Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4501

Postad 12 december 2016 - 09:32

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Tack för tipset en portonova beställd :)

NP! Bara att hoppas att han gillar den lika mycket som jag, men smaken e ju som sagt som baken .....!

#4502

Postad 12 december 2016 - 10:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Tack för tipset en portonova beställd :)

 

Mycket god.... lite speciell smak från portvinsfaten som vissa kan ha svårt för. Men antingen kommer han älska den eller så får du i värsta fall tillbaks en supergod whisky! ;)

Hade själv med Amrut Intermediate Sherry på en provning nyligen och den var överlägsen vinnare mot ett par riktigt bra whisky! Portonovan skulle jag säga är i samma klass!



#4503

Postad 13 december 2016 - 17:11

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Tenkte det skulle bli noe gammel whisky til Jul, men etter julegavekjøp og mye stress, så falt valget på julgaven til meg selv på Ardbeg Uigadail.

 

Lenge siden sist.



#4504

Postad 26 december 2016 - 22:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Bruichladdich Islay Barley!!!! 50% alkohol och 100% njutning. :)

#4505

Postad 27 december 2016 - 05:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Sög i mig lite Caol Ila D.E. sena timmen på julafton, vilken karaktär... Caol Ila har i min smak tidigare varit lite av en spritig variant av Lagavulin. Men här har de verkligen hittat en egen linje och personlighet.  :wub:



#4506

Postad 27 december 2016 - 10:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Sög i mig lite Caol Ila D.E. sena timmen på julafton, vilken karaktär... Caol Ila har i min smak tidigare varit lite av en spritig variant av Lagavulin. Men här har de verkligen hittat en egen linje och personlighet.  :wub:

Caol Ila DE är magnifik. Fick jag bara välja en (Gud förbjude) så blev det nog just den. :)

#4507

Postad 17 mars 2017 - 17:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det var lite som hender i whiskytråden... Jeg har fortsatt Uigedaill fra Ardbeg, men har kjøpt meg Port Charlotte Scottish Barley, Ledaig 10 også..

Fikk en liter Laphroaig QA cask i gave fra frun som har vært på taxfree... Det er en whisky som jeg liker godt.

431297d1489767415-whisky-laffe-polo-bams

Bifogad fil(er)


Redigerat av Danke, 19 mars 2017 - 23:10.


#4508

Postad 17 mars 2017 - 21:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Box Dalvve var en positiv överraskning. Makalös intensiv doft. Relatvt lätt kropp men frisk härlig maltig smak. Otroligt imponerande femåring detta! Kommer att tänka på Benromac Traditional. Undrar om den fortfarande finns? :)

#4509

Postad 17 mars 2017 - 22:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Laddie, Benromach. Mumma för själen. Deras Organic går heller inte av för hackor. Jag har haft privilegium att tidigare köpa deras 19 port wood. Rent rasande god, mjuk och sammetslen.

Här är en annan buse i jänkarstil. Vanligtvis ogillar jag Jack. Men denna till höger är grymt fin. Tequilan till vänster är en skönhet bakom slöjor.

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 17 mars 2017 - 22:28.


#4510

Postad 18 mars 2017 - 10:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Box Dalvve var en positiv överraskning. Makalös intensiv doft. Relatvt lätt kropp men frisk härlig maltig smak. Otroligt imponerande femåring detta! Kommer att tänka på Benromac Traditional. Undrar om den fortfarande finns? :)

 

Just den ska ju vara en enkel whisky för massorna för att försöka få in ett stadigt pengaflöde för att fortsätta produktionen. De var själva så imponerade över att spriten hunnit mogna så bra att dom släppte den mycket tidigare än planerat.

Och för vad den är, en knappt femårig whisky som till största del legat på fullstora fat så är den riktigt bra.

 

Tar man deras 2nd Step #2, American Oak och div fatprover man fått testa så får man en indikation på att vi kommer ha en riktig vinnare här i Sverige om bara några år. Förutsatt att man håller kvalité genom hela produktionen även i framtiden.

Man kan ju ta Kilkerran som ex där man pumpat ut mycket gott i små batcher... hela Work In Progress serien har varit lovande. Men sen när man släpper sin standard 12 åriga till slut så lever man inte riktigt upp till hypen man själv skapat.

Men det hoppas jag bara är en liten plump i protokollet. Jag är säker på att vi kommer få se mycket god whisky även i framtiden. :)



#4511

Postad 18 mars 2017 - 11:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laddie, Benromach. Mumma för själen. Deras Organic går heller inte av för hackor. Jag har haft privilegium att tidigare köpa deras 19 port wood. Rent rasande god, mjuk och sammetslen.

Här är en annan buse i jänkarstil. Vanligtvis ogillar jag Jack. Men denna till höger är grymt fin. Tequilan till vänster är en skönhet bakom slöjor.

Har länge gått och undrat lite vad jänkarna kan när de anstränger sig extra. Tack för tipset. :)
Skulle hemskt gärna även få tag på Sazerac som ju skall vara något alldeles extra.
Vad Benromach beträffar har sortimentet krympt verkar det, och det har blivit rejält dyrt. Men standard 10:an skall jag minsann ta en titt på. Borde ju ha i alla fall en hint av Traditionals ungdomliga bett och fräschör. :)

#4512

Postad 18 mars 2017 - 12:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Just den ska ju vara en enkel whisky för massorna för att försöka få in ett stadigt pengaflöde för att fortsätta produktionen. De var själva så imponerade över att spriten hunnit mogna så bra att dom släppte den mycket tidigare än planerat.
Och för vad den är, en knappt femårig whisky som till största del legat på fullstora fat så är den riktigt bra.

Tar man deras 2nd Step #2, American Oak och div fatprover man fått testa så får man en indikation på att vi kommer ha en riktig vinnare här i Sverige om bara några år. Förutsatt att man håller kvalité genom hela produktionen även i framtiden.
Man kan ju ta Kilkerran som ex där man pumpat ut mycket gott i små batcher... hela Work In Progress serien har varit lovande. Men sen när man släpper sin standard 12 åriga till slut så lever man inte riktigt upp till hypen man själv skapat.
Men det hoppas jag bara är en liten plump i protokollet. Jag är säker på att vi kommer få se mycket god whisky även i framtiden. :)

Ja, skall bli spännande att följa. Trevligt att det kommer Svensk Whisky till vettiga priser också. Hven tex. köpte jag en till farsan förra året för under femhundringen, och den var riktigt trevlig faktiskt. Med en lite egen karaktär som inte rakt av smakade som något annat man provat. :)

#4513

Postad 20 mars 2017 - 04:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Laddie,

Ja jänkarna kan, synd bara att priserna skjuter i höjden så fort det ska bli riktigt gott. Har även prövat Johnny Walker Double Black. Den måste rekommenderas stenhårt. Vet inte priset på den men den var fantastiskt god och man kände verkligen Lagavulin simma runt i munnen.

#4514

Postad 20 mars 2017 - 10:38

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Finns mycket god sprit från USA, men helst skall man vara på plats om man skall fynda. Deras "top shelf" bourbon kostar ju bara en bråkdel där mot Systembolaget. Men går man däremot på det riktiga "High End" sortimentet... då börjar det bli dyrt oavsett var man handlar. Då kan man till och med göra rejäla fynd på SB ibland.... om man får tag på en flaska vill säga. 

 

Det är inte bara här hemma det ploppar upp bra destillerier, reser man runt i USA så finns det många små hantverksdestillerier som producerar bra grejer. Är man där och bilar runt så kan jag verkligen rekommendera att man gör en snabb googling för att se om något ligger i närheten, för ofta gör det faktiskt det. De har ofta öppet för rundturer, provsmakning, souvenirshop. Och nästan alla jag besökt än så länge har varit en trevlig upplevelse. Förutom att spriten är god och man köper på sig onödigt mycket så är dom ofta extremt trevliga och gästvänliga! :)



#4515

Postad 20 mars 2017 - 14:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Finns mycket god sprit från USA, men helst skall man vara på plats om man skall fynda. Deras "top shelf" bourbon kostar ju bara en bråkdel där mot Systembolaget. Men går man däremot på det riktiga "High End" sortimentet... då börjar det bli dyrt oavsett var man handlar. Då kan man till och med göra rejäla fynd på SB ibland.... om man får tag på en flaska vill säga. 

 

Det är inte bara här hemma det ploppar upp bra destillerier, reser man runt i USA så finns det många små hantverksdestillerier som producerar bra grejer. Är man där och bilar runt så kan jag verkligen rekommendera att man gör en snabb googling för att se om något ligger i närheten, för ofta gör det faktiskt det. De har ofta öppet för rundturer, provsmakning, souvenirshop. Och nästan alla jag besökt än så länge har varit en trevlig upplevelse. Förutom att spriten är god och man köper på sig onödigt mycket så är dom ofta extremt trevliga och gästvänliga! :)

 

 

ska ju till staterna senare i år. vore ju kul om man åkte förbi något ställe så man kunde gå in och kika lite :)  men jag antar att det inte är så vanligt att det ligger destillerier ute i öknen? :D



#4516

Postad 21 mars 2017 - 14:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

ska ju till staterna senare i år. vore ju kul om man åkte förbi något ställe så man kunde gå in och kika lite :)  men jag antar att det inte är så vanligt att det ligger destillerier ute i öknen? :D

 

Säg inte det... Men för att det skall kunna löna sig så är det ju en fördel om dom har tillgång till mycket vatten. :)

Men just dit du tänkt åka är det ju inte knökfullt av destillerier. Finns ju Las Vegas Distillery som jag brukar besöka. Dom är väldigt trevliga, nyskapande och har massor av konstigheter för sig. Allt dom gör är kanske inte bäst, men dom har några riktigt trevliga whiskeys! Har man dessutom en tom flaska man köpt av dem tidigare så kan du få refill för kraftigt reducerat pris! :)



#4517

Postad 21 mars 2017 - 23:04

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Bare pass på at du ikke drar på disse fake utstillingstedene som feks til Buillets Bourbonfabrikk som bare er en turistbløff utstilling, siden de produserer et annet sted.



#4518

Postad 22 mars 2017 - 16:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Någon som provat Nikka Coffey Grain?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 22 mars 2017 - 16:15.


#4519

Postad 24 mars 2017 - 14:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Någon som provat Nikka Coffey Grain?
attachicon.gifIMG_5149.JPG

 

Provade den för några år sedan... minns den som ganska trevlig och lite annorlunda.



#4520

Postad 24 mars 2017 - 14:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Den var väldigt vass, mjuknade en hel del med ett par stänk vatten. Ingen favorit och tyvärr inte värd priset.

#4521

Postad 01 april 2017 - 00:41

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Har mest köpt Zacapa och XO cognaq på sista tiden men vad hände med utbudet på whisky?

 

Tidigare kunde man iaf beställa Talisker 17år eller Caol Ila 18 (var mina favortier för rimlig peng).

Men nu är det standard-varianterna eller flaskan för 2000kr.

Vad hände, drack vi upp allt :)



#4522

Postad 01 april 2017 - 11:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har mest köpt Zacapa och XO cognaq på sista tiden men vad hände med utbudet på whisky?

Tidigare kunde man iaf beställa Talisker 17år eller Caol Ila 18 (var mina favortier för rimlig peng).
Men nu är det standard-varianterna eller flaskan för 2000kr.
Vad hände, drack vi upp allt :)

Du har alldeles rätt, priserna har skenat iväg nåt rent löjligt. Sån tur är finns mycket bra whisky även i mer beskedliga prisnivåer. Den fantastiska Caol Ila 18 ersätter du med fördel med DE. Jag lovar, du kommer inte bli besviken. :)

#4523

Postad 01 april 2017 - 20:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
RTS,

Har du prövat Balvenie 21 port wood? En explosion av smaker i jämförelse.

Sedan så talas det om McLeod, tycker nog att deras Islay är godast, med lite vatten. Olika smaker...

Joga, Macallan 18, senast jag hade en sådan flaska använde jag hela buteljen till matlagning då jag sneade ur på smaken som var fadd och torr. Helt utan karaktär. Ungefär som att lyssna till Bryan Adams när Josh White finns i skivfacket.

Redigerat av PML73, 01 april 2017 - 20:46.


#4524

Postad 02 april 2017 - 12:20

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Har mest köpt Zacapa och XO cognaq på sista tiden men vad hände med utbudet på whisky?

 

Tidigare kunde man iaf beställa Talisker 17år eller Caol Ila 18 (var mina favortier för rimlig peng).

Men nu är det standard-varianterna eller flaskan för 2000kr.

Vad hände, drack vi upp allt :)

 

 

Tyvärr är allt uppdrucket eller ligger hemma hos någon samlare.

17 årig Talisker eller 18 årig CaolIla är inte samma sak idag som för 10-15 år sedan. Då hade dom lite mer gott at krydda blandningen med. Det gick ofta ner ett och annat fat som var betydligt äldre än vad som stod på etiketten. Macallan är ett klockrent exempel på detta. Idag är det inte mycket whisky som är många dagar äldre än åldern som står angivet på etiketterna som du får när du köper en flaska. Och som om inte det var nog så kostar dom en halv månadslön!

 

MEN, det finns undantag som bekräftar regeln! Det finns några små guldkorn som faktiskt har ökat kvalitén de senaste åren, nykomlingar som visar att man visst kan göra väldigt bra ung whisky, mm, mm.

 

Men låt säga om ca: 10 år borde det finnas ett överskott av bra whisky så länge inte marknaden fortsätter att skena som den gjort de senaste 10 åren!



#4525

Postad 02 april 2017 - 19:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tyvärr är allt uppdrucket eller ligger hemma hos någon samlare.
17 årig Talisker eller 18 årig CaolIla är inte samma sak idag som för 10-15 år sedan. Då hade dom lite mer gott at krydda blandningen med. Det gick ofta ner ett och annat fat som var betydligt äldre än vad som stod på etiketten. Macallan är ett klockrent exempel på detta. Idag är det inte mycket whisky som är många dagar äldre än åldern som står angivet på etiketterna som du får när du köper en flaska. Och som om inte det var nog så kostar dom en halv månadslön!

MEN, det finns undantag som bekräftar regeln! Det finns några små guldkorn som faktiskt har ökat kvalitén de senaste åren, nykomlingar som visar att man visst kan göra väldigt bra ung whisky, mm, mm.

Men låt säga om ca: 10 år borde det finnas ett överskott av bra whisky så länge inte marknaden fortsätter att skena som den gjort de senaste 10 åren!

Kommer att tänka på Springbank 21. Lär ha varit Whisky från Hedenhös i den. Glad att man hann smaka innan allt bara blev helt galet. :)

#4526

Postad 02 april 2017 - 22:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Smakade och köpte en Laddie 1990/25 igår.

Smakade och köpte också en Tullibardine 25.

 

Båda var enormt bra... :wub:



#4527

Postad 03 april 2017 - 02:33

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Beste whisky jeg har smakt må være Talisker 18, veldig god, oljet og kremig med røktoner..

 

Har smakt mye eldre whisky også, men ikke som var samme kvalitet som Talisker 18



#4528

Postad 03 april 2017 - 06:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Nu är jag ingen storsupporter av Laphroig, men deras 30 sherry cask och deras 40 är otroligt fina. Tyvärr med rasande prislappar...



#4529

Postad 03 april 2017 - 11:53

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Kommer att tänka på Springbank 21. Lär ha varit Whisky från Hedenhös i den. Glad att man hann smaka innan allt bara blev helt galet. :)

 

Mmm... var också min första tanke, men tyckte nästan Macallan passade bättre in i exemplet om man ser till hela deras portfölj. :)

Dagens Springbank 21 går inte ens att jämföra med de tidigare. De har fått skruva om recepten så mycket så det är knappt ens nå sherrylagrad whisky i den längre jämfört med tidigare.

Tar man sen i beaktning att det är extremt svårt att få tag i "bra" sherryfat idag så ser det ännu mörkare ut för de som vill ha tillbaks gamla skolans Springbank 21! Men man får hålla tummarna att dom hittar på nå kul som funkar där ute! De har ju en mängd olika experimentfat på lager. Mycket av dessa är riktigt spännande!



#4530

Postad 03 april 2017 - 21:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mmm... var också min första tanke, men tyckte nästan Macallan passade bättre in i exemplet om man ser till hela deras portfölj. :)
Dagens Springbank 21 går inte ens att jämföra med de tidigare. De har fått skruva om recepten så mycket så det är knappt ens nå sherrylagrad whisky i den längre jämfört med tidigare.
Tar man sen i beaktning att det är extremt svårt att få tag i "bra" sherryfat idag så ser det ännu mörkare ut för de som vill ha tillbaks gamla skolans Springbank 21! Men man får hålla tummarna att dom hittar på nå kul som funkar där ute! De har ju en mängd olika experimentfat på lager. Mycket av dessa är riktigt spännande!

Något säger mig att även standard 10:an hade äldre fat förut, för den är heller inte vad den varit. Något som är lite trevligt är att det kommer en del ung Whisky som är riktigt bra, och det kan de ju helt enkelt inte ta hutlöst betalt för. Rundlet & Kilderkins och sådana intiativ gör ju underverk för mognadsprocessen. Är det något sådant på gång från Springbankfamiljen månne? Senaste Longrowynglingen var dessvärre inte jättebra. :(

#4531

Postad 04 april 2017 - 13:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Något säger mig att även standard 10:an hade äldre fat förut, för den är heller inte vad den varit. Något som är lite trevligt är att det kommer en del ung Whisky som är riktigt bra, och det kan de ju helt enkelt inte ta hutlöst betalt för. Rundlet & Kilderkins och sådana intiativ gör ju underverk för mognadsprocessen. Är det något sådant på gång från Springbankfamiljen månne? Senaste Longrowynglingen var dessvärre inte jättebra. :(

 

Ja... har smakat lite äldre 10 åringar, har en hemma som är buteljerad för ungefär 10+ år sedan. Det var en märkbar skillnad på spriten dom släppte då mot idag.

Jag gillar många av deras fatförädlingsexperiment med div vin- och dessertvinsfat, framförallt Longrow Red som fallit mig i smaken. Men dom har haft ett par burgundy, madeira och port som varit riktigt bra också. Så framtiden får utvisa om dessa kommer bli mer permanenta ock kanske ingå som krydda i någon av de standardbuteljeringar dom har.

Småfaten tror jag inte riktigt på. Det blir för dyrt och för mycket jobb om man vill hålla uppe volymerna. Men som mindre batcher tror jag absolut att de kommer fortsätta.



#4532

Postad 27 april 2017 - 21:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Håller med Ralfie. Kilkerran 12 är verkligen extremt bra. :)

#4533

Postad 02 maj 2017 - 09:09

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Håller med Ralfie. Kilkerran 12 är verkligen extremt bra. :)

 

Har inte sett hans senaste vloggar på et tag... men jag förstår honom.

Personligen tror jag att jag hade alldeles för höga förväntningar på denna med tanke på allt man smakat innan i form av WIP-serien samt div singelcasks! Så till en början blev jag bara besviken, men den har vuxit på mig en hel del. Tycker dock fortfarande att den hade kunnat vara så mycket mer. Vet inte vem som varit master blender och vad den personen haft för tankar bakom buteljeringen. Kände knappt igen Glengyle/Kilkerran-karaktären av det dom släppt tidigare i denna buteljering.

 

Detta är absolut ett destilleri att hålla ögonen på! Och med tanke på hur få liter dom destillerar per år så är det helt fantastiskt hur stor tilldelning vi har i lilla Sverige! :)



#4534

Postad 02 maj 2017 - 21:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har inte sett hans senaste vloggar på et tag... men jag förstår honom.
Personligen tror jag att jag hade alldeles för höga förväntningar på denna med tanke på allt man smakat innan i form av WIP-serien samt div singelcasks! Så till en början blev jag bara besviken, men den har vuxit på mig en hel del. Tycker dock fortfarande att den hade kunnat vara så mycket mer. Vet inte vem som varit master blender och vad den personen haft för tankar bakom buteljeringen. Kände knappt igen Glengyle/Kilkerran-karaktären av det dom släppt tidigare i denna buteljering.

Detta är absolut ett destilleri att hålla ögonen på! Och med tanke på hur få liter dom destillerar per år så är det helt fantastiskt hur stor tilldelning vi har i lilla Sverige! :)

Fick förvisso beställa, men fanns i landet. Har faktiskt inte smakat Kilkerran tidigare, men vet att den fanns på bolaget redan som ung whisky, typ 5 år eller nåt.
Omisskännlig "Mitchel"- whisky. Familjedragen finns där, men tycker den precis som de övriga "fabrikaten" ändå har sin egen karaktär. Ett sjujäkla bett är det första och tydligaste karaktärsdraget. Jomen denna kommer jag köpa igen. :)
Jo förresten, han tyckte ju den var förra årets bästa Whisky, Ralfie, och vem är väl jag att säga emot. :)

Redigerat av laddie15, 03 maj 2017 - 06:05.


#4535

Postad 03 maj 2017 - 09:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Fick förvisso beställa, men fanns i landet. Har faktiskt inte smakat Kilkerran tidigare, men vet att den fanns på bolaget redan som ung whisky, typ 5 år eller nåt.
Omisskännlig "Mitchel"- whisky. Familjedragen finns där, men tycker den precis som de övriga "fabrikaten" ändå har sin egen karaktär. Ett sjujäkla bett är det första och tydligaste karaktärsdraget. Jomen denna kommer jag köpa igen. :)
Jo förresten, han tyckte ju den var förra årets bästa Whisky, Ralfie, och vem är väl jag att säga emot. :)

 

Visst känner man igen Springbank i den! Det är inte så konstigt... inte nog med att dom äger destilleriet. När Springbank håller stängt för underhåll så kör dom igång pannorna på Glengyle som bara ligger ett stenkast från Springbank! Har du möjlighet att åka ut till Campbeltown så rekommenderar jag det verkligen! :)

 

De använder sig av samma malt, som om jag inte minns fel även är mältad på golvet hos Springbank. Men allt annat görs hos Glengyle, de kör ett par veckor enbart (ca: 50.000 liter) innan dom stänger ned destilleriet för året igen.

Jag vet inte om dom ökat eller kommer öka produktionen i framtiden. Tror det kan bli svårt om dom inte köper in färdigmältad malt eller kör igång ett mälteri på plats.

 

En av de godaste whiskyn jag smakat var just en Kilkerran direkt ur fatet i ett av lagerhusen, tror det var fat nr 4 som som buteljerades till deras 10-årsjubileum tillsammans med några andra fat. Så visst har dom riktigt bra whisky på lager! :)



#4536

Postad 11 maj 2017 - 20:27

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Ny favorit, Så jäkla god

 

 

 

33755819414_854006031a_c.jpg


Redigerat av M johansson, 11 maj 2017 - 20:28.


#4537

Postad 12 maj 2017 - 21:13

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Får Bourbon vara med?

Buffalo Trace, fredagsmys...

Bifogad fil(er)



#4538

Postad 12 maj 2017 - 23:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Får Bourbon vara med?

 

I en whiskytråd? Tveksamt. Starta en Whiskeytråd, hedning ;)



#4539

Postad 13 maj 2017 - 12:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

I en whiskytråd? Tveksamt. Starta en Whiskeytråd, hedning ;)

 

 

Det är ingen whiskeytråd. Det är en whiskytråd. 



#4540

Postad 14 maj 2017 - 12:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 1

Bourbon får absolut vara med!

Även en och annan Rye! ;)



#4541

Postad 14 maj 2017 - 19:11

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

I det här fallet lyssnar jag bara på _Lucifer_

 

Det här till er andra; Jag har en bourbon liknande produkt jag kan befläcka tråden med en bild på om ni inte är snälla; bourbon som är garanterad lagrad mindre än 45 dagar... den smakar och luktar precis som ni tror; jäst majs och inget mer.  :P

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 14 maj 2017 - 19:11.


#4542

Postad 14 maj 2017 - 19:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det är ingen whiskeytråd. Det är en whiskytråd. 

 

Ehm, ja? Det var väl det jag skrev ;)



#4543

Postad 15 maj 2017 - 16:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1

Får Bourbon vara med?
Buffalo Trace, fredagsmys...

Var o ens smakpreferenser e väl inget att lägga sig i men med så mycket is så kan man ju undra om du verkligen tycker om det då du dövar smakerna med kyla o vatten. Bara en tanke, men som sagt var o en gör som han/hon vill.

#4544

Postad 25 maj 2017 - 21:51

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Någon som provat Mackmyra "Ten Years"? 

 

Fick en när jag fyllde men har inte öppnat ännu. =)



#4545

Postad 26 maj 2017 - 06:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Hmm, två kulturer kolliderar...  :)

 

Den engelsk/skotska bränningen skrivs normalt whisky

Den Irländska/amerikanska skrivs whiskey

 

Om det där extra E:et före Y:et föreskriver en tredje destilleringen är oskrivet.  :P  :lol:



#4546

Postad 26 maj 2017 - 10:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Hmm, två kulturer kolliderar...  :)

 

Den engelsk/skotska bränningen skrivs normalt whisky

Den Irländska/amerikanska skrivs whiskey

 

Om det där extra E:et före Y:et föreskriver en tredje destilleringen är oskrivet.  :P  :lol:

 

Det gör det inte... det är egentligen två olika stavningar för i princip samma sak!

Pratar vi skyddade varumärken som Scotch, Bourbon, Rye, Scotch Single Malt så är det en annan sak, då måste du följa vissa regler för att få sätta det namnet på etiketten.

Ja, whisky, inom EU är också styrt och måste fylla en del krav för att få buteljeras som whisky i Europa. Om dessa regler även täcker Whiskey med ett E låter jag vara osagt. Men i USA t.ex och vissa andra länder så kan du i princip buteljera allt möjligt som inte faller in under någon annan kategori som whisky/whiskey!

 

Det där kan vara lite krångligt om man försöker nysta i det. I t.ex. Asien gör man mycket whisky som man gör rom, eller med ris som bas.



#4547

Postad 26 maj 2017 - 14:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Lucifer,

Jag känner till detta du skrev. Mitt inlägg ska närmast betraktas som lite brittisk torrhumor.

De flesta skottar jag druckit har destillerats 2 ggr och de irländska dito 3 ggr. För egen del så verkar det som om ju fler destilleringar så finare sprit men på bekostnad av bredd i smaken.

Redigerat av PML73, 26 maj 2017 - 14:22.


#4548

Postad 28 maj 2017 - 14:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Lucifer,

Jag känner till detta du skrev. Mitt inlägg ska närmast betraktas som lite brittisk torrhumor.

De flesta skottar jag druckit har destillerats 2 ggr och de irländska dito 3 ggr. För egen del så verkar det som om ju fler destilleringar så finare sprit men på bekostnad av bredd i smaken.

Finns dock lysande undantag, som Hazelburn. :)

#4549

Postad 07 juni 2017 - 08:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Laddie, 

 

har för mig att Glasgows Auchentoshan också destilleras 3ggr. Kan minnas fel. 



#4550

Postad 07 juni 2017 - 15:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Finns dock lysande undantag, som Hazelburn. :)

 

Undantag som bekräftar regeln... Jo, jag vet. Men man kan känna på vissa av dom att den är destillerad en extra gång. :)

 

Laddie, 

 

har för mig att Glasgows Auchentoshan också destilleras 3ggr. Kan minnas fel. 

 

Stämmer bra!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.