Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DAC problem, AC laddaren stör ljudbilden (Laptop)

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 juni 2016 - 22:04

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hello Allesammans! :)

Jag har en underbar liten Meridian Explorer 2 (USB DAC) som jag gillar väldigt mycket ljudet av.

Mitt problem upplever jag uppstår när jag kopplar i strömsladden till min Acer Bärbara dator. Ljudbilden ändras och upplevs av mig som... "suddigare"/ mindre distinkt, stökigare när jag har strömsladden i. Tar jag ut strömsladden så låter ljudet jämnt och lugnt och fint. Samma fel på min andra laptop.

Detta problem uppstår inte på min stationära dator!

Jag gissar på att nätaggregaten i de bärbara datorerna är för dåliga... men jag skulle vilja veta exakt vad som skapar detta problem. 

Nu är det inte fråga om jordloopar i den meningen att det är ett surr eller brus i högtalarna när sladden är i (det problemet hade jag innan, men DAC'en tog bort det faktiskt).

Vad tror ni? är det ett vanligt fel? kan man gör nått åt det eller är de helt enkelt att bara köra på batteri eller på den stationära?

Mvh // Micke 


Redigerat av Unregisteredc34530bc, 29 juni 2016 - 22:13.


#2

Postad 30 juni 2016 - 06:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

inte sällan brukar ljudet störas via en strömkabel,  men jag har inte hört talas om att en strömmen kan förändra ljudet. 


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 juni 2016 - 06:32.


#3

Postad 30 juni 2016 - 06:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Inbillning. Att nätadaptern skulle kunna störa i form av surr i olika frekvenser skulle jag köpa. Men inte att ljudbilden blir "suddigare". Så fungerar inte den digitala överföring som USBn till din DAC är.

 

Edit: Nu är detta förstås långsökt, men programvara i datorn kan ju aktivt ändra beteende p.g.a. att laptopen drivs på nätspänning istället för batteri. Så det kan ju rent teoretiskt vara så att din musikspelare lägger "fuzzy filter" på ljudet när du ansluter adaptern. Fast som sagt, det är långsökt. Väldigt långsökt ;)


Redigerat av Loco.spk, 30 juni 2016 - 06:58.


#4

Postad 30 juni 2016 - 08:40

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag känner en som i jobbet forskar med störningar och de TS råkat ut för har de fått fram flera gånger. Det beror på att det inte finns regler för hur jordningen ska göras i nätdelen. En del har inte jordat skärmen till sladden från nätdelen till datorn andra har jordat den.

 

Hans rekommendation är tydlig.

 

Använd ALDRIG bärbara datorer i en hembio. Problem är hel enkelt för många eftersom tillverkarna av nätdelar till bärbara datorer gör olika och man dessutom inte kan göra något åt det annat än kanske klaga hos tillverkarna av bärbara datorer.

 

Man kan få bort problemet med att köra den bärbara datorn på batterier men det är ju inte en bra lösning.

Tack! Det förklarade väldigt bra vad problemet är, detta köper jag rakt av! :D
Nu kan jag sova lugnt om natten igen ^^ 
Då blir det att skaffa en tyst stationär nu då ;)
Tack för hjälpen!



#5

Postad 30 juni 2016 - 09:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag känner en som i jobbet forskar med störningar och de TS råkat ut för har de fått fram flera gånger. 

 

Va? Det är ju INTE störningar TS har. Han har en "suddigare ljudbild".

 

 

Tack! Det förklarade väldigt bra vad problemet är, detta köper jag rakt av! :D

 

Det förklarade ingenting.



#6

Postad 30 juni 2016 - 10:56

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Va? Det är ju INTE störningar TS har. Han har en "suddigare ljudbild".

 

 

 

Det förklarade ingenting.

hej då :D



#7

Postad 30 juni 2016 - 12:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

hej då :D

 

Va?

 

Kolla vad han skriver i första inlägget när det händer.

 

Det var det jag gjorde.

 

Nu är det inte fråga om jordloopar i den meningen att det är ett surr eller brus i högtalarna när sladden är i (det problemet hade jag innan, men DAC'en tog bort det faktiskt).



#8

Postad 30 juni 2016 - 12:43

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag känner att jag fått det svar jag önskade. 
Jag är tillfredsställd här :) 
Tack för era svar!
mvh



#9

Postad 30 juni 2016 - 12:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag känner att jag fått det svar jag önskade. 

 

Ok, då är ju allt ok. Jag trodde att du ville ha rätt svar  :rolleyes: 



#10

Postad 30 juni 2016 - 13:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Skrev det i mitt första inlägg. Inbillning.

 

Eller blandar TS ihop ett surr (notera att ett surr kan vara flera khz från ett switchat nätaggregat) med "suddig ljudbild".



#11

Postad 30 juni 2016 - 13:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så kan det vara. Det var bara lite lustigt skrivet av TS. 



#12

Postad 30 juni 2016 - 14:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Men markstrom, jag har aldrig påstått att nätdelar till laptops (eller vilken lågspänningsenhet som helst för den delen) är oproblematiska. Vi använder mycket switchade DC-DC omvandlare i produkter i jobbet och en del kan störa rätt ordentligt.

 

Men det är just det det är, störningar. Pip, tjut, surr, kalla det vad du vill. Att beskriva det som att ljudbilden skulle bli "suddig" eller "mindre distinkt" är i så fall att blanda ihop begreppen rätt ordentligt tycker jag.



#13

Postad 30 juni 2016 - 15:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Hur man än ser på det, bakomliggande störningar kan ju mycket väl addera brus eller vad det nu kan vara.

Lägg det ovanpå signalen och man uppfattar en skillnad.



#14

Postad 30 juni 2016 - 15:31

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Det Loco.Spk förmodligen antyder på är hur det är formulerat. Det är en störning som detta gäller, och inte egentligen en ljudbild som ändrats (om ni fattar vad jag menar).



#15

Postad 30 juni 2016 - 16:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

DAC:en använder USB för strömförsörjning om jag har förstått det hela rätt. Borde det inte underlätta med en bättre kabel från DAC till dator och sedan kanske datorn i ett bättre strömuttag. Vad jag förstår är problemen på grund utav störningar. Kan ju vara en billig kabel som inte har bra skärm, vad vet vi, som kanske ligger mot något annat.


Redigerat av Buddaz12, 30 juni 2016 - 17:01.


#16

Postad 30 juni 2016 - 20:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag har nämligen diskuterat lite med den jag känner som forskar på störningar och det kan vara så att Meridian vill göra det bästa av situationen så även om de får en störd signal så försöker den få ut något lyssningsbart ljud.

 

Om nätdelen på till hans laptop stör USB så pass att det blir bitfel ska han omedelbart reklamera den. Troligtvis gör den inte det. Jag har ALDRIG sett det under alla år jag jobbat med USB-enheter av olika slag.

 

 

Normalt stängs digitala signaler av om de får för starka störningar.

 

Precis, det blir inte "suddigt".

 

Det Loco.Spk förmodligen antyder på är hur det är formulerat. Det är en störning som detta gäller, och inte egentligen en ljudbild som ändrats (om ni fattar vad jag menar).

 

Nej egentligen inte. Som jag citerade till markstrom så talar TS tydligt om att det INTE rör sig om det i första inlägget. Därför vill jag påstå att alternativet då är inbillning. Det är liksom inte möjligt att strömförsörjningen påverkar hur DACen avkodar den digitala strömmen (om vi bortser från rent vansinniga störningar från en då trasig nätdel som mer eller mindre slår ut kommunikationen. Och då blir det inte lite sudd i ljudet).

 

 

DAC:en använder USB för strömförsörjning om jag har förstått det hela rätt. Borde det inte underlätta med en bättre kabel från DAC till dator och sedan kanske datorn i ett bättre strömuttag. Vad jag förstår är problemen på grund utav störningar. Kan ju vara en billig kabel som inte har bra skärm, vad vet vi, som kanske ligger mot något annat.

 

Nej, om kommunikationen mellan DAC och dator fungerar (det kommer ljud) så kommer inte en annan kabel hjälpa. Dvs om det inte är just störningar som på något sätt propagerar ner i kedjan (till förstärkare, hörlurar eller liknande). Men det ju inte enl. TS.

 

 

Hur man än ser på det, bakomliggande störningar kan ju mycket väl addera brus eller vad det nu kan vara.

Lägg det ovanpå signalen och man uppfattar en skillnad.

 

Absolut. Det skrev jag ju egentligen redan i inlägg #3. Men TS skrev att det INTE är det i första inlägget och markstrom verkar argumentera för att störningarna skulle påverka avkodningen i DACen vilket jag hävdar är omöjligt (iaf med det resultat TS har).



#17

Postad 30 juni 2016 - 21:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Nätdelen till laptops är oftast skräp medans stationära är bättre i vissa avseende.

Jag säger varken bu eller bä men har svårt att tänka mig att nätdelen skulle kunna påverka den digitala signalen negativt.

Däremot skulle det inte förvåna mig att nätdelen kan påverka Dacen negativt men inte signalen som sådan.

Om så skulle ske då far synken all världens väg o det skulle börja hacka eller bli tyst.



#18

Postad 30 juni 2016 - 21:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Förklara varför TVÅ olika laptop med nätdel ger det sämre ljudet. Det går bra med batteridrift och den stationära dator. Varför

 

Det känns redan som om jag svarat på det där med två alternativ: Inbillning eller så är det helt enkelt en störning i form av ett surr/tjut/pip. Ingenting som har med DACens omvandling av digital data till analog signal att göra. Ingenting som jag skulle benämna som "suddig ljudbild".

 

Dessutom, återigen, TS hävdade att det INTE är en sådan störning.



#19

Postad 30 juni 2016 - 22:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Nätdelen till laptops är oftast skräp medans stationära är bättre i vissa avseende.

 

Inte bara i vissa avseenden. Sådana här problem uppstår i stort sett aldrig med en någorlunda bra PSU i en stationär dator. Det finns fortfarande kassa nätdelar, men det var mycket vanligare för 10+ år sedan.


Redigerat av Ageve, 30 juni 2016 - 22:09.


#20

Postad 30 juni 2016 - 22:26

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Spontant skulle jag säga att det som händer beror på att Meridian DACen får sin strömmatning ifrån datorn. I batteriläge är det frid och fröjd och du har en fin matning på USBns 5V men när du laddar så smittar den dåliga laddaren ner USBns matning och den blir brusig. Den brusiga matningen skapar sedan din suddiga ljudbild då OP-ampar etc i DACen är känsliga för hur de matas.

En lösning kan vara att köpa en USB-hub med egen matning.

Mina 2 cent.

#21

Postad 30 juni 2016 - 22:34

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej igen.

Jag uppskattar mycket att ni vill hjälpa till med detta här. Jag lär mig mer och mer, och alla era svar pekar oss troligen närmare och närmare en lösning :) förhoppningsvis.

Lite mer djup till problemet så som detta upplevs. Detta är något jag hållit på att störa mig på och jobba med att få bukt på i flera år, så det är inget som kommit upp hux-flux. OK nu kör vi. 

1. Ljudstörningar upplevde jag första gången när jag kopplade min Acer Aspire eller Acer Extensa till ett mixerbord och dess aktiva PA. Då gick tänkarna om att det kan varit strömmen från uttaget som var kass men det var det inte då jag testade flera olika uttag, jordade och ojordade, i olika rum i olika hus på olika ställen i Göteborg. Då var det frågan om Jordloopar, ett "surrande" ljud som låg på hela tiden när strömsladden till datorn var i kopplad. När jag kopplade till en Di box så försvann detta då jordlooparna fasades ut. Problem solved.

2. Sedan köpte jag mig en USB DAC (Meridian Explorer 2). Det första jag märkte var att när jag kopplade denna till PA't så kom inga Jordloopar längre. Gött! Men nu framkom en mer subtil distorsion när strömsladden är i kopplad. När strömsladden är urkopplad så låter ljudet som det ska. Denna skillnad uppkommer dock bara när man lyssnar genom DAC'en. Samma problem uppstår när jag lyssnar på laptoparnas integrerade ljudkort eller via datorns HDMI-utgång där jag lyssnar på ljudet genom förstärkaren.
Men det är ingen sådan störning när jag har DACen kopplad till min stationära dator. 

3. Jag har testat: 

a. Olika Mediaspelare (med ALLA möjliga olika inställningar)
b. Olika Hörlurar till DACen
c. Olika sladdar mellan DAC och PA (just nu har jag en skärmad Supra för 600 kr)
d. Olika stereoförstärkare (receiver, rörförstäkare mm.) 
e. Olika Uttag, Olika Rum, Olika Hus
f.  Olika Datorer med olika OS
g. Olika högtalare (Slutna, Horn, electrostat) och Hörlurar (In ear, On-ear, Sennheiser HD650)
h. Olika ljudkort (integrerat, grafikkortets HDMI och DACen)

Distorsionen uppstår BARA när jag sätter i strömsladden!

(Jag är ödmjukast tacksam för att vi håller oss till sakfrågan)



#22

Postad 30 juni 2016 - 22:39

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Spontant skulle jag säga att det som händer beror på att Meridian DACen får sin strömmatning ifrån datorn. I batteriläge är det frid och fröjd och du har en fin matning på USBns 5V men när du laddar så smittar den dåliga laddaren ner USBns matning och den blir brusig. Den brusiga matningen skapar sedan din suddiga ljudbild då OP-ampar etc i DACen är känsliga för hur de matas.

En lösning kan vara att köpa en USB-hub med egen matning.

Mina 2 cent.

Jäklar ja! 
Detta känner jag igen från att ha läst på något Hifi-forum!
De kopplade DACen till en separat USB hub (med egen matning), men då förstod jag inte varför de gjorde detta.
Detta MÅSTE testas! 

förövrigt låter detta antagande om att det är batteriladdaren som är problemet väldigt plausibelt 



#23

Postad 30 juni 2016 - 22:46

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Men den får inte ha dålig matning den heller!



#24

Postad 30 juni 2016 - 22:54

fire1se
  • fire1se
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Lycka till!

#25

Postad 30 juni 2016 - 23:10

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Detta verkar vara ett allmänt känt problem ser jag nu när jag söker på det på Google. 

"inte ha dålig matning heller" Helt riktigt!

- Kan ni rekommendera några bra och billiga strömförsörjda USB hubbar?
Länka gärna Tack! :)

vad ska man tänka på? 


Redigerat av Unregisteredc34530bc, 30 juni 2016 - 23:12.


#26

Postad 30 juni 2016 - 23:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Var egentligen på väg i säng så jag håller det kort:

 

2. Sedan köpte jag mig en USB DAC (Meridian Explorer 2). Det första jag märkte var att när jag kopplade denna till PA't så kom inga Jordloopar längre. Gött! Men nu framkom en mer subtil distorsion när strömsladden är i kopplad. När strömsladden är urkopplad så låter ljudet som det ska.

 

Ditt första inlägg var ganska missledande. Du har problem med störningar i form av surr/pip/tjut, bara på en annan/andra frekvens(er) än den på 50Hz som kommer från elnätet. Precis som Marcus skrev är det inget jag skulle beskriva som "suddig ljudbild".

 

 

h. Olika ljudkort (integrerat, grafikkortets HDMI och DACen)

Distorsionen uppstår BARA när jag sätter i strömsladden!

 

Detta är nog så nära bevis vi kan komma för vi talar om störningar från nätadaptern som elektriskt propagerar sig vidare i din kedja och inte någon påverkan av DACns omvandling från digital till analog signal (eller för den delen USB-kommunikationen).

 

Ett longshot, har dina laddare en ferritkärna på kabeln in till laptopen? Om inte kan det vara en idé att skaffa det och prova om det hjälper. En sådan kostar ungefär ingenting.

 

Om det inte hjälper hade mitt val varit att skicka ut ljudet galvaniskt avskilt via optisk kabel och sagt hej då till alla eventuella elektriska problem.



#27

Postad 30 juni 2016 - 23:27

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Detta verkar vara ett allmänt känt problem ser jag nu när jag söker på det på Google. 

"inte ha dålig matning heller" Helt riktigt!

- Kan ni rekommendera några bra och billiga strömförsörjda USB hubbar?
Länka gärna Tack! :)

vad ska man tänka på? 

 

Kör med en Dacmagic med egen strömförsörjning så jag har inga förslag.

Men ska för skojs skull testa att köra på batteri vid tillfälle och höra om det blir nån skillnad. 



#28

Postad 30 juni 2016 - 23:32

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Var egentligen på väg i säng så jag håller det kort:

 

 

Ditt första inlägg var ganska missledande. Du har problem med störningar i form av surr/pip/tjut, bara på en annan/andra frekvens(er) än den på 50Hz som kommer från elnätet. Precis som Marcus skrev är det inget jag skulle beskriva som "suddig ljudbild".

 

 

 

Detta är nog så nära bevis vi kan komma för vi talar om störningar från nätadaptern som elektriskt propagerar sig vidare i din kedja och inte någon påverkan av DACns omvandling från digital till analog signal (eller för den delen USB-kommunikationen).

 

Ett longshot, har dina laddare en ferritkärna på kabeln in till laptopen? Om inte kan det vara en idé att skaffa det och prova om det hjälper. En sådan kostar ungefär ingenting.

 

Om det inte hjälper hade mitt val varit att skicka ut ljudet galvaniskt avskilt via optisk kabel och sagt hej då till alla eventuella elektriska problem.

Tack du har klyftiga lösningar :)

Jag tror det sitter en sån där klump på kabeln ja.
Optiskt. Sorry, har ingen optisk ut :(

Jag ska testa med i strömförsörjd USB hub imorgon.
Ska även skärma av USB kablen från Datorn till Hubben genom att tejpa över 5V ström pinnen i sladden så att datorns ström inte "smittar vidare"
Läs här:
http://www.whathifi....dac-power-tweak


Redigerat av Unregisteredc34530bc, 30 juni 2016 - 23:32.


#29

Postad 30 juni 2016 - 23:47

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Kan någon av dessa duga? 

https://www.kjell.co...stingStyle=grid

 

1. Behöver det vara USB 3.0 eller funkar 2.0 lika bra. Jag vill ha det bästa, men är det ingen skillnad så.

2. 5V (finns det starkare? är det bättre?)

3. 2A eller 4A? (Vilken är bäst?)

http://www.clasohlso...ubb-2.0/38-5663

3. (Läs nere på: "Mer info") Batterieliminator(har bara vissa detta?)


 


Redigerat av Unregisteredc34530bc, 30 juni 2016 - 23:54.


#30

Postad 01 juli 2016 - 05:40

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Det låter som att ingången på din Meridian är undermåligt konstruerad. Jag skulle testat med en annan DAC.

#31

Postad 01 juli 2016 - 08:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Optiskt. Sorry, har ingen optisk ut :(

 

Ett USB-ljudkort som har det kostar inte mer än några hundra.

 

 

Jag ska testa med i strömförsörjd USB hub imorgon.

Ska även skärma av USB kablen från Datorn till Hubben genom att tejpa över 5V ström pinnen i sladden så att datorns ström inte "smittar vidare"
Läs här:
http://www.whathifi....dac-power-tweak

 

Kan visst vara värt att testa. Men om det är högfrekventa störningar från ett switchat nätagg som letar sig vidare är det inte alls säkert att de gör det via just (eller bara) spänningsmatningen i USB-kabeln. Det enda säkra är som sagt att galvaniskt avskilja enheterna åt.

 

Skärm kan du nog strunta i om du inte virat kabeln runt nätadaptern. Dessutom är många USB-kablar redan skärmade så det är inte osannolikt att du redan har det.

 

 

Kan någon av dessa duga? 

 

Har du verkligen inte en USB-hub liggandes eller någon du kan låna av för att testa? Jag är inte helt övertygad om denna idé så mitt förslag är att testa innan köp. Å andra sidan kanske det är bra att ha en HUB liggandes.

 

I övrigt: du behöver bara en USB2-hub. I en USB3 sitter det egentligen två parallella system, ett för USB2 och ett för USB3. Eftersom din DAC är USB2 så kommer USB3-delen att vara helt oanvänd.

 

5V är spänningen USB använder. Du ska inte ha högre eller lägre.

 

Alla USB-hubbar har inte en medföljande eliminator (eller ens möjlighet att koppla in en). Drar hub + inkopplade enheter mindre än 500mA ihop så kan allt drivas av datorns strömförsörjning.

 

2 eller 4A är egentligen oviktigt så länge det räcker för din DAC + HUB. Jag gissar att de ihop drar mindre än 500mA (0.5A). Det viktiga är ju att du köper en adapter som inte skickar nya högfrekventa störningar eftersom din Meridian verkar känslig för det. Detta vet du inte innan du kopplat in dem och testat. De flesta gör det i någon mån så det kan behöva testas några stycken. Börjar den där optiska anslutningen låta lockande nu ;)

 

 

Jag har Plexgear USB 3.0-hubb 7-vägs som jag använt i några år så den rekommenderar jag.

 

Varför? Vet du att den kommer att skärma bort störningarna? För i övrigt låter det som helt fel modell. Den har sex onödiga portar och den är USB3 vilket TS inte behöver.



#32

Postad 01 juli 2016 - 08:44

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ett USB-ljudkort som har det kostar inte mer än några hundra.

 

 

 

Kan visst vara värt att testa. Men om det är högfrekventa störningar från ett switchat nätagg som letar sig vidare är det inte alls säkert att de gör det via just (eller bara) spänningsmatningen i USB-kabeln. Det enda säkra är som sagt att galvaniskt avskilja enheterna åt.

 

Skärm kan du nog strunta i om du inte virat kabeln runt nätadaptern. Dessutom är många USB-kablar redan skärmade så det är inte osannolikt att du redan har det.

 

 

 

Har du verkligen inte en USB-hub liggandes eller någon du kan låna av för att testa? Jag är inte helt övertygad om denna idé så mitt förslag är att testa innan köp. Å andra sidan kanske det är bra att ha en HUB liggandes.

 

I övrigt: du behöver bara en USB2-hub. I en USB3 sitter det egentligen två parallella system, ett för USB2 och ett för USB3. Eftersom din DAC är USB2 så kommer USB3-delen att vara helt oanvänd.

 

5V är spänningen USB använder. Du ska inte ha högre eller lägre.

 

Alla USB-hubbar har inte en medföljande eliminator (eller ens möjlighet att koppla in en). Drar hub + inkopplade enheter mindre än 500mA ihop så kan allt drivas av datorns strömförsörjning.

 

2 eller 4A är egentligen oviktigt så länge det räcker för din DAC + HUB. Jag gissar att de ihop drar mindre än 500mA (0.5A). Det viktiga är ju att du köper en adapter som inte skickar nya högfrekventa störningar eftersom din Meridian verkar känslig för det. Detta vet du inte innan du kopplat in dem och testat. De flesta gör det i någon mån så det kan behöva testas några stycken. Börjar den där optiska anslutningen låta lockande nu ;)

 

 

 

Varför? Vet du att den kommer att skärma bort störningarna? För i övrigt låter det som helt fel modell. Den har sex onödiga portar och den är USB3 vilket TS inte behöver.

Tack så mycket :) Du verkar onekligen väldigt insatt i datorvärlden! 
Mycket lärorikt för mig här känner jag. 
Nu förstår jag mycket bättre hur USB portar och enheter funkar.

ja som sagt vi får bara testa å se. De är öppet köp på dem så det är lugnt och nära till butiken. 

Det Kan vara något vajsing med ME2'an men det vill jag inte hoppas :) jag ska kolla de andra alternativen först.

Läste någonstans att du behöver ganska duktiga avläsare och optiska enheter för att en sådan typ av överföring ska vara värd. 
Det kanske är bättre än analog, det tar jag med mig och får testa själv när jag får chansen någon dag ;)



#33

Postad 01 juli 2016 - 08:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Läste någonstans att du behöver ganska duktiga avläsare och optiska enheter för att en sådan typ av överföring ska vara värd. 

 

Precis som vanligt är det den DAC som ska koda av den optiska signalen som är viktigast. Vad du använder för ljudkort för att skicka ut den från datorn är oviktigt så länge den inte är så dålig att den skickar ut en oläsbar signal.

 

Det tråkiga med en optisk lösning är att du får byta din Meridian mot någon annan DAC som har optisk ingång.



#34

Postad 01 juli 2016 - 10:55

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

OK! Nu har jag införskaffat en Plexgear UBS Hub (strömförsörjd 5V 2A - 4 portar) och kopplat ME2 DACen till denna. 
Hubben kopplas sedan in i min Acer Aspire Laptop.
Jag har både lyssnat i HD 650 Lurar och via en Skärmad Supra 3,5 - RCA kabel till stereon på ett par golv stereohögtalare (2 x 6,5" + en diskant).

Det låter bättre... och sämre :| 

 

Bättre: Vi fick bort mer av distorsionen när vi kopplade via Hubben. 
- När jag drog i och ur strömsladden så hördes betydligt mindre skillnad (knappt någon) så detta lär man inte tänka på.

Sämre: Vi fick lite tidsfel istället. Ljudet blev mindre exakt.
- Jag lyssnar mycket på högupplöst electronica (Glitch Hop, Trap mm.) där alla ljud är väldigt precisa och distinkta. 
Jag upplevde det som att ljudet blev tightare när jag bara hade DACen kopplad direkt till datorn (men då så kom distorsionen tillbaka tydligare istället). 

Bäst ljud får vi genom att bara ha den Bärbara DACen kopplad till en Batteridriven Laptop 
Även med det integrerade ljudkortet stämmer detta menar jag. På batteri så störs helt enkelt inte ljudsignalen typ alls och ljudet blir snyggt uppdelat, tydligt, skarpt och vackert som det ska låta :)

Nästa att testa är att koppla till en stationär dator (den jag har är lite gamal Win XP och skit - ska ändå ha en bättre sådan för att kolla på film) 



#35

Postad 01 juli 2016 - 11:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Sämre: Vi fick lite tidsfel istället. Ljudet blev mindre exakt.

 

Inte möjligt. Precis så fungerar nämligen inte ljud över USB. Det enda hubben kan bidra med är en minimal latency vilket påverkar ALLT ljud lika mycket hela tiden. Det är inte så att lite ljud kan komma fram lite fortare och annat lite senare. Vi pratar inte analog kassett eller grammofon som kan svaja i hastighet.

 

Din DAC avkodar en digital ljudström i en förutbestämd bithastighet, inte mer eller mindre. Om bitarna skulle komma så långsamt att DACen saknar data kommer ljudet försvinna, inte gå långsammare. 



#36

Postad 01 juli 2016 - 15:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Läste någonstans att du behöver ganska duktiga avläsare och optiska enheter för att en sådan typ av överföring ska vara värd. 

 

Om du menar datorläsare så räcker det med t ex en Samsung för 200kr.

 

Dyrare drivverk än så sitter det sällan i CD-spelare nuförtiden, eftersom de är tillräckligt bra. Så länge informationen läses av bitkorrekt så spelar det liksom ingen roll.



#37

Postad 01 juli 2016 - 23:33

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej igen! 

Jordning. Glömde skriva det förut, men de tester jag gjorde med USB hubben i morse gjordes på ett ojordat uttag. 
Nu har jag kommit hem från jobbet och testat äten i Jordat uttag (har även skruvat av höljet och kollat att det är grön/gult-jordat).

Jag upplever att det blir bättre i jordat uttag. Så pass mycket bättre att hubben inte gjorde ljudet det bättre längre :) 

Men... Hur jag än gör så låter det bäst på batteri när man använder en USB DAC på en bärbar dator.

Testade även på min andra Acer Extensa där jag kan ta loss batteriet (för att utesluta att det har med laddningsmekaniken att göra).

Det gjorde föga skillnad tyvärr, att ta ut batteriet och köra direkt på strömmen från ett jordat uttag. 

Fick inte tag på någon stationär dator idag, säljaren svarade inte, hoppas någon gång i helgen (men jobbar så vi får se)

Tack för att ni är med på resan och hjälper till att klura ut denna gåta! 
Alla era tankar och idéer räknas! 

God natt



#38

Postad 02 juli 2016 - 19:42

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Bra då tar vi det negativa från min forskade kompis. Till bärbara datorer vill folk ha så små och lätta nätdelar som det går att tillverka. Tyvärr är normen för hur mycket läckström man tillåter från dessa nätdelar för hög för att de ska passa i ljudsammanhang. Alla nätdelar är dessutom inte jordade t.ex. reseadapter vilket förvärrar saken.

 

I en stationär dator är nätdelen stor, tung och robust och har alltid jordade strömkablar så man har därför inte läckströmmar i dem.

 

Jag har en mycket stor låda till min stationära dator då jag håller på med filmredigering och har just nu drygt 7 TB av disk. På ljudsidan använder jag tyska RME:s grejer. De gör interna ljudkort och USB ljudkort med hög kvalité. Det är dyra så mitt RME HDSPe AIO PCIe kort kostade ca 5000 kr. 

 

Om man inte använder digital felkorrigering så tystnar det vid fel i den digitala strömmen. Digital felkorrigering är dock vanlig idag och den pryl de flesta råkar ut för med det är mobiltelefonen. I den har nog många hört hur de låter när signalen blir dålig.

Oj va spännande :)
Det här låter verkligen som att det kan stämma. 

har fixat datorn. Men det finns inget OS.
Får fixa detta på måndag. 

återkommer!

Läckströmmar asså :) humm. ja! 



#39

Postad 02 juli 2016 - 20:20

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Bra då tar vi det negativa från min forskade kompis. Till bärbara datorer vill folk ha så små och lätta nätdelar som det går att tillverka. Tyvärr är normen för hur mycket läckström man tillåter från dessa nätdelar för hög för att de ska passa i ljudsammanhang. Alla nätdelar är dessutom inte jordade t.ex. reseadapter vilket förvärrar saken.

 

I en stationär dator är nätdelen stor, tung och robust och har alltid jordade strömkablar så man har därför inte läckströmmar i dem.

 

Jag har en mycket stor låda till min stationära dator då jag håller på med filmredigering och har just nu drygt 7 TB av disk. På ljudsidan använder jag tyska RME:s grejer. De gör interna ljudkort och USB ljudkort med hög kvalité. Det är dyra så mitt RME HDSPe AIO PCIe kort kostade ca 5000 kr. 

 

Om man inte använder digital felkorrigering så tystnar det vid fel i den digitala strömmen. Digital felkorrigering är dock vanlig idag och den pryl de flesta råkar ut för med det är mobiltelefonen. I den har nog många hört hur de låter när signalen blir dålig.

 

Läckström? Jag tror att problemet är den EMC/EMI nättagget genererar. Batteriet är ju en perfekt DC-källa även om det såklart sitter switchade DC/DC-omvandlare i en laptop. Att en stationär alltid har strömkabel med jord är ju bra men förutsätter att man ansluter den till ett jordat uttag.



#40

Postad 04 juli 2016 - 00:09

Unregisteredc34530bc
  • Unregisteredc34530bc
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Oj Vilken skillnad!!!

Nu har jag fått min Stationära Burk :D

Inget speciellt (Core 2 duo 2,5 GHz, Win 7, 64 bit, 3 GB Ram DDR2 mm.) Begagnad för 500 kr + skärm!

Kör som sagt jRiver media spelare med Meridian Explorer 2 (DAC). 

Sånt j*vla bra ljud när jag drar ur sladden :D helt sjukt! .... (Skoja)

- Nä men allvarligt! Det är som natt och dag! 

Ljudet är nu jämnt, öppet, klart och tydligt, djupt, brett, distinkt, exakt och ... ja så här bra har det aldrig låtit om musiken. Hör alla detaljer väldigt tydligt. 

Känns som att musiken/ ljudet har fått mer "Kraft" också, sjukt tryck i Kicken (lyssnar mest högupplöst electro - Glitch Hop, Trap mm.)

Och 96 kHz / 24 Bit Orkestermusik låter ju helt magiskt! :D *Exalterad*

Ska kolla mer imorgon också. 

God natt! 



 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.