Ja att man var lite nördig redan i yngre dagar och sparade kartonger är jag glad för idag. :)

#74

Postad 15 augusti 2016 - 13:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Om det är nånting jag önskar att jag hade kvar, så är det min gamla NES samling.

Hade de flesta i den Svarta serien, samt Metroid, Kid Icarus, Zelda spelen m.m. m.m., komplett i box.

Var über försiktig med samlingen. Tyvärr sålde jag av spelen för ca 50 lappen styck, när jag skaffade min SNES.

 

Om jag bara visste då, hur mycket samlingen hade varit värd idag, samt hur brutalt svårt och dyrt det är att få tag på spelen i komplett skick idag.

 

Ska bygga en tidsmaskin, resa tillbaks till 1992, och sopa till mitt yngre jag :P

 

Samlar även på LCD och Tabletop spel :)

Mycket här är sånt jag haft i samlingen i 30-35 år nu.

 

20160815_145808.jpg


Redigerat av Svante Skoog, 15 augusti 2016 - 14:03.


#75

Postad 08 september 2016 - 18:32

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0
Även om retro alltid är kul så kan jag nog i praktiken inte tänka mig spela äldre än PS2. Även om jag har PS spel också.

#76

Postad 08 september 2016 - 18:57

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Även om retro alltid är kul så kan jag nog i praktiken inte tänka mig spela äldre än PS2. Även om jag har PS spel också.


fram till snes är retro intresant, i kluderar c64/amiga/atari osv. ps1 och dess försök till 3d spel blev först bra med ps2/xbox så förstår om det är så du tänker, för det gör jag ;-)

#77

Postad 08 september 2016 - 21:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Finns ju bra PS-spel som inte har sån 3D-grafik, som Symphony of the Night och diverse rollspel.

 

Men jag spelar Dragon Quest 7 på 3DS nu (remastern) och kollade upp hur det såg ut på Playstation. Enorm skillnad till 3DS fördel, hade nog inte velat köra på PS.



#78

Postad 12 september 2016 - 13:43

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

fram till snes är retro intresant, i kluderar c64/amiga/atari osv. ps1 och dess försök till 3d spel blev först bra med ps2/xbox så förstår om det är så du tänker, för det gör jag ;-)

Ja iofs, om nån riggar allt åt mig kan jag spela vad för retro som helst, men jag orkar inte bemöda mig för upplevelsen.

#79

Postad 12 september 2016 - 14:59

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Sierra Retro Bundle hos Humble Bundle nu.

Många trevliga gamla godingar =)

#80

Postad 11 september 2017 - 18:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Ett måste för retrointresserade.

https://youtu.be/_7X6Yeydgyg



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.